Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ
(Ε΄ Κυριακή των Νηστειών - Της Οσ. μητρός ημών Μαρίας της Αιγυπτίας)
Η περίδος του Τριωδίου ανοίγει με δύο παραβολές που τονίζουν τη μεγάλη σημασία της μετανοίας στην πνευματική ζωή του πιστού.
Η πρώτη παραβολή του “Τελώνου και Φαρισαίου” (Λουκ. ιη,9-15) κλείνει με τη μετάνοια του “αμαρτωλού” τελώνη, με τη φράση: “Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ”. Η δεύτερη παραβολή του “Ασώτου” (Λουκ. ιε, 11-32) με τη φράση “πάτερ, ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιόν σου...”, δηλώνει τα σωτήρια αποτελέσματα της μετανοίας με την επιστροφή στον Πατέρα Θεό. Ανάλογες περιπτώσεις, που εκφράζουν ειλικρινή μετάνοια με θαυμαστά αποτελέσματα, βρίσκονται στην ΚΔ., όπως του πρ. Τελώνη και Ευαγγελιστή Ματθαίου (Ματθ. 9,9, Μάρκ. 2,14 και Λουκ. 5,27), του, επίσης, αρχιτελώνη Ζακχαίου (Λουκ. 19,1-10), της αμαρτωλής γυναίκας (Λουκ. 7, 36-50), του Αποστ. Πέτρου (Ματθ. 26,75) και του ληστή (Λουκ. 23, 40-43).
Για να καταλάβουμε την αξία της μετανοίας πρέπει να δούμε πρώτα τί είναι αμαρτία, η οποία οδηγεί τον άνθρωπο μακριά από τον Θεό. Σύμφωνα με τον πατερικό λόγο “αμαρτία είναι η αστοχία του ανθρώπου να ολοκληρώσει το “κατ΄ εικόνα” και να φτάσει στο “καθ΄ ομοίωσιν”, δηλαδή στο αρχέτυπο της δημιουργίας του που είναι ο Χριστός. Η αστοχία - αποτυχία αυτή του ανθρώπου στη θεολογική γλώσσα ονομάζεται αμαρτία, που οφείλεται στον εξωγενή παράγοντα που λέγεται κακό, διάβολος, και στον εσωγενή, που είναι το αυτεξούσιο, η βούληση του ανθρώπου.
Στην Αγ. Γραφή η αμαρτία χαρακτηρίζεται και ως αποστασία του ανθρώπου κατά του Θεού. “Οι δ΄ ασεβείς καθά ελογίσαντο έξουσιν επιτιμίαν, οι αμελήσαντες του δικαίου και του Κυρίου αποστάντες” (Σοφ. Σολ. Γ΄,10).
Η αμαρτία ως “παρά φύσιν” κατάσταση είναι δυνατόν να νικηθεί και να οδηγηθεί ο άνθρωπος στην “κατά φύσιν” α-πάθεια, όχι με την απλή μεταμέλεια αλλά με τη μετάνοια. Ο Ιούδας “μεταμεληθείς επέστρεψεν τα τριάκοντα αργύρια... και απλεθών απήγξατο” (Ματθ. κζ, 3-6), ενώ ο Πέτρος μετανοήσας “εξελθών έξω έκλαυσεν πικρώς” (Λουκ.κβ, 62). Η φράση κλειδί βρίσκεται, όπως προαναφέρθηκε, στην παραβολή του “Ασώτου”: “Αναστάς πορεύσομαι προς τον πατέρα μου”.
Ο άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός ορίζει: “Μετάνοιά εστι εκ του παρά φύσιν εις το κατά φύσιν και εκ του διαβόλου προς τον Θεόν επάνοδος δι΄ ασκήσεως και πόνων”. Ο άγ. Ισαάκ ο Σύρος σημειώνει, “ο αισθηθείς των εαυτού αμαρτιών κρείττων εστί του εγείροντος τους νεκρούς”.
Ο Κύριος στην περίπτωση της αμαρτωλής γυναίκας του Ευαγγελίου συνδέει τη μετάνοια με την αγάπη. “Αφέωνται αι αμαρτίαι αυτής αι πολλαί, ότι ηγάπησε πολύ” (Λουκ. ζ΄, 47). Επίσης, κατά τους πατέρες, η μετάνοια βγάζει τον άνθρωπο από το σκοτάδι, αφού δεν μπορεί να νοιώσει την κατάστασή του, και τον οδηγεί στο φως, στην αλήθεια. Ο άγ. Συμεών, ο Νέος Θεολόγος γράφει: “Η γαρ μετάνοια θύρα εστίν εξάγουσα από του σκότους και εισάγουσα εις το φως. Ο ουν προς το φως μη εισελθών ου διήλθε την θύραν της μετανοίας καλώς, ει γαρ διήλθε εγένετο αν εν τω φωτί. Ο δε μη μετανοών αμαρτάνει, διότι ου μετανοεί”.
Κατά τον αγ. Ιω. τον Χρυσόστομο, ο άνθρωπος, όσο και αν αισθάνεται την αμαρτωλότητά του, δεν πρέπει ν΄ απελπίζεται. Γράφει: “Άν έχεις αμαρτήματα, μη απογνώς... καν καθ΄ημέραν αμαρτάνης, καθ΄ ημέραν μετανόει ...ει επαλαιώθης σήμερον από της αμαρτίας, ανακαίνισον σεαυτόν από της μετανοίας ...και αν μετανοήσω, σώζομαι; Πάνυ. Πόθεν δήλον; Από της του Δεσπότου φιλανθρωπίας... Θεού γαρ φιλανθρωπίας μέτρον ουκ εστιν, ουδέ ερμηνευθήναι δύναται αυτού η αγαθότης...”.
Αλλά και ο Κύριος υπήρξε σαφής. “Α μήν λέγω υμίν ότι πάντα αφεθήσεται τοις υιοίς των ανθρώπων τα αμαρτήματα... ος δ’ εάν βλασφημήση εις το πνεύμα το άγιον, ουκ έχει άφεσιν εις τον αιώνα... (Μαρκ. γ,28-29). Κατά τους πατέρες, η βλασφημία κατά του Αγ. Πνεύματος είναι η αμετανοησία του ανθρώπου. Δεν αφήνει τη θεία Χάρη να του δημιουργήσει την εσωτερική αλλοίωση, που μόνο αυτή έχει τη δύναμη να τον οδηγήσει στη μετάνοια. Ο άγ. Μάξιμος ο Ομολογητής σημειώνει: “Ο εγνωκώς της ανθρωπίνης φύσεως την ασθένειαν, ούτος είληφε πείραν της θείας δυνάμεως”. Βέβαια η μετάνοια δεν αφορά μόνο τους αμαρτωλούς, αλλά στον κάθε άνθρωπο, όσο και αν αγωνίζεται κατά της αμαρτίας, αφού, κατά τον Απόστολο Παύλο “...ενδύσασθε την πανοπλίαν του Θεού προς το δύνασθε υμάς στήναι προς τα μεθοδείας του διαβόλου” (Εφ. στ΄, 11). Γι΄ αυτό και ο άγ. Ισαάκ ο Σύρος συμπληρώνει: “Προσήκει γαρ αύτη (η μετάνοια) πάσιν αμαρτωλοίς και δικαίοις πάντοτε, τοις βουλομένοις σωτηρίας τυχείν. Και ουδείς εστιν όρος τελειώσεως, ότι η τελειότης και των τελείων, όντως ατέλεστος. Δια τούτο η μετάνοια, ούτε καιροίς, ούτε πράξεσι περιορίζεται έως θανάτου”. Και για όσους πιστεύουν ή νομίζουν ότι “θεολογούν” ο ίδιος ο Σύρος πατήρ γράφει: "Κρείσσον το καθάραι εαυτόν τω Θεώ η δια Θέον θεολογήσαι".
Ο “έρωτας” της αμαρτίας, κατά τον οσ. Ιωάννη της Κλίμακος, με τη μετάνοια οδηγεί στον “έρωτα” του Θεού. Αναφέρει: “Είδον ακαθάρτους ψυχάς περί έρωτας σωμάτων εμμανώς διακειμένας, και δη αύται σκήψιν μετανοίας προσλαβόμεναι εκ πείρας έρωτος τον αυτόν προς Κύριον μετενηνόχασιν έρωτα (και) απλήστως εις αγάπην Θεού ενεκεντρίσθησαν!!!Η μετάνοια είναι όχι μόνο το αντίδοτο της αμαρτίας, αλλά και ο μόνος δρόμος που μας οδηγεί στην αγάπη του Θεού. Όποιος αγαπά τον Θεό και το συνάνθρωπό του που είναι “εικόνα” του Θεού, δε φοβάται την αμαρτία. “Φόβος ουκ έστιν εν τη αγάπη, αλλ΄ η τελεία αγάπη έξω βάλλει τον φόβον” (Α΄ Ιω. 4,18).
Τέλος, συγκλονιστικό γεγονός της έμπρακτης μετανοίας αποτελεί ο “Βίος” της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας (+1 Απριλίου).
Σύμφωνα με το Συναξαριστή:
“Απήρε πνεύμα, σάρξ απερρύη πάλαι,
τον όστινον γη κρύητε νεκρόν Μαρίας.
Πρώτη Απριλίου Μαρίη θάνεν εύχος ερήμου”.
Αν και η μνήμη της οσίας Μαρίας τιμάται την 1ην Απριλίου, η Εκκλησία ιδιαίτερα την προβάλλει την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών με ιδιαίτερη ασματική ακολουθία. Τρεις μεγάλες ασκητικές ασκητικές - οσιακές μορφές προβάλλει η Εκκλησία μας κατά την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής. Τη Β΄ Κυριακή των Νηστειών την πατερική μορφή του αγ. Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχ/κόπου Θεσ/νίκης, την Δ΄ Κυριακή την ασκητική μορφή του οσ. Ιωάννη, συγγραφέα της Κλίμακος, και την Ε΄ Κυριακή την οσ. Μαρία την Αιγυπτία.
Την οσιακή ζωή της οσ. Μαρίας της Αιγυπτίας “πολλοί των ποιητών εξύμνησαν, πλην της εν τοις Μηναίοις αυτής Ακολουθίας εύρηνται τοιαύται Συμεών του Λογοθέτου... Θεοφάνους... Ιωάννου μοναχού... Γερμανού Κων/λεως και του Πατριάρχου Φωτίου” (Αγιολόγιον Σωφρ. Ευστρατιάδου, εκδ. Αποστ. Διακονίας, 1995, σελ. 296). Όμως γνωστός έγινε ο ασκητικός βίος της οσίας από τον αγ. Σωφρόνιο Ιεροσολύμων (6ος -7ος αι.), που, όπως ο ίδιος ομολογεί στο σχετικό “Βίο” που συνέγραψε, έζησε την ίδια χρονική περίοδο με αυτή της οσίας Μαρίας. Σημειώνει: “Είμι δε λοιπόν επ΄ αυτήν την διήγησιν, πράγμα λέξεων εν τη γενεά την καθ΄ ημάς γεινάμενον. Όπερ ιερός ανήρ, τα θεία λέγειν και πράττειν εκπαιδόθεν μεμαθηκώς, αφηγήσατο”. Δηλ. Έρχομαι λοιπόν σ΄ αυτή τη διήγηση... που λέγεται ότι έγινε στη γενεά τη δική μας και που μου διηγήθηκε ιερός άνδρας, που έμαθε να λέει και να πράττει τα θεία απ΄ την παιδική του ηλικία”. Εννοεί ο Πατριάρχης Σωφρόνιος τον οσ. Ζωσιμά που βρήκε την οσ. Μαρία στην έρημο και του διηγήθηκε τον προ της μετανοίας και τον μετά απ΄ αυτήν βίο της.
Έτσι σύμφωνα με το υπόμνημα του Τριωδίου της ημέρας (Πέμπτης), της Ε΄ εβδομάδος των Νηστειών, που ψάλλεται ο “Μ. Κανών”, του αγ. Ανδρέα, επισκόπου Κρήτης, “και ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, ο μέγας Σωφρόνιος, τον της Αιγυπτίας Μαρίας βίον συνεγράψατο... Ετάχθησαν δε κατά την παρούσαν ημέραν ψάλλεσθαι (ο Μ. Κανών) και αναγινώσκεσθαι (ο βίος της οσίας)...” (βλ. Αγ. Σωφρονίου Ιεροσολύμων, “Η ΟΣΙΑ ΜΑΡΙΑ η Αιγυπτία”, Εκδ. Ι. Μονής Γηροκομείου Πατρών, Copyzigt 1987).
Κατά το Συναξαριστή: “Αύτη η οσία ήτο από την Αίγυπτον, κατά τους χρόνους του μεγάλου Ιουστινιανού, εν έτει ΦΚ΄ (520), ζήσασα δε πρότερον με ακολασίαν και προσκαλούσα εις όλεθρον ψυχικόν πολλούς ανθρώπους δια της αισχράς ηδονής, διότι παιδιόθεν εκριμνίσθη εις τας πονηράς πράξεις της σαρκός και έμεινεν εις αυτάς, ούτω λέγω ζήσασα πρότερον χρόνους δεκαεπτά...” (οσ. Νικοδ. Αγιορείτου, Συναξαριστής, τ. 4ο, Εκδ. “Ορθοδ. Κυψέλη” Θεσ/νίκη 1989, σελ. 173). Η ίδια η οσ. Μαρία για την προηγούμενη ζωή της διηγείται στον ιερέα Ζωσιμά: “Δέκα επτά και προς ενιαυτούς, συγχώρησον, διετέλεσα δημόσιον προκειμένη της ασωτίας υπέκκαυμα... Επιθυμίαν δε είχον ακόρεστον και ακατάσχετον τω εν βορβόρω κυλίεσθαι...”.
Όμως, η συντριπτική της μετάνοια, όταν δέχτηκε στα Ιεροσόλυμα τη θ. Χάρη και έθεσε “την Κυρίαν Θεοτόκον εγγυήτριαν”, την οδήγησε στην έρημο του Ιορδάνη, για να ζήσει εκεί 47 χρόνια ως “βοσκός”, αφού έτρωγε “βοτάνοις και λοιπαίς τοις ευρισκομένοις κατά την έρημον ...Πολλήν εκ του κρύους και αύθις εκ της του θέρους φλογός ανάγκην υπέμεινα, συγκαιομένη τω καύσωνι, και τω παγετώ πηγνυμένη και τρέμουσα, πολλάκις με χαμαί πεσούσαν άπνουν μείναι σχεδόν και ακίνητον...”, όπως η ίδια εξομολογείται.
Κατά τον Συναξαριστή “...τόσον πολλά υψώθη δια μέσου της απαθείας, ώστε περιεπάτει επάνω εις τα νερά και τους ποταμούς, χωρίς να καταβυθίζεται και, ότε προσηύχετο, εσηκώνετο από την γην υψηλά και ίστατο εις τον αέρα μετέωρος...”. Κατά τη διήγηση: “ώμνυε δε, (ο οσ. Ζωσιμάς) Θεόν του λόγου προβαλλόμενος μάρτυρα, ότι ως είδεν αυτήν εις την ευχήν χρονίσασαν, μικρόν ανακύψας... ορά αυτήν υψωθείσαν ως ένα πήχυν από της γης και τω αέρι κρεμαμένην και ούτω προσεύχεσθαι”.
Γι΄ αυτό η Εκκλησία την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών προβάλλει την οσία Μαρία την Αιγυπτία ως πρότυπο μετανοίας και άσκησης, αφού, σύμφωνα και με το Εξαποστειλάριο της Κυριακής, “Υπόδειγμα μετανοίας, σε έχοντες πανοσία,
Μαρία, Χριστόν δυσώπει, εν τω καιρώ της νηστείας,
τούτο ημίν δωρηθήναι όπως εν πίστει
και πόθω, σε άσμασιν αυφημώμεν”.
Αλλά και το υπόμνημα του Τριωδίου σημειώνει: “...Κατάνυξιν γαρ και ούτος ο βίος προβέβληται άπειρον, και πολλήν τοις επταικόσι και αμαρτάνουσι παραμυθίαν δίδωσιν, ει μόνον των φαύλων αποστήναι βούλοιντο... Όση γαρ η του Θεού φιλανθρωπία και συμπάθεια τοις ολοψύχως εκ των πρώην πταισμάτων επιστρέφειν αιρουμένοις, η κατά Αιγυπτίαν διήγησις παριστά...”.
Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Σωφρόνιος, που μας διέσωσε το “Βίο” της Οσίας μητρός Μαρίας της Αιγυπτίας, τιμάται στις 11 Μαρτίου. Ο όσιος Ζωσιμάς, ο και “ο κηδεύσας την οσίαν Μαρίαν”, τιμάται στις 4 Απριλίου.
Παναγιώτης Μαρτίνης
Πηγή: "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου