Κυριακή Ι´Λουκᾶ
(Λουκ. ιγ´10-17)
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
«Πάντων μεῖζον καλλώπισμα ψυχῆς ἡ εὐσέβεια»
«Ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε,
καί μή τῇ ἡμέρᾳ τοῦ Σαββάτου»
(Λουκ.
ιγ´ 14)
Σάββατο!
Ἡμέρα λατρείας τοῦ Θεοῦ καί κάθε εὐσεβής Ἰουδαῖος καταφεύγει στή συναγωγή,
γιά νά προσευχηθεῖ καί νά παρακολουθήσει τήν ἀνάγνωση τοῦ Νόμου. Τό
συγκεκριμένο Σάββατο εἶναι παρών καί ὁ Κύριος. Ἀνάμεσα στό πλῆθος καί μιά
βασανισμένη ψυχή. Ἡ συγκύπτουσα, πού διέθετε εὐσέβεια πραγματική. Αὐτή ἡ εὐλάβεια
πού τήν διέκρινε ἔκαμε τόν καρδιογνώστη Κύριο νά τήν ἀπαλλάξει ἀπό τήν ἀσθένειά
της. Ἡ θεραπεία της ἀντί νά εὐχαριστήσει τόν Ἀρχισυνάγωγο, τόν ἔκαμε νά ἀγανακτήσει,
γιατί, τάχα μέ τό θαῦμα Του, ὁ Κύριος καταργοῦσε τήν ἀργία τοῦ Σαββάτου. Γι᾽ αὐτό εἶπε στούς πιστούς τά λόγια
μέ τά ὁποῖα ἀρχίσαμε. Λόγια πού ἀποκαλύπτουν μιά ψυχή μέ ψεύτικη
πνευματικότητα. Ἡ συγκύπτουσα ἦταν ἀληθινά εὐσεβής. Ὁ Ἀρχισυνάγωγος εὐεσεβοφανής.
Αὐτή τήν εὐσεβοφάνειά του τήν ξεσκέπασεν ὁ Κύριος λέγοντας του: «Ἄν ἐσεῖς
φροντίζετε τά ζῶα σας καί τό Σάββατο τά παίρνετε γιά νά τά ποτίσετε χωρίς νά ἐλέγχεσθε
γιά κατάργηση τοῦ νόμου, γιατί ὁ Θεός νά μή βοηθήσει τό πλάσμαΤου αὐτό;»
Ἡ ψυχική κατάσταση τῶν δύο
προσώπων τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος μᾶς δίνει τήν ἀφορμή νά ἐμβαθύνουμε
στό θέμα τῆς εὐσεβείας. Νά δοῦμε τί εἶναι
ἡ χριστιανική εὐσέβεια, ποιό εἶναι τό περιεχόμενό της καί γενικώτερα ἡ προσφορά
της στόν πιστό πού τήν διαθέτει.
*****
«Ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε, καί μή τῇ ἡμέρᾳ τοῦ Σαββάτου»
Εὐσεβής
ἡ συγκύπτουσα, εὐσεβοφανής ὁ Ἀρχισυνάγωγος. Τί σημαίνει ὅμως εὐσέβεια καί ποιός
εἶναι ὁ ἀληθινά εὐσεβής; Εὐσέβεια θά μᾶς πεῖ ὁ ἱερός Χρυσόστομος εἶναι «πίστις
καθαρά καί βίος ὀρθός». Ἡ εὐσέβεια εἶναι ὁ βαθύς σεβασμός τόν ὁποῖο χρωστᾶμε
στόν μόνο ἅγιο καί ἀληθινό Θεό. Εἶναι ἡ ὁλόψυχη ἀποδοχή ὅσων μᾶς ἐφανέρωσε διά
τῶν προφητῶν καί ἰδιαιτέρως διά τοῦ μονογενοῦς Υἱοῦ Του καί τῶν ἁγίων Ἀποστόλων τοῦ Υἱοῦ Του. Εὐσέβεια εἶναι ἡ ὑποταγή μέ ἀπόλυτη
ἐμπιστοσύνη καί ἡ ἀκριβής συμμόρφωση πρός τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ πού μᾶς
δόθηκαν μέ σκοπό νά ὁδηγηθοῦμε στό «καθ’ὁμοίωσιν»,
ἐπιτύχουμε τή «θέωση», νά ὁμοιάσουμε πρός τόν Θεόν. Ὅταν κανείς ἐμβαθύνει στό
νόημα τῆς λέξεως «εὐσέβεια», ὅταν κατανοήσει, ὅσο εἶναι δυνατόν, ποιός εἶναι ὁ
τρόπος ζωῆς, πού ἐνομοθέτησεν ὁ Παντοκράτωρ Κύριος, ὁ Εὐλογητός Τριαδικός
Θεός, κυριεύεται ἀπό ἴλιγγο. Διότι τό νά ζεῖ κανείς μέ εὐσέβεια, νά εἶναι εὐσεβής,
σημαίνει νά εἶναι ἅγιος, νά εἶναι γνήσιο παιδί τοῦ Θεοῦ, ἀδελφός ἀληθινός τοῦ
Χριστοῦ, κάτι περισσότερο ἀπό ἀδελφός, νά εἶναι μέλος τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, ἄλλος
Χριστός. Ἡ εὐσέβεια εἶναι ἀπόκτηση δικαιωμάτων ἐπί τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Μέ
τήν «εὐσέβεια» γίνεται ὁ ἄνθρωπος κληρονόμος Θεοῦ καί συγκληρονόμος Χριστοῦ,
γίνεται ἄλλος κατά χάριν Θεός.
Εὐσέβεια
λοιπόν εἶναι ἡ βαθιά καί γνήσια θρησκευτικότητα. Ἡ ἐξωτερίκευση ὅλων τῶν ἅγιων
συναισθημάτων τῆς ψυχῆς. Εἶναι ἡ εὐλάβεια στήν πιό λαμπρή της μορφή. Ἡ πίστη
στήν πιό τέλεια ἔκφρασή της. Εἶναι τό θρησκευτικό βίωμα πού κινητοποιεῖ ὅλες
τίς δυνάμεις τῆς ψυχῆς. Εἶναι ἡ ἀληθινή μίμηση τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ
εὐσεβής ἄνθρωπος εἶναι ὁ τέλειος ἐκπρόσωπος τῆς χριστιανικῆς πίστης. Εἶναι ὁ ἥρωας
πού ξέρει νά ἀντιστέκεται στή δύναμη τοῦ κακοῦ. «Ἡ θεοσέβειά ἐστι σοφία, τό δέ ἀπέχεσθαι
ἀπό κακῶν ἐστιν ἐπιστήμη» λέγει ὁ δίκαος Ἰώβ (κη΄28). Τό νά σέβεσαι, νά φοβεῖσαι
καί νά λατρεύεις τόν Θεόν εἶναι σοφία, τό νά ἀπέχεις δέ ἀπό τά κακά εἶναι κατά
Θεόν ἐπιστήμη καί σύνεση. Ἡ πραγματική σοφία, λοιπόν, κατά τόν πολύαθλο Ἰώβ, εἶναι
ὁ σεβασμός τοῦ Θεοῦ, ἡ δέ ἐπιστήμη τό νά ἀπέχει κανείς ἀπό τίς κακές πράξεις. Ὁ
δέ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος διδάσκει πώς ἡ εὐσέβεια εἶναι τό «πάντων μεῖζον
καλλώπισμα τῆς ψυχῆς». Εἶναι τό μεγαλύτερο, τό καλύτερο ἀπό τά στολίδια τῆς ψυχῆς.
Γιατί; Διότι πρῶτον δωρίζει στόν κάτοχό
της τήν χαρά, τήν ὁποία ποθεῖ μέ ὅλη της τή δύναμη ἡ ἀνθρώπινη ψυχή. Ἀληθινή
χαρά δοκιμάζουν μόνο ἐκεῖνοι, οἱ ὁποῖοι εἶναι εὐσεβεῖς, δίκαιοι ἐνώπιον τοῦ
Θεοῦ. Σ’αὐτούς λέγει ὁ Σοφός Σολομών ὁ Θεός «ἔδωκε σοφίαν καί γνῶσιν καί εὐφροσύνην»
(Ἐκκλ. β΄26). Στούς θεοσεβεῖς ἀνθρώπους ὁ Θεός, ἔδωκε σοφία καί γνώση καί χαρά.
Ἔχουν διαρκῆ χαρά καί χορταίνουν ἀπό τόν καρπό αὐτό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀφοῦ ἀγωνίζονται
νά εἶναι ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ, νά ἔχουν ἤρεμη συνείδηση, ἀπηλλαγμένη ἀπό τύψεις
καί ἐνοχές. Ἀντίθετα οἱ ἀσεβεῖς, οἱ πονηροί, οἱ ἄνθρωποι πού ζοῦν μακριά ἀπό
τόν Θεόν, πού θέλουν καί παραμένουν ἀμετανόητοι εἶναι δυστυχεῖς. «Οὐ ἔστι
χαίρειν τοῖς ἀσεβέσιν» (Ἡσ. μή 22). Δέν εἶναι δυνατό νά ἔχουν χαρά πραγματική
οἱ ἄνθρωποι τῆς ἀσεβείας.
Μεγάλη
δωρεά τοῦ Θεοῦ πρός τούς εὐσεβεῖς εἶναι τό ὅτι τούς χαρίζει χαρούμενη καρδιά.
Καί γίνεται ἡ εὐσέβειά τους πηγή μεγάλου πλουτισμοῦ ὅταν συνοδεύεται ἀπό τήν αὐτάρκεια,
δηλαδή τήν ὀλιγάρκεια, καί ὄχι τήν αἰσχροκερδή πλεονεξία. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος
τονίζει αὐτή τήν ἀλήθεια λέγοντας ὅτι «ἔστι πορισμός μέγας ἡ εὐσέβεια μετά αὐταρκείας»
(Α΄Τιμ. στ΄6). Εἶναι μεγάλο κέρδος ὄχι μόνο διότι τούς εὐσεβεῖς τούς κάμνει εὐτυχεῖς
μέ τά ὀλίγα, τά ὁποῖα ἔχουν, ἀλλά καί διότι ἀπολαμβάνουν τά ἀγαθά τοῦ Θεοῦ ὡς δῶρα
ἰδικά Του. Οἱ πραγματικοί εὐσεβεῖς εἶναι στή ζωή τους ὀλιγαρκεῖς. Αὐτοί εἶναι
καί οἱ πραγματικοί πλούσιοι, ἀφοῦ ἡ ὀλιγάρκειά τους γίνεται τό μεγαλύτερο
κέρδος. Καί τοῦτο διότι ἀναπαύονται σέ ὅσα τούς δίνει ὁ Θεός. Καί ἔτσι εἶναι ἐλεύθεροι
ἀπό ἀγωνιώδεις φροντίδες οἱ ὁποῖες δημητηριάζουν τό σῶμα καί τήν ψυχή. Εἶναι ἀσυγκρίτως
εὐτυχέστεροι ἀπό αὐτούς, πού ἔχουν πολλά καί ἐπιθυμοῦν πάντοτε τά περισσότερα
καί πού δέν χορταίνουν ποτέ ἀπό τά ὑλικά ἀγαθά, ὅσα καί ἄν ἀποκτήσουν. Οἱ εὐσεβεῖς
ἄνθρωποι ἱκανοποιημένοι δοξάζουν τόν θεόν σέ ὁποιαδήποτε οἰκονομική κατάσταση
καί ἄν εὑρεθοῦν.
Ἡ
ἀληθινή εὐσέβεια ἐμπνέει θάρρος στίς ἀντιξοότητες τῆς καθημερινῆς ζωῆς, ἀνακουφίζει
στά βάσανα, παρηγορεῖ καί ἐνισχύει στίς θλίψεις, χαρίζει τήν αἰσιοδοξία γιά τό
μέλλον. Ἔτσι οἱ εὐσεβεῖς δέν ἀπελπίζονται μπροστά στά λυπηρά γεγονότα, δέν
ταράσσονται. Ἑπικαλοῦνται τόν Θεό γιά νά τούς ἀπαλύνει τόν πόνο, νά ἐπουλώσει
τά ψυχικά τους τραύματα, νά κάμει εὔκολη τήν κοπιαστική πορεία τους πάνω στή γῆ
καί νά ἐλαφρύνει τό βαρύ φορτίο τῶν μεγάλων θλίψεων. Ἐμπιστεύονται τά πάντα
στόν Θεόν καί εἰρηνεύουν.
Ἡ εὐσέβεια ὑποδεικνύει στούς
χριστιανούς τό δρόμο πρός τήν μακαριότητα τοῦ οὐρανοῦ καί τούς ὁδηγεῖ τέλος ἀπό
τή γῆ, τήν κοιλάδα τοῦ κλαυθμῶνος, στήν ἐπουράνια βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Κοντά στόν
Θεό, τούς ἀγγέλους, τούς ἁγίους καί τούς μάρτυρες, ὅπου θά ἀπολαμβάνουν ἀσυγκρίτως
μεγαλύτερες δωρεές.
Ὅσοι λοιπόν θέλουμε νά εἴμαστε
πραγματικά εὐσεβεῖς ὀφείλουμε νά ἀσκοῦμε διαρκῶς τούς ἑαυτούς μας στήν εὐσέβεια.
Αὐτή εἶναι ἡ παραγγελία τοῦ Παναγίου Πνεύματος. «Γύμναζε σεαυτόν πρός εὐσέβειαν»
(Α΄Τιμ. δ΄7). Ἀπαιτεῖται συνεχής καί ἀκατάπαυστη ἄσκηση γιά νά μπορέσει ὁ ἄνθρωπος
νά ὁδηγηθεῖ στήν ἀπόκτηση τῶν χριστιανικῶν ἀρετῶν, πού εἶναι καρπός τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος. Ὁ ἀγώνας τοῦ χριστιανοῦ δέν γνωρίζει διακοπές. Χαλάρωση τῆς
προσπάθειας καί τῆς ἐπαγρύπνησης τοῦ πιστοῦ δέν μπορεῖ νά μένει χωρίς
συνέπειες. Δέν φθάνει νά μισοῦμε τό κακό. Πρέπει νά προσκολλώμαστε στό ἀγαθό.
Ἡ εὐσέβεια ἀπαιτεῖ ἀπό ἐμᾶς
θυσίες. Ὁ Κύριός μας μᾶς τό εἶπε μέ σαφήνεια. «Ἀπό δέ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ
Βαπτιστοῦ, μᾶς εἶπεν, ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται καί βιασταί ἁρπάζουσιν
αὐτήν» (Ματθ. ια΄12).Τώρα στήν ἐποχή τῆς Καινῆς Διαθήκης εἶναι δυαντό νά κερδίσει
κανείς τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Τήν κερδίζει ὅταν ἀσκεῖ βία. Διότι ὅσοι
χρησιμοποιοῦν σπουδή καί βία πάνω στόν ἑαυτό τους, τήν ἁρπάζουν τή Βασιλεία τοῦ
Θεοῦ καί δέν τήν ἀφήνουν νά φύγει ἀπό τά χέρια τους.
*****
«Ἐν ταύταις οὖν ἐρχόμενοι θεραπεύεσθε, καί μή τῇ ἡμέρᾳ τοῦ Σαββάτου»
Ἀδελφοί
μου, ὁ Ἅγιος Θεός ζητεῖ ἀπό ἐμᾶς νά μιμηθοῦμε τό παράδειγμα τῆς συγκύπτουσας
γυναίκας, ζητεῖ νά γίνουμε ἀληθινά εὐσεβεῖς. Μή ξεγελοῦμε τόν ἑαυτό μας, ἡ εὐσεβοφάνεια
κρατεῖ τίς πόρτες τοῦ Παραδείσου κλειστές. Τίς πόρτες τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ
τίς ἀνοίγει διάπλατα ἡ ἀληθινή εὐσέβεια. Ἡ βαθιά πίστη καί ἡ ὁλοκληρωτική ἀφοσίωση
στόν Θεό καί τό θέλημά Του. Γιά νά τήν ἀποκτήσουμε πρέπει νά ἀσκούμεθα συνεχῶς
σ’αὐτήν. Τότε θά γευθοῦμε καί τούς γλυκεῖς καρπούς της.
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἐκφωνήθηκε στόν Ἱερό Καθεδρικό Ἁγίου Ἰωάννου
Ἀρχιεπισκοπῆς Λευκωσίας, Κυριακή 10.12.2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου