Παρασκευή 14 Μαΐου 2021

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΑ ΤΗΝ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΠΟΥ ΧΑΝΕΙΣ 2 - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

 

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΑ  ΤΗΝ  ΤΗΝ  ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ  ΠΟΥ  ΧΑΝΕΙΣ  2Ο

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ


        Τα λίγα, πολύ λίγα που ακολουθούν γράφονται με αφορμή εκτενές, ανθρώπινο, πολύ ανθρώπινο, και όχι λίγο χριστιανικό σχόλιο-«Αναστάσιος»- «Νίκος Κλ. 13.5.21-9,56 πμ» στα περί «πάπο-προτεσταντισμού», γνωστού συντάκτη. Προσθέτω και τις αφελείς αφέλειες έτερου, για το … «έγκλημα καθοσιώσεως» της Συνοδικής αναστολής ψαλμωδίας του «Κανόνα της Αναστάσεως». Για αμφοτέρους δε, με την ευχή να χαίρονται τους ανώνυμους-απρόσωπους χειροκροτητές τους, γνωστούς-άγνωστους στρατευμένους «ποδοσφαιρικού τύπου οπαδούς», της εμμονικής τους «απόνοιας». Πιο πολύ όμως ως πρόσκληση-παράκληση να αναρωτηθούν, αν έχουν συνείδηση σε ποιους πάνω απευθύνονται! Και, βέβαια, ως εξ αγαθού συνειδότος πνευματικό αφιέρωμα στην ελευθερία της αγάπης του ανωτέρω σχολιαστή.

     Λοιπόν. «Πριν αλέκτορα φωνήσαι τρις», αυτή τη φορά, κατά θεία συντυχία-θεία ευλογία, στο εξελισσόμενο αυτές τις μέρες  6ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ιδιαίτερα, ο Μητροπολίτης Ν. Ιωνίας Γαβριήλ, και ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, συν ο Καθηγητής της ίδιας Θεολογικής Σχολής Ιωάννης Παναγιωτόπουλος, εξήγησαν και θεμελίωσαν απευθυνόμενοι εις πάντα άμεσα ενδιαφερόμενο χριστιανό ορθόδοξο, αλλά και εις επήκοον πάντων διεθνώς, με βάση ποιους Εκκλησιαστικούς Κανόνες, συν την αρχή «συναλληλίας» με το Ελληνικό Κράτος, και τους σχετικούς «διακριτούς ρόλους», η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος, που ως ομολόγησαν ευθαρσώς, αρχικά αιφνιδιάστηκε, όπως όλοι οι θεσμοί, έσπευσε να λάβει και έλαβε, ποια μέτρα για την αντιμετώπιση από της πλευράς της, της απροσδόκητης έκτασης πανδημικής Κοβιτ19 θανατερής απειλής. 

       Ενδεικτικά καταγράφω απόσπασμα του 88ου Κανόνα της Πενθέκτης εν Τρούλλω Οικουμενικής Συνόδου, που έχει τεράστια σημασία, γιατί η ρίζα του είναι λόγια του Κυρίου αυτούσια. «Τὸ γὰρ σάββατον διὰ τὸν ἄνθρωπον γενέσθαι ἐκδιδασκόμεθα· ὥστε διὰ πάντων προτιμητέαν ἡγεῖσθαι τήν τοῦ ἀνθρώπου σωτηρίαν τε καὶ ἀπάθειαν».

      «Και έλεγεν αυτοίς. Το Σάββατον δια τον άνθρωπον εγένετο, ουχ ο άνθρωπος δια το Σάββατον. Ώστε κύριος εστίν ο Υιός του Ανθρώπου και του Σαββάτου»-«Το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο, όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο. Συνεπώς ο Υιός του Ανθρώπου εξουσιάζει και το Σάββατο». Μαρκ.2,27. Τουτέστιν. Απλά, πολύ απλά για τους απλούς. Όλα τα τυπικά οριζόμενα, όση θεία Αλήθεια κι αν κουβαλούν έχουν λόγο υπάρξεως στην Εκκλησία μόνο όσο τη ζωή με τη διπλή της έννοια-φυσική και πνευματική- του χριστιανού ορθόδοξου διακονούν. Αναστέλλονται, αρμοδίως, ή και παύουν, να έχουν θέση, όταν φτάνουν να εξελίσσονται σε βραχνά, φυλακή και καταδυνάστευση αυτού.  Τελεία και παύλα.

    Κατά ταύτα συγχαρητήρια στον Ιστολόγο, τον οποίο βέβαια «εβάσκανεν ουδείς», που έσπευσε να αναρτήσει τις ανωτέρω επίσημες και σε διεθνές επίπεδο ανακοινώσεις της Χριστιανικής και Ορθόδοξης αντιμετώπισης της Πανδημίας Κόβιτ19 από μέρους της Ορθόδοξης Εκκλησίας που στην Επικράτεια του Ελληνικού Κράτους, όχι στον αέρα, ούτε σε έρημο τόπο  «παροικεί».

«Χριστός Ανέστη, θανάτω, θάνατον πατήσας».

Με «την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα»

Αθανάσιος Κοτταδάκης


ΥΓ.  Όσο για όσους παραβίασαν τη Συνοδική Απόφαση, τα πρώτα φέροντες ή τα μεσαία λειτουργικά, και τους απλούς χριστιανούς ορθόδοξους. «Ουδέν Σχόλιον». Καθένας κάνει τη δική του ανάγνωση. 

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Οσα χρόνια ακούω το βράδυ της Ανάστασης να ψάλλεται ο Κανόνας της Αναστάσεως, ποτέ δεν αισθάνθηκα "βραχνά, φυλακή και καταδυνάστευση".Γι αυτό και δέν ζήτησα ποτέ την αναστολη ή την παύση του. Αντίθετα αισθανόμουν χαρά, ευφροσύνη και αγαλλίαση.
Οσοι αισθάνονται "βραχνά, φυλακή και καταδυνάστευση", θα πρέπει να ερευνήσουν τον εαυτό τους, για να ανακαλύψουν τον λόγο.

Σπυρίδων Σεργιαννης είπε...

Δεν με αναπαυουν σχεδόν ποτέ τα άρθρα του κυρίου Κοτταδακη. Όλο υπονοούμενα, μπηχτές γαι το πατέρα Αναστάσιο Γκοτσοπουλο, μου αποπνέουν και μια έπαρση, καθώς μόνον εκείνος και οι συνακόλουθοο του, είναι σωστοί στις απόψεις τους και φυσικά στην ζωή τους.
Το μοναδικο που μου άρεσει φυσικά, και είναι οι τίτλοι που επιλέγει στα άρθρα του.

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Αμφοτεροι "απο την πολη ερχομαι και στην κορφη καν' ελα", τοσο καταλαβαινουν απο θεολογια. Γρι ! Αντιστοιχα και οι γνωστοι-αγνωστοι παρομοιοι. Αθ. Κοττ.

Ανώνυμος είπε...

Γιατί η διαμαρτυρία σας κ. Κοτταδάκη γνωστό σε όλους ότι στην Ελλάδα και αυτός που δεν πατάει το πόδι του να εκκλησιαστεί το παίζει Θεολόγος. Σε τέτοιους άμοιρους στοχεύουν οι Γεροντάδες, στην αμορφωσιά του κοσμάκη.

Π. Νικόλαος Καπνιάς είπε...

Κύριε Κοτταδακη, όλα καλά αυτά που λέτε, δεν έχω διάθεση ή λόγο αντιδικίας. Συγχωρείστε με όμως, αλλά πραγματικά θεωρείτε οτι η βαρύτατη φράση «όταν φτάνουν να εξελίσσονται σε βραχνά, φυλακή και καταδυνάστευση αυτού» περιγράφει σε κάποιες περιπτώσεις τα «τυπικώς οριζόμενα»; Δεν είμαι οπαδός της άποψης ότι το λειτουργικό τυπικό είναι «τέλειο» και πρέπει να παραμείνει απαράλλακτο, διότι η παράδοση ενέχει εντός της την πραγματικότητα μιας - έστω αργής αλλά - σίγουρα σταδιακής εξέλιξης σε κάθε εποχή και τόπο. Η εξέλιξη όμως δεν γινόταν επειδή τα τυπικώς οριζόμενα ήταν «βραχνάς, φυλακή και καταδυνάστευση». Περισσότερο αυτό που γινόταν ήταν προσαρμογή στις καινούργιες συνθήκες και όχι επειδή το «παλαιό τυπικό» ήταν «βραχνάς, φυλακή και καταδυνάστευση».

Κάπως έτσι σκέπτομαι περί της λειτουργικής εξέλιξης: μπορεί και να κάνω λάθος. Περιμένω τη δική σας απάντηση.

Χριστός Ανέστη!

Π. Νικόλαος Καπνιάς, Παιανία Αττικής

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

«Αληθώς Ανέστη, Θανάτω, θάνατον πατήσας», πάτερ Νικόλαε. Μπορώ να συμφωνήσω ότι είναι βαρύτατη η φράση μου που αναφέρετε. Μπορώ μάλιστα να προσθέσω ότι είναι και επικίνδυνη για το οριζόντιο αυτής. Αλλά ! Αν η σκέψη κρατηθεί στο ουσιαστικό νόημα, «Όλα τα τυπικά οριζόμενα … έχουν λόγο υπάρξεως … μόνο όσο τη ζωή … φυσική και πνευματική του χριστιανού ορθόδοξου διακονούν», γίνεται ανάλαφρη. Όταν αυτό χαθεί, κληρικός είστε, νιώθετε πιο άμεσα, κατανοείτε πιο καλά, τι μένει ή τι γίνεται. Τέλος παύει εντελώς να είναι βαριά, αν δεν … «απολησμονείται» ότι τα αναφερόμενα στο κινητό-εποχιακό Κανόνων, Κανονικής τάξης-«πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω»-ανήκει νυν στη Συνοδική ευθύνη της Εκκλησίας, που είναι Εκκλησία Θεού ζώντος με ό,τι αυτό συνεπάγεται τη συγκεκριμένη στιγμή ! Είναι, λοιπόν, ευδιάκριτο ποιους πιάνει πρώτα το, «πείθεσθε τοις ηγουμένοις …», αλλά και κατά που πάει το πράγμα, όταν καθείς με μια αόριστη επίκληση της … «Παράδοσης» ανοίγει δικό του μαγαζί. Αυτά ως απλή γνώμη προσωπική. Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

Το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ ασφαλώς δεν θα χανόταν "η φυσική και πνευματική ζωή του χριστιανού ορθοδόξου" εάν ψαλλόταν ο Κανών της Αναστάσεως. Γιατί λοιπόν η "Συνοδική ευθύνη της Εκκλησίας" δεν φρόντισε ώστε "πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω", και να ψαλλή ο Κανών και να γίνη η Ανάσταση στην ώρα της ?
Η απάντηση, που δίνει η διανοητική λειτουργία των περισοτέρων μελών της Εκκλησίας, είναι ότι η "Συνοδική ευθύνη" δεν ήθελε να φέρη αντίρρηση στην "Κυβερνητική ευθύνη".
Ας το παραδεχθούμε αυτό, και ας αφήσουμε κατά μέρος το δήθεν "κινητό-εποχιακό Κανόνων".
Η ειλικρίνεια είναι καλό πράγμα.

Ανώνυμος είπε...

Έχεις φιλότιμο ιστολόγε δεν είσαι δούλος της σκοπιμότητας. Είσαι έγκριτος ιστολόγος... Δεν είσαι μεροληπτικός και αφήνεις να ακουστεί η άλλη άποψη.

Π. Νικόλαος Καπνιάς είπε...

Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση σας.

Ἰ. Ἀ. Ἠ. είπε...

Τόσα λόγια, τόσες δικαιολογίες, τόσες "αυθεντικές" ερμηνείες, για να μην τεθεί το ουσιαστικό ερώτημα:
Μπορεί η σημερινή διοίκηση της Εκκλησίας να πει επιτέλους ένα όχι, ένα φτάνει πια, ένα ως εδώ και μη παρέκει στην πολιτεία;
Αυτό είναι το ουσιαστικό πρόβλημα και προφανώς δεν συμφέρει κανέναν να συζητηθεί.