«Από άγνοια ή από πεποίθηση;»
Του Μητροπολίτου Αργολίδος
Νεκταρίου
Στο βιβλίο “Η κόκκινη πλατεία και
ο θείος Αρθούρος”, ο Χρ. Γιανναράς αφηγείται ένα διάλογο με τη ξεναγό και
μεταφράστρια του, όταν βρέθηκε στη Μόσχα το 1982 σε συνέδριο του Πατριαρχείου.
Μετά τις πρώτες τυπικές ερωτήσεις την ρώτησε.
-Καμία ιδιαίτερη σχέση με το
Πατριαρχείο;
-Απολύτως καμία, είμαι άθεη,
απάντησε.
-Άθεη από πεποίθηση ή άγνοια;
Χαμογελάει δίχως απάντηση.
Κάθε φορά που συναντιέμαι μ’ έναν
αυτοπροσδιοριζόμενο “άθεο” μου έρχεται στο νου αυτό το περιστατικό.
Σε κάποιον που απηύθυνα το ίδιο
ερώτημα: “Άθεος από πεποίθηση ή άγνοια;”, μου απάντησε: “Από πεποίθηση”. Όμως
δε με έπεισε. Σίγουρα εννοούσε από “άγνοια”.
Αφορμή για να γράψω τούτες τις
γραμμές στάθηκε ένα περιστατικό.
Πριν λίγες μέρες σ’ ένα
τηλεπαιχνίδι, οι διαγωνιζόμενοι κλήθηκαν να απαντήσουν πόσα είναι τα Ευαγγέλια.
Ο ένας παίχτης είπε δέκα. Η τηλεπαρουσιάστρια τον διόρθωσε.
-Δεν θέλω να σε στεναχωρήσω, τα
Ευαγγέλια είναι δώδεκα, δεν είναι δέκα!
Κάτι παρόμοιο συνέβη αρκετά
χρόνια πριν όταν σε κάποια εκπομπή σοφός καθηγητής Πανεπιστημίου, ισχυρίστηκε
ότι τα Ευαγγέλια είναι δώδεκα! Νομίζετε ότι είναι η μόνοι;
Ρωτήστε δέκα ανθρώπους γύρω σας
ακόμη και χριστιανούς. Θα δείτε ότι οι περισσότεροι θα πουν ότι τα Ευαγγέλια
είναι δώδεκα!
Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν
ανοίξει ποτέ την Αγ. Γραφή, έστω και από περιέργεια, για να δουν ότι τα
Ευαγγέλια είναι τέσσερα.
Αν πάλι ρωτήσει κανείς τους
πιστούς που βγαίνουν από την Εκκλησία την Κυριακή, τί είναι ο Χριστός, θα
ακούσει όλες τις αιρέσεις από τον πρώτο αιώνα ως τα σήμερα.
Μένει κανείς έκπληκτος από την
άγνοια και την ημιμάθεια που κυριαρχεί είτε στους πιστούς, είτε στους άθεους.
Οι μεν πιστοί πιστεύουν (;) κάτι
που δεν γνωρίζουν. Οι δε άθεοι αρνούνται κάτι που κι αυτοί δεν γνωρίζουν. Και
όταν συζητούν, οι θέσεις και τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν, είναι πολύ
χαμηλού επιπέδου, παιδαριώδη!
Ένας σοβαρός άνθρωπος που
γνωρίζει κάποια πράγματα, αισθάνεται σε τέτοια περιβάλλοντα εξαιρετικά αμήχανα.
Στις αρχές του χρόνου έγινε σάλος
με τη γελοιογραφία που κυκλοφόρησε γνωστός καθηγητής της πολιτικής της υγείας
για το κρίνο της Παναγίας. Μα είναι ο μόνος;
Ρωτήστε μερικούς ανθρώπους, τι
πρόσφερε στην Παναγία ο αρχάγγελος Γαβριήλ κατά την στιγμή του Ευαγγελισμού.
Σίγουρα θα σας απαντήσουν: Ένα κρίνο!
Αν είχαν ανοίξει τη Βίβλο έστω
και μία φορά και διάβαζαν την σχετική περικοπή θα διαπίστωναν ότι δεν συνέβη
κάτι τέτοιο. Η εντύπωση αυτή έχει δημιουργηθεί από την αναγεννησιακή ζωγραφική.
Ας δούμε και μερικές ακόμη
ερωτήσεις και απαντήσεις που δείχνουν το μέγεθος της άγνοιας μας.
Αν ρωτήσετε κάποιον, ποιόν καρπό
έφαγαν οι πρωτόπλαστοι, χωρίς πολλή σκέψη θα σας απαντήσει: το μήλο!
Όμως στην αγία Γραφή δεν
αναφέρεται κάτι τέτοιο, αλλά το δέντρο της γνώσεως του καλού και του κακού.
Ρωτήστε ακόμη τι σημαίνει η φράση
του Χριστού: «Μακάριοι οἱ πτωχοί τῶ πνεύματι».
Δεν θα είναι λίγοι αυτοί που θα
υποστηρίξουν πως εδώ ο Χριστός εννοεί τους καθυστερημένους διανοητικά. Η σωστή,
βέβαια, ερμηνεία είναι διαφορετική. Ο Χριστός μιλάει για τους ταπεινούς.
Ένα πρόσωπο παρεξηγημένο είναι
και η αγία Μαρία η Μαγδαληνή. Θεωρείται ότι υπήρξε αμαρτωλή γυναίκα και μάλιστα
πολλοί την ταυτίζουν με την πόρνη που μύρωσε τον Χριστό.
Αυτή τη γνώμη τη διατύπωσε ένας
πάπας της Ρώμης, που την υιοθέτησαν οι δυτικοί και τη διέδωσαν παντού.
Το Ευαγγέλιο όμως δεν αναφέρει
πουθενά κάτι τέτοιο. Το μόνο που αναφέρει είναι ότι ο Χριστός είχε θεραπεύσει
την Αγία Μαρία από δαιμονισμό, κάτι πολύ συνηθισμένο την εποχή εκείνη.
Η Αγία Μαρία τιμάται από την
Εκκλησία μας ως παρθένος και ισαπόστολος.
Όλες, λοιπόν, οι ανοησίες που
κυκλοφορούν από ευφάνταστους λογοτέχνες, για την αγία Μαρία Μαγδαληνή, είναι
αποκυήματα της νοσηρής φαντασίας τους.
Ένα ακόμη ταλαιπωρημένο χωρίο
είναι και η φράση του Αποστόλου Παύλου: «ἡ δέ γυνή ἳνα φοβῆται τόν ἂνδρα».
Πολλές φεμινίστριες κατηγορούν
τον Απόστολο Παύλο ότι, υποθάλπει την ανισότητα. Αν όμως διαβάσουν όλο το
κεφάλαιο θα αλλάξουν γνώμη.
Θα δουν ότι ο Απόστολος Παύλος
ζητάει πολύ περισσότερες θυσίες από τον άνδρα απέναντι στην γυναίκα.
Και βέβαια με την φράση αυτή δεν
εννοείται ο φόβος και ο τρόμος, αλλά ο σεβασμός. Άλλωστε, όταν υπάρχει αγάπη
δεν έχει θέση ο φόβος: «Φόβος οὐκ ἒστιν ἐν τῆ ἀγάπη, ἀλλά ἡ τελεία ἀγάπη ἒξω
βάλλει τον φόβον».
«Ὁ μή ἐργαζόμενος, μηδέ ἐσθιέτω»,
λένε πολλοί, νομίζοντας πως μεταφέρουν φράση του Αποστόλου Παύλου. Και τότε τί
θα γίνει με τους ασθενείς, τους ηλικιωμένους και γενικά όλους όσοι δεν μπορούν
να εργάζονται;
Δεν πρέπει και να τρώνε; Ο
Απόστολος Παύλος διατυπώνει διαφορετικά: «Εἰ τίς οὐ θέλει ἐργάζεσθαι, μηδέ ἐσθιέτω».
Δηλαδή όποιος δεν θέλει να εργάζεται να μην τρώει κιόλας. Η διαφορά είναι
εμφανής.
«Πίστευε καί μή ἐρεύνα». Γνωστή
και αυτή η φράση που χρησιμοποιείται ευκαίρως – ακαίρως. «Έτσι δεν γράφει το
Ευαγγέλιο;», αναρωτιούνται πολλοί. Και όμως αυτή η φράση δεν υπάρχει στην Αγία
Γραφή, αλλά μάλλον το αντίθετο: «Ἐρευνᾶτε τάς γραφάς», λέει κάπου ο Χριστός.
Δεν γνωρίζουμε την προέλευση της φράσης, ούτε από ποιόν, ούτε γιατί ελέχθη. Το
σίγουρο είναι πως δεν πρόκειται για κείμενο αγιογραφικό.
Το πλέον κακοποιημένο βιβλίο της
Αγ. Γραφής είναι αναμφίβολα η Αποκάλυψη. Ένα βιβλίο συμβολικό και βαθύτατα
θεολογικό, έχει γίνει κέντρο αναφοράς για τις διάφορες σέχτες (αμερικανικής
κυρίως προέλευσης), ακραίους φονταμενταλιστές, συνωμοσιολόγους, “προφήτες” και
πρόσφατα αποτειχισμένους, αντιεμβολιαστές, ομολογητές κ.λπ.
Οι παρερμηνείες είναι απίστευτες
και μάλιστα από άσχετους ανθρώπους, που δεν γνωρίζουν στοιχειώδη πράγματα για
το πώς γράφτηκε η Αποκάλυψη, για την ιδιαίτερη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας,
για την αιτία και τον σκοπό πού γράφτηκε η Αποκάλυψη.
Δεν επιτρέπει ο χώρος να
αναφερθούμε περισσότερο στο βιβλίο αυτό. Υπάρχουν θαυμάσια ερμηνευτικά
βοηθήματα, τα οποία μπορεί να συμβουλευτεί ο οποιοσδήποτε θέλει να δει καθαρά
και νηφάλια τα πράγματα. Για τους υπόλοιπους ισχύει κι εδώ ο λόγος του ποιητή:
«Ψαυέτω μηδαμώς χείρ ἀμυήτων».
Γνωρίζω ότι η πίστη δεν είναι
εύκολο άθλημα. Γι’ αυτό και σέβομαι απόλυτα τον αγώνα, τις αμφιβολίες, τις
αμφισβητήσεις, την καλόπιστη κριτική του άλλου.
Αυτό που μ’ ενοχλεί είναι όταν
κάποιος αποφαίνεται για πράγματα που δεν γνωρίζει, με παιδαριώδη επιχειρήματα
και μπαίνει σε ξένα χωράφια.
Το ίδιο βέβαια ισχύει και για
τους χριστιανούς που όχι μόνο δεν γνωρίζουν στοιχειώδη πράγματα από την πίστη,
αλλά με έπαρση κριτικάρουν κάθε αντίθετη φωνή, ακόμη και ανθρώπους που κάτι
παραπάνω γνωρίζουν.
Τελικά και η άγνοια αλλά και η
ημιμάθεια δεν είναι καλοί σύμβουλοι…
«Μέγας κρημνός καί μέγα βάραθρο ἡ
τῶν γραφῶν ἂγνοια». (Ι. Χρυσόστομος)
4 σχόλια:
Μέ προβλημάτισε ἡ ἑξής πρότασή σας: Μένει κανείς έκπληκτος από την άγνοια και την ημιμάθεια που κυριαρχεί στους πιστούς
Ἐπειδή ἐγώ, ὅπως καί οἱ περισσότεροι ἑλληνορθόδοξοι πού ἐκκλησιαζόμαστε κάθε Κυριακή, εἴμαστε ὀλιγογράμματοι σᾶς παρακαλῶ νά μέ διορθώσετε ἄν κάνω λάθος στά κάτωθι : 1) Στό Ναό, Κλήρος καί λαός, τήν ὥρα τοῦ Πιστεύω, ὁμολογοῦμε ὅτι ὑπάρχει Μία Ἁγία Καθολική (=Ὀρθόδοξη) καί Ἀποστολική Ἐκκλησία. Ἡ Ἐκκλησία ὅμως της Ελλάδος εἶναι μέλος τοῦ Παγκοσμίου Συμβουλίου «Ἐκκλησιῶν» καί ἀναγνωρίζει, σύμφωνα μέ τό καταστατικό τοῦ ὀργανισμοῦ, τίς αἱρετικές Ἐκκλησίες ὡς ἰσότιμες τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας (Θεωρία τῶν κλάδων)! Ἕνεκα τούτου ἀπαγορεύεται κάθε εἶδος προσηλυτισμοῦ στίς Ἐκκλησίες- μέλη αὐτοῦ τοῦ ὀργανισμοῦ ἀπό τά ὑπόλοιπα μέλη. Αὐτό ἐπιβεβαιώνεται καί ἀπό τό γεγονός ὅτι στά εβδομήντα σχεδόν χρόνια συμμετοχή σέ αὐτό τόν ὀργανισμό δέν ήρθε στήν Ὀρθοδοξία οὔτε μία «Ἐκκλησία»! 2) Μετά τήν ἄρση τῆς ἀκοινωνησίας ἀπό τόν Πατριάρχη Ἀθηναγόρα τό 1965, καί ὄχι ὅπως ψευδῶς ἀνακοίνωσαν ὅτι ἔγινε ἄρση τῶν ἀναθεμάτων (ἐφημερίδα New York Times 7 Δεκεμβρίου 1965), ἀναγνωρίζετε τούς Παπικούς ὡς Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μέ Ἱερωσύνη, ἔγκυρα Μυστήρια, καί Ἀποστολική διαδοχή (Κείμενο Μπαλαμάντ-Λιβάνου 1993)! Ἄδικα λοιπόν ἔχασαν τήν ζωή τους οἱ 26 Ὁσιομάρτυρες τῆς Ἱ. Μονῆς Ζωγράφου καί οἱ ἄλλοι Ἁγιορεῖτες Πατέρες, φονευθέντες ἀπό τόν Λατινόφρονα Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βέκκο ἐπειδή δέν κοινωνούσαν καί δέν μνημόνευαν τό ὄνομά του, δηλαδή είχαν κάνει τήν εὐλογημένη Ἀποτείχιση σύμφωνα μέ τήν Διαχρονική Διδασκαλία τῆς Ὀρθοδοξίας! Ἔτσι καί ἡ ὁμολογία τῆς Κυρίας Θεοτόκου ὅτι οἱ Λατινόφρονες εἶναι ἐχθροί τοῦ Υἱοῦ Της καί τῆς Ἰδίας (Ὀρθόδοξος Συναξαριστής τόμος Θ΄ σελ. 485), γιά σᾶς δέν ἔχει οὐδεμία ἀξία! Λοιπόν, εἴτε ὁ ἀπό δέκα αἰώνων Καθολικισμός περιέπεσεν εἰς αἱρέσεις καί δέν εἶναι Ἐκκλησία ἤ δέν ἔχει αἱρέσεις, ὁπότε ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία πλανᾶται ἐπί δέκα αἰῶνες πού ὁμολογεῖ ὅτι οἱ Λατίνοι δέν εἶναι Ἐκκλησία. Μέσος ὅρος δέν ὑπάρχει, ἤ πιστεύουμε ἤ δέν πιστεύουμε. 3)Τό 1990-91 στό Σαμπεζύ τῆς Ἐλβετίας οἱ τοπικές Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες ἀναγνώρισαν τούς αἱρετικούς Μονοφυσίτες ὡς Ὀρθοδόξους, γι’ αὐτό καί ἐσεῖς, ὅπως καί οἱ Ποιμένες τῶν ἄλλων τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, τούς ἀναγνωρίζετε ὡς Ὀρθοδόξους! Ἔτσι λοιπόν ὅλοι ἐσεῖς ὁμολογεῖτε ὡς λανθασμένη τήν Ἁγία Τετάρτη Οἰκουμενική Σύνοδο ἡ ὁποία ΔΕΝ ἀναγνώρισε τούς Μονοφυσίτες ὡς Ὀρθοδόξους. Πῶς ἄραγε αἰσθάνεστε ὅταν ψάλλετε τό τροπάριο τῆς Ἁγίας Εὐφημίας: «ΛΙΑΝ ΕΥΦΡΑΝΑΣ ΤΟΥΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΤΗΣΧΥΝΑΣ ΤΟΥΣ ΚΑΚΟΔΟΞΟΥΣ [ΜΟΝΟΦΥΣΙΤΑΣ]»; Φαίνεται λοιπόν ὅτι για ἐσᾶς και τούς άλλους Ποιμένες τῶν τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, ὁ Ὀρθόδοξος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ἅγιος Φλαβιανός ἔχασε τήν ζωή του ἀδίκως ὑπερασπίζοντας τήν Ὀρθοδοξία μας στήν Ἁγία 4η Οἰκουμενική Σύνοδο, φονευθείς ἀπό τόν αἱρετικό Μονοφυσίτη Διόσκορο. Τοιουτοτρόπως, ὁ φονιάς τοῦ Ἁγίου Φλαβιανού, Μονοφυσίτης Διόσκορος, τώρα πλέον ἀφού ἀναγνωρίσατε τούς Μονοφυσίτες ὡς Ὀρθοδόξους, εἶναι καί γιά ἐσᾶς Ἅγιος τῆς Ὀρθοδοξίας ἀφού εἶναι Ἅγιος τῶν αἱρετικῶν Μονοφυσιτῶν! Γράφει ὁ πρώην Ἀρχιεπίσκοπος Ἀσκάλωνος τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων κ. Νικηφόρος: «…Οὐσιαστικά ἡ γνωστή ὡς Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, ὅπως τήν κατάντησαν οἱ σημερινοί «ἡγέτες» της, δέν εἶναι καθόλου Ὀρθόδοξος, δέν ἔχει καμιά σχέση μὲ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, στήν ὁποία πιστεύω ἐγώ, ἡ Ἐκκλησία τὴν ὁποία παρέλαβαν ἀπό τίς προηγούμενες γενεές καί στήν ὁποία πίστευαν οἱ Πατέρες μας» (Ὀρθ.Τύπος 26 Δεκεμβρίου 2021).
Δέν θά σᾶς κουράσω μέ περισσότερα, μόνο μια ερώτηση: Μήπως κατέχετε αυτή τη θέση ένεκα ότι ο «Ορθόδοξος» λαός όπως γράφετε, έχει άγνοια και ημιμάθεια;
Ἐν ἀγάπη καί ἀληθεία,
Κωνσταντίνος Αργυρακόπουλος
(Πιστός σε Αποτείχιση)
Καλοτάξιδος στην «αποτείχιση», αγαπητέ. Αλλά ο Χριστός και ενεργεί αλλιώς-κάθισε στο τραπέζι και του Φαρισαίου, και του Τελώνη-και ξέρει γιατί ενεργεί αλλιώς ! Και τον Ιούδα κράτησε στο τραπέζι του αποχαιρετισμού, και τον φιλοφρόνησε, και τη στιγμή της προδοσίας «φίλο» τον προσφώνησε, και τα άλλα ανθρώπινα τρυφερά κι ευγενικά ! Κοίταξε το Χριστό με την άβυσσο της ανεξιχνίαστης Ευσπλαχνίας Του, η δική του κρίση απέχει άπειρες παρασάγγες από κάθε ανθρώπινη.
Κατά τα άλλα, Σεβασμιότατε, προσυπογράφοντας όσα ενδεικτικά καταγράψατε για την παχυλή άγνοια, και την περίπου παγανιστικών αγγιγμάτων λαϊκή «ορθόδοξη» χριστιανική πίστη και ζωή, θα προχωρήσω πάλι αυτοκριτικά. Εξήντα χρόνια τώρα μένουμε να αποθαυμάζουμε τη «διάκριση ουσίας και ενεργειών του Θεού», από κει το άκτιστο φως των ησυχαστών, να θεωρούμε πως το «κομποσκοίνι» συν η προσευχή της καρδίας του Ιησού κλπ. αυτά «τα αναμασήματα του βυζαντινού παρελθόντος», ανάγουν τον ορθόδοξο χριστιανό κατευθείαν στη θέωση ! Μη και μεγαλοστομούμε, μη και μεγαλοπιανόμαστε και πετάμε στα σύννεφα χωρίς φτερά; Και θα το πω, όσο κι αν φανεί αναχρονιστικό. Μήπως είχε δίκιο ο Ευσέβιος, που τον πετάξαμε σαν ρούχο παλιό, και βέβαια κοπής δυτικής; Αυτός που μας όδευε «με Ματθπουλέϊκο ρεαλισμό» στα πιο χαμηλά; Σε τούτο, και σε κείνο, και σ’ αυτό, που είναι καλοσύνη, που είναι αρετή, όπως ας πούμε ο Χρυσόστομος, ο Μ. Βασίλειος …; Που είναι Σταυρός, δηλαδή, λίγο ως αρκετά στο πλάι ο εαυτός μας, γιατί και ο άλλος, ο ελάχιστος αδελφός του Χριστού είναι εδώ, ζει εδώ; -Αθανάσιος Κοτταδάκης
«Εξήντα χρόνια τώρα .... να θεωρούμε πως το «κομποσκοίνι» συν η προσευχή της καρδίας του Ιησού κλπ. αυτά «τα αναμασήματα του βυζαντινού παρελθόντος», ανάγουν τον ορθόδοξο χριστιανό κατευθείαν στη θέωση!»
Ἀξιότιμε κ. Καθηγητά,
φοβᾶμαι μήπως σᾶς ἀδικήσω, ἀλλά εἰλικρινά, ἀδυνατῶ νά κατανοήσω αὐτή τήν ἀπαξίωση τῆς καρδιακῆς προσευχῆς.
Οὔτε τόν ἀρνητικό συλλογισμό σας, ὅτι ματαιοπονοῦμε πώς θὰ ἑλκύσουμε τὴν Θεία Χάρι, ὅταν λέμε τήν εὐχή «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ἐλέησόν με» µὲ ταπείνωση, κατάνυξη καί συντριβή, ὅπως μᾶς συμβουλεύουν οἱ Ἅγιοί μας.
Ἡ δέ ὑποβάθμιση, τήν ὁποία ἐπιχειρεῖτε μέ τή χρήση τῆς φράσης «τα αναμασήματα του βυζαντινού παρελθόντος», δέν προδίδει τουλάχιστον ἄγνοια, ὡς πρός τήν διαχρονική της ὑπόσταση «ἐξ ἄκρας συλλήψεως» τῆς Πίστεώς μας;
Τό ἀποστολικό «ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε» (Α΄ Θεσ. ε΄17) δέν μᾶς λέει τίποτα πρός ἐπιτέλεση αὐτῆς τῆς θεάρεστης προσευχῆς;
Οὔτε τό «Μνημονευτέον γὰρ Θεοῦ μᾶλλον ἣ ἀναπνευστέον» τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, μᾶς προδιαθέτει γιά τήν ἀξία της;
Ἐκπλήσσομαι.
Μήπως κάτι ἄλλο ἐννοεῖτε;
Ἄν κάνω λάθος συγχωρέστε με.
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος λέει επίσης: «Πράξις γαρ θεωρίας επίβασις». Δηλαδή, αυτό που και ο Χριστός : «Ου πας ο λέγων μοι Κύριε, Κύριε, αλλ’ ο ποιών …». Αυτό για τελευταία φορά, αγαπητέ Θεόδωρε Σ. οριστικά. Αθ. Κοτταδάκης
Δημοσίευση σχολίου