Να παρέμβει για την κατάπαυση του
πολέμου στην Ουκρανία και για την απόσυρση των ρωσικών στρατευμάτων από τη
χώρα, κάλεσε, δια σχετικής επιστολής, τον Πατριάρχη Μόσχας κ.κ. Κύριλλο ο
Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος.
Εξάλλου, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος
της Εκκλησίας της Ελλάδος καταδίκασε εκ νέου τον πόλεμο σε βάρος της Ουκρανίας.
Αναλυτικότερα, κατά τη συνεδρίασή
της τη Δευτέρα, 14 Μαρτίου, υπό την προεδρία του Μακαριωτάτου κ.κ. Ιερωνύμου, η
Δ.Ι.Σ. συζήτησε σειρά ζητημάτων που περιλαμβάνονταν στην ημερήσια διάταξη, με
επίκεντρο το ζήτημα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και του πολέμου που
δυστυχώς μαίνεται.
Ο Αρχιεπίσκοπος ενημέρωσε τα μέλη της Συνόδου για τις επιστολές τις οποίες απέστειλε προς τον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο τη 2α Μαρτίουκαι προς τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Μόσχας και πάσης Ρωσίας κ.κ. Κύριλλο την 4η Μαρτίου, εκφράζοντας αφ’ ενός τη θλίψη και την αγωνία για τον επιθετικό πόλεμο που διεξάγεται εις βάρος της Ουκρανίας και αφ’ ετέρου την αρωγή και αλληλεγγύη της εν Ελλάδι Εκκλησίας για την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας προς την Ορθόδοξη εν Ουκρανία Εκκλησία
και ιδιαίτερα προς τους εκ του πολέμου Ουκρανούς πρόσφυγες. Αυτή την αρωγή επιβεβαίωσε ο Μακαριώτατος σε τηλεφωνική επικοινωνία του με τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ουκρανίας κ. Επιφάνιο την προηγούμενη Παρασκευή 11 Μαρτίου.Τα μέλη της Δ.Ι.Σ., σύμφωνα με το
σχετικό ανακοινωθέν, «διαπιστώνουν ότι όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία φανερώνουν
την αποτυχία μας ως ανθρώπων και ειδικότερα ως Χριστιανών να ζούμε μέσα στην
ειρήνη που μας άφησε ο Χριστός (Ιω. 14:27: «Ειρήνην αφίημι υμίν, ειρήνην την
εμήν δίδωμι υμίν»)». Επιπλέον επισημαίνουν πως «η Δ.Ι.Σ., όπως έκανε στο
παρελθόν κατά τον πόλεμο και τη βίαιη εισβολή στη Σερβία, το Κοσσυφοπέδιο κ.α.
τονίζει ότι και στην περίπτωση της εισβολής στην Ουκρανία, ο πόλεμος δεν μπορεί
ποτέ να είναι λύση σε οποιεσδήποτε ανθρώπινες διαφορές, όσο σημαντικές κι αν
είναι, σε κοινωνικό, εθνικό ή παγκόσμιο επίπεδο και γι’ αυτό καλεί σε πανστρατιά
προσευχής για τους πολέμους».
Τέλος, σημειώνεται πως η Εκκλησία
της Ελλάδος, σε αγαστή συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Μεταναστευτικής
Πολιτικής, έχει ήδη θέσει δομές της Ιεράς Αρχιεπισκοπής και Ιερών Μητροπόλεων,
ξενώνες της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Συνύπαρξις» και του
Φιλανθρωπικού Οργανισμού «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» σε όλη την Ελλάδα στη διάθεση της Πολιτείας
για τη φιλοξενία Ουκρανών προσφύγων, ιδίως παιδιών και ασυνόδευτων ανηλίκων,
ενώ ταυτόχρονα πολλές Ιερές Μητροπόλεις σε συνεργασία με φιλανθρωπικές
οργανώσεις και φορείς προβαίνουν σε συγκέντρωση ανθρωπιστικού υλικού.
Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή,
που απέστειλε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος στον Πατριάρχη Μόσχας:
Μακαριώτατε καὶ Ἁγιώτατε
Πατριάρχα Μόσχας καὶ πάσης Ρωσίας, ἐν Χριστῷ τῷ Θεῷ λίαν ἀγαπητὲ καὶ περιπόθητε
ἀδελφὲ καὶ συλλειτουργὲ τῆς ἡμῶν Μετριότητος, κύριε Κύριλλε, τὴν Ὑμετέραν
Μακαριότητα ἐν Κυρίῳ κατασπαζόμενοι, ὑπερήδιστα προσαγορεύομεν.
Μετὰ πολλῆς ἀνησυχίας καὶ
βαρυαλγούσης καρδίας παρακολουθοῦμεν τὰς τραγικὰς ἐξελίξεις τοῦ πολέμου, ὅστις
διεξάγεται κατ’ αὐτὰς τὰς ἡμέρας εἰς τὴν χώραν τῆς Οὐκρανίας.
Αἱ συνεχεῖς ἐπιθέσεις καὶ τὰ ἀλλεπάλληλα
κύματα βομβαρδισμῶν, ἀποφάσει καὶ ἐντολῇ τῆς Ρωσικῆς ἡγεσίας, καθιστῶσι τὴν οὐκρανικὴν
γῆν, ἡμέρᾳ τῇ ἡμέρᾳ, «τόπον βασάνου», ἀφάτου θλίψεως ἐκ τῶν ἐπισυμβάντων
θανάτων καὶ ἐρειπίων.
Δυστυχῶς, οὐχὶ μόνον ὁ λαός
διώκεται, ἀλλὰ καὶ ζωτικαὶ ὑποδομαί, ἱστορικὰ κτήρια, μνημεῖα πολιτισμοῦ, ἀκόμη
καὶ Ἱεροὶ Ναοί, ὡς ὁ Ὀρθόδοξος Καθεδρικὸς Ἱερὸς Ναὸς τοῦ Χαρκόβου,
καταστρέφονται.
Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος αἰσθάνεται
ἔντονον τὸ χρέος νὰ ὑψώσῃ φωνὴν διαμαρτυρίας ὑπὲρ πάντων τῶν, ὡς μὴ ὤφειλε,
θυμάτων τοῦ πολέμου καὶ ὑπὲρ πάντων τῶν διωκομένων.
Θρηνεῖ δι’ ὅσους ἐθανατώθησαν,
ἀλλὰ καὶ δι’ ὅσους εἰσέτι δοκιμάζονται καὶ διώκονται ἐκ τῆς κακότητος, τῆς
μισαλλοδοξίας καὶ τῆς βαρβαρότητος, αἵτινες προέρχονται, δυστυχῶς, οὐχὶ ἐξ ἀλλοπίστων,
ἀλλ’ ἐξ ὁμοδόξων Χριστιανῶν.
Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος,
συνδεδεμένη διὰ μακροχρονίων καὶ ἀκαταλύτων δεσμῶν ἐν Χριστῷ ἀγάπης καὶ φιλίας
μετὰ τῆς ἐν Ρωσίᾳ ἀδελφῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἀπευθύνει θερμοτάτην ἔκκλησιν πρὸς
τὴν Ὑμετέραν Μακαριότητα καὶ σύμπασαν τὴν Ἁγιωτάτην Ἐκκλησίαν τῆς Ρωσίας ἵνα, ἐπ’
ἀφορμῇ καὶ τῆς ἐπικειμένης ἐνάρξεως τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἀντισταθῇ
εἰς τὰ πολεμικὰ σχέδια τῶν κοσμικῶν ἡγετῶν καὶ ἐστὲ βέβαιος ὅτι ἡ παρέμβασις τῆς
Ὑμετέρας Μακαριότητος πρὸς τὸν ἀνωτέρω σκοπὸν θὰ ἀποβῇ καταλυτική.
Ἡ ἐκκλησιαστικὴ αὕτη
παρέμβασις καὶ ἡ ἔμπρακτος μαρτυρία τῆς ἀγάπης, τῆς εἰρήνης καὶ τῆς καταλλαγῆς,
παρέχει ἐλπίδα διὰ τὴν κατάπαυσιν τοῦ πολέμου καὶ τὴν ἀπόσυρσιν τῶν ρωσικῶν
στρατευμάτων ἐκ τῆς Οὐκρανίας.
Ἐπιπροσθέτως, ἡ ἐν λόγῳ
παρέμβασις ἐκ μέρους τῆς Ὑμετέρας Μακαριότητος θὰ συμβάλῃ καθοριστικῶς καὶ εἰς
τὴν περαιτέρω αὔξησιν τῆς δυναμικῆς τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ἐν τῷ συγχρόνῳ κόσμῳ,
καθ’ ὅτι ὁ πόλεμος μεταξὺ ὁμοδόξων Ἐθνῶν ἀπομειοῖ τὴν φερεγγυότητα ἡμῶν ὡς
Χριστιανῶν, οἵτινες, καίτοι ἔχομεν πρωταρχικὸν καθῆκον νὰ κηρύσσωμεν τὴν εἰρήνην,
ἐν τούτοις δὲν τὴν ἐφαρμόζομεν ἐν τῇ πράξει, προξενοῦντες ποικίλας ἀρνητικὰς
συνεπείας ἀναφορικῶς πρὸς τὸ κῦρος καὶ τὴν ἐν γένει παρουσίαν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας,
διαχριστιανικῶς καὶ παγκοσμίως.
Μακαριώτατε,
Ἔχοντες ὑπ’ ὄψιν τὴν βαρύτητα
τοῦ Κυριακοῦ λόγου «οὐ πᾶς ὁ λέγων μοι Κύριε Κύριε, εἰσελεύσεται εἰς τὴν
βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, ἀλλ’ ὁ ποιῶν τὸ θέλημα τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς»
(Ματθ. 7, 21), κατακλείομεν τὴν παροῦσαν, ἀπευθύνοντες διάπυρον παράκλησιν πρὸς
Ὑμᾶς, διὰ τὴν σταθερὰν συστοίχισιν Ὑμῶν τε καὶ ἡμῶν πρὸς τὰς ἐντολὰς τοῦ Κυρίου
ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ δι’ ἀγάπην, φιλαδελφίαν καὶ ἔμπρακτον ἐφαρμογὴν τῆς Ἀποστολικῆς
ἐπισημάνσεως: «ὑμεῖς δέ ἐστε σῶμα Χριστοῦ καὶ μέλη ἐκ μέρους» (Α´ Κορ. 12, 27).
Εἶναι ἀδήριτος ἡ ἀνάγκη κατ’ αὐτὰς
τὰς κρισίμους ὥρας νὰ ἐπιβεβαιώσωμεν τὴν αὐτοσυνειδησίαν ταύτην τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας
ὡς τοῦ ἑνός καὶ ἀδιαιρέτου Σώματος τοῦ Χριστοῦ, συμβάλλοντες ἐν τῷ συνδέσμῳ τῆς
ἀγάπης εἰς τὴν ἐπικράτησιν τῆς εἰρήνης, ἥτις ἐστὶν Αὐτὸς ὁ Χριστός.
Τοιουτοτρόπως ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία
θὰ ἀναδειχθῇ ὡς ὁ γνησιώτερος καὶ ἰσχυρότερος εἰρηνοποιὸς παράγων μεταξὺ τῶν
δύο λαῶν, τοῦ Ρωσικοῦ καὶ τοῦ Οὐκρανικοῦ, οἵτινες μετέχουσι κοινῶν παραδόσεων αἰώνων,
κυρίως δ’ ὅμως τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς και Ἀποστολικῆς
Ἐκκλησίας.
Ἐπὶ δὲ τούτοις, καὶ αὖθις
κατασπαζόμενοι τὴν Ὑμετέραν πεφιλημένην Μακαριότητα φιλήματι ἁγίῳ, διατελοῦμεν.
Ἀγαπητός ἐν Χριστῷ ἀδελφός
+ὁ Ἀθηνῶν Ἱερώνυμος, Πρόεδρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου