Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ
Στη Βιβλική και Πατερική Παράδοση
Διερχόμαστε την περίοδο του
κατανυκτικού Τριωδίου. Είναι, ως γνωστόν, μια περίοδος που σκαλί –
σκαλί μας ανεβάζει στο Γολγοθά, εκεί που ολοκληρώνεται το έργο της
σωτηρίας και συγχρόνως παραμερίζει με την έναρξη του χαροποιού Πεντηκοσταρίου
με το ηχηρό μήνυμα: «Χριστός ανέστη εκ νεκρών…».
Είναι αλήθεια ότι το Τριώδιο
είναι μία περίοδος πένθους και συντριβής, αφού και τα χαρούμενα διαλείμματά
του, όπως η κατάλυση της νηστείας την εβδομάδα του Τελώνου και Φαρισαίου
που ακολουθεί, όπως και η Κυριακή των Απόκρεω, θέλουν ψυχοσωματικά
να μας βοηθήσουν για την είσοδό μας στην περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Μία περίοδος με τις κατανυκτικές
ακολουθίες, όπως: Προηγιασμένες θείες Λειτουργίες, Μεγάλα Απόδειπνα,
Ακάθιστος Ύμνος και Κατανυκτικοί Εσπερινοί. Σε όλα τα παραπάνω
που αναφέρθηκαν, καθώς και στα βιβλικά και υμνολογικά αναγνώσματα
τρεις έμπρακτες, ας τις ονομάσουμε, λατρευτικές προκλήσεις καλείται
να εκτελέσει ο πιστός: Μετάνοια – Προσευχή και Νηστεία. Και οι τρεις αυτές λατρευτικές
εκδηλώσεις έντονα υπογραμμίζονται στα βιβλικά, πατερικά και υμνολογικά
κείμενα.
Στο παρόν άρθρο θα σταθούμε
στη Μετάνοια, χωρίς να παραθεωρούνται
ή να μειώνεται η σπουδαία σημασία και των δύο άλλων, της προσευχής
και της νηστείας. Είναι, άλλωστε, γνωστόν ότι χωρίς προσευχή και, όπως
την ορίζει η Εκκλησία, νηστεία, η μετάνοια είναι ελλιπής!
Η μετάνοια προϋποθέτει την
αυτογνωσία. Ο ψαλμωδός είναι σαφής: «ότι την ανομίαν μου εγώ γιγνώσκω,
και η αμαρτία μου ενώπιόν μου εστί δια παντός» (Ψαλμ. 5ος,
στ΄ 5).
Η μετάνοια προϋποθέτει την
πεποίθηση ότι η αμαρτία είναι η αιτία της απομάκρυνσής μας από
τον Θεό, την πηγή της ζωής, και την πτώση μας στην έσχατη ένδεια, ώστε
από άρχοντες κοντά στον Θεό να καταντήσουμε χοιροβοσκοί.
Κατά τους Πατέρες αμαρτία
είναι η αστοχία του ανθρώπου να ολοκληρώσει το «κατ΄ εικόνα» και να
φτάσει στο «καθ΄ ομοίωσιν», δηλ. στο αρχέτυπο της δημιουργίας του που
είναι ο Χριστός.
Η αποτυχία αυτή του ανθρώπου
στη θεολογική γλώσσα ονομάζεται αμαρτία, η οποία οφείλεται σε
δύο παράγοντες: Στον εξωγενή που λέγεται διάβολος – κακό και στον εσωγενή
παράγοντα που είναι το αυτεξούσιο, η βούληση του ανθρώπου.
Στην Αγ. Γραφή η αμαρτία χαρακτηρίζεται
και σαν αποστασία ή ανταρσία του ανθρώπου κατά του Θεού: «Οι δ΄ ασεβείς
καθά ελογίσαντο έξουσίν επιτιμίαν,
οι αμελήσαντες του δικαίου και του Κυρίου αποστάντες» (Σοφ. Σολ. Γ΄,
10).
Η αμαρτία ως «παρά φύσιν» κατάσταση
είναι δυνατόν να νικηθεί και να οδηγηθεί ο άνθρωπος στην «κατά
φύσιν» α-πάθεια. Κι΄ αυτό όχι μόνο με την απλή μεταμέλεια, αλλά με την
μετάνοια. Δεν αρκεί μόνον η αναγνώριση του σφάλματος. Έχουμε το παράδειγμα
του Ιούδα: «Τότε ιδών Ιούδας ο παραδιδούς αυτόν ότι κατεκρίθη, μεταμεληθείς απέστρεψεν τα τριάκοντα
αργύρια…λέγων· ήμαρτον παραδούς αίμα αθώον… και ρίψας τα αργύρια εν
τω ναώ ανεχώρησεν, και απελθών απήγξατο». (Ματθ. ιζ, 3-5).
Την ειλικρινή – έμπρακτη
μετάνοια τη διδάσκει ο Πέτρος, ο μαθητής που αρνήθηκε τον Διδάσκαλο.
Μεγάλη και η πτώση του Πέτρου! Δεν έμεινε όμως στη μεταμέλεια, αφού
«Και εμνήσθη ο Πέτρος του ρήματος Ιησού ειρηκότος. Πριν αλέκτορα φωνήσαι τρις
απαρνήση με. και εξελθών έξω έκλαυσεν πικρώς» (Ματθ. κ5,75).
Η φράση – κλειδί βρίσκεται
στην παραβολή του Ασώτου: «εις εαυτὸν δε ελθών (αυτογνωσία) είπε· πόσοι
μίσθιοι του πατρός μου περισσεύουσιν άρτων, εγώ δε λιμώ απόλλυμαι! ἀναστὰς
πορεύσομαι προς τον πατέρα μου (μεταμέλεια) και αναστάς ήλθε πρός τον πατέρα
αυτού» (μετάνοια).
Και σε πολλές άλλες βιβλικές
– αγιογραφικές περιπτώσεις βρίσκουμε την έμπρακτη – ειλικρινή μετάνοια.
΄Ηδη στο Ευαγγέλιο του Λουκά
αναφέρονται τρεις με τα σωστικά αποτελέσματά τους. Πρώτα στη σχετική
παραβολή του Τελώνου και Φαρισαίου (Λουκ. ιη΄, 9-5). «…ο δε Τελώνης
μακρόθεν εστώς ουκ ήθελεν ουδέ τους οφθαλμούς επάραι εις τον ουρανόν,
αλλ΄ έτυπτεν το στήθος αυτού λέγων· ο Θεός, ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ»
(στ.13).
Η μετάνοια του αρχιτελώνη
Ζακχαίου (Λουκ. ιθ΄, 1-10) ο οποίος «…σταθείς …είπεν προς τον Ιησούν· ιδού
τα ημίση των υπαρχόντων, Κύριε, δίδωμι τοις πτωχοίς, και ει τινός τι
εσυκοφάντησα, αποδίδωμι τετραπλούν» (στ.8).
Τέλος του ληστή (Λουκ. κγ΄,
40-41), ο οποίος με τα λόγια της μετανοίας του, «…μνήσθητί μου, Κύριε,
όταν έλθης εν τη βασιλεία σου» (στ.42), θα γίνει ο πρώτος ένοικος του
παραδείσου, σύμφωνα με την απάντηση του Κυρίου, «αμήν σοι λέγω, σήμερον
μετ΄ εμού έση εν τω παραδείσω»
(43).
Προτού αναφερθούμε στις πατερικές
θέσεις – απόψεις των πατέρων, που μας δίνουν και τη θεολογική ερμηνεία
του όρου «μετάνοια», ας δούμε την ετυμολογική του προέλευση και σημασία.
Σύμφωνα με τον καθηγητή της Γλωσσολογίας Γεωρ. Μπαμπινιώτη: «μετάνοια
από το ρήμα μετανοώ (μετά +νοώς – νους) = μεταβάλλω γνώμη, τρόπο σκέψεως
(σχετικά με προηγούμενη ενέργειά μας)».
Κατά τον ίδιο καθηγητή: «το
αίσθημα ψυχικής μετανοίας, συντριβής, ντροπής ή λύπης που αισθάνεται
κανείς, όταν συνειδητοποιήσει το κακό ή το σφάλμα που διέπραξε και
η διάθεση να αλλάξει τρόπο σκέψης, να το επανορθώσει και να συγχωρηθεί
με δάκρυα μετανοίας».
(Λεξικό της Νέας Ελλ. Γλώσσας,
Β΄ έκδ., σελ. 1084-1085). Ο Θεολογικός ορισμός της μετάνοιας βρίσκεται
στην πατερική παράδοση. Μας τον δίνει ο αγ. Ιω. ο Δαμασκηνός όταν
γράφει: «Μετάνοια εστί εκ του παρά φύσιν εις το κατά φύσιν και εκ του
διαβόλου προς τον Θεόν επάνοδος δ΄ ασκήσεως και πόνων».
Ο άνθρωπος δηλ. όταν αμαρτάνει
βρίσκεται όχι στη φυσική του κατάσταση, στην ειρήνη και στην ψυχική
του ισορροπία. Βρίσκεται σε αδιέξοδα και σε μια διαρκή ανησυχία.
Μόνον όταν με αγώνα και με πολλή προσπάθεια βρεθεί κοντά στον Θεό τότε
θα νοιώσει, θα αισθανθεί αυτό που είπε ο ι. Αυγουστίνος: «η ανθρώπινη
καρδία δεν ευρίσκει την γαλήνην μέχρι της στιγμής που κατορθώνει να αναπαυθή
εις Σε, ω Θεέ».
Αλλά και ο μεγάλος μυστικός
του 10ου αι. ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος σημειώνει χαρακτηριστικά:
«Η γαρ μετάνοια θύρα εστιν εξάγουσα από του σκότους και εισάγουσα
εις το φως. Ο ουν προς το φως μη εισελθών ου διήλθε την θύραν της μετανοίας
καλώς· ει γαρ διήλθε εγένετο αν εν τω φωτί. Ο δε μη μετανοών αμαρτάνει,
διότι ου μετανοεί».
Και όπως ήδη προαναφέρθηκε,
η αμαρτία ως «παρά φύσιν» κατάσταση είναι δυνατόν να νικηθεί και να
οδηγηθεί ο άνθρωπος στην «κατά φύσιν» α-πάθεια, όχι με την απλή μεταμέλεια,
αλλά με την ειλικρινή και την έμπρακτη μετάνοια. Δεν αρκεί η απλή αναγνώριση
του σφάλματος, της αστοχίας, χρειάζεται η πλήρης αλλαγή του φρονήματος,
της διαθέσεως του ανθρώπου. Κατά το Ζιγαβηνό, ο Χριστός «εν τη σαρκί
ενίκησε την αμαρτία· η γαρ δεσποτική σαρξ τω μεν αμαρτάνειν ουκ ενικήθη,
τω δε αποθανείν και ενίκησεν και κατέκρινεν την αμαρτίαν αδικήσασαν».
Τέλος, η μετάνοια είναι όχι
μόνο το αντίδοτο της αμαρτίας, αλλά και ομόνος δρόμος που μας οδηγεί
στην αγάπη του Θεού. Είναι αλήθεια, όπως εκφράζεται και από την πατερική
σκέψη, ότι όποιος αγαπά τον Θεό και το συνάνθρωπό του που είναι «εικόνα»
του Θεού, δε φοβάται την αμαρτίαν. «Φόβος ουκ έστιν εν τη αγάπη, αλλ΄
η τελεία αγάπη έξω βάλλει τον φόβον» (Α΄ Ιω. 4,18).
Και θα ήθελα να κλείσω το άρθρο
αυτό, που θα μπορούσε ακριβέστερα να προσδιοριστεί και να τιτλοφορηθεί
«Αμαρτία – Με-τά-νοια» μ΄ ένα σχετικό μακρύ, αλλά βαθυστόχαστο κείμενο
του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Γράφει, λοιπόν, ο ι. Πατήρ: «Αν έχης
αμαρτήματα, μη απογνώς· ου παύομαι ταύτα συνεχώς λέγων· καν καθ΄ ημέραν
αμαρτάνης, καθ΄ ημέραν μετανόει· και όπερ εν ταις παλαιαίς ποιούμεν
οικίαις, όταν σαθρωθώσιν, υπεξαιρούμεθα τα σεσαθρώμενα και καινά επισκευάζομεν
και ουδέποτε συνεχούς επιμελείας επιλανθανόμεθα, τούτο και εν ημίν
ποιώμεν. Ει επαλαιώθης σήμερον από της αμαρτίας, ανακαίνισον σεαυτόν
από της μετανοίας. Και ενι, φησί, μετανοήσαντα σωθήναι; Και πάνυ
ένι. Πάντα τον βίον εν αμαρτίαις διέτριψα· και εάν μετανοήσω, σώζομαι;
Πάνυ. Πόθεν δήλον; Από της του Δεσπότου σου φιλανθρωπίας… Θεού γαρ
φιλανθρωπίας μέτρον ουκ έστιν, ουδέ λόγω ερμηνευθήναι δύναται αυτού
η αγαθότης. Εννόησον σπινθήρα εις πέλαγος εμπεσόντα· μη δύναται
στήναι ή φανήναι; Όσον σπινθήρ προς πέλαγος, τοσούτον κακία προς την
του Θεού φιλανθρωπίαν· μάλλον δε ουδέν τοσούτον, αλλά πολλώ πλέον.
Το μεν γαρ πέλαγος, καν μέγα η, μέτρον έχει· η δε του Θεού φιλανθρωπία
απεριόριστος». (RG.
49,337).
Στο σημείο αυτό κρίνεται απαραίτητο
η διάκριση μεταξύ αμαρτίας και αμαρτάνοντος συνανθρώπου μας. Ο λόγος
του αγίου Ισαάκ του Σύρου είναι σαφής: «Αγάπησον τους αμαρτωλούς
και μη καταφρονήσης αυτών δια τα ελαττώματα αυτών. Μνήσθητι ότι κοινωνός
ει της νεκράς φύσεως και πάσιν ευ ποίει. Ούτος ο τρόπος έστω σοι αεί
το ευπροσήγορον και τιμητικόν είναι προς πάντας. Η γαρ αγάπη ουκ οίδε
θυμούσθαι ή παρονύξεσθαι ή μέμφεσθαι τινάς εμπαθώς».
Τέλος, τέλος, ας παρακαλούμε
τον Κύριο, όπως μας προστάζει το υμνολογικό άσμα των ημερών του λίαν
κατανυκτικού Τριωδίου, σε αντίθεση με τα ανεπίκαιρα κοσμικά άσματα:
Τῆς μετανοίας ἄνοιξόν μοι πύλας Ζωοδότα,
ὀρθρίζει
γὰρ τὸ πνεῦμά μου, πρὸς ναὸν τὸν ἅγιόν σου,
ναὸν φέρον τοῦ σώματος, ὅλον ἐσπιλωμένον,
ἀλλ’ ὡς οἰκτίρμων κάθαρον, εὐσπλάγχνῳ σου ἐλέει.
(Δοξαστικό
Ήχος πλ. Δ΄)
Παναγιώτης Σπ. Μαρτίνης
Δρ. Θ.
Επίτιμος Σχολικός
Σύμβουλος
Άρχων Ιερομνήμων της Αγίας του Χριστού Μ. Εκκλησίας
21 σχόλια:
Ευχαριστίες στον κ. Μαρτίνη.
Καλή η ανάπτυξη του θέματος.
Ας προσευχή ο καθένας μας για να γίνει πραγματικότητα η Πατερική θεωρία και η Βιβλική διδασκαλία.
Το θέμα που προεξάρχει στην Μ. Τ. αλλά πάντα στην θεωρία. Έχω διαβάσει και ακούσει πολλά. Όλο λέω να κάνω αγώνα και μένω στα λόγια. Η αυτογνωσία δεν είναι εύκολο πράγμα πάντα βρίσκεις δικαιολογίες για να αμνηστεύσεις τις αστοχίες.
Καλή τεσσαρακοστή με προσπάθεια για ειλικρινή και πραγματική ΜΕΤΑΝΟΙΑ και αγάπη προς όλους τους ανθρώπους. όταν αγαπάς τον άνθρωπο αγαπάς και τον ΘΕΟ.
Μετάνοια και οικουμενισμός δεν πάνε μαζί. Είναι ΑΝΤΙΘΕΤΑ.
Αυτοί που λες ως οικουμενιστές νιώθουν περισσότερο την μετάνοια από εσάς τους σωσμένους σούπερ ορθόδοξους που λόγω της ορθοδοξότητάς σας σε απόλυτο βαθμό έχετε τον παράδεισο στην τσέπη σας.
Μετανοήστε πρώτα εσείς για να σας δουν και να μετανοήσουν αν είναι αναγκαίο και αυτοί.
Αν κάνω την υπόθεση ότι ο Τελώνης ήταν οικουμενιστής συμπεραίνω ότι σώθηκε από σας τους τηρητές του νόμου τους διαχρονικούς Φαρισαίους των λόγων.
Ανώνυμε οικουμενιστή 4:20 και 4:23 είναι εντελώς λάθος τα δύο σχόλια σου. Σαν να τα έγραψες από άλλο πλανήτη.
Οι αντιοικουμενιστές δεν πιστεύουν ότι θα σωθούν σίγουρα. Δεν αρκεί μόνο η ορθή πίστη για τη σωτηρία.
Ο Τελώνης δεν ήταν αιρετικός οικουμενιστής ήταν αμαρτωλός. Ποιός σε πλάνησε ότι ο Τελώνης ήταν αιρετικός οικουμενιστής; Μπορείς να μας πεις;
Σε παρακαλώ γράψε μου αν θες μια Σύνοδο όχι παλαιοημερολογιτών αλλά Ορθοδόξων Χριστιανών έχει καταδικάσει αυτό που λες εσύ ¨οικουμενισμό¨ ως αίρεση. Εκτός και αν αποτελείς εσύ την Εκκλησία και αποφαίνεσαι για Αυτή.
ΥΓ. Ζητώ συγνώμη από τον κ. Μαρτίνη αλλά μπουχτίσαμε με τους μαχητές που παντού βλέπουν αιρετικούς. Τύφλα είχαν μπροστά στους σημερινούς εκείνοι οι ιεροεξεταστές των Δυτικών.
ΜΠΡΑΒΟ στον ανώνυμο 9/3-7:06 μ.μ.
Αποστόμωσε τον αποκαλέσαντα κατά τρόπο αήθη "διαχρονικό φαρισαίο" κάποιο συσχολιαστή του.
Είναι της μοδός κάποιοι να αποκαλούν τους αντιοικουμενιστές και τους παραδοσιακούς γενικότερα "φαρισαίους".
ΔΥΣΤΥΧΩΣ!
Παντως,οσο και αν θελουμε να δικαιολογηθουμε,εκεινο που συγκλονιζει ειναι το Γραφικο,
''....δια της παραβασεως του νομου τον Θεον ατιμαζεις.Ρωμ 2-23''.
Φοβερο!
Και οταν ακουω τον οσιο Νικοδημο τον αγιορειτη να λεγει''δια λογου σου Ο Χριστος εγινε ανθρωπος...εχυσε το αιμαΤου δια να σε κανει κ λ η ρ ο ν ο μ ο της Β α σ ι λ ε ι α ς Του...σου χαρισε το ειναι και σε εκανε βασιλεα ολων των επιγειων,οικονομησε να γεννηθεις απο χριστιανους και σε εκανε υιον του δια του Βαπτισματος...'',πως να προσπερασω;;;
Αν καποιος σου κανει μια χαρη δεν ξερεις πως να τον ευχαριστησεις.πας πανω κατω,κοιτας να το ανταποδωσεις και εμεις ειμαστε τελικα αΧαριστοι!
Οταν λοιπον για τον ανθρωπο ο μονογενης Υιος Του Θεου εγινε ανθρωπος και θυσιαστηκε γιαυτον ,πως γινεται ο ιδιος ο ανθρωπος,να περιφρονησει τον συνανθρωπο του και να μην τον βοηθησει να επανελθη;;;
Καλη Σαρακοστη σε ολους!!!
Απάντηση στον οικουμενιστή 8:28 μ.μ. με την πειραγμένη φαντασία του που τον κάνει να βλέπει "ιερές εξετάσεις" στον ορθόδοξο αντίλογο!!
Ρωτάς ποιές Σύνοδοι καταδίκασαν τον οικουμενισμό. Σου απαντώ
Οι Άγιες Σύνοδοι που καταδίκασαν τις αιρέσεις καταδικάζουν και τον οικουμενισμό που νομιμοποιεί όλες τις αιρέσεις!
Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής
Τα περί αιρέσεως του οικουμενισμού είναι αποκύημα φαντασίας πλανεμένων χριστιανών. Ουδέποτε καμία Σύνοδος τον καταδίκασε ως αίρεση αφού είναι νέος όρος τον οποίον χρησιμοποιούν ευκαίρως ακαίρως παρασυρμένοι αδελφοί μας. Ο Θεός να τους φωτίσει να κατανοήσουν το λάθος τους και το κακό που προξενούν στο πλήρωμα της Εκκλησίας.
π. Νεόφυτος
Υπέροχη εισαγωγή στον αγώνα τον πνευματικό μας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Μας εισαγάγει με αριστοτεχνικό Βιβλικό και Πατερικό λόγο για την πορεία μας μέσα στο στάδιο των αρετών.
Διαβάζοντας ή ακούγοντας Θεολόγους καταξιωμένους στην εκπαίδευση βλέπεις την παιδαγωγική που χρησιμοποιούν με στόχευση την προσωπική και ουσιαστική μετάνοια.
Καλό αγώνα για μετάνοια σε όλους μας.
ΥΓ. Τα υπόλοιπα περί οικουμενισμού παραπλανούν από την ουσία του θέματος.
π. Νεόφυτε πριν μιλήσετε θα ήταν καλύτερο να ανοίξετε κανένα βιβλίο να διαβάσετε. Είναι κρίμα να περιφρονείτε τόσους αγίους και μεγάλους Θεολόγους που δεν συγκρίνονται με τους σημερινούς οικουμενιστές και λοιπούς.
Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής
Τα περι του οικουμενισμού δεν παραπλανούν αλλά δίνουν νέα διάσταση στο θέμα της μετάνοιας, την πιο ουσιαστική της. Αν χωρίσουμε την ορθή πίστη από την μετάνοια βαδίζουμε σε μεταπατερικά αιρετικά μονοπάτια. Μην μιλάς τόσο επιπόλαια ανώνυμε 12:08 μ.μ. για παραπλανήσεις. Γράψε καλύτερα ότι η αναφορά στον οικουμενισμό σε ενοχλεί σαν οικουμενιστικά θρεμένος.
Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής
Ποιος αυτός ο νέος όρος μεταπατερικός πότε σταμάτησε να θεολογεί η Εκκλησία και να παράγει Θεολογία και Θεολόγους. Οι σύγχρονοι μας συνέχεια των Πατέρων είναι και στα μονοπάτια τους πατούν σταθερά.
Ο νέος όρος "μεταπατερικός" γεννήθηκε από τους αιρετικούς μεταπατερικούς του καιρού μας. "Μεταπατερικός" σημαίνει αυτός που διαγράφει τους Πατέρες και τους "διορθώνει" στα σημεία που δεν συμφωνούν με το αμαρτωλό και πλανεμένο πνεύμα του τωρινού κόσμου.
Όπως ο όρος "αρειανός" γεννήθηκε από τους αιρετικούς αρειανούς που έβγαλαν αιρετικά αρειανικά δόγματα.
Οι μεταπατερικοί δεν είναι συνέχεια των Πατέρων, βρίσκονται σε ρήξη με τους Πατέρες και βαδίζουν σε αδιέξοδα μονοπάτια του συρμού και της αίρεσης.
Ορθόδοξος Αντιοικουμενιστής
"Τα περί αιρέσεως του οικουμενισμού ειναι αποκύημα φαντασίας πλανεμένων χριστιανών."
Μεταξύ των πλανεμένων χριστιανών συγκαταλέγονται και ο Αγιος Ιουστίνος Πόποβιτς, ο Αγιος Παίσιος, ο Θεόκλητος Διονυσιάτης, ο Φιλόθεος Ζερβάκος, ο Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, οι Μονές του Αγίου Ορους και οι τρείς Μητροπολίτες της Μακεδονίας, που έκοψαν το μνημοσυνο του Πατριάρχη Αθηναγόρα ?
Λίγη σοβαρότητα περιμένουμε από τους οικουμενιστές σχολιαστές και λίγο σεβασμό στους αγίους.
Ευγένιος
Τα σχόλια παραπλανούν και απομακρύνουν από την ουσία του θεολογικού αυτού κειμένου του κ. Μαρτίνη ο οποίος μας παρουσιάζει την αγιογραφική και αγιοπατερική θέση επί του σπουδαίου θέματος το οποίο διαπραγματεύτηκε. Ψάχνω να βρω πως και γιατί όλα αυτά τα περιττά σχόλια πολλών επισκεπτών εδώ.
Τα σχόλια καθόλου δεν παραπλανούν από την ουσία του θεολογικού αυτού κειμένου=μετάνοια. Αντίθετα μάλιστα το φωτίζουν περισσότερο και καλύτερα.
Χριστιανός
Δημοσίευση σχολίου