Οἱ δύο Ἀναστάσεις
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ἡ Θ. Λειτουργία τοῦ Μεγάλου
Σαββάτου σχετίζεται μέ τήν πρώτη Ἀνάσταση, ἐνῶ ἡ Θ. Λειτουργία τῆς Κυριακῆς τοῦ Πάσχα, σχετίζεται μέ τή δεύτερη Ἀνάσταση. Περιληπτικῶς.
Ἡ πρώτη Ἀνάσταση εἶναι ἡ
νίκη τοῦ Χριστοῦ κατά τοῦ Ἅδη· ἡ συντριβή τοῦ Ἅδη· καί ἡ ἀπελευθέρωση
τῶν δικαίων ἀπό τήν κοιλιά τοῦ Ἅδη, καί ἡ εἴσοδό τους στόν Παράδεισο, πού ἄνοιξε
μέ τή Σταύρωση τοῦ Χριστοῦ.
Τό ἔθιμο πού ἐπικρατεῖ κατά τόπους, στή
Λειτουργία τοῦ Μ. Σαββάτου, νά σπᾶνε στάμνες, στό «ἀνάστα ὁ
Θεός» (μερικοί τό παρακάνουν, καί ἁμαρτάνουν...), ἔχει σχέση μέ τήν πρώτη Ἀνάσταση.
Ἡ κοιλιά τῆς στάμνας συμβολίζει τήν κοιλιά τοῦ Ἅδη, ὅπου οἱ ψυχές εἶχαν αἰχμαλωτισθεῖ. Συντρίβοντας τήν κοιλιά τῆς στάμνας, συντρίβεται ἡ κοιλιά τοῦ Ἅδη, καί ἀπελευθερώνονται οἱ αἰχμάλωτες ψυχές.
Τά βάϊα πού ρίχνονται στό «ἀνάστα ὁ Θεός», εἶναι
σάν νά στεφανώνεται ὁ νικητής τοῦ Ἅδου, Ἰησοῦς Χριστός.
Ἡ δεύτερη Ἀνάσταση εἶναι ἡ νίκη τοῦ Χριστοῦ
κατά τοῦ σωματικοῦ, βιολογικοῦ θανάτου. Πρῶτα εἰσῆλθε στήν ἀνθρωπότητα
ὁ πνευματικός θάνατος, καί μετά ὁ σωματικός. Καί ὁ Χριστός πρῶτα νίκησε τόν
πνευματικό θάνατο, τόν Ἅδη, καί μετά τό σωματικό
Δέν ξέρουμε τήν ἀκριβῆ ὥρα πού ἀναστήθηκε ὁ
Χριστός. Ἁπλῶς ξέρουμε ὅτι ἀναστήθηκε τήν τρίτη μέρα ἀπό τό θάνατό
Του. Ὅμως, ἡ τρίτη μέρα, μέ βάση τό ἰουδαϊκό ἡμερολόγιο, ἄρχιζε τό
Σάββατο ἑσπέρας, μέ τή δύση τοῦ ἡλίου. Ἐνῶ σύμφωνα μέ τό δικό μας ἡμερολόγιο
ἀρχίζει τήν Κυριακή στίς δώδεκα τά μεσάνυκτα· γι'αὐτό καί
τότε κάνουμε τήν Ἀνάσταση. Ὅμως, ὁ Χριστός ἀναστήθηκε τήν τρίτη μέρα μέ
βάση τό ἰουδαϊκό ἡμερολόγιο!
Ἑπομένως, τό μεγάλο γεγονός τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου,
μπορεῖ νά γιορτασθεῖ καί Μ. Σάββατο βράδυ, καί στίς ἐννιά, καί στίς δέκα, καί
στίς ἕνδεκα ὥρα. Καί μακάρι νά γινόταν κάτι τέτοιο.
Καλή Ἀνάσταση!
8 σχόλια:
Υπέροχοι οι συμβολισμοί των γεγονότων όπως τους παρουσιάζει ο π. Βασίλειος. Περισσότερο υπέροχη η ετεροχρονισμένη αλλά σημαντική απάντηση στους άτλαντες της Ορθοδοξίας που πέρυσι κατάφεραν να μας διχάσουν την ώρα της Αναστάσεως. Άλλη η άποψη της Εκκλησίας και άλλη των παρεκκλησιαστικών παπάδων που δίχασαν με τις χαζομάρες τους τις οικογένειές μας. Ευχαριστούμε π Βασίλειε.
Έχει δίκιο ο π. Βασίλειος, γιατί να περιμένουμε να πάει δώδεκα ώρα για να γίνει η Ανάσταση;
Η Ανάσταση γινόταν και πρέπει να γίνεται μετά τις 12 του Σαββάτου γι αυτό και λέμε τριήμερος αντέστης Χριστέ. Η πρώτη μέρα θεωρείται η Παρασκευή, η δεύτερη μέρα το Σάββατο και η τρίτη η Κυριακή. Και εξάλλου έτσι το παραλάβαμε.
Παλιά την ανάσταση την έκαναν τα χαράματα της Κυριακής καθότι ο Χριστός πέθανε την τρίτη μεσημβρινή της Παρασκευής. Έπρεπε να συμπληρωθούν 48 ώρες για να έρθει η τρίτη μέρα και να αναστηθεί
O Xριστός πέθανε Μ. Παρασκευή στις τρεις το απόγευμα, μέχρι το βράδυ της Μ. Παρασκευής έχουμε ήδη μία μέρα, με το ιουδαϊκό ημερολόγιο, από το βράδυ της Μ. Παρασκευής μέχρι το βράδυ του Μ. Σαββάτου έχουμε δύο μέρες,και από το βράδυ του Μ. Σαββάτου μπαίνουμε στην τρίτη μέρα, και ο Χριστός αναστήθηκε την τρίτη μέρα.
Επιτρέπεται ο ιερέας να λειτουργήσει το πρωί τού Μεγάλου Σαββάτου καί τό απόγευμα της ίδιας ημέρας;
Ο π Βασίλειος πολλές φορές επικαλείται την αγνή πίστη των χωρικών και την παράδοση την οποία τηρούν κατά γράμμα καί ας είναι αγράμματοι ... εν προκειμένω εκφράζει την "μοντέρνα"γενιά... νωρίς για μαγειρίτσα, σπεσιαλιτέ των απέκιδων...
Συμφωνώ με τον Π. Βασίλειο, αλλά έχω έχω μια απορία: Με την κατάλυση της νηστείας τι θα γίνει;
Αδελφοί μου γιατί δεν υπάρχει πρόβλημα ούτε με τη νηστεία, ούτε με την ώρα όταν τελούμε αγρυπνίες (που αφορούν την εορτή της επομένης ημέρας) και γίνεται η έναρξη 9 ή 10 μ.μ. και η λήξη στις 12:30 π.μ. ή στις 12:45 π.μ.;
Πού είναι το πρόβλημα; Μόνο στην Αναστάσιμη λειτουργεία τίθεται πρόβλημα. Γιατί; Ούτως ή άλλως μετά τα μεσάνυχτα θα πάνε για φαγητό.
π. Δημήτριος Σαββόπουλος
Δημοσίευση σχολίου