Ἀπάντηση σέ σχολιαστές
ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Στίς 15.4.20 στόν φιλόξενο ἱστότοπο
(anastasiosk.blogspot.com) ἀναρτήθηκε τό ἄρθρο μας «Μ. Πέμπτη καί Θ. Κοινωνία». Ἡ οὐσία του ἦταν, πόσο καθαροί θά
πρέπει νά εἴμαστε ἐνώπιον τῆς Θ. Κοινωνίας. Μερικοί ἐκ τῶν σχολιαστῶν,
στηριζόμενοι στόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο, τό μόνο πού
σχολίασαν, ἦταν, ὅτι πρέπει οἱ χριστιανοί νά κοινωνοῦν συχνά. Αὐτό
καί τίποτε ἄλλο!
Ναί! Ὁ
Ἅγιος Ἰωάννης μπορεῖ νά λέει, ἄν ἐκκλησιάσθηκες,
καί δέν κοινώνησες, καλύτερα νά μήν ἐκκλησιαζόσουν (P.G. 62: 29), ὅμως
δέν λέει μόνο αὐτό (διαφορετικά καί ὁ πόρνος, ἐφόσον παρευρίσκεται στή
Λειτουργία, θά πρέπει νά κοινωνεῖ...!). Λέει καί κάτι ἄλλο, πολύ
σημαντικό: «Ὅποιος πέφτει στήν ἱεροκατάκριση δέν
εἶναι ἄξιος νά περάσει οὔτε τήν ἐξώπορτα τοῦ Ναοῦ...!» (P.G. 51:
204). Αὐτό (τό δεύτερο) γιατί τό παραβλέπουμε, ἀδικώντας τόν μεγάλο Ἅγιο; Καί
δέν λέει μόνο αὐτό!
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης δέν εἶναι οὔτε ὑπέρ τῆς συχνῆς Θ. Κοινωνίας,
οὔτε ὑπέρ τῆς ἀραιᾶς, ἀλλά ὑπέρ τῆς ἀξίας συμμετοχῆς. «Ποιούς λοιπόν θά
ἐπαινέσουμε; Αὐτούς πού κοινωνοῦν μιά φορά, αὐτούς πού κοινωνοῦν πολλές φορές
ἤ αὐτούς πού κοινωνοῦν λίγες φορές; Κανέναν ἀπό αὐτούς, παρά μόνο αὐτούς πού ἔχουν
καθαρή ζωή» (P.G. 63: 131-132).
Καί ἔχοντας
ὑπόψη του, ὅτι Θ. Κοινωνία σημαίνει «κοινωνία» μέ τό Χριστό καί μέ τόν
πλησίον, ὡς προϋπόθεση ἀξίας συμμετοχῆς, μεταξύ τῶν ἄλλων,
θέτει καί τήν ἐλεημοσύνη...! (P.G. 48: 755), προπαντός μετά τή Θ.
Κοινωνία!
Τό
θεωρεῖ ἀδιανόητο νά ἔχεις κοινωνήσει, καί νά ἀδιαφορεῖς γιά τόν πλησίον
σου. «Τί λέγεις; Ἀνάμνησιν Χριστοῦ ποιεῖς, καί πένητας παρορᾶς καί οὐ
φρίττεις; ... Θρέψωμεν τόν Χριστόν, ποτίσωμεν, ἐνδύσωμεν· ταῦτα τῆς τραπέζης ἐκείνης
ἄξια» (P.G. 61: 229-232).
Ἔφθασε στό σημεῖο
νά εἰπεῖ, πώς ὅποιος ἔχει κοινωνήσει καί δέν βοηθᾶ τόν πλησίον του, κάνει
μεγαλύτερο ἔγκλημα (!) ἀπό αὐτό πού ἔκανε ὁ ἄσπλαγχνος δοῦλος τῆς παραβολῆς!
(Μτ.18:23-43). «Γεύθηκες τό Αἷμα Δεσποτικόν καί δέν δίδεις σημασία στόν
ἀδερφό σου;! Δέν ἄκουσες τί ἔπαθε αὐτός πού ἀπαιτοῦσε τά ἑκατό δηνάρια;! Ἀκύρωσε
τή «δωρεά» πού τοῦ ἔκανε ὁ κύριός του! Δέν καταλαβαίνεις πώς τέτοιος εἶσαι καί
σύ· καί χειρότερος! Ἤσουν πάμφτωχος (ἀπό ἀρετές) καί γεμᾶτος ἀπό ἁμαρτίες, καί ὅμως
ὁ Θεός σοῦ συγχώρησε τίς ἁμαρτίες σου, καί σέ δέχθηκε στήν «Τράπεζά» Του. Καί
σύ οὔτε κἄν συγκινήθηκες μέ αὐτό, ὥστε νά γίνεις πιό φιλάνθρωπος πρός τόν
πλησίον! Λοιπόν τίποτε ἄλλο δέν ἀπομένει καί γιά σένα, παρά νά σέ
παραδώσουν (!) στούς βασανιστές...!» (P.G. 61: 230).
Τό
διανοούμαστε;! Δηλαδή, ἅπαξ καί κοινώνησες, κι ἦρθες σέ «κοινωνία» μέ τόν
πλησίον, θά πρέπει αὐτό νά τό δείξεις ἐμπράκτως, κάνοντας κάτι τό
καλό γι'αὐτόν!
Καί
ἄν (μετά τή Θ. Κοινωνία) ἀντί νά δείχνεις ἔμπρακτη ἀγάπη στόν
πλησίον, ἐσύ τόν κατακρίνεις, τόν καταφρονεῖς κ.λ.π. τότε;!
9 σχόλια:
Και πάλι πάτερ απομονωνετε από τον Άγιο κάτι άλλο που πάλι δεν ξέρετε αν το πράττουν αυτοί που κοινωνούν.. Επίσης δεν ξέρετε αν κάνουν ιεροκατακριση αυτοί που εκφράζουν την γνώμη τους..Κανένας δεν είναι αξιος να μεταλαμβάνει σώμα και αίμα Χριστού..όλοι κάνουμε τον αγώνα μας.Μονο ο Κύριος ξέρει..και σίγουρα ο πνευματικός που δίνει άδεια ξέρει το λόγο..αλλά μην τα βαφτίζουμε αναξιότητα την πρόθεση κάποιου να κοινωνησει εν μέσω κορωνοιου..είναι άδικο..με σεβασμό.
Ουδείς άξιος..... αγώνας πνευματικός... μυστηριακή ζωή και ο θεός βοηθός...
Στον εκκλησιαστικό χώρο δεν υπάρχει συμφωνία. Οι περισσότεροι κληρικοί π. Βασίλειε έχουν άγνοια διότι ποτέ και κανένας δεν τους έμαθε τα όσα έπρεπε να γνωρίζουν . Κάθε ιερέας κάνει το δικό του. Απελπιστική η κατάσταση.
To θέμα είναι πολύ απλό.Χρειάζεται προετοιμασία για τη Θ. Κοινωνία; Ναι ή όχι; Ποιός θα μας απαντήσει; Με επιχειρήματα μέσα από τους Πατέρες, και όχι προσωπικές απόψεις.
Απάντηση στον 29 Απριλίου 2020 - 5:10 μ.μ.
και επειδή δεν είναι άξιος, θα πρέπει να κοινωνεί σε κάθε Θ. Λειτουργία;
Οποιος πραγματικά νιώθει ανάξιος, είτε δεν τολμά να κοινωνήσει, ή αν κοινωνήσει, προσεύχεται, νηστεύει, κάνει γονυκλισίες (μετανοίας όσας βούλει, λέει η ακολουθία της Θ. Μεταλήψεως), παρακαλώντας τον Κύριο να τον δεχθεί.
Οσιος Ιωάννης της Κλίμακος, λόγος ΙΖ, περί αναισθησίας,5
"Ενώ παρίστανται (οι αναίσθηντοι) στην προσευχή, είναι εξ ολοκλήρου πετρώδεις και σκληροί καί σκοτεινοί. Ενώ αντικρύζουν την Αγία Τράπεζα μένουν αναίσθητοι. Ενώ μεταλαμβάνουν από τα Άγια Δώρα είναι σαν να εγεύθησαν απλώς ψωμί. (...). Είμαι (η αναισθησία) σφικτά αγκαλιασμένη με την ψευτοευλάβεια"
Για την αντιγραφή
Μοναχός Ηλ.
Το θέμα είναι απλό και πολύπλοκο
.. προετοιμασία όσο μπορούμε...
Καμιά φορά και οι Ιερείς Λειτουργούν καί κοινωνούν , βεβαρημένη τη καρδία.Ανθρωποι είναι καί αυτοί,θες πικραμένοι από τον επίσκοπο,από τον ψάλτη ή τον επίτροπο ή από το σπίτι.Λειτουργούν και κοινωνούν,αγωνιζόμενοι να προσέρχονται στο Άγιο Ποτήριο με όσο τό δυνατόν ήσυχη τη συνείδηση.Ελέω θεού αφού ουδείς άξιος....
Είναι καιρός να μελετήσουν οι ειδικοί το βαθύτερο νόημα της Θείας Ευχαριστίας. Βλέπετε, με τον κοροναϊό δεν ξεπήδησαν ζιζάνια, όπως ο "πολιτιστικός πόλεμος" που μας ήρθε από την Αμερική, ή ο "θρησκευτικός φονταμενταλισμός" που ομολογούν σοβαροί Ρώσοι Ορθόδοξοι, αλλά έγινε αφορμή να μελετήσει κανείς την ουσία της Ορθοδόξου πίστεως. Πρέπει με υπευθυνότητα οι κληρικοί να ανατρέξουν σε ευχαριστιολογικές μελέτες και να βγάλουν συμπεράσματα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ 30 Απριλίου 2020 - 11:56 μ.μ.
ΦΙΛΕ, ΕΧΕΤΕ ΑΠΟΛΥΤΑ ΔΙΚΙΟ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ,
ΚΑΙ ΟΙ ΠΙΟ ΠΟΛΛΟΙ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΤΗ ΜΙΣΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΌΤΕΡΗ ΑΠΟ ΨΕΜΑ.
Δημοσίευση σχολίου