Κυριακή ΙΑ´Λουκᾶ
Λόγος
εἰς τό Εὐαγγέλιον
«Φάρμακο ἀθανασίας»
«Ἄνθρωπός
τις ἐποίησε δεῖπνον μέγα καί ἐκάλεσε πολλούς» (Λουκ.
ιδ´ 16)
«Ἄνθρωπός
τις ἐποίησε δεῖπνον μέγα καί ἐκάλεσε πολλούς»
Τήν προτελευταία Κυριακή πρίν τά
Χρι-στούγεννα ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ τήν μνήμη τῶν Ἁγίων Προπατόρων τοῦ Κυρίου μας
Ἰησοῦ Χριστοῦ. Τήν ἡμέρα αὐτή διαβάζεται κατά τήν Θεία Λειτουργία ὡς
εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ἡ παραβολή τοῦ Μεγέλου Δείπνου. Οἱ Ἅγιοι Πατέρες τῆς
Ἐκκλησίας μας λένε, ὅτι αὐτό τό Μέγα
Δεῖπνο συμβολίζει τήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ἄλλοι πάλι στό Δεῖπνο αὐτό βλέπουν
τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας.
Ἔπειτα ἀπό τά ὅσα εἴπαμε τήν περασμένη
Κυριακή γιά τό τί μᾶς προσφέρει ἡ Θεία Λειτουργία, πού εἶναι καί ὁ πυρήνας
τῆς ἀργίας τῆς Κυριακῆς, ἐρχόμαστε σήμερα, παίρνοντας ἀφορ-μή ἀπό τήν εὐαγγελική
περικοπή, νά στρέψουμε εὐλαβικά τόν λόγο στό ἱερό Μυστήριο τῆς Θείας
Εὐχαριστίας. Πιό συγκεκριμένα θά δοῦμε: Τί
εἶναι ἡ Θεία Εὐχαριστία καί τί προσφέρει στόν ἄνθρωπο.
*****
«Ἄνθρωπός
τις ἐποίησε δεῖπνον μέγα καί ἐκάλεσε πολλούς»
Βράδυ Μ. Πέμπτης. Στό
ὑπερῶο τῶν Ἱεροσολύμων οἱ μαθητές ἔχουν πάρει τή θέση τους στό πασχάλιο τραπέζι,
στό τελευταῖο δεῖπνο τῆς ἐπίγειας ζωῆς τοῦ Κυρίου. Οἱ «δαιτημόνες οἱ
μακαριστοί» γεμᾶτοι θάμβος ἀτενίζουν τόν θεῖο Διδάσκαλο. Τό δεῖπνο ἄρχισε καί
προχωρεῖ. Ξαφνικά ὁ Κύριος διακόπτει. Παίρνει στά ἄχραντα χέρια Του τόν ἄρτο
καί ἀναπέμπει εὐχαριτήρια προσευχή στόν οὐράνιο Πατέρα Του, μεταβάλλοντάς τον
ἔτσι σέ Σῶμα δικό Του. Τόν τεμαχίζει καί δίδει στούς Μαθητές νά μεταλάβουν τό Θεῖο
Σῶμα.
«Μετά τό δειπνῆσαι» κρατώντας στά
χέρια τό Ποτήριο τοῦ οἴνου, ἀφοῦ καί πάλιν εὐχαρίστησε τόν οὐράνιο Πατέρα Του,
μετέβαλε τόν οἶνο στό Τίμιο Αἷμα Του. Τότε κάλεσε στούς Μαθητές νά πιοῦν αὐτό τό
Αἷμα μέ τό ὁποῖο θά σφραγισθεῖ καί θά ὑπογραφεῖ ἡ Καινή Διαθήκη, ἡ νέα συμφωνία
τοῦ Θεοῦ μέ τούς ἀνθρώπους. «Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες· τοῦτο γάρ ἐστι τό αἷμα μου
τό τῆς Καινῆς Διαθήκης τό περί πολλῶν ἐκχυνόμενον εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν»
(Ματθ. κστ´27-28).
Τό Αἷμα τοῦ Κυρίου λοιπόν σέ λίγες ὧρες
θά χυθεῖ πάνω στόν Σταυρό τοῦ Γολγοθᾶ. Ναί, ἀλλά ἡ ἔκχυση τοῦ αἵματος συνεπάγεται
θάνατο. Καί ὁ Χριστός πρόκειται νά ἀποθάνει γιά τήν σωτηρία μας.
Ἡ
Θεία Εὐχαριστία λοιπόν εἶναι θυσία.
Θυσία πραγματική. Εἶναι ἐπανάληψη καί συνέχιση τῆς ἐπί τοῦ Σταυροῦ Θυσίας τοῦ
Κυρίου. Ἡ θυσία ἐκείνη προσφέρθηκε μία φορά πάνω στόν Γολογθᾶ καί
ἐπαναλαμβάνεται ἡ ἴδια κάθε φορά πού τελεῖται ἡ Θεία Λειτουργία. Ἡ τέλεση τοῦ
μυστηρίου τῆς θείας Εὐχαριστίας, ἀδελφοί μου, δέν εἶναι ἐπανάληψη
τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου. Εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Μυστικός Δεῖπνος. «Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος
τελεῖ τό Μυστήριο, μᾶς λέει ὁ ἱερός Χρυσόστομος. Τό ἴδιο σῶμα καί αἷμα
του προσφέρεται σέ μᾶς. Ἡ ἴδια φωνή τοῦ Χριστοῦ ἀκούγεται, κι ἐπιτελεῖ
τήν θυσία» μέ τρόπον ἀναίμακτο.
Ὅταν γίνεται θυσία ἑνός ζωντανοῦ ὀργανισμοῦ
τό αἷμα χύνεται καί χωρίζεται ἀπό τό σῶμα. Καί ὁ Κύριος παραδίδοντας τό
Μυστήριο στούς Μαθητές, τούς πρόσφερε χωριστά τό Σῶμα Του καί χωριστά τό Αἷμα
Του, ἀκριβῶς γιά νά τούς δώσει νά καταλάβουν ὅτι ἡ Θεία Εὐχαριστία εἶναι θυσία.
Θυσία στήν ὁποία θυσιάζων καί θυσιαζόμενος εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος. Ἐκεῖνος τελεῖ
διά μέσου τοῦ ἱερέα τήν θυσία καί τήν προσφέρει στόν οὐράνιο Πατέρα Του.
Αὐτή
τήν Θυσία λοιπόν τῆς Θείας Εὐχαριστίας τήν προσφέρουμε πρῶτον γιά νά εὐχαριστήσουμε
τόν Θεό γιά ὅλες τίς δωρεές καί τίς χάριτες, τίς ὁποῖες μᾶς χαρίζει μέσα στήν
ἄπειρη ἀγάπη Του.
Καί εἶναι τόσο πολλές καί τόσο μεγάλες
οἱ εὐεργεσίες τοῦ Ἁγίου Θεοῦ σ᾽ ἐμᾶς, ὥστε μέ κανένα ἄλλο τρόπο δέν εἶναι
δυνατό νά τόν εὐχαριστήσουμε ἐπάξια, παρά μόνο προσφέροντας αὐτόν τόν ἴδιο τόν
Υἱόν του θυσία εὐάρεστη ἐνώπιόν του.
Ἡ
Θυσία τῆς Θείας Εὐχαριστίας εἶναι καί θυσία ἱκετήρια. Θυσία θερμῆς παράκλησης
πρός τόν Θεό, νά συγχωρήσει τίς ἁμαρτίες μας, καί νά κατασκηνώσει ἡ Χάρη Του
στίς ψυχές μας, ὥστε νά ἀνορθώσει ὅσους ἀπό ἐμᾶς τούς πιστούς ἔχουμε πέσει, νά διατηρήσει καί νά ἀναπτύξει μέσα μας τήν
πνευματική ζωή καί νά μᾶς ἑτοιμάσει γιά τήν αἰώνια ἀποκατάστασή μας στούς
οὐρανούς.
****
Θυσία εὐχαριστίας λοιπόν καί ἱκεσίας
εἶναι ἡ Θεία Εὐχαριστία. Θυσία ἡ ὁποία χαρίζει στόν ἄνθρωπο ἐκτός τῶν ἄλλων καί
τό μεγάλο δῶρο τῆς ἄφεσης τῶν ἁμαρτιῶν. Τό εἶπεν ὁ ἴδιος ὁ Κύριος τότε πού
παρέδιδε τό Μυστήριο στούς Ἁγίους Ἀποστόλους. Τό ἐπαναλαμβάνει μέ σαφή-νεια καί
ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ὁ ὁποῖος λέγει ὅτι ὁ
Κύριος, «παρεδόθη διά τά παραπτώματα
ὑμῶν καί ἠγέρθη διά τήν δικαίωσιν ἡμῶν» (Ρωμ. δ´25). Ἄν ὁ Κύριος δέν ἀπέθνησκεν
πάνω στόν Σταυρό γιά τίς δικές μας ἁμαρτίες, ἐμεῖς θά εἴμασταν αἰώνιοι κατάδικοι
τοῦ ἅδη. Θά εἴμασταν οἱ αἰχμάλωτοι τοῦ θανάτου, διότι θά μᾶς ἐβάρυνε ἡ ἐνοχή
τῆς ἁμαρτίας. Ἀλλ᾽ὁ Κύριος πρόσφερε τή ζωή
Του «λύτρον ἀντί πολλῶν» (Μάρκ. ι´45). Γιά νά ἐλευθερωθοῦν ἀπό τήν
ἁμαρτία καί τόν αἰώνιο θάνατο πολλοί. Ὅσοι θά πιστέψουν σ᾽Αὐτόν. Ἀπέθανε γιά
τίς ἁμαρτίες μας, ἀλλά καί ἀναστήθηκε χαρίζοντάς μας τήν συγγνώμη καί τήν
ἄφεση. Ἑπομένως ὅποιος μετανοεῖ πραγμα-τικά καί ἐξομολογεῖται τίς ἁμαρτίες του
μέ εἰλι-κρίνεια καί ἔχει τήν ἄδεια τοῦ πνευματικοῦ του πατέρα νά προσέρχεται
στό μεγάλο δεῖπνο τῆς Θείας Εὐχαριστίας, αὐτός πραγματικά κοινωνεῖ τό Σῶμα
καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. Ἀλλά καί «εἰς ζωήν αἰώνιον».
Ὁ
Κύριος μᾶς βεβαιώνει ὅτι εἶναι ὁ «ἄρτος ὁ ζῶν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς» καί
ὅποιος φάγῃ ἐκ τούτου τοῦ ἄρτου, ζήσεται εἰς τὸν αἰῶνα» (Ἰω. στ´51). Ἡ Θεία
Εὐχαριστία, ἀδελφοί μου, μᾶς εἰσάγει στήν αἰωνιότητα. Κάθε φορά, πού τελεῖται
τό Μυστήριο, οἱ πιστοί βγαίνουμε ἀπό τό χρόνο καί τόν τόπο. Βρισκόμαστε στό
ἀνώγαιον τῆς Ἱερουσαλήμ. Ἀξιωνόμαστε «ξενίας δεσποτικῆς καί ἀθανάτου
τραπέζης ἐν ὑπερώῳ τόπῳ». Ἀκοῦμε ὄχι τή φωνή τοῦ ἱερέως ἀλλά τοῦ Χριστοῦ.
Ἐκεῖνος σέ λίγο θά μᾶς καλέσει νά τόν κοινωνήσουμε. Ἐκεῖνος θά μᾶς
προσφέρει τό ἄχραντο σῶμα του καί τό τίμιο αἷμα του.
Καί
περιμένουμε. Περιμένουμε νά κοινωνήσουμε, νά πάρουμε μέσα μας τή ζωή,
τήν Αἰώνιο Ζωή. Νά ζήσουμε τήν αἰωνιότητα «νῦν» καί «ἀεί». Περιμένουμε
τόν Κύριο νά καθάρει τό νοῦ καί τήν ψυχή μας. Νά νεκρώσει μέσα μας τή
φθορά καί τά πάθη μας. Νά καλλωπίσει τήν ψυχή μας, νά πυρώσει τήν καρδιά
μας. Νά πάψουμε νά ὑπάρχουμε πλέον ἐμεῖς, νά σβήσουμε, νά χαθοῦμε! Καί νά ζεῖ
πλέον μέσα μας ὁ Χριστός, ἡ αἰώνια Ζωή.
Ἀλλά
καί παράγων ἑνότητας τῶν πιστῶν μέσα στόν ταραγμένο καί διαιρεμένο κόσμο μας
εἶναι ἡ Θεία Εὐχαριστία. «Ὁ τρώγων μου τήν σάρκα καί πίων μου τό αἷμα, εἶπεν ὁ
Κύριος, ἐν ἐμοί μένει κἀγώ ἐν αὐτῷ» (Ἰω. στ´56). Αὐτό σημαίνει ὅτι ὅσοι κοινωνοῦν, παίρνουν μέσα τους τόν Χριστό. Μένει
ὁ Χριστός μέσα στίς καρδιές τους καί ἑνώνει τούς πάντες σέ μιά ἀκατάλυτη
ἑνότητα.
****
«Ἄνθρωπός
τις ἐποίησε δεῖπνον μέγα καί ἐκάλεσε πολλούς»
Ἀδελφοί
μου ἀγαπητοί, ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος βαδίζοντας στό μαρτύριο ἔγραφε πρός
τούς χριστιανούς οἱ ὁποῖοι ἤθελαν μέ τίς παρεμβάσεις τους νά τόν ἀπαλλάξουν ἀπό
τά δεσμά καί τό μαρτύριο: «Ἐκεῖνον ζητῶ· τόν ὑπέρ ἡμῶν ἀποθανόντα. Ἐκεῖνον
θέλω, τόν δι᾽ἡμᾶς ἀναστάντα». «Σῶμα Χριστοῦ θέλω». Μή κάνετε τίποτε. Ἀφεῖστε με,
βιάζομαι νά φθάσω στόν Χριστό. Τίποτε δέν συγκινοῦσε τόν ἅγιο Ἰγνάτιο τοῦ
ὁποίου τή μνήμη θά γιορτάσουμε σέ λίγες ἡμέρες, ἀλλά καί τόν Ἅγιο Ἐλευθέριο τοῦ
ὁποίου τήν μνήμη ἑορτάζουμε σήμερα. Οὔτε ἡ ζωή, οὔτε ἡ ἐλευθερία, οὔτε ἡ
ἀπαλλαγή ἀπό τά μαρτύρια πού τούς περίμεναν. Ἕνα μόνο συγκινοῦσε τούς ἁγίους
μας. Νά κοινωνήσουν Σῶμα Χριστοῦ. Αὐτός ὁ πόθος ἄς φλέγει πάντοτε καί τή δική
μας ψυχή. Νά λυώνει ἡ καρδιά μας σάν τό κερί ἀπό τόν πόθο τῆς συνάντησης καί
τῆς ἕνωσης μέ τόν Χριστό μας στό Ποτήριο τῆς ζωῆς.
Γρηγόριος Μουσουρούλης
1 σχόλιο:
Μεστός και συγκροτημένος λόγος.
Δημοσίευση σχολίου