«Κι εγώ στοχοποιήθηκα όταν βάφτισα το παιδί ενός ζευγαριού ανδρών. Τι
να έκανα δηλαδή, να τους έδιωχνα; Τον ομόφυλο γάμο η Ορθοδοξία δεν τον δέχεται,
αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να σεβαστούμε την απόφαση δύο ανθρώπων
να συνυπάρξουν»...Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των
ανθρώπων»
Ο π. Αλέξανδρος, πρώην καθηγητής Θεολογίας που έγινε παπάς στα 66
του και λειτουργεί στη δημοτική, στον Άγιο Νικόλαο Ραγκαβά στην Πλάκα, είναι
από τους ιερωμένους που ξεχωρίζουν για την προοδευτικότητα, την ανοιχτοσύνη και
το καινοτόμο πνεύμα τους.
Δεν είναι, λέει, ο «κλασικός» παπάς που αποφασίζει για όλα μέσα στην ενορία του. «Αυτό γίνεται δημοκρατικά, δηλαδή συλλογικά, μαζί με όλους τους πιστούς, όπως συνέβαινε τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, προτού το πνεύμα αυτό χαθεί. Η τέλεση των εκκλησιαστικών μυστηρίων προϋποθέτει άλλωστε αυτήν τη συλλογικότητα, δεν τα τελώ μόνος μου εν είδει μάγου», συμπληρώνει ο πατέρας Αλέξανδρος Καρυώτογλου. Αλλά και στα κηρύγματα στους ναούς συχνά η έμφαση δίνεται όχι σε θέματα πίστης αλλά σε κοσμικά, μάλιστα φίλος που έμαθε για τη συνέντευξη αναρωτιόταν πότε η Εκκλησία στην Ελλάδα θα σταματήσει να διαθέτει τόση δύναμη και να παρεμβαίνει διαρκώς στον δημόσιο βίο, του λέω. «Κοιτάξτε, ο Αρχιεπίσκοπος, λόγω θέσης, ίσως χρειάζεται να λέει ένα-δυο πράγματα αν και όταν χρειαστεί – όχι βέβαια όπως ο Χριστόδουλος, που ήταν περίπτωση. Οι ιερείς, όμως, δεν έχουν καμιά δουλειά να το κάνουν. Γι’ αυτό και λέω ότι πρέπει η Εκκλησία να χωριστεί από το κράτος. Γνωρίζω, βέβαια, ότι πολλοί ιερωμένοι αντιδρούν διότι βλέπουν την πολιτεία ως δεκανίκι της Εκκλησίας, χρειάζεται όμως πλέον η Εκκλησία να αφεθεί ελεύθερη να στηριχθεί στις δικές της δυνάμεις».
Τον προβληματίζει, άραγε, το γεγονός ότι η Ιεραρχία συγκάλεσε έκτακτη
σύνοδο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, ένα καθαρά νομικό/πολιτειακό θέμα,
ενώ δεν έπραξε κάτι ανάλογο για τη φτώχεια, την ανεργία ή το προσφυγικό ας
πούμε; «Έχετε δίκιο. Κι εγώ στοχοποιήθηκα όταν βάφτισα το παιδί ενός ζευγαριού
ανδρών. Τι να έκανα δηλαδή, να τους έδιωχνα; Τον ομόφυλο γάμο η Ορθοδοξία δεν
τον δέχεται, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να σεβαστούμε την απόφαση
δύο ανθρώπων να συνυπάρξουν. Η Εκκλησία οφείλει να αγκαλιάσει και αυτούς, όπως
κάνει με όλους, μαζί και τα παιδιά που μπορεί να έχουν. Ο Χριστός δεν
ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων». Έχει, άραγε, ανοικτά
ΛΟΑΤΚΙ+ ενορίτες/-ισσες; «Βεβαίως, μάλιστα αυτά τα παιδιά είδαν την ενορία
μας ως καταφύγιο. Βοηθούν κιόλας με χαρά όταν χρειάζεται. Όσο για την ιδιωτική
τους ζωή, μου είναι αδιάφορη».
Αντιδράσεις προκάλεσε και η κίνησή του να βάλει κορίτσια ντυμένα παπαδάκια στο ιερό. Δεν το απαγορεύουν οι ιεροί κανόνες; «Καθόλου, καθένας μπορεί να μπει στο ιερό, αν έχει μια συγκεκριμένη δουλειά εκεί. Η λαθεμένη αντίληψη πως οι γυναίκες είναι “ακάθαρτες” προέρχεται από εβραιοχριστανικούς κύκλους και σε αυτό σιγοντάρισε λίγο και ο Απόστολος Παύλος.
Αντιδράσεις όμως προκάλεσε και η κίνησή του να βάλει κορίτσια ντυμένα παπαδάκια στο ιερό. Δεν το απαγορεύουν οι ιεροί κανόνες; «Καθόλου, καθένας μπορεί να μπει στο ιερό, αν έχει μια συγκεκριμένη δουλειά εκεί. Η λαθεμένη αντίληψη πως οι γυναίκες είναι “ακάθαρτες” προέρχεται από εβραιοχριστανικούς κύκλους και σε αυτό σιγοντάρισε λίγο και ο Απόστολος Παύλος. Στους ναούς, άλλωστε, διακονούν πολλές νεωκόρισσες, σημαντικό έργο επιτελούν και οι πρεσβυτέρες κι ας μην έχουν ιερατικό αξίωμα, το οποίο είναι μια άλλη συζήτηση – ας αρχίσουν πρώτα να χειροτονούνται διακόνισσες, ένας θεσμός που έχει ατονήσει, και το βλέπουμε κι αυτό. Η φασαρία, τώρα, που ξεσήκωσαν κύκλοι όπως αυτοί του κόμματος Νίκη ήταν κυρίως πολιτική και την ολιγοήμερη αργία που μου επιβλήθηκε ο Αρχιεπίσκοπος τη χαρακτήρισε νουθεσία, όχι τιμωρία. Γνωρίζει, άλλωστε, ο Σεβασμιότατος, που με χειροτόνησε κιόλας, τι έργο γίνεται στην ενορία μας». Αλλά τι γίνεται με ακροδεξιά κόμματα όπως η Νίκη και η Ελληνική Λύση που επικαλούνται διαρκώς τη θρησκεία; «Πρόκειται για κατάντια. Οι άνθρωποι αυτοί δεν γνωρίζουν καν θεολογία – ο πρόεδρος της Νίκης είναι ένας θεολόγος αθεολόγητος, ο δε κ. Βελόπουλος είναι εντελώς αστοιχείωτος. Αν τον έβλεπα θα τον ρωτούσα “πας, άραγε, τακτικά στην εκκλησία, εκ μέρους της οποίας αρέσκεσαι να μιλάς, εξομολογείσαι, μεταλαμβάνεις;”».
Ο Αγιορείτης πνευματικός μου έλεγε, θυμάμαι, “μη φοβάσαι την αμφιβολία γιατί θα έρθει κι αυτή. Αρκεί να την αντιμετωπίζεις με σταθερότητα και προσευχή και να μην κάνεις πίσω”. Αυτό λέω κι εγώ σε όσους μου εκμυστηρεύονται τις δικές τους αμφιβολίες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αλλά γιατί στην Ορθοδοξία τα εκσυγχρονιστικά βήματα είναι τόσο
διστακτικά συγκριτικά με άλλες χριστιανικές ομολογίες; «Το ποιος είναι πράγματι
συντηρητικός και ποιος όχι είναι ένα ερώτημα. Η Ορθοδοξία μπορεί να είναι πολύ
πιο φιλελεύθερη απ’ όλες αυτές τις ομολογίες που επειδή τα ανοίγματά τους δεν
είναι θεολογημένα, δεν καταφέρνουν κάτι. Η θεολογία καθαυτή είναι κάτι πολύ
ανοιχτό, πολύ ελεύθερο. Εκείνοι όμως που εκφράζουν την Ορθοδοξία στην Ελλάδα
είναι συχνά συντηρητικοί από μόνοι τους, επομένως συντηρητικός είναι και ο
λόγος τους. Υπάρχουν, ωστόσο, και άνθρωποι φιλελεύθεροι που νοιάζονται καταρχάς
για τα παιδιά – ήμουν από εκείνους ως καθηγητής και με λοιδορούσαν γι’ αυτό ορισμένοι,
αλλά οι μαθητές μου καταλάβαιναν. Μια φορά στο Αρσάκειο έκανα μάθημα στη Β’
Λυκείου όταν χτύπησε η γραμματέας και μου είπε “συγγνώμη, αλλά είπε η
διευθύντρια το τελευταίο πεντάλεπτο να το αφιερώσετε στην αξία της
αποταμίευσης” – ήταν 31 Οκτωβρίου. Χαμογέλασα και σαν ήρθε η ώρα ανέβηκα στην
έδρα λέγοντας “εγώ, ως ορθόδοξος θεολόγος, σας λέω να μην αποταμιεύετε γιατί
“αυτός που μας στολίζει με τα κρίνα του αγρού μάς λέει να μη φροντίζουμε για
τίποτα γιατί θα μας τα δώσει εκείνος”. Ας μη μας γίνει δηλαδή ο κουμπαράς
έμμονη ιδέα».
Πλησιάζει Πάσχα. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό σήμερα για έναν καθημερινό
άνθρωπο; «Η Ορθόδοξη Εκκλησία δίνει ιδιαίτερο βάρος στην Ανάσταση –στον σταυρό
και στην Ανάσταση μαζί– γιατί όλα εκεί παίζονται. Ο χριστιανισμός, ξέρετε, δεν
είναι θρησκεία, εμείς τον κάναμε, προσθέτοντάς του κεριά, λιβάνια, ράσα κ.λπ.,
όμως η ουσία είναι ότι όταν ο Χριστός αναστήθηκε έδωσε και σ’ εμάς αυτήν τη
δυνατότητα. Όποιος πιστέψει σε αυτό, αποκτά μια ελπίδα, εκείνο που μας λείπει
περισσότερο σήμερα. Συνάντησα, ξέρετε, κάποτε στον δρόμο έναν χρήστη ουσιών που
μου ζήτησε χρήματα. Έβγαλα να του δώσω και ταυτόχρονα του τράβηξα το χέρι και
το φίλησα. “Μα γιατί;” έκανε έκπληκτος. “Γιατί είσαι εικόνα του Θεού, την οποία
έχεις μουτζουρώσει. Τι θα γίνει, μωρέ, μ’ εσένα;” απάντησα. Αυτό ακριβώς είναι
το μήνυμα της Ανάστασης, “ελάτε να ξεμουτζουρώσουμε τα πρόσωπά μας, τις ψυχές
μας”. Και ισχύει για όλους, πιστεύουν ή όχι, γιατί υπάρχουν άθρησκοι που είναι
πιο αληθινοί χριστιανοί».
Ο πρόεδρος της Νίκης είναι ένας θεολόγος αθεολόγητος, ο δε κ. Βελόπουλος είναι εντελώς αστοιχείωτος. Αν τον έβλεπα θα τον ρωτούσα “πας, άραγε, τακτικά στην εκκλησία, εκ μέρους της οποίας αρέσκεσαι να μιλάς, εξομολογείσαι, μεταλαμβάνεις;”
Το ότι το Άγιο Φως στα Ιεροσόλυμα ανάβει θαυματουργά δεν είναι ψέμα;
«Υπάρχει ένα καντήλι μέσα στον Πανάγιο Τάφο που διατηρείται διαρκώς αναμμένο,
όπως συμβαίνει στο ιερό κάθε εκκλησίας, η λεγόμενη “ακοίμητος κανδήλα”. Από
εκεί προφανώς προέρχεται το Άγιο Φως – δεν μπορεί κάθε χρονιά να έχουμε ένα
θαύμα επειδή έτσι θέλουμε. Το πραγματικό θαύμα συμβαίνει μέσα στις καρδιές των
ανθρώπων».
Άραγε, πόσο συγγενεύει η εξομολόγηση με την ψυχανάλυση; «Έχουν αρκετά
κοινά, μόνο που στην πρώτη όλα γίνονται στο όνομα του Χριστού». Ο ίδιος τι
συμβουλές δίνει; «Αρχικά, τους προτείνω δύο βιβλία, το εξαιρετικό Ο δρόμος
ο λιγότερο ταξιδεμένος του Αμερικανού ψυχιάτρου Σκοτ Πεκ και τον Δρόμο
των ασκητών του Τίτο Κολιάντερ, ενός Φινλανδού ορθόδοξου. Μετά, ακούω τον
καθένα προσεκτικά και ανάλογα συμβουλεύω. Το βασικότερο πρόβλημα που απασχολεί
τον κόσμο είναι, ξέρετε, η κατάθλιψη. Κι εκεί δεν ξέρεις τι να πεις πολλές
φορές. Διαπιστώνω, όμως, ότι οι περισσότεροι έχουν καταπιεστεί πολύ από τους
γονείς τους ως παιδιά και αυτό τους έχει προσθέσει πολλή ενοχή που δύσκολα
βγαίνει. Συχνά τους λέω εκείνο που είχε πει ο Φίλιππος στον Ναθαναήλ “καλά,
είναι δυνατό να βρήκες τον Μεσσία;”. “Έρχου και ίδε”, έλα και θα δεις, απάντησε
αυτός. Ελάτε, δηλαδή, να ζήσετε κάτι μέσα στην κοινότητά μας και ύστερα
αποφασίζετε αν θα παραμείνετε».
Τον ομόφυλο γάμο η Ορθοδοξία δεν τον δέχεται, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να σεβαστούμε την απόφαση δύο ανθρώπων να συνυπάρξουν. Η Εκκλησία οφείλει να αγκαλιάσει και αυτούς, όπως κάνει με όλους, μαζί και τα παιδιά που μπορεί να έχουν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Γνωρίζω πρώην ιερείς οι οποίοι, απογοητευμένοι από την υποκρισία και
τον σκοταδισμό που συνάντησαν στην Εκκλησία, την εγκατέλειψαν. Πώς το κρίνει;
«Οι περισσότεροι από αυτούς φόρεσαν το ράσο πολύ νεαροί και ανώριμοι όντες δεν
κατάφεραν να διαχειριστούν πράγματα αρνητικά που βεβαίως και υπάρχουν σε αυτόν
τον χώρο, όπως παντού. Είναι μερικά πράγματα στην ιεροσύνη που σε τραβάνε σαν
μαγνήτης αν έχεις και την κλίση, η εξουσία που νιώθεις ότι αποκτάς, τα ωραία
άμφια, οι τελετουργίες κ.λπ. Εγώ έγινα ιερέας στα 66 μου, παρότι το ήθελα από
μικρός. Ζούσα ακόμα στη γενέτειρά μου, στη Σάμο, όταν πέθανε ο τότε
μητροπολίτης. Ανέλαβε προσωρινά ως τοποτηρητής ο Παροναξίας, που ήθελε να με
χειροτονήσει ιερέα. “Θα σε στείλω για σπουδές στη Ριζάρειο και μετά στη
Θεολογική, όλα πληρωμένα”, μου έλεγε, όμως όντας νέος ακόμα ήθελα τον χρόνο μου
για να αποφασίσω, κι ας μην του άρεσε».
Έχουμε, ωστόσο, και αρκετά σκάνδαλα στα οποία εμπλέκονται ιερωμένοι,
οικονομικά, σεξουαλικά και άλλα. «Ναι, συμβαίνουν και τέτοια, όμως θα πρότεινα
να είμαστε επιφυλακτικοί και να μην κρίνουμε προτού ξεκαθαρίσει το τοπίο. Είναι
προτιμότερο να διερωτόμαστε καταρχάς για το σκάνδαλο που μπορεί να συμβαίνει
μέσα στον καθένα μας».
Έχοντας συγγράψει, μεταξύ άλλων, και βιβλία για το Ισλάμ, με ένα
από αυτά (το Ορθοδοξία και Ισλάμ, εκδ. Δόμος) να έχει κερδίσει το
βραβείο Αμπντί Ιπεκτσί (1994), πώς το κρίνει; «Η ισλαμική θρησκεία έχει πτυχές
μεγαλείου και δεν υπάρχει κανείς λόγος να τη φοβάται κανείς. Μόνοι επίφοβοι
είναι οι Ταλιμπάν, οι διάφοροι φανατικοί που όμως έχουν δυστυχώς το αντίστοιχό
τους και στον χριστιανισμό».
Ο ίδιος νιώθει ότι επικοινωνεί με το θείο; «Ναι, συμβαίνει όταν
βρίσκομαι μπροστά στην Αγία Τράπεζα. Γι’ αυτό και όταν λειτουργώ νιώθω μεγάλη
χαρά, όπως και όταν διαβάζω ιερά κείμενα, στη σωστή ανάγνωση των οποίων δίνουμε
μεγάλη σημασία στην ενορία μας, γι’ αυτό και προτιμώ τη δημοτική». Αλλά τι
γίνεται με εκείνα τα κείμενα της Αγίας Γραφής που έχουν έναν ιδιαίτερα
ενοχοποιητικό και τιμωρητικό χαρακτήρα; «Στην Παλαιά Διαθήκη υπάρχουν πράγματι
κάποια τραγικά, θα έλεγα, κείμενα. Ακόμα όμως κι εκεί διαφαίνεται η προσδοκία
ενός λυτρωτή Μεσσία, γι’ αυτό η Εκκλησία τα κράτησε. Έχουμε και στην Καινή
Διαθήκη κάποιες τέτοιες περιπτώσεις, στον Παύλο περισσότερο. Θα πρέπει όμως και
αυτά να κριθούν με τα δεδομένα της εποχής. Όταν, ας πούμε, κολάζει την
αρσενοκοιτία, έχει κατά νου την πορνεία και την εκμετάλλευση που ανθούσαν τότε
σε πόλεις όπως η Κόρινθος».
Ωραία τα λέτε πάτερ, δεν σας τυράννησε όμως ποτέ η αμφιβολία; «Πολλές
φορές. Ο Αγιορείτης πνευματικός μου έλεγε, θυμάμαι, “μη φοβάσαι την αμφιβολία
γιατί θα έρθει κι αυτή. Αρκεί να την αντιμετωπίζεις με σταθερότητα και προσευχή
και να μην κάνεις πίσω”. Αυτό λέω κι εγώ σε όσους μου εκμυστηρεύονται τις δικές
τους αμφιβολίες».
Η δυσκολότερη ερώτηση που του έχουν κάνει; “Μιλούσαμε κάποια στιγμή
στο σχολειό για την αγάπη που ένας χριστιανός οφείλει να δείχνει ακόμα και
στους εχθρούς του. Πετάγεται, λοιπόν, ένας μαθητής και ρωτάει, “να αγαπάμε
δηλαδή ακόμα και τον Χίτλερ”; Φυσικά, απάντησα, όχι βέβαια για τα έργα του αλλά
ως άνθρωπο, κάτι που ισχύει και για τον χειρότερο εγκληματία, διότι δεν ξέρουμε
τι τον οδήγησε εκεί».
Ο πατέρας Αλέξανδρος Καρυώτογλου λειτουργεί στον Άγιο Νικόλαο
Ραγκαβά στην Πλάκα.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.
40 σχόλια:
Ας τού κάνει κάποιος δώρο ένα "Πηδάλιο". Τού είναι απαραίτητο.
Τολμάει να πει αλήθειες που άλλοι τις κρύβουν από φόβο και άλλοι έχουν θολωμένη άποψη από άγνοια ή από απόψεις ακραίων.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Ιστολόγε καλά πού το βρήκες αυτό το τεφαρίκι καί μας το προβάλεις ;
Θά αρχίσουμε στο τέλος να αμφιβάλουμε καί για σένα... έτσι όπως το πάς...
Δυστυχώς! Ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξή.
Με τις πορνείες, τις μοιχείες, τις αρσενοκοιτίες, κ.λ.π., ποιος ασχολήθηκε;
Από τις συνεντεύξεις που αξίζουν. Δεν την είδα να την προβάλουν τα συστημικά ιστολόγια. Σίγουρα η γραμμή θα ήταν απαγορευτική από τους πάτρωνες τους. Αναστάσιε θα σε φάνε οι |φίλοι| σου….
Η κατάσταση όλο και γίνεται αχταρμάς, ότι θέλει το εγώ του καθενός κάνει... γίναμε όλοι πάπες πλέον...
Όπως ο πάπας Πατριάρχης Θεόδωρος ι οποίος επιτρέπει την χειροτονία διακονισσών!!
Ετοιμαστείτε να δείτε πολλά "ορθόδοξα"...
Μόνο ντροπή στον ιστολόγο που ανάρτησε το άθλιο αυτό κείμενο.
Χάνω πάσα ιδέα γι αυτόν.
Επιβεβαιώνεται και πάλι ότι η επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι ο προτεσταντισμός.
Ο καθένας λέει ό,τι θέλει και φυσικά πιστεύει ότι εκείνος έχει δίκιο.
Ούτε άγιοι υπάρχουν πλέον ούτε ιεροί κανόνες ούτε εκκλησιαστική παράδοση.
Ερμηνεύω τα πάντα κατά το γούστο μου και μόνο κριτήριο έχω το μυαλό μου.
Σημείο των καιρών και αυτό.
Έχω μπερδευτεί!
Μακριά από τους υποκριτές της ΝΙΚΗΣ. Μόνο ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ το Ορθόδοξο που αγωνίζονται για Πατρίδα - Θρησκεία - Οικογένεια.
Γνωστός νεοορθόδοξος. Τι άλλο να περιμένει κανείς....
Εύκολες, απλουστευτικές, δίκην φωτοβολίδας διατυπώσεις! Δύσκολες οι συγκεκριμένες, τεκμηριωμένες θέσεις! Πολλές φορές αποδεικνύεται ότι "το σιγανά κρείττον του λαλείν"
« Άνθρωποι υπερσυντηρητικοί αφήνονται να φωνάζουν ανενόχλητοι, ενώ, αντίθετα, καταβάλλεται προσπάθεια να “μαζευτούν” οι πιο προοδευτικοί», πόσο αληθινός λόγος!!
Είμαστε όμηροι των υπέρσυντηρητικών που συνέχεια φωνάζουν γιατι η περιορισμένη τους αντίληψη δεν τους αφήνει να καταλάβουν τον σκοπό της Εκκλησίας ως κιβωτού σωτηρίας…
ο Κυριος δεν ειπε πολλα, αλλα τα άφησε στους Αγιους Αποστουλους και στους διαδοχους του να τα ρυθμισουν.
Συνιστω το βιβλιο για τη θεοφωτιστη Γεροντισσα Γαλακτια, μια προσωπικοτητα κρικος στην αλυσιδα των τελευταιων μεγαλων θεοφορων αγιων. Εκει εχει πολυ διαφωτιστικες θεσεις της αγιας γεροντισσας για αυτα τα θεματα.
Ο χειμωνας που ερχεται θα ειναι πολυ βαρυς και πολυ μακρυς.
"Ο Χριστός δέν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεββατια των ανθρώπων"
π. Αλέξανδρος
"Πάς ο βλέπων γυναίκα εις το επιθυμήσαι αυτήν ήδη εμοίχευσεν αυτήν εν τη καρδία αυτού" (Ματθ 5, 27)
Ο Χριστός
"Λέγω δέ υμίν ότι ός αν απολύσει την γυναίκα αυτού μή επί πορνεία καί γαμήση άλλην μοιχάται. καί ο απολελυμένην γαμήσας μοιχάται" (Ματθ 19, 6-9)
Ο Χριστός
"Πας ο απολύων την γυναίκα αυτού καί γαμών ετέραν μοιχεύει, καί πάς ο απολελυμένην από ανδρός γαμών μοιχεύει" (Λουκ. 16, 18)
Ο Χριστός
«π. Αλέξανδρος: «Ο Χριστός δεν ασχολήθηκε καθόλου με τα κρεβάτια των ανθρώπων»
Ἑν Χριστῶ ἀδελφοί, Χριστός Ἀνέστη!
Συγχωρέστε με, ἀλλά ἀπορῶ μέ τόν π. Ἀλέξανδρο γιά τήν παραπάνω ἐρμηνεία-τοποθέτησή του ἐπί ἑνός θέματος πού γίνεται μνεία καί καταδικάζεται κάθε σαρκική παρεκτροπή πλειστάκις μέσα στήν Ἁγία Γραφή.
Γιά νά ἀποφαίνεται ἔτσι προφανῶς δέν ἔχει ἀκούσει γιά τήν 7η ἐντολή, τό «οὐ μοιχεύσης» τοῦ Μωσαϊκοῦ Νόμου.
Καί προφανῶς, οὔτε περί Σοδόμων.
Καί προφανέστατα δέν ἔχει λάβει ὑπόψη του οὔτε καί τήν ὑπογράμμιση καί ἐπέκταση πού ἔκανε ὁ ἴδιος ὁ Κύριος στήν ἐπί τοῦ Ὄρους ὁμιλία Του σχετικά μέ τήν 7η ἐντολή, ὅτι:«πᾶς ὁ βλέπων γυναῖκα πρὸς τὸν ἐπιθυμῆσαι αὐτὴν ἤδη ἐμοίχευσεν αὐτὴν ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτοῦ» (Ματθ. ε΄28).
Πῶς ἀλλοιῶς νά ἐξηγήσουμε τά ἀνωτέρω λεχθέντα, τά ὁποῖα ἀμνηστεύουν καί ἀπενοχοποιοῦν, ἐν ὀνόματι τοῦ Χριστοῦ μάλιστα, ὅλες τίς σαρκικές ἁμαρτίες καί είδικά τίς παρά φύσιν παρεκτροπές.
Ὀλίσθημα μέγα νά ἐπιστρατεύουμε ἀκόμη καί τόν ἴδιο τό Χριστό πρός στήριξη καί ἐπίρρωση τῶν ἰσχυρισμών, τῶν ἀπόψεων καί τῶν ἰδεοληψιῶν πού μᾶς διακατέχουν.
Καί λησμονοῦμε ὅτι ἀκριβῶς μετά τήν διεύρυνση τῆς ἐντολῆς, πώς ὄχι μόνο ὁ πράττων ἀλλά καί «πᾶς ὁ βλέπων γυναῖκα πρὸς τὸν ἐπιθυμῆσαι αὐτὴν ἤδη ἐμοίχευσεν», ὁ Κύριος μᾶς ἐφιστᾶ ἰδιαιτέρως τήν προσοχή στό σκανδαλισμό πού ἴσως κάποιος νά μᾶς προκαλεῖ σέ σχέση πάντα μέ τή μοιχεία, ὅτι εἶναι προτιμότερο νά τόν ἀποκόπτουμε ἀπό κοντά μας ἀκόμη κι ἄν μᾶς εἶναι χρήσιμος ὄπως ὁ ὀφθαλμός μας, τό χέρι μας κλπ., παρά νά πέσουμε στήν ἁμαρτία μέ ὄλες τίς συνέπειες, «εἰ δὲ ὁ ὀφθαλμός σου ὁ δεξιὸς σκανδαλίζει σε, ἔξελε αὐτὸν καὶ βάλε ἀπὸ σοῦ· συμφέρει γάρ σοι ἵνα ἀπόληται ἓν τῶν μελῶν σου καὶ μὴ ὅλον τὸ σῶμα σου βληθῇ εἰς γέενναν» (Ματθ ε΄29).
Τέτοιες ἀπόψεις φέρουν σκάνδαλο στά πιστά μέλη τῆς Ἐκκλησίας.
Εἰσάγονται «ἓταιρα δὲ καινὰ δαιμόνια, τούς τε νέους διαφθείρων».
Πολεμεῖται ἡ Ἐκκλησία ὡς «Σῶμα Χριστοῦ» ποὺ ἔχει μοναδικὴ Κεφαλὴ της τὸν ἴδιο τὸν Χριστό.
Ἐπιβουλεύεται καί ἀποδομεῖται ὁ διαχρονικός της ρόλος ὡς θεραπευτήριο ψυχῶν κατά τόν λόγο τοῦ Κυρίου: «Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς.» (Ματθ. ια΄28).
Πῶς λοιπόν ἀναφερόμαστε μέ τόση εὐκολία, μέ τόση ἐλαφρότητα καί ρηχότητα σέ θέματα πού ἅπτονται τῆς σωτηρίας μας καί γιά τά ὁποία ἔχει σαφῆ διδασκαλία ἡ Ἐκκλησία μας;
Ὁ «γνωριστὴς τῆς οἰκουμένης, καὶ τῶν ἄνω δυνάμεων συμμέτοχος» Ἀπόστολος Παῦλος ἐκτενῶς ἀναφερόμενος στά ἁμαρτήματα πού γίνονται αἰτία κολασμοῦ τῶν ἀνθρώπων καί στέρησης τῆς Βασίλείας τοῦ Θεοῦ συμπεριλαμβάνει καί τά σαρκικά ἁμαρτήματα καί τίς ὅποιες παρεκτροπές τους: «μὴ πλανᾶσθε· οὔτε πόρνοι οὔτε εἰδωλολάτραι οὔτε μοιχοὶ οὔτε μαλακοὶ οὔτε ἀρσενοκοῖται οὔτε πλεονέκται οὔτε κλέπται οὔτε μέθυσοι, οὐ λοίδοροι, οὐχ ἅρπαγες βασιλείαν Θεοῦ οὐ κληρονομήσουσι.» (Α΄ Κορ. στ΄9-10).
Καί φτάνει στό σημεῖο «ὁ μέγας τῆς ἀληθείας κήρυξ» νά μᾶς δίνει μέχρι καί ὁδηγίες γιά τό πότε νά ἐγκρατευόμαστε, φυσικά πάντα μέσα στό γάμο: «μὴ ἀποστερεῖτε ἀλλήλους, εἰ μή τι ἂν ἐκ συμφώνου πρὸς καιρόν, ἵνα σχολάζητε τῇ νηστείᾳ καὶ τῇ προσευχῇ καὶ πάλιν ἐπὶ τὸ αὐτὸ συνέρχησθε, ἵνα μὴ πειράζῃ ὑμᾶς ὁ σατανᾶς διὰ τὴν ἀκρασίαν ὑμῶν.» (Α΄ Κορ. ζ΄5).
Καί στόν Ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν, «τῆς Ἐκκλησίας τὸ καύχημα, τὸ ὄργανον τὸ Δεσποτικὸν», τοῦ ἀποδίδεται ἡ μομφή ὅτι «σιγοντάρισε» ἐπί λαθεμένων ἀντιλήψεων τῆς ἐποχῆς του!
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος «ὁ τῶν πολλῶν χαρισμάτων κυβερνήτης ὑπάρχων, τὸ καύχημα τῆς οἰκουμένης, ἡ δόξα τῆς Ἐκκλησίας, ἡ λύρα τοῦ Πνεύματος», μέμφεται γιά τήν καταδίκη τῆς «αρσενοκοιτίας» καί ἐπεξηγεῖται ὁ λόγος του ὅτι δῆθεν «έχει κατά νου την πορνεία και την εκμετάλλευση που ανθούσαν τότε σε πόλεις όπως η Κόρινθος».
Οποία παρερμηνεία καί διαστρέβλωση τοῦ Εὐαγγελικοῦ λόγου!
Ἐδῶ ἀναφωνοῦμε τό «Δόξα τῆ μακροθυμία Σου Κύριε»!
Μέ σεβασμό κι ἐκτίμηση,
Θεόδωρος Σ.
Υπάρχουν και οι φυσικές συνέπειες των επιλογών μας, εφόσον απιστουμε σε όσα είπε ο Χριστός και οι Απόστολοι. Όσοι επιλέγουν να πάνε αντίθετα, αργά η γρήγορα θα γευτούν τις συνέπειες της πράξης τους πρώτα μέσα στην καρδιά τους, αν δεν έχει ήδη νεκρωθεί. Θα βρεθούν σε αδιέξοδο ... Τότε ίσως στρέψουν το βλέμμα προς τα πάνω, ίσως καταλάβουν τι έχουν κάνει στον εαυτό τους και πού βρίσκονται... Δυστυχώς, κάποιοι χρειάζεται να βιώσουν την οδύνη για να καταλάβουν ποιο είναι το αληθινό νόημα όλων των λόγων του Ευαγγελίου που τώρα τους φαίνεται πως τους καταπιέζει...
Αντιπαρέρχομαι ορισμένα αρνητικά σχόλια που διάβασα. Καθένας μπορεί να εκφράζει αυτό που σκευάστε.
Η συνέντευξη του π. Αλ. Θα πρέπει να ακουσθεί από πολλούς αρμόδιους γιατί περιέχει πολλές αλήθειες.
Όχι δεν συμφωνώ με το άρθρο δεδομένου ότι οτιδήποτε εισάγεται αντικανονικα, ΜΕΝΕΙ!
Φυσικα οποιος είναι ορθόδοξος ακολουθει την αγιοπατερικη ιερά ΠΑΡΆΔΟΣΗ.
Οσο αφορά το ότι ο Χριστός δεν ασχολείται... #Το ερώτημα μου είναι γενικό. Ποιος είναι ο οικονόμος του σώματος, αν όχι ίδιος ο χριστιανός, το ζευγάρι, κάθε ηλικίας ο οποίος πρέπει να φέρει σε συμφωνία την υπακοή στους πνεύματικους Νομους κ όχι τους φυσικούς, που στη Γραφή, ο όρος σάρκα θα πει κακή επιθυμία, το σαρκικο φρόνημα του νου πρωτίστως. Το αυτεξουσιο είναι αυτό που καθορίζει..ΑΛΛΑ ΧΑΝΕΙΣ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ, ΤΗΝ ΑΓΙΌΤΗΤΑ...
ΑΝΈΣΤΗ ΧΡΙΣΤΟΣ!
Το ότι τόσα χρόνια ακούμε Βολουδάκηδες, Μανώληδες, Νατσιούς, αποτειχισμένους, αντιεμβολιαστές και τόσους άλλους ακραίους να μας πιπιλίζουν το μυαλό και μολις πήγε να μιλησει κάποιος να ισορροπήσει την κατάσταση χιμηξαν πάνω του οι επαγγελματίες του μισους το λες και κατάντια.
Όμορφες οι τοποθετήσεις σας, π. Αλέξανδρε! Μιλήστε! Δεν υπάρχουν μονο οι Ταλιμπάν που φωνάζουν στην Εκκλησία!
Ναι το ένα άκρο φέρνει το άλλο ευτυχώς που μας το υπενθυμιζετε. Ευτυχώς επίσης που ιστορικά η εκκλησία ισορροπεί μεταξύ των άκρων και όχι σε ένα από αυτά.
(Φάροι θερμοι Σταμούληδες μαρτζουχοι και λοιποί που μας "πιπίλαν" που εντάσσονται αγαπητέ);
Ζητώ συγγνώμη από την αγάπη σας, νομίζω όμως ότι ο Χριστός είπε στη μοιχαλίδα πήγαινε και μην αμαρτησεις πάλι και νομίζω επίσης ότι αυτό ισχύει για όλους εμάς τους αμαρτωλούς ανεξαιρέτως. Επίσης συγχώρησε τον έναν ληστή που μετανόησε όχι όμως τον αμετανόητο. Είναι πολύ γνωστά όλα αυτα και όσοι επιμένουν να μην τα λαμβάνουν υπόψη μάλλον προφασιζονται προφάσεις εν αμαρτιαις, για να συνεχίζουν ανενόχλητοι τη ζωή τους αλαφρωνοντας έτσι τη συνείδηση τους η επιλέγοντας να είναι αρεστοί στους ανθρώπους. Ο Χριστός είπε ότι όποιος επιλέγει να τον ακολουθήσει, να σηκώσει το σταυρό του. Ποιον σταυρό σηκώνουν όσοι αποφασίζουν να κάνουν ο,τι θέλουν και δε θυσιάζουν το θέλημά τους;;
Σε όποιον και όποια δεν έμαθαν να σέβεται την ψυχή και το σώμα του και ποια είναι η αληθινή αγάπη και σε πορνεία και σε μοιχεία και σε ο,τι άλλο θα πέσει. Άλλο αυτό όμως (δλδ να κατανοείς το αίτιο) κι άλλο να στηρίζει ορθόδοξος ιερέας δια της ανοχής τέτοιες πράξεις. Ειναι σα να δίνει πατέρας η μάνα στο παιδί του χρήματα για να συνεχίσει να πίνει η να παίρνει... επειδή τάχα το λυπάται. Όσοι είναι καθοδηγητες και πνευματικοί οφείλουν να λένε το σωστό. Αν όχι αυτοί, τότε ποιοι;
Π. Φάρο δεν εχω διαβάσει, οι υπόλοιποι ειναι εξαιρετικοί! Έχω πολλάκις διδαχτεί απο τον λόγο του π. Βασίλειου Θερμού, την απεραντοσύνη του κ. Χρυσοστομου Σταμούλη σε μια Θεσσαλονίκη που πλεον αφήνει πισω τα σκοτάδια της και εχω συγκλονιστεί απο τους ξεκάθαρους λόγους «επί τον τύπον των ήλων» του π. Θεοδοσιου Μαρτζουχου! Είμαι καλύτερος Χριστιανός απο οσο ημουν χάρη σε αυτούς! Να τους φωτίζει ο Θεος!
Νομιζω παντως οτι η απομόνωση της πρότασης ως γινεται στο άρθρο ειναι επιλογή της LIFO για να σοκάρει και οχι του π. Αλεξάνδρου. Τον εχω ακούσει πολλές φορές και δεν εννοεί οτι αμνηστεύει τις σαρκικές αμαρτίες.
Ο Θεός, αγαπητέ φίλε 11 - 38, φωτίζει αποδεδειγμένα τους Οσίους Πορφύριο, Παίσιο, Ιάκωβο, Σωφρόνιο του Εσσεξ, καί όλη τη χορεία των παλαιοτέρων Πατέρων καί Αγίων της Εκκλησίας.
Αν ήθελα να γίνω καλύτερος Χριστιανός, αυτούς θα διάβαζα.
Πάντως όσοι ενοχλούνται απο την πολυφωνια !!! του ιστολογίου μπορουν να το εγκαταλείψουν ,υπάρχει ο ορθοδ.ρύπος,η αποτοίχιση, ο πρώην φιλοπατριαρχικός π.Θ.Ζήσης και τινες συν αυτοίς.
Μα κι αυτοί, αδερφέ 9.34, που αναφέρεις με τον απαξιωτικό χαρακτηρισμό ρύπος, μέρος της πολυφωνίας είναι κι έχουν δικαίωμα να λένε την άποψη τους. Πρόσεχε κι εσύ μην πέσεις ...
Όμως φίλτατε 10.27μμ αυτοί που κατονομάζω κρίνουν,κατακρίνουν,επικρίνουν,αφορίζουν,καθαιρούν,εξαποστέλλουν στο πύρ το εξώτερον, όλους όσους ερμηνεύουν διαφορετικά από την "καθαρότητα,τελειότητα "τους,παριστάνουν τους "σεσωσμένους" ,τον Κάτωνα τον τιμητή. Θυμίζουν τον ex kathedra Papam.Υπάρχει διαφορά ήθους-ύφους.
Αυτοί που "κρίνουν, κατακρίνουν, επικρίνουν, ....κλπ" αγαπητέ jean, δέν αναφέρονται σε προσωπικά αμαρτήματα, αλλά σε θέματα πίστεως, καί όταν διαπιστώνεται παρέκκλιση από τα εκκλησιαστικά θέσμια.
Σε αυτές τις περιπτώσεις ακόμη καί ο λαικός δικαιούται να ελέγξει Πατριάρχες, Αρχιεπισκόπους, Μητροπολίτες, κλπ.
Διάβασε Εκκλησιαστική Ιστορία, καί ιδιαίτερα έργα του Χρυσοστόμου, για να ενημερωθείς για το θέμα.
Υπενθυμίζω το γνωστό παράδειγμα του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Νεστορίου, ο οποίος δίδασκε την αίρεση του, καί ο πρώτος που το αντελήφθη καί αντέδρασε ήταν ένας λαικός.
Εξ άλλου στην Ορθόδοξη Εκκλησία δέν υπάρχει Αλάθητος. Ολοι μπορεί να σφάλλουν καί για όλους χρειάζεται έλεγχος.
Τα κριτήρια του ελέγχου βέβαια δέν είναι οι προσωπικές συμπάθειες καί αντιπάθειες, αλλά το Ευαγγέλιο καί η Πατερική Γραμματεία και Πρακτική.
Καί βέβαια οι "ελεγκτές" ούτε σεσωσμένοι είναι, ούτε Πάπες. Εχουν καί αυτοί τις αμαρτίες τους. Απλώς επισημαίνουν κάποια παρέκκλιση για να διορθωθεί.
Έχουμε βαρεθεί και κουραστεί με αυτούς που κρίνουν, επικρίνουν, κατακρίνουν…
Φωνές σαν του π. Αλεξάνδρου ειναι δόκιμα ευπρόσδεκτες, μας λειπουν και τις θελουμε!
Όσοι αγαπάτε τους αφορισμούς, ακολουθείστε τους επαγγελματίες του μισους. Ωσπου να τους απομονώσουμε επιτέλους εδώ θα ειναι και θα μας πρήζουν τα αυτιά.
Φωνές σάν του π. Αλεξάνδρου καί άλλων ομοφρόνων δίνουν τροφή σε όσους "κρίνουν, επικρίνουν, κλπ".
Δέν τό έχεις καταλάβει αυτό ;
Αυτοί που κρίνουν/κατακρινουν κλπ δε χωνεύουν τα έντερα τους τα ίδια! Τους φταίει ο π. Καρυωτογλου, ο Οικουμενικός Πατριαρχης, ο Αλεξάνδρειας, ο Θερμός, ο αγιος Ιωάννης της Κροστάνδης, ο Τσιόδρας, ο Αρχιεπίσκοπος, η Συνοδος, η οσία Γαβριηλία, ο γεροντας Ιωσήφ ο Ησυχαστής, ο Μεσογαίας...και ο Ίδιος ο Χριστός αντιπαθής τους ειναι αν το ψάξουμε, οπως ακριβώς στον Μέγα Ιεροεξεταστή! Όλοι τους φταίνε εκτός από τον εαυτό τους που κρίνει σωστά!
Έλεος πια, ας τους απομονώσουμε να πίνουν μονοι τους το δηλητήριο που χύνουν. Δεν ειναι αυτοί η Εκκλησία!
Και τα Ευαγγέλια τι τα θέλουμε; Αφού έχουμε το LIFO να μας ενημερώνει με συνεντεύξεις έγκριτων ερμηνευτών του λόγου του Χριστού, συμβάλλοντας έτσι στην επικαιροποιηση τους ...
ΑΠΟΛΟΓΙΑ ἑνός «κρίνοντος, κατακρίνοντος καί καταδικάζοντος»
Ἐν Χριστῶ ἀδελφοί συνσχολιαστές , Χριστός Ἀνέστη!
Θέλω νά ζητήσω ταπεινά συγνώμη πού μέ τό παραπάνω σχόλιό μου, παραπλάνησα τή σκέψη σας, μέ ἀποτέλεσμα χωρίς νά τό καταλάβετε νά ὑποπέσετε κι ἐσεῖς στό ἴδιο παράπτωμα γιά τό ὁποῖο μέ ἐγκαλεῖτε.
Πρόθεσή μου βεβαίως δέν ἦταν νά κρίνω καί νά κατακρίνω τόν π. Ἀλέξανδρο.
Δέν ἔχω κανένα τέτοιο δικαίωμα νά τό κάνω, ἄλλωστε ποιός εἶμαι ἐγώ «ὁ κρίνων ἀλλότριον οἰκέτην;»(Ρωμ. ιδ΄4).
Κι ἐδῶ τίθεται τό ἐρώτημα: ἄραγε ἔκρινα τόν π. Ἀλέξανδρο ἤ ὄχι;
Τά ἀνωτέρω πού κατέθεσα στήν κρίση σας ἦταν ἤ δέν ἦταν κρίση καί κατάκριση κατά τοῦ π. Ἀλεξάνδρου;
Κατά τήν ἄποψή μου βεβαίως δέν ἦταν, ἀλλά γιά νά γίνω κατανοητός, ἐπιτρέψατέ μου νά φέρω ἕνα παράδειγμα.
Ἄν κάποιος χριστιανός λέει ψέματα τότε διαπράττει ἐν γνώσει του ἁμαρτία.
Ἔχουμε τό δικαίωμα νά τόν κρίνουμε;
Σαφέστατα καί ὄχι.
Μποροῦμε διακριτικά, ἄν θέλει ὁ ἴδιος, νά τόν συμβουλεύσουμε σεβόμενοι τή θεόσδοτη ἐλευθερία του.
Ἄν τώρα κάποιος χριστιανός, λέει καί διαδίδει πώς τό ψέμα δέν εἶναι ἁμαρτία, τότε αὐτός δέν διαπράττει ἁμάρτημα ἀλλά κάτι πολύ χειρότερο.
Εἰσάγει «καινά δαιμόνια», νέες θεωρίες, νέες διδασκαλίες οἱ ὁποῖες ἀγγίζουν τά ὅρια τῆς αἵρεσης ἀφοῦ διαστρεβλώνουν καί παρερμηνεύουν τό λόγο τοῦ Ευαγγελίου, σκανδαλίζουν τούς ἀδυνάτους καί «ἀσθενεῖς τῆ πίστει» καί χάνονται ψυχές «ὑπὲρ ὧν Χριστὸς ἀπέθανε».
Σέ αὐτή τήν περίπτωση ὄχι μόνο δέν διαπράττουμε τό ἀδίκημα τῆς κρίσεως καί κατακρίσεως ἀλλά μπορῶ νά πῶ πώς ἐπιβάλλεται ὁ ἔλεγχος καί ἡ ἀποδοκιμασία τῶν λεχθέντων.
Κι αὐτό γιατί ἔχουμε ἱερή τήν ὑποχρέωση νά ἐπισημάνουμε τό ὀλίσθημε περί τῆς πίστεως πού ἔχει ὑποπέσει.
«Ἐντολή γάρ Κυρίου μή σιωπᾶν ἐν καιρῷ κινδυνευούσης πίστεως.
Ὥστε, ὅτε περί πίστεως ὁ λόγος ἐστιν εἰπεῖν, ἐγώ τίς εἰμί;
Ἱερεύς, ἄρχων, στρατιώτης, γεωργός, πένης;…
Οὐά οἱ λίθοι κεκράξουσι καί σύ σιωπηλός καί ἀφροντίς;»
(Ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης)
Μέ σεβασμό κι ἐκτίμηση πρός κάθε σχολιαστή.
Θεόδωρος Σ.
Αγαπητέ Θεοδωρε Σ.,
ας αφήσουμε την κρίση στην Εκκλησία και τα όργανα της. Ο μονος που έχουμε εμείς όλη την άδεια να κρίνουμε και να κατακρίνουμε είναι ο εαυτός μας. Και βλέποντας τα χάλια μας -αν έχουμε τη διάθεση να τα ερευνήσουμε σε βάθος- θα καταλάβουμε ότι όλοι οι άλλοι είναι πολύ πιο ενάρετοι και πολύ πιο χριστιανοί από μας. Λίγη ταπείνωση μάς χρειάζεται.
«Ὁ σιωπῶν δοκεῖ συναινεῖν.»
Ἀγαπητέ Ἀνώνυμε 15-5-2024, 9:46,
θά μέ βρεῖς ἀπόλυτα σύμφωνο μέ τά ὅσα καταθέτεις, ὅσον ἀφορᾶ τό σαρκίο μου καί τίς ἁμαρτίες μου.
Ἄν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος θεωροῦσε τόν ἑαυτό του πρῶτον μεταξύ τῶν ἁμαρτωλῶν τί νά πῶ ἐγώ ὁ τάλας καί τρισάθλιος.
Ὅμως ...
Ὑπάρχει ἕνα «ὅμως» πού διαφοροποιεῖ τήν κρίση.
Κι αὐτό τό «ὅμως» εἶναι ὁ ἐφησυχασμός ὅταν πολεμεῖται ἡ Πίστη μας.
Ὅλοι μας, ὅσοι εἴμαστε βαπτισμένοι χριστανοί, ἀποτελοῦμε τό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας πού κεφαλή της ἔχει τόν Χριστό.
Κάτω ἀπό αὐτή τή προοπτική πῶς νά σιωπήσουμε ὅταν ὑβρίζεται ὁ Χριστός;
Πῶς νά ἀδιοφορήσουμε ἑνῶ πλήττεται ἡ Πίστη μας;
Πῶς νά μήν νοιαζόμαστε γιά τήν Ἐκκλησία;
Πῶς νά σφυρίζουμε ἀδιάφορα ὅταν ἀλλότριες διδασκαλίες καί θεωρίες διαστρεβλώνουν τή διδασκαλία της;
Εἶναι αὐτό θεμιτό καί θεάρεστο;
Τί μᾶς συμβουλεύουν οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας;
Μέγας Βασίλειος.
Τό νά ἐφησυχάζει κανείς, ὅταν τό κινδυνευόμενον εἶναι ἡ Πίστις, τοῦτον εἶναι ἴδιον τῆς ἀρνήσεως, τό δέ νά ἐλέγχει εἶναι ὁμολογία εἰλικρινής.
Τῆς σιωπῆς τό κρίμα φοβερόν ἐστι.
Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος.
Τό «μή κρίνετε, ἵνα μή κριθῆτε», περί βίου ἐστίν, οὐ περί πίστεως.
Ὅταν λοιπόν βάλλεται καί νοθεύεται ἡ Πίστη ἔχουμε τό δικαίωμα νά κρίνουμε καί νά ἐλέγχουμε, διότι ἡ σιωπή μας μπορεῖ νά ἐρμηνευτεῖ ὡς ἀποδοχή καί ὠς συναίνεση.
Μέ ἐκτίμηση.
Θεόδωρος Σ.
Θεοδωρε Σ.,
αν θέλεις να ιεροκατηγορεις μπορείς. Δική σου η επιλογή.
Δε θα το κάνω. «Πάντα μη έξεστιν αλλ’ ου πάντα συμφέρει».
Εμπιστεύομαι την Εκκλησία και την Κεφαλή της, τον Χριστό. Σε όλα.
Μου αρκεί να ανήκω ταπεινά σε αυτήν, ως το έσχατο μέλος της.
Δε με έχει ανάγκη ο Χριστός. Εγώ τον έχω ανάγκη….
Ἀδελφέ μου (12:28),
καί πάλι θά συμφωνήσω μαζί σου.
Ὅμως ...
Ὑπάρχει ἔνα «ὅμως»!
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ
Θεόδωρος Σ.
Δημοσίευση σχολίου