Κυριακή Β´ Νηστειῶν
Λόγος
εἰς τόν Ἀπόστολον
Ἀόρατοι φρουροί
«Οὐχί
πάντες εἰσί λειτουργικά πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα;» (Ἑβρ. α´14)
«Οὐχί
πάντες εἰσί λειτουργικά πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα διά τούς μέλλοντας
κληρονομεῖν σωτηρίαν;»
****
Δέν εἶναι ὅλοι οἱ ἄγγελοι ὑπηρετικά πνεύματα
πού στέλλλονται ἀπό τόν Πανάγιο Θεό γιά νά βοηθήσουν ἐκείνους πού πρόκειται νά
κληρονομήσουν τήν αἰώνια ζωή; Αὐτά τά λόγια τῆς πρός Ἑβραίους ἐπιστολῆς, πού
διατυπώνονται μέ τρόπο ἐρωτηματικό στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα,
συνθέτουν, ἀδελφοί μου, τόν πιό ὡραῖο καί σαφῆ ὁρισμό γιά τήν φύση καί τό ἔργο
τῶν ἁγίων Ἀγγέλων. Εὐκαιρία λοιπόν νά
μιλήσουμε σήμερα γιά τόν ἀόρατο ἀγγελικό κόσμο. Θά δοῦμε τί εἶναι οἱ ἄγγελοι. Πῶς εἶναι; Πότε δημιουργήθηκαν; Πόσοι εἶναι; Ποιό εἶναι τό ἔργο τους;
****
«Οὐχί
πάντες εἰσί λειτουργικά πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα; »
Στό Σύμβολο τῆς Πίστεως ὁμολογοῦμε πίστη
σέ Ἕνα Θεό «ποιητήν οὐρανοῦ καί γῆς, ὁρατῶν τε πάντων καί ἀοράτων». Αὐτά τά
«ἀόρατα» τῶν ὁποίων τήν ὕπαρξη ἀποδεχόμαστε καί ὁμολογοῦμε εἶναι ὁ πνευματικός
καί ἅυλος κόσμος τῶν Ἀγγέλων. Βέβαια κάποιοι θέλησαν νά ἀρνηθοῦν αὐτή τήν
πραγματικότητα. Τούς διαψεύδει ὅμως ὁλόκληρη ἡ Ἁγία Γραφή. Ἡ Παλαιά καί ἡ Καινή
Διαθήκη ἀναφέρουν πολλές ἀγγελοφάνειες καί πλῆθος μαρτυρίες γιά τήν ὕπαρξη καί
τό ἔργο τῶν ἀγγέλων. Ἀπό τίς πρῶτες σελίδες τῆς Γενέσεως γίνεται λόγος γιά
«Χερουβείμ δόξης» πού τάσσονται ἀπό τόν Θεό μετά τήν παρακοή τῶν πρωτοπλάστων
«φυλάσσειν τήν ὁδόν τοῦ ξύλου τῆς ζωῆς».
Ἄγγελοι σώζουν τόν δίκαιο Λώτ στά
Σόδομα. Ἄγγελος καθοδηγεῖ τόν πατριάρχη Ἀβραάμ τήν στιγμή πού ἑτοιμάζεται νά
θυσιάσει τόν Ἰσαάκ. Ἄγγελος φέρνει στήν Παρθένο Μαρία τήν κοσμοσωτήρια εἴδηση
γιά τήν γέννηση τοῦ Λυτρωτῆ. Ἄγγελοι τήν νύχτα τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ ἀνεβοκατεβαίνουν
στόν οὐαρνό καί δοξολογοῦν τόν Θεό γιά τήν ἔλευση τοῦ Μεσσία. Δύο ἄγγελοι
λαμπροφορεμένοι πληροφοροῦν τίς Μυροφόρες γυναῖκες ὅτι ἀναστήθηκε ὁ Χριστός
(Λουκ. κα´1-9). Ἄγγελοι εἶναι παρόντες καί κατά τήν ὥρα τῆς Ἀναλήψεως.
Στό ἐρώτημα πότε δημιουργήθηκαν οἱ ἄγγελοι
δίνει ἀπάντηση τό βιβλίο τοῦ Ἰώβ. Ἀπό ἐκεῖ μαθαίνουμε ὅτι τούς ἀγγέλους τούς
δημιούργησεν ὁ Ἅγιος Θεός πρίν ἀπό τόν ὑλικό κόσμο. Πρίν ἀρχίσει ἀκόμη ὁ
χρόνος. Τούς δημιούργησε μέ ἕνα του νεῦμα. «Ὅτε ἐγενήθησαν ἄστρα ἤνεσάν με
φωνῇ μεγάλῃ πάντες ἄγγελοί μου» (Ἰωβ λη´4). Ὅταν, λέγει ὁ Κύριος, δημιούργησα
τά ἄστρα μέ δοξολόγησαν ὅλοι οἱ ἄγγελοι.
Οἱ ἄγγελοι λοιπόν δέν εἶναι προαιώνιοι. Εἶναι καί αὐτοί δημιουργήματα
τοῦ Θεοῦ.
Εἶναι
πλασμένοι ἀθάνατοι. Σύμφωνα μέ τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ. Μέ νοῦ, ἐλευθερία,
καθαρότητα καί τήν δυνατότητα νά μοιάσουν τόν Θεό. Μέ αὐτά τά προσόντα, καί ὅσα
ἐμεῖς δέν μποροῦμε νά ξέρουμε, οἱ ἅγιοι ἄγγελοι εἶναι πρόσωπα ἰσχυρά· ἀνώτερα
ἀπό τόν ἄνθρωπο· καί κινοῦνται ἀνάμεσα στόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους.
Οἱ
ἄγγελοι εἶναι κόσμος πνευματικός, ἀσώματος καί ἄυλος. Βέβαια παντελῶς ἄϋλος
εἶναι ὁ ἄκτιστος Θεός. Οἱ κτιστοί ἄγγελοι, παρατηρεῖ ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ
Δαμασκηνός, εἶναι «ἀσώματοι» «ὅσον πρός ἡμᾶς». Λέγονται «Ἀσώματοι» οἱ ἄγγελοι
σέ σύγκριση μέ τό δικό μας ἀνθρώπινο
σῶμα.
Σάν
πνευματικές ὑπάρξεις εἶναι ἀνώτεροι τῶν φυσικῶν νόμων καί μποροῦν νά μετακινοῦνται
παντοῦ καί γρήγορα. Μποροῦν νά μπαίνουν καί νά βγαίνουν σέ κλειστούς χώρους. Ὡς
πεπερασμένα ὄντα ὅμως δέν εἶναι πανταχοῦ παρόντες. Ἡ «ἁπανταχοῦ παρουσία»
εἶναι ἰδιότητα μόνο τοῦ Θεοῦ.
Οἱ
ἄγγελοι δέν ἔχουν ἀνάγκη ὑλικῆς τροφῆς. Τρέφονται μέ τόν λόγο καί τήν θέα τοῦ
Θεοῦ. Ὅπως ὁ Κύριος ἔλεγε ὅτι τροφή του εἶναι νά ἐφαρμόζει τό θέλημα τοῦ Θεοῦ·
ἔτσι καί οἱ Ἄγγελοι (Ἰω. δ´34). Ἀπό ἀπόψεως γνώσεως τώρα οἱ ἄγγελοι ξέρουν μέν
πολλά, δέν ξέρουν ὅμως τά πάντα μέ τήν ἔννοια τῆς παγγνωσίας.
Παντογνώστης εἶναι μόνο ὁ Θεός.
Εἶναι πολλοί οἱ ἄγγελοι; Ὁ ἀριθμός τῶν
ἀγγέλων μὰς εἶναι ἄγνωστος. Ὁ προφήτης Δανιήλ κάμνει λόγο στό ὅραμά του γιά
«χίλιες χιλιάδες καί μύριες μυριάδες». Ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης στήν Ἀποκάλυψη
λέγει ὅτι ὁ ἀριθμός τῶν ἀγγέλων πού ἄκουσε νά ψάλλουν, ἦταν «μυριάδες μυριάδων
καί χιλιάδες χιλιάδων» (Ἀπ. ε´11). Δηλαδή πλῆθος ἀναρίθμητο. Γενικά ἡ Ἁγία
Γραφή καί οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας δέχονται, ὅτι ὁ ἀγγελικός κόσμος ἔχει μιά
ἱεραρχία καί εἶναι χωρισμένος σέ ἐννέα τάγματα.
Ποιό
εἶναι ὅμως τό ἔργο τῶν ἀγγέλων; Γιατί τούς δημιούργησεν ὁ Θεός;
*****
Οἱ ἄγγελοι σύμφωνα μέ τά θεόπνευστα
ἀποστολικά λόγια πού προτάξαμε στήν ὁμιλία μας εἶναι πνεύματα «λειτουργικά».
Οἱ στρατιές τῶν ἀγγελικῶν ταγμάτων διακονοῦν
στούς οὐρανούς τῶν οὐρανῶν ἐνώπιον τοῦ ἐνδόξου καί φοβεροῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ καί
φθάνουν μέχρι τόν καθένα ἀπό ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους «φύλακες τῶν ψυχῶν καί τῶν
σωμάτων μας».
Σύμφωνα μέ τά ὅσα μᾶς λέγει ἡ Ἁγία Γραφή τό κύριο ἔργο τῶν
ἀγγέλων εἶναι ἡ ἀκατάπαυστη δοξολογία
τοῦ Παναγίου ὀνόματος τοῦ Θεοῦ. Ὁ προφήτης Ἡσαίας εἶδε σέ ὅραμα τόν πύρινο
θρόνο τοῦ Θεοῦ καί γύρω του τά ἑξαπτέρυγα
Σεραφείμ. Μέ τά δύο φτερά πέταγαν, μέ τά ἄλλα δύο ἐκάλυπταν τά πόδια ἀπό εὐλάβεια
καί σεβασμό καί μέ τά ὑπόλοιπα δύο ἐκάλυπταν τά πρόσωπα καί τά μάτια, διότι
ἦταν ἀδύνατο νά ἀτενίσουν τόν Θεόν καί ἔλεγαν:
«Ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος Σαββαώθ, πλήρης πᾶσα ἡ γῆ τῆς δόξης αὐτοῦ»
(Ἡσ. στ´1-3). Παρόμοιο ὅραμα εἶδε καί ὁ
ἱερός Εὐαγγελιστής Ἰωάννης τό ὁποῖο ἀναφέρεται στήν Ἀποκάλυψη. Λέγει ἐκεῖ ὁ Ἅγιος
Ἀπόστολος ὅτι οἱ ἄγγελοι «ἀνάπαυσιν οὐκ ἔχουσιν ἡμέρας καί νυκτός
λέγοντες ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος ὁ
Θεός ὁ παντοκράτωρ» (Ἀποκ. δ´8).
Ἡ ἀκατάπαυστη καί ἀσίγητη αὐτή δοξολογία
εἶναι ἡ ζωή τῶν ἀγγέλων. Ζοῦν καί ὑπάρχουν γιά νά μεγαλύνουν καί νά ὑμνοῦν τόν
ὑπερύμνητο Θεό. Τόν ὑμνοῦν καί τόν δοξολογοῦν αὐθόρμητα. Ἡ εὐτυχία καί ἡ
μακαριότητα πού ἀπολαμβάνουν κοντά στόν θρόνο του, τούς κινεῖ αὐτόματα σέ
δοξολογία καί λατρευτική προσκύνηση. Αὐτή ἡ συνεχής ἐπανάληψη τῆς δοξολογίας
τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι κάτι τό μονότονο καί ἀνιαρό γιά τούς ἁγίους ἀγγέλους.
Ἀντίθετα γίνεται μέ ἀμείωτο καί διαρκῶς αὐξανόμενο θαυμασμό. Περιέρχονται ἀπό
ἔκπληξη σέ ἔκπληξη, καθώς ἀτενίζουν νέες πάντοτε πλευρές τῶν ἀπείρων
τελειοτήτων τοῦ μεγαλείου Θεοῦ. Ἡ πολύποίκιλη
σοφία καί ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, τήν ὁποία βλέπουν νά ἐκδηλώνεται μέ τρόπους
θαυμαστούς πρός τούς ἀνθρώπους καί ὅλη τήν δημιουργία, τούς δίνει συνεχῶς νέες
ἀφορμές δοξολογίας καί ἀνύμνησης τοῦ Ὀνόματός Του. Εἶναι λοιπόν πραγματικά
εὐτυχισμένοι καί μακάριοι οἱ ἅγιοι ἄγγελοι. Γι᾽αὐτό ἀκριβῶς καί ὁ Κύριος
εἶπεν, ὅτι ἡ μακαριότητα ἔγκειται στό νά γνωρίζουν οἱ ἄνθρωποι ὁλοένα καί καλύτερα καί
περισσότερο «τόν μόνον ἀληθινόν Θεόν» (Ἰω. ιζ´3).
****
Ἐκτός ἀπ᾽αὐτό τό ἔργο οἱ ἅγιοι ἄγγελοι
ἔχουν καί τήν ἀποστολή νά ὑπηρετοῦν
καί νά προστατεύουν καί ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους. Ἔρχονται καί κάμνουν ὅ,τι εἶναι
δυνατόν γιά τήν σωτηρία τῆς ψυχῆς μας. Φωτίζουν τήν διάνοιά μας γιά νά ἐννοεῖ,
ὅσο εἶναι δυνατό στόν ἄνθρωπο, τήν ἀπερίγραπτη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Ἐμπνέουν στήν
ψυχή μας ἀγαθές σκέψεις καί ἀποφάσεις. Μᾶς παρακινοῦν σέ μετάνοια. Μᾶς βοηθοῦν
στόν καλόν ἀγώνα τῆς ἀρετῆς καί μᾶς προστατεύουν ἀπό τίς λυσσαλέες ἐπιθέσεις
τῶν πονηρῶν δαιμόνων. Αὐτή τήν πραγματικότητα τήν ὑπογραμμίζει ὁ λόγος τοῦ
Θεοῦ μέ τήν ἑξῆς παραστατική εἰκόνα. Παρουσιάζει τόν ἄγγελο σάν πανίσχυρο
στράτευμα νά τοποθετεῖται γύρω-γύρω ἀπό τούς εὐσεβεῖς ἀνθρώπους καί νά τούς
σώζει ἀπό τούς ἐχθρούς. «Παρεμβαλεῖ ἄγγελος Κυρίου, λέγει, κύκλῳ τῶν φοβουμένων
αὐτόν καί ρύσεται αὐτούς» (Ψαλμ. λγ´8). Μέ ἄλλα λόγια οἱ ἅγιοι ἄγγελοι
γίνονται ἀκοίμητοι φύλακες, καί ἄγρυπνοι φρουροί μας. Ὁ καθένας μας μάλιστα
ἔχει τόν δικό του φύλακα ἄγγελο, ὁ ὁποῖος βρίσκεται πάντοτε κοντά μας (Πράξ.
ιβ´15). Τήν ὥρα πού σευχόμαστε καί μελετοῦμε τόν λόγο τοῦ Θεοῦ. Στό σπίτι μας
ἀλλά καί στόν δρόμο. Στίς ὧρες καί τίς ἡμέρες τῆς χαρᾶς, ἀλλά καί στόν καιρό
τοῦ πένθους καί τοῦ πόνου. Ὅταν ἐργαζόμαστε καί ὅταν ἀναπαυόμαστε, εἶναι καί ὁ
ἄγγελός μας κοντά μας. Δέν μᾶς ἐγκαταλείπει μόνους ποτέ. Ἡ πολλή του ἀγάπη σ᾽ἐμᾶς
τόν κρατεῖ πάντοτε κοντά μας.
*****
«Οὐχί
πάντες εἰσί λειτουργικά πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα διά τούς μέλλοντας
κληρονομεῖν σωτηρίαν;»
Ἀδελφοί μου! Εἶναι μεγάλη τιμή γιά τόν
καθένα μας νά ἔχουμε φύλακα, ὁδηγό καί προστάτη ἕνα ἄγγελο τοῦ Θεοῦ. Πρέπει ὅμως νά προσέχουμε
στή ζωή μας, ὥστε νά μένει πάντοτε κοντά μας καί νά μᾶς χαρίζει κάτι ἀπό τήν ἀπερίγραπτη
μακαριότητα, τήν ὁποία ὁ ἴδιος γεύεται κοντά στόν θρόνο τοῦ Θεοῦ. Νά προσέχουμε,
ἀδελφοί, διότι ὅπως ὁ καπνός διώχνει τίς μέλισσες καί ἡ δυσωδία τά περιστέρια,
ἔτσι κατά τόν Μ.Βασίλειο καί ἡ «πολύδακρυς ἁμαρτία» διώχνει μακριά τόν ἄγγελό
μας. Καί νά τοῦ ἀπευθύνουμε θερμή τήν ἱκεσία «Ἅγιε ἄγγελε, ὁ ἐφεστώς τῆς
ἀθλίας μου ψυχῆς ... μή ἐγκαταλείπῃς με τόν ἁμαρτωλόν.... κράτησον τῆς ἀθλίας
καί παρειμένης χειρός μου, καί ὁδήγησόν με εἰς ὁδόν σωτηρίας».
Ἄς
μᾶς χαρίζει ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός αὐτή τήν σωτηρία μέ τίς πρεσβεῖες καί
τοῦ μεγάλου Πατρός τῆς Ἐκκλησίας μας Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, τοῦ ὁποίοιυ
τήν μνήμη γιορτάζουμε σήμερα.
Γρηγόριος Μουσουρούλης
Κήρυγμα εις τον Καθεδρικό Ἱ. Ναό Ἀγίου Ἰωάννου, Ἀρχιεπισκοπῆς Κύπρου 16.03.2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου