Λόγος
Τό κοινωνικό ἔργο τοῦ Ἱεροῦ Χρυσοστόμου
« Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς»
(Ἑβρ.)
Ἀνέτειλε, Μακαριώτατε πάτερ, Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς, ἀνέτειλε τό347 μ.Χ. στήν Ἀντιόχεια. Διέσχισε σάν ἥλιος ἐν ἐκρήξει τό στερέωμα τῆς τότε Οἰκουμένης. Ἔδυσε στίς 14 Σεπτεμβρίου τοῦ 407 στά βάθη τῆς Μικρασίας ἐξόριστος καί καθηρημένος, ὁ γιός τοῦ Σεκούνδου καί τῆς Ἀνθούσας, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος.
Κανένας Ἐπίσκοπος καί Διδάσκαλος τοῦ θείου λόγου δέν ἀγαπήθηκε στή διάρκεια τῶν εἴκοσι καί πλέον αἰώνων τοῦ χριστιανισμοῦ καί κανένας δέν μισήθηκε τόσο πολύ στήν διάρκεια τῶν λίγων ἐτῶν τῆς ζωῆς του ὅσο ὁ ἱερός Χρυσόστομος.
Μισήθηκε διότι ὑπῆρξε ἀσυμβίβαστος, μορφή προφητική, κήρυκας ἑνός τέλειου χριστιανισμοῦ. Ἀγαπήθηκε παράφορα, ὄχι μόνο ὡς "χρυσόστομος", ἀλά καί ὡς "χρυσόεργος" καί "χρυσόψυχος". Θά τοῦ ταίριαζε καλύτερα τό ὄνομα "ἐλεήμων" ἀπό τό Χρυσόστομος, γιατί αὐτό θά ἐξέφραζε τό μεγαλεῖο τῆς φλογερῆς καί πλήρους ἀγάπης καρδίας του, ἀλλ᾽ ἐπεσκίασεν ὁ ἴδιος τόν ἑαυτό του μέ τό ἀνυπέρβλητο χάρισμα τοῦ λόγου πού κατεῖχε. Ἀξίζει νά δοῦμε ἔστω καί βιαστικά ἕνα τμῆμα ἀπό τό κολοσσιαῖο ἔργο στό ὁποῖο διοχέτευσε τήν πυρακτωμένη λάβα τῆς ἀγάπης του. Δύο σημεῖα θά μᾶς ἀπασχολήσουν στή συνέχεια: Τά ἔργα τῆς ἀγάπης του καί τό κήρυγμά του.
******
«Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς»
Ξαφνικά ἕνα γεγονός ἀναστάτωσε αὐτή τήν μεγολούπολη. Ὁ αὐτοκράτορας Θεοδόσιος διέταξε τήν ἐκ θεμελίων καταστροφή της, γιατί ὁ λαός ὀργισμένος γιά τή νέα βαριά φορολογία, πού τοῦ ἐπιβλήθηκε, συνέτριψε τά ἀγάλματα τοῦ αὐτοκράτορα καί τῶν μελῶν τῆς οἰκογένειάς του.
Ὁ μαινόμενος ὄχλος ἐπάγωσε ὅταν ἀντίκρυσε τά πρῶτα τμήματα τοῦ στρατοῦ καί ἡ πόλη μεταβλήθηκε σέ νεκροταφεῖο. Φόβος καί τρόμος κατέλαβε τούς πάντες. Πολλοί σκόρπισαν στά βουνά. Ἔγιναν οἱ πρῶτες συλλήψεις καί ἐπέκειντο ἐκτελέσεις. Τότε εἰσῆλθε στή μάχη ἡ Ἐκκλησία. Ὁ Ἐπίσκοπος Φλαβιανός φεύγει γιά τήν Κων/λη. Ὁ Χρυσόστομος ἐπικεφαλῆς τῶν ἱερέων καί τῶν μοναχῶν, πού ἄφησαν τά βουνά καί τά ἀσκητήριά τους καί κατέβηκαν στήν πόλη, προκειμένου νά συμπαρασταθοῦν στό λαό, καταλαμβάνει τά δικαστήρια καί δέν ἐπιτρέπει νά γίνουν δίκες. Ἀνεβαίνει στόν ἄμβωνα καί ἐκφωνεῖ πρός τά τρομαγμένα πλήθη πού γέμιζαν ἀσφυκτικά τόν ναό τούς εἰκοσιένα πρός ἀνδριάντας λόγους, στηρίζοντας τόν πονεμένο λαό. Στήν Κων/λη ὁ γέρων Φλαβιανός μέ ἕναν ὑπέροχο λόγο, πού εἶχε συντάξει ὁ Χρυσόστομος, συγκινεῖ τόν αὐτοκράτορα μέχρι δακρύων. Ἡ ἀπόφαση τῆς καταστροφῆς ἀνακαλεῖται καί τήν ἡμέρα τοῦ Πάσχα μέ τήν ἐπιστροφή τοῦ Φλαβιανοῦ, ἡ πόλη πανηγυρίζει ἔξαλλη ἀπό χαρά. Ἦταν μιά νίκη τῆς ἀγάπης τοῦ Χρυσοστόμου πρός τό ποίμνιο τοῦ Χριστοῦ, ἦταν μιά νίκη τῆς Ἐκκλησίας.
Τό 397 ὁ Χρυσόστομος χειροτονεῖται ἐπίσκοπος καί ἐνθρονίζεται στόν Ἀρχιεπισκοπικό θρόνο τῆς Κων/λεως. Ἡ ἀξιοθρήνητη κατάσταση τῆς Ἐκκλησίας καί τοῦ ποιμνίου τήν ὁποία συναντᾶ τόν ἀφήνει ἐμβρόντητο. Ἀπό τή μιά μεριά μιά ἄνευ προηγουμένου χλιδή τῶν πλουσίων καί τῶν ἀρχόντων καί ἀπό τήν ἄλλη πείνα φοβερή καί δυστυχία πλήθους πτωχῶν ἀνθρώπων.
Μέ τήν ἄνεση πού τοῦ δίνει τό ἀξίωμά του ἐπεκτείνεται σέ ἕνα πρωτοφανοῦς δυνάμεως καί ἐκτάσεως ἔργο. Τό χρῆμα τῆς Ἐκκλησίας τό διοχετεύει στά ἔργα τῆς ἀγάπης. "Εὗρεν ἀνάλωμα μή ὠφελοῦν τήν Ἐκκλησίαν", γι' αὐτό καί "κελεύει μετενεχθῆναι τήν πολυτέλειαν εἰς τό Νοσοκομεῖον" καί "περισσευούσης τῆς χρείας κτίζει νοσοκομεῖα". Ἕνα πλῆθος φιλανθρωπικῶν ἱδρυμάτων δημιουργεῖται στό ὁποῖο ἐργάζονται μέ τέλεια αὐταπάρνηση ἀφοσιωμένες μαθήτριές του, μεταξύ τῶν ὁποίων λέμπει ὡς ἥλιος ἡ διακόνισσα Ὀλυμπιάς.
Ὅπως γράφει ὁ ἱστορικός Θεοδώρητος: " Ἀναρίθμητες φροντίδες καταβάλλονται καθημερινά ἀπό τόν Πατέρα γιά πολλούς. Σύρεται κάποιος σέ δίκη; Ἀμέσως ὁ Πατέρας γίνεται συνήγορος. Βρίσκει τήν πόλη λιμός; Ἀπό συνήγορος γίνεται τροφοδότης. Ὅταν κάποιος ἀσθενεῖ σέ γιατρό μεταβάλλεται ὁ τροφοδότης. Βρῆκε ἄλλον πένθος; Ὁ νοσοκόμος γίνεται παρηγορητής. Χρειάστηκε φροντίδα γιά τούς ξένους; Ἀμέσως ἀναδεικνύεται ξενοδόχος αὐτός πού ἔγινε "τοῖς πᾶσι τά πάντα".
Τέτοιος ἦταν ὁ Χρυσόστομος καί τέτοιο τό ἔργο του. Πατέρας τῶν πτωχῶν καί ἀδυνάτων.
*******
Ἀλλά
τό κοινωνικό του ἔργο δέν εἶναι μόνο αὐτό πού ἐργάστηκε ὁ ἴδιος. Ὑπῆρξε τόση ἡ
πίεση πού ἄσκησε τό κήρυγμά του στούς ἀκροατές του, ὥστε κάθε προσπάθεια νά ἐκτιμηθεῖ αὐτό τό ἔργο πέφτει στό κενό.Ὁ Χρυσόστομος ἀγαποῦσε τό κήρυγμα. Αὐτό ἦταν τό ὅπλο του. Ἕνα ὅπλο μέ τό ὁποῖο συνέτριβε τόν σατανᾶ καί ἐδόξαζε τόν Χριστό.
Τό μόνιμο καί προσφιλές του θέμα ἦταν αὐτό πού σήμερα ὀνομάζουμε κοινωνικό πρόβλημα. Πλοῦτος-φτώχεια-ἐλεημοσύνη. Αὐτές οἱ ἔννοιες ἐπανέρχονται σέ ὅλα τά κηρύγματά του. Ὁ λόγος του ἦταν καθαρός καί ξάστερος: "Πάντα χρήματα γέγονεν· διά τοῦτο πάντα ἄνω κάτω γέγονε (Δ΄Ὁμιλ.Ματθ.). Ὄχι ἐπειδή τά χρήματα εἶναι ἁμαρτία. Ἁμαρτία εἶναι τό νά μή τά διενέμουμε στούς πτωχούς καί νά μή τά χρησιμοποιοῦμε σωστά. (ιγ΄εἰς Α΄Κορ.). Τό κήρυγμά του ἦταν τολμηρό. Ὁ Χρυσόστομος ἐκήρυττε τήν πτωχεία. Ἤθελε οἱ καρδιές τῶν πιστῶν νά ξεκολλήσουν ἀπό τό χρῆμα. Ἄν ἕνας κλέπτης σέ ληστέψει, ἔλεγε, δῶσε τά ὑπόλοιπα στούς πτωχούς. Ἔτσι πληγώνεις τόν διάβολο καίρια. "Εἰ βούλει πλουτῆσαι, γενοῦ πένης".
Ὅταν ἔβλεπε χρυσᾶ στολίδια στά κεφάλια καί τούς λαιμούς τῶν πλουσίων, νόμιζε πώς ἔβλεπε δεσμά. Βγάλε τά δεσμά σου, ἔλεγε, καί δός μου τα, γιά νά λύσω αὐτούς πού εἶναι δεμένοι ἀπό τήν πείνα. Ἀπευθυνόμενος πρός τόν γυναικεῖο κόσμο ἔλεγε: γιατί κρεμᾶτε στά αὐτιά σας τά ψωμιά μυριάδων φτωχῶν; "Τοῦ Χριστοῦ λιμώττοντος, σύ οὕτω τρυφᾷς;" Τή στιγμή πού ὁ Χριστός πεινᾶ, ἐσύ καλοπερνᾶς; Ὁ πτωχός ἦταν ὁ Χριστός.
Γιά τόν Χρυσόστομο ἡ Θεία Λειτουργία δέν σταματᾶ στόν ναό, συνεχίζεται στό σπίτι καθενός. Ὁ Χριστός σέ δέχτηκε στό τραπέζι του, κάλεσέ τον κι ἐσύ στό τραπέζι σου, ἔλεγε. Γέμισε τό τραπέζι σου ἀπό χωλούς καί ἀναπήρους. Μπαίνοντας αὐτοί στό σπίτι σου μπαίνει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Στόν τόπο προσευχῆς τοῦ καθενός συνιστοῦσε νά ὑπάρχει "κιβώτιον πενήτων". Πρίν προσευχηθεῖς, ἐλέησε γιά νά ἐλεηθεῖς". "Ἔκτεινόν σου τάς χεῖρας μή εἰς οὐρανόν, ἀλλ' εἰς τάς τῶν πενήτων χεῖρας. Ἄν ἁπλώσεις τό χέρι στά χέρια τῶν πτωχῶν, ἄγγιξες τήν κορυφή τοῦ οὐρανοῦ. "Μυστήριον γάρ ἐστιν ἡ ἐλεημοσύνη». Αὐτό τό μυστήριο τό ἔζησε πρῶτα ὁ ἴδιος στόν ἑαυτό του. Στήν ἀρχή τῆς διακονίας του μοίρασε ὅλη τήν περιουσία του στούς πτωχούς. Τήν ὕστατη στιγμή τῆς ζωῆς του μοίρασε τά ροῦχα του στούς ἀνθρώπους πού τόν παράστεκαν, ἀκόμη καί τά σανδάλιά του καί πέταξε στά ἀπέραντα πλάτη τοῦ οὐρανοῦ ὡς πτωχός πλουτίζων τόν κόσμον.
*****
«Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς»
Ὁ
κόσμος τῆς ἐποχῆς τοῦ Χρυσοστόμου δέν διέφερε πολύ ἀπό τόν δικό μας κόσμο. Ἕνας
κόσμος συγκρούσεων, ἕνας κόσμος ἄλυτων προβλημάτων γιά ὅλες τίς ἐκφάνσεις τῆς
ζωῆς καί ταυτόχρονα κόσμος εὐημερίας καί ἄνεσης. Γιά τόν Χρυσόστομο ἡ εὐημερία
εἶναι κίνδυνος, τό χειρότερο εἶδος διωγμοῦ, χειρότερο καί ἀπ᾽αὐτόν τόν φανερό
διωγμό. Κανείς δέν βλέπει κινδύνους. Ἡ ἄνεση κοιμίζει τούς ἀνθρώπους καί ὁ
διάβολος θανατώνει τούς κοιμισμένους. Τό μήνυμά του ἴσιο καί καθαρό σάν τή ζωή
του εἶναι: «Μή τοίνυν μετά ἀνέσεως προσδοκάσθω τις τόν οὐρανόν ὄψεσθαι.» Μή
περιμένει κανείς νά μπεῖ στόν Παράδεισο μέ ἄνεση. «Τήν πενίαν ζηλώσωμεν».Μακαριώτατε πάτερ καί Δέσποτα, οἱ καιροί μας «οὐ μενετοί». Ὁ λαός τοῦ Θεοῦ ζητᾶ παράκληση, παρηγοριά, διαφώτιση στά θέματα πίστεως καί λατρείας. Ὁ λαός προσβλέπει πρός τήν Ἐκκλησία παρ᾽ ὅλο τόν πόλεμο ὁ ὁποῖος προσγίνεται ἐναντίον της. Στούς χαλεπούς τούτους καιρούς ταπεινά εὐχόμαστε, ὅπως ὁ Κύριος ὁ Θεῖος τῆς Ἐκκλησίας Δομήτωρ σᾶς χαρίζει ὑγεία «κατ᾽ ἄμφω» ἐπί μακρά σειρά ἐτῶν, ὅπως παρακαλεῖτε τόν λαό τῆς δοκιμαζόμενης Μεγαλονήσου μας, καί τόν στηρίζετε καί τόν ὁδηγεῖτε εἰς νομάς σωτηρίους κατά τό παράδειγμα τοῦ προστάτου σας Ἁγίου, γιά νά δεῖ ὁ λαός μας καλύτερες μέρες καί νά ἀξιωθεῖτε σεῖς καί ὁ λαός νά χαροῦμε τήν καρποφορία τῶν ἀγώνων πρός δόξαν τοῦ ἐν Τριάδι Προσκυνητοῦ Ὀνόματος τοῦ Κυρίου καί χαρά τῶν μακαρίων ψυχῶν ὅσων ἀγωνίστηκαν γιά τήν ἐλευθερία τῆς μαρτυρικῆς νήσου τῶν Ἁγίων. Πολλά τά ἔτη σας, Μακαριώτατε.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἀρχιγραμματεύς Ἱεράς Συνόδου
τῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς
Κύπρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου