Δευτέρα 15 Απριλίου 2024

Η μοναδικότητα της Εκκλησίας – π. Κάλλιστος Ware

Η μοναδικότητα της Εκκλησίας

π. Κάλλιστος Ware

               Η Ορθοδοξία θεωρεί τον εαυτό της ως τη μία ορατή Εκκλησία. Ο ισχυρισμός αυτός είναι αρκετά τολμηρός, και μπορεί να φαίνεται σε πολλούς αρκετά υπεροπτικός. Θα πρέπει όμως να καταλάβουμε το πνεύμα με το οποίο γίνεται. Οι Ορθόδοξοι πιστεύουν πως αποτελούν την αληθινή Εκκλησία, όχι βέβαια βάσει κάποιων προσωπικών αρετών, αλλά με τη χάρη του Θεού. Ομολογούν, μαζί με τον απ. Παύλο, «Έχομεν δε τον θησαυρόν τούτον εν οστρακίνοις σκεύεσιν, ίνα η υπερβολή της δυνάμεως η του Θεού και μη εξ ημών» (Β’ Κορινθ. 4, 7). Ενώ όμως οι Ορθόδοξοι δεν προβάλλουν κάποια αξιομισθία, είναι με κάθε ταπείνωση πεπεισμένοι πως έχουν λάβει από τον Θεό ένα πολύτιμο και μοναδικό δώρο: αν προσποιηθούν πως δεν έχουν λάβει αυτό το δώρο, θα είναι ένοχοι προδοσίας ενώπιον του ουρανού.

               [...] Η Ορθοδοξία διδάσκει επίσης πως εκτός της Εκκλησίας δεν υπάρχει σωτηρία. Η πίστη αυτή βασίζεται επίσης στην ίδια πεποίθηση για την αδιάσπαστη ενότητα της Εκκλησίας: προέρχεται από τη στενή σχέση μεταξύ Θεού και Εκκλησίας. Σύμφωνα με τον αγ. Κυπριανό, «Δεν μπορεί κάποιος να έχει Πατέρα τον Θεό, αν δεν έχει την Εκκλησία ως Μητέρα»[1]. Για τον αγ. Κυπριανό αυτό ήταν μια προφανής αλήθεια, επειδή δεν μπορούσε να σκεφτεί τον Θεό και την Εκκλησία ως ξεχωριστές οντότητες.

Ο Θεός είναι η σωτηρία και η σωστική δύναμη του Θεού μεταδίδεται στους ανθρώπους με το σώμα Του, την Εκκλησία. «Extra Ecclesiam nulla salus. Όλη η δύναμη και η σημασία αυτής της αφοριστικής φράσης βρίσκεται ακριβώς στην ταυτολογία της. Δεν υπάρχει σωτηρία εκτός της Εκκλησίας, επειδή η Εκκλησία είναι η σωτηρία»[2]. Σημαίνει λοιπόν πως όποιος δεν βρίσκεται μέσα στην ορατή Εκκλησία θα καταδικαστεί; Φυσικά όχι. Ακόμη δε λιγότερο σημαίνει πως όποιος βρίσκεται μέσα στην ορατή Εκκλησία θα σωθεί κατ’ ανάγκην. Σύμφωνα με τη σοφή παρατήρηση του Αυγουστίνου, «Πόσα πρόβατα βρίσκονται έξω, και πόσοι λύκοι βρίσκονται μέσα!»[3]. Αν και δεν υπάρχει κανένας χωρισμός μεταξύ «ορατής» και «αόρατης» Εκκλησίας, υπάρχουν όμως μη ορατά μέλη της Εκκλησίας, που είναι γνωστά μόνο στον Θεό. Αν θέλει λοιπόν κάποιος να σωθεί, θα πρέπει κατά κάποιο τρόπο να είναι μέλος της Εκκλησίας× δεν είμαστε όμως πάντοτε σε θέση να πούμε κατά ποιο τρόπο.



[1] Περί της ενότητος της Καθολικής Εκκλησίας, 6.
[2] G. Florovsky, «The Catholicity of the Church», στο Bible, Church, Tradition, σσ. 37-8.
[3] Ομιλίες στον κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, 45, 12.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μερικοί ορθόδοξοι μάλλον σοκάρονται όταν διαπιστώνουν πως δισεκατομμύρια ανθρώπων δεν είναι μέλη της ορθοδόξου εκκλησίας άρα φυσικό και επόμενο να μη υπάρξει σωτηρία γιαυτούς έτσι όπως την εννοούμε οι ορθόδοξοι και εφευρίσκουν αόρατες Εκκλησίες κι αόρατους πιστούς μέλη της Εκκλησίας... απίθανα πράγματα!

Καλά, δε διάβασαν ποτέ τους το "Ιω. 6,53 εἶπεν οὖν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς· ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν μὴ φάγητε τὴν σάρκα τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου καὶ πίητε αὐτοῦ τὸ αἷμα, οὐκ ἔχετε ζωὴν ἐν ἑαυτοῖς."
και απατούν εαυτούς και αλλήλους για δήθεν αόρατες Εκκλησίες με αόρατους πιστούς που αν και δεν κοινωνουν Σώμα και Αίμα Κυρίου θα σωθούν;;!!
Ή μήπως έχουν εφεύρει και αόρατο "Σώμα και Αίμα Κυρίου";;;
Έλεος!
Και τι να εννοούνε άραγε λέγοντας το "Αν και δεν υπάρχει κανένας χωρισμός μεταξύ «ορατής» και «αόρατης» Εκκλησίας"... ούτε η Πυθία δε έδινε τέτοιους χρήσιμους...
Δλδ τί; Ορατή κι αόρατη εκκλησία είναι ένα και το αυτό;;...
Σοφόν το ασαφές και πάμε παρακάτω!

Πέτρος Τυριντζής

Ανώνυμος είπε...

Θα άξιζε να ανατρέξετε στο βιβλίο "Η Ορθόδοξη Εκκλησία" για να αναζητήσετε την εκτενή αναφορά του Ware στο θέμα.
Και ένα σχόλιο: Η Χάρις όπου θέλει πνει, και όχι μόνον όπου της υπαγορεύουν τα ανθρώπινα μέτρα και βεβαιότητες.

ORTHODOXIA ORTHO είπε...


Ο Θεός έχτισε σε έργα αγαθά ,ώστε
πάνω σε αυτά να ακολουθησουμε και
να γίνουμε ΤΕΚΝΑ ΘΕΟΥ,
ΔΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ...

ΑΓ.ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ .
PG 59,556-7)

Ανώνυμος είπε...

Το πολύπαθο "Η Χάρις όπου θέλει πνει," δεν μπορεί να σταθεί μπρος στα λόγια του Κυρίου που παρέθεσα...
Όποιος μιλάει για αόρατες εκκλησίες ακυρώνοντας τα παραπάνω λόγια του Κυρίου δε λογίζεται για ορθόδοξος...απλά πράματα

Τυριντζης Πέτρος