Σκάνδαλο τέλος, ἐν μεταφορικῇ πλέον
ἐννοίᾳ, λέγεται καὶ ἕνας πειρασμὸς ποὺ παρεμβάλλεται ξαφνικὰ στὴ ζωή μας,
ταράζει παροδικὰ τὴν ψυχὴ ἢ καὶ κλονίζει ἀνεπανόρθωτα τὴν πίστι καὶ ματαιώνει τὴ
σωτηρία ἑνὸς πιστοῦ. Γι᾽ αὐτὴ τὴν τελευταία περίπτωσι ἐκφράζεται πολὺ αὐστηρὰ
ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς στὸ Εὐαγγέλιο λέγοντας· «Οὐαὶ τῷ ἀνθρώπῳ ἐκείνῳ
δι᾽ οὗ τὸ σκάνδαλον ἔρχεται» (Ματθ. 18,6-7. Μᾶρκ. 9,42. Λουκ. 17,1-2).
Τὸ ἁμάρτημα τοῦ σκανδάλου λοιπὸν ἦταν αὐτὸ
ποὺ τάραζε τότε, στὰ χρόνια τοῦ ἀποστόλου Παύλου, τὴν ἐκκλησία τῆς Κορίνθου.
Μερικοὶ δηλαδὴ Χριστιανοί, ποὺ θεωροῦσαν τὸν ἑαυτό τους πνευματικὰ δυνατό, προκαλοῦσαν
σκανδαλισμό· καὶ κάποιοι ἄλλοι, ἀδύναμοι στὴν πίστι, ἦταν τὰ θύματα, ποὺ ἔπεφταν
στὴν παγίδα τοῦ σκανδάλου. Αὐτὸ ποὺ συνέβαινε ἦταν ζήτημα σοβαρό, πνευματικό,
ζήτημα ζωῆς ἢ θανάτου· γι᾽ αὐτὸ ὁ ἀπόστολος Παῦλος κρίνει ἀναγκαῖο νὰ τοὺς
διδάξῃ.
Τί ἀκριβῶς συνέβαινε ἐκεῖ; Στὴν Κόρινθο
τὴν ἐποχὴ ἐκείνη δὲν ἦταν ὅλοι Χριστιανοί· οἱ Χριστιανοὶ ἦταν ἀκόμη λίγοι. Ἐκτὸς
ἀπὸ αὐτούς, οἱ ἄλλοι, οἱ πολλοί, ἐξακολουθοῦσαν νὰ λατρεύουν τὰ εἴδωλα· ἔκαναν
θυσίες σὲ βωμοὺς τῶν θεῶν τους· ἔσφαζαν ζῷα, ἀρνιὰ καὶ βόδια, καὶ τὰ θυσίαζαν.
Αὐτὰ ἦταν τὰ εἰδωλόθυτα. Τὰ κρέατα αὐτὰ οἱ εἰδωλολάτρες Κορίνθιοι τὰ θεωροῦσαν
ἁγιασμένα· τὰ τεμάχιζαν καὶ τὰ παρέθεταν σὲ τραπέζια, ὅπου λόγῳ κοινωνικῶν
σχέσεων καλοῦσαν καὶ Χριστιανοὺς νὰ παρακαθήσουν μαζί τους.
Μὲ ἄλλη ὅμως συνείδησι τὰ ἔτρωγαν αὐτοὶ
καὶ μὲ ἄλλη συνείδησι τὰ ἔτρωγαν οἱ Χριστιανοί. Οἱ εἰδωλολάτρες τὰ ἔτρωγαν μὲ
τὴν ἰδέα ὅτι γευόμενοι παίρνουν ἀπ᾽ αὐτὰ ἁγιασμό. Βέβαια τὰ κρέατα αὐτὰ δὲν ἦταν
ἁγιασμένα· ὅ,τι ἦταν τὰ ἄλλα κρέατα τῆς ἀγορᾶς, ἦταν καὶ αὐτά. Ἔχοντας αὐτὴ
τὴ συνείδησι οἱ Χριστιανοὶ δὲν τὰ θεωροῦσαν κάτι ἄλλο, τὰ θεωροῦσαν κοινά, ὅπως
καὶ ὅλα τὰ ἄλλα κρέατα· μποροῦσαν ἑπομένως νὰ τὰ τρῶνε ὅπως ἔτρωγαν καὶ τὰ ἄλλα.
Αὐτὸ ἔκαναν.
Ὑπῆρχαν ὅμως καὶ κάποιοι ἄλλοι
νεοφώτιστοι Χριστιανοί, πιὸ ἁπλοϊκοὶ καὶ μὲ ἀσθενῆ συνείδησι, οἱ ὁποῖοι,
βλέποντας ἀδελφούς των Χριστιανοὺς νὰ κάθωνται σὲ τραπέζια μὲ εἰδωλολάτρες καὶ
νὰ τρῶνε μαζί τους εἰδωλόθυτα σκανδαλίζονταν· νόμιζαν ὅτι τὰ τρῶνε
περιμένοντας νὰ λάβουν ἁγιασμό. Ἔτσι πολλὲς τέτοιες ψυχὲς κινδύνευαν νὰ
ξαναγυρίσουν στὴν εἰδωλολατρία, ἀπὸ τὴν ὁποία μὲ τόσο κόπο τοὺς εἶχε ἀποσπάσει
ὁ Παῦλος.
Χριστιανοί, δυνατοὶ στὴν πίστι καὶ μὲ
γνῶσι τῆς ἀληθείας, μ᾽ αὐτὴ τὴ γνῶσι ὅμως ποὺ κατεῖχαν, γίνονταν αἰτία
σκανδαλισμοῦ καὶ ἀπωλείας ἀδυνάτων ἀδελφῶν τους. Τί νὰ τὴν κάνῃς αὐτὴ τὴ γνῶσι
ὅταν προκαλῇ τόση βλάβη; Δὲν εἶχαν τὴν ἀδελφικὴ ἀγάπη, ὥστε νὰ διακρίνουν
ποιό εἶνε τὸ συμφέρον ὅλων· τὸ δικό τους, τῶν ἀδελφῶν, τῆς Ἐκκλησίας. «Γιὰ τὰ
εἰδωλόθυτα», εἶπε προηγουμένως ὁ ἀπόστολος, «γνωρίζουμε ὅτι ὅλοι ἔχουμε γνῶσι.
Ἡ γνῶσις ὅμως φυσιοῖ, φουσκώνει τὸν ἄνθρωπο μὲ ἐγωισμό, ἐνῷ ἡ ἀγάπη οἰκοδομεῖ»
(Α΄ Κορ. 8,1).
Γι᾽ αὐτὸ φωνάζει ἐδῶ ὁ ἀπόστολος σ᾽ αὐτοὺς
τοὺς φουσκωμένους ἐγωιστὰς καὶ λέει· Τί εἶν᾽ αὐτὸ ποὺ κάνετε; Σπρώχνετε τοὺς ἀδελφούς
σας στὸ κακό, στὸν σκανδαλισμὸ καὶ στὴν ἀπώλεια. Βλέποντες οἱ ταπεινοὶ ἐκεῖνοι
ἀδελφοί σας νὰ κάθεστε ἐσεῖς κοντὰ στὰ εἴδωλα καὶ νὰ τρῶτε κρέατα τῶν εἰδωλοθύτων,
σκανδαλίζονται καὶ αἰτία τοῦ σκανδάλου εἶστε ἐσεῖς. Γίνεστε ἀφορμὴ κλονισμοῦ·
ξυπνᾶτε μέσα στὴν καρδιὰ τους τὴν παλιὰ σπίθα τῆς εἰδωλολατρίας ποὺ εἶχε
σβήσει. Δὲν σκέπτεστε σωστά. Γιὰ μένα, ἂν κάποιο φαγητὸ βάζῃ σὲ σκανδαλισμὸ τὸν
ἀδελφό μου, εἶνε κακὸ καὶ τὸ θυσιάζω· εἶμαι ἀποφασισμένος, προκειμένου νὰ μὴ
βλάψω τὸν ἀδελφό μου, νὰ στερηθῶ γιὰ πάντα τὰ κρέατα αὐτά· «Εἰ βρῶμα
σκανδαλίζει τὸν ἀδελφόν μου, οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν
μου σκανδαλίσω» (ἔ.ἀ. 8,13).
Γιὰ τὸν ἀδελφό μου, λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος,
θυσιάστηκε ὁ Χριστός, κ᾽ ἐγὼ γιὰ μιὰ λαιμαργία νὰ καταστρέφω τὸ ἔργο τοῦ
Χριστοῦ; Ὁ Χριστὸς θυσιάστηκε γιὰ τὸν ἄλλο· κ᾽ ἐγὼ θυσιάζω τὸν ἄλλο γιὰ τὸ ἄτομό
μου; Ἐγώ, λέει, περιώρισα τὸν ἑαυτό μου σὲ ὅλα τὰ ζητήματα, μόνο καὶ μόνο γιὰ
νὰ μὴ δώσω ἀφορμὴ σκανδάλου σὲ κανένα στὸν κόσμο αὐτόν!
* * *
Αὐτά, ἀδελφοί μου, διδάσκει ὁ ἀπόστολος
Παῦλος. Σήμερα ὅμως ἐμεῖς τί κάνουμε;
Γέμισε ὁ κόσμος σκάνδαλα καὶ σκανδαλοποιούς.
Θὰ χρειαζόταν ὥρα πολλὴ ἂν ἤθελα νὰ τοὺς ἀπαριθμήσω. Γιατὶ ὅλοι σκανδαλίζουμε
καὶ μὲ πολλοὺς τρόπους, μὲ φερσίματα καὶ μὲ λόγια· ἐμεῖς οἱ κληρικοὶ ἐσᾶς τὸ
λαό, οἱ διδάσκαλοι τοὺς μαθητάς, οἱ πλούσιοι τοὺς φτωχούς, οἱ ἐπιστήμονες τὸν ἁπλοϊκούς…
Ναί· ἕνας λόγος ἀπρόσεκτος ποὺ λέτε σεῖς
ὁ πατέρας καὶ ἡ μάνα, μιὰ χειρονομία ἀπρεπὴς μπρὸς στὰ παιδιά, γίνεται σπίθα
ποὺ μπορεῖ ν᾽ ἀνάψῃ πυρκαϊὰ σὲ ἀθῷα πλάσματα. Μὴν παραξενεύεστε γι᾽ αὐτὸ ποὺ
λέω. Γιὰ νὰ πεισθῆτε, ἀκοῦστε τί συνέβη σ᾽ ἕνα χωριὸ τοῦ Μεσολογγίου τὰ
χρόνια ποὺ ὑπηρετοῦσα ἐκεῖ.
Δευτέρα, πηγαίνοντας στὴ μητρόπολι ν᾽ ἀναλάβω
ὑπηρεσία, βλέπω στὰ σκαλιὰ ἕνα γέρο.
–Τί συμβαίνει, τὸν ἐρωτῶ, καὶ ἦρθες
πρωί;
–Ἄνοιξε τὸ γραφεῖο καὶ θὰ σοῦ ἐξηγήσω.
Κρατοῦσε ἕνα σακκούλι, Ἔβαλε μέσα τὸ
χέρι του καὶ μοῦ βγάζει – τί νομίζετε, χρήματα; Ὄχι. Μοῦ δείχνει κάτι καμένα
κουρέλια.
–Τί εἶνε αὐτά, γέροντα; τοῦ λέω.
Καὶ ἀποκρίνεται μὲ δάκρυα·
–Χθὲς Κυριακὴ φύσηξε δυνατὸς ἄνεμος. Πῆρε
ἀπὸ κάπου μιὰ σκανδαλήθρα, ἕνα ἀναμμένο ξυλαράκι, τό ᾽φερε μέσ᾽ στὸ καλύβι, κι
ἀπ᾽ αὐτὸ ἅρπαξε ἀμέσως φωτιά. Μοῦ κάηκαν ὅλα ὅ,τι εἶχα, κ᾽ ἕνα μπαοῦλο – ἀμπάρι
μαζὶ μὲ λίγο καρπὸ ποὺ εἶχα μαζέψει. Κόντεψα νὰ χάσω καὶ τὸ παιδάκι μου· μόλις
τὸ γλύτωσα ἀπ᾽ τὴ φωτιά… Καὶ ὁ γέρος δὲν ἔπαυε νὰ κλαίῃ.
Δὲν τὸ λέω γιὰ νὰ τὸν λυπηθῆτε καὶ νὰ τὸν
βοηθήσετε, ἀλλὰ γιὰ νὰ δῆτε πῶς μιὰ σκανδαλήθρα προκάλεσε φωτιὰ μὲ τόση ζημιά.
* * *
Ἀδελφοί μου, προσοχὴ στὸν βίο μας. Δὲν
εἴμαστε ἐλεύθεροι νὰ ζοῦμε ὅπως θέλουμε. Μὴν πάρουμε ἀψήφιστα τὸν κίνδυνο τοῦ
σκανδάλου, ὁ ὁποῖος ἔχει δύο πλευρές. Ὁ Κύριος στὸ Εὐαγγέλιο διδάσκει μὲ λόγια
αὐστηρὰ νὰ φυλαχτοῦμε κι ἀπὸ τὶς δύο περιπτώσεις σκανδάλου, δηλαδή· νὰ μὴ
γίνουμε μήτε θύματα μήτε δρᾶστες σκανδάλου· μήτε ἐμεῖς νὰ σκανδαλιστοῦμε, μήτε ἄλλον
νὰ σκανδαλίσουμε.
Νὰ μὴ σκανδαλιστοῦμε οἱ ἴδιοι. Ἀξίζει
κάθε θυσία γιὰ νὰ γλυτώσουμε ἀπὸ σκανδαλισμό. Κινδυνεύουμε ἀφήνοντας ἀφύλαχτες
τὶς αἰσθήσεις· μὲ ἀπρόσεκτα βλέμματα, βλαβερὰ ἀκούσματα, ἐρεθιστικὲς ἐπαφές,
μὲ ἀχαλίνωτη φαντασία καὶ ἀφρούρητη τὴν καρδιὰ στὶς κακὲς ἐπιθυμίες. Ἂν σὲ
σκανδαλίζῃ τὸ μάτι, τὸ χέρι, τὸ πόδι σου, τόσο χρήσιμα μέλη, σὲ συμφέρει νὰ τ᾽
ἀποκόψῃς, ὥστε νὰ σωθῇς ἔστω καὶ ἀκρωτηριασμένος, παρὰ νὰ κολαστῇς μένοντας
ἀρτιμελής (βλ. Ματθ. 5,28-30· 18,8. Μᾶρκ. 9,43-48).
Νὰ μὴ σκανδαλίσουμε ἄλλον. Ἐδῶ ὁ
Χριστός μας ἀποφαίνεται ἀκόμη πιὸ αὐστηρά. Ἡ εὐθύνη τοῦ σκανδαλοποιοῦ γιὰ τὴν ἀθῴα
ψυχὴ ποὺ χάνεται ἐξ αἰτίας του εἶνε πάρα πολὺ μεγάλη. Κρίνει ὅτι στὸν ἀμετανόητο
δράστη τοῦ σκανδάλου ἀξίζει ὄχι ἀκρωτηριασμὸς ἑνὸς μέλους, ἀλλὰ πέτρα στὸ λαιμὸ
καὶ καταποντισμὸς στὸ πέλαγος (βλ. Ματθ. 18,6-7. Μᾶρκ. 9,42. Λουκ. 17,1-2).
Γι᾽ αὐτὸ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ποὺ
γνωρίζει καλὰ τὸ θέλημα τοῦ Χριστοῦ, ἀποφασίζει γιὰ τὸν ἑαυτό του καὶ λέει·
Προτιμῶ νὰ μείνω νηστικός, παρὰ νὰ σκανδαλίσω μία ψυχή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου