«ΚΑΤΑΒΑΙΝΟΝΤΩΝ ΑΥΤΏΝ»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
«Και μεθ’ ημέρας εξ
παραλαμβάνει ο Ιησούς τον Πέτρον, και Ιάκωβον, και Ιωάννην τον αδελφόν αυτού, και
ανεβαίνουν ψηλά στο βουνό-«Θαβώρ». Και αστραποβόλησε εκεί μπρος στα έκθαμβα
μάτια τους κάτι -«καθώς ηδύναντο»,
όση θα άντεχαν- από τη θεία του λαμπρότητα και δόξα, αυτήν που έκρυβε στην
ανθρωπότητα του επιμελώς! Και συνομίλησε με Μωυσή και Ηλία! Κι επισφράγισε
από εξωκόσμια φωτεινή νεφέλη ο Πατέρας με τρομακτικά επιβλητική σύσταση-φωνή: «Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός! Ο
εκλεκτός μου! Αυτόν να ακούτε»!
Στο ενδιάμεσο, ο Πέτρος γοητευμένος από το υπέροχο υπερκόσμιο σκηνικό, μόλις που πρόλαβε, πρότεινε και είπε : «Κύριε είναι ωραία να μείνουμε εδώ … Να κάνουμε αν θέλεις τρεις σκηνές μια για Σένα, μια για το Μωυσή, και μια για τον Ηλία». Γιατί ως ν’ αποσώσει πλησίασε και τους άγγιξε διακριτικά ο Χριστός. «Σηκωθείτε», ώρα να κατεβαίνουμε, δηλαδή. Σηκώνουν τα μάτια, και δεν βλέπουν άλλο, παρά μόνο τον Ίδιο, όμοια όπως όταν ανέβαιναν, άνθρωπο απλό! Δάσκαλο, φίλο, και αδελφό! Που, κατηφορίζοντας ακούν να τους εντέλλεται ρητά : «Μην πείτε σε κανέναν αυτό που είδατε, ώσπου να αναστηθεί ο Υιός του ανθρώπου από τους νεκρούς»! Τουτέστιν, κατεβαίνω, γιατί το χρέος είναι να προηγηθεί ο Σταυρός!
Προσθέστε εδώ το άλλο. Τότε
που ο Πέτρος στο όνομα όλων ομολόγησε πως γι αυτούς ο Χριστός είναι «ο Μεσσίας ο Υιός του αληθινού Θεού» !
Και επαινέθηκε υπερβαλλόντως γι αυτό. Πλην όταν στη συνέχεια ο Χριστός χωρίς
περιστροφές τους είπε πως δεν αργεί η ώρα που θα σταυρωθεί, κι ο Πέτρος τον
πήρε ιδιαιτέρως, και ας πούμε έτσι τον κατσάδιασε. «Θεός φυλάξοι, Κύριε ! Να μη
σου συμβεί αυτό». Τότε ο Ιησούς γύρισε και του είπε. «Φύγε από μπροστά μου σατανά. Εσύ μου γίνεσαι εμπόδιο…» Με άλλα λόγια
και απλά. Κανένα καλό, καμιά ανάσταση και αλλαγή δε θα έρθει αν πρώτα δεν ανέβω
στο Σταυρό !
****** *** ******
Σερφάροντας, λοιπόν, σε
«Αναστάσιο» σήμερα λίγο μετά τον εκκλησιασμό έπεσα στο θαυμάσιο τίτλο της
ανάρτησης του Μητροπολίτη Χονγκ Κονγκ Νεκτάριου -λίαν αγαπητού από τα χρόνια Καλλίνικου- Ιγνάτιου
στο Ράδιο «Πειραϊκή Εκκλησία» : «Μη
ζητάτε να μείνετε στο Θαβώρ»! Τίτλο που κομίζει μήνυμα πηγαίο, αυθεντικό,
και συγκλονιστικό για τη γιορτή της Θείας Μεταμόρφωσης του Χριστού! Ιδιαίτερα
σ’ αυτή την τραγική, χαώδη, κι ας το πούμε έτσι, όχι χωρίς ευθύνη και ενοχή
ημών των χριστιανών από- ή μετά χριστιανική εποχή! Αντιστρέφει το θεολογικό διονυσιασμό
και το διθυραμβικό κυμβαλισμό των τελευταίων χρόνων! Και, προσγειώνει ακριβώς σ’ αυτό που και είναι ο Χριστός, και θέλει από,
και αναθέτει στους δικούς του-εκκλησιαστική και θεολογική ηγεσία συνάμα
και πιστό λαό! Δηλαδή, ουσιαστική,
δυναμική, θυσιαστική παρουσία και δράση μέσα στον κόσμο και τη ζωή! «Μανθανέτωσαν δε και οι ημέτεροι καλών
έργων προϊσταθαι εις τας αναγκαίας χρείας, ίνα μη ώσιν άκαρποι»-Τιτ.3,14.
Πράγμα που αν κρίνει κανείς
από το λεγόμενο μοναχής Γαβριηλίας. «Ο
κόσμος-γράψτε, όλοι εμείς οι πιο πάνω- θέλει
την Ανάσταση, αλλά αρνείται τον-προσωπικό- Γολγοθά». Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο : «Ζητάμε να μείνουμε στο Θαβώρ». Προτιμούμε ένα αραξοβόλι σε κάποιο
υποκατάστατο Γολγοθά !
Και μην αρχίσει κανείς εδώ
ν’ απαριθμεί, αυτό και τούτο, και το άλλο, ιερές ακολουθίες, αγρυπνίες,
αναγνώσματα ιερά, καταφυγή σε μοναστήρια, άλλα συμπαρομαρτούντα, ωραία και άγια και καλά! Που όμως δεν
καταλαβαίνουμε ότι ουσιαστικά αποτελούν χρεώσεις
και κρατούμενα δωρεών του Χριστού στην αφεντιά μας για απόδοση συγκεκριμένης πράξης
αγάπης και συνακόλουθου μέσα στην κοινωνία και τον κόσμο καρπού!
Ελπίζω πως καταλαβαινόμαστε
αρκετά καλά! Και επειδή δεν έχω να πω άλλο τι, πέρα από την ευχή της ημέρας, «χρόνια
πολλά, αδελφοί», κλείνω με Οδυσσέα Ελύτη, κι ο καθένας ας το ισοζυγιάσει σε
χριστιανικά χρέη, μέτρα, και σταθμά :
Αθανάσιος Κοτταδάκης
4 σχόλια:
Ωμές αλήθειες που προϋποθέτουν να σκέφτεσαι εκτός πλαισίου (out of the box).
Τελικώς το πλαίσιο μπορεί να γίνει θανατηφόρα παγίς.
Ευχαριστούμε πολύ!
γδμ
Άστοχη η ταύτιση της άρνησης του προσωπικού Γολγοθά, με τη συμμετοχή στις ιερές ακολουθίες, αγρυπνίες, μοναστικό βίο κλπ, χαρακτηριζόμενη συνειρμικά ως δήθεν υποκατάστατο του Γολγοθά.
Η υπερδισχιλιετής παρουσία και ζωή της Εκκλησίας αποδεικνύει και καταδεικνύει το αντίθετο.
Άνθρωποι που δεν έζησαν σε επαφή με τον κόσμο και φαινομενικά δεν πρόσφεραν "ουσιαστική, δυναμική, θυσιαστική παρουσία και δράση μέσα στον κόσμο και τη ζωή" κοσμούν το νοητό στερέωμά της, κεκαθαρμένοι από τα πάθη, φωτισμένοι από το Θαβώρειο άκτιστο φως και θεωμένοι-αγιασμένοι κατά το "άγιοι γίνεσθαι" αποτελούν λαμπρά παραδείγματα μιας αγίας και ενάρετης ζωής-άσκησης προς μίμηση.
Ας μην περιορίζουμε τους δρόμους και τους τρόπους της Ορθοδοξίας μας που οδηγούν στην πολυπόθητη αγιότητα.
Οράτιος.
Ασφαλώς πολλοί δρόμοι οδηγούν στο Θεό. Και καθένας διαλέγει το δικό του. Έτι δε, ο Θεός παίρνει κοντά του όποιον θέλει, και με όποιον τρόπο κρίνει η Αγάπη Του ! «Γλαυξ εις Αθήνας», αυτά !
Κατά τα άλλα η αυτάρεσκη αυτάρκεια της … «ορθόδοξης» μονοτροπίας, και κοινοτυπία είναι και ψευδώνυμα σερβίρεται !
Και, το χειρότερο, δεν τολμά να αναρωτηθεί. Ιησούς Χριστός, ο Υιός του Θεού και Θεός ημών, που έγινε και άνθρωπος ! Και, από Αγάπη, που «μείζονα ταύτης ουδείς έχει» κατέβηκε από το βουνό, και ως ο μόνος αναμάρτητος άνθρωπος πρόσφερε την τέλεια κι ευάρεστη θυσία ώστε όλος ο κόσμος να σωθεί : Αν έκανε σήμερα μια βολτούλα κατά τη γη, κι έβλεπε την κατάντια που σε παγκόσμιο επίπεδο επικρατεί. Θα ήταν ευχαριστημένος, δηλαδή : 1. Από την εκπλήρωση της αποστολής που ανέθεσε στους δικούς Του-«πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη»; 2. Και από το έργο που έχουν επιτελέσει στα 2.000 χρόνια που διέρρευσαν απ’ όταν αναλήφθηκε από τη γη;
Και, βέβαια δικοί Του νοούνται και είναι Αυτός Μόνος γνωρίζει πόσοι και ποιοι από τους πανταχού της γης βαπτισμένους στο Όνομα της Αγίας Τριάδος και λεγόμενους χριστιανούς !
Τέλος, προσωπικά-ως τίποτα παραπάνω από το τίποτα του τίποτα- προτιμώ το Μητροπολίτη που έγραψε: «Μη ζητάτε να μείνετε στο Θαβώρ», τουτέστιν, όχι για πολύ σε υπερκόσμια κατάσταση μακριά από τον κόσμο και τη ζωή, γιατί έστησε εαυτόν στο Χονγκ Κονγκ να μαρτυρεί Σταυρό και Ανάσταση Χριστού ! Κι αν δε σας κάνει κόπο, ρίξτε μια ματιά στο διαδίκτυο, και θα πάρετε μια ιδέα τι εστί η μέγα-μεγάλη πόλη αυτή. Και τον αδελφό του Μητροπολίτη Σιγκαπούρης Κωνσταντίνο για τον ίδιο λόγο και τον αυτό ! Φυσικά και όλους όσους σηκώνουν ένα αντίστοιχο Σταυρό, Σταυρό !
Και ξέρετε γιατί; Γιατί ηχεί ακόμα διάτορα στα αυτιά μου η φωνή του πρωτοπόρου Ιεραπστόλου εποχής μακαριστού Χρυσόστομου Παπασαραντόπουλου από την Αφρική ! «Μεταξύ των Ελλήνων δεν υπάρχουν σχολάζοντες αρχιερείς, αρχιμανδρίται, ιερομόναχοι και μοναχοί, ομοίως και λαϊκοί … με χριστιανική φλόγα στα στήθη τους; Γιατί να μην αφιερώσουν μερικά έτη του υπόλοιπου της ζωής τους … εις τους Αφρικανούς»;
Και ταύτα για να αφήσουμε τα άλλα, Πατερικά και Ασκητικά, κατά τα οποία χριστιανός είναι αυτός που καίγεται και σταυρώνεται μια ζωή για να μάθει κι ο άλλος τι ακριβώς είναι η όντως ζωή του «ο Θεός Αγάπη εστί» ! Και είναι καλύτερο ο καθένας μας να μετράει πόσες παρασάγγες ή μήπως και έτη φωτός απέχει από αυτήν, και να μην παύει να αγωνίζεται και να προσπαθεί !
Αθανάσιος Κοτταδάκης
Η Ορθοδοξία δεν "πνίγεται" στη μονομέρεια.
Διαθέτει πολλούς δρόμους αλλά και τρόπους προκειμένου οι πιστοί οδηγηθούν στο Θεό δηλ στη σωτηρία.
Έκαστος εφ ω ετάχθει μας παροτρύνει ο απόστολος.
Ωστόσο ο σεβασμ. π. Νεκτάριος δεν μίλησε για αυτά και δεν εννοούσε το "όχι για πολύ σε υπερκόσμια κατάσταση μακριά από τον κόσμο και τη ζωή" αλλά έγραψε για τους κατά "φαντασίαν χριστιανούς" που χωρίς προσωπικό αγώνα και άσκηση θεωρούν πως έφτασαν σε πνευματικά ύψη.
Ας μην λοιπόν "αφήσουμε τα άλλα, Πατερικά και Ασκητικά" που αποτελούν για την Ορθόδοξη Εκκλησία μας ποικίλους τρόπους και πλείστους δρόμους για την αγιότητα.
Έκαστος εφ ω ετάχθει.
Μη πάντες απόστολοι?......
Οράτιος.
Δημοσίευση σχολίου