ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ-ΑΘΗΝΑ
ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
«Τώρα, λοιπόν, ήταν στην πόλη του Θησέως και της Παλλάδος Αθηνάς, της θεάς της σοφίας… Όχι στην καλύτερη ώρα της … Αι Αθήναι ήταν σαν ένα δάσος από ναούς, βωμούς, αγάλματα … ανάμεσά τους και κάποιος ναΐσκος με ένα βωμό που είχε την επιγραφή: «Αγνώστω Θεώ»… Ο Παύλος έμεινε κατάπληκτος εμπρός σ’ αυτήν την επιγραφή, την εξήγησε όμως με άλλο τρόπο … στην ομιλία του στον Άρειο Πάγο … που αποτελεί ένα θαυμάσιο κομμάτι αρχαίας ρητορικής»- Joseph Holzner «Παύλος»,μετ. Αρχιμ. Ιερώνυμου Κοτσώνη, σελ. 206κε
3. Ένας Θεός Δημιουργός του κόσμου.
Και, για να μη σπεύσουν να νομίσουν ότι αυτός είναι ένας από τους πολλούς θεούς που εκείνοι λάτρευαν ήδη, επανέρχεται και συμπληρώνει λέγοντας: «Ως κύριος του ουρανού και της γης δεν κατοικεί σε χειροποίητους ναούς». Κατοικεί σε ναούς, όχι όμως υλικούς, κατοικεί στην ανθρώπινη ψυχή. Πρόσεξε τώρα, πώς με αυτά αναιρεί τη λατρεία τους στα αγάλματα των θεών… Και πώς ολοκληρώνει εξηγώντας πέρα για πέρα αυτό που θέλει να τους δώσει να καταλάβουν: «Ούτε υπηρετείται από ανθρώπινα χέρια σαν να ’χει ανάγκη από κάτι», τους λέει, αλλά και προσθέτει: «Αυτός διδούς πάσιν και ζωήν, και πνοήν, και τα πάντα»-«Αφού αυτός είναι που δίνει σε όλα ζωή και πνοή και τα πάντα». Ο Θεός, όχι μόνο δεν έχει ανάγκη από κάτι, αλλά και παρέχει σε όλα τα πάντα. Όλα όσα τους λέει ως εδώ είναι συμβατά με τη λογική, με τις δικές τους φιλοσοφικές αντιλήψεις, από τούτο τους είναι εύληπτα και αποδεκτά …
Δεν έδωσε, λοιπόν, στους ανθρώπους μόνο «ζωή και πνοή και τα πάντα». αλλά και το πιο σπουδαίο, τους άνοιξε το δρόμο για τη γνώση του παρέχοντας τα στοιχεία με τα οποία μπορούσαμε να τον βρούμε και να τον καταλάβουμε. Αλλά, εμείς δε θελήσαμε να τον αναζητήσουμε, αν και ήταν μπροστά στα πόδια μας. «αν και δεν είναι μακριά από τον καθένα μας». Αλίμονο, τι αστοχία ! Κοντά σε όλους τους ανθρώπους είναι, λέει, όπου κι αν βρίσκονται στην οικουμένη. Τι μεγαλύτερο από αυτό; Δες, πώς ανατρέπει βήμα-βήμα τις τυχόν αντιστάσεις τους …
Και βέβαια, ο Απόστολος αυτά δεν τα απευθύνει μόνο στους Αθηναίους, αλλά και σε μας, συνεχίζει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, αφού όλοι περιλαμβανόμαστε στη ρητή αποστροφή: «Τώρα όμως παραγγέλλει σε όλους τους ανθρώπους σε κάθε τόπο να μετανοήσουν». Δες, λοιπόν, πώς παρουσιάζει το Χριστό και δικαστή, και προνοητή του κόσμου, και φιλάνθρωπο, και συγκαταβατικό, και δυνατό, και σοφό, και γενικά ως έχοντα όλα τα γνωρίσματα του Δημιουργού ! Εγγυητική απόδειξη όλων είναι η Ανάστασή του από τους νεκρούς !
****** ***
*******
Πάνω στα δυο τελευταία
χωρία πατάει ο Άγιος και προεκτείνει τη δική του ομιλία. Αποφεύγει με βαθύτατο
σεβασμό να κάνει την παραμικρή μνεία και αναφορά στη δυσάρεστη για τον Παύλο,
και ίσως πιο δυσάρεστη γι αυτόν, κατάληξη που είχε η ομιλία στον Άρειο Πάγο,
μόλις οι Αθηναίοι τον άκουσαν να περνάει στο
κορυφαίο σημείο, το σημείο αιχμής, την Ανάσταση του Χριστού και να υπογραμμίζει:
«Και έδωσε βέβαιη απόδειξη σε όλους ότι αυτός θα
είναι ο κριτής, ανασταίνοντάς τον από τους νεκρούς». Ο Μεγάλος Πατέρας
της Εκκλησίας δε θέλει καθόλου να αναφερθεί σ’ αυτό που ακολούθησε, το
οποίο όμως δε διστάζει να καταγράψει στις «Πράξεις των Αποστόλων» ο
Ευαγγελιστής Λουκάς: «Ακούσαντες δε
ανάστασιν νεκρών, οι μεν εχλεύαζον, οι δε είπον, ακουσόμεθά σου περί τούτου και πάλιν. Και ούτως ο Παύλος
εξήλθεν εκ μέσου αυτών»-«Όταν εκείνοι
άκουσαν για ανάσταση νεκρών, άλλοι κορόιδευαν, κι άλλοι έλεγαν. Θα μας
τα πεις μια άλλη φορά. Τότε ο Παύλος έφυγε απ’ ανάμεσά τους». Μόνο στην αρχή της επόμενης ομιλίας του-29η-ο ιερός Χρυσόστομος μας λέει ότι, «η ομιλία στον Άρειο Πάγο, ελάχιστα έπεισε τους Αθηναίους, ως φαίνεται από το ότι «κάποιοι άλλοι έλεγαν», κατά ένα τρόπο πιο κομψά ή κάπως πιο ευγενικά: «Θα μας τα ξαναπείς μιαν άλλη φορά». Αναφέρει λιτά τη φράση του Λουκά. «Τότε ο Παύλος έφυγε από ανάμεσά τους», αλλά και προσθέτει ότι, χωρίς να υπάρχει κανένας κίνδυνος ο Παύλος βιάζεται να φύγει από την Αθήνα. Ίσως γιατί κατάλαβε ότι δε θα είχε να κερδίσει τίποτα περισσότερο. Άλλωστε και το Άγιο Πνεύμα του διαμήνυε να πάει στην Κόρινθο».
Με «την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα …»
Αθανάσιος Κοτταδάκης
1 σχόλιο:
Για μένα που είμαι Αθηναίος η ανάρτηση αυτή του κ. Κοτταδάκη με βοήθησε σε βαθύτερη κατανόηση για την συνάντηση του Χριστιανικού με το ελληνικό πνεύμα στον Άρειο Πάγο.
Δημοσίευση σχολίου