Παλαιότερο κείμενο το οποίο
αναδημοσιεύω με αφορμή σχόλια για το αν η πρόσφατη εκλογή ενός νέου επισκόπου
στην Ελλάδα ήταν «εκλογή» ή «διορισμός»...
Αναρωτιούνται ορισμένοι αδελφοί
αν μπορεί ένας Επίσκοπος που παραιτείται ή βρίσκεται λίγο πριν τον θάνατο, να
υποδείξει υποψήφιο για την διαδοχή του.
Η άποψή μου είναι ότι μπορεί.
Μερικές φορές συγχέουμε την «υπόδειξη» με την «εκλογή». Ο 7ος Αποστολικός Κανόνας
και ο 23ος της εν Αντιοχεία Συνόδου σαφώς απαγορεύουν στους Επισκόπους την
εκλογή και εγκατάσταση των διαδόχων τους. Η εκλογή ενός Επισκόπου είναι
αποκλειστικό προνόμιο της τοπικής Συνόδου των Επισκόπων.
Ορισμένοι προτείνουν διάφορες ιδέες για την εκλογή των επισκόπων οι οποίες όμως δεν έχουν ερείσματα στην παράδοση της Εκκλησίας.
Η εκλογή του Επισκόπου πραγματοποιείται από την Σύνοδο των Επισκόπων. Υπόδειξη όμως για την καταλληλότητα κάποιου προσώπου μπορεί να κάμει ο κάθε ένας κληρικός ή λαϊκός.
Πολλώ μάλλον ο επιχώριος Επίσκοπος που πρόκειται να παραιτηθεί ή ευρίσκεται στην επιθανάτια κλίνη διότι αυτός γνωρίζει τις πνευματικές ανάγκες της επαρχίας του και ποιός ίσως έχει τις προϋποθέσεις για να ανταποκριθεί θετικά στο δύσκολο έργο της αρχιερατικής ποιμαντορίας.Η υπόδειξη όμως κάποιου προσώπου δεν είναι δεσμευτική για την Σύνοδο των Επισκόπων. Εκεί ο κάθε επίσκοπος μέσω του χαρίσματός του συναποφασίζει και συνεκλέγει με τους άλλους επισκόπους τον κατάλληλο νέο Ιεράρχη.Ας μην σκανδαλίζονται λοιπόν ορισμένοι
αν κάποιος επίσκοπος θελήσει να υποδείξει κάποιο πρόσωπο για διάδοχό του. Το
μεμπτό είναι να εκλέξει μόνος του και να τον χειροτονήσει.
Τέλος, αν μελετήσουμε την
εκκλησιαστική ιστορία θα διαπιστώσουμε πως το Πανάγιο Πνεύμα δρα με τον δικό
Του χαριτωμένο τρόπο.
Ο ιερός Αυγουστίνος χειροτονήθηκε
βοηθός επίσκοπος στην Ιππώνα και τελικά διαδέχθηκε τον τοπικό επίσκοπο, ύστερα
από πρόταση και υπόδειξη του τελευταίου προς την τοπική Σύνοδο διότι ο
Αυγουστίνος ήταν το καταλληλότερο πρόσωπο που μπορούσε να αντιμετωπίσει το
σχίσμα των Δονατιστών στην περιοχή.
Ο Άγιος Πατρίκιος,ο φωτιστής της
Ιρλανδίας, προεφήτευσε και υπέδειξε τον διάδοχό του, ο οποίος τον καιρό της
προφητείας ήταν ένας απλούς αναγνώστης.
Επίσης, ο Άγιος Μητροφάνης,
Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, όταν ρωτήθηκε από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο και
πλειάδα Αρχιερέων ποιός είναι καταλληλότερος για την διαδοχή του, προεφήτευσε
όχι μόνο την εκλογή του άμεσου διαδόχου του Αλεξάνδρου αλλά και τον διάδοχο του
διαδόχου του...
Μητροπολίτης Χονκ Κονγκ Νεκτάριος
(φωτογραφία: εκλογή επισκόπου στο
Οικουμενικό Πατριαρχείο)
1 σχόλιο:
Από την εποχή των Αποστόλων ακόμη, το πλήρωμα της Εκκλησίας ειχε δικαίωμα ψήφου στην εκλογή των Επισκόπων. Ο λαός εψήφιζε τους καταλληλότερους υποψήφιους καί κατόπιν η Σύνοδος εξέλεγε δια κλήρου τον Επίσκοπο. Κατά μίαν άποψη οι Κληρικοί ονομάζονται Κληρικοί, επειδή στην τελική φάση εκλογής τους έγινε κλήρωση καί κατόπιν ακολούθησε η Χειροτονία τους.
Ο τρόπος αυτός εκλογής Επισκόπου εφαρμόζεται ακόμη καί σήμερα στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας καί στην Εκκλησία της Κύπρου.
Επομένως οι λαικοί δέν "υποδεικνύουν" απλώς αλλά ψηφίζουν κανονικά.
Ιστορικά παραδείγματα εκλογής Πατριαρχών και Επισκόπων με την σύμπραξη του λαού, και αναφορά σε Ιερούς Κανόνες υπάρχουν στο παρακάτω άρθρο
https://www.kavalapost.gr/apopseis/186411/despotis-psifo-klirou-ke-laou/
Δημοσίευση σχολίου