« Ἐφ᾽ ὅσον ἐποιήσατε ἑνί τούτων τῶν ἀδελφῶν
μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοί ἐποιήσατε » (Ματθ.κε´40)
Κυριακή τῆς Κρίσεως καί τό
εὐαγγελικό μας ἀνάγνωσμα στρέφει τήν προσοχή τῶν πιστῶν πρός τό μέλλον. Τό
βλέμμα σχίζει τό σκοτεινό πέπλο τοῦ χρόνου καί καταλήγει στή μία καί μοναδική ἐκείνη
ἡμέρα κατά τήν ὁποία θά διενεργηθεῖ ἡ μεγαλύτερη δίκη τῆς ἱστορίας. Μέσα στό ἀπόλυτο
σκοτάδι φωτίζονται τά πάντα καθώς παρουσιάζεται ἀπαστράπτων μέσα στή θεϊκή
του δόξα ὁ Μέγας Βασιλεύς καί Κριτής. Μπροστά του βρίσκονται συναγμένα ὅλα
τά ἔθνη τῶν ἀνθρώπων. Καί ὅπως ὁ βοσκός χωρίζει τά πρόβατα ἀπό τά ἐρίφια,
ἔτσι καί ὁ Κριτής μας θά χωρίσει τούς ἀνθρώπους σ’ ἕνα διαχωρισμό αἰώνιο καί
ἀμετάκλητο. Ὁ διαχωρισμός ὅμως αὐτός φαίνεται καθαρά ἀπό τά λόγια τοῦ Κυρίου
μας ὅτι δρομολογεῖται ἀπό ἐμᾶς τούς ἴδιους. Ἀπό τόν καθένα προσωπικά ἀνάλογα
μέ τήν ἀγάπη πού δείξαμε στούς ἀδελφούς μας σ’ αὐτή τή ζωή.
Ἄς δοῦμε λοιπόν σήμερα
γιατί τό κριτήριο τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ ἀγάπη πρός τούς ἀδελφούς μας καί πῶς ἐμεῖς
θά δείξουμε αὐτή τήν ἀγάπη.
******
« Ἐφ᾽ ὅσον ἐποιήσατε ἑνί
τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοί ἐποιήσατε »
Ἡ ἀγάπη εἶναι τό κριτήριο βάσει τοῦ ὁποίου θά κρίνει ὁ Θεός τόν κόσμο, διότι αὐτή εἶναι κατά τόν θεῖο Παῦλο τό «πλήρωμα τοῦ νόμου» (Ρωμ. ιγ´10). Ἡ ἀγάπη εἶναι τέλεια τήρηση καί ἐκπλήρωση τοῦ νόμου. Εἶναι ἡ περίληψη ὅλων τῶν ἀρετῶν. Ὅμως ὁ βασικότερος λόγος γιά τόν ὁποῖο ὁ Κύριος θέτει ὡς κριτήριο, κατά τήν ἡμέρα τῆς Δευτέρας του Παρουσίας τήν ἀγάπη εἶναι τό ὅτι μέ τήν ἀγάπη ὁμοιάζουμε πρός τόν Θεό καί Βασιλέα μας, ἀφοῦ «ὁ Θεός ἀγάπη ἐστι» (Α´Ἰω. δ´7).
Κριτήριο τῆς Κρίσεως θά εἶναι ἡ ἀγάπη πρός τούς ἀδελφούς μας, διότι
δέν μποροῦμε νά ἔχουμε ἀγάπη ἀληθινή πρός τόν Θεό χωρίς νά ἀγαπᾶμε τόν
συνάνθρωπο, «τόν καθ’ ὁμοίωσιν Θεοῦ γεγονότα». Τόν ἄνθρωπο πού
δημιουργήθηκε γιά νά ὁμοιάσει μέ τόν Θεόν καί νά γίνει θεός κατά χάριν. Ἐκεῖνος
πού δέν ἀγαπᾶ, δέν ἐγνώρισε ποτέ τόν Θεό, θά μᾶς πεῖ ὁ Μαθητής τῆς ἀγάπης. (Α´Ἰω.
δ´8).
Ἀλλά ὁ «ἀδελφός» προβάλλεται καί ἀπό τούς Ἁγίους Πατέρες μας ὡς μέσο
προσέγγισης καί ἀναγνώρισης τοῦ Θεοῦ, καθ᾽ ὅσον εἶναι ἐκεῖνος χάριν τοῦ ὁποίου
πέθανε ὁ Χριστός ( Α´Κορ. η´11). Μέσο γιά τό ὁποῖο λέγει ὁ Μέγας Ἀντώνιος: Ἀπό
τόν πλησίον προέρχεται ἡ ζωή καί ὁ θάνατος· διότι ἐάν κερδίσουμε τόν ἀδελφό,
τόν Θεό κερδίζουμε. Ἐάν ὅμως σκανδαλίσουμε τόν ἀδελφό, στόν ἴδιο τόν Χριστό ἁμαρτάνουμε.
Ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ ὁμολογητής λέγει ὅτι ἡ ἀγάπη ἔχει τόσο μεγάλη σημασία
διότι «ἐπιτελεῖ ἕνα τελειότατο ἔργο: τόν μέν ἄνθρωπο τόν κάνει Θεό καί
τόν Θεό τόν παρουσιάζει ἄνθρωπο». Ἀγαπώντας τόν ἀδελφό, ἀγαποῦμε τόν
Χριστό καί ἀδιαφορώντας γιά τόν ἀδελφό ἀδιαφοροῦμε γιά τόν Χριστό.
Νά τό ποῦμε πιό ἁπλά: ὑποτιμοῦμε τόν ἀδελφό μας; τόν Κύριο περιφρονοῦμε·
πληγώνουμε τόν ἀδελφό μας; τόν Χριστό σταυρώνουμε· μιλοῦμε σκληρά
στόν ἀδελφό μας; στόν Κύριο ἁμαρτάνουμε. Κι ἀντίστροφα: διακονοῦμε,
εὐεργετοῦμε, ἀγαπᾶμε τόν ἀδελφό μας; προτιμᾶμε τό συμφέρον τοῦ ἀδελφοῦ
μας ἀπό τό δικό μας; τόν Κύριο ἀγαπᾶμε.
Ὁ Χριστός κτυπάει τήν πόρτα τῆς ψυχῆς μας διά τῶν ἀδελφῶν μας. Καί πῶς
ἐμεῖς μποροῦμε νά δείξουμε περιφρόνηση πρός τόν Χριστό ἀδιαφορώντας γιά
τούς ἀδελφούς μας πού βρίσκονται σέ ἀνάγκη; Ἄν δέν ἀνοίξουμε σ’ αὐτούς τήν
καρδιά μας καί τήν πόρτα τοῦ σπιτιοῦ μας,
τότε δέν ἀνοίγουμε στόν Χριστό μας. Καί τότε μένει ἡ ψυχή μας χωρίς Χριστό,
χωρίς ἀδελφό· τότε ἡ ψυχή μας γίνεται κόλαση. Ἐνῶ ἀντίθετα στό ἅπλωμα τῆς
καρδιᾶς μας πρός τήν καρδιά τοῦ «ἄλλου» ἀνακαλύπτουμε τόν Θεό, ἀνακαλύπτουμε ὅτι
«ἡ ἀγάπη εἶναι ὁ Ἄνθρωπος».
*****
Πῶς λοιπόν θά δείξουμε
πραγματική καί γνήσια ἀγάπη πρός τούς ἀδελφούς μας;
Μά εἶναι δύσκολο αὐτό; Ποιός δέν μπορεῖ νά δώσει ἕνα πιάτο φαγητό σ’αὐτόν
πού πεινάει; ἤ νά δώσει ἕνα ποτήρι νερό σ’αὐτόν πού διψάει; ἤ νά κάνει μιά ἐπίσκεψη
σέ κάποιον ἄρρωστο; Ὅλα αὐτά φαίνονται εὔκολα.
Δέν εἶναι ὅμως τόσο ἡ κίνηση πρός τόν ἀδελφό πού μᾶς δυσκολεύει ἀλλά μιά ἀγάπη
πηγαία καί ἀληθινή. Διότι εἶναι εὔκολο νά δώσεις χρήματα ἤ ἄλλα ὑλικά ἀγαθά σέ
κάποιον πού τά στερεῖται. Εἶναι δύσκολο ὅμως νά τοῦ δώσεις τήν καρδιά σου. Αὐτό
ζητάει περισσότερο ὁ ἀδελφός σου σήμερα. Νά νά μοιραστεῖς τόν πόνο του, νά
κλάψεις στήν δυστυχία του, νά πανηγυρίσεις στή χαρά του. Νά ξεχάσεις τόν ἑαυτό
σου γιά χάρη τοῦ ἀδελφοῦ σου. Νά τόν ἀγαπήσεις ὅπως ἀγαπᾶς τόν ἴδιο τόν Κύριο, ἤ
καλύτερα ὅπως μᾶς ἀγαπᾶ ὁ Κύριος. Ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης μᾶς λέγει: «τεκνία
μου, μὴ ἀγαπῶμεν λόγῳ μηδὲ τῇ γλώσσῃ, ἀλλ᾿ ἐν ἔργῳ καὶ ἀληθείᾳ». Ἡ ἀγάπη
δηλαδή δέν εἶναι λόγια ἀλλά πράξη, ἀληθινό δόσιμο καρδιᾶς καί ἑνότητα ψυχῆς.
Ὅταν εἴμαστε γνήσια παιδιά τοῦ Χριστοῦ δέν πρέπει νά ἐνδιαφερόμαστε ἐάν
μᾶς ἀγαπᾶνε οἱ ἄλλοι, ἀλλά ἐάν ἐμεῖς ἀγαπᾶμε τούς ἄλλους. Νά ἀγαπᾶμε ἀκόμη
κι αὐτούς πού μᾶς πληγώνουν, μᾶς ἀδικοῦν, μᾶς κουράζουν. Ὅλους νά τούς
βλέπουμε καλύτερους ἀπό ἐμᾶς. Ὁ ἅγιος Μάξιμος λέγει ὅτι αὐτός πού εἶναι
τέλειος στήν ἀγάπη ὅλους τούς ἀντικρύζει ἐξίσου μέ τό ἴδιο μάτι καί
πρός ὅλους συμπεριφέρεται μέ τήν ἴδια διάθεση καί τόν ἴδιο τρόπο. Μή
στεκόμαστε λοιπόν στίς ἰδιορρυθμίες καί τά λάθη τῶν ἄλλων, ἀλλά νά δείχνουμε
ὑπομονή συμπάθεια καί καλοσύνη ἀκόμη καί στούς πιό δύσκολους ἀδελφούς
μας. Καί νά προσευχόμαστε γι’ αὐτούς μέ πόνο καί γνήσιο ἐνδιαφέρον. Ἔτσι θά
τούς ἀγαπήσουμε περισσότερο καί θά τούς βοηθήσουμε πραγματικά.
*****
« Ἐφ᾽ ὅσον ἐποιήσατε ἑνί
τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοί ἐποιήσατε
Ἀδελφοί, ὅταν ἀγαπᾶμε τούς ἄλλους, ὅταν ἡ καρδιά μας βρίσκεται στόν πόνο τοῦ ἄλλου, τόν πόνο τόν δικό μας δέν θά τόν καταλαβαίνουμε. Ἔτσι θά ξεχνοῦμε καί θά ἀπαλείνουμε καί τόν δικό μας τόν πόνο. Ἄς ἀδιαφορήσουμε γιά τόν ἑαυτό μας ἀπό ἀγάπη πρός τούς ἄλλους, καί θά ἐνδιαφερθοῦν ὅλοι οἱ ἄλλοι γιά μᾶς, θά μᾶς ἀγαπήσουν περισσότερο καί θά ἀναζητοῦν τήν παρουσία μας. Ἔτσι θά ζήσουμε τήν ἑνότητα τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἔτσι θά ζοῦμε ἀπό τώρα τόν παράδεισο στήν καρδιά μας. Καί θά ἀξιωθοῦμε νά ἀκούσουμε τή φωνή τοῦ γλυκυτάτου Ἰησοῦ: «δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τήν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπό καταβολῆς κόσμου» (Ματθ. κε´34).
1 σχόλιο:
Ο π. Γρηγόριος συνεχίζει να μας διδάσκει.
Χαιρόμαστε αγαπητέ Αναστάσιε όταν δημοσιεύεις τα κηρύγματά του.
Άλλοι τον ξέχασαν. Εσύ όχι.
Δημοσίευση σχολίου