Κυριακή τῆς
Σαμαρείτιδος
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
"Τό
ἕνα κερί ἀνάβει τ' ἄλλο· ἔτσι γίνεται φῶς»
« Πολλοί ἐπίστευσαν εἰς αὐτόν… διά τόν λόγον τῆς γυναικός» (Ἰωάν. δ΄39)
*******
«Πολλοί ἐπίστευσαν
εἰς αὐτόν… διά τόν λόγον τῆς γυναικός»
Μεσημέρι
στό φρέαρ τοῦ Ἰακώβ. Ἡ πηγή τοῦ «ζῶντος ὕδατος», ὁ Θεάνθρωπος Κύριος, βρίσκεται
δίπλα στήν πηγή τοῦ ὑλικοῦ ὕδατος. Διψᾶ ὁ Χριστός κατάκοπος ἀπό τήν ὁδοιπορία. Διψασμένη
καταφθάνει στό πηγάδι καί ἡ Σαμαρεῖτις γυναίκα ἀπό τήν πόλη Συχάρ. Ἡ συζήτηση,
πού ξεκίνησε μέ πρωτοβουλία τοῦ Ἰησοῦ, πείθει τήν Σαμαρείτιδα ὅτι ὁ συνομιλητής
της εἶναι ὁ Μεσσίας, τόν ὁποῖο αἰῶνες τώρα περίμεναν οἱ γενεές τῶν ἀνθρώπων.
Γι' αὐτό καί πίστεψε ἀδίστακτα σ'Αὐτόν. Πίστεψε καί ταυτόχρονα ἔτρεξε στήν πόλη καί κάλεσε
τούς συμπολίτες της νά γνωρίσουν ἀπό κοντά τόν Σωτήρα τοῦ κόσμου. Ἀπό τότε ἡ
ζωή της ἄλλαξε. Ἡ ψυχή της φωτίστηκε ἀπό τήν ἀλήθεια. Καί ἀποφάσισε νά ἀφιερωθεῖ
στό ἔργο τῆς ἱεραποστολῆς. Πιστή στό καθῆκον της, πρόσφερε τή ζωή της θυσία
στό βωμό τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ
Ἐκκλησία τήν ὀνόμασε ἰσαπόστολο καί ὁ Θεός τήν στεφάνωσε μέ δόξα.
Ἡ
Ἁγία Φωτεινή ἡ Σαμαρεῖτις δέν ἦταν ἄνδρας. Δέν ἦταν κληρικός. Γυναίκα ἄσημη
ἦταν καί τραυματισμένη στήν ψυχή. Καί ὅμως ἔγινε σποριάς τῆς ἀλήθειας. Καί
διδάσκει ἀπό τότε ὅλους ἐμᾶς. Μᾶς δείχνει τόν δρόμο πρός τήν ὄμορφη ἀποστολή
τοῦ ἀγγελιαφόρου τοῦ μηνύματος τῆς πίστης μεταξύ τῶν ἀνθρώπων. Διότι, μετά ἀπό
τόσους αἰῶνες, ὑπάρχει ἀπόλυτη ἀνάγκη, ἰδιαίτερα μάλιστα σήμερα, ἐκτεταμένης
ἱεραποστολῆς. Ἄς δοῦμε μέ προσοχή τό
σπουδαῖο αὐτό ζήτημα.
*******
«Πολλοί ἐπίστευσαν
εἰς αὐτόν… διά τόν λόγον τῆς γυναικός»
Ὁ ἀρχαῖος κόσμος
περίμενε ἐναγώνια τόν Μεσσία, ὁ Ὁποῖος, ὅταν ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου,
ἐπισκέφθηκε τόν λαό του γεμάτος ἔλεος καί σπλάγχνα οἰκτιρμῶν. Ἔζησε ἀνάμεσα
στούς ἀνθρώπους. Δίδαξε, θαυματούργησε, θεράπευσε καί παρηγόρησε, ξεκούρασε τόν
κατάκοπο ἀπό τό βάρος τῆς ἁμαρτίας ἄνθρωπο καί κάλεσε τούς πάντες νά μετάσχουν
στήν "καινή κτίση" (Γαλ.στ΄15), τήν καινούργια δημιουργία τοῦ Θεοῦ.
Καί ὅταν
ἀναλήφθηκε στούς οὐρανούς τό ἔργο αὐτό τό ἀνέθεσε στούς Ἀποστόλους Του.
"Καθώς ἀπέσταλκέ με ὁ Πατήρ κἀγώ πέμπω ὑμᾶς" (Ἰω.κ΄21) τούς εἶπε.
Ὅπως μέ ἀπέστειλεν ὁ Πατέρας μου γιά τό
ἔργο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων, ἔτσι κι ἐγώ σᾶς στέλλω νά συνεχίσετε τό ἴδιο
ἔργο. Καί ἐκεῖνοι ἔτρεξαν παντοῦ "ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς" (Πράξ. α΄8),
μεταφέροντας στούς ἀνθρώπους τό σωτήριο φῶς, τό λυτρωτικό μήνυμα τοῦ Εὐαγγελίου. Πλήν ὅμως τό ἔργο αὐτό ὁ
Κύριος τό ἐζήτησε καί τό ζητεῖ ἀπό ὅλους μας. Ἕνα βλέμμα στό τελευταῖο κεφάλαιο
τῆς πρός Ρωμαίους ἐπιστολῆς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, φανερώνει πόσο καλά ἐννόησαν
αὐτή τήν ἀποστολή καί μέ πόση δραστηριότητα καί ἀφοσίωση ἐξετέλεσαν τό καθῆκον
τους ἁπλοῖ πιστοί, τεχνῖτες, ἔμποροι,
οἰκογενειάρχες, ἄνδρες καί γυναῖκες. Τό
ζεῦγος Ἀκύλα καί Πρίσκιλλας τό ὀνομάζει ὁ θεῖος Ἀπόστολος "συνεργούς του
ἐν Κυρίῳ". Στό ἴδιο κεφάλαιο μιλάει γιά τήν Μαριάμ "ἥτις πολλά ἐκοπίασεν",
γιά τόν Ἀνδρόνικο καί τήν Ἰουνία, γιά τόν Οὐρβανό, τήν Τρύφαινα καί τήν Περσίδα,
καί γιά τόσους ἄλλους πιστούς, οἱ ὁποῖοι ἐργάστηκαν γιά τήν διάδοση τῆς νέας πίστεως,
ἐπισφραγίζοντας οἱ περισσότεροι καί μέ τό αἷμα τους τήν τιμητική αὐτή
ἱεραποστολή.
Οἱ καιροί,
ἀγαπητοί, εἶναι παράλληλοι. Καί σήμερα περισσότερα ἀπό δύο χιλιάδες χρόνια
χριστιανικῆς πίστης, ὑπάρχει στόν κόσμο μας μέ τά πολλά φῶτα καί τούς διαπεραστικούς
προβολεῖς, σκοτάδι πολύ. Καί σήμερα γιά πολλούς θά μποροῦσε νά ἐπαναληφθεῖ ὁ
προφητικός λόγος γιά λαό "καθήμενο ἐν σκότει καί σκιᾷ θανάτου", ἕνα
λαό πού βρίσκεται σέ σύγχυση πνευματική, πού ζεῖ δέσμιος προλήψεων καί
δεισιδαιμονιῶν, πού λατρεύει τά εἴδωλα σέ ἐπίπεδο ὄχι τόσο καί μόνο θεωρητικό,
ὅσο πρακτικό. Ἕνας λαός πού βρίσκεται ὑποχείριος σοδομικῶν καταστάσεων καί ἀντί
νά θρηνεῖ, καυχιέται γιά τήν ρυπαρότητα πού τόν πνίγει καθημερινά. Καί αὐτός
πού εἶναι "ἡ ὁδός καί ἡ ἀλήθεια καί ἡ ζωή" (Ἰω. ιδ΄6), μένει στόν
πολύ κόσμο σχεδόν ἄγνωστος.
Ποιός θά
ὁδηγήσει ὅλους αὐτούς στό φῶς, ὥστε νά δοῦν μέ ἄλλο μάτι καί νά ζήσουν μέ ἄλλη
προοπτική τά χρόνια τῆς ζωῆς τους πάνω στή γῆ; Πολλοί θά ποῦν: "Οἱ
παπάδες, οἱ ἱεροκήρυκες". Ναί ἀλλά ὄχι μόνον αὐτοί.
Ἔχουμε καθῆκον
ὅλοι. Μή ξεχνᾶμε, ἀδελφοί, πώς ἡ σωτηρία μας περνᾶ μέσα ἀπό τήν σωτηρία τῶν
ἄλλων. Δέν θά σωθοῦμε μόνοι μας. Θά σωθοῦμε μέ τούς ἀδελφούς μας. Ὁ πραγματικός
χριστιανός δέν ἀρκεῖται στό ὅτι ἐγνώρισε αὐτός τήν ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ, ὅτι
ἔγινε μέλος τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, ὅτι ἀπολαμβάνει τίς δωρεές πού ὁ Χριστός
δίνει στά μέλη τῆς Ἐκκλησίας Του. Ἀντίθετα ἔχει πολλή ἐπιθυμία νά γνωρίσουν
καί ἄλλοι τόν Χριστό. Νά βροῦν κι ἐκεῖνοι τήν σωτηρία καί τήν εὐτυχία. Ἐπειδή γνωρίζει
ὁ πιστός ὅτι ἡ μεγαλύτερη δυστυχία γιά τόν ἄνθρωπο εἶναι νά βρίσκεται στό ψέμα,
νά ἀγνοεῖ τήν ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ, καί νά ζεῖ στήν ἁμαρτία, γι' αὐτό καί τρέχει
νά μιμηθεῖ τόν Ἀπόστολο Παῦλο, ὁ ὁποῖος ἔλεγε ὅτι "δέν ζητῶ τό ἐμαυτοῦ
συμφέρον, ἀλλά τό τῶν πολλῶν, ἵνα σωθῶσι"( Α΄Κορ. ι΄33). Μιμεῖται τόν
Κύριο, ὁ Ὁποῖος σπλαγχνιζόταν τούς ἁμαρτωλούς καί ζητοῦσε νά σώσει τά χαμένα
του πρόβατα.
Ὅσο κι ἄν μᾶς
φαίνεται παράξενο, ἀδελφοί μου, ἄν δέν ἐργαζόμαστε γιά τή σωτηρία τῶν ἀδελφῶν
μας, ἀπό τήν θέση πού βρισκόμαστε ὁ καθένας, ἰδιαίτερα μάλιστα σήμερα, δέν
μποροῦμε νά εἴμαστε γνήσιοι μαθητές τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Κύριος τό διεκήρυξε μέ
τρόπο κατηγορηματικό: Ἐκεῖνος, εἶπε, πού δέν μαζεύει μαζί μέ ἐμένα τά
πνευματικά πρόβατά μου, αὐτός σάν λύκος τά σκορπίζει (Ματθ. ιβ΄30). Συγκλονιστικός
ὁ θεϊκός λόγος! Δέν σκορπίζει λοιπόν
μόνο ὁ ἄθεος, ὁ ἄπιστος, ὁ ἀποστάτης, ὁ αἱρετικός. Καταντᾶ νά σκορπίζει καί
ἐκεῖνος, πού δέν φροντίζει νά γίνει σύντροφος καί συνεργάτης τοῦ Χριστοῦ στό
μεγάλο ἔργο τῆς σωτηρίας.
*******
Πῶς θά
ἐργασθοῦμε στήν πράξη γιά τήν ἐκπλήρωση αὐτοῦ τοῦ χρέους μας ἀπέναντι τῶν
ἀδελφῶν μας; Τί μπορεῖ νά κάμει ὁ καθένας γιά τούς ἀδελφούς μας, τούς ὁμοεθνεῖς
μας, τούς ἀνθρώπους τοῦ οἰκογενειακοῦ μας περιβάλλοντος; Πολλά μποροῦμε νά
κάνουμε.
Τό πρῶτο καί
ἴσως τό σπουδαιότερο εἶναι νά ἔχουμε ζωή καί παράδειγμα χριστιανικό σέ ὅλες τίς
ἐκφάνσεις τῆς ζωῆς μας. Διότι τό χριστιανικό παράδειγμα εἶναι τό πιό ἔντονο καί
παραστατικό κήρυγμα, ἡ πιό ἰσχυρή φωνή
πού καλεῖ τούς ἄλλους στον Χριστό. Εἶναι τό μεγάλο φῶς πού «λάμπει ἔμπροσθεν
τῶν ἀνθρώπων» καί τούς βοηθεῖ νά πιστεύσουν καί νά «δοξάσουν τον πατέρα τον ἐν
οὐρανοῖς» (Ματθ. ε΄16). Χωρίς ζωντανό
παράδειγμα δέν μποροῦμε νλά ἐπιτύχουμε τίποτε. Δέν μποροῦμε νά συγκινήσουμε
τούς ἄλλους καί νά τούς βοηθήσουμε νά ἐπιτύχουν τή σωτηρία τους. Ἀντίθετα, ὅπου
ὑπάρχει τό χριστιανικό παράδειγμα, ἐκεῖ καί πολύ σκληρές καρδιές μαλακώνουν,
συγκινοῦνται καί μεταστρέφονται στήν πίστη καί ζοῦν ζωή χριστιανική, σύμφωνη
μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Τό παράδειγμα δείχνει τή ζωήπού δημιουργεῖ ὁ Χριστός καί
τή δύναμη πού ἔχει ὁ Κύριος νά ἀναδεικνύει ἁγίους.
Ἐκτός ἀπό τό
παράδειγμα, για τήν σωτηρία τῶν ἄλλων ἔχουμε καθῆκον νά τούς μεταφέρουμε τόν
λόγο τοῦ Θεοῦ, τό θέλημά του. Ἡ Σαμαρεῖτις εἶναι τό τέλειο παράδειγμα ἱεραποστολῆς.
Μόλις ἀντιλήφθηκε ὅτι ὁ Κύριος εἶναι ὁ Μεσσίας, ἔτρεξε ἀμέσως στήν πόλη καί
κάλεσε τούς συμπολίτες της νά τον γνωρίσουν. Δέν περιορίζεται στήν εὐλογία πού
πῆρε αὐτή νά μιλήσει μέ τόν Χριστό καί
νά τόν γνωρίσει προσωπικά. Καί τά ἀποτελέσματα ἦταν θαυμαστά. Ὁ λόγος τοῦ
Ἀποστόλου Παύλου «Ἕλλησί τε καί βαρβάροις, σοφοῖς τε καί ἀνοήτοις ὀφειλέτης
εἰμί» (Ρωμ. α΄14) συνεκλόνισε τήν ψυχή τῆς Σαμαρείτιδος. Αὐτός ὁ λόγος εἶναι
ἀνάγκη νά πυρπολεῖ καί τήν ψυχή τοῦ καθενός μας, ἄν θέλουμε νά δοῦμε καλύτερο
κόσμο, καλύτερες ἡμέρες.
*******
«Πολλοί ἐπίστευσαν
εἰς αὐτόν… διά τόν λόγον τῆς γυναικός»
Ἀδελφοί μου δέν
ὠφελεῖ σέ τίποτε νά καταριώμαστε τό σκοτάδι. Τό σκοτάδι τοῦ κόσμου θά διαλυθεῖ μόνο
ἀπό τό φῶς τοῦ Χριστοῦ. Ὅταν τό ἀκήρατο φῶς τῆς θεογνωσίας λάμψει στίς καρδιές
τῶν ἀνθρώπων, τότε ἡ γῆ τῶν ἀνθρώπων θά γίνει παράδεισος καί ὁ Παράδεισος τοῦ
Οὐρανοῦ θά γεμίσει μέ μετανοημένους ἁμαρτωλούς πού βρῆκαν τό δρόμο τῆς
σωτηρίας χάρη στήν ἀγάπη καί τήν αὐταπάρνηση τῶν ἀδελφῶν τους, τῶν μαθητῶν τοῦ
Χριστοῦ.
Ἄναβε λοιπόν, ἀδελφέ μου,
ἄναβε σβησμένα κεριά. Τό «ἕνα κερί ἀνάβει τό ἄλλο· ἔτσι γίνεται φῶς». Ἔτσι
ὑπάρχει ἐλπίδα νά γίνει καί στήν κοινωνία μας φῶς, πού ὅλοι τό ποθοῦμε.
Γρηγόριος Μουσουρούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου