Να γίνουμε φώτα!
Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
«Εἶπεν ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς· Ὑμεῖς
ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου…» (Ματθ. 5,14)
Ἀρχίζω, ἀγαπητοί μου, τὴν ὁμιλία μὲ μιὰ ἐρώτησι· Ὑπάρχει
κανεὶς ποὺ ἀγαπάει τὸ σκοτάδι; Κανείς ἀσφαλῶς. Ὅλοι ἀγαποῦμε τὸ φῶς. Χωρὶς φῶς
δὲν μποροῦμε νὰ κινηθοῦμε καὶ νὰ ἐργαστοῦμε. Γι᾿ αὐτό, ὅταν τὸ πρωὶ βγαίνῃ ὁ ἥλιος
λαμπρὸς καὶ σκορπάῃ σ᾿ ὅλη τὴ γῆ τὶς ζωογόνες ἀκτῖνες του, ὅλοι αἰσθανόμαστε
χαρά. Πόσο πρέπει νὰ συμπαθοῦμε τοὺς τυφλοὺς ἀδελφούς μας, ποὺ δὲν ἔχουν μάτια
γιὰ νὰ δοῦν τὸ φῶς· καὶ πόσο εὐγνώμονες πρέπει νὰ εἶνε ἐκεῖνοι ποὺ ἔχουν τὰ
μάτια καὶ βλέπουν τὰ ὡραῖα τῆς δημιουργίας καὶ τοῦ Θεοῦ! Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἕνας
ποιητὴς λέει·
«Ὅταν τριγύρω βλέπω τῆς φύσεως τὰ κάλλη,
τὸν ἥλιο, τὴ σελήνη, τ᾿ ἄστρα τὰ φωτεινά,
τὴ θάλασσα, π᾿ ἀφρίζει κι ἁπλώνεται μεγάλη,
τοὺς ποταμούς, τὰ δένδρα, τοὺς κάμπους, τὰ βουνά,
καὶ τ᾿ ἄνθη ποὺ στολίζουν ἀγροὺς καὶ μονοπάτια,
Σ᾿ εὐχαριστῶ, Θεέ μου, ποὺ μοῦ ᾿δωκες τὰ μάτια»
(Ἰω. Πολέμης· Ἀναγνωστικὸ τῆς Ε΄ Δημ., σ. 295).
Ἀνεκτίμητη δωρεὰ τοῦ Θεοῦ εἶνε τὸ ὑλικὸ φῶς. Καὶ ὑπάρχουν διάφορα εἴδη ὑλικοῦ φωτός. Στὴν ἐκκλησία λ.χ. φῶς εἶνε ἡ κανδήλα, φῶς τὸ κεράκι ποὺ ἀνάβουμε μπροστὰ στὶς εἰκόνες, φῶς καὶ ὁ πολυέλεος. Κ᾿ ἕνα δᾳδί, ποὺ ἀνάβει ὁ τσοπᾶνος τὴ νύχτα καὶ φωτίζει τὴν καλύβα του τὸ χειμῶνα, εἶνε κι αὐτὸ ἕνα φῶς. Δυνατὸ φῶς εἶνε τὸ ἠλεκτρικό, αὐτὸ ποὺ ἐκπέμπουν οἱ ἠλεκτρικοὶ λαμπτῆρες. Ἀπ᾿ ὅλα ὅμως τὰ ὑλικὰ φῶτα, φυσικὰ καὶ τεχνητά, ἀσφαλῶς ὑπερέχει ὁ ἥλιος, ὁ βασιλεὺς τοῦ φωτός.
Ἀλλ᾿ ὅπως ὑπάρχει ὑλικὸ φῶς, ὑπάρχει καὶ πνευματικὸ
φῶς. Καὶ γιὰ τὸ πνευματικὸ φῶς ὁμιλεῖ σήμερα τὸ εὐαγγέλιο. Πνευματικὸ φῶς εἶνε ἡ
διδασκαλία τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Θὰ πῇ κάποιος· Δὲν ὑπάρχουν κι ἄλλες
διδασκαλίες; μόνο τοῦ Χριστοῦ ὑπάρχει;… Δὲν ἀρνούμεθα· ὑπάρχουν κι ἄλλες
διδασκαλίες, σοφῶν διδασκάλων, μεγάλων ἀνθρώπων· καὶ τοῦτος ὁ τόπος, ἡ Ἑλλάδα,
ἀνέδειξε σπουδαῖα πνεύματα. Ἀλλὰ ἡ διδασκαλία ὅλων αὐτῶν, καὶ τῶν πιὸ σοφῶν, τὰ
φῶτα ποὺ προσέφεραν στὸν κόσμο (φῶτα τεχνῶν, ἐπιστημῶν, γνώσεως, μαθήσεως),
ἐν συγκρίσει μὲ τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ εἶνε πολὺ μικρά. Ξέρετε πῶς μοιάζουν; Ὅσοι εἶνε
ἀπὸ χωριὰ ξέρουν, ὅτι σὲ ὡρισμένα μέρη τὴ νύχτα λάμπουν στιγμιαίως κάτι μικρὰ
φωτάκια· εἶνε ὡρισμένα ἔντομα ποὺ ὀνομάζονται πυγολαμπίδες, διότι καθὼς πετοῦν
ἡ οὐρά τους ἐκπέμπει μέσα στὸ σκοτάδι μερικὲς ἀκτῖνες. Ὅ,τι λοιπὸν εἶνε οἱ
πυγολαμπίδες τὴ νύχτα, εἶνε καὶ οἱ διδασκαλίες τῶν ἀνθρώπων ἐν συγκρίσει μὲ τὸ
ἀνέσπερο φῶς τῆς θείας διδασκαλίας τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος εἶπε μὲ ἀπόλυτο τρόπο·
«Ἐγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου» (Ἰω. 8,12).
Ἔχουμε λοιπὸν δύο ἥλιους· ἕναν ἥλιο ποὺ φωτίζει τὸν φυσικὸ κόσμο, καὶ τὸν
πνευματικὸ ἥλιο ποὺ ὀνομάζεται Χριστός. Εὐχαριστοῦμε τὸ Θεὸ γιὰ τὸν φυσικὸ ἥλιο·
ἀλλὰ θὰ εἴμαστε ἀνάξιοι νὰ ὀνομαζώμαστε Χριστιανοί, ἐὰν δὲν εὐχαριστοῦμε τὸν ἐν
Τριάδι Θεὸ διότι διὰ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἄναψε ἐν μέσῳ τῆς ἀνθρωπότητος
τὸν πνευματικὸ ἥλιο ποὺ φωτίζει καὶ θὰ φωτίζῃ αἰωνίως τὰ πάντα.
Μεταξὺ τοῦ φυσικοῦ ἡλίου καὶ τοῦ πνευματικοῦ ἡλίου ὑπάρχει μία μεγάλη διαφορά. Ὁ
ἥλιος αὐτὸς ποὺ βλέπουμε κάθε πρωῒ ν᾿ ἀνατέλλῃ καὶ κάθε βράδυ νὰ βασιλεύῃ καὶ
λάμπει χιλιάδες τώρα χρόνια, ὁ ἥλιος αὐτὸς μιὰ μέρα θὰ σβήσῃ. Ὅπως σβήνει μιὰ
καντήλα στὸ ναό, ὅπως σβήνει ἕνα δᾳδί, ὅπως σβήνει ἕνας ἠλεκτρικὸς λαμπτήρας, ἔτσι
θὰ σβήσῃ μιὰ μέρα κι αὐτὸς καὶ θὰ πέσῃ σκοτάδι στὸν κόσμο. Τὸ λέει ὁ Χριστὸς αὐτό
(βλ. Ματθ. 24,29. Μᾶρκ. 13,24). Κι ὄχι μόνο ὁ ἥλιος ἀλλὰ καὶ ἡ σελήνη καὶ τὰ ἄστρα
καὶ οἱ γαλαξίες τοῦ σύμπαντος, ὅλα θὰ σβήσουν. Ἕνα δὲν θὰ σβήσῃ! Ποιό; Τὸ λέει
σήμερα ὁ Χριστός· «Ἕως ἂν παρέλθῃ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ, ἰῶτα ἓν ἢ μία κεραία οὐ
μὴ παρέλθῃ ἀπὸ τοῦ νόμου…» (Ματθ. 5,18). Κι ἀλλοῦ ἐπαναλαμβάνει· «Ὁ οὐρανὸς καὶ
ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι» (ἔ.ἀ. 24,35). Ἄτρεπτος καὶ
ἀναλλοίωτος ὁ Χριστός, ἄφθαρτη καὶ αἰώνια ἡ διδασκαλία του.
Φῶς ἀναλλοίωτο ὁ Χριστός· φῶς τὰ λόγια του, φῶς ἡ ζωή του, φῶς τὰ θαύματά του,
φῶς τὰ πάθη καὶ ὁ σταυρός του, φῶς ἡ ἀνάστασι καὶ ἡ ἀνάληψί του, φῶς ἡ
Πεντηκοστή. Ὅλο φῶς εἶν᾿ ὁ Χριστός. Ὁ φυσικὸς ἥλιος ἔχει τὶς κηλῖδες του, ὁ
Χριστός μας δὲν ἔχει οὔτε τὴν παραμικρὴ σκιά. Εἶνε ὁ ἅγιος καὶ ἀμόλυντος κατὰ
πάντα.
Ἀλλ᾿ ὅπως ὁ Χριστὸς εἶνε φῶς, ἔτσι καὶ αὐτοὶ ποὺ πιστεύουν σ᾿ αὐτὸν πρέπει νὰ
εἶνε φῶτα. Καὶ τέτοια φῶτα, πνευματικὰ φῶτα, εἶνε οἱ ἅγιοι ποὺ ἑορτάζουμε
σήμερα. Σήμερα ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ἑορτάζει τὴ μνήμη τῶν πατέρων τῆς Τετάρτης
(Δ΄) Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ποὺ συνῆλθαν τὸ 451 στὴ Χαλκηδόνα, γιὰ νὰ
πολεμήσουν τὴν αἵρεσι τοῦ Εὐτυχοῦς καὶ τοῦ Διοσκόρου, τὴν τρομερὴ αἵρεσι τοῦ
μονοφυσιτισμοῦ, ποὺ ἀνέτρεπε τὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία γιὰ τὸ θεανδρικὸ πρόσωπο
τοῦ Χριστοῦ μας. Ἡ Τετάρτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος καταδίκασε αὐτοὺς τοὺς αἱρετικούς,
τοὺς λεγομένους μονοφυσίτες, ποὺ δίδασκαν ἀντίθετα ἀπὸ τὴ διδασκαλία τῆς ἁγίας
Γραφῆς, τοῦ Εὐαγγελίου καὶ τῶν ἀποστόλων. Ἦταν ἐν ὅλῳ 630 πατέρες, 630 «ἀστέρες
πολύφωτοι». Ἐὰν ὁ Χριστὸς εἶνε ἥλιος, οἱ ἅγιοι πατέρες καὶ διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας,
μὲ τὰ συγγράμματά τους καὶ τὴ σοφία τους, μὲ τὴν παρρησία καὶ τὴν ὁμολογία
τους, μὲ τὴν ὅλη ἁγία ζωή τους, ὑπῆρξαν «ἀστέρες πολύφωτοι τοῦ νοητοῦ
στερεώματος», ὅπως ψάλλει τὸ ὡραῖο δοξαστικό τους.
* * *
Φῶς λοιπὸν ὁ
Χριστός, φῶς οἱ ἀπόστολοι, φῶς οἱ προφῆται, φῶς οἱ πατέρες καὶ διδάσκαλοι. Αὐτὰ
τὰ φῶτα φωτίζουν τὸν πνευματικὸ οὐρανὸ τῆς Ἐκκλησίας. Ἀλλὰ δὲν ἀρκεῖ νὰ ἐκθειάζουμε
μόνο τοὺς πατέρας καὶ διδασκάλους· πρέπει καὶ νὰ τοὺς ἀκολουθοῦμε. Ὁ λόγος τοῦ
Χριστοῦ «Ὑμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου» (Ματθ. 5,14) ἰσοδυναμεῖ μὲ ἰσχυρὴ
προτροπὴ – ἐντολὴ νὰ γίνουμε κ᾿ ἐμεῖς φῶτα.
Σεῖς οἱ Χριστιανοί, λέει ὁ Κύριος, εἶστε φῶτα μέσ᾿ στὴ νύχτα τοῦ αἰῶνος
τούτου. Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ, οἱ πιστοὶ ἄνθρωποι, ἄντρες καὶ γυναῖκες, ὁ ἀσπρομάλλης
γέρος καὶ τὸ νήπιο ποὺ κρατάει στὴ ἀγκαλιά της ἡ μάνα, τὰ παιδιὰ τῶν κατηχητικῶν
σχολείων καὶ οἱ νέοι, κάθε ὀρθόδοξη ψυχή, αὐτοὶ ἀποτελοῦν τὸ «μικρὸν ποίμνιον»
(Λουκ. 12,32), αὐτοὶ εἶνε ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶνε ἡ
«γυνὴ περιβεβλημένη τὸν ἥλιον» (Ἀπ. 12,1), τὰ παιδιά της «ἐνδύθηκαν τὸν Χριστό»
(Γαλ. 3,27) ποὺ εἶνε «τὸ φῶς τοῦ κόσμου» (Ἰω. 8,12), καὶ μὲ τὴν παρουσία καὶ τὴ
διαγωγή τους «φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσι» (λειτ. προηγ.).
Ὅταν ὁ ἥλιος δὲν ἐμποδίζεται ἀπὸ τὰ σύννεφα καὶ λάμπῃ, τότε εἶνε χαρὰ Θεοῦ,
θερμαίνεται καὶ ζωογονεῖται κάθε πλάσμα. Ὅταν ἀντιθέτως τὸ χειμῶνα ὁ ἥλιος
κρύβεται ἐπὶ πολλὲς μέρες κι ὁ οὐρανὸς σκοτεινιάζῃ, οἱ ἄνθρωποι δὲν βλέπουν ἥλιο
καὶ λυποῦνται. Κάτι παρόμοιο
συμβαίνει σήμερα καὶ στὸν πνευματικὸ ὁρίζοντα, στὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Ὑπάρχει
σκοτάδι. Χειμώνας βαρὺς ἐπικρατεῖ, ἥλιος δὲν λάμπει, ἄστρα δὲν φαίνονται,
σελήνη δὲν φέγγει.
Ἀλλὰ θαρσεῖτε, ἀδελφοί! Θὰ λάμψῃ πάλι φῶς, θὰ λάμψῃ ἡ ἀλήθεια. Δὲν θὰ νικήσῃ τὸ
σκότος. Τὰ σύννεφα δὲν νικοῦν τελικὰ τὸν ἥλιο· γιὰ λίγο μόνο τὸν σκιάζουν. Καὶ
τὰ σύννεφα ποὺ λέγονται εἴτε ψεύδη εἴτε συκοφαντίες εἴτε διαβολὲς εἴτε ἀδικίες
εἴτε περιορισμοὶ καὶ φυλακίσεις εἴτε ἐκτοπισμοὶ καὶ ἐξορίες εἴτε διωγμοὶ καὶ
βασανιστήρια, δὲν μποροῦν νὰ καλύψουν γιὰ πάντα τὸν ἥλιο τῆς ἀληθείας, τὸ φῶς
τοῦ δικαίου, τὴ λάμψι τῆς ἁγιότητος, τὴν ἀξία κάθε τιμίου ἀγωνιστοῦ. Ὅπως δὲν
μπορεῖ νὰ σβήσῃ ὁ ἥλιος, ἔστω κι ἂν χιλιάδες ἄνθρωποι βγοῦν ἔξω κι ἀρχίσουν νὰ
τὸν φτύνουν, διότι εἶνε ἀδύνατον τὰ σάλια τους νὰ τὸν φτάσουν, κατὰ παρόμοιο
τρόπο εἶνε ἀδύνατον νὰ σβηστῇ ἡ ἀλήθεια.
Γιὰ λίγο σκιάζεται ὁ ἥλιος, προσωρινὰ ἐπικρατεῖ χειμώνας, προσωρινὰ ἀποκρύπτεται
ἡ ἀλήθεια. Χρειάζεται πίστις, ὑπομονή, καρτερία. Μέσ᾿ στὸ σκοτάδι νὰ μὴ χαθῇ ἀπ᾿
τὸ μάτι μας ἕνα ἀστέρι. Καὶ τὸ ἀστέρι, ποὺ πρέπει νὰ κρατήσουμε στὸν οὐρανὸ τῆς
καρδιᾶς μας ὅλοι, εἶνε ἡ ἐλπίδα στὸ Χριστό. «Ἡ ἐλπὶς οὐ καταισχύνει» (Ῥωμ.
5,5). Μὲ τὴν ἐλπίδα αὐτὴ θ᾿ ἀντιμετωπίσουμε κάθε θύελλα. Σᾶς ὁμιλεῖ ἕνας
γέροντας ἐπίσκοπος, ποὺ δὲν πέρασε τὴ ζωή του μὲ εὐκολίες, ἀλλὰ διῆλθε διὰ
μέσου πολλῶν περιπετειῶν. Πιστεύω ἀκραδάντως, ὅτι ὅσες σκοτεινὲς
δυνάμεις καὶ ἂν δροῦν στὸν κόσμο, ὅσο μαύρη καὶ ἂν εἶνε ἡ ἀτμόσφαιρα ἡ
πνευματική, ἡ ἠθική, ἡ ἐκκλησιαστική, ἡ ἐθνική, ἡ παγκόσμιος, στὸ τέλος θὰ
νικήσῃ τὸ φῶς, ὁ ἥλιος, ὁ Χριστός· ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου