Όσκαρ Ρομέρο:
Η φωνή όσων
δεν είχαν φωνή
Της Ειρήνης Κουτελάκη
ΕΝΘΕΤΑ (λόγια που είπε)
«Ως χριστιανός δεν πιστεύω σε
έναν θάνατο χωρίς ανάσταση. Εάν με σκοτώσουν, θα αναστηθώ στο λαό του Ελ
Σαλβαδόρ. Η φωνή μου θα εξαφανιστεί, αλλά ο λόγος μου, που είναι [ο λόγος] του
Χριστού, θα παραμείνει»
«Ένας επίσκοπος μπορεί να
πεθάνει, αλλά η εκκλησία του Θεού, που είναι ο λαός, δεν θα πεθάνει ποτέ».
«Μια Εκκλησία που δεν διώκεται,
αλλά στην πραγματικότητα απολαμβάνει τα προνόμια και την υποστήριξη του κόσμου,
είναι μια Εκκλησία που θα πρέπει να φοβάται, διότι δεν είναι η αληθινή Εκκλησία
του Ιησού Χριστού»
«Θα ήταν θλιβερό, σε μια χώρα
όπου υπάρχουν τόσες φρικτές δολοφονίες, να μην υπήρχαν ιερείς ανάμεσα στα
θύματα»
Από τότε που ανέλαβε τη διακονία
του ως ποντίφικας το 2013, ο πάπας Φραγκίσκος, ο πρώτος πάπας από τη Λατινική
Αμερική, είχε καταστήσει σαφές ότι θα υπερασπιζόταν σθεναρά την ανακήρυξη του
Αρχιεπισκόπου Όσκαρ Ρομέρο ως αγίου. Το 2015, ο Όσκαρ Ρομέρο ανακηρύχθηκε
μακάριος. Υπήρξε αρχιεπίσκοπος της πόλης Σαν Σαλβαδόρ, πρωτεύουσας του Ελ
Σαλβαδόρ. Την Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2018, κατά την επίσημη Θεία Λειτουργία
ανακήρυξης του Όσκαρ Ρομέρο ως αγίου, ο Πάπας φόρεσε την αιματοβαμμένη ζώνη του
αρχιεπισκόπου του Ελ Σαλβαδόρ, που πυροβολήθηκε στις 24 Μαρτίου 1980, με εντολή
της τότε κυβέρνησης, ενώ τελούσε τη Θεία Λειτουργία στο παρεκκλήσιο ενός
νοσοκομείου ανιάτων, όπου και διέμενε.
Ήταν εποχή ενός ακήρυχτου εμφύλιου
πολέμου με θύματα κυρίως τους φτωχούς αγρότες από παραστρατιωτικούς του
καθεστώτος στη χώρα. Την προηγουμένη της δολοφονίας του, με συγκινητικά λόγια
είχε κάνει έκκληση στους στρατιώτες και σε χαμηλά ισταμένους αστυνομικούς, να
μην υπακούν σε ανήθικες εντολές ανωτέρων τους:
«Αδελφοί μου, προέρχεστε από
τον ίδιο τον λαό σας. Σκοτώνετε τα αδέλφια σας, τους χωρικούς, ενώ κάθε
ανθρώπινη εντολή εκτέλεσης πρέπει να υποτάσσεται στο νόμο του Θεού που λέει: Ου
φονεύσεις. Κανένας στρατιωτικός δεν είναι υποχρεωμένος να υπακούσει μια εντολή
αντίθετη με τον νόμο του Θεού. Κανείς δεν χρειάζεται να υπακούσει έναν ανήθικο
νόμο. Έχει έρθει η ώρα να βάλετε πρώτα τη συνείδησή σας και να υπακούσετε
στη συνείδησή σας και όχι σε κάποια αμαρτωλή εντολή. Η εκκλησία που υποστηρίζει
τα δικαιώματα του Θεού, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την αξιοπρέπεια του ατόμου,
δεν μπορεί να σιωπήσει μπροστά σε ένα τέτοιο βδέλυγμα. Θέλουμε η κυβέρνηση να
αντιμετωπίσει το γεγονός ότι οι μεταρρυθμίσεις δεν έχουν αξία αν πρόκειται να
εφαρμοστούν με τίμημα τόσο πολύ αίμα. Στο όνομα του Θεού, στο όνομα αυτού του
λαού που υποφέρει και που οι κραυγές του υψώνονται όλο και πιο δυνατά προς τον
ουρανό κάθε μέρα, σας παρακαλώ, σας ικετεύω, σας διατάζω στο όνομα του Θεού:
σταματήστε την τυραννία».
Τι συνέβαινε στη χώρα;
Το 1979 γίνεται στρατιωτικό πραξικόπημα στο Ελ Σαλβαδόρ: το δικτατορικό καθεστώς εξαπέλυσε παραστρατιωτικές ομάδες που βασάνιζαν, δολοφονούσαν και εξαφάνιζαν τα ίχνη εκείνων που θεωρούσε πολιτικούς αντιπάλους του. Οι συγκρούσεις με τις ομάδες ανταρτών της αριστεράς μετατράπηκαν σε έναν καταστροφικό εμφύλιο πόλεμο, που αιματοκύλησε το λαό της χώρας. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, οι κληρικοί υπεράσπιζαν σθεναρά τους φτωχούς της χώρας και αναπτύχθηκε η «Θεολογία της Απελευθέρωσης», θεολογικό ρεύμα που υποστήριζε τα κοινωνικά αιτήματα των φτωχών και των καταπιεσμένων της χώρας. Για τους παραστρατιωτικούς, οι κληρικοί αποτελούσαν στόχο δολοφονίας, καθώς οι ακροδεξιοί θεωρούσαν ότι οι ιερείς ταυτίζονταν με τους φτωχούς και τα αιτήματά τους και, συνεπώς, αποτελούσαν εχθρούς του καθεστώτος.
Το 1979 γίνεται στρατιωτικό πραξικόπημα στο Ελ Σαλβαδόρ: το δικτατορικό καθεστώς εξαπέλυσε παραστρατιωτικές ομάδες που βασάνιζαν, δολοφονούσαν και εξαφάνιζαν τα ίχνη εκείνων που θεωρούσε πολιτικούς αντιπάλους του. Οι συγκρούσεις με τις ομάδες ανταρτών της αριστεράς μετατράπηκαν σε έναν καταστροφικό εμφύλιο πόλεμο, που αιματοκύλησε το λαό της χώρας. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, οι κληρικοί υπεράσπιζαν σθεναρά τους φτωχούς της χώρας και αναπτύχθηκε η «Θεολογία της Απελευθέρωσης», θεολογικό ρεύμα που υποστήριζε τα κοινωνικά αιτήματα των φτωχών και των καταπιεσμένων της χώρας. Για τους παραστρατιωτικούς, οι κληρικοί αποτελούσαν στόχο δολοφονίας, καθώς οι ακροδεξιοί θεωρούσαν ότι οι ιερείς ταυτίζονταν με τους φτωχούς και τα αιτήματά τους και, συνεπώς, αποτελούσαν εχθρούς του καθεστώτος.
Στην επισκοπή του ο
αρχιεπίσκοπος Ρομέρο αντιμετώπισε την φτώχεια και την καταπίεση των αγροτών από
το δικτατορικό καθεστώς, το οποίο βασάνιζε και δολοφονούσε αθώους, επιχειρώντας
να καταπνίξει κάθε φωνή διαμαρτυρίας. Η δολοφονία του γραμματέα του, του πατέρα
Ρουτίλο Γκράντε, τον οποίο ο Ρομέρο εκτιμούσε και θεωρούσε άγιο άνθρωπο, τον
έπεισε ότι όφειλε να ακολουθήσει το δρόμο του μαρτυρίου. Έτσι έγινε ο
υπερασπιστής των καταπιεσμένων, η φωνή εκείνων που δεν είχαν φωνή, η συνείδηση
του λαού. Είχε δημιουργήσει πέντε ραδιοφωνικούς σταθμούς, ώστε να μεταδίδεται
το κήρυγμά του στους αγρότες – όποτε δεν τους σαμποτάριζε το καθεστώς. Επέκρινε
με παρρησία τη βία και τις αδικίες που διαπράττονταν εκείνη την εποχή κατά του
λαού του Ελ Σαλβαδόρ, και έχασε τη ζωή του από όσους μισούσαν την πίστη του και
την θαρραλέα υπεράσπιση των καταπιεσμένων, των φτωχών και των αδικημένων
της χώρας του. Υποστήριζε τους κατατρεγμένους, τα θύματα των βιαιοπραγιών και
τις οικογένειές τους, κατήγγελλε ανοιχτά το καθεστώς και είχε προβεί σε τολμηρές
κινήσεις, όπως την αποστολή επιστολής στον αμερικανό πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ, τον
Φεβρουάριο του 1980, με την οποία του ζητούσε να σταματήσει την παροχή
στρατιωτικής βοήθειας και υποστήριξης στο δικτατορικό καθεστώς του Ελ Σαλβαδόρ.
Μετά από αποτυχημένες απόπειρες δολοφονίας του, τελικά οι σφαίρες του δολοφόνου
τον έριξαν νεκρό μέσα στον ιερό ναό. Όμως, η προσπάθεια αποσιώπησής του έφερε
το αντίθετο αποτέλεσμα – η φωνή του Όσκαρ Ρομέρο διαδόθηκε σε κάθε γωνιά της
γης και το μήνυμά του έδωσε έμπνευση και ελπίδα σε πολλούς. Αψήφησε ακόμη και
την προσωπική του ασφάλεια, ώστε να προσφέρει τη ζωή του σύμφωνα με το
Ευαγγέλιο, μένοντας κοντά στους φτωχούς και με την καρδιά του στραμμένη στον
Ιησού και στους αδελφούς του. Η επιρροή του παραμένει ζωντανή μέχρι και σήμερα
στις νεότερες γενιές.
Για τη δολοφονία του Όσκαρ Ρομέρο
δεν παραπέμφθηκε ποτέ κανείς στη δικαιοσύνη όλα αυτά τα χρόνια. Το Μάιο
του 2017, η υπόθεση άνοιξε ξανά, ένα χρόνο μετά την κατάργηση ενός
αμφιλεγόμενου νόμου αμνηστίας του 1993, που απαγόρευε ποινικές δίκες σχετικές
με τον αιματηρό εμφύλιο πόλεμο της χώρας, έναν πόλεμο με 75.000 νεκρούς
από το 1980 ως το 1992. Την Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2018, ο δικαστής Rigoberto
Chicas υποστήριξε ότι υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις κατηγορίας του 78 ετών πρώην
στρατιωτικού, Alvaro Rafael Saravia, που θεωρείται ύποπτος εδώ και δεκαετίες
για την εντολή δολοφονίας του Αρχιεπισκόπου Ρομέρο το 1980, και διέταξε την
αστυνομία και την Ιντερπόλ να ερευνήσουν την περίπτωσή του.
Μια θυσία που έφερε πλούσιο καρπό
Ο Όσκαρ Ρομέρο έβλεπε τον αγώνα
για δικαιοσύνη στην χώρα του ως αγώνα κατά των δυνάμεων που δεν ήταν απλώς
πολιτικές και οικονομικές, αλλά δαιμονικές. Τον έβλεπε ως αγώνα κατά των
δυνάμεων της αμαρτίας. Γνώριζε ότι τέτοιες δυνάμεις είχαν οδηγήσει τον Ιησού
Χριστό στον θάνατο, αλλά πίστευε επίσης και στην ανάσταση του Ιησού, τη νίκη
του επί των δυνάμεων αυτών που αρχικά φαίνονταν να έχουν υπερισχύσει.
Η σημασία του επισκόπου Ρομέρο στη ζωή του Ελ Σαλβαδόρ μέχρι και σήμερα είναι αδιαμφισβήτητη. Οι σχεδόν τέσσερις δεκαετίες που πέρασαν από τον θάνατό του, δεν έχουν μειώσει σε καμία περίπτωση την εικόνα του, αλλά μάλλον υπογράμμισαν τη ζωντανή παρουσία του. Ο αρχιεπίσκοπος Ρομέρο αποτελεί κομβικό σημείο αναφοράς της εθνικής και εκκλησιαστικής ζωής της χώρας, ακόμη και για όσους τον απορρίπτουν, αφού δεν μπορούν παρά να αναγνωρίσουν τη σημασία του για τη χώρα, αλλά και για τον κόσμο. Σε μια κοινωνία που ταλανίζεται από τη βία, τη μαζική μετανάστευση, την ανισότητα και τη φτώχεια, καθώς και από μια κοινωνική και πολιτική ανευθυνότητα, ο Όσκαρ Ρομέρο αποτελεί μορφή-ορόσημο. Παρόλο που οι ιστορικές περιστάσεις της χώρας σήμερα δεν είναι ίδιες μ’ εκείνες που επικρατούσαν πριν από σαράντα χρόνια, όταν είχε ξεκινήσει τη διακονία του ως αρχιεπίσκοπος, το μήνυμά του δεν έχει χάσει μέχρι σήμερα την ισχύ του. Τότε η χώρα έμπαινε σε μια περίοδο αιματηρού και αμείλικτου εμφύλιου πολέμου. Σήμερα επικρατεί μια γενικευμένη βία, και πρωταγωνιστές δεν είναι μόνο οι οργανωμένες συμμορίες νέων που εγκληματούν και επιδίδονται σε εμπόριο ναρκωτικών, αλλά επίσης τοπικές και διεθνείς εγκληματικές οργανώσεις, έμποροι ναρκωτικών και διακινητές ανθρώπων, αλλά και άνθρωποι της λεγόμενης «κοινωνίας πολιτών» που δυσκολεύονται να λύσουν τις διαφορές τους χωρίς να καταφύγουν σε διάφορες μορφές βίας. Ο αρχιεπίσκοπος Ρομέρο είχε προβλέψει καθαρά τις συνέπειες του εμφυλίου πολέμου, που, παρότι τελείωσε με τις ειρηνευτικές συμφωνίες του 1992, άφησε την κοινωνία του Ελ Σαλβαδόρ να παλεύει με τον εαυτό της. Η κοινωνία της χώρας χρειάζεται συμφιλίωση και διαρκή ειρήνη, και ο Αρχιεπίσκοπος Ρομέρο δείχνει κάποιους δρόμους προς τη συμφιλίωση, την κοινωνική και την προσωπική ειρήνη.
Η φτώχεια και η κοινωνική ανισότητα εξανάγκασαν το 1/3 της χώρας να μεταναστεύσει, με όλη την οδύνη που φέρνει μια τέτοια δύσκολη απόφαση για τις οικογένειες: χωρισμούς, μεγάλες αποστάσεις με όσους μένουν πίσω, οικονομική αφαίμαξη, δυσκολίες στην ένταξη όσων κατάφεραν να φύγουν, δύσκολες συνθήκες ζωής και εργασίας, διωγμούς των μεταναστών, απελπισία και φόβο, μοναξιά και νοσταλγία. Στην αγωνία και τον πόνο που προκαλούν αυτές οι πληγές, ο Όσκαρ Ρομέρο ξεχωρίζει ως συμπονετικός και εγγύς ποιμένας προς όσους ζουν μέσα στην αβεβαιότητα. Οι επανειλημμένες εκκλήσεις του να εργαστούν οι άνθρωποι του Ελ Σαλβαδόρ για τη δικαιοσύνη και για την οικοδόμηση της αδελφοσύνης, εξακολουθούν να αντηχούν μέχρι και σήμερα. Έως τις μέρες μας, το όραμά του και τα λόγια του μπορούν να καταγγείλουν την αμαρτία, να καλέσουν σε μεταστροφή και να εγείρουν την ελπίδα εκεί όπου επικρατούν η απογοήτευση και η ματαίωση.
Η παράδοση που ξεκίνησε κατά τη διακονία του, ύστερα από σαράντα χρόνια, έχει περάσει πλέον στη νέα γενιά, και συνεχίζει να έχει τη δύναμη να ενώνει μαζί τους νέους, που έχουν επίσης βρει στο πρόσωπό του έναν ανθρώπινο και πράο ποιμένα, δεσμευμένο να μεταμορφώσει τις άδικες και βίαιες δομές, γιατί, παραδόξως, έχει κάτι σημαντικό να πει στη σημερινή νεολαία που ζει βυθισμένη σε έναν κοσμικό και τεχνολογικό πολιτισμό. Το παράδειγμα της ζωής και του μηνύματός του αγγίζει χιλιάδες νέους, που ενώ μπορεί να μην αντιλαμβάνονται καθαρά τη θεολογική και ποιμαντική σημασία του, αναμφίβολα νιώθουν ότι τους ανοίγει ορίζοντες που ο κόσμος όπου ζουν δεν μπορεί να τους προσφέρει.
Η Εκκλησία του Ελ Σαλβαδόρ καλλιεργεί την παράδοση του Αρχιεπισκόπου Ρομέρο και μαζί του, την παράδοση του μαρτυρίου ιερέων, ανδρών και γυναικών μοναχών, και ανθρώπων που εργάζονται στην ποιμαντική. Ίσως αυτή η παράδοση να είναι η πιο πολύτιμη συνεισφορά της Εκκλησίας του Ελ Σαλβαδόρ στην Εκκλησία ανά τον κόσμο και στον ίδιο τον κόσμο. Δίνει μαρτυρία της γενναιοδωρίας και της απόλυτης εμπιστοσύνης στον Θεό.
Η σημασία του επισκόπου Ρομέρο στη ζωή του Ελ Σαλβαδόρ μέχρι και σήμερα είναι αδιαμφισβήτητη. Οι σχεδόν τέσσερις δεκαετίες που πέρασαν από τον θάνατό του, δεν έχουν μειώσει σε καμία περίπτωση την εικόνα του, αλλά μάλλον υπογράμμισαν τη ζωντανή παρουσία του. Ο αρχιεπίσκοπος Ρομέρο αποτελεί κομβικό σημείο αναφοράς της εθνικής και εκκλησιαστικής ζωής της χώρας, ακόμη και για όσους τον απορρίπτουν, αφού δεν μπορούν παρά να αναγνωρίσουν τη σημασία του για τη χώρα, αλλά και για τον κόσμο. Σε μια κοινωνία που ταλανίζεται από τη βία, τη μαζική μετανάστευση, την ανισότητα και τη φτώχεια, καθώς και από μια κοινωνική και πολιτική ανευθυνότητα, ο Όσκαρ Ρομέρο αποτελεί μορφή-ορόσημο. Παρόλο που οι ιστορικές περιστάσεις της χώρας σήμερα δεν είναι ίδιες μ’ εκείνες που επικρατούσαν πριν από σαράντα χρόνια, όταν είχε ξεκινήσει τη διακονία του ως αρχιεπίσκοπος, το μήνυμά του δεν έχει χάσει μέχρι σήμερα την ισχύ του. Τότε η χώρα έμπαινε σε μια περίοδο αιματηρού και αμείλικτου εμφύλιου πολέμου. Σήμερα επικρατεί μια γενικευμένη βία, και πρωταγωνιστές δεν είναι μόνο οι οργανωμένες συμμορίες νέων που εγκληματούν και επιδίδονται σε εμπόριο ναρκωτικών, αλλά επίσης τοπικές και διεθνείς εγκληματικές οργανώσεις, έμποροι ναρκωτικών και διακινητές ανθρώπων, αλλά και άνθρωποι της λεγόμενης «κοινωνίας πολιτών» που δυσκολεύονται να λύσουν τις διαφορές τους χωρίς να καταφύγουν σε διάφορες μορφές βίας. Ο αρχιεπίσκοπος Ρομέρο είχε προβλέψει καθαρά τις συνέπειες του εμφυλίου πολέμου, που, παρότι τελείωσε με τις ειρηνευτικές συμφωνίες του 1992, άφησε την κοινωνία του Ελ Σαλβαδόρ να παλεύει με τον εαυτό της. Η κοινωνία της χώρας χρειάζεται συμφιλίωση και διαρκή ειρήνη, και ο Αρχιεπίσκοπος Ρομέρο δείχνει κάποιους δρόμους προς τη συμφιλίωση, την κοινωνική και την προσωπική ειρήνη.
Η φτώχεια και η κοινωνική ανισότητα εξανάγκασαν το 1/3 της χώρας να μεταναστεύσει, με όλη την οδύνη που φέρνει μια τέτοια δύσκολη απόφαση για τις οικογένειες: χωρισμούς, μεγάλες αποστάσεις με όσους μένουν πίσω, οικονομική αφαίμαξη, δυσκολίες στην ένταξη όσων κατάφεραν να φύγουν, δύσκολες συνθήκες ζωής και εργασίας, διωγμούς των μεταναστών, απελπισία και φόβο, μοναξιά και νοσταλγία. Στην αγωνία και τον πόνο που προκαλούν αυτές οι πληγές, ο Όσκαρ Ρομέρο ξεχωρίζει ως συμπονετικός και εγγύς ποιμένας προς όσους ζουν μέσα στην αβεβαιότητα. Οι επανειλημμένες εκκλήσεις του να εργαστούν οι άνθρωποι του Ελ Σαλβαδόρ για τη δικαιοσύνη και για την οικοδόμηση της αδελφοσύνης, εξακολουθούν να αντηχούν μέχρι και σήμερα. Έως τις μέρες μας, το όραμά του και τα λόγια του μπορούν να καταγγείλουν την αμαρτία, να καλέσουν σε μεταστροφή και να εγείρουν την ελπίδα εκεί όπου επικρατούν η απογοήτευση και η ματαίωση.
Η παράδοση που ξεκίνησε κατά τη διακονία του, ύστερα από σαράντα χρόνια, έχει περάσει πλέον στη νέα γενιά, και συνεχίζει να έχει τη δύναμη να ενώνει μαζί τους νέους, που έχουν επίσης βρει στο πρόσωπό του έναν ανθρώπινο και πράο ποιμένα, δεσμευμένο να μεταμορφώσει τις άδικες και βίαιες δομές, γιατί, παραδόξως, έχει κάτι σημαντικό να πει στη σημερινή νεολαία που ζει βυθισμένη σε έναν κοσμικό και τεχνολογικό πολιτισμό. Το παράδειγμα της ζωής και του μηνύματός του αγγίζει χιλιάδες νέους, που ενώ μπορεί να μην αντιλαμβάνονται καθαρά τη θεολογική και ποιμαντική σημασία του, αναμφίβολα νιώθουν ότι τους ανοίγει ορίζοντες που ο κόσμος όπου ζουν δεν μπορεί να τους προσφέρει.
Η Εκκλησία του Ελ Σαλβαδόρ καλλιεργεί την παράδοση του Αρχιεπισκόπου Ρομέρο και μαζί του, την παράδοση του μαρτυρίου ιερέων, ανδρών και γυναικών μοναχών, και ανθρώπων που εργάζονται στην ποιμαντική. Ίσως αυτή η παράδοση να είναι η πιο πολύτιμη συνεισφορά της Εκκλησίας του Ελ Σαλβαδόρ στην Εκκλησία ανά τον κόσμο και στον ίδιο τον κόσμο. Δίνει μαρτυρία της γενναιοδωρίας και της απόλυτης εμπιστοσύνης στον Θεό.
Η ιστορία του Όσκαρ Ρομέρο
ακούγεται ακόμη με μεγάλο ενδιαφέρον. Γιατί; Η απάντηση είναι απλή, αλλά και
βαθιά: η δύναμη του Όσκαρ Ρομέρο πηγάζει από την πιστότητά του στην ζωή των
ανθρώπων που η Εκκλησία εμπιστεύθηκε στη φροντίδα και την καθοδήγησή του. Δεν
υπέκυψε μπροστά στις στρατιωτικές, πολιτικές, οικονομικές, ακόμη και
εκκλησιαστικές πιέσεις να αποσυρθεί από αυτό που θεωρούσε θέλημα του Θεού για
εκείνον. Ούτε και οι απειλές κατά της ζωής του κατάφεραν να τον αποτρέψουν από
την πορεία του. Δεν αρνήθηκε τον διάλογο με κανέναν, ακόμη και με εκείνους που
τον εξύβριζαν και του επιτίθεντο. Έκανε δικό του τον πόνο των φτωχών, των
διωγμένων και των εγκαταλειμμένων. Τους απέδειξε την πιστότητα και την αγάπη
του. Τους μιλούσε για τον Ιησού, που καταδικάζει την αδικία και τη βία, αλλά
και που προσφέρει ανιδιοτελή συγχώρηση και ευσπλαχνία.
Πέρα από την ανακήρυξή του σε άγιο από την Καθολική Εκκλησία, ο Όσκαρ Ρομέρο δεν θα ξεχαστεί με τα χρόνια, διότι υπήρξε πιστός στην αποστολή του να κηρύξει τη βασιλεία του Θεού στο λαό του Ελ Σαλβαδόρ, που είχε καταστραφεί από την αδικία και την ωμή βία, αλλά και έδειξε πίστη σ’ εκείνον το λαό που αναζητούσε ένα όραμα που θα του έδινε λόγους να ελπίζει. Ο αρχιεπίσκοπος Ρομέρο έχει απόλυτη σχέση με τον Θεό του Ιησού Χριστού, που εξακολουθεί να αναζητά μια ανθρωπότητα βασανισμένη από την πλεονεξία και τη βία, αλλά και μια ανθρωπότητα που, χωρίς να το συνειδητοποιεί, λαχταρά τη συγχώρηση και την συμπόνια…
Πέρα από την ανακήρυξή του σε άγιο από την Καθολική Εκκλησία, ο Όσκαρ Ρομέρο δεν θα ξεχαστεί με τα χρόνια, διότι υπήρξε πιστός στην αποστολή του να κηρύξει τη βασιλεία του Θεού στο λαό του Ελ Σαλβαδόρ, που είχε καταστραφεί από την αδικία και την ωμή βία, αλλά και έδειξε πίστη σ’ εκείνον το λαό που αναζητούσε ένα όραμα που θα του έδινε λόγους να ελπίζει. Ο αρχιεπίσκοπος Ρομέρο έχει απόλυτη σχέση με τον Θεό του Ιησού Χριστού, που εξακολουθεί να αναζητά μια ανθρωπότητα βασανισμένη από την πλεονεξία και τη βία, αλλά και μια ανθρωπότητα που, χωρίς να το συνειδητοποιεί, λαχταρά τη συγχώρηση και την συμπόνια…
δημοσιεύθηκε στο τεύχος αρ. 1114
του περιοδικού «Ανοιχτοί Ορίζοντες» (διμηνιαίο καθολικό περιοδικό κοινωνικού
και θρησκευτικού προβληματισμού των Ιησουιτών).
12 σχόλια:
Είναι ο αρχιεπίσκοπος για τον οποίο οι προκάτοχοι του Φραγκίσκου ο Ιωάννης Παύλος Β΄ και ο Βενέδικτος Ιστ΄ είχαν παγώσει την διαδικασία αγιοποίησης του Όσκαρ Ρομέρο καθώς τον θεωρούσαν προσκείμενο στη Θεολογία της Απελευθέρωσης, ένα ριζοσπαστικό κίνημα που τάσσεται υπέρ της ενίσχυσης των φτωχών και των αδικημένων. Οι εκκλησιαστικοί ηγέτες είναι συνήθως συνοδοιπόροι με τους ισχυρούς της εκάστοτε εξουσίας. Ο Ρομέρο ήταν ο άνθρωπος που τόλμησε και κάλεσε ανοιχτά τους απλούς φαντάρους και αστυνομικούς να μην υπακούν στις διαταγές των ανωτέρων τους για το χτύπημα των λαϊκών κινητοποιήσεων: «Πριν από την εντολή να σκοτώσετε που δίνει ένας άνθρωπος, πρέπει να επικρατήσει ο νόμος του Θεού που λέει “ου φονεύσεις”. [...] Εν ονόματι του Θεού κι εν ονόματι τούτου του βασανισμένου λαού, που τα δάκρυά του φτάνουν μέχρι τον ουρανό, σας εκλιπαρώ, σας ικετεύω, σας διατάσσω: Σταματήστε την καταπίεση».
Ήταν η τελευταία του ομιλία. Την επομένη ο Όσκαρ Αρνούλφο Ρομέρο έπεφτε νεκρός, χτυπημένος στην καρδιά από σφαίρα ελεύθερου σκοπευτή, ενώ ιερουργούσε στο παρεκκλήσι κάποιου νοσοκομείου. Είχε αρνηθεί οποιαδήποτε φρουρά, με το επιχείρημα πως «ο ποιμένας δεν δικαιούται ασφάλεια, όσο δεν υπάρχει ασφάλεια για το ποίμνιό του».
Ας είναι η μνήμη του ένα παράδειγμα αντίστασης και αγωνιστικότητας των κληρικών με βάση τον Ευαγγελικό Νόμο και όχι τον νόμο των κρατούντων την εξουσία.
π. Νεόφυτος
Σπανίζουν τέτοιοι άνθρωποι που πάνε κόντρα για το καλό του ΛΑΟΥ. Υπήρξε γνήσιος ποιμένας και καλά έκανε ο Πάπας να τον αναδείξει για να είναι προς μίμηση στους λαούς που στενάζουν κάτω από καθεστώτα απολυταρχικά και εγκληματικά.
π. Νεόφυτε πότε θα μάθεις ότι ο παπισμός είναι αίρεση και ότι ο οικουμενισμός είναι παναίρεση;
Αγαπητέ «φίλε» σας ευχαριστώ για τα επικριτικά σας λόγια «Ο κατήφορος του μπλογκς σας μας απογοητεύει πολύ».
Σας ευχαριστώ και για την αρνητική διαφήμιση στο αποτειχισμένο ιστολόγιο.
Αποτέλεσμα ήταν να δουν το θέμα αυτό και άλλοι.
Ακούνε παπικός και τους πιάνει δαιμόνιο. Αυτοί που βρίζουν τους παπικούς γιατί χρησιμοποιούν τους καθολικούς γιατρούς και τους διαφημίζουν. Που είναι το κακό να εξαίρει μια δημοσιογράφος την προσωπικότητα ενός κληρικού των παπικών που δεν δίστασε να θυσιάσει την ζωή του για τα δίκαια του ποιμνίου του. Το μονοπώλιο των αγωνιστών ιερέων δεν το έχει μόνο η Ορθοδοξία άλλα και άλλα δόγματα, εκκλησίες, ομολογίες και πάσης άλλης φύσεως ιερείς μουσουλμάνοι κλπ κλπ.
Κατα Θεοιν. αρετη μεσα στην ασεβεια,δεν υπαρχει!
...[με λιγα λογια],οπως λεν'οι Πατερες,''οποιος δεν εχει Μητερα την Εκκλησια,,,ποια εκκλησια;;;
Την Μια και μοναδικη ,Αγια,Καθολικη και Αποστολικη,,,,ουτε Πατερα Τον Θεο εχει...
ΜΟΝΟΝ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΕΙΣ ΧΡΙΣΤΟΝ ΕΝΤΟΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ,ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΝΟΜΟ ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥ.
Τα παντα ξεκινουν απο την πιστη,την πιστη στον Θεο που κρινει,δικαιωνει, η κολαζει,την Ορθοδοξη Πιστη για την οποια οι καταφρονητες Του, πως Να γινουν συγκληρονομοι Του,τη στιγμη που ολοι γνωριζουμε τι εχει αποφανθει η Εκκλησια,εως οτου επιστρεψουν στην πηγη της χαρας και της αιωνιοτητας;;;;;;
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αντιδραστικοι κατα του παπισμου υπηρξαν πολλοι μοναχοι οπως ο Βερναρδος του Κλαιρβω,ο οποιος εγραψε του Πα πα Ευγενιου ''Μητε ο Πετρος ηδυνατο να σου δωσει κεινο που δεν ειχες,την μεριμνα των Εκκλησιων,,,,,ταχα,,,,,την κυριοτητα,,,,η κυριοτης.... απαγορευεται τοις Αποστολοις.[Ηλια Μηνιατη,Πετρα σκανδαλουσε.90-91]..
Ο δομινικανος θεολογος Ιερωνυμος Σαβοναρολα ,εγραψε γραμματα κατα του Βατικανου κ ζητησε καθαρσι ,αλλα,,,,περασε την πυρα της Ιερας Εξετασης.....
Πολλοι Φραγκισκανοι κ Δομινικανοι ειχαν χαρακτηρισει τον Πα πα Αντιχριστο.
Ακομη και Παπες ηταν αντιπαπες,οπως ο Παπας Γρηγοριος Α`,αρνηθηκε τον τιτλο''οικουμενικος Παπας''...
Αντιπαπικα κινηματα εκδηλωθηκαν κατα καιρους ,οπως κ καθαιρεσεις Παπων[Ευγενιος Δ`] καταδικαστηκαν ως στασιαστες,αδιορθωτοι,αιρετικοι και σχισματικοι...αλλα παντοτε επικρατουσε η αδιαλλαξια κ η εμμονη στην Παπικη αξιωση.....
Ελα ομως που το πνευμα του οικουμενισμου αλλοιωνει τους παντες κ παρασυρει και τους ορθοδοξους μεσα στο πλανο της διαχειρησης,σα θυμαμαι κ εξανισταμαι στηΒραζιλια στο Πορτο Αλεγκρε στην 9 η Συνελευση υπογραψαν,πως η Εκκλησια δεν ειναι μια,αλλα πολλες διηρημμενες,οτι ολα τα βαπτισματα ειναι εγκυρα και ολες οι ''εκκλησιες''προσδοκουν την ενοτητα κ πως το πνευμα της α γ α π η ς κ της ε ι ρ η ν η ς ,θα πρεπει να αποκαταστησουν την κοινωνια μεταξυ τους....
Χωρις μετανοια των αιρετικων ποια αρετη ειν'αυτη που λεγεται αγαπη ;;;Ποια ειρηνη μπορει να αποκαταστησει την κοινωνια,απο τη στιγμη που δεν αποκαθιστουν την ενοτητα με Τον Θεο,να επιστρεψουν στη Μια,Αγια,Καθολικη κ Αποστολικη Εκκλησια;;;;
Εχουμε μεταξυ μας μια πιστη,ενα βαπτισμα,Τα παναχραντα Μυστηρια κοινα,μεταλαμβανουμε;;;;εναν Παραδεισο αληθινο ελπιζουμε να απολαυσουμε;;;;μια κεφαλη εχουμε Τον Κ.Η.Ι.Χ;;;; Ασφαλως ΟΧΙ !
Ο θεος,οπως λεει ο αγιος Κοσμας ο Αιτωλος,ενας ειναι! Πατηρ ,Υιος και Αγιον Πνευμα,μια φυσιςμια δοξα,μια βασιλεια,ενας Θεος.!!!Μας εκανε ευσεβεις Χριστιανους,δεν ειμαστε ζωα.
Μας κατεστησε ευσεβεις και οχι αιρετικους.Και ρωτα ο αγιος κ κανω με τη σειρα μου την.Ερωτηση:
Ποιον θελετε;;;;
Τον Θεο η τον διαβολο;;;;
Απαντω*
Τον Θεον θελομεν!!!
Τι ειναι ο παπισμος;ο οικουμενισμος;;;
Λαθος κανουμε;
Μηπως ειναι περιττος ο λογος εφοσον η εντονη κλιση αυτων που δεν αποδεχονται την αληθεια,ειναι αντιθετη προς τις συμβουλες,οχι των απλων λαικων,αλλα της διδασκαλιας της μοναδικης Εκκλησιας,των αποφασεων των οικ.,των αγιων Οικουμενικων Συνοδων;;;;;
Θελετε την επικρατηση του οικουμενισμου.Ειναι απλο!
Περιττος ο λογος λοιπον!
Είσαι και ο πρώτος Αναστάσιε γιατί δημοσιεύεις χωρίς να φοβάσαι όλους αυτούς τους ακραίους φαρισαίους που το παίζουν σούπερ χριστιανοί. Το να σε βρίζουν και να σε χαρακτηρίζουν οικουμενιστή είναι τιμή σου.
Τα δαιμόνια πιάνουν τους οικουμενιστές που συκοφαντούν τους Ορθόδοξους που απορρίπτουν την παναίρεση του οικουμενισμού, ανώνυμε οικουμενιστή 6:41 μ.μ.
κ. Τάσο 3:40 μ.μ., από αγάπη σας το είπα. Δεν είμαι αποτειχισμένος, δεν ανήκω στους αποτειχισμένους ούτε συμφωνώ με πολλά από αυτά που λέει το ακραίο αποτειχισμένο μπλογκ.
Όμως πώς να το κάνουμε; Δυστυχώς έχετε πολλές φαναριώτικες αναρτήσεις και πολλών φιλοφαναριωτών που μόνο αντιοικουμενιστές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Δίκαια επισύρατε την αποδοκιμασία από τους αποτειχισμένους.
Πιστεύω πώς είστε έχετε καλή διάθεση και μπορείτε να αλλάξετε πορεία πλεύσης.
Το παρακάνατε με τους οικουμενιστές και την συνεχή διαφήμιση των οικουμενιστών φαναριωτών.
Το παρακάνατε και με την διαφήμιση αιρετικών παπικών!
Δεν πάτε καθόλου καλά!
Μην σας παρασέρνουν οι οικουμενιστές!
Προσέξτε τους!
Ποιοί είναι ακραίοι φαρισαίοι και σούπερ χριστιανοί, οικουμενιστή 8:24 μ.μ. ;
Ποιούς εννοείς;
Όσους είναι αντίθετοι στον οικουμενισμό;
Γιατί φωνάζουν μερικοί για την προβολή αυτού του μεγάλου αγωνιστή Ρομέρο που πέθανε μαρτυρικά για τα πιστεύω του και για την υπεράσπιση του λαού του. εμείς δεν ανακηρύξαμε σε άγιο τον Σμύρνης Χρυσόστομο για τους ίδιους λόγους;
Ή θέλουν να μας πουν ότι το μονοπώλιο της αγιότητας το έχει μόνο η ορθόδοξη δικιά μας εκκλησία. Υπάρχουν άγιοι της καθολικής εκκλησίας που κάνουν θαύματα αυτό δεν είναι ένδειξη αγιότητας;
Δημοσίευση σχολίου