ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΗΡΙΚΟΛΑΙΚΗ ΤΗΣ ΒΟΣΤΩΝΗΣ
Του κ. Αποστόλη Ζουπανιώτη
1.) Ερ. Πως τελικά θα
χαρακτηρίζατε εκ του αποτελέσματος, σεβασμιότατε, αυτό το τετραήμερο της
Κληρικολαϊκής Συνέλευσης; Επιτυχία ή αποτυχία;
Απ. Και ως Αρχιεπίσκοπος αλλά
και ως ακαδημαϊκό πρόσωπο, αντί των όρων επιτυχία ή αποτυχία λέγω ότι ήταν μία
μεγάλη ευκαιρία, στην οποία είδαμε με πολύ έντονο και ωραίο τρόπο το στοιχείο
της ενότητος, της αδελφοσύνης μεταξύ των ανθρώπων, αλλά είδαμε και μερικές
φορές το στοιχείο της δυσκολίας όταν υπάρχουν θέματα τα οποία χρήζουν
ειδικότητος και προσοχής, όπως του προϋπολογισμού.
Επομένως, από πλευράς γενικής,
από την εμπειρία που έχω αποκτήσει στις δέκα αυτές κληρικολαϊκές, από πλευράς
πνεύματος και ατμοσφαίρας νομίζω ήταν μία πάρα πολύ επιτυχημένη
συνέλευση.
2.) Ερ. Ενώ λέχθηκε πως τα
ελλείμματα και οι ψεύτικοι προϋπολογισμοί παρελθόντων ετών ευθύνονται για τη
δημιουργία του προβλήματος, τελικά ψηφίστηκε εν γνώσει όλων ένας ελλειμματικός
προϋπολογισμός.
Απ. Είναι σαφές ότι έγινε,
αλλά είναι επίσης σαφές και είμαι βέβαιος – γνωρίζοντας τους ανθρώπους οι
οποίοι χειρίζονται τώρα τα θέματα με πολλή ειλικρίνεια, εντιμότητα, ευφυΐα και
διαφάνεια – ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα να βρουν λύσεις για να καλυφθούν οι
διαφορές που δεν είναι του μεγέθους του παρελθόντος.
3.) Ερ. Οι διαφωνίες
εστιάστηκαν στη Θεολογική Σχολή και στο συνταξιοδοτικό ταμείο των κληρικών,
όμως να παρατηρήσει ότι οι αντιδράσεις έμοιαζαν περισσότερο συνδικαλιστικών
οργανώσεων, παρά πνευματικών πατέρων.
Απ. Είναι κάτι που αξίζει να
το δει κανείς. Ζούμε όμως σε μία χώρα και μία εποχή όπου όλα είναι στο
προσκήνιο και αποτελούν περιρρέουσα ατμόσφαιρα ανθρωπίνως και κοινωνικώς.
Επομένως οι άνθρωποι δεν είναι ανεπηρέαστοι. Σε ένα βαθμό είναι η επήρεια που
έχουμε ζώντας αυτή την εποχή και σ’ αυτούς τους χώρους. Νομίζω χρειάζεται
σημαντική προσπάθεια για να μπορούμε να είμαστε σωστοί μεν από πλευράς των
τεχνικών, νομικών και άλλων απαιτήσεων, αλλά από την άλλη να μην ξεχνούμε ότι
είμαστε η Εκκλησία του Χριστού και ότι μεταφέρουμε ένα μήνυμα το οποίο είναι
σωτήριο και υγιές, πέραν και πάνω απ’ όλα αυτά.
4.) Ερ. Σε κάποιες
παρεμβάσεις, φάνηκε η διάκριση του «αυτοί» για το κέντρο και την Αρχιεπισκοπή,
το «εμείς» για τις κοινότητες, με τον συνοδευτικό χαρακτηρισμό «έχουμε
προγράμματα τι χρειαζόμαστε τις γενικότερες διακονίες». Βλέπετε κάπου να
φωλιάζει μία τάση για κοινοτική αυτοδιοίκηση (congregationalism) και μια προτεσταντική
νοοτροπία;
Απ. Ευχαριστώ που το λέτε.
Ελέχθη και σε πολλές περιπτώσεις, σα να έχουμε μία ανάπτυξη ενοριοκεντρική, η
οποία υπενθυμίζει προτεσταντικά μοντέλα. Αυτό μπορεί να συμβαίνει σε ένα βαθμό
και δεν λαμβάνει χώρα λόγω προτεσταντισμού, αλλά λόγω του φιλοτίμου των
ανθρώπων μας. Οι οποίοι προσπαθούν να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για τον χώρο
που γνωρίζουν. Θα ήθελα να τονίσω – και το ανέφερα στην εισαγωγική μου ομιλία –
ότι μία ενορία είναι αδύνατον να είναι σωστή εάν δεν έχει την αίσθηση ότι ανήκει
σε πολύ ευρύτερο κύκλο ανθρώπινο και εκκλησιαστικό. Δεν είναι μόνο η ενορία,
αλλά η ενορία που ανήκει στην Μητρόπολη, στην Αρχιεπισκοπή, στο Οικουμενικό
Πατριαρχείο, στην Ορθόδοξη Εκκλησία γενικώς.
Επομένως, η καλλιέργεια ενός
πνεύματος ότι ανήκουμε σε ένα πολύ ευρύτερο ανθρώπινο και γεωγραφικό χώρο,
είναι αυτό που χρειάζεται. Το προσπαθούμε, αλλά πρέπει να πω δεν είναι εύκολο.
5.) Ερ. Επιτρέψτε μου να
επισημάνω ότι σε πολιτικό επίπεδο, μοιάζει λίγο με την φιλοσοφία των
Libertarians και το κίνημα του Τραμπ. Προσωπικά διακρίνω έντονη την πολιτική
επιρροή …
Απ. Δεν είμαι ειδικός στην
γλώσσα της πολιτικής αναλύσεως και δεν θα κάνω σχόλια επ’ αυτού.
6.) Ερ. Ο κ. Ψαρός νοιώθει
λίγο πικραμένος και με σας, καθώς περίμενε ότι θα σηκωνόσασταν να τον στηρίξετε
πιο έγκαιρα και όχι μετά την ανακοίνωση της παραίτησής του.
Απ. Ηταν μία δύσκολη
περίπτωση. Είχαμε μία γενική συνέλευση με άτομα τεταγμένα στη διακονία της
διευθύνσεώς της και δεν ήθελα να κάνω παρεμβατισμούς και πατροναρίσματα. Είπα,
οι άνθρωποι ηλικίαν έχουν, μυαλό έχουν και τα συγκεκριμένα πρόσωπα έχουν επανειλημμένα
διευθύνει παρόμοιες κληρικολαϊκές. Δεν περίμενα ότι σε μερικά σημεία θα οξυνθεί
η γλώσσα σε σημείο που οι παροχή ιδεών να γίνει σύγκρουση, αντί να αποτελέσει
αντικείμενο για διαπραγμάτευση. Όταν ο κ. Ψαρός ανακοίνωσε την παραίτηση,
δήλωσα αμέσως ότι δεν την αποδέχομαι. Δεν ήθελα όμως να παρέμβω νωρίτερα, γιατί
θα έδινε την εντύπωση ότι παρεμβαίνω για να σταματήσω την έκφραση ελευθέρας
σκέψεως των ανθρώπων.
7.) Ερ. Θα συνεχίσετε την
προσπάθεια για να παραμείνει ο κ. Ψαρός; Απ’ ότι είπε θα παραμείνει στη θέση
του Ταμία της εκτελεστικής επιτροπής μέχρι τον Οκτώβριο.
Απ. Εγώ είπα ότι δεν
αποδέχομαι την παραίτηση και θα επιμείνω ότι πρέπει να παραμείνει. Αλλά, τελικά
δεν μπορώ να γνωρίζω αν επιμείνει σε βαθμό απόλυτο. Νομίζω ότι δεν θα επιμείνει
σε βαθμό απόλυτο.
8.) Ερ. Αλλά, ανεξάρτητα αν το
Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο συνεδριάσει εκ νέου τον Οκτώβριο, υπό τη νέα του
σύνθεση, η εκτελεστική επιτροπή θα συνεχίσει να εργάζεται, έτσι δεν είναι;
Απ. Απολύτως, διότι πρέπει να
κάνουν – και μάλιστα το συντομότερο – τις αναγκαίες ενέργειες και τους
σχεδιασμούς για να προβλέψουμε την μη δημιουργία ελλείμματος.
9.) Ερ. Και να υποθέσω ότι ο
πρωτοσύγκελος θα παραμείνει στα καθήκοντά του;
Απ. 100%.
10.) Ερ. Τελικά, λέξεις που
κάποιοι προέβλεπαν ότι θα ακουστούν για παραίτηση του Αρχιεπισκόπου, είτε από
σας ότι παραιτείστε, είτε από άλλους μέσω προτροπών για παραίτησή σας, δεν
ακούστηκαν. Το ίδιο και η λέξη «αυτοκεφαλία».
Απ. Ορθώς δεν ακούστηκαν και
αυτό δείχνει ότι οι άνθρωποί μας σ’ αυτά τα θέματα κινούνται σωστά.
11.) Ερ. Επομένως τι ήταν όλα
αυτά; Fake News;
Απ. Είναι κάτι περισσότερο από
fake news, που σημαίνει κατασκευασμένα ψεύδη. Αυτό ήταν μεν κατά ένα ποσοστό
κατασκευασμένα ψεύδη, ενώ κατά ένα άλλο ποσοστό ήταν έξαψη ανθρώπων που όταν
ακούνε κάτι ενεργούν αμέσως, όμως όταν περάσει η ώρα αναρωτιούνται κι οι ίδιοι
τι σημαίνει αυτή η ιστορία. Για το λόγο αυτό σε μία τέτοια ευκαιρία, όπως είναι
η κληρικολαϊκή αυτά δεν ακούστηκαν.
12.) Ερ. Από την άλλη τα περί
αυτοκεφαλίας ακούστηκαν από τους εκπροσώπους του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Προς τι όλες αυτές οι επαναλήψεις;
Απ. Ήλθαν με την προϋπόθεση
αυτών που εγνώριζαν και είπαν αυτά που ενόμιζαν ότι πρέπει να πουν. Αλλά η
πραγματικότητα είναι αυτή την οποία είδαν και εχάρηκαν για το πνεύμα ενότητας,
αξιοπρεπείας και ειρήνης που υπήρχε.
13.) Ερ. Φεύγοντας από την
Βοστώνη, αναχωρείτε σχεδόν αμέσως για τη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου στο
Φανάρι. Ασφαλώς ο Οικουμενικό Πατριάρχης θα ενημερωθεί από τους εκπροσώπους
του, αλλά νομίζω θα πράξετε και σεις το ίδιο ενημερώνοντας τον παναγιότατο και
τους αδελφούς συνοδικούς. Ποιο είναι το κεντρικό θέμα που θα τους πείτε;
Απ. Δεν είναι τίποτε
καινούργιο. Είναι η έννοια της συνεχείας. Συνεχίζουμε αυτό που κάνουμε επί 19
χρόνια – πλέον θα είναι 20μετά τις 15 Αυγούστου. Διότι εγώ πιστεύω στην ιδέα
της συνεχείας στην Εκκλησία. Η Εκκλησία ως σύνολο και ως επί μέρους –
μητροπόλεις, ενορίες κλπ – περνούσε πάντοτε από δυσκολίες αλλά δεν σταμάτησαν.
Δεν σταματούμε, συνεχίζουμε.
14.) Ερ. Δεν αναμένετε λοιπόν
κάποιους να σας πουν, εντάξει Αγιε Αμερικής, τελειώσατε και την Κληρικολαϊκή,
τώρα να υποβάλετε την παραίτησή σας.
Απ. Δεν συνηθίζω να κάνω
προβλέψεις αυτού του είδους που να εισέρχονται στις σκέψεις των άλλων. Οι
Προφήται ήταν στην Παλαιά Διαθήκη και μετά στην αρχή της Καινής Διαθήκης. Απ’
εκεί και πέρα δεν υπάρχει προφητεία.
Πηγή: Παναγιώτης Τελεβάντος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου