Πέμπτη 14 Απριλίου 2022

ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΜΑΤΑ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ  ΚΑΙ  ΑΛΛΑ  ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΜΑΤΑ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

         Με αφορμή, αν επιτρέπετε, και σε επίρρωση όσων γράφει ο π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος για την έκφωνη ανάγνωση και των λεγομένων «μυστικών» ευχών, θα πρόσθετα κατ’ αρχήν ότι το θέμα είναι ουσιαστικά λυμένο από τα πρώτα βήματα της Εκκλησίας δια χειρός Απ. Παύλου, αν διαβάσουμε προσεκτικά, πλην και ευρύτερα τα ακόλουθα :

1.   Α΄ Κορινθίους 14,14κε.

«14. Γιατί αν προσεύχομαι σε ακατανόητη γλώσσα, προσεύχεται το πνεύμα μου, ο νους μου όμως παραμένει αμέτοχος. 15. Τι πρέπει λοιπόν να κάνω, θα προσευχηθώ με το πνεύμα μου, θα προσευχηθώ όμως και με το νου μου. Θα ψάλω με το πνεύμα, θα ψάλω και με το νου.  16. Γιατί πραγματικά, αν ευλογείς το Θεό στη γλώσσα του πνεύματος, πώς θα μπορέσει αυτός που δεν καταλαβαίνει αυτή τη γλώσσα να πει το «Αμήν» στην προσευχή της ευχαριστίας που είπες; Αφού δεν καταλαβαίνει τι λες. 17. Εσύ μπορεί να λες μια ωραία προσευχή ευχαριστίας, ο άλλος όμως δεν καταλαβαίνει τίποτα. 18. Ευχαριστώ το Θεό γιατί περισσότερο από όλους σας έχω το χάρισμα των γλωσσών. 19. Αλλά στην Εκκλησία προτιμώ να λέω πέντε λόγια κατανοητά για να καθοδηγήσω και άλλους στην πίστη, παρά μύρια λόγια που κανείς δε θα τα καταλάβει». Και παρακάτω γίνεται πολύ πιο ξεκάθαρος, όσο και αυστηρός. Στιχ. 23. «Υποθέστε πως συναθροίζεται όλη η Εκκλησία και αρχίζουν να όλοι να μιλούν γλώσσες, αν μπουν μέσα στο χώρο της συναθροίσεως άσχετοι ή άπιστοι θα σας περάσουν για τρελούς …»

     Βέβαια εδώ ο Απόστολος των Εθνών αναφέρεται σ’ όσους είχαν τότε «χάρισμα γλωσσών», και σηκώνονταν στην Εκκλησία κι έλεγαν αυτά που μόνο αυτοί καταλάβαιναν, και προσπαθεί να περιμαζέψει, να βάλει σε μια τάξη το πράγμα. Και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, με τη σειρά του εξηγεί με πόση λεπτότητα και διάκριση το κάνει. «Ομιλιών Μικρή Φιλοκαλία» σ.146κε εκδ. «ΤΑΩΣ».

2.   Π. Ευδοκίμωφ, «Η Ορθοδοξία», σ.324 κε.

       «Το σύνολο των εκκλησιαστικών ακολουθιών έχει αποτελεστεί από χωρία των αγίων Γραφών, από παραφράσεις των, και από υπομνήματα σ’ αυτά …

… Η λειτουργική αντωνυμία α΄ προσώπου δεν είναι ποτέ στον ενικό αριθμό. Ο ιερεύς οφείλει να μην τελεί ποτέ μόνος τη Λειτουργία. Πρέπει ένα τουλάχιστον δεύτερο πρόσωπο-και μέσα σ’ αυτό ο κόσμος ολάκερος-να είναι παρόν …

      … Το ιερατείο και οι πιστοί σχηματίζουν ένα μοναδικό λειτουργικό Σώμα …Η Ορθοδοξία δε δέχτηκε ποτέ στην Εκκλησία τη χρήση μουσικών οργάνων, ήχων χωρίς λόγια, με την ορθή σκέψη, ότι μόνη η ανθρώπινη φωνή μπορεί να περιβληθεί το αξίωμα «του αποκρινόμενου» στο Λόγο του Θεού και ότι «ο χορός» που ψάλλει με μία μόνη ψυχή είναι η κατάλληλη έκφραση του Σώματος ενωμένου με το χορό των αγγέλων 

… Η Λειτουργία είναι μυστήριο που ξετυλίγεται στην ιερή σκηνή του ναού και παρασύρει στη δράση τη σύναξη των πιστών. Είναι δράμα διαλογικό κατευθυνόμενο από τον ιερέα, στο οποίο συμπράττουν ο διάκονος-άγγελος ή κήρυξ-και ο χορός των πιστών. Σ’ αυτή τη «δημόσια διακονία» ή «κοινή υπόθεση» ο λαός παρουσιάζει στο Θεό την προσφορά του, και ο Θεός του δωρίζει τη χάρη και την παρουσία του …

… Όταν στη Λειτουργία ακούμε «Τούτο εστί το Σώμα μου», τα ίδια τα λόγια του Χριστού αντηχούν μέσα απ’ το χρόνο. Δεν πρόκειται για επανάληψη ανθρώπινη : Χάρη στο λειτουργικό συγχρονισμό κοινωνούμε πέρα απ’ το χρόνο με αυτό που μένει άπαξ διά παντός. Η ακολουθία παίρνει αξία θείας ζωής, που ο ναός γίνεται τόπος της…»

3.   Ο  Π. Ν. Τρεμπέλας.

      Στις παραδόσεις μας υπογράμμιζε με ιδιαίτερη θέρμη και επέμενε στην ξεχωριστή  σημασία που έχει ότι όλες οι λειτουργικές ευχές είναι γραμμένες σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο-π.χ. «Πάλιν και πολλάκις Σοι προσπίπτομεν και Σου δεόμεθα Αγαθέ και Φιλάνθρωπε, όπως επιβλέψας επί την δέησιν ημών, καθαρίσης ημών τας ψυχάς και τα σώματα …»-και ότι πρέπει να διαβάζονται έκφωνα. Και ότι είναι ξεκάρφωτο-γράφε ά-νοητο-αυτό που γίνεται, εκφώνηση μόνο της καταληκτικής πρότασης. «Όπως υπό του κράτους Σου πάντοτε φυλαττόμενοι …». «Φυλαττόμενοι», βέβαια, όλοι μαζί, κι ο ίδιος και οι πιστοί.

     Όλως ιδιαιτέρως τόνιζε και επισήμαινε ότι και στην κορύφωση της Λειτουργίας σε α΄ πληθυντικό πρόσωπο είναι η εκφώνηση: «Τα σα εκ των σων σοι προσφέρομεν …», πράγμα που γίνεται ακόμα πιο έντονο και απόλυτα ξεκάθαρο στην κλιμακωτά ανερχόμενη πνευματική παρακλητική ένταση των τριών ρημάτων που ακολουθούν το «Έτι προσφέρομεν Σοι την λογικήν ταύτην και αναίμακτον λατρείαν … και παρακαλούμεν Σε, και δεόμεθα και ικετεύομεν …» της ευχής του καθαγιασμού που διαβάζει ο ιερέας. Συν, δεν παρέλειπε να υπογραμμίσει και αναδείξει την συνάμα άμεση παρεμβολή του λαού μέσω του χορού ψάλλοντος διακριτικά-ευλαβικά τον ύμνο   με τα τρία ρήματα. «Σε υμνούμεν, Σε ευλογούμεν, Σοι ευχαριστούμεν …», που κι αυτά με τη σειρά τους ανεβάζουν κλιμακωτά την πνευματική ευχαριστιακή ένταση, για να καταλήξουν στο επίσης σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, «και δεόμεθά Σου, ο Θεός ημών» ! Ποιοι; Ασφαλώς το ένα και μοναδικό Σώμα των πιστών, «συν πάσι τοις αγίοις…

     Από κει και πέρα αφήνεται στον καθένα να εννοήσει που πάει το πράγμα και σήμερα, με τα τάχα μου «βυζαντινά» μεγαφωνικά ξεφωνητά και τις συνακόλουθες «βυζαντινές» λαρυγγικές γαργάρες που κατακαλύπτουν το μόνο και ουσιαστικό που πρέπει να μένει ακάλυπτο, στρογγυλό, καθαρό, ευήκοο, εύληπτο, κατανοητό κι από τον πιο απλοϊκό, τη λέξη, τη λαλιά, το λόγο-νόημα, πρόκληση σε κοινό βίωμα της μεγάλης Αλήθειας !

       Συγγνώμη, που θα κλείσω ξαναγράφοντας πιο ξεκάθαρα. Όσοι θεολόγοι και κληρικοί δεν ευτυχήσατε να έχετε Πανεπιστημιακό Δάσκαλο τον αείμνηστο Π. Ν. Τρεμπέλα, αφήστε τον ήσυχο στο μακάριο ύπνο του. Δεν είναι για τα χρόνια σας, δεν είναι για την εποχή σας !

Αθανάσιος Κοτταδάκης

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο μακαριστός π. Ιωάννης Ρωμανίδης δίνει μία διαφορετική ερμηνεία στα "γένη γλωσσών". Τά συνδέει με την Νοερά Προσευχή και περιγράφει την θέση των πιστών μέσα στην Εκκλησία, ανάλογα με την Πνευματική τους κατάσταση.

https://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/quot-oi-laikoi-kai-klirikoi-stin-archaia-ekklisia-quot/?print=print

Ανώνυμος είπε...

Οι ευχές πρέπει να είναι μυστικές. Αν τις ακούει ο λαός τότε που είναι το μυστήριο. Δεν έπρεπε στους ναούς να υπάρχουν βιβλιαράκια που γράφουν αυτές τις ευχές που δεν είναι για τον κόσμο αλλά για τους κληρικούς.

Ανώνυμος είπε...


Οι ευχές λέγονται μυστικώς, «ως και η καθ΄ημάς παράδοσις έχει», γράφουν τα αρειοπαγιτικά συγγράμματα, γιατί δεν είναι επιτρεπτόν τα Μυστήρια «εκ του κρυφίου προς το κοινόν εξάγειν» (P.G. 3: 565 ).

Ανώνυμος είπε...



Οι ευχές είναι σε α΄πληθυντικό, γιατί εννοούν τους συλλειτουργούντες ιερείς, όταν οι ευχές λένε για την αναφορά "ην εκ των χειρών ημών-των ιερέων- δέξασθαι"
όταν είναι σε πρώτο ενικό, εννοούν τον προεστώτα της Θ. Λειτουργίας. ὁσοι υποστηρίζουν τη μυστική αναγνωση των ευχών έχουν δίκιο, το να διαβάζονται εκφώνως είναι μοντερνισμός
Συνταξιούχος θεολόγος.

vasileios thermos είπε...

Στις 12/4 έγραφα σε παρόμοια ανάρτηση:

Αγαπητοί αδελφοί, ας μου συγχωρηθή να προσθέσω και το έργο μου 'Το ξεχασμένο Μυστήριο' όπου παρατίθεται πληθώρα πατερικών μαρτυριών για την εις επήκοον απαγγελία των ευχών. Μού προκαλεί βαθειά θλίψη να επανέρχονται κάποιοι με τα ίδια ρηχά και αθεολόγητα επιχειρήματα όταν τα ζητήματα είναι λελυμένα από αιώνων μεν κατά τους Πατέρες, από δεκαετιών δε κατά επιφανείς θεολόγους. Η δύναμη της συνήθειας, ενίοτε και ο φανατισμός, τυφλώνουν. Να σημειώσουμε, τέλος, και την εμπεριστατωμένη εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου του 2004, η οποία έβαλε τέλος στην προβληματική εγκύκλιο του 1956 που αναγραφόταν στα παλιά Ιερατικά. Καμία δικαιολογία δεν υπάρχει πια, παρά μόνο πείσμα.
Ευλογημένη Μεγάλη Εβδομάδα εύχομαι και καλή Ανάσταση!

Σήμερα, βλέποντας αυτά, τι να προσθέσω; Ο Θεός να μας λυπηθή για το επίπεδό μας... Ασχετωσύνη, αναμάσημα των ίδιων στερεότυπων, διανοητική οκνηρία, τρικυμία εν κρανίω. Δηλαδή στην Βάπτιση και στον Γάμο όπου όλες οι ευχές απαγγέλλονται εις επήκοον χάνεται το μυστήριο; Και στην Προηγιασμένη γιατί τις λένε εις επήκοον; Δεν έχουν ιδέα τι εννοούν οι Πατέρες. Επικρατεί πλήρης σύγχυση για το τι σημαίνει 'μυστικώς'.
Η αποσιώπηση των ευχών είναι στρεβλή εκκλησιολογία. Και καθιστάμενη συνήθεια επί αιώνες κατέστρεψε πλήρως την εκκλησιολογία στις συνειδήσεις κληρικών και πιστών. Οι Πατέρες των 7 πρώτων αιώνων θα τα έχαναν αν έβλεπαν τη σημερινή Λατρεία μας. Θα διερωτώντο αν ανήκουμε στην ίδια Εκκλησία!

Για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή. Καλή Ανάσταση!
π. Βασίλειος Θερμός

Ανώνυμος είπε...

«μυστικῶς τὰ μυστικὰ φθέγγεσθαι καὶ ἁγίως τὰ ἅγια»
Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος.

Ἀποσπασματικά μεταφέρω ἀπό τήν εἰσήγηση-ὁμιλία τοῦ Ἀρχιμανδρίτου Νικοδήμου, ἡγουμένου Ἱερᾶς Μονῆς Παναγίας Χρυσοποδαριτίσσης - Νεζερῶν (Πατρῶν) μέ θέμα : «Η ΑΝΑΓΝΩΣΙΣ ΤΩΝ ΕΥΧΩΝ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ», ὅπου ἐμπεριστατωμένα ἀσχολείται καί ἀναφέρεται εἰς «τὸν τρόπο τῆς ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν τῆς θείας Λειτουργίας, μὲ τὴν συνείδησιν ὅτι τὸ θέμα αὐτὸ δὲν ἀποτελεῖ παρωνυχίδα, οὔτε μία τυπικὴ διάταξι, ἀλλ᾿ ἐκφράζει τὴν θεολογία τῆς λατρείας καὶ τὴν οὐσία τῆς ὅλης πνευματικῆς καὶ ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς»:
.....................
«Πολὺ ἐστάθησαν εἰς τὸν ἀπόστολον Παῦλον , ὁποὺ γράφει: “Ἐπεὶ ἐὰν εὐλογήσῃς τῶ πνεύματι, ὁ ἀναπληρῶν τὸν τόπον τοῦ ἰδιώτου πῶς ἐρεῖ τὸ ἀμὴν ἐπὶ τῇ σῇ εὐχαριστίᾳ;”. Τὸ χωρίον μάλιστα αὐτό, ἐπὶ σειρᾷ ἐτῶν, ἐθεωρήθη ὡς ἡ πλέον ἀφοπλιστικὴ ἐπιβεβαίωσις τῆς εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ ἀναγνώσεως τῆς εὐχῆς τῆς Ἀναφορᾶς. Ὅμως, ὀλίγον προσεκτικωτέρα μελέτη τοῦ κειμένου μᾶς πείθει σαφέστατα ὅτι, τὸ συγκεκριμένον ἐδάφιον οὐδεμία σχέσι ἔχει μὲ τὴν τέλεσι τῆς θείας Εὐχαριστίας, πολὺ δὲ περισσότερο μὲ τὸν τρόπο ἀναγνώσεως τῶν καθαγιαστικῶν εὐχῶν. Ἡ μαρτυρία αὐτὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου δὲν ἀφορᾶ εἰς τὸν μυστικὸ τρόπον ἀναγνώσεως κάποιας συγκεκριμένης εὐχῆς, πολὺ δὲ περισσότερο τῆς εὐχῆς τῆς Ἀναφορᾶς, ἀλλ᾿ εἰς τὴν ἀδυναμία κατανοήσεως τοῦ περιεχομένου τῆς προσευχῆς, ὅταν αὐτὴ ἐλέγετο εἰς ἕνα ἄγνωστο γλωσσικὸν ἰδίωμα, ὄχι ὑπὸ τοῦ ἱερέως ὁπωσδήποτε, ἀλλ᾿ ὑπ᾿ ἐκείνου ὁποὺ εἶχε τὸ χάρισμα τῆς γλωσσολαλίας.
Ἔτσι ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἑρμηνεύει: «Ὃ δὲ λέγει, τοῦτό ἐστιν· ἂν εὐλογήσῃς τῇ τῶν βαρβάρων φωνῇ, οὐκ εἰδὼς τί λέγεις, οὐδὲ ἑρμηνεῦσαι δυνάμενος, οὐ δύναται ὑποφωνῆσαι τὸ Ἀμὴν ὁ λαϊκός. Οὐ γὰρ ἀκούων τό, “Εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων”, ὅπερ ἐστὶ τέλος, οὐ λέγει τὸ Ἀμὴν».
...........................
Ἡ πρώτη θεσμικὴ πρᾶξις περὶ τοῦ τρόπου τῆς ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν περιέχεται εἰς τὸν ιθ΄ κανόνα τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Συνόδου (363 μ.Χ.), ὁποὺ λέγει ὅτι: “Μετὰ τὸ ἐξελθεῖν τοὺς κατηχουμένους... οὕτω τῶν πιστῶν τὰς εὐχὰς γίνεσθαι τρεῖς, μίαν μὲν τὴν πρώτην διὰ σιωπῆς, τὴν δὲ δευτέραν καὶ τρίτην διὰ προσφωνήσεως πληροῦσθαι...”. Ἔτσι ἐθεσπίσθη τόσον ἡ μυστικὴ ἀνάγνωσις τῶν εὐχῶν, ὅσον καὶ ἡ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, ἡ διὰ λαμπρᾶς, δηλαδὴ, φωνῆς ἀπαγγελία τῆς ἐκφωνήσεως-δοξολογικῆς κατακλεῖδος των. Ὁ ἐν λόγῳ κανὼν δὲν ἔχει τοπικὸ χαρακτῆρα, οὔτε ἀναφέρεται εἰς τὴν λειτουργικὴ πρᾶξι μίας τοπικῆς Ἐκκλησίας, ἀλλ᾿ ἔχει οἰκουμενικὸ χαρακτῆρα καὶ ἀφορᾶ εἰς τὸ τελετουργικὸν ὁλοκλήρου τῆς Ἐκκλησίας, ἐφ᾿ ὅσον ἀνεγνωρίσθη διὰ τοῦ β΄ κανόνος τῆς Ϛ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου.
........................................
Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης (+1809), ὁ “εὐσεβέστατος καί ὀρθοδοξότατος καί τῶν δογμάτων τῆς τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας τρόφιμος”, ἔγραφε σαφῶς εἰς τὸ “Πηδάλιόν” του ὅτι: «Αἱ μυστικαὶ εὐχαί, εὐλογίαι τε καὶ ἐπικλήσεις, αἱ ἁγιαστικαὶ καὶ τελειωτικαὶ τῶν Μυστηρίων, ἐξ ἀγράφου παραδόσεως θέλει νὰ ἦναι καὶ ὁ Ἀρεοπαγίτης Διονύσιος, ἐν τῷ ζ΄ κεφαλαίῳ τῆς “Ἐκκλησιαστικῆς ἱεραρχίας”, οὕτω λέγων· “Τὰς δὲ τελεστικὰς ἐπικλήσεις οὐ θεμιτὸν ἐν γραφαῖς ἀφερμηνεύειν, οὔτε τὸ μυστικὸν αὐτῶν, ἢ τὰς ἐπ᾿ αὐταῖς ἐνεργουμένας ἐκ Θεοῦ δυνάμεις ἐκ τοῦ κρυφίου πρὸς τὸ κοινὸν ἐξάγειν, ἀλλ᾿ ὡς ἡ καθ᾿ ἡμᾶς ἱερὰ παράδοσις ἔχει, ταῖς ἀνεκπομπεύτοις μυήσεσιν αὐτὰς ἐκμαθών”. Ὅθεν καὶ ἡ πρᾶξις τῆς Ἐκκλησίας ἀείποτε μυστικῶς, καὶ οὐχὶ ἐκφώνως, ὡς τὰ Κυριακὰ λόγια, ἀναγινώσκουσα τὰς εὐχὰς ταύτας, τὴν σεσιωπημένην καὶ ἄγραφον καὶ μυστικὴν ταύτην παράδοσιν αἰνίττεται».
.................................
Εἰς τὶς ἡμέρες μας καταβάλλεται προσπάθεια νὰ ἀγνοηθῇ ἡ Ἀποστολικὴ Παράδοσις, γι᾿ αὐτὸ καὶ γίνεται λόγος κυρίως γιὰ διανοητικὴ καὶ αἰσθητικὴ γνῶσι. Ἡ “λογικὴ λατρεία” (Ρωμ. ιβ΄, 1) κατανοεῖται μᾶλλον ὡς διανοητική, καὶ ὄχι ὡς συμμετοχὴ “ἐν ἐλευθερίᾳ ἐκ τῶν ἀλόγων παθῶν”, ὅπως τὴν ἀντελήφθησαν οἱ Πατέρες. “Ὅλη αὐτὴ ἡ νοοτροπία κρύπτει μέσα της στοιχεῖα μιᾶς βαρλααμικῆς σχολαστικῆς προσεγγίσεως στὸν χῶρο τῶν Μυστηρίων”.
...................................
Περισσότερα στήν κατωτέρω διεύθυνση.
https://alopsis.gr/alopsis/anagnefx.pdf
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Σπεύδει εδώ κι εκεί-παρότι μη θεολόγος- και αποφαίνεται παπικά, ο 15.4.2022-2:33 π. μ. : «Ὅλη αὐτὴ ἡ νοοτροπία κρύπτει μέσα της στοιχεῖα μιᾶς βαρλααμικῆς σχολαστικῆς προσεγγίσεως στὸν χῶρο τῶν Μυστηρίων». Ως μεταπράτης βέβαια αντιλήψεων δυο κληρικών εραστών(;) ΓΟΧ ή ΓΟΧ(;)-ήγουν, ουσιαστικά «σχισματικών», όπερ χειρότερο από αιρετικών, κατά Άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο. Αγνοείτε όλοι ότι η Εκκλησία είναι και μένει ζώσα ως τη συντέλεια του κόσμου. Και, σε τέτοια θέματα «Κανονίζει» Συνοδικά το «Χριστός χθες και σήμερον ο αυτός και εις τους αιώνας»-Εβρ.13,8-αποβλέποντας στο εποχιακό- και βλέπουμε, υπάρχουν και Κανόνες σε ύπνο ή νεκροί-πνευματικό όφελος των πιστών. Που είναι «λογικά πρόβατα» στο μέτρο ωριμότητας που τους δώρισε ο Χριστός. Έτσι στη Λειτουργία «ιερατείο και πιστοί σχηματίζουν ένα μοναδικό λειτουργικό Σώμα» σε διαλογική αναφορά στον Τριαδικό Θεό. Όπου το προέχον, το κυρίαρχο, το άκρως ενδιαφέρον είναι και μένει διαπαντός, η λέξη, η λαλιά, ο λόγος που εκφωνείται με όση δυνατή ευλάβεια, εύηχα, στρογγυλά, καθαρά, ακέραιος όμως και πλήρης νοηματικά. Και αντίστοιχα εισπράττεται-κατανοείται και από τον πιο απλοϊκό ! Και σε τελική ανάλυση ο κλασσικός αρχικός λόγος του Απ. Παύλου : «Αλλά στην Εκκλησία προτιμώ να λέω πέντε λόγια κατανοητά για να καθοδηγήσω και άλλους στην πίστη, παρά μύρια λόγια που κανείς δε θα τα καταλάβει»-1Κο.14,19. Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

«...η μέθεξη του Μυστηρίου της θείας Λειτουργίας γίνεται με την μετάνοια, την κάθαρση της καρδιάς από τα πάθη, την ταπείνωση, την συμμετοχή σε όλη την εκκλησιαστική ζωή»
(Σεβ. Μητροπ. Ναυπάκτου καί Ἁγ. Βλασίου κ. Ἱερόθεος)

Ἀξιότιμε κ. Καθηγητά,
συνέχεια τῶν ἀνωτέρω σᾶς παραπέμπω στήν κατωτέρω διεύθυνση:

https://alopsis.gr/%CF%83%CE%B5%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B8%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CF%83%CE%B5%CE%B2-%CE%BC%CE%B7%CF%84%CF%81/

ὅπου ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ.Ἱερόθεος, μέ τό ἄρθρο του «Σεβασμός στή Θεία Λειτουργία» διεξοδικά καί ἐμπεριστατωμένα καταθέτει τή θεολογική του γνώση καί ἐμπειρία «Με αφορμή μερικές μεταφραστικές κινήσεις λειτουργικών κειμένων» ὅπως χαρακτηριστικά σημειώνει.
Στό ἐν λόγω ἄρθρο του στήν παράγραφο (4) κάνει εἰδική μνεία περί τῶν εὐχῶν τῆς θείας Λειτουργίας.
Ἀποσπασματικά μεταφέρω:

«4. Οι ευχές της θείας Λειτουργίας
Όσοι ομιλούν για μετάφραση της θείας Λειτουργίας αναφέρονται κυρίως στην μετάφραση των ευχών και όχι τόσο των ακροτελευτίων αιτιολογιών, που εκφώνως αναφέρει ο Ιερεύς. Αυτό, όμως, δημιουργεί άλλο λειτουργικό πρόβλημα.
Βέβαια, φθάσαμε στο σημείο αυτό, γιατί προηγήθηκε μια αφελής η επιτηδευμένη-εσκεμμένη προσπάθεια. Δηλαδή, μερικοί Ιερείς εισήγαγαν την ανάγνωση λειτουργικών ευχών «εις επήκοον πάντων» και στην συνέχεια ισχυρίζονται ότι δεν κατανοούνται από τον λαό, οπότε και πρέπει να μεταφρασθούν.
Όμως, το θέμα είναι ότι πολλές από τις ευχές της θείας Λειτουργίας δεν είναι προσευχές του λαού, αλλά προσευχές των Κληρικών προς τον Θεό, για διάφορες κατηγορίες ανθρώπων, για τους κατηχουμένους, τους φωτιζομένους, τους πιστούς. Αυτό μπορεί κανείς να το δη στις ευχές των πιστών, στην ευχή του Χερουβικού ύμνου και στην ευχή της Αναφοράς.
Ο Κληρικός –Επίσκοπος η Πρεσβύτερος– λαμβάνει το ειδικό χάρισμα της Ιερωσύνης από τον Θεό, δια της Εκκλησίας, για να τελή τα Ιερά Μυστήρια, ιδιαιτέρως δε το Μυστήριο της θείας Λειτουργίας, υπέρ του λαού. Κατά την θεία Λειτουργία, ως άλλος Μωϋσής, ανέρχεται στο όρος Σινά για να έλθη «ενώπιος ενωπίω» με τον Θεό, ενώ ο λαός ίσταται στις υπώρειες του όρους.
.....................................
Γενικά, οι ευχές της θείας Λειτουργίας λέγονται από τον κληρικό στον Θεό, ενώ ο ψάλτης εξ ονόματος του λαού ψάλλει εκτός του Ιερού Βήματος. Κατά την ώρα του αγιασμού των Τιμίων Δώρων από τον Ιερέα, ο λαός με χθαμαλή την φωνή ψάλλει: «Σε υμνούμεν, σε ευλογούμεν, σοι ευχαριστούμεν, Κύριε, και δεόμεθά σου, ο Θεός ημών». Δηλαδή, ο Ιερεύς τελεί την θεία Λειτουργία και ο παριστάμενος λαός μετέχει σε αυτήν με τον δικό του τρόπο και την θέση που έχει μέσα στην Εκκλησία, σιγοψάλλοντας τον ύμνο που παραθέσαμε πιο πάνω.
.....................................
Όλοι οι παρόντες μετέχουν στο μεγάλο αυτό Μυστήριο, αλλά διαφοροτρόπως ο καθένας, ανάλογα με την θέση και διακονία του μέσα στην Εκκλησία, αλλά και με την προετοιμασία που έχει προηγηθή. Η ορθόδοξη λατρεία γίνεται με προϋποθέσεις, δεν έχει καμμιά σχέση με την προτεσταντική λατρεία, όπου όλοι είναι το ίδιο, αφού οι Προτεστάντες Πάστορες δεν έχουν Ιερωσύνη. Δεν μπορούν να ευρεθούν ομοιότητες μεταξύ των Ορθοδόξων Κληρικών που έχουν λάβει το χάρισμα της Ιερωσύνης και των Προτεσταντών Παστόρων που είναι απλώς υπεύθυνοι των συνάξεων.
Άλλωστε, σύμφωνα με παγία λειτουργική αρχή στο συλλείτουργο, στο οποίο συμμετέχουν πολλοί Επίσκοποι και Πρεσβύτεροι, μόνον ο Πρώτος, ο Προεξάρχων, τελεί την θεία Λειτουργία, αυτός αναγινώσκει την ευχή της Αναφοράς και οι άλλοι συμμετέχουν και ακούουν τις ευχές από τον Πρώτο. Εάν και αυτοί οι συλλειτουργοί δεν διαβάζουν από μόνοι τους και ανεξάρτητα από τον Πρώτο τις ευχές, πολύ περισσότερο δεν μπορούν να ακούγωνται η διαβάζωνται από τους παρισταμένους Χριστιανούς.
Η άποψη ότι όλοι μετέχουμε κατά τον ίδιο τρόπο στην θεία Λειτουργία συνιστά κατάργηση των διακονιών στην Εκκλησία, υποτίμηση της Ιερατικής Χάριτος και τελικά καταλήγει σε έναν Προτεσταντισμό.»

Καλό Πάσχα καί Καλή Ἀνάσταση
Μέ σεβασμό
Θεόδωρος Σ.

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Λυπούμαι, αλλά αν κρίνει κανείς : 1. Από τη χθεσινή Ακολουθία-Μ. Τρίτη εσπέρας-και την κορύφωσή της στο. «Αμαρτιών μου τα Πλήθη και Κριμάτων σου Αβύσσους τις εξιχνιάσει Ψυχοσώστα Σωτήρ μου μη με την σην δούλην παρίδης ο αμέτρητον έχων το έλεος». Και ιδιαίτερα, 2. Από το Ματθ. 9,9-13, όπου. «Προχωρώντας … ο Ιησούς είδε να κάθεται στο τελωνείο … ο Ματθαίος και του λέει «Ακολούθησέ με» … και τον ακολούθησε. Ενώ έτρωγε στο σπίτι ήρθαν πολλοί τελώνες και αμαρτωλοί και κάθισαν μαζί με τον Ιησού και τους μαθητές στο τραπέζι … Και σχολίασαν αρνητικά οι φαρισαίοι … Ο Ιησούς που το άκουσε, τους είπε: «Δεν έχουν ανάγκη από γιατρό οι υγιείς, αλλά οι άρρωστοι. Και πηγαίνετε να μάθετε τι σημαίνει αγάπη θέλω, και όχι θυσία. Γιατί δεν ήρθα να καλέσω σε μετάνοια τους δικαίους, αλλά τους αμαρτωλούς». Και αφήστε κάποια άλλα. Αν λοιπόν κρίνει από αυτά, μάλλον δεν καταλαβαινόμαστε και για τα της ορθόδοξης λατρείας. Ναι. Τώρα. «Καλή Ανάσταση» σε όλους μας. Αθανάσιος Κοτταδάκης