Η Γέννηση του Χριστού
στον προφητικό και πατερικό λόγο
Του
Παναγιώτου Μαρτίνη Θεολόγου Δρ.
“Τα Χριστούγεννα είναι η αρχή όλων των εκκλησιαστικών
εορτών και γεγονότων της Εκκλησίας... Διότι ένα σωτηριώδες και θεόσδοτο
γεγονός... συνέβη σε μία δεδομένη ιστορική στιγμή... ώστε να μείνει μετά για πάντα. Δηλ. έγινε λειτουργικό,
ανθρωποσωτήριον, συνεχώς παρατεινόμενον ...μέχρι της Δευτέρας παρουσίας”
(Ιουστ. Πόποβιτς).
Ας προσπαθήσουμε να πλησιάσουμε το κοσμοσωτήριο αυτό “Μυστήριο” της θ. Ενανθρωπήσεως,
όπως προαναγγέλλεται από τον προφητικό
λόγο και στη συνέχεια, ως Ευαγγέλιο, εξυμνείται και θεολογείται από
τον πατερικό λόγο.
Ήδη στο πρώτο βιβλίο της Π.Δ., στη Γένεση, ο ίδιος ο
Θεός υπόσχεται και προφητεύει την έλευση του Μεσσία. Είναι το λεγόμενο
“Πρωτευαγγέλιον”, ότι ο Θεός δεν θ΄ αφήσει τον άνθρωπο στη πτώση του.
Κρύβεται στα λόγια του Θεού προς τον όφι - διάβολο.
“Θα θέσω έχθρα ανάμεσα σε σένα και στη γυναίκα, ανάμεσα στους απογόνους
σου και στους απογόνους αυτής “αυτός (ο Χριστός) σου τηρήσει κεφαλήν,
και συ τηρήσεις αυτού πτέρναν” Γεν. Γ, 15).
Αλλά και ο Πατριάρχης Ιακώβ, όταν κάλεσε τους γιούς
του για να τους ευλογήσει, φτάνοντας στον Ιούδα, από τη φυλή του οποίου
θα γεννιόταν ο Χριστός, προφητικά του λέει: “Ιούδα, σένα θα υμνήσουν
τα αδέλφια σου... δεν θα λείψει άρχοντας από τη φυλή σου... μέχρις ότου
έλθει Εκείνος, στα χέρια του οποίου απόκεινται οι εξουσίες, “Αυτός
προσδοκία Εθνών” (Γεν. Μ.Θ΄, 8-10).
Επίσης, στο Δευτερονόμιο αναφέρονται οι λόγοι του
Θεού στο Μωϋσή: “Θα αναστήσω σ΄ αυτούς,
δηλ. στους Ισραηλίτες , ένα προφήτη από τα αδέλφια τους και θα δώσω
τα λόγια μου στο στόμα του, ο οποίος θα του διδάξει “καθ΄ότι αν εντέλωμαι αυτώ” (ΙΗ΄,18).
Πολλές και ανάλογες προφητείες υπάρχουν και στο βιβλίο των Ψαλμών. Θα αναφερθούμε μόνο σ΄ αυτή που βρίσκεται στον Ψαλμ. 13, 7-8: “Κύριος είπε προς με υιός
μου ει συ, εγώ σήμερα γεγεννηκά σε αίτησαι παρ΄ εμού, και δώσω σοι έθνη
την κληρονομίαν σου και την κατάσχεσίν σου τα πέρατα της γης”.
Και, αφού παρατρέξουμε
πρόσωπα και γεγονότα, που, μέσα από τα κείμενα της Π. Διαθήκης,
προβάλλεται το πρόσωπο του αναμενόμενου Μεσσία, φτάνουμε και
στους προφήτες, οι οποίοι αιώνες πριν εξαγγέλλουν την Ενανθρώπηση,
τη διδασκαλία, τα θαύματα, το Πάθος και την Ανάσταση του Κυρίου.
Διαβάζονται και τις ακούμε σ΄ όλες τις μεγάλες Δεσποτικές γιορτές.
Πρώτος ο Ησαϊας (8ος π.Χ. αι.), ο πέμπτος Ευαγγελιστής
όπως αποκαλείται, αν και έζησε 800 χρόνια πριν τη Γέννηση του Κυρίου,
προφητεύει: “δια τούτο δώσει Κύριος ο Θεός υμίν σημείον, ιδού η Παρθένος
εν γαστρί έξει, και τέξεται υιόν, και καλέσεις το όνομα αυτού Εμμανουήλ
(Ησ. Ζ΄, 14). Ο ίδιος προφήτης σε άλλη προφητεία του μας δίνει τα ονόματα
και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του προσδοκώμενου Μεσσία. Γράφει:
“Παιδίον εγεννήθη ημίν, υιός και εδόθη υμίν, ...και καλείται το όνομα
αυτού μεγάλης βουλής άγγελος, θαυμαστός σύμβουλος, Θεός ισχυρός...
άρχων ειρήνης, πατήρ του μέλλοντος αιώνος...” (Ησ. Θ΄, 6-7).
Στον προφήτη των θρήνων, όπως αποκαλείταιο Ιερεμίας
(7ος αι. π. Χ.), βρίσκουμε την προφητεία: “Αυτός είναι ο Θεός μας, κανείς
άλλος δεν μπορεί ν΄ αναμετρηθεί μ΄ αυτόν. Αυτός έχει όλη την οδό της
σοφίας... “μετά τούτο επί της γης ώφθη και εν τοις ανθρώποις συνανεστράφη”
(Βαρούχ Γ΄, 36-38).
Επίσης, ο προφήτης Μιχαίας (8ος π.Χ. αι.) θα γράψει:
“Και συ Βηθλεέμ ...μικρή είσαι μεταξύ των πόλεων του Ιούδα. Αλλά από
σένα θα προέλθει ένας άνδρας, που θα γίνει άρχοντας του Ισραηλιτικού
λαού. “Και οι έξοδοι αυτού απ΄ αρχής εξ ημερών αιώνος” (Μιχ. Ε΄,1).
Τέλος, ο Δανιήλ, που ανήκει στους τέσσαρας μεγάλους
προφήτες (7ος αι.), στο βιβλίο που φέρει τ΄ όνομά του, κάνει την εξής
προφητεία: “... Μέσα στα σύννεφα του ουρανού είδα να έρχεται κάποιος
ως υιός ανθρώπου... Σ΄ αυτόν δόθηκαν εξουσία και δόξα και βασιλεία,
ώστε όλοι οι λαοί, κάθε εθνικότητας και γλώσσας, να τον υπηρετούν.
“Η εξουσία αυτού εξουσία αιώνιος, ήτις ου παρελεύσεται και η βασιλεία
αυτού ου διαφθαρήσεται” (Ζ΄, 13-14).
Κι ερχόμαστε στην μετά την Ενανθρώπιση του Κυρίου
περίοδο. Την ευλογημένη περίοδο, στην οποία ζούμε και μεις σήμερα.
Πολλά και πλούσια τα εγκώμια, οι ομιλίες και οι λόγοι των πατέρων, ιδιαίτερα
στο γεγονός της θ. Ενανθρώπησης του Κυρίου. Σταχυολογούμε ελάχιστα
στοιχεία από τα κείμενά τους με το βαθύ θεολογικό τους περιεχόμενο.
Πρώτος ο Μ. Αθανάσιος (3ος μ.Χ. αι) στην περίφημη “Περί
της Ενανθρωπήσεως του Λόγου” ομιλία του, σημειώνει: “Γι΄ αυτό, λοιπόν,
ο Λόγος του Θεού ήλθε με τη θέλησή Του, και ως εικόνα του Θεού πατέρα
Του επανέφερε κοντά του τον άνθρωπο, που και αυτός είναι εικόνα του
Θεού”. Στη συνέχεια, αφού συνδέει θαυμάσια όλα τα γεγονότα του απολυτρωτικού
έργου του Κυρίου, από την Ενανθρώπηση μέχρι το Πάθος και την Ανάσταση,
καταλήγει: “...άρτι δε μετά την επιδημίαν του Σωτήρος και τον του σώματος
αυτού θάνατον και την ανάστασιν καταφρονείται (ο θάνατος) ... και
δια της Εναναθρωπήσεως του Λόγου η των πάντων εγνώσθη πρόνοια... Αυτός
ενηνθρώπησεν, ίνα ημείς θεοποιηθώμεν”.
Ο δεύτερος, μετά τον Ιωάννη τον Ευαγγελιστή, θεολόγος,
ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός (4ος αι.), σημειώνει στον 45ο λόγο του: “Αυτός
ο ίδιος ο Λόγος του Θεού, ο προαιώνιος, ο αόρατος, ο ασώματος ... ο
λόγος του Πατέρα έρχεται προς τη δική του εικόνα και φορεί το ανθρώπινο
σώμα... και παίρνει λογική ψυχή... καθαρίζοντας το όμοιο με το όμοιο,
και γίνεται σε όλα άνθρωπος, εκτός από την αμαρτία... “Ο ων γίνεται
και ο άκτιστος, κτίζεται, και ο πλουτίζων, πτωχεύει; γαρ την εμήν σάρκα,
ιν΄ πτωχεύει γαρ εγώ πλουτήσω την αυτού θεότητα. Τι το περί εμέ τούτο
μυστήριον; Μετέλαβον της εικόνος, και ουκ εφύλαξα, μεταλαμβάνει
της εμής σαρκός, ίνα και την εικόνα
σώση και την σάρκα αθανατίση”.
Ο Μ. Βασίλειος (4ος αι.) σε σχετική ομιλία του εκφράζει
την απορία! “Μάγοι προσκυνούσι και χριστιανοί συζητούσι πώς εν σαρκί
Θεός και ποταπή σαρκί;... Σιγάσθω
τα περιττά εν Εκκλησία Θεού, δοξαζέσθω τα πεπιστευμένα, μη περιεργαζέσθω
τα σιωπόμενα”.
Αλλά και ο λαλίστατος ι. Χρυσόστομος στην ομιλία
του “Εις το γενέθλιον του Κυρίου”, θα εκφράσει την ανάγκη σιωπής και
δέους. Γράφει σχετικά: “Ο πατέρας τον υιό γέννησε, χωρίς απώλεια κάποιου
μέρους της θεότητός Του; η παρθένος τον γέννησε χωρίς φθορά της παρθενίας
της... “Όθεν ούτε η άνω αυτού γέννησις εξήγησιν έχει, ούτε η εν ύστεροις
καιροίς πρόοδος πολυπραγμονείσθαι ανέχεται. “Ότι μεν γαρ έτεκεν η
Παρθένος, σήμερον οί δα, και ότι εγέννησεν ο Θεός αχρόνως πιστεύω, τον δε τρόπον
της γεννήσεως σιωπή τιμάν μεμάθηκα...”.
Ο αγ. Ιω. ο Δαμασκηνός
(8ος αι.), παρατηρεί ότι η ενσάρκωση του Θεού - Λόγου είναι μια ύψωση
του ανθρώπου, μια θέωση της ανθρώπινης φύσεως. “Ως ομού γενέσθαι τα
τρία, την πρόσληψιν, την ύπαρξιν, την θέωσιν αυτής υπό του Λόγου”.
Τέλος, ο αγ. Ισαάκ ο Σύρος θα γράψει: Ο Ενανθρωπήσας
Κύριος φόρεσε τη στολή της ταπείνωσης, “ίνα μη καταφλεχθή η κτίσις τη
αυτού θεωρία”.
Τελειώνοντας έχουμε την αίσθηση ότι ψήγματα προσφέραμε
από τον πλούσιο πατερικό λόγο για το γεγονός της Ενανθρωπήσεως του
Κυρίου, για την “μητρόπολιν των εορτών”, κατά τον ι. Χρυσόστομο.
Αξίζει να κλείσουμε με τα λόγια του Καππαδόκη πατέρα,
Γρηγορίου του Θεολόγου: “Τοι γαρούν εορτάζωμεν μη πανηγυρικώς,
αλλά θεϊκώς, μη κοσμικώς, αλλά υπερκοσμίως... μη τα της πλάσεως αλλά
τα της αναπλάσεως”.
“Ο περί τους ανθρώπους έρως τον Θεόν εκένωσεν” (Νικ.
Καβάσιλας)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου