Λατινογενής ἡ Λειτουργική Μεταρρύθμισις
Παρὰ τὴν ἠπιότητα μὲ τὴν ὁποίαν ἐκφράζονται κάποτε οἱ ὀπαδοὶ τῆς λειτουργικῆς μεταρρυθμίσεως, τὸ κίνημά τους φαίνεται διατεθειμένο νὰ προχωρήση σταθερά, ἀποφασισμένο, ὅσον εἶναι δυνατόν, νὰ καινοτομήση. Αὐτὸ ἴσως, κατ’ ἀρχήν, θὰ ἠμποροῦσε νὰ μὴ θεωρηθῇ ὁπωσδήποτε ἀρνητικό, ἀλλ’ ὅμως, προκειμένου νὰ ὑπάρξη διάλογος, πρέπει νὰ προηγηθῇ εἰλικρινὴς ἐνημέρωσι.
Σὲ ἄρθρο, ποῦ ἐδημοσιεύθη προσφάτως εἰς ἔγκριτο ἐκκλησιαστικὴ ἐφημερίδα,
γραμμένο ὑπὸ γνωστοῦ
τέως λυκειάρχου, ἐνθέρμου φιλενωτικοῦ καὶ θιασώτου τῆς λειτουργικῆς
μεταρρυθμίσεως, γίνεται προσπάθεια νὰ ἀπαλλαγὴ τὸ κίνημα αὐτὸ
ἀπὸ τὶς δυτικές, λατινικὲς καταβολές του. Ὅμως, τόσον ἕνας ἀείμνηστος
καθηγητὴς τῆς Θεολογίας, ὁ «πρωτοπόρος καὶ βασικὸς σκαπανέας τοῦ λειτουργικοῦ
μας πλούτου», κατὰ τὴν ἔκφρασι τοῦ ἰδίου τοῦ ἀνωτέρω ἀρθρογράφου, ὅσον καὶ ἕνας
διακεκριμένος ρῶσσος πρωτοπρεσβύτερος λειτουργιολόγος, τὸν διαψεύδουν. (Εἰς
τὸ παρὸν κείμενο δὲν ἀναφερόμεθα ὀνομαστικῶς εἰς πρόσωπα, ἔχοντες ὡς σκοπὸ νὰ μὴ
κρίνωμε αὐτὰ καθ’ ἑαυτὰ τὰ πρόσωπα, ἀλλὰ τὶς συγκεκριμένες ἀπόψεις τους. Διὰ τοῦτο
καὶ παραλείπονται οἱ σχετικὲς παραπομπές).
Τὸ λειτουργικὸ κίνημα, γενικῶς, διακρίνεται σὲ δυὸ ἱστορικὰ μέρη τὸ πρῶτο εἶναι ἀκαδημαϊκοῦ χαρακτῆρος, ἐνῷ τὸ δεύτερο εἶναι κυρίως πρακτικοῦ προσανατολισμοῦ. Ἤδη ἀπὸ τὸν 17ον αἰ. ἡ Δῦσι ἔχει ἐπιδείξει μεγάλο ἱστορικὸ καὶ ἀρχαιολογικὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν χριστιανικὴ λατρεία καὶ ἔχει προβῇ σὲ σημαντικὲς ἐκδόσεις ἐπιστημονικῶν συγγραμμάτων, θέτοντας ἔτσι τὶς βάσεις, γιὰ ὁλόκληρο τὸ οἰκοδόμημα τῆς μετέπειτα λατινικῆς λειτουργικῆς μεταρρυθμίσεως.
Ὅμως, ἕως ἐδῶ ἡ ἐνασχόλησι ἦταν μᾶλλον ἀκαδημαϊκή. Ὁ
ἄνθρωπος, ποῦ ἔλαβε πρῶτος τὰ συμπεράσματα τῶν ἐπιστημῶν τὰ ἀνέμειξε μὲ τὴν προσωπική
του ἰδεολογία, τοὺς στόχους καὶ τοὺς ὁραματισμούς του γιὰ μία
«βελτιωμένη», κατὰ τὴν ἀντίληψί του, «λειτουργικὴ ζωή», ἦταν
ὁ ρωμαιοκαθολικὸς ἀββᾶς Gueranger, ὁ ἡγούμενος τοῦ λατινικοῦ
μοναστηριοῦ Solesmes εἰς τὴν Γαλλία. Αὐτός, μὲ τὸν ρηξικέλευθο χαρακτῆρα, ποῦ τὸν
διέκρινε, ἐδημιούργησε, κατὰ τὴν διάρκεια τῆς δεκαετίας 1830 - 40, τὸ πρῶτο
μεταξὺ τῶν φράγκων, κίνημα τῆς λειτουργικῆς μεταρρυθμίσεως. Ὁ ἀββᾶς Gueranger, ὅπως
καὶ ἄλλοι λατῖνοι, γαλλικῆς κυρίως καταγωγῆς, ἀντελαμβάνοντο πῶς ἡ λειτουργία
τους δὲν εἶχε τίποτε νὰ τοὺς προσφέρη, χωρὶς δυστυχῶς νὰ ἠμπορέσουν νὰ
διακρίνουν πῶς ἡ νεκρότης αὐτὴ τῆς λατρευτικῆς ζωῆς τους ὠφείλετο εἰς τὴν
στέρησι τῆς θείας Χάριτος. Γι' αὐτὸ καὶ ἠθέλησαν, μὲ ἀνθρώπινα μέσα, νὰ ἐπιφέρουν
μία καινούργια ἀφύπνισι δι’ ἑνὸς αἰσθητικοῦ θρησκευτικοῦ καὶ ψυχολογικοῦ ἐνθουσιασμοῦ
περὶ τὴν λατρεία, νὰ δημιουργήσουν ἕνα εἶδος εὐσεβισμοῦ καὶ νὰ
συνδέσουν τὴν λειτουργικὴ ζωὴ μὲ τὴν ἱεραποστολικὴ δραστηριότητα.
Εἰς
τὴν προσπάθεια τοὺς αὐτήν ἦλθε ἀρωγὸς ὁ πάπας Πίος ὁ 10ος μὲ
δυὸ ἐπίσημες ἀποφάσεις τοῦ (decretum) τὸ 1903 καὶ 1910, ὁπότε τὸ κίνημα
τῆς λειτουργικῆς μεταρρυθμίσεως εἰς τὴν Δῦσι ἄρχισε πλέον νὰ ἀπολαμβάνη καὶ τῆς
ἐπισήμου ἐγκρίσεως τοῦ Βατικανοῦ. Λίγο ἀργότερα, μόλις τὸ 1914, ὁ dom
Lamdert Beauduin ἵδρυσε εἰς τὴν πόλι Louvain τοῦ Βελγίου τὴν
γνωστή, γιὰ τὴν μεγάλη της δραστηριότητα, «λειτουργικὴ κίνησι», μὲ
πλῆθος ἐκδόσεων, σεμιναρίων, διαλέξεων, λειτουργικῶν ἑβδομάδων, συζητήσεων,
μαθημάτων καὶ περιοδικῶν. Ἕν συνεχεία αὐτὴ ἡ «λειτουργικὴ» κίνησι» ἔγινε
δεκτὴ καὶ ἀπὸ τὴν παπικὴ ἱεραρχία, διότι τὴν διευκόλυνε εἰς τὴν ἀπολογία της
περὶ τοῦ «τί πταίει εἰς τὴν ἐκκλησία», ὁδηγῶντας την τελικῶς εἰς τὶς ριζικὲς
μεταρρυθμίσεις τῆς B' Βατικανείου Συνοδου (1965).
Ὅλες αὐτὲς οἱ δραστηριότητες περιῆλθαν εἰς γνῶσι καὶ ἑνὸς ἕλληνος
θεολόγου μὲ ζῆλο διὰ τὴν Ἐκκλησίαν, ἀλλὰ μὲ ἔμμεσο μαθητεία εἰς τὴν
Πατερικὴ παράδοσι, (ἀφοῦ γνώρισε τοὺς Πατέρας μέσῳ τρίτων, δηλαδὴ
κάποιων δυτικῶν συγγραφέων, κατὰ συγκινητικὴ μεταγενεστέρα ὁμολογία του,
ἀξία νὰ μᾶς διδάξη πολλὰ περὶ ἀρετῆς καὶ ταπεινοφροσύνης). Ἔτσι, λοιπόν, ὁ ὄντως
ἀοίδιμος αὐτὸς καθηγητὴς τῆς θεολογίας, ἐπεδόθη μὲ ἐξαιρετικὴ ἀφοσίωσι εἰς τὸ νὰ
ἐπικρατήση καὶ εἰς τὸν ἑλλαδικὸ χῶρο μία βαθεῖα λειτουργικὴ ἀναγέννησι. Μεταξὺ
τῶν βασικῶν του αἰτημάτων, (κατὰ τὰ γραφόμενά του ἤδη ἀπὸ τὸ 1948), ἦταν ἡ ἀνάγνωσι
τῶν εὐχῶν τῆς θείας Λειτουργίας εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, ἡ τέλεσι τῆς Λειτουργίας
κατ’ ἐνώπιον τοῦ λαοῦ, (αἴτημα τὸ ὁποῖον ἴσως ἐγκατέλειψε ἀργότερα), ἡ
γονυκλισία τῆς Κυριακῆς, οἱ εὐχὲς τοῦ σαραντισμοῦ, ἡ χρῆσι ἀτομικῶν βιβλιαρίων,
γιὰ τὴν παρακολούθησι τῆς Λειτουργίας, ἡ ἐνθάρρυνσι τῆς δημιουργίας μιᾶς
ψυχολογικῆς ἐξάρσεως κατα τὴν λατρεία, κ.τ.λ. (ὅλ' αὐτὰ δανεισμένα, βεβαίως, ἀπὸ
τὴ δυτικὴ «λειτουργικὴ κίνησι», ποῦ τόσο ἐθαύμαζε).
Ἦταν,
ὡς φαίνεται, μία ἐποχή, κατὰ τὴν ὁποίαν ἐπικρατοῦσε ἡ ἀντίληψι πῶς ὅ,τι
προήρχετο ἀπὸ τὴ Δῦσι, ἦταν κατ' ἀρχὰς καλό. Μία ἀντίληψι, ποῦ εἶχε ἐπηρεάσει
σχεδὸν ὅλους ἐκείνη τὴν ἐποχὴ γι' αὐτὸ καὶ πολλοὶ ἀξιόλογοι ἄνθρωποι ἔκαναν
λάθη. Ἄλλ' εἶχαν τοὐλάχιστον τὴν εἰλικρίνεια καὶ τὸ θάρρος νὰ ὁμολογήσουν
ὅτι ὃλ’ αὐτὰ τὰ ἐπῆραν ἀπὸ τὴ Δῦσι, ἀπὸ τοὺς Ρωμαιοκαθολικοὺς καὶ τοὺς
προτεστάντας, ἀπὸ τὸ μοναστήρι Chevetogne καὶ τὴν
κοινότητα Taizé. Πρέπει, λοιπόν, νὰ τοὺς εὐγνωμονοῦμε,
διότι δὲν μᾶς ἐπλάνησαν λέγοντας ὅτι δῆθεν ἡ «λειτουργικὴ ἀνανέωσι
δὲν ἐκπορεύεται ἀπὸ καμμία ἔξωθεν ἐπιρροὴ καὶ ὁδηγία ἑτεροδόξων κινήσεων»,
ὅπως τολμᾶ νὰ γράφη σήμερα ὁ ἀνωτέρω ἀρθρογράφος. Τίθεται, λοιπόν, τὸ ἐρώτημα:
Ἄραγε ὁ «πρωτοπόρος» αὐτός, ποῦ συνέστησε τὴν λειτουργικὴ κίνησι στὴν Ἑλλάδα,
ἔκανε λάθος γράφοντας ὅτι τὴν ἐνεπνεύσθη ἀπὸ τοὺς δυτικούς, ὥστε νὰ ἔρχεται
σήμερα κάποιος μαθητὴς του νὰ τὸν διορθώση, νὰ τοῦ ὑποδείξη ὅτι δὲν τὴν ἐνεπνεύσθη
ἀπὸ ἐκείνους τοὺς ἐπωνύμους λατίνους, ἀλλὰ ἀπὸ κάποιους ἀγνώστους, ἀνύπαρκτους ὀρθοδόξους;
Δηλαδή, κατὰ τὴν παροιμία, νὰ «ἔρχεται ὁ ἐγγονός, γιὰ νὰ δείξη στὸν παπποῦ τὰ ἀμπελοχώραφά
του»..
Ἐπίσης, εἶναι ἄρά γὲ ποτὲ δυνατόν, κάποιοι σύγχρονοι θεολόγοι,
ποῦ μαθητεύουν εἰς τὸν «πρωτοπόρο» αὐτόν, ἢ εἰς τὸν ρῶσσο πρωτοπρεσβύτερο, νὰ
νομίζουν ὅτι ὀρθοδοξοῦν, ἐνῷ βαδίζουν εἰς τὰ ἴχνη τῆς λατινογενοῦς
«λειτουργιολογίας» τους; Ἐπὶ τέλους, αὐτὸς ὁ μακαριστὸς καθηγητὴς ἐργάσθηκε
μετὰ ζήλου, ἀλλὰ σιωπηλῶς, διότι ἤξευρε ὅτι: α') Ἡ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ
ἀνάγνωσι τῶν εὐχῶν τῆς θείας Λειτουργίας κατὰ τοὺς πρώτους αἰῶνας τῆς Ἐκκλησίας
δὲν ἀποδεικνύεται ἐπιστημονικῶς. β') Ἀπὸ τὸν 4ον μέχρι τὸν 20ὸν αἰ., εἰς ὁλόκληρο
τὴν ὀρθόδοξο Ἐκκλησία οἱ εὐχὲς αὐτὲς ἀναγινώσκονται μυστικῶς, καίτοι δὲν ὑπῆρχαν
πάντοτε οἱ σχετικὲς ρουμπρίκες (τυπικὲς διατάξεις), καὶ γ') Ἂν τυχὸν σήμερα
ἐπεβάλλετο ἡ εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ ἀνάγνωσι τῶν εὐχῶν αὐτῶν, θὰ ἐδημιουργεῖτο εἰς
τὴν Ἐκκλησία ἕνα νέο σχίσμα, μεγαλύτερο ἴσως ἐκείνου τῶν παλαιοημερολογιτῶν.
Ἄλλ'
ἀκόμη καὶ ἂν τυχὸν θὰ ἦταν δυνατὸν ὃλ’ αὐτὰ νὰ ἀμφισβητηθοῦν, θὰ ἔπρεπε
ἐμεῖς νὰ διαθέταμε τοὐλάχιστον τὴν κοινὴ λογική. Διότι ἔστω ἔγινε ὅ,τι ἔγινε μὲ
τὴ λειτουργικὴ μεταρρύθμισι στὴν Δῦσι ἀπὸ τὸν Gueranger, τὸν Beauduin καὶ τέλος
τὴν Βατικάνειο Σύνοδο. Ποιοί, ὅμως, ὑπῆρξαν οἱ καρποί της; Τί προσέφερε εἰς
τὴν Δῦσι καὶ μάλιστα εἰς τὴν Γαλλία, ποῦ εὐτύχησε νὰ ἔχη τοὺς περισσοτέρους ὀπαδούς,
ἡ λειτουργικὴ αὐτὴ κίνησι; Δυστυχῶς, δὲν ἐπρόλαβε νὰ τελειώση ὁ αἰῶνας καὶ ἡ Δῦσι,
ἰδιαιτέρως δὲ ἡ Γαλλία, ἀπεχριστιανίσθη! Οἱ ἐκκλησίες της ἄδειασαν κυριολεκτικῶς! Σπανίως
σήμερα κάποιος νέος γίνεται ἱερεύς, καίτοι ὁ ρόλος του, μετὰ τὴν B' Βατικάνειο Σύνοδο, εἶναι πολὺ ἀναβαθμισμένος!
Οἱ λαϊκοί, παρ’ ὅτι ἔχουν πλέον ἐνεργοτάτη συμμετοχὴ εἰς τὴν λατρεία,
σπανιότατα προσέρχονται νὰ ἐκκλησιασθοῦν! Μάλιστα, μετὰ τὴν ἐφαρμογὴ
τῆς λειτουργικῆς μεταρρυθμίσεως, καὶ οἱ τελευταῖοι ὀπαδοὶ τῆς παπικῆς ἐκκλησίας
τὴν ἐγκατέλειψαν σκανδαλισμένοι, ἢ ἀπογοητευμένοι, ἢ ἀγανακτισμένοι, γιὰ
τὰ θέατρα, ποῦ ἔστησαν ἐμπρὸς εἰς τὰ ἀλτάρια οἱ φραγκο-παπᾶδες της.
Ἄν, λοιπόν, ἡ λειτουργικὴ μεταρρύθμισι ἦταν τόσο καλή, ὅπως
καλοπροαιρέτως ἐνόμιζαν κάποιοι τὸ 1949, ὅμως σήμερα, ποῦ
βλέπομε τοὺς καρπούς της, δὲν ἠμποροῦμε παρὰ νὰ ἀναθεωρήσωμε τὶς ἀπόψεις μας, ἂν
θέλωμε νὰ μὴ ἰσχύση δι' ἐμᾶς τὸ ρητὸ τοῦ Ἰώβ: «Ἀπώλοντο παρὰ τὸ μὴ ἔχειν
αὐτοὺς σοφίαν». Εἶναι ἄρά γὲ τόσο δύσκολο νὰ ἀκούσωμε τὸν λόγο τοῦ Κυρίου, ὅτι
«ἀπὸ τῶν καρπῶν αὐτῶν ἐπιγνώσεσθε αὐτούς», ἢ μήπως θέλομεν, ἐλαφρὰ τῇ
συνειδήσει, νὰ καταντήσωμε εἰς τὰ ἴδια χάλια; «Οὐ δύναται δένδρον
σαπρὸν καρποὺς καλοὺς ἐνεγκεῖν», εἶπεν ὁ Κύριος, ἀλλ’ ἐμεῖς, ὡς φαίνεται,
«οὗ βουλόμεθα συνιέναι», ἐπειδή, κατὰ τὸν Σολομῶντα, «κτήσασθαι σοφίαν ἄκαρδος
οὐ δυνήσεται»!
Πολυτονίστηκε βάσει τοῦ "The Polytonic Project".
Ἀναλόγιον: Οἱ ὑπογραμμίσεις δικές μας.
10 σχόλια:
Κείμενα παλιά που δεν προσφέρουν κάτι. Οι καιροί έχουν αλλάξει. Κάποιο σύγχρονο κείμενο περί λειτουργικής αναγέννησης που να αφορά την ορθόδοξη εκκλησία κ δη την ελληνική ποιος θα γράψει;
Ο κόσμος αλλάζει η Εκκλησία είναι σε μια διαρκή πορεία οι Πράξεις των Αποστόλων έχουν συνέχεια δεν είναι στατικές η λειτουργική μεταρρύθμιση είναι αναγκαία να γίνει διαφορετικά θα χάσουμε το τραίνο και θα σταματήσει η πορεία μας.
Συγνωμη δε θα συμφωνήσω με τους σχολιαστές.Οι καιροί αλλάζουν αλλά Ο Κύριος είναι ο Ίδιος γιατί η πίστη δεν γηρασκει,λένε οι άγιοι πατέρες,ούτε αλλοιώνεται .Ούτε που πιστεύουμε ότι η Θεία Λειτουργία ανήκει στα θεάματα,αλλά είναι ΕΡΓΟΝ ΘΕΟΥ.!!!Μεσα δε στη ζωογόνο λατρευτική (της ορθ.Εκκλησιας )ατμοσφαιρα , ο πιστος ανα- νεώνεται (!)εξουδετερώνοντας,τις κακές σκέψεις,τις εμπάθειες και τις τάσεις στις οποίες εκτίθεται συνεχώς και αποκτά νέ- ες δυνάμεις Αντιστάσεως,πίστεως και ελπίδος καθώς και αγάπης ώστε να επιστρέψει στην καθημερινοτητα...
Δεν μπορώ να κατανοήσω τι σχεση έχει η αλλαγή του κόσμου με το δικαίωμα του πιστού να προχωρήσει τον τελικό του σκοπό * για τον οποίον πλάστηκε και τον οποίο επέλεξε να πορευθη,το να γίνει δλδ φορέας Αγίου Πνεύματος...1)
2)
Ο πιστός χριστιανός,αισθάνεται δούλος Του Θεού ενώ ο αδιάφορος απορρίπτει τα πάντα μέσα στον Οίκο Του Θεού,αλλά στην ουσία είναι δέσμιος των παθών του ,της άγνοιας του και καθολου υπομονετικός
στην άρση του σταύρου του....
Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΙΔΡΥΤΗ!!
Θεμέλιον άλλον ουδείς δύναται θείναι ως εστί ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ Α Κορ 3-11).-
¨Οσες λειτουργικές και αν γίνουν, αν οι Ιερείς δεν λειτουργούν με ευλάβεια, ο κόσμος θα φεύγει από την εκκλησία
ΤΟ πιο ουσιαστικο σχόλιο
Ιφ
Μήπως και ο Τρεμπέλας νεωτερίζει ; Π.Τρεμπέλα - Η ΕΙΣ ΕΠΗΚΟΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΙΣ ΤΩΝ ΕΥΧΩΝ https://enoriako.info/wp-content/uploads/2022/04/1949.pdf
Ναι αγαπητέ, ο Τρεμπέλας προσέφερε αρκετά στην Εκκλησία, αλλά δυστυχώς, έκανε και αυτός μεγάλα λάθη.
Αν διαβάσεις το άρθρο, στον Τρεμπέλα αναφέρεται όταν λέει: "περιῆλθαν εἰς γνῶσι καὶ ἑνὸς ἕλληνος θεολόγου".
Δυστυχώς, ὁλόκληρη Ἐγκύκλιο ἔβγαλε ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τό 1956 γιὰ τὸν Παναγιώτη Τρεμπέλα καὶ τὴν ὀργάνωσή του καὶ γιὰ ὅσους παρέσυραν, εἰς ὦτα μὴ ἀκουόντων, μηδὲ συνιόντων, βέβαια. ( Εγκύκλιος https://analogion.gr/logos/canons/349-isi-1956-euxes )
Ως απάντηση στις αντιγραφές του Τρεμπέλα από τους Λατίνους και Προτεστάντες στο άρθρο αυτό που αναφέρατε: Π.Τρεμπέλα - Η ΕΙΣ ΕΠΗΚΟΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΙΣ ΤΩΝ ΕΥΧΩΝ, βλ. τα εξής άρθρα:
( https://independent.academia.edu/ΠΔΠ/Liturgical )
Για την Προσ-Ευχή των Ιερέων:
- Ὁ ΙΘʹ Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (364), καὶ ἡ ἀνάγνωσις τῶν Λειτουργικῶν Εὐχῶν.
- Ποιοῦντος τοῦ Διακόνου τὴν Εὐχήν, ὁ Ἱερεὺς ἐπεύχεται τὴν Εὐχήν.
- Ἱερατικόν Συλλείτουργον - σύγκρισις διατάξεων, Ἱερατικῶν, καὶ σχόλια.
- Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας, στὴν Κωνσταντινούπολη, στὴν Ἑλλάδα, καὶ ἀπό Ἀνατολή σὲ Δύση, τὴν ὥρα τῆς Ἀναφορᾶς — Τὰς θύρας, τάς θύρας· Ποιὲς θύρες; Τό Ἱερόν Κιβώριον, τά Καταπετάσματα-Παραπετάσματα-Βῆλα, τὸ Φράγμα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος, τὸ Φράγμα τοῦ Πρεσβυτερίου (Σολέα), τὸ Σύνθρονον.
- Ὅτι τό χαμηλό Τέμπλο κυρίως, καὶ ἡ ἀνοιχτή Ὡραία Πύλη, ἐμποδίζουν τόν πιστόν Λαόν νὰ προσευχηθεῖ, καὶ πόσο κακὸ κάνει στοὺς Ἱερεῖς.
- Εὐχές τῶν Κατηχουμένων (Εὐχή διά Προσφωνήσεως, Συναπτή)· Πόσοι προσεύχονται παράλληλα καί ταυτόχρονα; Ἀναφορές Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, καί περί Προσευχῆς στήν Λειτουργία.
- Ὁ Διάκονος τό «Δεηθῶμεν» τό λέει πρῶτα γιά τόν Ἱερέα, καί φυσικά γιά τόν Λαόν — «Τό γάρ, ∆εηθῶμεν, οὐ τοῖς Ἱερεῦσι λέγεται μόνον, ἀλλά καί τοῖς εἰς τόν Λαόν συντελοῦσιν», Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος.
Γιὰ τὸν προσανατολισμὸ τῆς Προσευχῆς στὴν Ἐκκλησία:
- Ἅγιος Μέγας Βασίλειος, «Πάντες μὲν ὁρῶμεν κατ’ ἀνατολὰς ἐπὶ τῶν προσευχῶν», [PG 32, 189C], Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, «προσκυνεῖν τὸν σταυρὸν καὶ κατ' ἀνατολὰς ἑστῶτας προσεύχεσθαι», [PG 94, 1301].
- Ἀρχιμανδρίτου Νικοδήμου Μπαρούση, Ὁ Προσανατολισμός ἐν τῇ Λατρείᾳ.
- Uwe Michael Lang, Turning towards the Lord – Orientation in Liturgical Prayer, Ignatius Press, San Francisco, 2009.
- Joseph Cardinal Ratzinger, The Spirit of the Liturgy, Ignatius Press 2020 (2000).
- M. Klaus Gamber, The Reform of the Roman Liturgy: Its Problems and Background, Una Voce Press 1983 (translated from the original German by Klaus D. Grimm).
Αγαπητέ, με το σχόλιο: "η λειτουργική μεταρρύθμιση είναι αναγκαία να γίνει διαφορετικά θα χάσουμε το τραίνο και θα σταματήσει η πορεία μας"
Το πρόβλημα δεν είναι στην Λατρεία μας, ούτε στην Λειτουργία μας, αλλά μέσα μας.
Και αν δεν το λύσουμε με αληθινή εν Χριστώ ζωή Κληρικοί και Λαϊκοί, όσες μεταρρυθμίσεις και να κάνουμε,
σαν τους Λατίνους και τους Προστεστάντες, δεν ικανοποιούμαστε, αλλά "προκόψουσιν ἐπὶ τὸ χεῖρον, πλανῶντες καὶ πλανώμενοι" (Β' Τιμ. γ' 13).
Βλ. Σταματείστε τους Πειραματισμούς στην Θεία Λατρεία, στην Θεία Λειτουργία, στο Τυπικόν. ( https://analogion.gr/typikon/liturgy-articles/332-latreia-peiramatismoi )
Δημοσίευση σχολίου