Η ιδέα
της κόλασης φοβίζει τα παιδιά. Βέβαια φοβίζει κι εμάς, αλλά ο φόβος μας δεν
είναι παθολογικός• πηγάζει από την αγάπη μας για τον Θεό και από τον φόβο μας
μήπως αποξενωθούμε από Αυτόν. Αυτό το οποίο πρέπει να καλλιεργήσουμε στα παιδιά
δεν είναι ο φόβος της κόλασης αλλά η αγάπη για τον Θεό.
Τα παιδιά μπορούν να σκεφτούν
σοβαρά το μεταφυσικό πρόβλημα του κακού και της αγάπης του Θεού. Όταν μιλάμε
για την κόλαση (όχι, φυσικά, σε μικρά παιδιά ) πρέπει να τονίζουμε ότι η κόλαση
δεν είναι ένας τόπος που ο Θεός θέλει να στείλει τους κακούς ανθρώπους • κόλαση
είναι ο πόνος που επιβάλουμε στον εαυτό μας με την απόρριψη της αγάπης του
Θεού.
Κόλαση είναι η θέα του φωτός του Θεού που κατακαίει όσους δεν έχουν γίνει όμοιοι με Αυτόν. Ή ακόμη μπορούμε να πούμε ότι, αν κάποιος είναι άρρωστος, αλλά αρνείται να πάρει τα φάρμακα που συνιστά ο γιατρός, δεν φταίει ο γιατρός αν δεν θεραπευθεί.
Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις
ενηλίκων που απέρριψαν τον Χριστιανισμό, επειδή αυτό νόμιζαν ότι ήταν ο
καλύτερος τρόπος να ελευθερωθούν από τον ασφυκτικό φόβο της κόλασης μέσα στον
οποίο ανατράφηκαν. Ακόμα κι όταν μιλάμε για κακές πράξεις ή για τους ανθρώπους
που τις διέπραξαν, είναι σημαντικό να γνωρίζει σίγουρα το παιδί ότι ο Χριστός
είναι πάντα έτοιμος να συγχωρήσει οποιοδήποτε αμάρτημα.
Από το βιβλίο της Αδελφής
Μαγδαληνής: "Σκέψεις για τα παιδιά στην ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα"
- εκδόσεις Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ Αγγλίας
38 σχόλια:
Παρηγορητικοί λόγοι και όχι με τους συνηθισμένους εκφοβισμούς και τις απειλές
[Ο ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΑΣ ΚΟΛΑΣΗΣ, ΑΦΟΡΜΗ ΓΙΑ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ]
Ω ἀνόητον, ἀνόητον γένος τῶν ἀνθρώπων! Ἡ αἰωνιότης τῆς κολάσεως ἐφόβισεν ὅλους τοὺς παλαιοὺς ἁγίους, καὶ τοὺς ἔκαμνεν νὰ ἀποφύγουν μὲ τόσην σπουδὴν τὰς ἡδονὰς τοῦ κόσμου καὶ νὰ ἐναγκαλισθοῦν μὲ τόσην θερμότητα τὴν αὐστηρότητα τῆς μετανοίας, διότι εἶχον πάντοτε εἰς τὸν νοῦν τους τὴν ἐνθύμησίν της. Ἡ αἰωνιότης τῆς κολάσεως ἔκαμνεν τοὺς μάρτυρας νὰ στέκωνται ἀνδρειωμένοι εἰς τὰ μαρτύρια, καὶ νὰ μὴν ἀρνοῦνται τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ. Η αἰωνιότης τῆς κολάσεως κατέπεισεν τόσους βασιλεῖς καὶ βασιλοπούλας νὰ ἀρνηθοῦν τὸν κόσμον καὶ νὰ γίνουν καλόγηροι, καὶ ἐγέμισεν τὰς ἐρήμους καὶ τὰ σπήλαια ἀπὸ ἀσκητὰς καὶ τὰ
μοναστήρια ἀπὸ μοναχοὺς.
[ΕΝΘΥΜΗΣΗ ΚΑΙ ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ]
Ἀλλ’ ὤ αἰωνιότης, αἰωνιότης τῆς κολάσεως, διατὶ καὶ τώρα δὲν κάμνεις μίαν τοιαύτην ἐνέργειαν, εἰς τὰς καρδίας τῶν χριστιανῶν; Διατὶ δὲν τοὺς κάμνεις νὰ σὲ αἰσθανθοῦν, καὶ νὰ σὲ φοβηθοῦν; αὐτοὶ ἀκούουν αἰωνιότης κολάσεως καὶ νομίζουν πῶς εἶναι ἕνας ἦχος εἰς τὸν ἀέρα· ἕνας λόγος κενὸς καὶ μία λέξις ψιλὴ πεντασύλλαβος καὶ ἄλλο οὐδέν, διὰ τοῦτο ξεφαντώνουν, παίζουν, γελοῦν, καὶ ζοῦν μὲ τόσην μεγάλην ἀδιαφορίαν καὶ ἀφοβίαν, ὡσὰν νὰ μὴν ἦτο τελείως αἰώνιος κόλασις. Καὶ ἡ αἰτία εἶναι, ἢ διότι δὲν ἔχουν εἰς τὸν νοῦν τους τὴν ἐνθύμησιν τῆς αἰωνιότητος, ἢ διότι δὲν καταλαμβάνουν καλὰ τί θέλει νὰ εἰπῇ αἰωνιότης κολάσεως, ἐπειδὴ ἂν τὴν ἐκαταλάμβανον καθὼς πρέπει, κατὰ ἀλήθειαν ἔπρεπε νὰ ἀποθάνουν ἀπὸ τὸν φόβον τους. Ἒσὺ ὅμως ἀγαπητέ, ὅπου μελετᾷς ταῦτα, μὴ θελήσῃς νὰ ὁμοιωθῇς μὲ τούτους τοὺς ἀναισθήτους καὶ ἄφρονας, ἀλλ’ ἔχε πάντοτε εἰς τὴν ἐνθύμησίν σου τὴν αἰωνιότητα τῆς κολάσεως.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΜΑΤΑ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
Εννοείται ότι δεν μπορεί να γίνει σύγκριση μεταξύ του αγίου και της συγκεκριμένης μοναχής.
"Κόλαση είναι η θέα του φωτός του Θεού που κατακαίει όσους δεν έχουν γίνει όμοιοι με Αυτόν"
Τι διδασκαλίες είναι τούτες;;;
Ο Θεός είναι η Κόλαση των κακών ανθρώπων!!! Και τους κατακαιει αιωνίως... ούτε καν το άφησε αυτό στους βασανιστάς αλλά το ετοίμασε έτσι ώστε όποιος Τον κοιτάει να κατακαιγεται!!
Είναι Ορθοδοξία αυτό;;;
Νίκος Γεωργάκης
Έχουν δίκιο αυτοί που μου έλεγαν ότι ο Άγιος Νικόδημος ήταν επηρεασμένος από την δυτική θεολογία και όχι των Πατέρων. Αυτά απέδειξε αυτός που μας μετέφερε αποσπάσματα από λόγους του.
Προς 4:29: "όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια"
ΣΟΒΑΡΕΨΟΥ!
Αποστομωτικό το κείμενο του αγίου Νικοδήμου, δεν αφήνει περιθώρια για σοφιστείες και προφάσεις εν αμαρτίαις.
Και φυσικά όταν κάτι δεν συμφέρει στα παθάκια μας και τις ιδεοληψίες μας αποφαινόμαστε χωρίς να ντρεπόμαστε ότι ο άγιος δεν επηρεάστηκε από τη θεολογία των πατέρων (να γελάσω ή να κλάψω) αλλά από τη Δύση...
Ποιος, ο άγιος Νικόδημος, που τα έργα του βρίθουν πατερικών χωρίων!
Aυτό κατάλαβες εσύ 4:29.
Δεν σημαίνει ότι ισχύει κι ολας.
Σε καθε ανθρωπο ανεξαρτητου θρησκειας ειναι εμφυτη η αντιληψη του καλου και του κακου!!Η παραποιηση της κολασεως δεν οδηγει στη σωτηρια της ψυχης και ουσιαστικα καταδικαζει τον ανθρωπο!!!!
Μπορεί να μου πει κάποιος αδελφός πως θα είναι η κόλαση. Πως την περιγράφουν οι εκκλησιαστικοί συγγραφείς; Εγώ δεν γνωρίζω ή μάλλον δεν τα πιστεύω αυτά.
Βρε Αναστάσιε, φίλτρο βρε αδελφέ!
Βάλε φίλτρο!
Η εν Κυρίω παιδεία είναι τέχνη σπουδαία και υψηλή. Ασφαλώς χρειάζεται διάκριση για το θέμα του πότε και πώς πρέπει να διδαχτεί στα παιδιά η διδασκαλία της κρίσεως και της ανταποδόσεως (τα οποία είναι δόγματα) και πώς θα καλλιεργηθεί ο φόβος την αιώνια απώλειας και τιμωρίας, μαζί με τον πόθο του Παραδείσου, με τρόπο ώστε να μην εμφιλοχωρήσουν στο νου των παιδιών οι πειρασμικοί λογισμοί του Σατανά ο οποίος θα θελήσει -ως συνήθως- να παραστήσει τον Θεό ως κακό, σκληρό και άδικο.
Μιλτιάδης Ντόβας
Όμως, είναι άλλο πράγμα ο τρόπος της διδασκαλίας και προτεραιότητα της καλλιέργειας της αγάπης προς τον Χριστό και άλλο πράγμα να ισχυριστούμε ότι δεν πρέπει να γίνετε λόγος για Κόλαση και τιμωρία. Αυτό το τελευταίο είναι εκτός από καταστροφικό και εγκληματικό και ανόητο, αφού η Κόλασις είναι πραγματική και η έλλειψη μετάνοιας μας οδηγεί σε αυτήν.
Ας θυμηθούμε από τον ζωή του π. Επιφανίου Θεοδωροπούλου πώς καλλιεργούσε τον πόθο του Παραδείσου στον μικρό Ετεοκλή, τότε, η θεία του πατρός Επιφανίου, Αλεξάνδρα η οποία τον πρόσεχε από μικρό:
«Ὅταν ἔπρεπε νὰ κάνει κάποια δουλειὰ καὶ νὰ µείνει ἀπερίσπαστη, ἔβαζε τὸν µικρὸ Ἐτεοκλῆ στὴν καρέκλα καὶ τοῦ ζητοῦσε νὰ µὴν κουνηθεῖ καὶ κάνει φασαρία, γιὰ νὰ τὸν ἀγαπάει ὁ Χριστούλης καὶ νὰ µὴ χάσει τὸν Παράδεισο» (βλέπε το βιβλίο «Υποθήκες Ζωής»).
Μιλτιάδης Ντόβας
«Ἄγριον ἡ νεότης … καθάπερ τις ἵππος ἀδάμαστος, καθάπερ τι θηρίον ἀτίθασον, τοιοῦτόν ἐστι ἡ νεότης».
(Εἰς Α΄ Τιμ., ὁμιλ. Θ΄) Ἱεροῦ Χρυσοστόμου.
Ἀπό τόν ἱστότοπο: https://www.sostis.gr/blog/item/1367-yparxei-i-kolasi
μεταφέρω ἀποσπασματικά:
Υπάρχει η Kόλαση και είναι αιώνια; (αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου)
Κόλασις. (Χρυσοστομικό λεξικό, αρχ. Δανιήλ Αεράκη)
ατέλειωτη (Ε.Π.Ε. 18,242έξ.)
Γνωρίζω, ότι τρέμετε και παραλύετε, σαν ακούτε στο κήρυγμα για την κόλασι. Αλλά τι να κάνω; Για το ότι δεν έχει τέλος η φωτιά της κολάσεως, αποφάνθηκε και ο Χριστός. Και ο Παύλος επίσης τόνισε, ότι η κόλασις είναι αιώνιος και ότι οι αμαρτωλοί θα τιμωρηθούν με αιώνιο όλεθρο.
η μνήμη της φάρμακο σωτηρίας (Ε.Π.Ε. 23,34)
Αν πάντοτε σκεπτώμαστε τη γέεννα, δεν θα πέσουμε εύκολα σ' αυτήν. Γι’ αυτό και ο Θεός μας απείλησε με κόλασι. Αν η σκέψις γι’ αυτήν δεν είχε κάποιο κέρδος, δεν θα μας την παρουσίαζε ως απειλή ο Θεός. Επειδή όμως η μνήμη της μπορεί πολύ να ωφελήση, γι’ αυτό, σαν κάποιο σωτήριο φάρμακο, εγκατέστησε ο Θεός μέσα στις ψυχές μας την απειλή της.
φοβερή η λέξις (Ε.Π.Ε. 23,36)
Φοβάσαι τη βαρύτητα των λέξεων; Και λοιπόν; Νομίζεις, ότι, αν σιωπήσης, θα έχη σβήσει η φωτιά της κολάσεως; ‘Η, αν συ μιλήσης, θα έχη ανάψει; Είτε μιλάς, είτε δεν μιλάς για την κόλασι, οπωσδήποτε το καζάνι βράζει. Μίλα συνεχώς για την κόλασι, για να μη πέσης σ’ αυτήν.
μη την καταφρονής! (Ε.Π.Ε. 23,36)
Όποιος έχει συνεχώς μπροστά στα μάτια του την κόλασι, δεν θα βρεθή στην κόλασι. Όποιος όμως καταφρονεί την ύπαρξι της κολάσεως, αυτός δεν θα την αποφύγη.
φόβος της από την παιδική ηλικία (Ε.Π.Ε. 23,40)
Παρακαλώ, από το χρόνο του θηλασμού τα παιδιά να μη τα συνηθίζουμε σε παραμύθια, που λένε οι γριές, αλλά να τα μαθαίνουμε ότι υπάρχει μέλλουσα κρίσις. Να ριζώσουμε μέσα τους την πεποίθησι, ότι υπάρχει κόλασις. Αν ριζωθή ο φόβος της κολάσεως μέσα τους, μεγάλη η ωφέλεια. Η ψυχή, που έμαθε από την πρώτη ηλικία να συνταράσσεται με την προσδοκία της κρίσεως, δεν θα αποβάλη εύκολα αυτό το φόβο. Και σαν κάποιο άλογο, πειθαρχικό στα χαλινάρια, θα βαδίζη σωστά και θα μιλάη πάντοτε τα χρήσιμα.
λόγος περί αυτής (Ε.Π.Ε. 23,42)
Ας μην αποφεύγουμε να μιλάμε για την κόλασι, ώστε ν’ αποφύγουμε την ίδια την κόλασι. Ας μην αποφεύγουμε τη μνήμη της κολάσεως, για να μη κολαστούμε.
χαλινάρι ο φόβος της (Ε.Π.Ε. 30,688)
Λένε οι γιατροί, ότι η γενετήσια ορμή μετά το 15ο έτος της ηλικίας γίνεται πάρα πολύ δυνατή. Πώς, λοιπόν, θα δαμάσουμε αυτό το θηρίο; Τι μέτρα θα λάβουμε; Ποιό χαλινάρι θα του βάλουμε; Δεν βλέπω άλλο κανένα, εκτός από το φόβο της κολάσεως.»
Καί κλείνω μέ τό: «Ἡ ὄντως σοφία καί ἡ ὄντως παίδευσις οὐδέν ἕτερόν ἐστιν, ἀλλ’ ἤ ὁ τοῦ Θεοῦ φόβος».
Ἱερός Χρυσόστομος (P. G. 47, 368).
Γιά τήν ἀντιγραφή
Θεόδωρος Σ.
Ο φόβος της Κολάσεως, όχι απλά είναι ωφέλιμος, αλλά αναγκαίος. Ακόμη και οι άγιοι, οι οποίοι παύουν πλέουν να κυριαρχούνται από τον φόβο, αφού βιώνουν τον Παράδεισο μέσα τους και είναι πλήρεις θείας αγάπης, δεν παύουν να φοβούνται την φρικτή Κόλαση και να απεύχονται να βρεθούν σε αυτή. Ο καθηγητής της ερήμου, ο άγιος Αντώνιος, αφότου εισήλθε στον Παράδεισο επανηγύρισε την εν Χριστώ νίκη του εναντίον του μισόκαλου Σατανά. Ο Χριστός μας προειδοποιεί για την αιώνια Κόλαση και μας προτρέπει να αγωνιστούμε να μπούμε στην Βασιλεία Του και να μην είμαστε με το κεφάλι κατεβασμένο κατά τη ν φρικτή ώρα της γενικής κρίσεως.
Ο Θεός κατά την Γραφή και τους Πατέρες τιμωρεί. Τιμωρεί ως δίκαιος.Τιμωρεί το κακό και την αδικία και έχει ορίσει πνευματικούς νόμους. Τιμωρεί αποδίδοντας στον καθένα «κατά έργα αυτού» (Προς Ρωμαίους Επιστολή).
Ο άγιος Νικόδημος είναι κορυφαίος Θεολόγος. Εκτός από φωτισμένος ήτο και μελετημένος. Γνώριζε άριστα την Γραφή και τους Πατέρες (από τους αρχαίους μέχρι τους νεώτερους).
Η Θεολογία είναι μία, η Θεολογία της Γραφής και της Εκκλησίας. Όλες οι υπόλοιπες διδασκαλίες είναι αιρέσεις και πλάνες. Και ο άγιος Νικόδημος δεν ήτο άπειρο παιδάκι να παρασυρθεί από νόθες διδασκαλίες. Αλάθητοι, βεβαίως δεν είναι οι Πατέρες μεμονωμένα ως πρόσωπα, δεν παύουν όμως να έχουν υψηλό κύρος.
Όμως, στα γραπτά και τους λόγους Χριστιανών που βρίσκονται στην αίρεση δεν είναι όλα λανθασμένα και απορριπτέα, αντίθετα, βάσει της Γραφής και των Πατέρων, μπορούμε και πρέπει να διαλέγουμε το αγαθόν και το ωφέλιμο. Αντίθετη άποψη είναι αιρετική και κοσμική. Η Πίστη μας δεν είναι φιλοσοφικό ρεύμα ή εθνική ιδέα, ώστε να κινδυνεύει από ξένες επιρροές, αλλά θεία αποκάλυψις. Δεν υφίσταται πλάνη της Δύσης, ως γεωγραφική περίπτωση, αλλά ως αίρεση με έδρα και αφετηρία το αποσχισθέν Πατριαρχείο της Ρώμης. Αιρέσεις υπάρχουν σε Ανατολή και Δύση. Το πρόβλημά μας από εκκλησιαστικής πλευράς δεν είναι η Δύση, αλλά η αίρεση. Τα πολιτισμικά ζητήματα αφορούν την Πατρίδα μας και τον πολιτισμό της και ας μη τα μπερδεύουμε με την Θεολογία, όπως έκανε ο Ρωμανίδης και κάνει ο Ναυπάκτου κ.α.
Μιλτιάδης Ντόβας
«Κατὰ δὲ τὴν σκληρότητά σου καὶ ἀμετανόητον καρδίαν θησαυρίζεις σεαυτῷ ὀργὴν ἐν ἡμέρᾳ ὀργῆς καὶ ἀποκαλύψεως καὶ δικαιοκρισίας τοῦ Θεοῦ, ὃς ἀποδώσει ἑκάστῳ κατὰ ἔργα αὐτοῦ» (Ρωμ. β΄ 5-6).
Και ο μεγαλύτερος πατήρ της Εκκλησίας και οικουμενικός διδάσκαλος, ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει:
«Λέτε: Είναι φιλάνθρωπος ο Θεός, και γι' αυτό δεν τιμωρεί. Δηλαδή, αν κολάση τους ασεβείς, δεν θα είναι για σας φιλάνθρωπος; Βλέπετε σε τι βλάσφημα λόγια σας οδηγεί ο διάβολος; Λοιπόν, ρωτάω: Οι μοναχοί, που πήγαν στα βουνά και επέδειξαν πάρα πολύ μεγάλη άσκησι, θα φύγουν απ’ αυτό τον κόσμο αστεφάνωτοι; Αν δεν τιμωρούνται οι κακοί και δεν υπάρχη για κανέναν ανταπόδοσις, τότε θα πη κάποιος, ότι ούτε οι αγαθοί βραβεύονται. Ναι, λένε (απερίσκεπτα), διότι αυτό αρμόζει στον Θεό, να υπάρχη μόνο βασιλεία˙ να μην υπάρχη κόλασις! Δηλαδή, ο πόρνος και ο μοιχός και όποιος έκανε άπειρα κακά, θα απολαύση τα ίδια μ' εκείνον που αγωνίστηκε και επέδειξε σωφροσύνη και αγιότητα; Το ίδιο τέλος περιμένει ένα Παύλο κι ένα Νέρωνα; ’Η μάλλον, τον Παύλο και το διάβολο;» (Ε.Π.Ε. 17,574: Μετάφρασις).
Μιλτιάδης Ντόβας
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για το ότι από την παιδική ηλικία πρέπει να μαθαίνουμε τα παιδιά να έχουν τον φόβο της Κολάσεως, ώστε να καλλιεργείται στην ψυχή τους φραγμός προς την αμαρτία και να προοδεύει πνευματικά:
«Παρακαλώ, από το χρόνο του θηλασμού τα παιδιά να μη τα συνηθίζουμε σε παραμύθια, που λένε οι γριές, αλλά να τα μαθαίνουμε ότι υπάρχει μέλλουσα κρίσις. Να ριζώσουμε μέσα τους την πεποίθησι, ότι υπάρχει κόλασις. Αν ριζωθή ο φόβος της Κολάσεως μέσα τους, μεγάλη η ωφέλεια. Η ψυχή, που έμαθε από την πρώτη ηλικία να συνταράσσεται με την προσδοκία της κρίσεως, δεν θα αποβάλη εύκολα αυτό το φόβο. Και σαν κάποιο άλογο, πειθαρχικό στα χαλινάρια, θα βαδίζη σωστά και θα μιλάη πάντοτε τα χρήσιμα» (Ε.Π.Ε. 23,40 και Χρυσοστομικόν Λεξικό, π. Δανιήλ Αεράκη).
Μιλτιάδης Ντόβας
"Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Κόλασις είναι άκτιστη ή ότι είναι το άκτιστο φως. Το πυρ, το σκότος και άλλες περιγραφές της Γραφής είναι καταστάσεις που δεν γνωρίζουμε. Το πυρ το αιώνιο δεν είναι υλικό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι το άκτιστο φως. "
Μιλτιάδη Ντόβα, γράψατε τα παραπάνω.
Κι όμως οι ορθόδοξοι θεολογοι, ο Μητροπολιτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο μακαριστός Γεώργιος Μεταλληνος λένε ό,τι λέει η μοναχή Μαγδαληνή στο παρόν άρθρο, ότι δηλαδή το αιώνιο πυρ της Κόλασης είναι Άκτιστο.
Κι ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, γραφουν, αυτό έλεγε...
Εσείς πού στηριζετε την άποψη ότι το πυρ της Κόλασης δεν είναι ΆΚΤΙΣΤΟ;;
Νίκος Γεωργάκης
Η Κόλασις κατά το Ευαγγέλιο και τους Πατέρες είναι η αιώνια ποινή και καταδίκη των αμετανοήτων και ο χωρισμός από τον Θεό, «σκότος εξώτερον», σκοτάδι βαθύ και φρικτό. Στην Κόλαση φυσικά δεν υπάρχει η απόλαυσις των πνευματικών αγαθών και η δόξα που θα απολαμβάνουν οι δίκαιοι, γεμάτοι από το θείο φως του Θεού.
Η Κόλαση οφείλεται στην αμετανοησία, γι' αυτό είναι αυτοκαταστροφή. Υπάρχει μια παραβολική ιστορία στην οποία κάποιος πάει στην Κόλαση και ερωτά τον Χριστό: Γιατί Χριστέ με διώχνεις μακριά Σου, στην Κόλαση; Και ο Κύριος του απαντά: Γιατί παιδί μου; Είχες ποτέ σχέση μαζί μου, όσο ζούσες στη γη;».
Ο Θεός είναι μεν «πυρ καταναλίσκον» και καίει τους αμαρτωλούς, κάτι που συμβαίνει ήδη από αυτή την ζωή με την Θεία Κοινωνία. Και οπωσδήποτε το θείο φως και η δόξα του ένδοξου κριτού κατά την δευτέρα παρουσία, θα κατακαίει τους σκοτεινούς ανθρώπους. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Κόλασις είναι άκτιστη ή ότι είναι το άκτιστο φως. Το πυρ, το σκότος και άλλες περιγραφές της Γραφής είναι καταστάσεις που δεν γνωρίζουμε. Το πυρ το αιώνιο δεν είναι υλικό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι το άκτιστο φως. Το τι ακριβώς είναι δεν το γνωρίζουμε. Αλλά σταματώ εδώ και αφήνω τον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό να μας πει τα υπόλοιπα:
«Ἀναστησόμεθα τοιγαροῦν τῶν ψυχῶν πάλιν ἑνουμένων τοῖς σώμασιν ἀφθαρτιζομένοις καὶ ἀποδυομένοις τὴν φθορὰν καὶ παραστησόμεθα τῷ φοβερῷ τοῦ Χριστοῦ βήματι·καὶ παραδοθήσεται ὁ Διάβολος καὶ οἱ δαίμονες αὐτοῦ καὶ ὁ ἄνθρωπος αὐτοῦ, ἤγουν ὁ Ἀντίχριστος, καὶ οἱ ἀσεβεῖς καὶ οἱ ἁμαρτωλοὶ εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον, οὐχ ὑλικόν, οἷον τὸ παρ᾿ ἡμῖν, ἀλλ᾿ οἷον εἰδείη Θεός. Οἱ δὲ τὰ ἀγαθὰ πράξαντες
ἐκλάμψουσιν ὡς ὁ ἥλιος σὺν ἀγγέλοις εἰς ζωὴν αἰώνιον σὺν τῷ Κυρίῳ ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστῷ, ὁρῶντες αὐτὸν ἀεί, καὶ ὁρώμενοι καὶ ἄληκτον τὴν ἀπ᾿ αὐτοῦ εὐφροσύνην καρπούμενοι, αἰνοῦντες αὐτόν σύν τῷ Πατρί καί Ἁγίῳ Πνεύματι, εἰς τοὺς ἀπείρους αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν» [Έκδοσις Ακριβής Ορθοδόξου Πίστεως, τελευταίο κεφάλαιο (100ο)]
Μιλτιάδης Ντόβας
Μιλτιάδη Ντόβα, αυτά μας τα είπατε και δε χρειαζότανε να μας τα ξαναπειτε
Πού τα στηρίζετε αυτά να μας πείτε γιατί αν είναι έτσι και δεν είναι Άκτιστο το πυρ της Κόλασης τότε αυτά που λένε οι ορθόδοξοι θεολόγοι δεν είναι ορθόδοξα και άρα το πρόβλημα είναι όχι απλώς μεγάλο αλλά τεράστιο
Νίκος Γεωργάκης
Κοίτα πόσους υποστηρικτές έχει η κόλαση ανάμεσα στους πιστούς...
Αγαπητέ κ. Νικόλαε Γεωργάκη, όπως θα διαβάσατε στα αποσπάσματα που δημοσίευσε ο κ. Θεόδωρος Σ. η Κόλαση είναι η απουσία του Θεού και η στέρηση της δόξας του Θεού, όπως μας λέει ο ιερός Χρυσόστομος και το λέει και η Γραφή. η Κόλαση δεν είναι μόνο το πυρ το αιώνιο, αλλά και το σκότος το εξώτερο, ο βρυγμός των οδόντων κ.α. Αυτά όλα που μας τα λέει ο ίδιος ο Κύριος αναφέρονται στις διάφορες φρικτές καταστάσεις της Κολάσεως, για τις οποίες δεν έχουμε προσλαμβάνουσες παραστάσεις ώστε να γνωρίζουμε τι ακριβώς είναι. Υπόψιν ότι υπάρχουν και βαθμίδες δυστυχίας στην Κόλαση, όπως, αντιστοίχως, μακαριότητος στον Παράδεισο. Και στο απόσπασμα του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, που παρέθεσα, σημειώνεται ότι ο Θεός γνωρίζει τι είναι το πυρ το αιώνιο. Δεν είναι βεβαίως υλικό. Το αυτό σημειώνει και ο σπουδαίος ερμηνευτής των Γραφών και αγιασμένος Θεολόγος, ο μακαριστός Νικόλαος Σωτηρόπουλος. Γράφει στην ερμηνεία του στο Ευαγγέλιο του Ιωάννου, ότι είναι άγνωστη η φύσις της πνευματικής αυτής φωτιάς. Θα μπορούσαμε να πούμε όμως ότι το σκότος το εξώτερο, το απόλυτο σκοτάδι είναι η θεία χάρις; Όχι φυσικά.
Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς τονίζει, με θεολογική ακρίβεια το γεγονός ότι η θεία ενέργεια θεώνει τους πιστούς και κατακαίει τους μη δεκτικούς αυτής αμετανόητους. Ορισμένες άλλες θέσεις είτε του αγίου Γρ. Παλαμά, είτε και άλλων αγίων, μπορεί να είναι ευσεβείς διατυπώσεις, αλλά δεν είναι όλες αλάθητες και δεν αποκλείονται και λάθη. Η διαχρονική συμφωνία του σύνολο των Πατέρων αποτελεί επίσημη διδασκαλία της Εκκλησίας.
Ειδικότερα ως προς το θέμα, όμως, ο επιστημονικός επιμελητής και εκδότης του συνόλου του έργου του αγίου Γρηγορίου Παλαμά, ο αείμνηστος καθηγητής Παναγιώτης Χρήστου επέκρινε ως άστοχη την θέση του καθηγητή Ματσούκα -εγκωμιαστή του βλάσφημου Καζαντζάκη-ότι η Κόλαση είναι άκτιστη.
Τέλος, ως προς τον προβληματισμός΄ σας, έχετε υπόψη σας ότι ο Θεός «πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν» (Α΄ Τιμοθ.). Δεν θέλει την Κόλαση για κανένα, αλλά για λόγους δικαιοσύνης υπάρχει η τιμωρία. Η αιώνια καταδίκη είναι αυτοκαταστροφή των αμετανόητων, διότι παραμένουν διεστραμμένοι και σκοτεινοί, και δεν μπορούν ως όντα με αυτεξούσιο, να μεταβληθούν αυτομάτως σε «ιούς φωτός και ημέρας». Ο Θεός θέλει από εμάς να καταξιωθούμε με τη θέλησή μας, αξιοποιώντας τις πλούσιες δωρέες της θείας χάριτος που δίνει σε όλους όσους θελήσουν να ζήσουν κατά το θέλημά Του.
Κι αν ακόμη ίσχυε αυτό που σας φοβίζει, ότι η Κόλαση είναι ο ίδιος ο Θεός -πράγμα που δεν ισχύει- δεν θα σήμαινε ότι ο Θεός είναι κακός και σκληρός. Ο Θεός μας έπλασε για να χαιρόμαστε και να απολαμβάνουμε την δόξα του Ουρανού. Όσοι επιλέξουν την καταστροφή τους με την ζωή τους δεν φταίξει ο Θεός. Ούτε είναι θέμα δεύτερης ευκαιρίας, διότι αν υπήρχε περίπτωση μετανοίας ο Θεός θα φρόντιζε γι αυτή,'. Ούτε θέμα εκμηδενισμού (να εκμηδενιστούν, όσοι πρόκειται να κολαστούν) διότι ο Θεός μας έπλασε εξ αρχής να είμαστε αθάνατοι. Εκτός του ότι η ανυπαρξία είναι η ίδια φρικτή, πρέπει να πούμε ότι κάποια πράγματα ας μη τα συλλογιζόμαστε με τον πεπερασμένο μας νου, διότι μόνο βλάβη και σύγχυση μας αποφέρουν οι συλλογισμοί αυτοί. Εγγυώνται για αυτό η άγνοιά μας και ο Σατανάς που θέλει να μας πλανήσει. Κάποια πράγματα, ακόμη και αν αφορούν εμάς του ίδιους, τα γνωρίζει καλύτερα ο αγαθός και δίκαιος άπειρος Θεός. Ας μη πολυπραγμονούμε με αυτά ερωτήματα, διότι η απάντηση στα πειρασμικά ερωτήματα, μήπως ο Θεός είναι σκληρός ή μήπως όλη η διδασκαλία της αγίας Εκκλησίας είναι ψεύτικη, είναι ότι ο Θεός είναι αγάπη και δικαιοσύνη, η δε Θρησκεία μας πράγματι ορθή, όπως βεβαιώνει το άφταστο μεγαλείο της και τα αναρίθμητα θαύματα. Είθε όλοι μας να εισέλθουμε στην Βασιλεία του Θεού!
Μιλτιάδης Ντόβας
Προς ανώνυμο σχολιαστή, με ώρα σχολιασμού τις 9:41 μ.μ.:
Αφού δεν τα πιστεύεις γιατί ρωτάς; Έχεις την περιέργεια να μάθεις τι πιστεύουν οι Χριστιανοί;
Οι απαντήσεις βρίσκονται μέσα στην αγία Γραφή, και στα ορθόδοξα βιβλία. Ωστόσο μη περιμένεις να μάθεις ακριβώς πώς θα είναι μία κατάσταση για την οποία δεν έχουμε προσλαμβάνουσες παραστάσεις για να τα περιγράψουμε λεπτομερώς.
Διάβασε τα μόνος σου. Αν έχεις καλή διάθεση θα είναι αφορμή για να πιστέψεις και να ακολουθήσεις τον δρόμο του Θεού.
Μιλτιάδης Ντόβας
Εκ παραδρομής έγραψα να γίνετε λόγος , αντί γίνεται.
Πρός κ. Ντόβα Μ. 14-10-2022, 8:46 π.μ.
Ακριβώς κ. Ντόβα. «Το πυρ το αιώνιο δεν είναι υλικό», είναι δηλ. άυλο και κατά συνέπεια άκτιστο. Αν όλα τα δημιουργήματα (άγγελοι, άνθρωποι, ζώα, φυτά, ψυχές & σώματα, έμψυχα & άψυχα) είναι κτιστά, τότε ότι έχει σχέση με τις Θείες ενέργειες είναι άκτιστο. Σαν τι άλλο θα μπορούσε να είναι; Υπάρχει μήπως κάποια ενδιάμεση κατηγορία ή πνευματική κατάσταση; Ο Θεός «ως πανταχού παρών και τα πάντα πληρών»(βλ. Ησ.66:1, Γ΄Βασ .8:27, Ιερ. 23:23-24 κ.ά.), με τις άκτιστες ενέργειές του δεν μπορεί να είναι απών από την «κόλαση»; (πρβλ. Ψαλ. 138:8-10). Στα κείμενα της Αγ. Γραφής όπου γίνεται λόγος για «αιώνιο πυρ της κολάσεως» (Ματ.13:42&50, 25:46 κ.ά.), πρόκειται για άκτιστο πυρ, για άκτιστη ενέργεια του Θεού, γιατί το κτιστό είναι πεπερασμένο. Όπως ο ήλιος για τους ζωντανούς οργανισμούς είναι χαρά και ζωοποιός δύναμη, ενώ για τους νεκρούς σήψη και αποσύνθεση, έτσι τηρουμένων των αναλογιών θα ενεργεί και η Θεία Χάρις, με διπλό τρόπο. Οι μεν δίκαιου θα απολαμβάνουν το Θείο και Άκτιστο Φως ως ευφροσύνη, οι δε αμετανόητοι ως φωτιά καταστροφική. Όσοι έχουν καθαρθεί και θεραπευθεί πνευματικά, θα βιώνουν την παρουσία του Θεού σαν Φως, ενώ όσοι έχουν μείνει αθεράπευτοι, μέσα στα πάθη τους, ως «πῦρ καταναλίσκον» (Εβρ.12:29). Αυτό θα εξαρτάται από την δική τους πνευματική ποιότητα, κι όχι απ΄ τον Θεό. Αν το σίδερο μέσα στη φωτιά λαμπρύνεται και πυρακτώνεται. Το ξύλο κατ΄ αντιστοιχία γίνεται κάρβουνο και καίεται. Δεν φταίει όμως η φωτιά, αλλά η ποιότητα της ύλης που βάζουμε σε αυτήν.
π. Δημήτριος Σαββόπουλος
Προς ανώνυμο λιβελογράφο 10:32 π.μ.:
Είμαστε οπαδοί και μαθητές του Κυρίου και απευχόμαστε την Κόλαση για όλους τους ανθρώπους. Αντίθετα ευχόμαστε όλοι να εισέλθουμε στην Βασιλεία του Θεού. Γνωρίζουμε όμως ότι πολλοί άνθρωποι, δυστυχώς, θα κολαστούν.
Το γεγονός όμως ότι η Κόλασις υπάρχει, ότι θα είναι αιώνια, αφόρητη και φρικτή, είναι μια αλήθεια που αποτελεί δόγμα και πρέπει να το διακηρύξουμε, για να μετανοούν οι άνθρωποι και να σώζονται. Αυτό προφανώς μας καθιστά «οπαδούς» της, κατ' εσέ. Ή μήπως το ότι δικαιώνουμε την ύπαρξή της και διακηρύττουμε ότι ο Θεός είναι δίκαιος και αγαθός;
Σκληρό πράγμα η Κόλαση, ε; Όταν όμως εμείς με ευκολία κάνουμε το κακό και την αμαρτία δεν τίθεται θέμα και δεν πρέπει να τιμωρούμαστε...
Μ. Ντ.
Ο Χριστός ήλθε να σώσει τους αμαρτωλούς. Δεν είναι Θεός εκδικητικός αλλά αγάπης. Όσο αμαρτωλοί και αν είμαστε θα μας σώσει γιατί θυσιάστηκε στο Σταυρό για μας. Τα άλλα περί κολάσεως είναι για όσους δεν θέλουν να σωθούν. Κάνω αμαρτίες, μετανοώ, τις ξανακάνω ο Θεός θα με σώσει. Όλοι θα πάμε στον Παράδεισο.
Προς σεβαστό π. Δημήτριο:
Σχετικώς με τις ενστάσεις σας, για τις μεν μισές τις απαντήσεις θα βρείτε στο σχόλιό μου στις 10:33, αλλά και στο ίδιο το σχόλιο που σχολιάσατε, αν το διαβάσετε προσεκτικότερα. Ο μεγάλος δογματικός Θεολόγος της Εκκλησίας, ο ιερός Δαμασκηνός, μας λέει ότι το πυρ της Κολάσεως ο Θεός γνωρίζει τι είναι. Είναι άγνωστο τι ακριβώς είναι. Εμείς απλώς γνωρίζουμε ότι πνευματική βάσανος και τιμωρία, όπως μας λέει και ο ιερός Χρυσόστομος.
Όσον αφορά το ερώτημά σας περί ενδιάμεσης κατηγορίας, συγχωρέστε με, αλλά είναι αδικαιολόγητη η ερώτησή σας και η άγνοιά σας, όντας πρεσβύτερος της Εκκλησίας. Αγνοείτε την ύπαρξη του πνευματικού κόσμου; Αγνοείτε την ύπαρξη της αθανάτου και αΰλου ψυχής; Κατά την Πίστη μας υπάρχει διάκριση ακτίστου και κτιστού. Άκτιστος, αδημιούργητος, είναι ο Θεός και οι ενέργειες που πηγάζουν από την θεία φύση, είναι επίσης άκτιστες. Κτιστή είναι όλη η δημιουργία.
Η δημιουργία όμως είναι δύο ποιοτήτων. Είναι η υλική και η πνευματική. Στο Σύμβολο της Πίστεως ομολογούμε ότι ο Θεός είναι «ποιητή ορατών τε πάντων και αοράτων». Οι ψυχή, οι άγγελοι, οι δαίμονες και ο πνευματικός κόσμος είναι άυλα, αλλά όχι άπειρα και απερίγραπτα.
Λέγει ο άγιος Νικόδημος ότι δεν είναι τελείως άυλοι οι άγγελοι, εννοώντας ότι δεν είναι απερίγραπτοι. Το πνεύμα τους, καθώς και το πνεύμα μας διαφέρουν από το πνεύμα του Θεού, που είναι υπερούσιο, άπειρο και αΐδιο. Δεν εννοεί όμως ότι έχει κάποια υλικότητα, με την έννοια της φυσικής επιστήμης (ότι αποτελείται από σωματίδια ή υλική ενέργεια ή κύματα). Απλά είναι μια φραστική διατύπωση που παρεξηγούν μερικοί. Το ίδιο ισχύει και για σχετικό λόγο σε διάλογο με Εβραίο, του αγίου Γρηγεντίου, ο οποίος παρατίθεται και στα πρακτικά της Ζ΄Οικ. Συνόδου. Η διδασκαλία περί υλικής ψυχής και σωματικών αγγέλων είναι πλάνη και αίρεση που διακηρύττουν δυστυχώς θεολόγοι, όπως ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος και Αθανάσιος Παπαθανασίου. Άλλο άυλο, άλλο άκτιστο.
Η Κόλαση είναι απομάκρυνση από τον Θεό («μεταξύ ἡμῶν καί ὑμῶν χάσμα μέγα ἐστήρικται»). Η θεία χάρις όπως είπαμε κατακαίει τους μη δεκτικούς αυτή, αλλά οι κολασμένοι δεν θα έχουν θεία χάρη, σε αντίθεση με τους αγίους, οι οποία θα είναι πλήρεις χάριτος.
Το σκότος το εξώτερο είναι το άκτιστο φως, π. Δημήτριε; Ο κλαυθμός και βρυγμός των οδόντων είναι το άκτιστο φως;
Τα σέβη μου!
Μιλτιάδης Ντόβας
Διορθώνω το ιούς φωτός: υιούς φωτός.
Αν μπορεί να διορθωθεί και από τον διαχειριστή στο σχόλιο, θα ήταν καλύτερα.
Μ. Ντ.
κύριε Γεωργάκη, σχετικά με τα όσα γράφετε στο σχόλιό σας:
«Μιλτιάδη Ντόβα, αυτά μας τα είπατε και δε χρειαζότανε να μας τα ξαναπειτε
Πού τα στηρίζετε αυτά να μας πείτε γιατί αν είναι έτσι και δεν είναι Άκτιστο το πυρ της Κόλασης τότε αυτά που λένε οι ορθόδοξοι θεολόγοι δεν είναι ορθόδοξα και άρα το πρόβλημα είναι όχι απλώς μεγάλο αλλά τεράστιο».
Πρώτον, δεν είναι απλή επανάληψη το εν λόγω σχόλιο. Αντίθετα, επεξηγεί το γιατί δεν είναι άκτιστη η Κόλαση. Παραθέτω και κείμενο του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού. Στα επόμενα, βέβαια, σχόλια σας απαντώ εκτενέστερα.
Δεύτερον, τα όσα λέτε περί προβλημάτων τεραστίων και τρομερών εξαιτίας διατυπώσεων ορθοδόξων θεολόγων δύο πράγματα μπορεί να σημαίνει: ή λόγω άγνοιας να θεωρείται τρομερό ορθόδοξοι κληρικοί ή σπουδαγμένοι θεολόγοι να κάνουν λάθος ή ότι δεν είστε Ορθόδοξος και παρακολουθείται μακρόθεν, είτε με σκοπό να ΄γίνετε μέλος της Εκκλησίας, είτε με άλλους σκοπούς. που εσείς γνωρίζετε.
Και ποιος σας είπε ότι ο Ναυπάκτου και ο μακαριστός π. Γεώργιος Μεταλληνός είναι εκπρόσωποι της σύγχρονης Θεολογίας ή εκφραστές της Εκκλησίας; Υπάρχουν πολλοί θεολόγοι και κυρίως ακριβέστεροι.Και βεβαίως όσον αφορά το θέμα δεν είναι τόσο τραγικά τα πράγματα, όσο τα περιγράφετε. Και οι θεολόγοι και οι κληρικοί κάνουν και λάθη. Άλλοτε μικρά, άλλοτε πολύ σοβαρά. Και ο Άρειος ήταν κληρικός και ιεροκήρυξ. Υπάρχουν και οι κακοί θεολόγοι, όπως οι Οικουμενιστές. Οι τελευταίοι είναι όντως τεράστιο πρόβλημα.
Μιλτιάδης Ντ.
Αγαπητέ Μιλτιάδη Ντόβα, λέτε τα εξής:
". Η διαχρονική συμφωνία του σύνολο των Πατέρων αποτελεί επίσημη διδασκαλία της Εκκλησίας."
Αγαπητέ, ήδη υπάρχουν αρκετοί πατέρες τις εκκλησίας που λένε πάνω κάτω τα ίδια πάνω στο θέμα της κόλασης όπως οι άγιοι Ισαάκ ο Σύρος μιλώντας για όσους " εν τη γεέννη κολαζόμενοι τη μάστιγι της αγάπης μαστίζονται", ο Γρηγόριος ο Παλαμάς, Ιωάννης ο Δαμασκηνός... σαυτους βασίζονται εξάλλου και οι σημερινοί θεολογοι και λένε ότι το πυρ της κόλασης είναι ο Κύριος.. εσείς πόσους πατέρες θέλετε για να θεωρηθεί η κοινή άποψή τους ως αληθινή άποψη της Εκκλησίας μιας και όπως καταλαβαίνω δε μπορείτε να δεχθείτε αυτήν την άποψη!
Κάνουν λάθος αυτοί οι άγιοι; και οι τρεις;
Αν δεν ήταν τόσο σημαντικό το θέμα αυτό να γυρνούσαμε "σελίδα" αλλά εδώ μιλάμε για ορθή ή όχι χριστολογία!!
Δε γίνεται να αφήσουμε να πλανάται στην ατμόσφαιρα η άποψη ότι τρεις τουλάχιστον άγιοι κάνουν τόσο μεγάλο λάθος!
Νίκος Γεωργάκης
Αν δε το γνωρίζετε ήδη δείτε τι λέει κι ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός μιας και όπως βλέπω χρησιμοποιείτε τα λόγια του:
"«Ὁ θεὸς καὶ τῷ διαβόλῳ ἀεὶ παρέχει τὰ ἀγαθά, ἀλλ᾿ ἐκεῖνος οὐ θέλει λαβεῖν. Καὶ ἐν τῷ μέλλοντι αἰῶνι πᾶσιν δίδωσι ὁ θεὸς τὰ ἀγαθά• πηγὴ γάρ ἐστι τῶν ἀγαθῶν πᾶσι βρύουσα τὴν ἀγαθότητα, ἕκαστος δέ, καθὼς ἑαυτὸν κατεσκεύασε δεκτικόν, μετέχει τοῦ ἀγαθοῦ. Ἐνταῦθα μὲν οὖν περὶ ἄλλα τὴν ὄρεξιν ἔχοντες καὶ ἐπιτυγχάνοντες κἂν ποσῶς ἡδώμεθα, ἐκεῖσε δέ, ὅταν “ὁ θεὸς εἴη τὰ πάντα ἐν πᾶσι”, μὴ βρώσεως οὔσης, μὴ πόσεως μηδέ τινος σαρκικῆς ἡδονῆς μηδέ τινος ἀδικίας οἱ μηδὲ τὰς συνήθεις ἡδονὰς ἔχοντες μηδὲ τῶν ἐκ θεοῦ δεκτικοὶ ὄντες ὀδυνῶνται ἀνηκέστως, οὐ τοῦ θεοῦ κόλασιν ποιήσαντος, ἀλλὰ ἡμῶν ἑαυτοῖς τὴν κόλασιν εὐτρεπισάντων, ἐπεὶ οὐδὲ θάνατον ὁ θεὸς ἐποίησε, ἀλλ᾿ ἡμεῖς ἑαυτοῖς τοῦτον ἐπεσπασάμεθα» (Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ, Κατά Μανιχαίων )
Όχι αδίκως, λοιπόν, οι σημερινοί θεολόγοι λένε αυτά που λένε... διαβάζουν τους αγίους και βγάζουν αυτά τα συμπεράσματα ότι ο Κύριος είναι η Κόλαση των κολασμενων ως Πυρ αιώνιο και Άκτιστο φυσικά.
Δεν είναι απλό το ζήτημα όσο κι αν θέλετε να πιστεύετε ότι ειναι διότι αν κάνουν λάθος τρεις τέτοιοι μεγάλοι άγιοι τότε έχουμε... θέμα γιατί όχι... τεράστιο;;!!
Νίκος Γεωργάκης
"Και ποιος σας είπε ότι ο Ναυπάκτου και ο μακαριστός π. Γεώργιος Μεταλληνός είναι εκπρόσωποι της σύγχρονης Θεολογίας ή εκφραστές της Εκκλησίας";
Πες τα βρε παιδί μου, πες τα!
Εύγε στον κ. Ντόβα και στον κ. Θεόδωρο Σ. για τα τόσο εύστοχα σχόλια.
Παράκληση: να γράφουν συχνότερα.
"Καὶ ἐπὶ πᾶσι τούτοις μεταξὺ ἡμῶν καὶ ὑμῶν χάσμα μέγα ἐστήρικται, ὅπως οἱ θέλοντες διαβῆναι ἔνθεν πρὸς ὑμᾶς μὴ δύνωνται, μηδὲ οἱ ἐκεῖθεν πρὸς ἡμᾶς διαπερῶσιν"
(Παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου).
"Στην πατερική παράδοση φαίνεται καθαρά ότι δεν υπάρχουν δύο τόποι, αλλά ο ίδιος ο Θεός είναι Παράδεισος για τους αγίους και ο ίδιος ο Θεός είναι Κόλαση για τους αμαρτωλούς ".
(Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος).
Μπράβο στο Μιλτιάδη Ντόβα.
Κάνετε λάθος μεγάλο λέγοντας ότι το θέμα της Κολάσεως είναι θέμα της Χριστολογίας!
Λάθος, μέγα λάθος!
Χριστολογία ονομάζεται η Θεολογία που αναφέρεται στο θείο πρόσωπο Χριστού και την ενανθρώπηση Του.
Η Κόλαση ανήκει στην Σωτηριολογία, δηλαδή στην διδασκαλία της Θρησκείας μας και του λόγου του Θεού περί της σωτηρίας των ανθρώπων.
Κατά δε την Ορθόδοξη Θεολογία η μεν σωτηρία είναι ένωση και κοινωνία με τον Θεό και η κληρονομία των επουρανίων αγαθών, κόλασις δε και απώλεια είναι ο χωρισμός από τον Θεό και η τιμωρία στον τόπο της βασάνου
Ακούστε τι λέει ο άγιος Πορφύριος για την Κόλαση και την θεία δικαιοσύνη εδώ: https://youtu.be/fT9107g7GzI?t=164.
Μιλτιάδης Ντόβας
Λέγοντας ορθή ή όχι χριστολογία φυσικά εννοούσα το ότι κάποιοι διδάσκουν ότι ο Κύριος είναι το πυρ της Κόλασης. ..
Μη σκαλώνετε όμως στην ορολογία, αδόκιμη έστω, αλλά πείτε κάτι για τους τρεις αγίους που προανέφερα... Δε είπατε τίποτα γι'αυτό..
Πέσανε σε λάθος;
Νίκος Γεωργάκης
Κύριε Γεωργάκη, το θέμα είναι τι διαλαμβάνει η Αγία Γραφή και το consensus patrum.
Κουράσατε!
«καὶ ἰδοὺ ἔκραξαν λέγοντες· τί ἡμῖν καὶ σοί, Ἰησοῦ υἱὲ τοῦ Θεοῦ; ἦλθες ὧδε πρὸ καιροῦ βασανίσαι ἡμᾶς;» (Ματθ. η΄ 29).
Θεωρῶ πώς τά ἀνωτέρω λεχθέντα ἀπό τούς δαίμονες περί βασανισμοῦ τους ἀπό τόν Χριστό, ἄν μή τί ἄλλο πρέπει νά μᾶς λύνουν τήν ἀπορία περί τοῦ ἄν ὁ ἴδιος ὁ Κύριος εἶναι ἤ ὄχι καί κόλαση καί παράδεισος μαζί.
Διότι έδῶ σ’αὐτό γεγονός, τόν ἴδιο τόν Κύριο πού οἱ ἄνθρωποι τόν ἔβλεπαν ὡς Μεσσία τους καί ὡς Λυτρωτή τους, οἱ δαίμονες τόν ἔβλεπαν ὡς κόλαση.
Καί ἔχουμε καί τά παραδείγματα μέ τούς Φαρισαίους.
Πῶς τόν ἔβλεπαν στήν πρόσκαιρη τούτη τή ζωή;
Σάν τήν κόλασή τους «οὗτος κεῖται εἰς πτῶσιν καὶ ἀνάστασιν πολλῶν ἐν τῷ Ἰσραὴλ καὶ εἰς σημεῖον ἀντιλεγόμενον» (Λουκ. β΄34).
Κατ’ἀναλογίαν τό ἴδιο θά συμβεῖ καί στή μέλλουσα ζωή.
Ἡ χρήση λοιπόν ἀπό τοῦ Κυρίου μας ἀνθρωπομορφικῶν παραστάσεων καί εἰκόνων γιά νά μᾶς περιγράψει τήν ὀδύνη καί τήν τραγικότητα τῆς κολάσεως, νομίζω δέν πρέπει νά μᾶς παρασύρει σέ ταύτιση τῆς παραβολικῆς εἰκόνας μέ τό οὐσιαστικό περιεχόμενο τοῦ θέματος.
Ὁμιλεῖ μέ αὐτόν τόν τρόπο γιά νά κάνει τό λόγο Του πιό παραστατικό ὥστε νά ἀποτυπωθεῖ στή μνήμη μας καί πιό εὔκολα καί πιό ἔντονα.
Κατόπιν αὐτοῦ ἄν οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας ὑπό τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐκφράστηκαν καί περιέγραψαν πώς τό πῦρ τῆς αἰώνιας κόλασης δέν εἶναι κτιστό ἀλλά ἄκτιστο καί πώς ἡ ἄκτιστη Χάρη τοῦ Θεοῦ εἶναι αὐτή ἡ ὁποία τούς μέν δικαίους θά φωτίζει, τούς δέ ἁμαρτωλούς θά κατακαίει, ἐμεῖς οἱ ἀτελεῖς τί λόγο ἔχουμε νά ἀντιπαραθέσουμε;
Καί μνημονεύω ἀπό τό ζ΄ κεφάλαιο τοῦ Ἁγίου Διαδόχου Φωτικῆς ὅπου λέγει πώς: «Οὐδέν πτωχότερον διανοίας φιλοσοφούσης τά Θεῖα ἄνευ θείου φωτισμοῦ», κάτι τό ὁποῖο θέτει τροχοπέδη στούς προβληματισμούς μας καί ἐνισχύει τήν ἐμπιστοσύνη μας στή διδασκαλία τῶν Ἁγίων γιά τόσο σοβαρά θέματα.
Κλείνω μέ τήν ἐντύπωση πώς μέ τή θεολογική αὐτή συζήτηση ἴσως ξεφύγαμε λίγο ἀπό τό θέμα πού ἦταν ἡ μνήμη τῆς κολάσεως καί ἡ ἐξ’αὐτῆς ὠφέλεια πρός ὅλους μας καί ὄχι μόνο πρός τούς νέους.
Ὁ Κύριος στήν τριετῆ ἐπίγεια δράση Του πολλές φορές μίλησε γιά τιμωρία καί περιέγραψε τήν κόλαση γιά νά μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό τήν κακία καί νά μᾶς κάνει μέ τό φόβο καλύτερους.
Διότι έκεῖνος πού φοβᾶται σωφρονίζεται « Ἀρχὴ σοφίας φόβος Κυρίου» (Παρ. θ΄10).
Ὅμως ἡ ἐποχή μας τείνει νά χάσει αὐτό τό φόβο ἀφοῦ παρασύρεται ἀπό τά τεχνάσματα τοῦ διαβόλου, ὁ ὁποῖος μέ τίς σοφιστείες του προσπαθεῖ νά διαγράψει ἀπό τή μνήμη μας τήν κόλαση, ἀπό τό νοῦ μας τή μετάνοια κι ἀπ’ τή καρδιά μας τό Χριστό.
Καί χωρίς Χριστό ὅλα ἐπιτρέπονται.
Μέ σεβασμό κι ἐκτίμηση.
Θεόδωρος Σ.
Θεόδωρε Σ.,
βασικό μέλημα ημών των χριστιανών είναι να μην ακούμε τι λένε τα δαιμόνια αλλά τι μας λέει ο Κύριος για το θέμα αυτό κι ο Κύριος δεν αφήνει περιθώρια παρεξήγησης των λεγομένων Του :
"πορεύεσθε ἀπ' ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ• Ματθαίον 25,41
Πορεύεσθε ΑΠ'ΕΜΟΥ Εις το πυρ το αιώνιον...
Δε χρειάζεται να είναι κάποιος φιλόλογος για να καταλάβει ότι αφού τους διώχνει από Αυτόν δεν υπάρχει περίπτωση να τους στέλνει και πάλι σ'Αυτόν!
Ήθελα να γράψω προς βοήθεια του Μιλτιάδη Ντόβα το χωρίο αυτό αλλά με προλάβατε με την παρέμβασή σας..
Νίκος Γεωργάκης
Δημοσίευση σχολίου