Ποιός θά κλείσει τήν πληγή;
Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
«Σήμερα στό Ναό μας ἀπολαύσαμε τή Λειτουργία· μᾶς
θύμισε Ἅγιο Ὄρος»,ἔλεγαν κάποιοι ἐνορῖτες. Τί συνέβη; Διακοπή ρεύματος· καί τά μικρόφωνα ἦταν νεκρά…
Ὅταν ὁ Χριστόδουλος ἐξελέγη Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν (1998), ὁ Χρῆστος Γιανναρᾶς τό πρῶτο πρᾶγμα πού τοῦ ἔθεσε, ἦταν νά θέσει τέρμα στή «βαναυσότητα τῶν μικροφώνων» (ἔκφραση δική του), ἐννοώντας τήν παράλογη, ἐκκωφαντική χρήση-κατάχρηση τῶν μικροφώνων πού γίνεται στίς ἐνορίες.Τό θέμα ἔμεινε στό ράφι, καί ἡ πληγή παρέμεινε ἀθεράπευτη…
Σύμφωνα μέ τίς σχετικές μελέτες ἡ δυνατή ψαλμωδία:
Πολλές φορές τ’ἀκοῦμε καί ἀπό τό ἴδιο τό ἐκκλησίασμα:
Ἐνῶ κάποιοι ἀναγκάζονται καί πᾶνε στίς ἐκκλησίες μέ ὠτοασπίδες…
Πῶς, λοιπόν, οἱ ἐκτός τῆς ἐκκλησίας νά ἔρθουν
στήν ἐκκλησία; Τί νά τούς ἀγγίξει; Οἱ φιγοῦρες, οἱ ξελαρυγγισμοί; Τό Δεκέμεβριο του 2023 μία ὁμάδα
προσκυνητῶν ἐπισκέφθηκε τήν Κωνσταντινούπολη. Κυριακή πρωί ἐκκλησιάσθηκε στό
Ναό τῶν Ἁγίων Κωνσταντίνου καί Ἑλένης· ἐντυπωσιάσθηκε ἀπό τή σεμνή καί ἁπαλή
ψαλμωδία. Μάλιστα κάποιος μοῦ εἶπε μέ πόνο: «γιατί νά μήν ἀκοῦμε τέτοια ψαλμωδία καί
στήν ἐνορία μας;».
Τό θέμα, λοιπόν γιά τόν συνειδητό ποιμένα
πού ἐργάζεται γιά τή σωτηρία τοῦ ποιμνίου, («μετά φόβου καί τρόμου» (Φιλ.2:12),εἶναι αὐτονόητο.
Κάνει τά πάντα, ὥστε ὁ λαός τοῦ Θεοῦ, πού ἐκκλησιάζεται
στήν ἐνορία του, καί παρακολουθεῖ τή Λειτουργία, νά γαληνεύει, νά ἠρεμεῖ, να κατανύσσεται. Διαφορετικά θά
δώσει λόγο στο Θεό!
Ὁ Θεός, σέ ἑτοιμοθάνατο Ἱερέα, ὁ ὁποῖος
ζητοῦσε τό ἔλεός Του,
τοῦ ἀπάντησε: «Σέ
συγχωρῶ γιά τήν ἀμέλεια πού ἔδειξες στήν προσωπική σου πνευματική ζωή, δέν σέ συγχωρῶ, ὅμως, γιά τήν ἀμέλεια πού ἔδειξες
γιά τήν πνευματική ὠφέλεια τοῦ λαοῦ Μου».
Ἄν δέν μᾶς ἀγγίζει αὐτό, ὑπάρχει πρόβλημα.
Μήπως ἔβαλαν λύκο νά φυλάξει πρόβατα…

10 σχόλια:
Χειρότερα μεγάφωνα και από τους μουσουλμάνους έχουμε μέσα στον ναό μακάρι όχι να γινόταν διακοπή ρεύματος αλλά να καιγόντουσαν οι εγκαταστάσεις για να μπορέσουμε να απολαύσουμε τη θεία λειτουργία με τις φωνές της μελωδικές ή τις μη μελωδικές των ψαλτάδων μας αλαβενίχτη πάγανε τα τύμπανα των αυτιών μας από τον εκκωφαντικό θόρυβο των μικροφώνων.
Αντε να προτείνεις χαμηλότερη ένταση στα μικρόφωνα της Μητρόπολης Αθηνών... Και όχι μόνο ...
Μερίδα ιερέων και ψαλτών νομίζουν ότι είναι τραγουδιστές σε λαϊκά πανηγύρια με κλαρίνο ή ως πρώτα ονόματα σε πίστες νυκτερινών κέντρων.
Στην ερώτηση "ποιός θα κλείσει ....", η φυσιολογική απάντηση είναι οι Προϊστάμενοι των ναών.
Αυτοί μπορούν να διορθώσουν την κατάσταση σε χρόνο μηδέν.
Το θέμα είναι ότι ευτυχώς αυτή η πληγή κλείνει εύκολα! Αλλά από την άλλη δυστυχώς κανείς δεν νοιάζεται!
Η κατασταση είναι ανυπόφορη.
Αρμόζουσα αυτή η καταγραφή, εάν και δεν περιμένω απολύτως τίποτα, καμία διόρθωση ούτε από τους ψαλτάδες ούτε από τους ιερείς. Ορισμένες φορές πηγαίνω σε λεγόμενες κατανυκτικές αγρυπνίες που οι αγριοφωνάρες σε κάνουν να νιώθεις άσχημα και να σου ανεβάζουν την πίεση. Δεν γνωρίζω εάν στις σχολές διδάσκουν ήθος τόσο στους ψάλτες , όσο και στους ιερείς ώστε να μπορούν με ευλάβεια να αποδίδουν αυτά τα οποία ψέλνουν ή διαβάζουν και να μη νομίζουν ότι είναι τενόροι της λυρικής σκηνής
π. Βασίλειο, το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι...
Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα!
Κάποτε στην ενορία μας, σε κυριακάτικη λειτουργία, έγινε διακοπή ρεύματος και ξαφνικά η ακολουθία έγινε πανέμορφη και κατανυκτικη. Ο ιερέας μας (καλός κληρικός, αλλά στο συγκεκριμένο θέμα "δεν το έχει") βγήκε στην Ωραία Πύλη με παρηγορητικα λόγια, ότι συμβαίνουν αυτά και να μη στεναχωριομαστε... Κι ήταν τόσο διδακτικό όλο αυτό: με τους ίδιους ψάλτες και ιερείς που "δεν αντέχονται" σε μικροφωνισμενη δραστηριότητα, να είναι τόσο κατανυκτικο το αποτέλεσμα. Δεν επαναληφθεί...
Δημοσίευση σχολίου