Κυριακή ΙΓ΄ Ματθαίου
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Γιά νά μένεις ἄτρωτος
«Γρηγορεῖτε, στήκετε ἐν τῇ πίστει,
ἀνδρίζεσθε, κραταιοῦσθε» (Α΄Κορ. ιστ΄13)
Ἀγωνιστής γενναῖος καί ἀσυνθηκολόγητος
ὁ θεῖος Ἀπόστολος Παῦλος, ἀκολουθώντας τό παράδειγμα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ,
ὁ Ὁποῖος ἐπανειλημμένως κάλεσε τούς δώδεκα καί ὅλους τούς πιστούς σέ ἐγρήγορση,
καλεῖ τούς χριστιανούς τῆς Κορίνθου καί ὅλους ἐμᾶς σέ συνεχῆ ἐπαγρύπνηση ἐπί τοῦς
ἑαυτοῦ μας.
Τό σύνθημα "γρηγορεῖτε"
μᾶς δίνει τήν εὐκαιρία νά ἐξετάσουμε ποιοί
λόγοι ἐπιβάλλουν τήν ὕπαρξη ἄγρυπνης προσοχῆς στήν ψυχή τοῦ χριστιανοῦ.
****
«Γρηγορεῖτε, στήκετε ἐν τῇ πίστει ἀνδρίζεσθε, κραταιοῦσθε»
Ὁ
πρῶτος λόγος πού καθιστᾶ ἀπαραίτητη τήν προσοχή στή ζωή μας εἶναι ἡ ἀνθρώπινη ἀδυναμία. Αὐτή μᾶς ἐπιβάλλει τήν ἐγρήγορση ὡς σωστική
λέμβο στόν ἀγώνα πού ἔχουμε νά διεξαγάγουμε γιά τήν κατάκτηση τῆς βασιλείας τοῦ
Θεοῦ. Εἴμαστε ἀδύνατοι οἱ ἄνθρωποι, θέλουμε τό καλό, τό ἀσπαζόμαστε μέ ὅλη μας
τήν καρδιά, ἀλλά κολλᾶμε στήν ἐφαρμογή του.
Ὅταν ἀκοῦμε π.χ. τό κήρυγμα ἤ ὅταν
μελετοῦμε τό λόγο τοῦ Θεοῦ χωρίς ἀμφιβολία εὐχαριστούμαστε καί παίρνουμε ἀποφάσεις
νά μένουμε πάντα πιστοί στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί νά ἀπαρνούμαστε κάθε ἁμαρτία. Ὅταν
ὅμως ἔλθει ἡ ὥρα τοῦ πειρασμοῦ, καί τά κύματα τῶν ἐπιθυμιῶν τοῦ παλαιοῦ μας ἀνθρώπου
ξεσηκώνονται ὁρμητικά, τότε διαπιστώνουμε τήν ἀδυναμία τῆς θέλησής μας, καί
βλέπουμε τίς ἀποφάσεις μας σάν ἀχυρένιο φράγμα νά παρασύρονται καί νά λησμονοῦνται
στήν ἐπιδρομή τοῦ πειρασμοῦ. Ἡ ἀσθένεια καί ἡ ἀδυναμία τῆς φύσεως κυριαρχεῖ
καί τότε κάμνουμε ἐκεῖνο τό ὁποῖο στό βάθος τῆς ψυχῆς μας δέν θέλουμε νά τό
κάνουμε.
Λοιπόν
ἐκεῖνο πού θά προλάβει τό ναυάγιο τήν ὥρα πού ὁ πειρασμός κάμνει σαρωτική τήν ἔφοδό
του, νά τό ἐπαναλάβουμε, εἶναι ἡ ἐγρήγορση,
ἡ ἄγρυπνη προσοχή. Ὁ ἀγωνιστής χριστιανός σάν ἄλλος στρατιώτης στέκεται ἄγρυπνος
καί προσεκτικός στή σκοπιά του. Περισκοπεῖ ἀπό παντοῦ τόν ἑαυτό του. Μένει ἄγρυπνος
καί προσεκτικός παρακολουθώντας καί ἐλέγχοντας τίς σκέψεις, τά νοήματά του, τίς
ἐπιθυμίες, τούς πόθους καί τούς ὁραματισμούς
του καί δέν ἀφήνει νά ναρκώσει τή θέλησή του, "ρεμβασμός ἐπιθυμίας"
(Σοφ.Σολ. δ΄12).
Τόν δεύτερο λόγο πού καθιστᾶ ἀπαραίτητη
τήν προσοχή στήν ψυχή μας μᾶς τόν ὑποδεικνύει ὁ θεῖος Παῦλος, ὅταν μᾶς λέει ὅτι
ἡ πάλη καί ὁ πόλεμος πού ἔχουμε νά
διαξαγάγουμε δέν εἶναι πάλη μέ ἀντίπαλο ὅμοιο μέ μᾶς. Καλούμαστε κατά τόν Ἅγιο
Ἀπόστολο νά παλαίψουμε μέ ὑπάρξεις ἀσώματες, μέ ὄντα πνευματικά καί ἀόρατα, τά
ὁποῖα εἶναι γεμᾶτα πονηριά καί τά ὁποῖα προσπαθοῦν νά μᾶς ἀπομακρύνουν ἀπό τόν
αἰώνιο προορισμό μας, πού εἶναι ἡ κληρονομία τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Οἱ
πονηρές αὐτές ὑπάρξεις προσπαθοῦν μέ πολλούς καί διάφορους τρόπους νά ἐπιτύχουν
τόν καταχθόνιο σκοπό τους. Ἄλλοτε ἐξάπτουν καί φουντώνουν τίς ἁμαρτωλές κλίσεις
καί ροπές μας. Ἄλλοτε δημιουργοῦν τέτοιες συνθῆκες ὥστε ἡ ἁμαρτία νά φαίνεται ὡς
κάτι εὐχάριστο καί ὠφέλιμο, γιά νά μᾶς ἐξαπατήσουν καί νά μᾶς παρασύρουν σ' αὐτήν.
Ἄλλοτε προσπαθοῦν νά μᾶς παραστήσουν τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ ὅτι τάχα εἶναι ἀνεφάρμοστες
καί ἀσυγχρόνιστες γιά τήν ἐποχή πού ζοῦμε. Ἄλλοτε ὁ σατανᾶς
"μετασχηματίζεται εἰς ἄγγελον φωτός" ( Β΄Κορ. ια΄14), μᾶς κάμνει δηλαδή
τό φίλο μόνο καί μόνο γιά νά μᾶς παρασύρει στήν ἁμαρτία. Τότε ἀκριβῶς θά τόν ἀποπέμπουμε
μέ τόν ἴδιο λόγο πού χρησιμοποίησε ἐναντίον του καί ὁ Κύριος στήν ἔρημο, μέ τό
"ὕπαγε ὀπίσω μου σατανᾶ". Γιά τό ἐπιτύχουμε ὅμως αὐτό πρέπει
προηγουμένως νά ἐφαρμόζουμε αὐτό πού λέγει ὁ Ἀπόστολος· νά εἴμαστε ἄγρυπνοι σέ κατάσταση συνεχοῦς ἀναμονῆς καί
προσοχῆς, ὥστε ἡ ὥρα τῆς ἐφόδου τοῦ πονηροῦ νά μή μᾶς εὕρει χαλαρούς καί ράθυμους.
Ὁ
τρίτος λόγος γιά τόν ὁποῖο ἐπιβάλλεται ἡ ἄγρυπνη προσοχή εἶναι ἡ ἕλξη πού ἀσκεῖ
πάνω στόν ἄνθρωπο ὁ κόσμος πού βρίσκεται μακριά ἀπό τόν Θεό. Ὁ κόσμος μέ τίς ἁμαρτωλές
ἐπιθυμίες καί ὀρέξεις, οἱ μάταιες ἐπιδείξεις καί οἱ πολύτελεῖς ἐνδυμασίες καί
τά παρόμοια. Ὅλα αὐτά δέν προέρχονται ἀπό τόν Θεό. Εἶναι ἀποτελέσματα τῆς ἁμαρτίας.
Γι' αὐτό ὁ Κύριος ὑποδεικνύει τόν μεγάλο κίνδυνο νά ἐξαπατηθεῖ ὁ ἄνθρωπος ἀπό
τά φαινόμενα καί τά πράγματα τοῦ ἁμαρτωλοῦ κόσμου καί νά ὑποδουλωθεῖ σ' αὐτά.
Διότι ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀπροσεκτεῖ, ἡ ψυχή του γίνεται βαρειά καί δυσκίνητη
πρός τά πνευματικά ἀγωνίσματα καί ἀρέσκεται στήν καλοπέραση καί ἀπορροφᾶται ἀπό
τίς βιοτικές μέριμνες. Γιά νά μή βρεθεῖ λοιπόν κανείς κατά τήν ὥρα τοῦ θανάτου
σ' αὐτή τήν κατάσταση τῆς ραθυμίας καί τοῦ κινδύνου ἀπώλειας τῆς σωτηρίας του,
γι' αὐτό ὁ Κύριος συνιστᾶ τήν ἐγρήγορση καί τήν προσοχή. Νά εἶστε μᾶς λέγει προσεκτικοί
ὥστε νά ἐπωφελεῖσθε κάθε εὐκαιρία γιά τήν ἐκτέλεση τοῦ ἀγαθοῦ. Συγχρόνως ὅμως
νά βρίσκεσθε σέ συνεχῆ ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό διά τῆς προσευχῆς.
Τέλος
ὁ κίνδυνος μήπως ὁ ἄνθρωπος ἀπομακρυνθεῖ ἀπό τήν ὀρθή πίστη καί καταντήσει
στήν πλάνη ἤ τήν αἵρεση καί ἑπομένως ἀποκοπεῖ ἀπό τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τήν Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία, ἐπιβάλλει νά ὑπάρχει ἄγρυπνη προσοχή. Ὁ Ἀπόστολος μᾶς τό ὑποδεικνύει
προσθέτοντας μετά τό "γρηγορεῖτε", τό "στήκετε ἐν τῇ
πίστει". Ὅπως τότε, ἔτσι καί σήμερα οἱ αἱρετικοί καί τά ὄργανά τους
κατακλύζουν τόν κόσμο προσπαθώντας νά παρασύρουν ὅσους ἀγνοοῦν τίς ἀλήθειες τῆς
πίστης τους καί φέρονται μέ ἀφέλεια στά θέματα τῆς σωστικῆς ἀλήθειας τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης τούς αἱρετικούς καί πλανεμένους διδασκάλους τούς ὀναμάζει
"ἀντιχρίστους". Γι' αὐτό καί κρούει τόν κώδωνα τοῦ κινδύνου καί
φωνάζει στούς χριστιανούς. "Βλέπετε
ἑαυτούς" ( Β΄Ἰω.8). Προσέχετε πολύ στόν ἑαυτό σας, μή χάσουμε "ἅ εἰργασάμεθα,
ἀλλά πλήρη μισθόν λάβωμεν".
*****
«Γρηγορεῖτε, στήκετε ἐν τῇ πίστει ἀνδρίζεσθε, κραταιοῦσθε»
Ἀδελφοί, οἱ ἀποστολικές αὐτές
προτροπές πρέπει νά βροῦν στίς ψυχές μας ἰδιαίτερη ἀπήχηση.Ὁ χριστιανός ὡς
στρατιώτης τοῦ Χριστοῦ, ὡς μέλος τῆς στρατευομένης Ἐκκλησίας καλεῖται νά εὑρίσκεται
σέ διαρκή ἀγώνα κατά τῆς ἁμαρτίας καί γι'αὐτό πρέπει πάντοτε νά ἀγρυπνεῖ. Ὅσο
περισσότεροι εἶναι οἱ κίνδυνοι καί οἱ ἐχθροί, οἱ ὁποῖοι ἐπιβουλεύονται τήν αἰώνια
σωτηρία του, τόσο μεγαλύτερη πρέπει νά εἶναι ἡ προσοχή του καί τό ἐνδιαφέρον
του, μήπως τυχόν κλονιστεῖ στήν πίστη καί ἀπομακρυνθεῖ ἀπ' αὐτήν. Ἄγρυπνοι
λοιπόν ἐπί τῶν ἐπάλξεων, ἄς ἀγωνιζόμαστε ὡς γενναῖοι στρατιῶτες τοῦ Χριστοῦ
ζητώντας του νά μᾶς περιβάλλει μέ τήν ἀκαταγώνιστη δύναμή του.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου