Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2009

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος περί της "Ομολογίας Πίστεως"

Μακαριώτατε Αρχιεπίσκοπε
Αθηνών και πάσης Ελλάδος,
εν Χριστώ τω Θεώ λίαν αγαπητέ
και περιπόθητε αδελφέ
και συλλειτουργέ της ημών Μετριότητος

κύριε Ιερώνυμε,
Πρόεδρε της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, την Υμετέραν σεβασμίαν Μακαριότητα αδελφικώς εν Κυρίω κατασπαζόμενοι, υπερήδιστα προσαγορεύομεν.

Εις γνώσιν του Οικουμενικού Πατριαρχείου περιήλθε κατ’ αυτάς κείμενον υπό τον τίτλον «Ομολογία Πίστεως», υπογεγραμμένον υπό κληρικών και μοναχών, ως και τινών λαϊκών, εν οις και τινες Μητροπολίται της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος, δια του οποίου επιχειρείται ο διαχωρισμός των Ορθοδόξων πιστών εις «ομολογητάς της Ορθοδόξου πίστεως» και εις οιωνεί μειοδότας αυτής, εφ’ όσον δεν αποδέχονται τας θέσεις των συντακτών του εν λόγω κειμένου.
Επί του ζητήματος τούτου, συνοδική διαγνώμη, προαγόμεθα ίνα εκφράσωμεν Υμίν τον έντονον προβληματισμόν του Οικουμενικού Πατριαρχείου και τούτο διά τους ακόλουθους λόγους:
Είναι γνωστόν ότι από μακρού υφίστανται και καλλιεργούνται, ιδιαιτέρως εν τω χώρω της Εκκλησίας της Ελλάδος, ζηλωτικαί τάσεις, αίτινες εκδηλούνται δια πολεμικής ενίοτε οξείας και ανοικείου, εναντίον των διεξαγομένων θεολογικών διαλόγων και επαφών της Ορθοδόξου Εκκλησίας μετά των ετεροδόξων.
Η Ορθόδοξος Εκκλησία ουδέποτε βεβαίως ημπόδισεν ή επέκρινε την έκφρασιν κριτικής προς πράξεις και αποφάσεις της διοικούσης Εκκλησίας διο και ουδέποτε διεμαρτυρήθημεν και ημείς δια τας ως άνω τάσεις, καίτοι, ως είπομεν, πολλάκις εκδηλούνται αύται κατά τρόπον ανοίκειον, φανατικόν και τουταυτό ασεβή. Δεν ηθέλομεν απευθυνθή, συνεπώς, προς Υμάς εάν επρόκειτο απλώς περί μιας τοιαύτης κριτικής, έστω και απρεπούς και ανοικείου.
Αλλ’ η περίπτωσις της εν λόγω «Ομολογίας» παρουσιάζει ιδιομορφίας τινάς αι οποίαι εμβάλλουν ημάς εις ανησυχίαν, δοθέντος ότι:
α) Το κείμενον τούτο αυτοχαρακτηρίζεται ως «Ομολογία Πίστεως» εφάμιλλος, τρόπον τινά, ή εν πάση περιπτώσει παράλληλος προς υφισταμένας επισήμους «Ομολογίας Πίστεως», ως εκείναι των Αγίων και Οικουμενικών Συνόδων ή άλλαι «Ομολογίαι» φέρουσαι ονόματα ατόμων ως των Πέτρου, Μογίλα, Δοσιθέου Ιεροσολύμων κ.α. Αλλ’ ενώ αι τελευταίαι αύται φέρουσι και αυταί συνοδικήν επικύρωσιν, η περί ής ο λόγος «Ομολογία» ουδεμίαν τοιαύτην επικύρωσιν φέρει, και δια του τίτλου τούτου παραπλανά μέρος του πιστού λαού εμφανιζομένη ως μια παρόμοια «Ομολογία».
β) Η «Ομολογία» αύτη διαλαμβάνει εν παραγράφω την διακήρυξιν ότι πάντες οι επικοινωνούντες προς τους ετεροδόξους και συμπροσευχόμενοι μετ’ αυτών θέτουν εαυτούς αυτομάτως εκτός Εκκλησίας. Τούτο σημαίνει ότι πάντες οι Πατριάρχαι και λοιποί Προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών μετά των Ιερών αυτών Συνόδων ως μετέχοντες εις τοιαύτας επαφάς και διαλόγους έχουν αυτομάτως θέσει εαυτούς εκτός Εκκλησίας!!! Οι υπογράφοντες την «Ομολογίαν» δια του τρόπου τούτου κηρύσσουν πάντας ημάς εκτός της Εκκλησίας, ήτοι σχησματικούς, είναι δε απορίας άξιον διατί δεν έχουν εισέτι διακόψει την μεθ’ ημών μυστηριακήν κοινωνίαν, εφ’ όσον ευρισκόμεθα κατ’ αυτούς «εκτός Εκκλησίας». Το σπέρμα πάντως του σχίσματος ενυπάρχει εις τα ως άνω εμφάσεις της «Ομολογίας», τούτο δε δέον να εμβάλη πάντας τους ποιμαίνοντας την Εκκλησίαν εις ανησυχίαν.
γ) Η ανησυχία αύτη επιτείνεται εκ του ότι την εν λόγω «Ομολογίαν» υπογράφουν συν τοις άλλοις και τινες Αρχιερείς της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος, ως εάν μη ήρκει εις αυτούς η κατά την επισκοπικήν χειροτονίαν των δοθείσα Ομολογία. Θέλομεν να πιστεύωμεν ότι οι υπογράψαντες Ιεράρχαι έπραξαν τούτο άνευ πλήρους επιγνώσεως του ότι διά του τρόπου τούτου οδηγούν εις σχίσμα εντός της Ορθοδόξου Ιεραρχίας, δοθέντος ότι τάς μετά των ετεροδόξων επαφάς εγκρίνουν δια συνοδικών αποφάσεων πάσαι αι Ορθόδοξοι Εκκλησίαι. Διότι είναι αδιανόητον οι επίσκοποι ούτοι, δια μέν της υπογραφής της εν λόγω «Ομολογίας» να διακηρύσσουν ότι πάντες οι μετέχοντες εις τας μετά των ετεροδόξων επαφάς «θέτουν εαυτούς αυτομάτως εκτός της Εκκλησίας», εν δε τη λειτουργική και λοιπή αυτών ζωή να θεωρούν εαυτούς εν κοινωνία μετ’ αυτών, μνημονεύοντες μάλιστα και του ονόματος αυτών εν τη Θεία Λειτουργία.
Μακαριώτατε,
Αι μετά των ετεροδόξων επαφαί, περιλαμβανομένων των μετ’ αυτών θεολογικών διαλόγων, δεν αποτελούσιν ενεργείας ωρισμένων Εκκλησιών ή προσώπων, αλλά, ως είπομεν, συνοδικάς αποφάσεις πασών ανεξαιρέτως των Ορθοδόξων Εκκλησιών, περιλαμβανομένης και της καθ’ Υμάς Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος, ως είναι η ομόφωνως απόφασις της Γ’ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως (1986) και αι υπογραφείσαι και συνημμένως εν αντιγράφω αποστελλόμεναι συμφωνίαι επί του περιεχομένου του μετά της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας θεολογικού ημών διαλόγου.
Προκαλεί βαθίαν θλίψιν η διαπίστωσις ότι τούτο λησμονείται υπό των υπογραψάντων την «Ομολογίαν» ταύτην. Η Εκκλησία της Ελλάδος μη καταδικάζουσα αλλά δεχόμενη σιωπηρώς την κυκλοφορίαν κειμένων «Ομολογίας Πίστεως», ως το περί ου ο λόγος, δια του οποίου τίθενται εκτός Εκκλησίας πάντες οι μετέχοντες εις τας μετά των ετεροδόξων σχέσεις, υπογεγραμμένον μάλιστα και υπό επισκόπων αυτής, δημιουργεί προβληματισμόν ουχί μόνον εις το ποίμνιον αυτής, αλλά και είς την μετά των λοιπών Ορθοδόξων Εκκλησιών κοινωνίαν αυτής.
Παρακαλούμεν, όθεν, την Υμετέραν Μακαριότηταν και την περί Αυτήν τιμίαν Ιεραρχίαν όπως το ταχύτερον δυνατόν λάβη επισήμως θέσιν έναντι της φερομένης «Ομολογίας Πίστεως» και των υπογραψάντων αυτήν κληρικών αυτής, αναλογιζομένην τον κίνδυνον, τον οποίο εγκυμονεί δια την ενότητα της Εκκλησίας η επιδεικνυμένη ανοχή η, ως αποδείκνυται, και υπό τινών εκ των επισκόπων αυτής ενθάρρυνσις, τοιούτων διαστικών ενεργειών.
Ταύτα ανακοινούμενοι τη Υμετέρα Μακαριότητι, περιπτυσσόμεθα και αύθις Αυτήν φιλήματι αδελφικώ και διατελούμεν μετ’ αγάπης εν Κυρίω πολλής και τιμής εξιδιασμένης.

+ Ο Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίος

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους!!!!! Η Ιερά Σύνοδος Του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως δια του Πατριάρχου έλαβε θέση περί αυτής της «Ομολογίας Πίστεως».
Να δω τώρα τι θα απαντήσουν όσοι έσπευσαν παρασυρόμενοι να υπογράψουν. Τα όσα λέει ο Πατριάρχης είναι ξεκάθαρα.

Ανώνυμος είπε...

Τις θέσεις σου για το θέμα του διαλόγου, καθώς και περί της ομολογία πίστεως, της γνωρίζω δεν ήταν ανάγκη να μας βάλεις την επιστολή του Πατριάρχη. Αλήθεια γιατί πήγες στην Ρώμη προ ημερών; δεν μας είπες τίποτα, ούτε και φωτογραφίες δημοσίευσες. Το πονηρό μου το μυαλό πάει σε πολλές σκέψεις…..

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους καιρός ήταν !
Στην Εκκλησία της Ελλάδος , δυστυχώς , ακόμη & κληρικοί , παρασύρονται από παλαιοημερολογίτικες απόψεις .
Καιρός ήταν το Σεπτό Κέντρο , να τρίξει τα δόντια , σε κάποιους που θεωρούν τον ευαυτό τους πιο Ορθόδοξο απο τους άλλους !

Ανώνυμος είπε...

Μπα, ο Πατριάρχης θορυβήθηκε... Ας τους αφορίσει όλους... Μπράβο ήθος

Ανώνυμος είπε...

Ο Πατριάρχης μιλάει πάντα υπεύθυνα φίλε 12.00 διάβασε και θα δεις. Στους αφορισμούς είναι ιδικοί άλλοι και όχι αυτός. Μακάρι το ήθος του Πατριάρχου και των Πατριαρχικών να το είχαν και κάποιοι από την Ελλάδα.

Ανώνυμος είπε...

Από το σχόλιο που γράφεις ανώνυμε 12:00 διακρίνω και το ήθος το δικό σου. Η επιστολή του Βαρθολομαίου είναι κόσμια και με επιχειρήματα. Ας μάθουν αυτοί που λένε λόγια του αέρα πως θα λαμβάνουν υπεύθυνες και ουσιαστικές απαντήσεις.

Ανώνυμος είπε...

Προ πολλού έπρεπε να έχει εκφρασθεί το Φανάρι για να σταματήσουν οι παλαιοημερολογίτες να εξαπατούν τον κόσμο και κάποιους ζηλωτές Μητροπολίτες μας.

Ανώνυμος είπε...

Η εκ του Φαναρίου επιστολή ορθοτομεί την Αλήθεια της Ορθοδόξου πίστεως. Ποιο πολύ εμπιστεύομαι τον Βαρθολομαίο που γνωρίζει τα Δόγματα την Θεολογία και την Εμπειρία της Εκκλησίας από πολλούς κληρικούς της Ελλάδος που γνωρίζουν να φωνάζουν χωρίς να λένε τίποτα.

Ανώνυμος είπε...

Είναι μνημείο θεολογικού λόγου και αυτή η επιστολή. Ας την διαβάσουν όλοι αυτοί οι Κληρικολαϊκοί που έσπευσαν να την υπογράψουν.

Ανώνυμος είπε...

Την διάβασα και την χάρηκα. Όπως πάντα γράφει κάτι που έχει ουσία. Νομίζω ότι και επί του θέματος έχει απόλυτο δίκιο. Να δω τι θα κάνουν οι δικοί μας μετά την παρέμβαση του Βαρθολομαίου.

Ανώνυμος είπε...

Ὅταν ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος συμπροσεύχεται μέ αἱρετικούς, συν-εὐλογεῖ τόν λαό, τούς θυμιάζει... τότε ὅλα καλῶς. Ὅταν ὅμως ἀντιδροῦν κάποιοι γιά τά σφάλματα αὐτά, τότε τόν πιάνουν τά ἐκκλησιολογικά...
Κάτι δέν μοῦ φαίνεται καλό στήν συμπεριφορά του!

Ανώνυμος είπε...

Γιατί πήγε στην Ρώμη?
Εσείς γιατί λέτε?
Μα φυσικά να υπογράψει την Ενωση...

Ανώνυμος είπε...

Είμαι σίγουρος ότι ο Αναστάσιος πήγε στην Ρώμη και υπέγραψε την πολυπόθητη Ενωση των Εκκλησιών.
Αξιος.
Θέλουμε να δούμε και φωτογραφίες από την ιστορική ένωση κ.Αναστάσιε!!!

Ανώνυμος είπε...

Τι είναι αυτά που μολογάτε εδώ βρε παιδιά. Ο Αναστάσιος είναι γέννημα θρέμμα της Ορθοδοξίας μας και είναι ανθενωτικός. Αν πήγε στη Ρώμη θα πήγε για να υπερασπιστή την Ορθόδοξη πίστη και για να διαμαρτυρηθεί εναντίων των Παπική δοξασιών. Τάσο κράτα σταθερά κάνε αντίσταση σε όλους όσου υπονομεύουν την γλυκιά Ορθοδοξία μας!!!!

Ανώνυμος είπε...

Ο Τάσος υπερ της Ορθοδοξίας???
ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ....Καλό...