Αύριο, Στ᾽ Κυριακή του Λουκά, θα ακούσουμε ως
ευαγγελικό ανάγνωσμα την θεραπεία του δαιμονιζομένου από τα Γάδαρα.
Μερικοί ευαγγελιστές αναφέρουν ως
τόπο πραγματοποιήσεως του συμβάντος τα Γάδαρα και άλλοι τη Γερασά. Επίσης
μερικοί αναφέρουν δύο δαιμονιζομένους ενώ άλλοι, όπως ο Λουκάς, αναφέρουν μόνον
έναν.
Τι συμβαίνει; Γιατί υπάρχουν
αυτές οι αντιθέσεις;
Αν εξετάσουμε τα πράγματα θα
δούμε ότι δεν υπάρχει κάποια αντίθεση μεταξύ των ευαγγελιστών. Την εποχή εκείνη
στην περιοχή της Λίμνης της Γαλιλαίας υπήρχε η περίφημη Δεκάπολις. Μεταξύ των
δέκα συγκαταριθμούνται και οι δύο πόλεις που αναφέρουν οι ευαγγελιστές, τα
Γάδαρα και η Γερασά. Οι δύο αυτές πόλεις είναι πλησιόχωρες και όπως
καταλαβαίνουμε από την περιγραφή των ευαγγελιστών το θαύμα του Κυρίου έλαβε χώρα
σε τόπο όπου εφιλοξενείτο κοιμητήριο και βρισκόταν μεταξύ των δύο πόλεων.
Ο Λουκάς ίσως αναφέρει τα Γάδαρα διότι η πόλη αυτή εθεωρείτο η πρωτεύουσα της Δεκαπόλεως. Αργότερα τον τίτλο αυτό διεκδίκησε η Δαμασκός.
Όσον αφορά τον αριθμό των
δαιμονιζομένων αυτοί ήσαν δύο. Κατοικούσαν στον έρημο τόπο του κοιμητηρίου είτε
από δική τους επιλογή είτε επειδή εκδιώχθηκαν από τις πόλεις τους. Οι
ευαγγελιστές, όπως ο Λουκάς, οι οποίοι αναφέρουν μόνον έναν, δεν αποκλείουν ότι
υπήρχαν και άλλοι και αναφέρονται σε αυτόν που ήταν πιό ονομαστός για τη φρίκη
που προκαλούσε.
Επίσης, στη Δεκάπολη ζούσαν
πολλοί έλληνες, δηλαδή εθνικοί, γι᾽ αυτό και εξέτρεφαν και χοίρους. Υπεύθυνοι,
λοιπόν, για την εκδίωξη του Κυρίου από την περιοχή των Γαδάρων και της Γερασάς
δεν ήταν μόνον οι Ιουδαίοι αλλά και οι Εθνικοί οι οποίοι είδαν ότι η παρουσία
του Ιησού στα μέρη τους τούς επέφερε οικονομική ζημία (αφού οι δαίμονες
θανάτωσαν τους χοίρους).
Ο Κύριος με την θεραπεία των
δαιμονιζομένων και τον πνιγμό των χοίρων ανάγκασε τους δαίμονες να αποκαλύψουν
το μίσος τους για τους ανθρώπους. Επίσης, ο Κύριος μας αποκάλυψε την
παντοδυναμία Του και το ότι ήρθε να μας ελευθερώσει και από την τυραννία του
διαβόλου.
Γιά διασκέδαση αναφέρω και μία
σύγχρονη προτεσταντική πρακτική ερμηνεία. Οι εξ Ιουδαίων χριστιανοί μπορεί να
ερμήνευαν με αυτόν τον τρόπο την περικοπή αλλά δεν βρίσκω σοβαρά ερείσματα ότι
πράγματι κάτι τέτοιο συνέβη. Η ερμηνεία: όταν ο δαιμονισμένος αναφέρει το όνομά
του λέει: Λεγεών. Αναφορά στην Δεκάτη Ρωμαϊκή Λεγεώνα η οποία δρούσε στα μέρη
εκείνα και είναι υπεύθυνη για την καταστροφή της Ιερουσαλήμ το 70 μ.Χ. Οι
δαίμονες εισήλθαν στους χοίρους και αυτοί κατακρημνίσθηκαν και πνίγηκαν.
Αναφορά σε ένα από τα σύμβολα της Δεκάτης Ρωμαϊκής Λεγεώνας που ήταν ο
Αγριόχοιρος… Εντάξει, τραβηγμένη από τα μαλλιά ερμηνεία… αλλά αν ήσουν ζηλωτής
Ιουδαίος δεν θα πήγαινε το μυαλό σου εκεί;…
Μητροπολίτης Χονκ Κονγκ Νεκτάριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου