Κυριακή 11 Μαρτίου 2018

Ὀρθόδοξα Χριστιανικά Σωματεῖα Ἀθηνῶν: Δελτίο Τύπου Συλλαλητηρίου κατὰ τῶν νέων Θρησκευτικῶν [Ἀθήνα, 4 Μαρτίου 2018]


Τήν Κυριακή 4 Μαρτίου 2018 πραγματοποιήθηκε στά Προπύλαια τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν καί ὁλοκληρώθηκε μέ εἰρηνική πορεία καί κατάθεση ψηφίσματος στή Βουλή τῶν Ἑλλήνων, μέ μεγάλη ἐπιτυχία ἀπό τά ὑπογράφοντα τό παρόν Δελτίο Σωματεῖα, Συλλαλητήριο διαμαρτυρίας γιά τήν ἐφαρμογή τῶν νέων Προγραμμάτων Σπουδῶν, ἀπό τόν Σεπτέμβριο τοῦ 2016 καί τῶν ἀντίστοιχων βιβλίων – Φακέλων τῶν Θρησκευτικῶν στά σχολεῖα τῆς Πρωτοβάθμιας καί Δευτεροβάθμιας Ἐκπαίδευσης. Μέ τήν παλλαϊκή συμμετοχή κληρικῶν ὅλων τῶν βαθμῶν, μοναχῶν, ἐκπαιδευτικῶν, γονέων καί μαθητῶν διατρανώθηκε γιά ἀκόμη μία φορά καί μέ αὐτόν τόν ἀποφασιστικό τρόπο ἡ σθεναρή ἀντίδραση στή μεθοδευμένη ἀλλοίωση τῆς ὀρθόδοξης χριστιανικῆς ταυτότητας τῶν Ἑλλήνων ὀρθοδόξων μαθητῶν, ἡ ὁποία ἐπιχειρεῖται μέσῳ τῶν νέων Προγραμμάτων Σπουδῶν τῶν Θρησκευτικῶν καί τῶν βιβλίων τους.

Τό Συλλαλητήριο εἶχε εὐρεῖα ἀπήχηση ἦταν ἄρτια καί μεθοδικά ὀργανωμένο καί τά λεχθέντα τεκμηριώνονταν μέ θεολογικά καί παιδαγωγικά ἐπιχειρήματα, πού ἐξέφραζαν τόν τρόπο μαρτυρίας καί ὁμολογίας τῆς ὀρθόδοξης πίστεως, στοχεύοντας στήν ἄρση τῶν προβλημάτων πού ἔχουν προκύψει στό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν καί στούς μαθητές.
Στό Συλλαλητήριο ἀπέστειλαν χαιρετισμό, ὁ Σεβασμιώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Εἰρηναῖος, καθώς καί οἱ Σεβασμιώτατοι Μητροπολῖτες Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας κ. Ἀμβρόσιος, Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, Πειραιῶς καί Φαλήρου κ. Σεραφείμ (ὁ ὁποῖος ἦταν καὶ παρὼν), Κυθήρων κ. Σεραφείμ, Κίτρους καί Κατερίνης κ. Γεώργιος. Χαιρετισμό ἀπέστειλε ἐκ τοῦ Ἁγίου Ὅρους ἡ Ἱερά Μονή Ὁσίου Γρηγορίου.
Χαιρετισμό στό συλλαλητήριο ἀπηύθυναν καί οἱ ἐξῆς: ὁ Ἱερός Σύνδεσμος Κληρικῶν Ἑλλάδος, ἡ Ἀνωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ἑλλάδος, τά Ὀρθόδοξα Χριστιανικά, Σωματεῖα Ἀθηνῶν, Ἐκπρόσωπος 15 Συλλόγων Γονέων καί Κηδεμόνων ἀπό Σχολεῖα τοῦ Ἀγρινίου,  καθώς καί μιά ὑπερπολύτεκνη μητέρα.
Στήριξαν καί χαιρέτισαν τό Συλλαλητήριο καί οἱ παρακάτω φορεῖς: τά Συνεργαζόμενα Ὀρθόδοξα Χριστιανικά Σωματεῖα Θεσσαλονίκης, ἡ Ἑνώση Γονέων καί Κηδεμόνων Α΄βάθμιας και Β΄βάθμιας Ἐκπαίδευσης Δήμου Βεροίας, τά Ὀρθόδοξα Χριστιανικά Σωματεῖα Λάρισας, οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανικοί Σύλλογοι Λαμίας, τά Ἑλληνορθόδοξα Σωματεῖα Ἰωαννίνων, ἡ Χριστιανική Ἕνωση Ἐπιστημόνων, τό Ἰνστιτοῦτο Καταναλωτῶν, ἡ Ἑλληνική Χριστιανοκοινωνική Ἕνωση, ὁ Φιλανθρωπικός Σύλλογος Ἅγιος Ἀλέξιος «Ὁ Ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ» καί τέλος τά Πολυτεκνικά Σωματεῖα τῆς Λάρισας καί τοῦ Ἄργους.
Οἱ συμμετέχοντες, μέ παλμό καί δυναμικότητα, ἀνέδειξαν εἰρηνικά τίς ἀρνητικές ἐμπειρίες καί διαπιστώσεις τους ἀπό τή διδασκαλία τῶν νέων πολυθρησκειακῶν ἀναφορῶν στό μάθημα στά σχολεῖα κατά τό περασμένο καί τό τρέχον σχολικό ἔτος. Τό πρόβλημα ἀνέδειξε καί τεκμηρίωσε ἐπιστημονικά καί συστηματικά ὁ κεντρικός ὁμιλητής Καθηγητής τῆς Παιδαγωγικῆς καί Χριστιανικῆς Παιδαγωγικῆς του Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καί Πρόεδρος τῆς Πανελλήνιας Ἑνώσεως Θεολόγων κ. Ἡρακλῆς Ρεράκης, ὁ ὁποῖος καί ἀποσαφήνισε τίς τεράστιες δομικές θεολογικές καί παιδαγωγικές ἀδυναμίες τῶν Προγραμμάτων Σπουδῶν τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν. Οἱ ἀδυναμίες αὐτές ἔχουν ὡς ἀποτέλεσμα τόν ἀκατάσχετο θρησκευτικό συγκρητισμό, τήν ἐλλειπτική ἤ διαστρεβλωμένη διδασκαλία τῆς ὀρθόδοξης πίστης καί παράδοσης, πού ἀποτελεῖ πυλῶνα τῆς ἑλληνικῆς ταυτότητας τῶν ὀρθοδόξων μαθητῶν, τήν προκλητική ἀλλοίωση τοῦ Εὐαγγελικοῦ Μηνύματος καί, κατά συνέπεια, τήν πρόκληση ἀθεράπευτης σύγχυσης στή συνείδηση τῶν μαθητῶν καί τήν ὑποτίμηση καί περιθωριοποίηση τῆς ὀρθοδόξου πίστεως.
Παράλληλα, τονίστηκε ἡ παραβίαση τοῦ συνταγματικοῦ δικαιώματος τῆς ἰσονομίας τῶν ὀρθοδόξων ἔναντι τῶν ἀλλοθρήσκων μαθητῶν, μέ δεδομένο τό γεγονός ὅτι οἱ ἀλλόθρησκοι διδάσκονται ἀμιγῶς τήν πίστη τους, ἐνῷ οἱ ὀρθόδοξοι διδάσκονται πολυθρησκειακή διδασκαλία. Ἐπισημάνθηκε ἐπίσης ὅτι αὐτό δέν εἶναι τυχαῖο ἀλλά μεθοδευμένο ἐγχείρημα ἐκ μέρους τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας. Τό ἀποτέλεσμα εἶναι νά μήν ἀναπτύσσεται καί νά μήν καλλιεργεῖται ἡ ὀρθόδοξη θρησκευτική συνείδηση τῶν ὀρθοδόξων, ἀλλά καί νά ἀλλοιώνεται σταδιακά.
Ὑπογραμμίστηκε, ἀκόμη, ἡ παραβίαση τοῦ ἀπόλυτου δικαιώματος τῶν ὀρθοδόξων χριστιανῶν γονέων νά ἔχουν οἱ ἴδιοι τήν εὐθύνη τόσο γιά τήν ἐπιλογή ὅσο καί γιά τήν ἀνάπτυξη τῆς ὀρθόδοξης ταυτότητας τῶν παιδιῶν τους στό σχολεῖο.
Ἐπισημάνθηκε ὅτι ἡ διαρκῶς ἐπαναλαμβανόμενη δήλωση τοῦ Ὑπουργοῦ Παιδείας, ὅτι ὑπάρχει συμφωνία μέ τήν Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας γιά τήν ἐφαρμογή τῶν νέων πολυθρησκειακῶν Προγραμμάτων καί βιβλίων, δέν ἀνταποκρίνεται στήν πραγματικότητα, διότι ἔχει διαψευσθεῖ τόσο ἀπό τόν ἴδιο τόν Ἀρχιεπίσκοπο ὅσο καί ἀπό πολλούς ἄλλους Ἱεράρχες πού γνωρίζουν πολύ καλά ὅτι αὐτό πού ἀποφασίστηκε στή Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τόν Ἰούνιο τοῦ 2017 καί εἶναι καταγεγραμμένο στά Πρακτικά τῆς Συνόδου, εἶναι ΜΟΝΟΝ ἡ συνέχιση τοῦ διαλόγου μέ τήν Πολιτεία καί ὄχι ἡ ἐκ τῶν προτέρων συμφωνία τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος γιά ἐφαρμογή τῶν Προγραμμάτων καί τῶν Βιβλίων, ὅπως ἰσχυρίζεται τό Ὑπουργεῖο Παιδείας.
Συμπέρασμα τοῦ Συλλαλητηρίου τῆς 4ης Μαρτίου 2018 ἀποτέλεσε ὅτι κλῆρος καί λαός συντάσσονται πλήρως τόσο μέ τίς συνοδικές ἀποφάσεις τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τοῦ Ἰανουαρίου καί Μαρτίου 2016 ἀλλά καί τῆς Ἡμιαυτόνομης Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης τοῦ Ὀκτωβρίου 2017 γιά τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν, ὅσο καί μέ τίς διατυπώσεις τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί τοῦ Σεβασμιωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Κρήτης, οἱ ὁποῖες στό σύνολό τους κρούουν τόν κώδωνα τοῦ κινδύνου γιά τόν ἀποδομητικό χαρακτῆρα τοῦ νέου προγράμματος τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν καί γιά τίς ἀνεπανόρθωτες συνέπειες πού θά ἔχει ἡ διδασκαλία τους γιά τήν ἀνάπτυξη, τή διαμόρφωση καί τή διατήρηση τῆς ὀρθόδοξης ταυτότητας τῶν παιδιῶν καί τῶν ἐφήβων.
Τό Συλλαλητήριο, μέ τό ψήφισμα πού ἐνέκρινε γιά νά ἐπιδοθεῖ στούς ἁρμοδίους, ζητᾶ:
1. Τήν ἀπόσυρση τῶν νέων Προγραμμάτων Σπουδῶν καί τῶν διδακτικῶν βιβλίων- Φακέλων τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν, διότι δομικά δέν ἐπιδέχονται διόρθωσης.
2. Τήν ἐπαναφορά τῶν προηγούμενων Προγραμμάτων καί βιβλίων, ἕως ὅτου ἑτοιμαστοῦν τά νέα.
3. Τή σύνταξη νέων Προγραμμάτων καί βιβλίων, μέ τή συνεργασία τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, τῆς Ἐκκλησίας, τῆς Πανελλήνιας Ἕνωσης Θεολόγων καί εἰδικῶν χριστιανοπαιδαγωγῶν καί Θεολόγων ἐκπαιδευτικῶν. Βασικά χαρακτηριστικά τῶν προγραμμάτων αὐτῶν θά εἶναι ἡ συμφωνία τους μέ τό Σύνταγμα καί τούς νόμους τοῦ κράτους, θά λαμβάνουν ὑπόψη τά προηγούμενα Προγράμματα καί βιβλία, ὅπως ἔχει ἤδη ἀποφασίσει ἡ Διαρκῆς Ἱερά Σύνοδος (Ἰανουάριος 2016) καί ἡ Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (Μάρτιος 2016). Ἐπίσης, θά συνάδουν πρός τήν ὀρθόδοξη πίστη καί εὐσέβεια τῶν μαθητῶν καί τῶν γονέων τους, θά ἀνταποκρίνονται στίς σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους, στίς κοινωνικοπολιτισμικές ἀνάγκες, στά ἐνδιαφέροντα τῶν μαθητῶν, στίς προσδοκίες τῆς ἑλληνικῆς κοινωνίας καί θά σέβονται τά δικαιώματα τῶν γονέων, τῶν μαθητῶν καί τῶν Θεολόγων, ὅσον ἀφορᾶ στό ἀπαραβίαστο τῆς θρησκευτικῆς τους συνείδησης.
4. Ἀποφασίστηκε, ἐπίσης, ἡ συμπαράσταση καί συμπαράταξη πρός τούς γονεῖς, οἱ ὁποῖοι, μή ἔχοντες ἄλλη λύση καί γιά νά ἀποτρέψουν τήν ἀποορθοδοξοποίηση τῶν παιδιῶν τους, ἐπιστρέφουν στό Ὑπουργεῖο Παιδείας, ὡς ἀπαράδεκτα, ἀκατάλληλα καί ἐπικίνδυνα, τά νέα βιβλία τῶν θρησκευτικῶν πού εἶναι ἀπότοκα τῶν νέων Προγραμμάτων τοῦ μαθήματος.

Ἡ Ἀνωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ἑλλάδος (Α.Σ.Π.Ε.)
καί τά Ὀρθόδοξα Χριστιανικά Σωματεῖα Ἀθηνῶν

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΄Η ΚΑΤΗΧΗΣΗ;

Είναι τα πράγματα έτσι όπως τα λένε και τα παρουσιάζουν η Ομοσπονδία Πολυτέκνων, ο καθηγητής ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ κ. Ρεράκης και τα "Ορθόδοξα Σωματεία"; Ας δούμε τι λένε οι ειδικότεροι:

<< ΥΠΟΜΝΗΜΑ
του Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ
για το Μάθημα των Θρησκευτικών στη Δημόσια Εκπαίδευση

<<.... Η εμβάθυνση στην εντόπια πνευματική κληρονομιά εκτείνεται στην απαραίτητη ανάδειξη των κοινών καταβολών που συνδέουν όλο το φάσμα του Χριστιανικού κόσμου. Ειδικότερα οι μαθητές καλούνται να γνωρίσουν και να αξιολογήσουν κριτικά και άλλες χριστιανικές παραδόσεις, ιδιαίτερα δε τον Ρωμαιοκαθολικισμό και τον Προτεσταντισμό. Επιπλέον, το ΜτΘ επιδιώκει την εξοικείωση των μαθητών με την εκφραστική ποικιλία του θρησκευτικού φαινομένου και, κυρίως, με τις εκφράσεις του εκείνες που ιστορικά και γεωγραφικά συνδέονται με την ιστορία και τη σύγχρονη πραγματικότητα αυτού του τόπου, όπως για παράδειγμα ο Ιουδαϊσμός και το Ισλάμ. Αυτή η γνώση αφενός προσφέρει στους μαθητές μια εικόνα του πολύχρωμου ψηφιδωτού των διαφορετικών θρησκευτικών παραδόσεων και αφετέρου συμβάλλει στην αμοιβαία γνωριμία και προάγει το αίτημα της ειρηνικής συμβίωσης μελών διαφορετικών θρησκευτικών παραδόσεων, χωρίς συγκρητιστικές απλουστεύσεις, εντάσεις ή αποκλεισμούς. Το αίτημα αυτό καθίσταται εξαιρετικά επιτακτικό ιδιαίτερα σήμερα, εξαιτίας της αναβίωσης ολοκληρωτικών, ρατσιστικών και ξενοφοβικών ιδεολογιών και συμπεριφορών, καθώς επίσης και εξαιτίας της συνεχούς ροής και εγκατάστασης στη χώρα μας μεταναστών και προσφύγων με διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές.
....Το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ καταρτίζει θεολόγους στελέχη της Δημόσιας Εκπαίδευσης, ικανά να ανταποκρίνονται στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις ενός Μαθήματος ανοιχτού προς την κοινωνία, διαλεκτικού και πολυσυλλεκτικού που, αξιοποιώντας την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, αντιμετωπίζει τους μαθητές ως δρώντα κοινωνικά πρόσωπα που κατακτούν συγκεκριμένες και αξιολογούμενες γνώσεις. Πρόκειται για ένα Μάθημα το οποίο έχει ως κέντρο τη σπουδή της Ορθόδοξης Παράδοσης και παράλληλα προσεγγίζει άλλες χριστιανικές παραδόσεις, θρησκείες και φιλοσοφικές αντιλήψεις και, υπερβαίνοντας τη μονοφωνία, ενθαρρύνει τον πνευματικό προβληματισμό, τον διάλογο και την κριτική σκέψη, επιδιώκει να αναδείξει τον διαπολιτισμικό χαρακτήρα των θρησκειών, καλλιεργεί την κοινωνική ευαισθησία των μαθητών και προσφέρει σε αυτούς τα αναγκαία κεντρίσματα για να διαμορφώνουν ηθικά κριτήρια και σύστοιχες στάσεις ζωής.

.....Σύμφωνα με τη σύγχρονη αντίληψη για το Νέο Σχολείο, η γνώση για τις θρησκείες αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα μιας δημόσιας ποιοτικής εκπαίδευσης, η οποία σκοπό έχει μεταξύ άλλων να καλλιεργήσει την δημοκρατική συνείδηση του πολίτη, να ενισχύσει το δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, λαμβάνοντας υπόψη ότι η αρμονική συνύπαρξη των πολιτών σε περιβάλλοντα θρησκευτικής ετερότητας αποτελεί σήμερα αναγκαιότητα. Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι η υποχρεωτικότητα του ΜτΘ σε συνδυασμό με την ποιοτική αναβάθμιση του Μαθήματος είναι αναγκαία για την ελληνική και ευρύτερα ευρωπαϊκή πραγματικότητα των αντιφάσεων και της πολυπολιτισμικότητας. Συνεπώς, το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ ενισχύει κάθε προσπάθεια αναβάθμισης του ΜτΘ στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Γι’ αυτό και έχει υποστηρίξει επιστημονικά ότι τα νέα Προγράμματα Σπουδών, τα οποία έχουν ήδη ολοκληρωθεί υπό την αιγίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση, στο μέτρο που ανταποκρίνονται στα παραπάνω χαρακτηριστικά και υπηρετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις στοχεύσεις του.>>

(Oλόκληρο το Υπόμνημα του Τμήματος ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ: http://www.theo.auth.gr/el/node/1365).

Στώμεν καλώς. Οχι άλλες επιθέσεις στα Θρησκευτικά από ανθρώπους και οργανώσεις που
αδιαφορούν για την Κατήχηση στο φυσικό της χώρο που είναι η Εκκλησία και την θέλουν στην Εκπαίδευση ως με ένα "μάθημα" ομολογιακό...Εν άλλοις λόγοις ως Κατήχηση με κρατικά δεκανίκια...

ΚΥΔΩΝΙΕΥΣ