Κυριακή Τελώνου καί Φαρισαίου
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Οἱ διωγμοί τῶν εὐσεβῶν
«Πάντες οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται»
(Β´Τιμ. γ´12)
Ὅλοι ὅσοι θέλουν νά ζήσουν μέ εὐσέβεια, νά ζήσουν ζωή ἀρετῆς καί ἁγιότητας, ὅπως ἁρμόζει στούς πιστούς πού εἶναι ἑνωμένοι μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό, θά καταδιωχθοῦν. Πρόκειται, ἀδελφοί μου, γιά κάτι τό ὑπερβολικά παράδοξο. Θά τολμοῦσα νά πῶ ὅτι πρόκειται περί μυστηρίου ἀνερμηνεύτου. Οἱ ἀσεβεῖς ἄνθρωποι τοῦ κόσμου τούτου, ὅπως τό βλέπουμε καί τό ζοῦμε στήν καθημερινή πραγματικότητα, εἶναι ἀνεκτικοί σχεδόν στά πάντα. Ἀνέχονται καί τίς πιό παράξενες ἰδιορρυθμίες τῶν ἄλλων ἀνθρώπων. Μόλις ὅμως ἀντιληφθοῦν κάποιον ἀληθινά εὐσεβῆ καί πιστό ἄνθρωπο σάν κάτι παθαίνουν. Ἐρεθίζονται, ἀγριεύουν, ὀρύονται. Κι ἔτσι ξεκινᾶ ὁ διωγμός. Παλαιότερα διωγμός μαρτυρίου. Τώρα, σέ εἰρηνικές περιόδους ἀλλάζουν μόνο τά ὅπλα καί ἡ μέθοδος τοῦ διωγμοῦ. Ὅταν δέν μποροῦν νά βλάψουν τό σῶμα, ὑποβάλλουν σέ ἀργό βασανιστικό μαρτύριο τήν ψυχή τοῦ πιστοῦ. Γιατί λοιπόν αὐτή ἡ συνεχής καταφορά; Γιατί νά καταδιώκονται οἱ ευσεβεῖς; Καί πῶς θά πρέπει νά ἀντιμετωπίζουν οἱ πιστοί αὐτούς τούς διωγμούς;
****
« Πάντες οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται »
Ἀναμφίβολα πίσω ἀπό αὐτή τή στάση κρύβεται ὁ διάβολος, ὁ ἐχθρός τῆς πίστης καί τῆς εὐσέβειας. Ὁ ἐχθρός τῶν ἀνθρώπων καί τοῦ Θεοῦ. Αὐτός εἶναι ὁ ἀρχηγός τῆς κακίας. Τοῦ ἀρέσει καί τόν εὐχαριστεῖ νά κάμνει τό κακό, τήν ἁμαρτία. Δέν ἀνέχεται λοιπόν νά βλέπει εὐσέβεια καί πίστη σέ Χριστό καί ἀρετή. Καί ὅπου τή βλέπει, τρέχει νά τήν πολεμήσει, νά τήν ἐξαφανίσει. Δέν ἀνέχεται νά βλέπει ἀνθρώπους πού νά δέχονται τόν Χριστό ὡς Κύριο καί Θεό τους καί νά ἀκολουθοῦν πιστά τό ἅγιο θέλημά Του. Μανιάζει ἐναντίον τους. Γίνεται σάν λιοντάρι πού τρέχει καί βρυχᾶται ζητώντας νά τούς καταπιεῖ (Α´Πέτρ. ε´8). Αὐτός λοιπον εἶναι ἡ πρώτη αἰτία τῶν διωγμῶν, πού συναντοῦμε οἱ πιστοί.
Μαζί μέ τόν διάβολο ὅμως ἀντιδροῦν ἐναντίον τῶν εὐσεβῶν καί οἱ ἀσεβεῖς ἄνθρωποι. Αὐτοί βλέπουν καί παρακολουθοῦν τήν ζωή τῶν πιστῶν. Διαπιστώνουν τήν ἀρετή τους, τή ζωή τους τήν σύμφωνη μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Συναισθάνονται ὅμως ὅτι ἡ δική τους ζωή δέν εἶναι ἐκείνη πού πρέπει. Ἡ συνείδησή τους τούς ἐλέγχει. Τούς λέγει ὅτι καί αὐτοί μποροῦν νά ζήσουν σύμφωνα μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ οἱ πιστοί, τούς ὁποίους γνωρίζουν, ζοῦν σύμφωνα μέ αὐτό. Γιά νά πνίξουν λοιπόν αὐτούς τούς ἐλέγχους, παίρνουν στάση ἀρνητική ἀπέναντι τῶν πιστῶν. Τούς μισοῦν γιατί μέ τήν ἐνάρετη ζωή τους ἀναστατώνουν τή συνείδησή τους. Γι᾽αὐτό καί λένε σύμφωνα μέ τό θεόπνευστο λόγο τοῦ Σολομῶντος: Ὁ πιστός, ὁ ἐνάρετος ἄνθρωπος «βαρύς ἐστιν ἡμῖν καί βλεπόμενος» (Σοφ.Σολ.β´14). Μᾶς εἶναι ἐνοχλητικός καί ἀνυπόφορος. Δέν μποροῦμε νά τόν βλέπουμε. Ἐμπρός λοιπόν, ἄς τοῦ στήσουμε παγίδες, γιά νά τόν βγάλουμε ἀπό τή μέση ἤ νά τόν κάνουμε ὅμοιό μας. Καί γιά νά πετύχουν τό σκοπό τους χρησιμοποιοῦν ὅλα τά μέσα. Ὁ ἀνέντιμος ἔμπορος δέν διστάζει νά συκοφαντήσει τόν τίμιο ἔμπορο, πού φέρεται μέ εἰλικρίνεια. Ὁ ἀσυνείδητος ὑπάλλληλος βρίσκει τρόπους, γιά νά προσβάλει τόν πιστό συνάδελφό του, πού ἐργάζεται μέ εὐσυνειδησία. Ὁ ἄσωτος νέος εἰρωνεύεται τόν νέο πού ἀγωνίζεται νά φυλάσσει καθαρή τήν ψυχή του. Δέν ὑπολογίζουν τίποτε οἱ ἀσεβεῖς. Οὔτε συγγένεια αἵματος, οὔτε φιλία, οὔτε τίποτε τούς συγκρατεῖ.
Ὑπάρχει ὅμως καί τρίτος λόγος, γιά τόν ὁποῖο οἱ χριστιανοί διώκονται, ἄλλοτε, μέ διωγμούς αἵματος καί ἄλλοτε μέ τό λευκό μαρτύριο, τό μαρτύριο τῆς συνειδήσεως, ὅπως συμβαίνει στίς μέρες μας. Τό λόγο αὐτό μᾶς τόν εἶπεν ὁ ἴδιος ὁ Κύριος. "Εἰ ἐμέ ἐδίωξαν, μᾶς εἶπε, καί ὑμᾶς διώξουσιν" (Ἰω. ιε΄20). Δέν διώχθηκεν ὀ Χριστός μας κατά τήν ἐπίγεια ζωή του; Δέν τόν κατηγόρησαν οἱ Φαρισαῖοι τῆς ἐποχῆς του, δέν τόν ἐσυκοφάντησαν, δέν τόν ἐβλασφήμησαν, δέν τόν ἀνέβασαν στό Σταυρό; Ἡ ζωή ὅμως τῶν χριστιανῶν ἀκολουθεῖ τά ἴχνη τοῦ Χριστοῦ. Γι' αὐτό, ἄν πράγματι εἴμαστε δικοί Του, εἶναι φυσικό νά δοκιμάσουμε καί ἐμεῖς διωγμό, ὅπως τό εἶπεν. Κι αὐτό τό βλέπουμε νά πραγματοποιεῖται σέ κάθε ἐποχή. Οἱ ἀληθινοί χριστιανοί διώκονται λιγότερο ἤ περισσότερο. Καί μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι ὅσο πιό κοντά στό Χριστό βρίσκεται ὁ χριστιανός, τόσο περισσότερους διωγμούς θά ἔχει. Ὅπως ἔγινε μέ τόν Ἀπόστολο Παῦλο, ὁ ὁποῖος ἐδοκίμασε πλῆθος διωγμῶν, διότι ἀκριβῶς ἦταν τόσο βαθειά ἑνωμένος μέ τό Χριστό, ὥστε νά λέγει: "ζῶ δέ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δέ ἐν ἐμοί Χριστός" (Γαλ. β΄20). Πῶς ὅμως θά ἀντιμετωπίζουμε τούς ὁποιασδήποτε μορφῆς διωγμούς;
****
Τό πρῶτο πού ἔχουμε νά κάνουμε οἱ πιστοί εἶναι νά μή μᾶς κυριεύει φόβος καί ταραχή ὅταν συναντοῦμε ἀντιδράσεις. Ὁ ἴδιος ὁ Κύριός μας, εἴπαμε, διώχθηκε τόσο σκληρά κατά τήν ἐπίγεια ζωή Του. Ἀλλά καί ποιός ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας ἀπό τόν Πρωτομάρτυρα Στέφανο μέχρι τόν Ἅγιο Νεκτάριο καί τόν Ἅγιο Λουκᾶ Ἀρχιεπίσκοπο Κριμαίας, πέρασε τή ζωή του χωρίς ἀντιδράσεις καί διωγμούς; Ὅλοι οἱ ἅγιοι, ἄνδρες καί γυναῖκες καί αὐτά τά παιδιά ἀκόμη ἐβάδιζαν μέ σταθερότητα καί ἐνθουσιασμό τόν ἀνηφορικό καί δύσβατο δρόμο πού ὁδηγεῖ στή σωτηρία. Εἶχαν πάντα μπροστά τους τό λόγο τοῦ Κυρίου "μή φοβηθεῖτε αὐτούς, μποροῦν μέν νά φονεύσουν τό σῶμα σας, ἀλλά δέν ἔχουν ἐξουσία νά φονεύσουν τήν ψυχή σας" (Ματθ. ι΄28). Ὁ λόγος αὐτός ἄς μᾶς ἐμψυχώνει, ὅταν οἱ ἐχθροί τῆς πίστεως στρέφονται ἐναντίον μας καί θέλουν νά μᾶς βλάψουν γιά τήν πίστη μας ἤ νά μᾶς παρασύρουν μέ διάφορες παγίδες στό κακό καί νά μᾶς κάμουν ὅμοιούς τους.
Ἄν ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ἐπειτρέψει νά πάθουμε κάτι διότι εἴμαστε ἄνθρωποι δικοί Του, νά τό θεωροῦμε τιμή καί χαρά μας. Οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι ἐχαίροντο ὅταν τούς ἐμαστίγωναν οἱ ἄρχοντες τῶν Ἰουδαίων, διότι μιλοῦσαν γιά τό Χριστό (Πράξ. ε΄41). Ὁ διωγμός εἶναι χάρισμα τοῦ Θεοῦ σ' ἐκείνους τούς πιστούς πού τόν ἀγαποῦν πολύ. Ὁ Κύριος μακαρίζει ὄχι ὅσους κάμνουν θαύματα καί φαίνονται σπουδαῖοι, ἀλλά ὅσους διώκονται ἐξ αἰτίας τῆς πίστεώς τους. Εἶστε, λέγει εὐτυχεῖς, ὅταν σᾶς διώκουν ἐπειδή πιστεύετε καί ζεῖτε θεάρεστα.
Τέλος τόν σωστό τρόπο ἀντιμετώπισης τῶν διωγμῶν μᾶς τόν δείχνει ὁ τελώνης τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου. Ὁ ἄνθρωπος αὐτός δέχτηκε ξαφνικά τό ὑβρεολόγιο τοῦ Φαρισαίου ἐπάνω του, ἀλλά δέν μίλησε. Ἐσιώπησε. Συνέχισε μόνο νά κτυπᾶ τό στῆθος του καί νά φωνάζει:"Ὁ Θεός ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ".
Ἡ ταπείνωση λοιπόν εἶναι ἡ λύση στό πρόβλημα διωγμός. Τότε ὁ πιστός εἶναι ἀνίκητος. Θά διεκδικήσει ἴσως τό δίκηο του, θά ἀπολογηθεῖ, θά δώσει ἐξηγήσεις, θά ἀντισταθεῖ στό χείμαρρο τῶν ὕβρεων, ἀλλά ἤρεμα, ταπεινά, εὐγενικά, μέ ἀγάπη, μέ ὑπομονή, γιά νά μή γίνει ὅμοιος μέ τούς τυφλούς διῶκτες του.
Ἄν μείνει ταπεινός, ἄν δείξει ὑπομονή καί καλωσύνη καί συγχωρητικότητα ἀπό τά βάθη τῆς πονεμένης του ψυχῆς, τότε θά κερδίσει τόν πόλεμο ὁλοκληρωτικά.
Προφανῶς ὅλα αὐτά εἶναι δύσκολα, ἄν θέλετε καί ὀδυνηρά ἀκόμη. Πρόκειται γιά μαρτύριο. Καί μερικές φορές ἀβάσταχτο. Ἡ ψυχή ξανασταυρώνεται. Ὁ καθένας μας ἄς ἐξετάσει τόν ἑαυτό του καί τά κριτήριά του. Πῶς ἀντιδρᾶ, ὅταν ἀντιμετωπίζειτέτοιες καταστάσεις. Πῶς φέρεται ὅταν τόν ἀδικοῦν, τόν εἰρωνεύονται, τόν περιφρονοῦν, τόν συκοφαντοῦν ἤ τόν ὑβρίζουν.
****
« Πάντες οἱ θέλοντες εὐσεβῶς ζῆν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ διωχθήσονται »
Τό Τριώδιο, πού ἄρχισε ἀπό σήμερα, ἀσφαλῶς μᾶς συγκινεῖ ὅλους, ἀδελφοί. Ἀλλά ἄς μή μείνουμε μόνο στή συγκίνηση. Τό Τριώδιο εἶναι πρωτίστως στάδιο ἀγῶνος. Ἀγῶνος ἐκτός τῶν ἄλλων νά ἀποδεχθοῦμε τήν ἀναγκαιότητα τοῦ διωγμοῦ στή ζωή μας. Ἄν ὅμως οὔτε μιά εἰρωνία δέν δεχόμαστε, πῶς θά χύσουμε ἀργότερα τό αἷμα μας γιά τήν πίστη τοῦ Χριστοῦ;
Λοιπόν στίς ὧρες τίς πικρές τῶν ὅποιων ἀδικιῶν καί διωγμῶν, ἄς μή λησμονοῦμε ὅτι ἡ λύση, ἡ μεγαλύτερη δύναμη ἀντίστασης εἶναι ἡ ταπείνωση.
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
1 σχόλιο:
"Οἱ ἀληθινοί χριστιανοί διώκονται λιγότερο ἤ περισσότερο. Καί μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι ὅσο πιό κοντά στό Χριστό βρίσκεται ὁ χριστιανός, τόσο περισσότερους διωγμούς θά ἔχει. "
Πολύ σωστό!
Δημοσίευση σχολίου