«Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ...»
Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου
Μπακογιάννη
Ἔτσι, «βίβλος γενέσεως...», ἀρχίζει τό «Εὐαγγέλιο»
τῆς Θ. Λειτουργίας Κυριακῆς πρό τῶν Χριστουγέννων.
Ὅμως, τί σημαίνει Βίβλος γενέσεως;
«Βιβλίο» ἤ «βυβλίο» σημαίνει μικρή μελέτη, ἐπιστολή γραμμένη στόν ἐσωτερικό φλοιό τοῦ παπύρου· στή «βίβλο» ἤ «βύβλο» ( Liddell &Scott II).
Καί «βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ» (Μτ.1:1), σημαίνει μικρή μελέτη, πού ἀσχολεῖται μέ τή γένεση, τήν ἱστορία, τόν ἐπίγειο βίο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ· ἄλλωστε αὐτό εἶναι καί τό περιεχόμενο τοῦ κατά Ματθαίου Εὐαγγελίου.
Ὅμως, γιατί ὁ Ματθαῖος καί μόνο ὁ Ματθαῖος ἀρχίζει τό Εὐαγγέλιό του μέ τή γενεαλογία τοῦ Χριστοῦ, παραθέτοντας μάλιστα ἕναν εὐρύ κατάλογο Ἰουδαίων, προγόνων τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ;
Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος:
Ὁ Ματθαῖος ἀπευθυνόταν στούς συμπατριῶτες του Ἰουδαίους· ἄλλοι πίστευαν στό Χριστό, ἄλλοι ὄχι. Καί προκειμένου νά τούς ὁδηγήσει στό Χριστό, ἀπαριθμεῖ τούς προγόνους Του· γιά νά Τόν νιώσουν ὅτι ἦταν δικός τους· σάρκα ἀπό τή σάρκα τους. Καί θα ἦταν «ἀδικία» νά Τόν πιστεύουν ὡς Θεό οἱ ξένοι, ὄχι οἱ δικοί Του. Δηλαδή, ὁ κατάλογος γενεαλογίας ἦταν ἕνα δόλωμα πού «ἔριξε» ὁ Ματθαῖος, γιά νά ἁλιεύσει τούς Ἰουδαίους. Ἄλλοι ρίχνουν ἀγκίστρι χωρίς δόλωμα...
Καί ὁ κατάλογος κλείνει: «Ματθάν δέ ἐγέννησε τόν Ἰακώβ, Ἰακώβ δέ ἐγέννησε τόν Ἰωσήφ τόν ἄνδρα τῆς Μαρίας ἐξ ἧς ἐγεννήθη Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος Χριστός» (Μτ.1:15-16). Ὁ Ματθαῖος ἀφήνει νά ἐννοηθεῖ στούς Ἰουδαίους, ὅτι ὁ Ἰωσήφ ἦταν φυσικός πατέρας τοῦ Χριστοῦ· δέν τούς ἀποκαλύπτει ὅτι ὁ Χριστός γεννήθηκε ἄνευ σπέρματος ἀνδρός! Ὑπῆρχε λόγος.
Οἱ Ἰουδαῖοι δέν ἦταν ἀκόμα
κατάλληλοι νά δεχθοῦν αὐτό τό μυστήριο. Θά κατηγοροῦσαν τή Μαρία ὡς μοιχαλίδα·
θά στρέφονταν ἐναντίον της, θά τήν κακοποιοῦσαν (Ὁμιλια Γ΄στό κατά Ματθαῖο P.G. 57:32).
Καλά-πνευματικά Χριστούγεννα.

4 σχόλια:
Η τελευταία παράγραφος ας προσεχθεί από πολλούς που μιλούν για τον Χριστό και με ποιο τρόπο τα λένε.
Στο ίδιο πρώτο κεφάλαιο του κατά Ματθαίον: "18.Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γένεσις οὕτως ἦν· μνηστευθείσης τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἐκ Πνεύματος ἁγίου.
19 Ἰωσὴφ δὲ ὁ ἀνὴρ αὐτῆς, δίκαιος ὢν καὶ μὴ θέλων αὐτὴν παραδειγματίσαι, ἐβουλήθη λάθρᾳ ἀπολῦσαι αὐτήν" κλπ κλπ. Συνεπώς η ερμηνευτική εκδοχή που προβάλλεται στο κείμενο, τυγχάνει εντελώς αστήρικτη, ασχέτως της ορθότητας του καταληκτικού συμπεράσματος.
Τα "γάργαρα νερά" δεν θολώνουν...
Διάβασα το κείμενο του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και είναι όπως το αναφέρει ο π.Βασίλειος στο ἀρθρο, το συμπέρασμα που βγάζω εγώ είναι ότι ο Αγιος Ιωάννης δεν ήθελε εξ αρχής να αποκαλύψει το μυστήριο στους Ιουδαίους, ήθελε πριν να τους προετοιμάσει
Δημοσίευση σχολίου