Σάββατο 17 Μαΐου 2014

Άραγε έχω συνείδηση; - Ιάκωβος

Άραγε έχω συνείδηση;

            Ακούω πολλές φορές αυτή την περίεργη λέξη και διερωτούμαι τι πράγμα να είναι  αυτή η συνείδηση! Σκέφτομαι: «Μήπως εγώ έχω συνείδηση;» Πώς να το ξέρω, αφού καλά-καλά δεν γνωρίζω τι σημαίνει;
            Προσπαθώ να κουβεντιάσω το θέμα με τον εαυτό μου! «Πιθανό να είναι ο άγραφος Νόμος του Θεού τον οποίο εμφυτεύει στην ψυχή κάθε ανθρώπινου πλάσματος την ώρα της δημιουργίας του;»
            Ναι, μάλλον κάπως έτσι πρέπει να είναι, σκέφτομαι. Και επειδή ο άνθρωπος, σαν το πιο τέλειο πλάσμα του Θεού διαφέρει κατά πολύ από τα ζώα (υπάρχουν βέβαια και αρκετές εξαιρέσεις) και επειδή ο Κύριος τον προόρισε και του έδωσε την δυνατότητα, αν θέλει, να γίνει ένας μικρός Θεός, του έβαλε στα κατάβαθα του «είναι» του τη συνείδηση.

            Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορώ, φυσικά, να είμαι εντελώς βέβαιος για τα συμπεράσματά μου αυτά. Ο μόνος που ξέρει σίγουρα είναι ο «Κατασκευαστής».Και θα μου είναι εξαιρετικά δύσκολο, μάλλον αδύνατο να μπω σε μια τέτοια συζήτηση μαζί Του.     Καταλήγω στο συμπέρασμα πως η συνείδηση είναι κάτι σαν ασφαλιστική δικλείδα, κάτι σαν πυξίδα, ένα πράγμα, ένα είδος συναισθήματος - αν μπορώ να το χαρακτηρίσω έτσι - που έχει σαν στόχο να βοηθά κάθε άνθρωπο να ξεχωρίζει το καλό από το κακό. Είναι μια βουβή φωνή μέσα μας που αν και είναι ...τελείως αθόρυβη μας λέει ένα ηχηρό «εύγε» για κάποια καλή μας κίνηση ή ένα τρανταχτό «σαν δε ντρέπεσαι!» για κάποιο ολίσθημα.
            Και ναι μεν η συνείδηση (αν έχουμε) μας προειδοποιεί κατά κάποιο τρόπο και μας κατευθύνει (... αλήθεια, πού μας κατευθύνει ; Φυσικά στον ίσιο δρόμο του Θεού και με την συνεχή διόρθωση των λαθών μας οδηγεί στον Παράδεισο ). Υπάρχουν όμως, δυστυχώς και πολλοί που δεν την προσέχουν καν...Άσε την να φωνάζει όσο θέλει!  Εγώ θα κάμω ότι μου λέει το μυαλό μου! Είναι οι «έξυπνοι» και οι εγωιστές , είναι οι άπιστοι, αυτοί που όλα θέλουν να τα εξετάζουν με δοκιμαστικούς σωλήνες και αναλύσεις, είναι εκείνοι που προσποιούνται πως δεν ακούν την συνείδησή τους και δεν παραδέχονται κανένα λάθος, είναι αυτοί που δεν διστάζουν να «διορθώσουν» ακόμα και τον Θεό !
            Στα ζώα και στα φυτά, ο Θεός, επειδή θέλει όλα τα δημιουργήματά Του να συντηρηθούν και να μην αφανιστούν, αφού δεν έχουν συνείδηση ούτε ψυχή – τους έδωσε το ένστικτο! Έτσι, το πουλί μπορεί να εντοπίσει από πολύ μακριά και να βρει την τροφή και το νερό που είναι απαραίτητα για την επιβίωσή του, ο λαγός κρύβεται για να μη φανερωθεί και κινδυνέψει, το αγριόχορτο δεν εξαφανίζεται όσο κι αν το πολεμήσεις  και το βλέπεις να φυτρώνει ακόμα και στις σχισμές των βράχων !
            Στον αγαπημένο του, στο « πλάσμα των χειρών Του », τον άνθρωπο, έδωσε την συνείδηση για να μπορέσει να επιβιώσει για πάντα στον Ουρανό μαζί Του. Να μην εξαφανιστεί ποτέ ! (αν το θέλει, φυσικά) – γιατί ο καθένας αποτελεί μια ανεπανάληπτη ψυχοσωματική οντότητα που ο Θεός δεν την εξαναγκάζει ούτε την υποχρεώνει να κάμει οτιδήποτε με τη βία.
            Στη γη, παντού και πάντοτε το καλό είναι ανάμικτο με το κακό. Έτσι βλέπεις τριαντάφυλλα και αγκάθια μαζί, πείνα και καλοπέραση, πόλεμο και ειρήνη, χαρά και λύπη.
            Στον Ουρανό, τα πράγματα αλλάζουν τελείως ! Εκεί το καλό και το κακό είναι εντελώς ξεχωριστά. Στον Παράδεισο είναι όλα τα καλά, χωρίς ίχνος κακού. Είναι η Αγία Τριάδα, η Παναγία μας, οι Άγγελοι, οι Άγιοι, οι Δίκαιοι! Στην Κόλαση όμως είναι όλα τα κακά, χωρίς ίχνος καλού! Είναι οι πονηροί και αμετανόητοι δαίμονες και οι πονηροί και αμετανόητοι άνθρωποι!

            Σε όσους δεν το ψιθυρίζει αυτό η συνείδησή μας – αν έχουμε – θα είναι πάρα πολύ αργά να  διορθώσουμε το λάθος αφού αναπόφευκτα, αργά ή γρήγορα θα φύγουμε από αυτόν τον κόσμο όταν έρθει η κατάλληλη ώρα για τον καθένα μας, που μόνο ο Θεός την αποφασίζει ή την επιτρέπει.   
Ιάκωβος

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Σε όλους μας πιστεύω πως υπάρχει η συνείδηση, όμως άλλοι έχοντάς το σαν αναπτυγμένο αυτοσυναίσθημα και άλλοι το εκμεταλλεύονται έχοντας το σαν... ¨λιπαρή συνείδηση¨...ΕΙΠ

Ανώνυμος είπε...

Ειπατε μας κατι γερ.Κλεοπα περι της συνειδησης:
-ο Μεγας Βασιλειος λεγει για την συνειδηση οτι ειναι Η Φωνη Του Θεου στον ανθρωπο.
Η ταραχη,ο ελεγχος της συνειδησεως του αμαρτωλου ανθρωπου ειναι μια αποδειξις του ελεους Του Θεου για να συμφιλιωθη με Αυτον.Εαν θελουμε τη σωτηρια πρεπει να ειρηνευσουμε με την συνειδηση μας,λεγε καλυτερα με Τον Κυριο.Η συνειδηση ειναι εργο απο τις Ακτιστες ενεργειες του Θεου.(πνευματικοι διαλογοι με τον γερ.-σελ148)..

Στην ερωτηση του πατηρ Γερμανου στον αββα Πινουφριο,πως θα φθασουμε σε αυτη την κατασταση του πρ.Δαυιδ ,οταν ελεγε''εκανα γνωστη την αμαρτια μου και δεν εκρυψα την ενοχη μου.ΕΙΠΑ-θα εξομολογηθω στον Κυριο την ανομια μου καταδικαζοντας τον εαυτον μου ψλμ31-5).Εαν εξαλειψουμε την μνημη των αμαρτιων μας αποτην ΚΑΡΔΙΑ -ΜΑΣ,πως θα ξεσπασουμε σε δακρυα μετανοιας ωστε να πετυχουμε τη συγνωμη για τις αμαρτιες μας ωστε να πουμε''λουζω καθε νυχτα την κλινην μου και με δακρυα πολλα βρεχω το στωμα μου.ψλμ6-7);;;Εξαλλου ο Ιδιος Ο Κυριος δεν μας συνιστα στον προφ.Ησαια ''Εγω ειμαι που θα εξαλειψω τις αμαρτιες σου και δεν θα τις θυμηθω ποτε*συ ομως να θυμασαι τις αμαρτιες σου.Ησαι.43,25-26).....
Απ:-Ολο το διαστημα που διαρκει η μετανοια και που νοιωθουμε ενοχη για τις αμαρτωλες μας πραξεις,τα δακρυα που πεφτουν σαν βροχη πρεπει να σβησουν τη φωτια που εχει αναψει η συνειδηση -μας.Ετσι,αφου μεινουμε για πολυ καιρο σε αυτη την ταπεινωση της καρδιας και την πνευματικη συντριβη,δοσμενοι στους στεναγμους,θα ερθει και η στιγμη που θα σβησει η αναμνηση των αμαρτηματων μας και που ΤΟ ΑΓΚΑΘΙ ΤΗΣ ΕΝΟΧΗΣ-ΜΕ ΤΗ ΧΑΡΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ,θα ξεριζωθει απο τα βαθη της ψυχης -μας.Αυτο ειν σημαδι οτι εχουμε φθασει στο τερμα,οτι ΕΧΟΥΜΕ ΔΕΧΘΕΙ ΤΗ ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΟΤΙ ΚΑΘΕ ΚΗΛΙΔΑ ΕΧΕΙ ΚΑΘΑΡΙΣΘΕΙ ΜΕΣΑ ΜΑΣ.
1)

Ανώνυμος είπε...

2)
Ωστοσο,δεν υπαρχει αλλος δρομος για να πετυχουμε τη ληθη των αμαρτιων,εκτος απο την εξαλειψη ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ ΕΠΙΘΥΜΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ που κυριαρχουσαν προηγουμενως στη ζωη -μας.Δεν υπαρχει αλλος δρομος παρ'εκτος απο την καθαρση της καρδιας.Χωρις αμφιβολια κανεις απο αυτους που αμελουν να διορθωθουν δεν θα αποκτησει αυτη την καθαροτητα.
Σε αυτη την ΚΟΡΥΦΗ,ΘΑ ΦΘΑΣΕΙ,μονο εκεινος που με στεναγμους,δακρυα και με το κατα Θεον -πενθος,θα εξαλειψει και το παραμικρο ιχνος απο τις κηλυδες των παλαιων αμαρτιων.Αυτος ,μεσα απο τα καταβαθα της ψυχης του θα φωναζει''τα δακρυα μου εγιναν για μενα το καθημερινο -μου φαγητο''.ψλμ 41-4).Ετσι αυτος θα αξιωθει να ακουσει απο Τον Κυριο''Ας παυσει η φωνη του κλαθμου σου και τα ματια σου ας μη βγαλουν αλλα δακρυα,γιατι υπαρχει η αμοιβη των κοπων σου''Ιερ.38-16).Και η θεικη Φωνη με το στομα του Ησαια.''Εγω εχω απαλειψει τις ανομιες σου,οπως απαλειφεται απο τον ουρανο η νεφελη και καθαρισα τις αμαρτιες σου οπως καθαριζεται και φευγει το σκοταδι απο το Φως''Ησαι 44-22).....''Εγω...εγω ειμαι Εκεινος,ο οποιος εξαλειφω τελειως τις ανομιες σου και τις αμαρτιες σου δεν θα τις ενθυμηθω''Ησαι43-25).Συνομιλια με τους αββαδες της ερημου-αββα Κασσιανου σελ192-2).