Ρήξεις
και συνέχειες
στη ζωή της εκκλησίας
στη ζωή της εκκλησίας
Παρουσίαση
του βιβλίου
από τον Πατέρα Ευάγγελο Γκανά,
Εφημέριο Αγ. Μελετίου Σεπολίων
Πάπας
Φραγκίσκος
Για μια
Εκκλησία φτωχή
και των φτωχών
και των φτωχών
μετάφρ.
Θεόδωρος Κοντίδης
Πόλις,
2014
Η συνέντευξη ως λογοτεχνικό είδος
μάλλον προάγει, άλλοτε ρητά κι άλλοτε υπόρρητα, το ναρκισσισμό του προσώπου που
μας παρουσιάζει και ταυτόχρονα τρέφει τη βουλιμία ενός αναγνωστικού κοινού
μαθημένου στα τερτίπια της κοινωνίας του θεάματος. Τα ΜΜΕ δεν είναι συνήθως διατεθειμένα να κάνουν
εξαίρεση ούτε όταν το πρόσωπο στο κέντρο του ενδιαφέροντος είναι ο πάπας της
Ρώμης. Αυτό που προέχει είναι να εντοπισθεί ο κατάλληλος εντυπωσιοθηρικός
χαρακτηρισμός που θα καταστήσει ακόμα και τον προκαθήμενο της Ρωμαιοκαθολικής
Eκκλησίας μέλος του παρδαλού συνόλου των celebrities. Έτσι, περιοριζόμενοι
στους δυο τελευταίους πάπες, ο
Βενέδικτος ΙΣΤ΄, ανταποκρινόμενος σε ανάγκες μεγαλείου περασμένων εποχών, ήταν
ο στιβαρός Panzer- Κardinal, ο Μέγας Ιεροεξεταστής που θα υπεράσπιζε την
ακεραιότητα του δόγματος ενάντια στο σύγχρονο σχετικισμό, ενώ ο Φραγκίσκος,
σύμφωνα με μια λογική πιο κοντά στη σύγχρονη
δημοκρατική ευαισθησία και την
πολιτική ορθοφροσύνη, είναι πιο απλά ο πάπας των φτωχών.
Το βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα,
αν και ανήκει στο λογοτεχνικό είδος της συνέντευξης, δεν υπηρετεί αυτή τη
στρατηγική. Κι αυτό γίνεται φανερό ήδη από την απάντηση στην πρώτη ερώτηση. Ο
π. Αντόνιο Σπαντάρο, διευθυντής του ιησουίτικού περιοδικού Civiltà Cattolica με
έδρα τη Ρώμη, που έχει πάρει τη συνέντευξη από τον πάπα Φραγκίσκο, αλλάζει
αυθόρμητα και παρορμητικά, όπως ομολογεί, το προκαθορισμένο σχέδιο των
ερωτήσεων. Η ερώτηση που τελικά θα θέσει πρώτη είναι: «ποιός είναι ο Χόρχε
Μάριο Μπεργκόλιο;»[1]
Η απάντηση του πάπα Φραγκίσκου δεν
είναι η αναμενόμενη. Στις μέρες μας τέτοιες ερωτήσεις αντιμετωπίζονται συνήθως
ως αφορμές για μια εξομολόγηση-παρουσίαση του εαυτού διαποτισμένη από ένα άρωμα
ναρκισσισμού και αυτοδικαίωσης. O πάπας Φραγκίσκος απαντά: «είμαι ένας
αμαρτωλός, προς τον οποίο ο Χριστός έστρεψε το βλέμμα του».[2] Η απάντηση αυτή
του πάπα Φραγκίσκου ανακαλεί στη μνήμη την εξομολόγηση ως πρακτική των
χριστιανών κατά τους πρώτους αιώνες της εκκλησίας. Τότε η εξομολόγηση δεν
συνίστατο σε μια λεκτική παράθεση των επί μέρους ατοπημάτων του χριστιανού,
αλλά στην αναγνώριση μιας κατάστασης (status), της αμαρτωλότητας του ανθρώπου
ενώπιον της αγιότητας του Θεού. Η είσοδος του κατηχούμενου στην εκκλησία μέσω του βαπτίσματος, όπως και η επανένταξη
του αμαρτήσαντος χριστιανού στην εκκλησιαστική κοινότητα μέσω της εξομολόγησης,
χαρακτηρίζονται από την ίδια δομική παραδοξότητα. Ο παλαιός εαυτός πρέπει να
πεθάνει ώστε να αναδυθεί ο αυθεντικός εαυτός. Ρήξη και συνέχεια συνυπάρχουν
κατά τρόπο θαυμαστό και μυστηριώδη. Οι χριστιανοί βλέπουν πίσω από αυτή τη
φαινομενική αντίφαση την πραγμάτωση των λόγων του Χριστού: «ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν
ψυχὴν αὐτοῦ σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ᾿ ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ
καὶ τοῦ εὐαγγελίου οὗτος σώσει αὐτήν».
Το
δεύτερο σημείο της συνέντευξης το οποίο θα ήθελα να σχολιάσω ενέχει και πάλι το
θέμα της ρήξης και της συνέχειας. Γράφει ο πάπας Φραγκίσκος: «Ο ιησουίτης
πρέπει να είναι ένα πρόσωπο με ανολοκλήρωτη σκέψη. Υπήρχαν εποχές, κατά τις
οποίες στο τάγμα ζήσανε με σκέψη κλειστή, άκαμπτη, περισσότερο διδακτική,
ασκητική και λιγότερο μυστική. Αυτή η παρεκτροπή δημιούργησε την Epitome
Instituti». [3] Εδώ ο πάπας αναφέρεται σε ένα είδος σύνοψης του Καταστατικού
του τάγματος των Ιησουιτών που γράφτηκε κατά τον 20ο αιώνα. Πίσω όμως από αυτά
τα λόγια κρύβεται μια ευρύτερη και ενδιαφέρουσα ιστορία. Κάποια στιγμή, στις
αρχές του 20ου αιώνα, οι ιησουίτες στράφηκαν μάλλον απρόθυμα, πιεζόμενοι από το
πνεύμα της εποχής που αποθέωνε τις ιστορικές και κοινωνικές επιστήμες, στη
μελέτη του παρελθόντος τους και των απαρχών τους. Το αποτέλεσμα ήταν μια
μνημειώδης εκδοτική προσπάθεια πολλών τόμων, αλλά και μια μεγάλη έκπληξη. Η
έκδοση αφορούσε τις επιστολές και τα άλλα έγγραφα του Ιγνατίου Λογιόλα, του
Φραγκίσκου Φαβρ και των άλλων αδελφών του τάγματος κατά τις απαρχές του. Η
έκπληξη συνίστατο στη συνειδητοποίηση πως το εκδοθέν υλικό παρουσίαζε μια
εικόνα των πρώτων ιησουιτών διαφορετική από αυτή που δέσποζε μέχρι τότε στη
συλλογική τους μνήμη. Ο Ιγνάτιος παρουσιαζόταν τώρα μάλλον ως ένας μυστικός και όχι ως ο λάτρης
της στρατιωτικής πειθαρχίας , η δε πνευματικότητα των «Πνευματικών Ασκήσεων»
ξεπερνούσε κατά πολύ το στόχο της ενδυνάμωσης της θέλησης με σκοπό την επίτευξη της ηθικής ακεραιότητας.
Αλλά και γενικότερα, τα κείμενα των θεμελιωδών πατέρων του τάγματος των
Ιησουιτών φανέρωναν ένα πνεύμα πολύ πιο
ευέλικτο και λιγότερο ηθικιστικό από το πνεύμα που διέπνεε το τάγμα μετά την
επανίδρυσή του κατά το 1814. Με δυο λόγια: η εικαζόμενη συνέχεια εμφανιζόταν
τώρα στην πραγματικότητα ως μια αποκλίνουσα από το αρχικό πνεύμα ρήξη. Η
πραγματική συνέχεια θα απαιτούσε έτσι μια νέα ρήξη προκειμένου να οδηγήσει το
τάγμα στο πνεύμα των απαρχών του. [4]
Μια ανάλογη διαπλοκή ρήξης και
συνέχειας εμφανίζεται κι όταν ο πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στο θωμισμό. Λέει
σχετικά: « Ο άνθρωπος βρίσκεται σε αναζήτηση του εαυτού του και, προφανώς, σε
αυτή την αναζήτηση μπορεί να κάνει λάθη. Η Εκκλησία έζησε εποχές ακμής, όπως
παραδείγματος χάριν, την εποχή του Θωμά του Ακινάτη. Ζει όμως και εποχές
παρακμής της σκέψης. Δεν πρέπει επί παραδείγματι να συγχέουμε την ακμή του
θωμισμού με τον παρακμιακό θωμισμό. Εγώ, δυστυχώς, σπούδασα φιλοσοφία με τα
εγχειρίδια του παρηκμασμένου θωμισμού». [5]
Εδώ ο
πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται σε ένα ζήτημα θεμελιώδους σημασίας για τη
ρωμαιοκαθολική θεολογία του 20ου αιώνα για το οποίο εμείς θα κάνουμε μόνο μια
απλή αναφορά. Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα εμφανίστηκαν εμβριθείς μελέτες
που έκαναν φανερό πως αυτό που θεωρούνταν μέχρι τότε ως το απαύγασμα του θωμισμού και διαμόρφωνε
τις φιλοσοφικές και θεολογικές σπουδές στα καθολικά πανεπιστήμια ήταν στην
πραγματικότητα μια παρανάγνωση του Θωμά του Ακινάτη από θεολόγους του 16ου
αιώνα. Ο Ακινάτης διαβάζονταν τώρα ως ένας βαθειά πνευματικός, μυστικός
θεολόγος, και όχι ως ο πατέρας ενός στεγνού σχολαστικισμού. Οι μελέτες αυτές
αντιμετωπίσθηκαν αρχικά με ολοφάνερη εχθρότητα και καταδικάστηκαν από τον πάπα
Πίο τον ΙΒ΄ με την εγκύκλιο Humani Generis τo 1950. Όμως τελικά ήταν αυτοί οι θεολόγοι που επικράτησαν πείθοντας τον
θεολογικό κόσμο για την βασιμότητα των επιχειρημάτων τους και ήταν επίσης αυτοί
που διαμόρφωσαν τελικά το χαρακτήρα της
Β΄ Συνόδου του Βατικανού. Έκτοτε το ερώτημα έχει λάβει τόσες πολλές
απαντήσεις που μοιάζει να παραμένει πρακτικά αναπάντητο. Αποτελεί η σύνοδος
αυτή ρήξη ή συνέχεια στους κόλπους της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας; Αν τολμούσα
να υποθέσω την απάντηση του πάπα Φραγκίσκου πιστεύω πως δεν θα ήταν μακριά από
την άποψη του επιφανούς φιλοσόφου, και μεταστραφέντος στο ρωμαιοκαθολικισμό, Alasdair MacIntyre σχετικά με το πώς γίνεται
εφικτή η συνέχεια μιας ζωντανής παράδοσης: οι παραδόσεις νοούνται πάντοτε ως
κοινωνικά ενσωματωμένες και ενδεχομενικές, ανοικτές στη δημόσια συζήτηση, την
διαφωνία, τη σύγκρουση, την έρευνα, προκειμένου να προάγουν, να τροποποιήσουν ή
να εγκαταλείψουν απόψεις και θέσεις που άπτονται του πρακτικού λόγου. Οι δε
διεργασίες αυτές πραγματοποιούνται πάντοτε από ανθρώπους που ζουν και δρουν
εντός της εκάστοτε παράδοσης και όχι ατενίζοντας τες από κάποιο απόμακρο αρχιμήδειο σημείο. [6]
Το τρίτο
θέμα της συνέντευξης το οποίο θα ήθελα να σχολιάσω είναι εκείνο ο στο οποίο
γίνεται αναφορά στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Γράφει ο πάπας Φραγκίσκος; « Πρέπει να
πορευόμαστε μαζί: ο λαός, οι επίσκοποι και ο πάπας. Η συνοδικότητα πρέπει να βιώνεται σε διάφορα επίπεδα. Ίσως
είναι καιρός να μεταβάλουμε τη μεθοδολογία της Συνόδου, γιατί η τωρινή μου
μοιάζει στατική. Αυτό μπορεί να έχει οικουμενική αξία, κυρίως σε σχέση με τους
Ορθόδοξους αδελφούς μας. Από εκείνους μπορεί να μάθουμε περισσότερα σχετικά με
την έννοια της επισκοπικής συλλογικότητας και την παράδοση της συνοδικότητας. Ο
κοινός προβληματισμός, έχοντας υπόψιν και τον τρόπο διοίκησης της Εκκλησίας
κατά τους πρώτους αιώνες, πριν το σχίσμα της Ανατολής και Δύσης, θα δώσει
καρπούς στον καιρό του. Στις οικουμενικές σχέσεις είναι σπουδαίο το εξής: όχι
μόνο να γνωριστούμε καλύτερα, αλλά επίσης να αναγνωρίσουμε όσα το Άγιο Πνεύμα
έχει σπείρει στους άλλους, τα οποία είναι δώρα για εμάς». Το θέμα του σχίσματος
Δύσης και Ανατολής είναι βέβαια ένα θέμα στο οποίο η έννοια της ρήξης
εμφανίζεται με την πιο θλιβερή μορφή της. Σήμερα όμως βρισκόμαστε εδώ,
Καθολικοί και Ορθόδοξοι, για να μιλήσουμε για ένα βιβλίο προερχόμενο από τον
επίσκοπο της Ρώμης. Τι μας ενώνει και τι μας χωρίζει; Υπάρχει σίγουρα ρήξη, αλλά
σε τι συνίσταται; Υπάρχει άραγε και συνέχεια κι αν ναι πού μπορούμε να την
διακρίνουμε;
Όταν με
ρωτούν τι χωρίζει ορθοδόξους και καθολικούς δίνω συχνά μια απάντηση που γεννά
την αμηχανία στα βλέμματα αυτών που με ρώτησαν: μας χωρίζει πρωτίστως η ιστορία.
Θα μπορούσα να έχω πει ότι μας χωρίζει η επιδίωξη της ισχύος, αλλά μάλλον
πρόκειται για την ίδια απάντηση, με πιο δύσληπτους όρους. Με άλλα λόγια: όσοι
δεν βλέπουν την ιστορία ως εκδίπλωση της ιστορίας της σωτηρίας, ως απόδειξη ότι
Κύριος της ιστορίας είναι ο Ιησούς Χριστός,
δηλαδή το εσφαγμένο αρνίο και όχι το ξίφος του εκάστοτε Καίσαρα, μοιραία
θα συγκρουστούν μεταξύ τους διεκδικώντας τον εφήμερο τίτλο του νικητή της ιστορίας. Δεν θα περιοριστώ όμως
σε μια θεωρητική προσέγγιση σχετικά με το τι μας ενώνει και τι μας χωρίζει,
αλλά θα αναφερθώ σε ένα εύγλωττο ιστορικό παράδειγμα.
Το 1339
ο βυζαντινός αυτοκράτορας Ανδρόνικος Γ΄ Παλαιολόγος απέστειλε τον πολύγλωσσο
Καλαβρό μοναχό Βαρλαάμ στην Αβινιόν. Εκεί ο Βαρλαάμ έδωσε δυο ομιλίες ενώπιον
του πάπα Βενέδικτου ΙΒ΄. Αναφέρθηκε αφενός στην αναγκαιότητα της σύμπτυξης ενός
ενωμένου χριστιανικού μετώπου ενάντια στους Τούρκους και αφετέρου στις
διαδρομές μέσω των οποίων η επανένωση των εκκλησιών θα μπορούσε να
πραγματοποιηθεί. Στην απαίτηση του πάπα ότι η ένωση των εκκλησιών θα έπρεπε να
προηγηθεί της αποστολής στρατιωτικής βοήθειας εκ μέρους της Δύσης, ο Βαρλαάμ
έδωσε την ακόλουθη απάντηση: «Δεν είναι τόσο οι δογματικές διαφορές που
αποξενώνουν τις καρδιές των Ελλήνων από εσάς, όσο το μίσος που έχει εισέλθει στις
ψυχές τους ενάντια στους Λατίνους, εξαιτίας των πολλών και μεγάλων δεινών που
οι Έλληνες υπέφεραν σε διαφόρους καιρούς στα χέρια των Λατίνων και ακόμα
υποφέρουν. Μέχρι να φύγει το μίσος αυτό δεν μπορεί να υπάρξει ένωση. Αν δεν
κάνετε εσείς πρώτοι κάποιο πολύ μεγάλο καλό στους Έλληνες, ούτε αυτό το μίσος
θα διασκορπιστεί, ούτε κανείς θα τολμήσει να ψελλίσει ούτε καν μια λέξη σχετικά
με την ένωση… Να γνωρίζετε επίσης ότι δεν ήταν ο λαός της Ελλάδος που με
έστειλε να αναζητήσω βοήθεια και επανένωση, αλλά ο αυτοκράτορας, μόνος του και
μυστικά. Μέχρι να σταλεί βοήθεια δεν μπορεί να αποκαλύψει στο λαό του ότι επιθυμεί
την ένωση μαζί σας». [7]
Δεν θα
σχολιάσω απόψε κατά πόσον έχουμε προχωρήσει από αυτό το σημείο. Θα κρατήσω όμως
ένα στοιχείο που το θεωρώ καίριο για το μέλλον των λεγομένων οικουμενικών σχέσεων. Μια προσέγγιση των
εκκλησιών που θα έρχεται από πάνω, από επισκόπους, θεολόγους, ειδικούς,
γραφειοκράτες και μόνο, όση πρόοδο κι αν
επιτελέσει, δεν θα έχει καμιά απήχηση στο πλήρωμα και των δυο εκκλησιών. Γι’
αυτό έχει σημασία η φράση του πάπα Φραγκίσκου: «όχι μόνο να γνωριστούμε
καλύτερα, αλλά επίσης να αναγνωρίσουμε όσα το Άγιο Πνεύμα έχει σπείρει στους
άλλους, τα οποία είναι δώρα για εμάς». Γιατί αυτή δεν αφορά τα μέλη των
εκκλησιαστικών διαλόγων και μόνο αλλά όλους μας. Γι’ αυτό και είναι παρήγορο το γεγονός ότι σήμερα εδώ μπορούμε,
Καθολικοί και Ορθόδοξοι, να συζητούμε ένα βιβλίο του προκαθήμενου της Ρώμης.
Το
γεγονός πως ο πάπας Φραγκίσκος βλέπει πως ο δρόμος της επιδίωξης της εγκόσμιας
ισχύος δεν απλώς άγονος, αλλά βαθειά αντιχριστιανικός,
φανερώνεται συμβολικά, αλλά και κατά τρόπο παιγνιώδη και σε ένα θρυλούμενο
περιστατικό κατά την ημέρα της εκλογής του. Το απόγευμα εκείνο του Μαρτίου του
2013 ήταν ψυχρό και υγρό και ο υπεύθυνος της εθιμοτυπίας προσέφερε στον
νεοεκλεγέντα πάπα ένα ακόμα από τα σύμβολα της θέσεώς του, μια κάπα από ερμίνα,
αγαπημένη του προκατόχου του Βενέδικτου ΙΣΤ΄. Ο Χόρχε Μάριο Μπεργκόλιο αρνήθηκε
να φορέσει τόσο τη ερμίνα όσο και έναν περίτεχνο χρυσό επιστήθιο σταυρό. Διαδόθηκε
μάλιστα η φήμη ότι είπε στον υπεύθυνο της εθιμοτυπίας: «μπορείτε να τα φορέσετε
εσείς Μονσινιόρ, η περίοδος του καρναβαλιού τελείωσε». Επισήμως ο διάλογος
διαψεύστηκε, αλλά, όπως σημειώνει ο σημαντικός ιστορικός, Eamon Duffy που τον
διασώζει, και όπως συνηθίζουν να λένε
και οι Ιταλοί, “si non è vero, è ben
trovato”, ακόμα κι αν δεν είναι αληθινό είναι τόσο εύστοχο. [8]
Οι
καιροί αλλάζουν. Κι όπως γράφει ο πάπας Φραγκίσκος: «Υπάρχει όντως ο πειρασμός
να αναζητούμε τον Θεό στο παρελθόν ή στα μελλούμενα. Ο Θεός είναι σίγουρα στο
παρελθόν, γιατί εκεί έχει αφήσει τα ίχνη του. Και υπάρχει επίσης στο μέλλον ως
υπόσχεση. Αλλά ο «συγκεκριμένος» Θεός βρίσκεται στο παρόν. Γι’ αυτό, οι
θρηνωδίες δεν μας βοηθούν ποτέ να βρούμε τον Θεό. Οι θρηνωδίες που ακούγονται σήμερα
για το πού οδηγείται ο «βάρβαρος» κόσμος καταλήγουν κάποιες φορές σε μια
αναζήτηση τάξης μέσα στην Εκκλησία, εννοούμενης ως καθαρής συντήρησης, ως
άμυνας. Όχι: τον Θεό τον συναντάμε στο σημερινό κόσμο». [9] Και λίγο παρακάτω
προσθέτει: «Αν κάποιος έχει την απάντηση σε όλα τα ερωτήματα, αυτό είναι η
απόδειξη ότι ο Θεός δεν είναι μαζί του». [10] Αποφυγή της θρηνωδίας για το
παρόν και αμφιβολία για τον εαυτό, την οικεία ταυτότητα, δυο στρατηγικές του
πάπα Φραγκίσκου για να πορευτούμε προς το μέλλον.
Θα προσθέταμε
και κάτι ακόμη. Ένας από τους μεγάλους ρωμαιοκαθολικούς θεολόγους του 20ου
αιώνα, ο Yves Congar, ο οποίος αρχικά
αντιμετωπίσθηκε από τη Ρώμη με δυσπιστία και εχθρότητα για να αναδειχθεί τελικά
σε σημαίνουσα φωνή της Β΄ Συνόδου του
Βατικανού, έχει περιγράψει αναλυτικά τις προϋποθέσεις μιας γνήσιας
μεταρρύθμισης εντός της εκκλησίας. Μια αλλαγής που θα εγγυάται τη συνέχεια
χωρίς να προκαλεί την επώδυνη ρήξη. Επεσήμανε τέσσερις προϋποθέσεις: το πρωτείο
της αγάπης και της ποιμαντικής μέριμνας, την παραμονή σε κοινωνία με την όλη
Εκκλησία, την παρουσία της υπομονής για τις τυχόν καθυστερήσεις, και την γνήσια
ανανέωση μέσω μιας επιστροφής στα κριτήρια και τις αρχές της παράδοσης ( κι όχι
μέσω μιας βίαιης εισαγωγής κάποιας εφήμερης καινοτομίας). [11]Δεν έχω το χρόνο
να το τεκμηριώσω, αλλά ο πάπας Φραγκίσκος στη σύντομη συνέντευξή του
ενσωματώνει όλα αυτά τα στοιχεία.[12] Και οι αρχές αυτές οφείλουν να δίνουν τον
τόνο και στις οικουμενικές σχέσεις.
Συμπερασματικά:
μια εκκλησία πτωχή και των πτωχών αποτελεί συνέχεια της μίας, αγίας, καθολικής,
και αποστολικής εκκλησίας και ταυτόχρονα συνιστά ρήξη με τις αρχές και
εξουσίες, τους κοσμοκράτορες του αιώνος τούτου. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις
μπορεί κανείς να ελπίζει ότι και μια γνήσια ρήξη με το προβληματικό παρόν δεν
θα αποκαλύψει στους χριστιανούς τίποτα λιγότερο ή περισσότερο από τη συνέχεια
της δημιουργικής και ευσπλαχνικής αγάπης και μέριμνας του Θεού για τον κόσμο.
Τήνος 30 Μαρτίου 2015
[1]
Πάπας Φραγκίσκος, Για μια εκκλησία φτωχή και των φτωχών, σ. 14.
[2] Ο. π., σ. 14.
[3] Ο.
π., σ, 21.
[4] John W. O’Malley, S.J., The Jesuits. A History
from Ignatius to the Present, Rowman and Littlefield, 2014, p. 97-98, 116.
[5]
Πάπας Φραγκίσκος, ο. π., σ. 55
[6] Alasdair MacIntyre, Whose Justice? Which
Rationality?, University of Notre Dame
Press, 1988, p. 350.
[7] Tia Kolbaba, “Byzantine Perceptions of Latin
Religion “Errors. Themes and Changes from 850 to 1350”, στο Angeliki E. Laiou, Roy Parviz
Mottaheden (eds), The Crusades from the Perspective of Byzantium and the Muslim
World, Dumbarton Oakes, 2001, p. 117-143.
[8] Eamon Duffy, Saints and Sinners. A History of
the Popes, Yale University Press, (Fourth Edition, 2014), p. 417.
[9] Πάπας
Φραγκίσκος, ο. π., σ. 41.
[10] Ο.
π., σ. 42.
[11] Yves Congar, True and False Reform in the
Church, (engl. Transl. Paul Philibert), Liturgical Press, 2011.
[12]
Πάπας Φραγκίσκος ο. π., σ. 31, 19 και 28, 26κε, 40 (αντίστοιχα).
Πηγή: enoriako.info
0 π. Ευάγγελος
Γκανάς γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος ηλεκτρολόγος μηχανικός
του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου και πτυχιούχος Θεολογίας του Πανεπιστημίου
Αθηνών. Υπηρετεί στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών ως εφημέριος στην ενορία του Οσίου
Μελετίου Σεπολίων. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε περιοδικά ("Νέα Εστία",
"Σύναξη", "Θεολογία", "Ίνδικτος", "Cogito") και σε συλλογικούς τόμους. Είναι
έγγαμος και πατέρας έξι παιδιών.
38 σχόλια:
Είναι προσεγμένη η εισήγηση του π. Ευαγγέλου και την διαβάζεις με ενδιαφέρον γιατί και στα τρεία σημεία μας προσφέρει γνώσεις που δημιουργούν σκέψεις.
Νασαι καλά Αναστάση. Είχα αγωνία. Δεν έβλεπα αναφορά σε αυτή σου την ανάρτηση. Όμως να προ 3 λεπτών άρχισαν τα όργανα με νταούλια και ζουρνάδες Άντε καλή σοδιά κοσμητικών ύβρεων από ‘χριστιανούς’ που πρώτο σκοπό έχουν την διαπόμπεμψη και την κατάκριση. Βέβαια και συ δεν πας πίσω λες και το κάνεις σκόπιμα και τους προσφέρεις τροφή για την κόλαση.
Και εις ανώτερα.
Τον τελευταίο καιρό παριστάμεθα μάρτυρες μιας επιχειρήσεως "εξωραισμού" του προφίλ του ηγέτη του παναιρετικού παπισμού από τη μεριά ορθοδόξων κληρικών και λαικών.
Καλό θα προκύψει εάν οι προαναφερθέντες εγκύψουν προσεκτικά στα όσα βαρυσήμαντα διαλαμβάνει η αποκαλυπτική επιστολή των ομολογητών μητροπολιτών Πειραιώς και Κονίτσης προς τον πάπα της Ρώμης Φραγκίσκο που αποδομούν πλήρως την εικόνα που επιχειρεί να φιλοτεχνήσει, με εντυπωσιακή ομολογουμένως, επικοινωνιακή ικανότητα ο ηγέτης του Βατικανού.
Η εν λόγω επιστολή εδώ:
http://www.impantokratoros.gr/BE51BE54.el.aspx
...διαβαζοντας το αρθρο πηρα ταραχη....
Ο Παπας εξεφρασε οτι ειναι αμαρτωλος,δειχνει ενδιαφερον για τις σχεσεις με την Ορθοδοξο Εκκλησια;Μου θυμιζει το τειχος των Δακρυων..''και τα δακρυα επιπτον βροχην αλλα προς τα κατω ,οχι προς τα πανω''!
Γνωριζουν καλα οι Ορθοδοξοι πως δεν υπαρχει μετανοια διχως Ορθοδοξο φρονημα.Και αφου η Χαρις ειναι αμεση κ οχι για το μελλον οπως λεγει ο αγιος Κυριλλος Ιερ/μων,προς τι 'οι στεναγμοι'' ;Ποια ειναι η ''καλη Ομολογια'' κατα την Ορθοδοξο Εκκλησια;
Δεν θα μπορουσε ,να αφησει τα ουνιτικα ''κολπα'' και ολες τις κακοδοξιες του,να ομολογησει τον αληθινο Χριστο,να ενωθη με Αυτον κ την Εκκλησια,να ζησει αγια μεσα απο τα αγια Μυστηρια που η Θ ε ι α Χ α ρ ι ς Π ρ ο σ φ ε ρ ε ι και να αντλει δυναμεις απο Αυτα;,να πορευτει συμφωνα με τις εντολες Του Θεου ,κατω απο τα Αποστολοπαραδοτα θεσμια και υ-πο την ''χειραγωγιση των Πατερων'';;;Αυτη,ναι,θα ηταν πραγματικη ομολογια! Τι εχουμε συλλεξει μεχρι σημερα ;;
Αντ'αυτου μια μετα των Πατερων θεολογια κ διδασκαλια και πληθους εκτροπων για μια ενωση ''εκκλησιων'' και διαλογους σε αυτα που μας ενωνουν!
Γινεται Ορθοδοξια σε αυτα που μας ενωνουν,χωρις τα αληθη δογματα;
Πιο πολυ εχουν παγιδευτει!
Εαν δεν αποταξουν τα παπικα δογματα και τις οικουμενιστικες πλανες πως θα βρουν μιαν απαρχη καλης θελησεωςπου Εκεινος απευθυνει κανοντας προτροπη;;;πως θα ανταποκριθουν στην Δωρεα;;;
Ο Θεος σωζει οσους πιστευουν με τη Χαρη Του,η αρχη της σωτηριας γινεται δια της πιστεως[Ρωμ 3,22-24 &Ρωμ 3-27_
Εμεις κοιταμε πρωτα το πρωτειο!
Ειναι δυνατον οι παπικοι να εχουν μυστηρια κ Ιερωσυνη;Ειναι δυνατον η Τριαδικη θεοτητα να χαριτωνει κεινον που την βλασφημει;;;!!!????
Θυμηθηκα τον Αυτοκρατορα Μιχαηλ Η, `ο οποιος ελπιζοντας στην βοηθεια της Δυσης κ οχι στον Θεο,εξωρισε τον Πατριαρχη Ιωσηφ και ολους τους αντιτιθεμενους στην ενωση μετα των Φραγκων και ανεβασε στον θρονο τον Ιωαννη Βεκκο.Οι αγιορειτες Πατερες εστειλαν επιστολη στον αυτοκρατορα.
Ο γερο-Αθωνας τους ειχε διδαξει πολυ καλα πως η κληρονομια της Ουρανιου Βασιλειας εξαρτιοταν απο τον οσιακο βιο και ....και την διαφυλαξη της Ιερας Παρακαταθηκης!
Μεταξυ αλλων γραφει η επιστολη κατι που ειναι αληθινο''...κλπ..και πως δεχθησεται οικο-νομιαν τα θεια βεβηλουσαν κατα τον Του Θεου ειρημενον λογον και εκ των θειων απωθουσαν το του Θεου Πνευμα..και της εντευθεν αφεσεως των αμαρτιων και της υιοθεσιας τους πιστους αμετοχους ποιουσα.. και τι αν ειη ταυτης της οικονομιας ζημιωδεστερον;;;αν η κοινωνια αυτων η προδηλος,και εν ενι του ορθου ε κ π τ ω σ ι ς & α ν α τ ρ ο π η ??? Ο γαρ αιρετικον δεχομενος τοις αυτου υποκειται εγκλημασι..και ο ακοινωνητοις κοινωνων,ακοινωνητος εστιν,ως συγχεων τον Κανονα της Εκκλησιας..'' κλπκλπ
---
Θα ερθει ο Παπας στην Ορθοδοξη Πιστη με τις κινησεις εντυπωσιασμου ''καλης θελησεως'',αποδεχομενος τους αγιους,υποτιμωντας ομως τα αληθη δογματα..εξισωνοντας την αληθεια με την πλανη,περιφρονωντας απο την αλλη το Αγιον Πνευμα,....περιφρονωντας το αγιον Πνευμα,αδυνατον να του ανοιχτει θυρα Παραδεισου!
...
Απορώ που δεν είδα αντιδράσεις από τους γνωστούς κύκλους που και μόνο που διαβάζουν την λέξη Πάπας γίνονται όπως οι ταύροι με το κόκκινο χρώμα. Ελπίζω να μην είναι αποτέλεσμα λογοκρισίας. Διάβασα την εισήγηση του ευλαβούς πολύτεκνου κληρικού της Ορθοδόξου Εκκλησίας και ευφράνθηκα για όσα είπε στην παρουσίαση του σημαντικού βιβλίου. Διάβασα πράγματα που δεν γνώριζα και κάποια ιστορικά τα οποία αγνοούσα. Συγχαίρω για την παρουσίαση. Η αλληλογνωριμία βοηθά.
Η αρχική κατάσταση των ανθρώπων ήταν η ισότητα. Οι κοινωνικές διακρίσεις (πλουσιοι - φτωχοί, δούλοι- ελεύθεροι κ.α.), οι πόλεμοι και τα άλλα κακά οφείλονται, όχι στη θέληση του Θεού, αλλά στην πτώση του ανθρώπου και στο δίκαιο του ισχυρού που επικράτησε από τότε.
«Η φτώχεια και ο πλούτος, η ελευθερία και η δουλεία και όλα τα παρόμοια, ενέσκυψαν στο ανθρώπινο γένος κατόπιν, σαν άλλες κοινές αρρώστιες... Εσύ όμως να βλέπεις την πρώτη ισότητα και όχι την κατοπινή διαίρεση. Όχι το νόμο του ισχυρού, αλλά το νόμου του Κτίστη».
(Γρηγόριος Θεολόγος)
Συνιστώ στους αναγνώστες να διαβάσουν και το:
«Χριστιανισμός της χαράς»
Αυτό είναι ο τίτλος του νέου βιβλίου του Σταύρου Ζουμπουλάκη που ανατέμνει και ταυτόχρονα συνθέτει με τον δικό του, μοναδικό τρόπο τον λόγο και τη φιλοσοφική στάση ζωής του πάπα Φραγκίσκου μέσα σε ένα περιβάλλον κυριαρχίας των νόμων της αγοράς.
Το ακόλουθο κείμενο που συνοδεύει την έκδοση του βιβλίου είναι χαρακτηριστική:
«Ο πάπας Φραγκίσκος, άνθρωπος αγάπης, απλός, σεμνός και οικείος, έχει επανειλημμένα και σταθερά στραφεί εναντίον του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού, εναντίον μιας ανάπτυξης χωρίς δικαιοσύνη, μιας ανταγωνιστικότητας που καταστρέφει την αγορά εργασίας και δημιουργεί ανέργους, φτωχούς, εξαθλιωμένους και αποκλεισμένους. Δεν πιστεύει στο αόρατο χέρι της αγοράς, που ρυθμίζει μαγικά τα πάντα. Αρνείται την κυριαρχία του χρήματος και την αναγωγή του σε υπέρτατο και μόνο κριτήριο.
Ο πάπας Φραγκίσκος θέλει μια Εκκλησία φτωχή και των φτωχών, αλλά ταυτόχρονα και κυρίως μια Εκκλησία προσευχόμενη –χωρίς προσευχή μετατρέπεται σε μη κυβερνητική φιλανθρωπική οργάνωση.
Ο χριστιανισμός του διαπνέεται απ’ αρχής μέχρι τέλους από την ιδέα της αποστολικότητας της Εκκλησίας και, αξεχώριστα, από τη χαρά της ζωής του χριστιανού. Αποστολή (missio) είναι να φέρεις και στους άλλους τη χαρά που έλαβες, τη χαρά των καλών ειδήσεων. Η αποστολή δεν αποτελεί μία ανάμεσα στις πολλές εκφράσεις της Εκκλησίας, ένα από τα έργα της, αλλά ιδρυτικό και συστατικό γνώρισμά της. Πηγή και περιεχόμενό της είναι η ευαγγελική χαρά.
Σταύρος Ζουμπουλάκης
Χριστιανισμός της χαράς
Η μαρτυρία του πάπα Φραγκίσκου
Πηγή: Ο χριστιανισμός της χαράς από τον Σταύρο Ζουμπουλάκη | iefimerida.gr http://www.iefimerida.gr/news/190427/o-hristianismos-tis-haras-apo-ton-stayro-zoympoylaki#ixzz3a8QxpcPK
Που είναι το κακό να γνωρίσεις 5.56 ένας θρησκευτικό ηγέτη και μάλιστα της χριστιανοσύνης όπως είναι ο πάπας. Τα ίδια με αυτά που γράψαν οι δικοί μας μητροπολίτες θα μπορούσαν με άνεση να τα γράψουν επίσκοποι της δυτικής ομολογίας. Κατοικώ στο εξωτερικό και όταν τους λέω πως είμαι ορθόδοξος μου απαντούν με τα ίδια που λέμε και εμείς. Ναι γνωρίζω είσθε μια αίρεση που προήλθε από την εκκλησία μας. Και μου αραδιάζουν ένα σωρό εναντίον μας. Αυτή η αντιπαλότητα δεν βγαίνει σε καλό. Καλό είναι να γνωρίσει ο ένας τον άλλο μόνο έτσι θα ξεπεραστούν τα εμπόδια.
10:07, επί της ουσίας της επιστολής των δύο εκλεκτών ιεραρχών έχεις να πεις τίποτε;
Ποια αλληλογνωριμία βοηθά 7:58; Μήπως η αλληλογνωριμία των περίφημων διαλόγων στους οποίους εξακολουθητικά προδίδεται η Ορθοδοξία; Οι επαίσχυντες συμφωνίες του Μπαλαμαντ και του Σαμπεζύ δεν είναι αποτέλεσμα της "αλληλογνωριμίας" των διαλόγων για τους οποίους κάποιοι κόπτονται;
Ωραία "αλληλογνωριμία"!
Ευχαριστώ δεν θα πάρω. Δεν αναγιγνώσκω κείμενα που λένε πολλά χωρίς κάποιο ενδιαφέρον. Αξιοποιώ τον χρόνο μου. Του Πειραιώς 10,28 οι θέσεις δεν με ενδιαφέρον.
Όπως πάντα οι υπέρμαχοι της επιπόλαιης και άκριτης προσέγγισης με τους αιρετικούς παπικούς προσπαθούν να απαξιώσουν τα μνημειώδη αντιοικουμενιστικά κείμενα χωρίς να προσάγουν ουσιώδη αντεπιχειρήματα στα κορυφαία επιχειρήματα που αυτά περιέχουν.
Ενδιαφέρουν όμως πολλούς άλλους 11:55. Ευτυχώς που έχουμε τέτοιους λεβέντες ιεράρχες που υπερμαχούν της Ορθοδοξίας ξεσκεπάζοντας την παπική δολιότητα και υποκρισία που κάποιοι αφελείς ονομάζουν ειλικρίνεια. Αυτοί οι ιεράρχες αποτελούν την αγρυπνούσα συνείδηση του εκκλησιαστικού σώματος. Αυτοί αποτελούν την ελπίδα μας!
Σε ποια "Εκκλησία των πτωχών" αναφέρεται ο π.Ευάγγελος; Πού τον ανακάλυψε το συγκεκριμένο όρο; Η Εκκλησία αγκαλιάζει, περιλαμβάνει στους κόλπους της και σώζει πλούσιους και φτωχούς. Επιπρόσθετα, από πότε η αίρεση του παπισμού που αλλοίωσε τα δόγματα και κατάντησε το χριστιανισμό αγνώριστο και βαθειά παραμορφωμένο αποτελεί Εκκλησία; Ας αφήσουν κάποιοι κατά μέρος την εκκλησιολογία της δικής τους εμπνεύσεως και ας μην αυθαιρετούν και καινοτομούν εν προκειμένω.
Πόσα χρόνια θέλουν κάποιοι να "αλληλογνωρισθούν" άραγε;
Μήπως ο κ.Ζουμπουλάκης που έσπευσε με περισσή ανευθυνότητα να υμνήσει τον πάπα γνωρίζει τη σχέση του με το απεχθές δικτατορικό καθεστώς του Βιντέλα στην Αργεντινή;
Μην γράφεις μεγάλες κουβέντες οι οποίες πέφτουν σαν το οικοδόμημα της Βαβέλ 1.19, γιατί το κείμενο που συνέταξαν οι ‘λεβέντες ιεράρχες’, δεν καταδέχθηκε κανένας από τους 80 της Ιεραρχίας να το υπογράψει, ούτε και οι βοηθοί Επίσκοποι. Είναι προσωπικές απόψεις δύο δεσποτάδων, και όχι απόψεις της Εκκλησίας. Το να παραπλανάς το εαυτό σου είναι θέμα δικό σου, το να θες όμως να παρασύρεις και τους άλλους στις ατομικές απόψεις δύο δεσποτάδων που συμπίπτουν με σένα δεν είναι σωστό. Την ΄αγρυπνούσα συνείδηση του εκκλησιαστικού σώματος’ την αποτελεί η Ιερά Σύνοδος και η Ιεραρχία της Εκκλησίας. Σταμάτα να παραπλανάς τον εαυτό σου και εμάς.
Το Σχίσμα της Εκκλησίας διαρκεί τώρα 10 αιώνες 7,31. Μην θες στο εδώ και τώρα να επουλωθούν τα τραύματα. Όταν μάλιστα κάποιοι όπως εσύ τα βαθαίνουν. Εδώ καθημερινά ζευγάρια με παιδιά προχωρούν σε διαζύγιο. Ξεχνούν τις μέρες που πέρασαν μαζί. Αψηφούν τα παιδιά τους και προχωρούν σε ζωή διαφορετική. Εσύ λοιπόν περίμενες με το μια και έξω να λυθούν τα προβλήματα του χωρισμού της Εκκλησίας. Μην είσαι τόσο επιπόλαιος.
Σεβαστά ως πρόσωπα οι Κονίτσης Ανδρέας και Πειραιώς Σεραφείμ αλλά οι απόψεις τους δεν είναι σεβαστές από την Εκκλησία γιατί είναι προσωπικές.
Εδώ μας παρουσιάζει ο π. Ευάγγελος το υπέροχο αυτό βιβλίο που έχει μια εκ καρδίας συνέντευξη του Πάπα Φραγκίσκου. Καλό θα ήτο να κάνουν αναφορά όσοι γράφουν στα όσα είπε ο Πάπας και στα όσα επισήμανε ο εισηγητές. Τα υπόλοιπα είναι για αλλού.
Δεν ξέρω ποια η σχέση του Φραγκίσκου με τον Βιντέλα. Γνωρίζω όμως την σχέση πολλών Αρχιεπισκόπων και Μητροπολιτών με καθεστώτα της Ελλάδος. Ας μην ανοιχθεί τώρα μια νέα πληγή. Έχουν γράψει πολλοί και πολλά. Στου κρεμασμένου το σπίτι δεν μιλούν για σχοινί.
" Μεγάλο, πολὺ μεγάλο καὶ σπουδαῖο εἶναι ἕνα ζήτημα ποὺ δὲν τοῦ δώσανε σχεδὸν καθόλου προσοχὴ οἱ περισσότεροι Ἕλληνες. Κι αὐτὸ εἶναι τὸ ὅτι ἀπὸ καιρὸ ἀρχίσανε κάποιοι δικοί μας κληρικοὶ νὰ θέλουν καὶ νὰ ἐπιδιώκουν νὰ δέσουν στενὲς σχέσεις μὲ τοὺς παπικούς, ποὺ ἐπὶ τόσους αἰῶνες μᾶς ρημάξανε.
Γιατί, στὰ ἀληθινά, δὲν ὑπάρχει πιὸ μεγάλος ἀντίμαχος τῆς φυλῆς μας, κι ἐπίμονος ἀντίμαχος, πού, σώνει καὶ καλά, θέλει νὰ σβήσει τὴν Ὀρθοδοξία.
Οἱ δεσποτάδες ποὺ εἶπα πὼς τοὺς ἔπιασε, ἄξαφνα κι ἀναπάντεχα, ὁ ἔρωτας μὲ τοὺς Λατίνους, λένε πὼς τὸ κάνουνε ἀπὸ «ἀγάπη». Μὰ αὐτὸ εἶναι χονδροειδέστατη δικαιολογία καὶ καλὰ θὰ κάνουνε νὰ παρατήσουνε αὐτὰ τὰ ροσόλια τῆς «ἀγάπης», ποὺ τὴν κάνανε ρεζίλι. Ὁ διάβολος, ἅμα θελήσει νὰ κάνει τὸ πιὸ πονηρὸ παιγνίδι του, μιλᾶ, ὁ ἀλιτήριος γιὰ ἀγάπη. Ὅ,τι εἶπε ὁ Χριστός, τὸ λέγει κι αὐτὸς κάλπικα, γιὰ νὰ ξεγελάσει. Τώρα, στὰ καλὰ καθούμενα, τοὺς ρασοφόρους μας στὴν Πόλη, τοὺς ἔπιασε παροξυσμὸς τῆς ἀγάπης γιὰ τοὺς Ἰταλιάνους, ποὺ στέκουνται, ὅπως πάντα, κρύοι καὶ περήφανοι καὶ δὲν γυρίζουνε νὰ τοὺς δοῦνε αὐτοὺς τοὺς «ἐν Χριστῷ ἀδελφούς», ποὺ ὅσα τοὺς κάνανε ἀπὸ τὸν καιρὸ τῶν Σταυροφόρων ἴσαμε τώρα, δὲν τοὺς τἄκανε μήτε Τοῦρκος, μήτε Τάταρος, μήτε Μωχαμετάνος. Ἴσως καὶ οἱ δικοί μας νὰ κάνουν ἀπὸ παρεξηγημένη καλωσύνη.
Μακαριστός Φώτης Κόντογλου για τον επικίνδυνο φιλοπαπασμό κάποιων κληρικών. Πάντα επίκαιρο και διαχρονικό το απόσπασμα αυτό.
Σιγά τα ωά! Την εποχή εκείνη ο Κόντογλου είχε κάποιες επιφυλάξεις. Ήταν προϊόν των 10 αιώνων απομόνωσης. Σήμερα δεν γνωρίζεις τι μπορεί να έγραφε
Για τους αδελφούς ή τις αδελφές που γράφουν περί του Βατικανού τους υπενθυμίζω ότι είναι η σεβαστή Πρεσβυτέρα Ρώμη των Χριστιανικών Εκκλησιών. Λίγος σεβασμός προς τους Αγίου, τις Αγίες και την Θεολογία η οποία έχει ως βάση την Πρεσβυτέρα Ρώμη δεν θα έβλαπτε. Παρά την διαφορά ορισμένων Δογμάτων Ιησού Χριστό ευαγγελίζεται εις τον κόσμο.
Η παρουσίαση ενός βιβλίου δεν είναι κάτι το κακό.
Παντού φαντάσματα και συνωμοσιολογίες βλέπουν.
Μήπως σας έχουν ψεκάσει;
Τα αγόρασα και τα δύο βιβλία. Είναι εξαιρετικά. Ωφελούν πνευματικά. Και το βιβλίο Τα παιδικά χρόνια του Ιησού με την υπογραφή του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ' είναι το κάτι άλλο.
θέλω να μάθω, αυτοί που μιλάνε τόσο πολύ για ανοχή και αλληλοκατανόηση και νυχθημερόν προσπαθούν να μας πείσουν πόσο καλές διαθέσεις έχει ο Πάπας,
και γράφουν βιβλία για να προασπίσουν την αφεντιά του,
γιατί δεν δείχνουν την ίδια ανοχή και αλληλοκατανόηση και προς τους Χρυσαυγίτες.
Γιατί τότε ξεχνάνε την "αγάπη" με την οποία μας εγκαλούν και γίνονται κόκκινοι σαν ταύροι (για να χρησιμοποιήσω έκφραση άλλου σχολιαστή).
Έχετε κάποιο κόμπλεξ κατωτερότητας ως προς τους αιρετικούς Γιατί παλεύετε τόσο πολύ και αγχώνεστε να μας πείσετε τι καλοί που είναι;
Όπως μερικοί αριστεριστές ιδρώνουν να μας πείσουν τι καλοί είναι οι λαθρομετανάστες..
Η υποκρισία -και η 5η φάλαγγα της Νέας Τάξης- σε όλο της το μεγαλείο.
Τολμηρός παπάς ο π. Ευάγγελος, παραδοσιακός στην εμφάνιση και υπερ. πολύτεκνος, που γνωρίζει τον χειρισμό της ελληνικής γλώσσας. Θαύμασα και απόλαυσα όλα όσα έγραψε. Σε εποχή που μια μικρή μερίδα εκφοβίζει την πλειονοψηφία να πει τις σκέψεις της για τον διάλογο με την Εκκλησία της Ρώμης αυτός τολμάει να μιλήσει και να μας διδάξει. Πρέπει πλέον η μικρή ασήμαντη ομάδα των πολεμίων του διαλόγου να καταλάβει ότι δεν θα τους περάσει. Να στοιχηθούμε όλοι με την γραμμή και τις θέσεις της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και της Ελλάδας και όχι με τις παρωνυχίδες που προξενούν διχόνοια και κακό.
Κουλτούρα και καλή καρδιά. Αγαπολογία, φρου φρου κι αρώματα. Ο πάπας δεν είναι αιρεσιάρχης; Η παπική εκκλησία δεν είναι αιρετική; Ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, οι Κολλυβάδες Πατέρες και τόσοι άλλοι άγιοι και ομολογητές ήταν πλανεμένοι και γεμάτοι εμμονές; Τον π. Εύαγγελο τον γνωρίζω προσωπικά και τον τιμάω αλλά άλλο το ένα κι άλλο το άλλο. Ευχαριστώ
Tο βάρος της ιστορίας και η δύναμη της ισχύος! Να ποιά σημαντικά θέματα πρέπει να φύγουν απο πανω μας για να προχωρήσει ο διάλογος
Περιμένω τέτοιο ξεκάθαρο λόγο και απο ορθοδόξους επισκόπους που καταδικάζουν και φωνασκούν χωρίς να γνωρίζουν.
Το σχίσμα έγινε με την τέταρτη σταυροφορία . Μέχρι τότε και συμπροσευχές και συλλειτουργίες υπήρχαν και χειροτονίες απο ορθοδίξους επισκόπους χάριν των λατίνων της βυζαντινής επικράτειας.
Μην ανακατεύετε με τέτοιον τρόπο τους αγίους τους προσβάλλετε βάναυσα καθώς δεν τους γνωρ'ιζετε.
Ιφιν'οης
Αλήθεια Ιφινόη; Δε γνωρίζουν οι ιεράρχες γιατί "φωνασκούν"; Πολύ τους υποτιμάς! Μάλλον θίγονται οι ιδεοληψίες κάποιων και αυτό τους πονάει! Όσο για τους αγίους που προσβάλλονται, εδώ τι να πει κανείς! Υπάρχει μεγαλύτερη προσβολή των αντιπαπικών αγίων απ αυτή που συντελείται σήμερα απ τους πρωτεργάτες του παναιρετικού οικουμενισμού;
Δεν διαβάζουν Εκκλησιαστική Ιστορία Ιφινόη και γιαυτό λένε τα όσα λένε. Σε παρακαλώ δώσε περισσότερες πληροφορίες για να γνωρίσουν αυτοί που είναι σε σύγχυση.
Έμαθα πολλά και με έβαλε σε σκέψεις θετικές η εισήγηση στην παρουσίαση του βιβλίου. Όσο διαβάζεις μαθαίνεις. Μου κέντρισε το ενδιαφέρον για μελέτη στα θέματα του σχίσματος. Ως τώρα είχα ακούσει αυτούς που καταριόνται τον Πάπα. Τώρα έφτασε η εποχή να δω και την άλλη πλευρά. Η μονομέρεια δεν έχει την αλήθεια.
Καταλαβετε το πως ο πα/πας μετανοησεγι αυτο νοιωθει αμαρτωλος , στη δικη του ''εκκλησια''! Ετσι ειναι η μεταπατερικη θεολογια.! Ο καθενας ας μετανοησει λογω εξισωσης στη δικη του ''εκκλησια'' !Κατα τα αλλα ο κοσμος πιστευει πως ο πα.πας θα γινει ορθοδοξος...[...]πην
Η διαχρονική πορεία της Εκκλησίας είναι ρήξεις και συνέχειες. Όποιος δεν το έχει καταλάβει είναι για κλάματα. Δεν γνωρίζει το νόημα του χριστιανισμού.
Οι παπικοί είναι σχισματικοί αδελφοί μας. Ο πάπας έχει το αρχιερατικό αξίωμα και τα μυστήρια του είναι έγκυρα για την Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτά μου λέει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας όλα τα άλλα είναι παρόλες για να περνά η ώρα ορισμένων ακραίων που έχουν τα δικά του πιστεύω εντάξει σε αυτά της Εκκλησίας. Όλα τα ίδια διαβάζω από τους αντιφρονούντες. Δεν με νοιάζει η άποψη του α ή του β αλλά της Εκκλησίας.
1:32, άνοιξε πρώτα καμία Δογματική και καμία Συμβολική και μετά πιάσε το πληκτρολόγιο.Μου αρέσει που αποφαίνεσαι με ύφος χιλίων καρδιναλίων κι από πάνω...
Εσύ να διαβάζεις τις δογματικές και τις συμβολικές. Αλλά όχι να βγάζεις μόνος σου τα συμπεράσματα Εγώ προτιμώ να ακούω την διοικούσα Εκκλησία. Τους Αγίους Αρχιερείς. Δεν αποφαίνομαι εγώ αλλά η Ιεραρχία της Εκκλησίας μας. Εσύ το παίζεις όχι καρδινάλιος αλλά πάπας αλάθητος και πολύξερος. Μην πιάνεις το πληκτρολόγιο για να μας λες τα πιστεύω σου. Δεν μας αφορούν. Δεν μας νοιάζουν. Μας ενδιαφέρει η άποψη της διοικούσας Εκκλησίας. Εγώ ακολουθώ τις υποδείξεις του πνευματικού μου που μου λέει ότι με τους παπικούς ελάχιστα μας χωρίζουν άνευ αξίας. Εσένα σου αρέσει να μεγαλοποιείς τα μικρά. Δεν είναι δικαίωμά σου. Να διαβάσεις και να μάθεις ποιες οι απόψεις της αρμόδιας νομοκανινικής επιτροπής της ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Δημοσίευση σχολίου