Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023

Ἀπάντηση σέ σχολιαστή - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

Ἀπάντηση σέ σχολιαστή

 ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
    
Τήν 1η Μαρτίου, ὁ φιλόξενος ἱστότοπος «anastasios», ἀνήρτησε τό ἄρθρο μας «Πορεία κατιοῦσα...», καί ἕνας ἀνώνυμος  σχολιαστής ἔγραψε: «Αξιοσημείωτο: Ο π. Βασίλειος για όλες τις αυξομοιώσεις των ημερών στις νηστείες έχει παραπομπές σε πατερικά κείμενα και σε κανόνες. Μόνο τον ισχυρισμό του ότι τον 8ο αι. οι ημέρες της νηστείας προ της Θ. Κοινωνίας αυξήθηκαν σε μια εβδομάδα δεν παραπέμπει πουθενά, ούτε σε πατερικά κείμενα ούτε σε κανόνες». 
      Ἐπειδή τό θέμα εἶναι σοβαρό, ἔχει σχέση μέ τό πῶς μεταλαμβάνουμε,  ἀπαντᾶμε. 
     ΞΣΤ΄ τῆς Πενθέκτης ἐπιτρέπει τήν ἄνευ νηστείας καθημερινή μετάληψη, ἀλλά  γιά  τή Διακαινήσιμο Ἑβδομάδα, ἡ ὁποία λογίζεται ὡς μία μέρα· προηγήθηκε ἄλλωστε καί ἡ ξηροφαγία τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς· καί τήν ἐπιτρέπει μέ τήν προϋπόθεση: «τήν ὅλην ἑβδομάδα ἐν ταῖς ἁγίαις ἐκκλησίαις δεῖ σχολάζειν ἀπαραλείπτως τούς πιστούς».
 
   Δέν ἔχουμε Κανόνα πού νά ὁρίζει νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, γιατί οἱ Κανόνες θεσπίζονταν, ὅταν προέκυπτε πρόβλημα, καί ἐπέλυαν τό πρόβλημα. Ὅμως, οὐδέποτε, ἐκτός ἀπό τή σύγχρονη ἐποχή, προέκυψε πρόβλημα στήν Ἐκκλησία,  ἄν οἱ πιστοί θά πρέπει νά νηστεύουν πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, γιατί ἤδη νήστευαν. Ἄν θά ἔπρεπε νά θεσπισθεῖ Κανόνας,  θά ἔπρεπε νά καταργήσει τή συγκεκριμένη νηστεία, ἀλλά τέτοιος Κανόνας οὐδέποτε θεσπίσθηκε.
Καθηγητής  Βλάσιος Φειδᾶς: «Βασική προϋπόθεση ὡς πρός τήν προπαρασκευή τῶν πιστῶν γιά τή Θ. Κοινωνία ἦταν (4ον αἰ. καί μετά) ἡ ἐν μετανοίᾳ καί νηστείᾳ πνευματική περισυλλογή καί ἐξομολόγηση» (Ἐκκλησιαστική Ἱστορία. Τόμος Β΄, Δεύτερη ἔκδοση, Ἀθῆναι 1994 σελ. 910). «Γιά τούς ἁπλούς πιστούς ἦταν ἀναγκαία μόνο μιά ἑβδομάδα νηστεία πρό τῶν τεσσάρων μεγάλων ἑορτῶν προφανῶς ὡς πνευματική προετοιμασία» (Αὐτόθι, σελ. 963).
    
   Τά ἀνωτέρω ἐπιβεβαιώνονται καί ἀπό τούς Ἁγίους Πατέρες.
     Ὁ Ἅγιος Συμεών Ἀρχιεπίσκοπος Θεσ/νίκης  στήν «Ἐγκύκλιο» «περί τοῦ πῶς χρεωστεῖ ὁ ἱερεύς καί ὁ διάκονος νά ὑπηρετῶσιν εἰς τήν Ἐκκλησία», ἡ ὁποία «Ἐγκύκλιος» εἶχε τήν ἔγκριση τῆς Πατριαρχικῆς Συνόδου, γράφει γιά τό θέμα:  «Ἐάν δέ θελήσωσιν (οἱ πιστοί) νά κοινωνήσωσι καί ἄλλοτε ἐκτός τῶν ἁγίων Τεσσαρακοστῶν... εἰς ἀνάγκην νά νηστεύωσιν καί τρεῖς ἡμέρας μόνο» (Ἅπαντα, σελ. 462,479). 
    Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης: «Οἱ δυνάμενοι δέ νηστεύειν πρό αὐτῆς καί ὁλόκληρον ἑβδομάδα καλῶς ποιοῦσιν» (Σχόλο στόν ΙΓ' τῆς Πενθέκτης). Ὑπῆρχαν, δηλαδή, χριστιανοί πού νήστευαν καί  ὁλόκληρη ἑβδομάδα. Συνεπῶς, ὑπῆρχαν χριστιανοί, πού δέν νήστευαν ὁλόκληρη τήν ἑβδομάδα, ἀλλά νήστευαν καί αὐτοί.
     Ὀρθόδοξη Ὁμολογία Πέτρου Μογίλα   Μητροπολίτου Κιέβου: «Ἡ ἑτοιμασία πρός τήν Μετάληψιν τῶν Φρικτῶν τούτων Μυστηρίων πρέπει νά γίνεται κατά τήν τάξιν τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν τῆς Ὀρθοδόξου, ἤγουν μέ καθαράν ἐξομολόγησιν καί νηστείαν καί κατάνυξιν». (Ἰωάννου Καρμίρη. Δογματικά καί Συμβολικά Μνημεῖα, Β΄ σελ. 638).
      William Hepworth Dixon  ἐν ἔτει 1869 ἐπισκέφθηκε τή Ρωσία, καί εἶδε ἰδίοις ὄμμασιν, ὅτι οἱ ρῶσοι, πρίν κοινωνήσουν, νήστευαν αὐστηρῶς μιά ἑβδομάδα· δέν ἐπιτρεπόταν νά καπνίζουν, νά τρῶνε γλυκά, καί φαγητά μαγειρεμένα! (https://www.gutenberg.org/files/51117/51117-h/51117-h.htm#Page_33).
      Τό ἴδιο ἰσχύει   (μετά ἀπό ἔρευνα πού κάναμε) καί στίς Ἐκκλησίες τῆς Σερβίας, τῆς Ρουμανίας, τῆς Βουλγαρίας, τό ἴδιο καί στήν πατρίδα μας μέχρι περίπου τή δεκαετία τοῦ 1980. Αὐτόπτες μάρτυρες οἱ παππούδες καί  οἱ γιαγιάδες μας. Ἦταν μακρόχρονη Πανορθόδοξη Παράδοση.
     «Προκαλῶ» τόν ἀγαπητό σχολιαστή, καί τόν ὁποιονδήποτε, νά παραθέσει ἔστω καί ἕνα  ἁγιοπατερικό λόγο    Κανόνα   πού νά  λέει ξεκάθαρα ὅτι δέν χρειάζεται νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας. Ἀναμένουμε.

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...


π. Βασίλειε την ευχή σας,
η απάντηση σας δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης, αλλά θα δείτε τι άσχετα επιχειρήματα θα προβάλλουν

Ανώνυμος είπε...


Προσωπικά εκτιμώ όσους υποστηρίζουν τη νηστεία προ της Θ. Κοινωνίας, είναι ένα καλό δείγμα

Ανώνυμος είπε...

Νομιζω ότι ο π. Βασίλειος θα πρέπει να εξηγήσει περισσότερο την άποψη, ότι δέν υπάρχει Ιερός Κανών που να επιβάλη νηστεία πρό της Θείας Κοινωνίας, επειδή οι Χριστιανοί ήδη νήστευαν. Δηλαδή οι άνθρωποι εφάρμοζαν μία υποχρέωση, χωρίς να υπάρχει οδηγία από την Εκκλησία ;
Εκτός αυτού όμως, έχει αναφερθεί επανειλημμένως, ότι ο Μέγας Βασίλειος στην επιστολή του πρός Καισαρίαν Πατρικίαν, όχι μόνον αναφέρει ότι Κοινωνούσαν τέσσερεις φορές την εβδομάδα, αλλά ότι στην Αλεξάνδρεια οι λαικοί έπαιρναν την Θεία Κοινωνία στο σπίτι τους καί Κοινωνούσαν μόνοι τους, χωρίς την παρουσία Ιερέως !

https://www.sostis.gr/blog/item/1695-i-theia-koinwnia-megalou-basileiou

Επί πλέον έχει αναφερθεί πολλές φορές το έργο του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου "Περί συνεχούς Θείας Μεταλήψεως".
Οπως είναι ευνόητον καί στην περίπτωση του Μεγάλου Βασιλείου καί στην περίπτωση του Αγίου Νικοδήμου δέν υπάρχει χρονικό περιθώριο για νηστεία πρό της Θείας Κοινωνίας.
Η αλήθεια είναι όμως ότι ο π. Βασίλειος, αν καί γράφει πολλά άρθρα για τη Θεία Κοινωνία, δέν αναφέρεται συνήθως στις γνώμες του Μεγάλου Βασιλείου ούτε του Αγίου Νικοδήμου.

Ανώνυμος είπε...



Οταν νηστεύω και κοινωνώ, νιώθω πιο καλά γι αυτό ο π. Βασίλειος έχει δίκιο με αυτά που γράφει

Ανώνυμος είπε...

Οι αρχιερείς και οι ιερείς που δε νηστεύουν ούτε την προηγούμενη το βράδυ είναι πιο έξυπνοι από τους πιστούς? Έχω τύχει πολλές φορές σε τραπέζι με ιερέα και αρχιερέα και τρώνε κρέας και την άλλη λειτουργούν.... Αυτοί γιατί εξαιρούνται? Συμπέρασμα όταν κοινωνάς συχνά δε νηστεύεις.... Την παραμονή το βράδυ κάτι ελαφρύ εκτός αν είναι μέρα νηστείας ουτωςή άλλως....

Ανώνυμος είπε...


Απάντηση στον 6 Μαρτίου 2023 στις 5:24 μ.μ.
Ο π. Βασίλειος γράφει ότι από τον 4ον αιώνα η νηστεία άρχισε να συνδέεται με τη Θ. Κοινωνία, και παραπέμπει στον καθηγητή Βλάσιο Φειδά,

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ είπε...

1. Από το κείμενο του π. Βασιλείου:
Δέν ἔχουμε Κανόνα πού νά ὁρίζει νηστεία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, γιατί οἱ Κανόνες θεσπίζονταν, ὅταν προέκυπτε πρόβλημα, καί ἐπέλυαν τό πρόβλημα. Ὅμως, οὐδέποτε, ἐκτός ἀπό τή σύγχρονη ἐποχή, προέκυψε πρόβλημα στήν Ἐκκλησία, ἄν οἱ πιστοί θά πρέπει νά νηστεύουν πρό τῆς Θ. Κοινωνίας, γιατί ἤδη νήστευαν. Ἄν θά ἔπρεπε νά θεσπισθεῖ Κανόνας, θά ἔπρεπε νά καταργήσει τή συγκεκριμένη νηστεία, ἀλλά τέτοιος Κανόνας οὐδέποτε θεσπίσθηκε.


2. Από το κείμενο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας (Κρήτη 2016):
Ἡ πρό τῆς θείας κοινωνίας νηστεία τριῶν ἤ περισσοτέρων ἡμερῶν ἐπαφίεται εἰς τήν εὐλάβειαν τῶν πιστῶν, συμφώνως καί πρός τά λόγια τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου «… μ’ ὅλον ὁποῦ ἀπὸ τοὺς θείους Κανόνας νηστεία πρὸ τῆς Μεταλήψεως οὐ διορίζεται· οἱ δυνάμενοι δὲ νηστεύειν πρὸ αὐτῆς καὶ ὁλόκληρον ἑβδομάδα, καλῶς ποιοῦσι» (Ἑρμηνεία εἰς τὸν κανόνα ιγ’ τῆς Στ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου,Πηδάλιον, 191). Ὅμως, τό σύνολον τῶν πιστῶν τῆς Ἐκκλησίας ὀφείλει νά τηρῇ τάς ἱεράς νηστείας καί τήν ἀπό μεσονυκτίου ἀσιτίαν προκειμένου νά προσέρχηται τακτικῶς εἰς τήν θείαν Μετάληψιν, ἥτις εἶναι ἡ κατ’ ἐξοχήν ἔκφρασις τῆς ἐκκλησιαστικῆς ὀντότητος.

Και μία ερώτηση: δεν μας κάνει εντύπωση ότι , ενώ η κατεξοχήν ημέρα της Θ. Κοινωνίας είναι η Κυριακή, το Σάββατο καταλύεται η νηστεία; Μη μου απαντήσετε ότι γίνεται νηστεία με λαδερά. Λαδερά τρώμε τα Σάββατα της Μ. Τεσσαρακοστής, όχι όλα τα Σάββατα του χρόνου.

Ανώνυμος είπε...

Από το κείμενο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας (Κρήτη 2016):Ἡ πρό τῆς θείας κοινωνίας νηστεία τριῶν ἤ περισσοτέρων ἡμερῶν ἐπαφίεται εἰς τήν εὐλάβειαν τῶν πιστῶν"

Πολύ σωστά.
Όπου υπάρχει ευλάβεια υπάρχει και νηστεία τριών ή περισσοτέρών ημερών

Αυτό τα λέει όλα.

Ανώνυμος είπε...

Απάντηση στον Ανωνυμο 8 - 36
Ο Μέγας Βασίλειος τον τέταρτο αιώνα έζησε επίσης (330 - 379) καί ήταν Αρχιεπίσκοπος, καί δηλώνει ρητώς περί Θείας Κοινωνίας τέσσερεις φορές την εβδομάδα.
Ο κ. Φειδάς γράφει για νηστεία μίας εβδομάδος "πρό των τεσσάρων μεγάλων εορτών", όχι γενικώς για όλο τον χρόνο.
Επειδή ο Μέγας Βασίλειος είναι μεγάλος Ιεράρχης καί Αγιος, αλλά καί επειδή ο π. Βασίλειος φέρει το όνομα του, νομίζω ότι θα έπρεπε να εναρμονιστεί με τις απόψεις του Μεγάλου Βασιλείου.

Ανώνυμος είπε...

Διηγήθηκε ο Άγιος Παΐσιος:
»Ήταν η Κυριακή του Τυφλού.Αισθανόμουν εξάντληση και μου πέρασε ο λογισμός ότι, αν είχα να φάω λίγο ψαράκι, θα μου έκανε καλό.Όχι από επιθυμία, αλλά σαν φάρμακο.Είχα προβλήματα και με τα έντερά μου.Βγήκα να πάω έξω.Γυρίζοντας είδα ένα μεγάλο πουλί σαν αετό να χαμηλώνει πολύ και έσκυψα να μην με χτυπήσει.Φοβήθηκα μήπως είναι τίποτε του πειρασμού, γι’ αυτό δεν έδωσα σημασία και μπήκα γρήγορα στο Κελλί μου.
Σε λίγο χρειάσθηκε πάλι να βγω έξω.Στο ίδιο σημείο που είχα σκύψει είδα να σπαρταράει ένα μεγάλο ψάρι.Πρώτα έκανα τον σταυρό μου, ευχαρίστησα τον Θεό και μετά πήρα το ψάρι.Αλλά, σου κάνει καρδιά μετά να το φας;»
Αλήθεια, τι εννοεί ο άγιος Παϊσιος όταν λέει σου κάνει καρδιά μετά να το φας;
Επειδή μας λείπει η εσωτερική πυξίδα, αναζητούμε τους κανόνες. Και αυτό δεν είναι βέβαια κακό. Οι κανόνες είναι φάροι. "Η εντολή Κυρίου τηλαυγής, φωτιζουσα οφθαλμούς" Αλλά αφού λοιπόν θέλουμε φωτισμό, γιατί μιλάμε ωσάν να τα ξέρουμε όλα;
Κατά το πνεύμα του Αγίου Παϊσίου νομίζω θα έλεγα: Περιμένοντας να κοινωνήσεις τον Χριστό, σου κάνει καρδιά να φας;
Η ειλικρινής απάντηση για τους περισσότερους νομίζω είναι: Ναι, μου κάνει. Όμως αν θέλουμε να είμαστε τίμιοι, θα πρέπει να το δούμε αυτό ως αδυναμία μας, και να μην το κάνουμε σημαία.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Προς τον αγαπητό ανώνυμο 7 Μαρτίου 2023 στις 11:19 π.μ.
Επ΄αυτού του θέματος που θέτεις αδελφέ μου, ο π. Βασίλειος έχει απαντήσει σε προηγούμενο άρθρο του. Βλ. https://anastasiosk.blogspot.com (31-12-2022), στο λήμμα: Μπακογιάννης π. Βασίλειος το άρθρο με τίτλο: "Μήπως ἀδικοῦμε τό Μ. Βασίλειο;"
π. Δημήτριος Σαββόπουλος

Ανώνυμος είπε...

Διάβασα το άρθρο στο οποίο με παραπέμπετε, π. Δημήτριε, καί είδα ότι ο π. Βασίλειος αναφέρει, ότι ο Μέγας Βασίλειος έβαζε στούς πιστούς επιτίμιο μιάς εβδομάδος ακοινωνησία για διάφορα μικροαμαρτήματα.
Αυτό σημαίνει, ότι ο πιστός αν δέν είχε επιτιμηθεί θα Κοινωνούσε τουλάχιστον μία φορά μέσα στην εβδομάδα, ίσως και περισσότερες.
Αυτό είναι απόλυτα σύμφωνο με την πληροφορία που δίνει ο Αγιος περί πολλαπλής Θείας Κοινωνίας μέσα στην εβδομάδα.
Καί αφού θα Κοινωνούσαν πολλές φορές οι πιστοί, ασφαλώς θα Κοινωνούσε καί ο ίδιος, όπως αναφέρει στον Ευεργετινό.

Ανώνυμος είπε...

Πολύς λογος για το θέμα της νηστείας και για τη σύνδεση της με τη συχνή θεία κοινωνία.Απ ο τι αντιλαμβάνομαι θέλουμε και να τρώμε και να κοινωναμε συχνά.Ας αφήσουμε τον π.Βασιλειο στην αυστηρότητα του και ας βάλουμε γνώμονα τη συνείδηση μας.Αυτη ξέρει το δρόμο και ας την ακολουθήσουμε.Παντως οι γονείς μας ,όχι όλοι,πριν τη θεία κοινωνία νηστευαν μια εβδομάδα χωρίς να ψάχνουν τι λέει ο Μ Βασίλειος κ.ο.κ.Οποιος θέλει ευκαιρίες για νηστεία τις δημιουργει και όποιος θέλει δικαιολογίες τις βρίσκει.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Προς τον Ανώνυμο αδελφό 8 Μαρτίου 2023 στις 10:54 μ.μ.
Ο Γέροντας γράφει: Σύμφωνα μέ τόν «Εὐεργετινό», λέγοντας ὁ Ἅγιος Βασίλειος «ἐμεῖς κοινωνοῦμε τέσσερις φορές τήν ἑβδομάδα» δέν ἐννοεῖ τούς πιστούς τῆς ἐπισκοπῆς του, ἀλλά τόν ἑαυτόν του. (Τόμος Δ΄, ὙπόθεσηΛΔ΄ Κεφάλαιο Γ΄). Ἄλλωστε ὡς ταπεινόφρων δέν θά ἔλεγε «ἐγώ κοινωνῶ τέσσερις φορές τήν ἑβδομάδα». Ομιλεί για τον εαυτό του, όχι για τους πιστούς.
Αν μας εμποδίζουν τα μικρά αμαρτήματα και πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί, πόσο μάλλον τα μεγάλα(!) και οι περισσότεροι χριστιανοί απ΄ότι εμπειρικά γνωρίζω από την εξομολόγηση των χριστιανών της εποχής μας, βαρύνονται, όχι με πλημμελήματα, αλλά με εγκλήματα και σοβαρές εκτροπές! Πως λοιπόν να δώσεις ευλογία για συχνή Θ. Κοινωνία;
Ας λάβουμε υπ΄όψη μας ότι ο όσιος Παίσιος τόνιζε ότι "Μια βάρκα μπορεί να βυθιστεί αν πέσει πάνω της ένας βράχος, αλλά μπορεί να καταποντιστεί και όταν την γεμίσεις με αμμούδα"(!)
π. Δ. Σ.