Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011

"Γνώσεσθε την Αλήθεια.." - Χαράλαμπος Βέντης

 "Γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς" - "εγώ ειμί η οδός, η αλήθεια και η ζωή". Από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής της, η Εκκλησία διατρανώνει έμπρακτα το περιεχόμενο των Κυριακών αυτών λόγων-όχι όμως πάλι με λόγια, δικά της ή άλλων, ούτε με φλύαρες παραπομπές σε βιβλικά χωρία, υπομνήματα και πραγματείες, αλλά ενυλώνοντας στο θυσιαστήριό της τον Λόγο, σε Σώμα και Αίμα Κυρίου, κατά προέκταση της ενανθρώπησης στο χρόνο, σύμφωνα με τον Νικόλαο Μεθώνης. Έτσι τιμά η Εκκλησία την αλήθεια: μετατρέποντας τον Χριστό από αφηγηματική μορφή του παρελθόντος και υψηλό θεωρητικό ιδεώδες σε υλική τροφή για τον άνθρωπο. Όσοι παραμένουμε από προσωπική επιλογή στους κόλπους της Εκκλησίας, παρά τις απογοητευτικότατες ενίοτε  αστοχίες της, είναι γιατί πιστεύουμε ότι μόνο εντός της ο Θεός παύει να είναι ιδέα και γίνεται κυριολεκτικά απτός και βρώσιμος, σωματικά και όχι νοητικά μεθεκτός. Αυτός ο Χριστός μας ενδιαφέρει, όχι ένας θεωρητικός μεσσίας: είμαστε φίλοι και λάτρεις του ένσαρκου Λόγου.
 Ο ίδιος ο σαρκούμενος Λόγος όμως είναι που μας υποχρεώνει, για λόγους συνέπειας, να επενδύουμε απαρέγκλιτα και ασυμβίβαστα στην αλήθεια και την επίπονη αναζήτησή της, ακόμη κι όταν όλα δείχνουν ότι η απροσδόκητη νέα αλήθεια υπονομεύει πτυχές του θρησκευτικού μας οικοδομήματος. Ας μη μας τρομάζει αυτό: μια ειλικρινής και εύρωστη πίστη έχει οπωσδήποτε συναίσθηση του τραγικού χαρακτήρα της, του γεγονότος δηλ. ότι σε τελική ανάλυση συνιστά ένα ιλιγγιώδες ρίσκο χωρίς διαβεβαιώσεις(Κίρκεγκαρντ) - αλλιώς εύκολα διολισθαίνει σε συνειδησιακό αποκοιμιστήρι. Σε αντιστοιχία, άλλωστε, η χριστιανική πίστη δεν μπορεί παρά να έχει κενωτικό χαρακτήρα (αναπόδεικτο, δηλ.), παραδόξως όμως η φαινομενική τούτη αδυναμία κρύβει μέσα της μια τρομακτική ισχύ: το μεγαλείο του σεβασμού της ανθρώπινης ελευθερίας από τον Θεό, ο οποίος προτιμά να αυτοκαταστεί, εκτός από ευπαθές γέννημα, και αποδέκτης αδιαφορίας και απόρριψης από τον άνθρωπο, παρά να μας κάτσει στο σβέρκο. Μια ανελεύθερη πίστη είναι αντίφαση επί τοις όροις, ένα νόμισμα χωρίς κανένα απολύτως αντίκρισμα, γι' αυτό και η πραγματική πίστη αποτελεί τόλμημα. Πράγματι, η χλιαρή πίστη μόνη αρνείται την έκθεσή της στο φως της πραγματικότητας, από φόβο μήπως και σκορπίσει κατά την επαφή της με τα στοιχεία της ζωής (πολλές από τις γνωστές αιρέσεις, παρεμπιπτόντως, όπως ο νεστοριανισμός, προέκυψαν από αυτήν ακριβώς τη φοβική νοοτροπία, που επαναλαμβάνεται με διαφορετικό τρόπο ακόμη και σήμερα, οποτεδήποτε αρνούμαστε, π.χ., να ξετυλίξουμε τις υλικές, υπαρξιακές και κοινωνικές συνέπειες της Ενσάρκωσης. Γιατί πέφτουμε σ' αυτή την πουριτανική (ολοκάθαρα "εκ δεξιών") παγίδα; "Διότι φοβάσθε", λέει ο Λεόντιος  Βυζάντιος στους νεστοριανίζοντες θεολόγους της εποχής του μα και της δικής μας, ακολουθώντας τον Κύριλλο Αλεξανδρείας, "να Τον ενώσετε με την σάρκα και τον άνθρωπο στο σύνολό του μήπως τότε γίνει εξ ανάγκης περιγραπτός και παθηός"). Υποκύπτοντας όμως στα φοβικά της σύνδρομα, μια τέτοια πίστη χάνει ταυτόχρονα την ελπίδα να ξαναγεννηθεί ωριμότερη, διαλλακτικότερη και πιο καταδεκτική προς το άγνωστο. Στην πραγματικότητα, ο σκεπτικισμός και η πίστη όχι μονάχα δύνανται, αλλά και πρέπει να συνυπάρχουν, όπως σαφέστατα προκύπτει  από το βιβλικό παράδειγμα της οξύτατης θεϊκής καταδίκης δύο στενά συνδεδεμένων ανθρωπίνων παθών: της σκληροκαρδίας αλλά και της αμετανόητης στενομυαλιάς, που αρέσκεται να δίνει τροφή στον Προκρούστη σε βάρος πάντοτε του απερίσταλτου χαρακτήρα της ζωής του ανθρώπου, προκαλώντας όμως έτσι τη μήνι του φιλάνθρωπου και απροσωπολήπτου Γιαχβέ.
Χαράλαμπος Βέντης
  (περ. Σύναξη,τχ116,σσ98-99)
Επιμέλεια: ο αιρετικός                           

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τελικά η αλήθεια μας ελευθερώνει ή μας περιπλέκει τα πράγματα;
Μήπως η άγνοια είναι καλύτερη;
Πάντα θαύμαζα την γιαγιά μου που πίστευε χωρίς να γνωρίζει την αλήθεια. Όμως πίστευε διότι είχε εκκλησιαστικό λατρευτικό φρόνημα.
Εγώ δεν το έχω.

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει μεγάλη δυσκολία στο να γνωρίσεις την αλήθεια. Περισσότερη όμως να την αναγνωρίσεις και να αναθεωρήσεις. Τελικώς υπάρχουν και σήμερα κείμενα θεολογικού προβληματισμού και διδαχής. Μπούχτισα με τα συνηθισμένο νερόβραστα που ακούω συνεχώς να αναμασούν κάποιοι στον χώρο τον θρησκευτικό.

Ανώνυμος είπε...

Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΜΑΣ
ΜΑΣ ΕΙΠΕ

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΙ ΗΜΑΣ.

ΔΟΞΑ ΤΩ ΘΕΩ
ΜΟΥ ΑΡΚΕΙ
ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΠΙΟ
ΟΜΟΡΦΟ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΛΟΤΗΤΑ
ΤΩΝ ΛΟΓΩΝ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ.

ΚΑΛΗ ΜΕΡΑ
ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ...

Ανώνυμος είπε...

"Γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς" - "εγώ ειμί η οδός, η αλήθεια και η ζωή".

ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΙΠΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ,

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΜΙΛΑΕΙ ΑΠΛΑ
ΚΑΤΑΝΟΗΤΑ
ΜΕ ΣΑΦΗΝΕΙΑ.

ΕΝΑΣ ΤΑΠΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΥΓΙΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΟΥΤΕ ΜΠΟΥΧΤΙΖΕΙ
ΟΥΤΕ ΠΕΡΙΠΛΕΚΕΤΑΙ.

ΑΝΑΠΑΥΕΤΑΙ ΣΤΟ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΣ.

ΟΛΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ στο εγώ.
................................

Ανώνυμος είπε...

Ωραία και διδακτική ανάρτηση!
Είναι γεγονός πως όσο αναζητεί κανείς την Αλήθεια,τόσο αγαπάει περισσότερο τον Θεό και τον πλησίον.

Ανώνυμος είπε...

Ἂς συλλογιστεῖ ὁ καθένας μας καὶ ἂς ρωτήσει τὸν ἑαυτό του:
μὲ ποιὸ τρόπο μπορεῖ νὰ εἶναι τόσο εὐγνώμων ἔτσι ὥστε
ὁ Θεὸς νὰ μποροῦσε νὰ χαρεῖ στὸ γεγονὸς ὅτι δὲν προσφέρθηκε μάταια, δὲν ὑπῆρξε μάταια,
δὲν ἔζησε, δὲν πέθανε μάταια, ὅτι ἔχουμε λάβει τὸ μήνυμα τῆς σωτηρίας.
Καὶ ἂν ἀναπτυχθεῖ βαθιὰ μέσα μας ἡ ἀληθινὴ εὐγνωμοσύνη θὰ λατρεύσουμε τὸν Θεὸ καὶ θὰ μάθουμε ὅτι ταπείνωση δὲν εἶναι ξεπεσμός, ἀλλὰ λατρεία, ἡ ἐπίγνωση ὅτι
Ἐκεῖνος εἶναι ὅ,τι ἔχουμε, ὅ,τι εἴμαστε, καὶ ὅτι εἴμαστε ἀνοιχτοὶ ὅπως ἡ γῆ, ἡ πλούσια γῆ εἶναι ἀνοιχτὴ στὸ ὄργωμα, στὴ σπορά, στὸν σπόρο, στὴ λιακάδα, στὴ βροχή, στὸ κάθε τι προκειμένου νὰ καρποφορήσει.
Ἀμήν.

Ἀπόδοση Νεοελληνική:
www. agiazoni.gr