ὑπό τοῦ Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Διανύουμε τήν Ἁγία Μεγάλη Τεσσαρακοστή· περίοδος αὐστηρᾶς
νηστείας, ξηροφαγίας! Ἔχουμε ποτέ διερωτηθεῖ, ποιός ἦταν ὁ λόγος, πού
θεσπίσθηκε αὐτή ἡ περίοδος; Δυσκόλως θά τό ἀνακαλύψουμε, γιατί ἔχουμε ἄλλα
πράγματα στό νοῦ μας.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος μᾶς λέει, ὅτι ὁ λόγος πού θεσπίσθηκε ἡ Μ.
Τεσσαρακοστή ἦταν νά μπεῖ ἕνα φρένο στήν καταφρόνηση τοῦ Μυστηρίου τῆς Θ. Εὐχαριστίας!
Γράφει: «Παλαιότερα, πολλοί χριστιανοί, κοινωνοῦσαν, προπαντός
πρίν τό Πάσχα, χωρίς προετοιμασία. Οἱ Πατέρες, βλέποντας τή
ζημία πού προερχόταν ἀπό αὐτό, καθιέρωσαν σαράντα μέρες
νηστεία καί προσευχή ὡς προετοιμασία» (Κατά Ἰουδαίων Γ. P.G. 47: 867). Δηλαδή, οἱ χριστιανοί,
ζημιώνονταν, κοινωνώντας, καί ζημιώνονταν, ἐπειδή κοινωνοῦσαν χωρίς
προηγουμένως νά νηστέψουν!
Καί οἱ Πατέρες, ὡς μᾶς ἐξηγεῖ ὁ Ἅγιος Ἰωάννης, γιά νά διορθώσουν τό κακό, θέσπισαν σαράντα μέρες αὐστηρᾶς νηστείας καί ἐντόνου προσευχῆς, γιά νά κοινωνήσουν τό Πάσχα καί μόνο τό Πάσχα! ( Βλ. Mεγάλη Τεσσαρακοστή καί Θ. Κοινωνία. Romfea. 16.2.15). Θά μποροῦσαν νά θεσπίσουν μιά ἑβδομάδα, ἤ δύο έβδομάδες ἀλλά δέν τό ἔκαναν! Γιά νά τό χωνέψουν καλά, πόσο μεγάλο πρᾶγμα εἶναι ἡ Θ. Κοινωνία!
Ἀπό
τότε (4ος αἰ.) ἡ νηστεία συνδέθηκε μέ τή Θ. Εὐχαριστία. Καί ἐπειδή δέν ἦταν
δυνατό, κάθε φορά πού κοινωνοῦσαν, νά νηστεύουν σαράντα μέρες,
καθιερώθηκε ἑπταήμερος νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας. Αὐτός ἦταν
ὁ λόγος, πού ἀρχικῶς (μέχρι 9ον περίπου αἰ.), ἡ νηστεία τῶν
Χριστουγέννων, τῆς «Παναγίας», καί τῶν «Ἀποστόλων» ἦταν ἑπτά
μέρες! (P.G. 138: 941). «Προφανῶς ὡς
πνευματική προετοιμασία γιά τή Θεία Κοινωνία», σημειώνει ὁ Βλάσιος Φειδᾶς
(Ἐκκλησιαστική Ἱστορία, τ. Α΄, 2η ἔκδοση, σελ. 963).
Καί μέχρι προσφάτως
(δεκαετία τοῦ 1980), ἡ παράδοση αὐτή τηρεῖτο μέ θρησκευτική εὐλάβεια ἀπό τούς
πατέρες μας καί τούς παππούδες μας. Ὅμως, μερικοί «κύκλοι», ἔχοντας
προφανῶς ἐλλιπῆ ἐνημέρωση, κατάφεραν στίς ἡμέρες μας καί στήν πατρίδα
μας, ὥστε οἱ περισσότεροι χριστιανοί, νά μή νηστεύουν
πρό τῆς Θ. Κοινωνίας οὔτε μία (!) μέρα, καταφρονώντας τό
Μυστήριο.
Καί
τί κάνουμε ὡς Ποιμένες; Στηρίζουμε αὐτή τήν ἐφάμαρτη καταφρόνηση,
πρός ζημία τῶν πιστῶν, ἤ προσπαθοῦμε νά τήν ἐξαλείψουμε πρός ὠφέλειά τους;
30 σχόλια:
Και ο πατέρας μου και ο παππούς μου νήστευαν μια εβδομάδα πριν κοινωνήσουν, έτσι είχαν μάθει, και δεν νομίζουν ότι αμάρταναν με αυτό που έκαναν.
Δεν τα βλέπω σωστά αυτά. Είναι απόψεις ακραίες που δεν επικράτησαν ποτέ.
Προς της Θείας Κοινωνίας δεν υπάρχει νηστεία. Ας μας υποδειχθούν ιεροί Κανόνες.
ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΘΑ ΚΟΙΝΩΝΑΜΕ, ΑΝ ΝΗΣΤΕΥΟΥΜΕ ΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ;
Όλοι λένε ότι προς της Θ. Κοινωνίας το μόνο που είναι αναγκαίο είναι η καθαρή από αμαρτίες καρδιά και όχι η νηστεία. Σε συνέδριο που είχε κάνει ο Φλωρίνης Αυγουστίνος και το εξέδωσε γράφει ότι δεν είναι αναγκαία προϋπόθεση η νηστεία. Δεν θα τα πω αιρετικά αλλά έξω από την διδασκαλία την της Εκκλησίας μας αυτά που διάβασα.
H Θ. Κοινωνία είναι δύναμη, και πρέπει να κοινωνούμε συνεχώς, αρκούν οι νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής
Ο Αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος γράφει π. Βασίλειε:
Για να μην παρεξηγηθούμε λοιπόν, ο κάθε χριστιανός θα πρέπει να προετοιμάζεται ορθά για να λάβει τον ίδιο τον Κύριο μέσα του. Όμως όσον αναφορά την αποχή από τις τροφές (νηστεία), πουθενά η Εκκλησία δεν έχει βάλει κάποιον τέτοιον κανόνα, αλλά η Εκκλησία λέγει: Ο Χριστιανός θα πρέπει να νηστεύει την Τετάρτη και την Παρασκευή, την Σαρακοστή Χριστουγέννων και Πάσχα, Δεκαπενταύγουστο κ.τ.λ. Η Εκκλησία λοιπόν έχει συγκεκριμένες ημέρες μέσα στο έτος και προτρέπει τους πιστούς να νηστέψουν.
ΠΟΥΘΕΝΑ η Εκκλησία δεν έχει πει ότι είναι κανόνας να νηστέψεις για να κοινωνήσεις. Νηστεύεις όλες τις καθορισμένες νηστείες της Εκκλησίας μας; Εάν ναι τότε δεν θα έπρεπε να σε απασχολεί άλλο αυτό το θέμα. Όμως εάν ο πνευματικός σου πατέρας κρίνει ότι για την δική σου καλύτερη προετοιμασία καλό θα ήταν να νηστέψεις π.χ. μία ημέρα, θα το κάνεις για την υπακοή στον πνευματικό σου και όχι διότι είναι κανόνας της Εκκλησίας μας.
Σεβαστέ π. Β. Μπακογιάννη έχω την εντύπωση ότι δεν είστε σε σωστό δρόμο. Άλλη είναι διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας από την εποχή των Αποστόλων έως και σήμερα.
Η Τεσσαρακοστή γίνεται μία φορά τον χρόνο, ενώ το Πάσχα, δηλαδή η θεία Κοινωνία, τρεις φορές την εβδομάδα ή και τέσσερις, ή μάλλον όσες φορές εμείς θέλουμε. Το Πάσχα δεν είναι η νηστεία, αλλά είναι η θυσία και η θεία Κοινωνία που γίνονται σε κάθε θεία Λειτουργία. Ώστε όποτε προσέρχεσαι να κοινωνήσης με καθαρή συνείδηση, εορτάζεις το Πάσχα· όχι όταν νηστεύης (την Τεσσαρακοστή), αλλ’ όταν κοινωνής τα θεία μυστήρια. Οσάκις γαρ αν εσθίητε τον άρτον τούτον και το ποτήριον τούτο πίνητε, τον θάνατον του Κυρίου καταγγέλλετε…
Ο κατηχούμενος λοιπόν, ποτέ δεν κάμνει Πάσχα, αν και νηστεύει κάθε Τεσσαρακοστή, επειδή δεν μεταλαμβάνει. Ενώ αντίθετα, εκείνος που δεν νηστεύει, αν προσέλθη με καθαρή συνείδηση, Πάσχα κάμνει, είτε μετέχει στην θεία Κοινωνία σήμερα, είτε αύριο, είτε οποτεδήποτε. Διότι η άριστη προσέλευση στην θεία Κοινωνία δεν εξαρτάται από την παρατήρηση των καιρών (δηλαδή από το να παρατηρούμε αν έφθασε το Πάσχα), αλλά από την καθαρότητα της συνειδήσεως» (ΕΠΕ 34, 176 και 180 – Α ́ Κορινθίους 11, 26).
Ιερομόναχος Γρηγόριος του Αγιορείτης
Δεν έχω ακούσει ούτε διαβάσει τέτοιες απόψεις.
Μου θυμίζουν κάποιους ακραίους μοναχούς του παλαιού εορτολογίου που λένε άρρητα ρήματα.
Τα απορρίπτω.
Νίκος Βασιλακόπουλος
Σε αυτό το θέμα σας είχε απαντήσει στην Πειραϊκή Εκκλησία με κατατοπιστικό άρθρο του ο Πειραιώς κυρός Καλλίνικος. Τότε σε ένα από τα βιβλία σας περί της θείας Κοινωνίας γράφατε ότι οι προηγιασμένες Λειτουργίες δεν είναι για να κοινωνούν οι πιστοί αλλά «για την θέα του Θεού».
Σε κάθε Λειτουργία πρέπει να κοινωνούν οι πιστοί γιατί είναι εις άφεση αμαρτιών και ζωή αιώνιο.
Τα υπόλοιπα είναι εκτός ιερών Κανόνων και Παραδόσεως προσθέτω εγώ.
Σε προηγούμενα κείμενά σας συμφωνούσα και σας χαιρόμουν.
Σε αυτό απογοητεύτηκα.
Παρακαλώ ανασκευάστε.
ΠΡΟΣ 14 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022-3,43 μ.μ Η ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΦΕΔΑΚΙ ΓΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΧΡΗΣΗ.ΝΑ ΠΙΝΕΙΣ ΚΑΘΕ ΠΡΩΙ ΑΓΙΑΣΜΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΗΣΤΕΙΑ
Αδελφέ 14 Μαρτίου 1.12 μ.μ προ της Θείας Κοινωνίας δεν απαγορεύεται η νηστεία.Ας μας υποδειχθούν ιεροί Κανόνες.Δηλαδή ,εφόσον δεν υπάρχουν ιεροί Κανόνες που να απαγορεύουν τη νηστεία προ της Θείσς Κοινωνίας γιατί αυτή η κακομοιριά Εσύ δηλ.το Σάββατο τρώς ψητό και την Κυριακή κοινωνάς,είναι αυτό συμβατό με την Ορθόδοξη πίστη,Παράδοση
.
Ακραίος κ πάλι...
πάει να μας μπερδέψει ο π. Βασίλειος, εμείς κοινωνάμε σε κάθε Λειτουργία, κάπου το γράφει αυτό και ο Μ. Βασίλειος.
"Ακόμη λοιπόν και το να κοινωνεί κανείς καθημερινά το άγιο Σώμα και Αίμα του Χρίστου είναι καλό και ωφέλιμο, εφόσον ο Ίδιος λέει σαφώς: «Εκείνος που τρώει τη Σάρκα μου (με το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας) και πίνει το Αίμα μου έχει ζωή αιώνια». Γιατί ποιος αμφιβάλλει ότι το να μετέχει κανείς συνεχώς στη ζωή (που είναι ο Χριστός) δεν είναι τίποτε άλλο παρά να ζει μια πλούσια και γεμάτη από όλα τα είδη των αγαθών ζωή; Ε μ ε ί ς π ά ν τ ω ς κ ο ι ν ω ν ο ύ μ ε τ έ σ σ ε ρ ι ς φ ο ρ έ ς τ η ν ε β δ ο μ ά δ α, δηλαδή Κυριακή, Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο, αλλά επίσης και τις άλλες ήμερες, όταν υπάρχει μνήμη κάποιου Αγίου. Εξάλλου το να εξαναγκάζεται κανείς στις περιόδους διωγμού, εφόσον δεν υπάρχει ιερεύς και μάλιστα λειτουργός, να λαμβάνει με τα δικά του χέρια την θεία Κοινωνία, είναι περιττό να αποδείξω ότι αυτό δεν είναι καθόλου αξιόμεμπτο, αφού την πρακτική αυτή έχει κατοχυρώσει μακρά συνήθεια με τα ίδια τα γεγονότα. Πράγματι όλοι όσοι μονάζουν στην έρημο, όπου δεν υπάρχει ιερεύς, μεταλαμβάνουν μόνοι τους από τη θεία Κοινωνία που διατηρούν στα ερημητήρια τους. Στην Αλεξάνδρεια δε και σ’ όλη την Αίγυπτο ακόμη και κάθε λαϊκός έχει συνήθως Κοινωνία στο σπίτι του και μεταλαμβάνει οποτεδήποτε θέλει... " [Αγίου Βασιλείου Επιστ. 93, Προς Καισαρίαν Πατρικίαν περί Κοινωνίας, ΕΠΕ3, 502-504 ΒΕΠ55,124-125ΜG 32, 484-485). Ι.Ιω. 6,54.
Για την αντιγραφή
Γρηγόρης Καραγιαννίδης
Απάντηση στον 14 Μαρτίου 2022 - 10:29 μ.μ.
Αυτό γράφει ο κ. Φειδάς είναι λάθος;
Νηστεύουμε πριν την θεία κοινωνία;
«Χειρότερο από το να είσαι αμαρτωλός είναι να μην έχεις συνείδηση ότι είσαι αμαρτωλός»
Η μεγάλη οδύνη και το πρόβλημα των σημερινών χριστιανών είναι ότι μπερδεύουμε το μεταμορφωτική δύναμη του Ευαγγελίου με την ηθική μας βελτίωση.
Έτσι αντιλαμβανόμαστε και την θεία ευχαριστία σαν ένα ακόμα στοιχείο για την ηθική μας βελτίωση μέσα στον κόσμο, ενώ μέσα μας ίσως να μην δείχνουμε καμμία διάθεση να απαρνηθούμε έστω και λίγο το φρόνημα του κόσμου τούτου.Δεν έχουμε διάθεση αλλαγής και ελάχιστης θυσίας.Ούτε την μετάνοια την αντιλαμβανόμαστε σαν μια προσπάθεια αλλαγής φρονήματος.
Αν το φρόνημα μας είναι τέτοιο είτε νηστεύουμε όπως λέει ο Πατέρας Βασίλειος είτε δεν νηστεύουμε όπως υποστηρίζουν άλλοι ,η θεία κοινωνία επέχει θέση μηχανιστικής θεραπείας τύπου «χαπιού»
Η νηστεία ως προετοιμασία πριν την θεία κοινωνία είναι μέρος του πόθου που καλλιεργούμε για την συνάντηση με τον Χριστό.
Πόσο νηστεύουμε;
Δεν υπάρχουν κανόνες αυτό όμως δεν έχει σημασία,γιατί σημασία έχει τι αναζητούμε κοινωνώντας.Την ηθική μας βελτίωση σαν καλών χριστιανών που επιτελέσαμε το καθήκον μας κοινωνώντας.Η την μεταμορφωτική δύναμη της χάριτος του Αγίου Πνεύματος που με την πάροδο του χρόνου και την βοήθεια του πνευματικού μας μαλακώνει την καρδιά μας και γίνεται πιο «εύσπλαχνη»
Αν κοινωνούμε και κάθε μέρα αλλά γινόμαστε όλο και πιο «θρησκευόμενοι»ας το ξανασκεφτούμε..
Οπότε για να γίνει η συνάντηση μας με τον Χριστό πηγή χαράς, κάνουμε ότι «μπορούμε»καλλίτερο και το φιλότιμό μας μας αναγκάζει και να νηστεύουμε ,και να συγχωρούμε και προσευχόμαστε!
Πόσο;Όσο δυνάμενα όχι όμως το «ελάσσον»
π.Ε
Υ.Γ.Όσο για τις άλλες νηστείες είναι σαφώς ξεκαρισμένες από την Εκκλησία μας και περιττεύουν τα σχόλια .
Γιατί πρέπει να υπάρχει κανόνας για την πεπατημένη οδό της εκκλησίας;
Ποιος κανόνας λέει να διαβάζουμε την θεία μετάληψη προ της θ. κοινωνίας; Να μην την διαβάζουμε λοιπόν;
Η άσκηση μας κρατά σε εγρήγορση και μας προφυλάσσει από τον κίνδυνο της συνήθειας.
Αν δούμε ποιοί δεν κοινωνουσαν ευρισκόμενοι υπό επιτίμιο την εποχή του Μ. Βασιλείου τότε θα κατανοήσουμε τι πραγματικα πρέπει να γίνεται.
πβρ
ΑΠΆΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 15 Μαρτίου 2022 - 11:38 π.μ.
η μισή αλήθεια εἰναι ψέμα,
ξέρετε τι επιτίμια θέτει ο Μ. Βασίλειος για τους μοιχούς, τους πόρνους;
Ο Μ. Βασίλειος είναι τόσο αυστηρός που δεν επιτρέπει θ. κοινωνία σ΄αυτόν που κατακρίνει ούτε και σ αυτόν που ακούει την κατάκριση.(Ὅροι κατ'επιτομή ΚΣΤ).
Να προσέχουμε τι λέμε
Νομίζω ότι δέν είναι σωστή η τοποθέτηση του Ανώνυμου 4 - 23, διότι ο Μέγας Βασίλειος στην επιστολή του πρός την Καισαρία Πατρικία περιγράφει μία πραγματικότητα, που συνέβαινε στην Επισκοπή του, ανεξαρτήτως αν υπήρχαν (που πιθανόν να υπήρχαν) πόρνοι, μοιχοί, κατακριτές κλπ.
Δηλαδή η ύπαρξη της αμαρτίας δέν εμπόδιζε αυτούς που ήσαν άξιοι, να Κοινωνούν τέσσερεις φορές την εβδομάδα, οπότε δέν μπορούσε να υπάρξει εβδομαδιαία νηστεία, όπως προβάλλει το άρθρο.
Ο π. Βασίλειος έχει μελετήσει το θέμα, αν δεν κάνω λάθος έχει γράψει δυό τρία βιβλία για το θέμα, προσωπικά τον εμπιστεύομαι, οι σχολιαστές δεν απαντούν στα επιχειρήματα του
Συνταξούχος θεολόγος
Νομίζω το πνεύμα του κειμένου του π. Βασιλείου είναι σωστό. Χρειάζεται ασκητικότητα και αγώνας. Η πνευματική ζωή, σίγουρα για τον καθένα είναι μια προσωπική εμπειρία στη σχέση του με το Θεό, αλλά υπάρχουν θεμέλια που φαίνονται και στο Ευαγγέλιο και στους Πατέρες, ιδίως στη Φιλοκαλία. Η νηστεία είναι η πρώτη εντολή, βασικό στοιχείο στον πνευματικό αγώνα, βοηθάει την κάθαρση της καρδιάς, τον έλεγχο του σώματος, την εγκράτεια, το άνοιγμα των πνευματικών οφθαλμών. Μαζί με την προσευχή αποτελούν τους ογκόλιθους της μάχης κατά των δαιμόνων, και επομένως κατά των πειρασμών που οδηγούν σε αυτά που είναι σαφές εμπόδιο για τη Θεία Κοινωνία, και ιεροκανονικώς. Είναι σαφή τα λόγια του Κυρίου μας, ότι τούτο το γένος, ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία.
Με το πνεύμα αυτό έγινε στην παράδοση της Εκκλησίας μας, συνήθεια προ της Θείας Κοινωνίας να νηστεύουμε. Οι Πατέρες λένε οτι η νηστεία είναι το μαχαίρι που κόβει τις κακίες απ την καρδιά. Με την καρδιά γεμάτη πάθη και κακίες πώς θα Κοινωνήσουμε;
Αλλα και αυτές οι κανονικές προϋποθέσεις που γράφουν οι σχολιαστές, πώς θα επιτευχθούν; Πώς θα έρθει η Θεία Χάρις, χωρίς μετάνοια και ταπείνωση; Χωρίς πνευματικό αγώνα; Άλλωστε είναι νηστεία των παθών και κυρίως της γλώσσας και της κατάκρισης, που πολύ σωστά σημειώνει ένας σχολιαστής ότι είναι εμπόδια για να Κοινωνήσεις.
Είναι πολύ μεγάλο γεγονός η Θεία Κοινωνία. Θέλει ειλικρινή μετάνοια, κάθαρση του νού, του σώματος και της καρδίας, συνεχή αυτοέλεγχο, ακατακρισία, κλπ. Είναι το μεγαλύτερο γεγονός για κάθε άνθρωπο, όχι αντικείμενο συνήθειας.
Άλλωστε πριν βγεί ο παπάς, λέει τις τελευταίες προϋποθέσεις. Φόβος Θεού, πίστη και αγάπη. Ποιός από μας τα έχει;; Ποιός μπορεί να το πεί;
Γι αυτό η συχνή Θεία Κοινωνία δεν είναι άποψη, αλλά προκύπτει από τον πνευματικό μας αγώνα και τη σχέση με τον πνευματικό. Αν και εφόσον... Όχι ατομικό "θέλω".
Εμείς είμαστε ακατήχητοι και ζητάμε καρπούς που οι Άγιοι απέκτησαν με πολύ κόπο. Προηγείται όμως ο αγώνας των καρπών. Θεμέλιο είναι η Θεία Κοινωνία και το μεγαλύτερο δώρο του Θεού, ο Ίδιος που μελίζεται και διαμερίζεται. Ισχυρό όπλο στον αγώνα, η νηστεία.
Σαφώς και νηστεύουμε. Πού θα φτάσουμε; Ας φάμε και σουβλάκια την Κυριακή το πρωί και να πάμε στην Εκκλησία. Επειδή δεν το γράφουν οι Ιεροί κανόνες; Μα δεν το γράφουν γιατί δε φαντάστηκαν οι άνθρωποι το χάλι μας.
Οι παλιοί είχαν φόβο Θεού. Έλεγε ένας απλός αγράμματος άνθρωπος, ότι έτρεμε με τη σκέψη ότι πλησιάζει η μέρα που θα κοινωνήσει. Ένοιωθε τόσο δέος, που όχι να φάει δεν μπορούσε, αλλά ξεχνούσε να πιεί και νερό από την προσμονή να λάβει Τον Χριστό. Που καιρός γι αυτά όταν πρόκειται να συναντήθείς με τον Κύριο σου;
Μα δε βλέπουμε έναν ερωτευμένο; Έχει όρεξη για φαγητά όταν πάει να συναντήσει τον έρωτά του;
Αλλά είμαστε τόσο ξηροί πνευματικά που ούτε αυτά δε βλάπουμε. Στυγνοί εγωιστές που έχουμε το θράσος να κοινωνούμε και 3 φορές τη βδομάδα. Αναίσθητοι, τυφλοί και πωρωμένοι να θέλουμε τον Έναν.
Ο φόβος Θεού φαίνεται το πως κοινωνάμε
βλέπω πολλούς στην ενορία μας με την ίδια συστολή που παίρνουν τα φρούτα από το μανάβη παίνουν και τη μεταλαβια
αυτοι κανονικά πρέπει να απέχουν απο τη Θ. κοινωνία
Την Θεία Κοινωνία δεν την έχουν ανάγκη οι άγιοι, αλλά οι αμαρτωλοί εις άφεση αμαρτιών και ζωή την αιώνιο. Ο π. ΒΜ έχει λάθος το οποίο πρέπει να διορθώσει γιατί δεν είναι άποψη εκκλησιαστική αλλά εξωεκκλησιαστική που οδηγεί σε δρόμους αντορθόδοξους.
ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΧΩΡΙΣ ΚΟΣΤΟΣ
Για κάθε ενδιαφερόμενο , λαϊκό ή και ιερωμένο ,
'' Νηστεύσωμεν νηστείαν δεκτήν, ευάρεστον τω Κυρίω ,αληθής νηστεία ,η των κακών αλοτρίωσις,εγκράτεια γλώσσης ,θυμού αποχή , επιθυμιών χωρισμός, καταλαλιάς,ψεύδους ,και επιορκίας , η τούτων ένδεια , νηστεία εστίν ,αληθής και ευπρόσδεκτος.''
( Ιδιόμελον εις τα απόστιχα ,Εσπερινού Δευτέρας Α εβδομάδος.)
Ταύτα έδει ποιήσαι ,
κακείνα (της των βρωμάτων αποχής) μη αφιέναι ....
"Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος ομίλησε για τις Προηγιασμένες Θ. Λειτουργίες επισημαίνοντας ότι οι κατανυκτικές αυτές Λειτουργίες τελούνται προκειμένου οι Πιστοί και κυρίως οι Μοναχοί, που νήστευαν και προσευχόντουσαν «απὸ φυλακής πρωΐας μέχρι νυκτός», να μην στερούνται κατά τις μέρες αυτές την μετάληψη του Πανάχραντου Σώματος και Αίματος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, που είναι η Τροφή του παντός κόσμου. Υπήρξαν όμως και άνθρωποι που κοινωνούσαν χωρίς να κατανοούν τι είναι η Θ. Κοινωνία, κοινωνούσαν χωρίς νηστεία και προσευχή. Ο Απ. Παύλος γράφει στην Α’ προς Κορινθίους Επιστολή Του «δοκιμαζέτω δὲ άνθρωπος εαυτόν, καὶ ούτως εκ του άρτου εσθιέτω καὶ εκ τού ποτηρίου πινέτω· ο γὰρ εσθίων καὶ πίνων αναξίως κρίμα εαυτώ εσθίει καὶ πίνει, μὴ διακρίνων τὸ σώμα του Κυρίου» (Α’ Κορ. ια΄,28-29). Ας εξετάζει λοιπόν κάθε άνθρωπος με προσοχή τον εαυτό του και μετά να κοινωνεί, διότι όποιος αναξίως κοινωνεί φέρει κρίμα και καταδίκη στον εαυτό του. Η νηστεία δεν είναι μόνο αποχή από συγκεκριμένες τροφές και υλικά αγαθά, αλλά κυρίως πνευματική, ηθελημένη στέρηση την οποία επιβάλλουμε στον εαυτό μας και κατά την διάρκεια της οφείλουμε να προσερχόμαστε στο Άγιο Ποτήριο με καθαρή καρδιά, με προσευχή, με μετάνοια και περίσσια αγάπης προς τον συνάνθρωπό μας."
Μητροπολίτης Κορίνθου Διονύσιος. Κήρυγμα κατά την Προηγιασμένη, 16/3/22.
Σαφής συμφωνία με τον π. Βασίλειο. Αφού αυτή είναι η συνείδηση της Εκκλησίας.
Με το θέμα της νηστείας πρό της Θείας Κοινωνίας είχε ασχοληθεί και ο μακαριστός Καθηγητής Ιωάννης Φουντούλης.
Στο παρακάτω απόσπασμα από σχετικό κείμενο του νομίζω ότι τοποθετεί τα πράγματα σε σωστή βάση.
https://www.romfea.gr/pneumatika/7375-nisteia-pro-tis-theias-koinonias?fbclid=IwAR361uMyG9g9IUYaPfIFMocQAYG8X-b5p0ZoziDalvzPTHTIWphi4ZHG4PA
Ευτυχώς που οι Βαλκανικές χώρες έχουν νέους θεολόγους που σπούδασαν στην Ελλάδα και σιγά σιγά προσπαθούν να εξαλείψουν αυτή την κακή συνήθεια της αραιής Θείας Κοινωνίας που δυστυχώς υπήρχε και στην πατρίδα μας μέχρι τη δεκαετία του 1980...
Δημοσίευση σχολίου