Σάββατο 16 Μαΐου 2020

Ατομικές ελευθερίες σε σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία - Σοφία Καυκοπούλου


Ατομικές ελευθερίες σε σχέση 
με την εκπαιδευτική διαδικασία

γράφει η Σοφία Καυκοπούλου

Αντικρουόμενες είναι τις τελευταίες ημέρες οι απόψεις σχετικά με την επιστροφή των μαθητών στα θρανία, μετά την καραντίνα. Ήδη για τους μαθητές της Γ Λυκείου, τα σχολεία άνοιξαν την περασμένη Δευτέρα, ενώ έπονται οι μαθητές των μικρότερων τάξεων. Αρκετοί γονείς φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους πίσω στα σχολεία καθώς θεωρούν ότι ο κίνδυνος να νοσήσουν τα ίδια, αλλά κυρίως τα ευπαθή μέλη των οικογενειών τους, είναι μεγάλος. Βέβαια, η αναπλήρωση του εκπαιδευτικού κενού, στο μικρό διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την οριστική λήξη του ακαδημαϊκού έτους είναι τόσο δύσκολη, που πολλοί εκφράζουν την άποψη ότι δεν θα έχει ουσιαστική συμβολή στις γνώσεις των παιδιών.
Φυσικά, στον αντίποδα, για αρκετούς γονείς έστω και μια μικρή επιστροφή στην μαθητική κανονικότητα, δίνει πνοή ανακούφισης, καθώς κάποιοι εξ αυτών εργάζονται και αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα έχοντας τα παιδιά στο σπίτι, ενώ ακόμη βλέπουν αυτή την επιστροφή, ως τρόπο κατανόησης για τα ίδια, μιας νέας πραγματικότητας.
Συνεπώς, τα παιδιά επιστρέφοντας στο σχολείο, καλούνται να αντιμετωπίσουν μια πρωτόγνωρη κατάσταση, να φερθούν υπεύθυνα και να πάρουν μαθήματα κοινωνικής αλληλεγγύης.
Ωστόσο, μεγάλη συζήτηση προέκυψε σχετικά με το αν το ενδεχόμενο τηλεκπαίδευσης θα είναι ωφέλιμο ή αν ουσιαστικά καταστρατηγεί τις ατομικές ελευθερίες της πιο ευάλωτης μερίδας που είναι τα παιδιά. Σε κάποιες χώρες ήδη εφαρμόστηκε ως τρόπος διδασκαλίας, αλλά πολλοί γονείς στην χώρα μας διατηρούν επιφυλάξεις για την έκθεση των παιδιών τους σε μη σχολικό περιβάλλον.
Κάπου εδώ όμως, οφείλουμε να ενσκύψουμε στον ουσιώδη σκοπό της εκπαίδευσης που δεν είναι η στείρα γνώση αλλά η ενδυνάμωση της σκέψης ώστε να χτιστεί μία ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Οι επιφυλάξεις των γονέων σχετικά με τις ελευθερίες των παιδιών τους και την ασφάλειά τους είναι λογικές και απολύτως σεβαστές. Αλλά το πρωταρχικό μέλημα ενός υγιούς εκπαιδευτικού οικοδομήματος και μιας σωστά δομημένης κοινωνίας, είναι ακριβώς η κατανόηση των ελευθεριών, η καλή χρήση τους και η απρόσκοπτη άσκησή τους. Πρόκειται λοιπόν για μια συζήτηση που δεν αρμόζει να απασχολεί μόνο στη δεδομένη χρονική στιγμή και με μόνη αφορμή την τηλεκπαίδευση και τον κίνδυνο του διαδικτύου, αλλά έχει λόγο ύπαρξης κυρίως όταν παγιωθεί η κανονικότητα που γνωρίζουμε.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ Αναστάσιε,
διαβάζοντας το παραπάνω άρθρο από την άγνωστη σε εμένα ως πρόσωπο αλλά και χωρίς επιπλέον ιδιότητες (εκπαιδευτικός, νομικός, μητέρα;;) κα Καυκοπούλου πρέπει να σου ομολογήσω πως χρειάστηκε να το διαβάσω και δεύτερη και τρίτη φορά προκειμένου να αναζητήσω τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε αλλά και το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει.
Βεβαίως σε μια δημοκρατική (με βάση τα νομικά και πολιτειακά χαρακτηριστικά μια δυτικού τύπου αστικής δημοκρατίας ) κοινωνία ο καθένας δικαιούται να εκφράζει τη γνώμη του και μάλιστα πρέπει στις μέρες μας να τιμάται όταν το κάνει επωνύμως. (Σε παλαιότερή μου ομιλία δέχτηκα πολλαπλές επιθέσεις όταν αναφέρθηκα στα ανώνυμα τρωκτικά του διαδικτύου. Έκτοτε το φαινόμενο πολλλαπλασιάστηκε στο δε λεγόμενο "χριστιανικό χώρο" αποτελεί πληγή χαίνουσα!)
Ωστόσο, ως εκπαιδευτικός υπηρετών στην Α'βάθμια εκπαίδευση πάνω από τριάντα χρόνια, θα ήθελα να παρακαλέσω προσωπικά την κα Καυκοπούλου να μας εξηγήσει με απλά και λίγα λόγια τι θέλει να πει.
Ας δεχτεί το σχόλιό μου αυτό ως ένα μήνυμα από το αναγνωστικό της κοινό ότι δεν καταλάβαμε τι ήθελε να πει και πού να καταλήξει. Το γεγονός ότι συχνά-πυκνά αρθρογραφεί στον συγκεκριμένο χώρο (δεν γνωρίζω αν αρθρογραφεί και αλλού) με κάνει να ελπίζω ότι δεν θα φεισθεί κόπου να μας το εξηγήσει.
Με τιμή
Γ. Δ. Μαρκάκης
Δάσκαλος

Ανώνυμος είπε...

Το διάβασα κ. Μαρκάκη το κείμενο της κ. Καυκοπούλου και το κατάλαβα. Δεν φιλοσοφεί για να είναι ακατανόητο, εκφράζει την πραγματικότητα της εκπαίδευσης, των μαθητών και των γονέων αυτή την στιγμή. Κάνει αναφορά και στην τηλεκπαίδευση με την οποία είμαι αντίθετος.
Μάριος Καρανικόλας
Μαθηματικός

Ανώνυμος είπε...

Προς Γ.Δ. Μαρκάκη
Η καλή ορθόδοξη χριστιανική ανωνυμία όταν λέει αλήθειες και ορθόδοξο χριστιανικό περιεχόμενο και γίνεται για καλούς σκοπούς όχι μόνο δεν είναι πληγή, αλλά και θεραπεύει πληγές χαίνουσες όπως αυτές του οικουμενισμού, του μονερνισμού, των αισχρών θεωριών, των δυσσεβειών και τόσων άλλων στρεβλών απόψεων!

Ορθόδοξος

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κ. Μαρκάκη είστε ένας καταξιωμένος εκπαιδευτικός με τεράστια σχολική δράση. Είστε και ένας άνθρωπος του πνεύματος και άριστος ποιητής και λογοτέχνης. Σας θαυμάζω. Εδώ σας βλέπω λίγο αυστηρό αν και γνωρίζω ότι είστε υπομονετικός δάσκαλος. Μην ζητάς από άλλους να σε φθάσουν. Αυτούς που έχουν το θάρρος να εκφράζουν γνώμη ή σκέψεις να τους βοηθάς.
Σχετικά με τα «τρωκτικά του διαδικτύου» έχεις δίκιο και σου συμπαραστάθηκα. Υπάρχει μεγάλη αγένεια, κακία, και εχθρότητα από ανώνυμους.
Πέτρος