Η ΠΙΣΤΗ Η ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ … «ΟΙ ΠΛΑΝΩΜΕΝΕΣ ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΜΟΥ»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Αφορμή για τις σκέψεις που ακολουθούν δίνουν η ερώτηση: «Η αγάπη προς τον πλησίον και η φιλανθρωπία είναι απολύτως απαραίτητες. Το ερώτημα είναι χρειάζεται και Ορθή Πίστη ή όχι;». Και, τα αρνητικά σχόλια κάποιων μετά από εκτενές θετικό δικό μου (σχόλιο) στους «εκ βαθέων» στοχασμούς π. Θεοδοσίου Μαρτζούχου -«Παράθυρα προβληματισμών», «Αναστάσιος, 8.3.21- πιο ειδικά στην καίρια καταληκτική του πρόταση : «Ας αφήσουμε το Χριστό να λύσει τα εκκρεμούντα. Ας μην Του υποδείξουμε τι πρέπει να κάνει»!
Α. «Η αγάπη προς τον πλησίον και η φιλανθρωπία είναι απολύτως απαραίτητες», σύμφωνοι, γράφει σχετικά ανώνυμος, και προσθέτει. «Το ερώτημα είναι χρειάζεται και Ορθή Πίστη ή όχι;». 1. Για όλους τους βαπτισμένους χριστιανούς, πίστη και αγάπη παν’ μαζί, δεν πάνε χώρια! Ο Χριστός όρισε, ως «πρώτη και μεγάλη εντολή» την αγάπη στο Θεό, ως «δεύτερη ομοία-ισοδύναμη-αυτή» την αγάπη στον πλησίον, και συμπλήρωσε ότι στις δυο μαζί είναι το ουσιαστικό όλο -Μτ.22,37κ.ε. Αλλά και. «Ου πας ο λέγων μοι Κύριε, Κύριε, αλλ’ ο ποιών το θέλημα του Πατρός μου» -Μτ.7,21. Με άλλα λόγια. Δε φτάνει να με πιστεύει κάποιος, οφείλει και να τηρεί το θέλημα του Πατέρα μου, που βέβαια, «Αγάπη εστί».
«Όσοι πιστοί», λοιπόν. Και : «Ο δυνάμενος χωρείν -από το δικό του δρόμο- χωρείτω»- «Όποιος μπορεί να βαδίσει αυτό το δρόμο, ας τον βαδίσει»-Μτ.19,12.
Β. Έρχομαι
στην καίρια καταληκτική πρόταση : «Ας
αφήσουμε το Χριστό να λύσει τα εκκρεμούντα. Ας μην Του υποδείξουμε τι πρέπει να κάνει»,
του π. Θ.Μ. η οποία αντίθετα ενόχλησε «ανώνυμο», διό και ζητάει να του ξεκαθαρίσει
με ένα «ναι» ή ένα «όχι» αν «πιστεύει ότι παπισμός και προτενσταντισμός είναι
αιρέσεις και δεν έχουν μυστήρια;», Και προσθέτει. «Την ίδια ερώτηση θα ήθελα να
κάνω και στον Θ. Κοτταδάκη, αλλά σε μέσες
άκρες είναι γνωστά "τα πιστεύω" του. Αν θέλει βέβαια ας απαντήσει και
αυτός μονολεκτικά».
Πρώτα δυο λόγια για το … «μονολεκτικά», που μ’ έκανε να γυρίσω
πολλά χρόνια πίσω, και να υπομειδιάσω ευγενικά. Είχαν έρθει στις Σπέτσες τότε
για κάποιο σκοπό μερικοί «πυρφόροι»
νεαροί ορθόδοξοι, κι ήμουνα καθισμένος στο Αρχονταρίκι του Αγίου Νικολάου. Δεν
ξέρω πώς τους ήρθε, το θυμάμαι όμως σαν χτεσινό, έπιασαν να περνούν ο ένας
κατόπιν του άλλου, και να μου ζητούν επιτακτικά να τους απαντήσω «μονολεκτικά». «Οι
Κανόνες της Εκκλησίας πρέπει να τηρούνται ή όχι»;
Περνώ στο πιο ενδιαφέρον, στα «μέσες άκρες γνωστά» του -γράφε ιεροεξεταστικά- «πιστεύω» μου. Εδώ όμως δεν απαντώ «μονολεκτικά», επεκτείνομαι όσο δει. Γιατί στο μεταξύ έχει παρέμβει με το ψευδώνυμο, «Αντώνης» -κάτι μου λέει, πως είναι ο ίδιος, αλλιώς- «έτερος Καππαδόκης» με παραπλήσιο σχόλιο, «για να μη «πλανώνται» οι αστοχίες του Αθανασίου Κοταδάκη», που ισχυρίστηκε ότι, δε γνωρίζει να υπάρχει Ορθόδοξη Συνοδική απόφαση που αποφαίνεται και λέει αιρέσεις τον παπισμό και τον προτεσταντισμό! Αν είναι δυνατό!
Λοιπόν. Ο 7ος Κανόνας της 3ης Οικουμενικής για το απαραβίαστο της πίστης «των εν
τη Νικαέων συναχθέντων πόλει»-1η
Οικουμενική 325-αφορά κυρίως την καταδίκη της κακοδοξίας του Αρείου. Μπορεί
όμως να καλύπτει και την του Μακεδονίου-το Άγιο Πνεύμα «κτίσμα»-που καταδίκασε η 2η
Οικουμενική, που ήταν
αποκλειστικά Ανατολική, και έγινε μετά δεκτή και από τη Ρώμη ως Οικουμενική, Το θέμα όμως είναι ότι ήδη μέσω Ιερού Αυγουστίνου(354-430),
έχει αρχίσει να εμφανίζεται στη Δύση και να εισχωρεί ας πούμε «λαθραία» στο
«Πιστεύω» εδώ κι εκεί η προσθήκη «και εκ
του Υιού», «Filio que»! Με τη
θεολογική διευκρίνιση ότι. «Το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται από τον Πατέρα «principaliter», «πρωταρχικά», «κύρια», ενώ από τον Υιό
εκπορεύεται «per donum Patris», «από Πατρική δωρεά»! Πράγμα που δεν απέχει
και πολύ από το του Γρηγορίου Νύσσης, ότι «το
Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται από τον Πατέρα μέσω του Υιού»-Κάλλιστος Γουέαρ, «Η
Ορθόδοξη Εκκλησία»,σ.342κε. Θα πρόσθετα και, από το του Μ. Αθανασίου. «Ο Πατήρ δι Υιού, εν Αγίω Πνεύματι ποιεί τα
πάντα».
Προφανώς η υπόθεση δεν είχε
λάβει ευρύτερες διαστάσεις, διό δε βλέπουμε να απασχόλησε την 3η Οικουμενική. Αλλά! Ούτε καμιά από τις επόμενες, και όταν
η ανωτέρω προσθήκη έκανε την επίσημη
πρώτη της -Σύνοδος Τολέδου- 589. Και, για να μη μακραίνει ο λόγος, γιατί
μεσολαβούν πολύπλοκα προβλήματα πολιτικά τε και εκκλησιαστικά, κοντά 400 χρόνια από Αυγουστίνο ως το 867 και 300 από τη Σύνοδο του Τολέδου, η προσθήκη μακροημερεύει εκεί χωρίς να ενοχλείται κανείς σε Δύση και Ανατολή ! «Οι μεγάλοι και αντιπροσωπευτικοί
θεολόγοι σε Ανατολή και Δύση δεν έσπρωξαν τις απόψεις τους στα άκρα»-Κάλλιστος
Γουέαρ, ανωτ.σ.344. Περιστασιακή εξαίρεση εδώ η πράξη Πάπα Λέοντα 3ου να αναρτήσει το
«Πιστεύω» έξω από το Ναό του Αγίου Πέτρου γραμμένο σε δυο αργυρές πλάκες
ελληνικά και λατινικά, χωρίς την
προσθήκη -814- και να την αποσύρουν οι επόμενοι.
Στη Σύνοδο του 879/880, τη Φωτιανή, ή και 8η Οικουμενική, όντως εξοβελίστηκε η προσθήκη, αλλά
και με βούλα και συνυπογραφή Παπική -Ιωάννης
8ος μέσω των αντιπροσώπων
του- «ως αυτού παρόντος εκείνου και
συνθεολογούντος ημίν την ευσέβειαν»-Ι. Καρμίρης, «Δογματικά και Συμβολικά
Μνημεία …»,τ.1ος σ.221. Για να επανέλθει, βέβαια, στη θέση που ήταν
και πριν, προτού καλά-καλά προλάβει να στεγνώσει το μελάνι της βούλας και
υπογραφής, γιατί στο μεταξύ πράγματα τινά πολιτικά είχαν αναγκάσει τη Ρώμη να
κάνει με τους Φράγκους συντροφιά. Παρά ταύτα, με ένα κάποιο “modus vivendi”
αμφοτέρωθεν αποδεκτό τους τρεις επόμενους αιώνες οι σχέσεις Ανατολικής-Δυτικής
Εκκλησίας δεν έχουν διακοπεί, το λεγόμενο πρώτο σχίσμα-867-έχει μπει στον πάγο,
είναι ωσεί νεκρό. Ως το επάρατο 1054, που,
με μοιραίους πρωταγωνιστές το μισαλλόδοξο και υπερφύαλο Καρδινάλιο Ουμβέρτο και
το δυναμικό Πατριάρχη Μιχαήλ Κηρουλάριο, επήλθε η οριστική ρήξη Δύσης-Ανατολής!
Παρακάμπτω, γραφόμενα ότι
παρά ταύτα αρκετά χρόνια μετά, κάποια πράγματα έδειχναν ότι δεν «απώλετο το παν». Όμως το 1098 -Α΄ Σταυροφορία- άρχισε να
προϊδεάζει δυσάρεστα αυτό που έμελλε να ακολουθήσει, και δυστυχώς ακολούθησε
εκατόν έξι χρόνια μετά-1204, Δ΄
Σταυροφορία. Άλωση της
Κωνσταντινούπολης, ανείπωτες … «χριστιανικές» φρικαλεότητες ναι, φρικτότερες
«κι από κείνες των αλλόδοξων Σαρακηνών ναι, αλλά ΄με υπαιτιότητα Ανατολική!
Από κει και πέρα, η Ρώμη
υπό την απόλυτη εξουσία του Πάπα, από καιρό και πολιτική, ως αυτοτελής
εκκλησιαστικός σχηματισμός-αυτοσυνειδησία Εκκλησίας, μάλιστα μόνης- μοναδικής
καλπάζει αχαλίνωτα ως μη περεταίρω. Και, τρακόσια χρόνια μετά-1517-πονεμένη
ιστορία, προκαλεί δεύτερο Σχίσμα, τώρα ενδοδυτικό, απ’ το οποίο όμως προκύπτει
νέος αυτοτελής εκκλησιαστικός σχηματισμός, με αυτοσυνειδησία Εκκλησίας, ανώτερης μάλιστα της Ρωμαϊκής!
Η καθ’ ημάς Ορθόδοξη
Ανατολή -Οικουμενικό Πατριαρχείο, τα άλλα τρία πρεσβυγενή κλπ. αυτοδίκαια και αυταπόδεικτα, μόνη με αληθινή-
γνήσια αυτοσυνειδησία Εκκλησίας, ως μη παραβιάσασα «ιώτα εν ή μιαν κεραίαν» της
Αλήθειας-πίστης της Ενωμένης «Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας»
της πρώτης χιλιετίας αιμάσσει
οδυνηρά υπό τον αλλόδοξο Οθωμανικό ζυγό. Ωστόσο επιτελεί αδελφικά ως οφείλει
και στο μέτρο του δυνατού το χρέος αγάπης. Δεν
αρνείται να διαλεχθεί με αμφότερες και να επισημάνει Συνοδικά, τι και πώς, κι εδώ κι εκεί, και πού ακριβώς αυτά που
πιστεύουν, διδάσκουν και πράττουν αποκλίνουν
από εκείνα της Ενωμένης Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας των 1000
ετών όλων τους ! Φυσικά με τα μυαλά
που κουβαλούσε τότε η Ρωμαϊκή Εκκλησία και τον περίπου κοσμοκρατορικό της
καλπασμό, αυτά τα διαμηνύματα της υπό τον Οθωμανικό ζυγό-και ως μη όφειλε με
όχι δυσδιάκριτο δικό της δάκτυλο-της Ορθόδοξης Ανατολής ηχούσαν ως «φωνή
βοώντος εν τη ερήμω» εις τα ώτα της. Από άλλη οδό, αυτή της ενθουσιαστικής
ορμής του νεοφωτίστου, το αυτό και στον προκύψαντα νέο εκκλησιαστικό σχηματισμό
που ακούει με τον όνομα Εκκλησία Ευαγγελική ή Προτεσταντική !
Ούτως εχόντων πραγμάτων
επανέρχομαι, και επαναλμβάνω και λέω ότι,
προσωπικά δεν γνωρίζω Συνοδική Απόφαση της Ορθόδοξης Ανατολής
που αποφάνθηκε και είπε ότι αμφότερες, η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, ή ως θέλουν
πολλοί, η Παπική, και η Ευαγγελική ή Προτεσταντική, δεν είναι Εκκλησίες, και είναι αιρέσεις, και ούτε στη μεταξύ τους
επικοινωνία για διαφόρους πρακτικούς λόγους κάτι τέτοιο έχει καταγραφεί. Ασφαλώς επίσης γνωρίζω ότι και Άγιοι της καθ’
ημάς Ορθόδοξης Ανατολής, που ως είναι το χρέος μου σέβομαι και τιμώ, και άλλοι
τινές κληρικοί, και πρώτου βαθμού τις έχουν πει και τις λένε αιρέσεις. Θεωρώ
τον χαρακτηρισμό προσωπική τους αντίληψη ευλαβική -αυτό είναι το όριό τους-,
όχι Συνοδική Απόφαση της Εκκλησίας- όχι Δογματικό ή Συμβολικό Μνημείο της, ήτοι
υποχρεωτικής από τους ορθόδοξους πιστούς αποδοχής.
Τελεία και παύλα και ως εδώ.
Δεν προχωρώ στα ελπιδοφόρα για μένα επισυμβάντα από τα μέσα του εικοστού αιώνα,
που άλλοι, ως έχουν ανάλογο δικαίωμα τα πάνε αλλού. Ανέκαθεν πίστευα και
πιστεύω ότι ο Θεός που «Αγάπη εστί», έπαψε να αγαπάει του Δυτικούς χριστιανούς
ή να τους στερεί τη Χάρη Του. Συμπορεύομαι, με το ωραιότατο π. Θεοδοσίου
Μαρτζούχου. «Ας αφήσουμε το Χριστό να
λύσει τα εκκρεμούντα. Ας μην Του
υποδείξουμε τι πρέπει να κάνει»!
Και υιοθετώ απόλυτα το του μακαριστού π. Ηλία Μαστρογιαννόπουλου ότι: «Στη Δύση, ούτε κοιμάται, ούτε πέθανε
ο Θεός».
Με «την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα …»
Αθανάσιος Κοτταδάκης
Υ.Γ. Προς σχολιαστή Θεόδωρο Σ. οφειλόμενη απάντηση 6.4.2021 1.31π.μ.
Είστε και ειλικρινής και ευγενής.
1. Νομίζω
και εννοώ ότι η πολλή
«Θεοτοκολογία»-«Θεοτοκόφιλοι», που λέτε, και «Θεοτοκόφιλία»-έξω από τον
υμνολογικό-λατρευτικό χώρο της Εκκλησίας, ανοίγει πόρτα στον ατομικό
μυστικισμό, κι από κει στην ατομική επανάπαυση και αυτάρκεια για τα περαιτέρω.
2. Τα
δυο αποσπάσματα α. «Δευτέρα δε ομοία-ισοδύναμη-
αυτή. Αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν. Εν ταύταις ταις δυσίν
εντολαίς…»-Μτ.22,39-το ουσιαστικό όλο, και β. «Αληθεύοντες εν αγάπη …», Εφ.4,15-είναι
τα χαμένα από όχι λίγους κλειδιά της ισορροπίας. Καθώς, συχνά μπαίνει στο πλάι
η. «Δευτέρα ομοία αυτή …», και το. «Αληθεύοντες», παραμερίζει, αν δεν πνίγει
το, «εν αγάπη», ότι, δηλαδή, η
«Αλήθεια-Πίστη» δεν πάει μαζί με την Αγάπη, και όχι μόνο, αλλά και την πετάει έξω.
Παρότι, στο κάτω-κάτω της γραφής η Αγάπη «νυνί» είναι και «η μείζων». Κι έτσι
έχουμε πληθώρα και συναγωνισμό πρωτοκαθεδρίας κυνηγών κεφαλών αιρετικών, αιρέσεων
… «παν αιρέσων», και τα τοιαύτα, κι από κει ψευδαισθήσεις αυτοδικαίωσης «τζάμπα
μαρτύρων» της … «Ορθοδοξίας».
3. Ο ιερέας στον οποίο παραπέμψατε-alopsis-βρήκε προτεσταντικής γραφής, όχι Χρυσοστομικής το, «ο πρώτος μετά τον Ένα» για
τον Παύλο, Άρα απόβλητο, αφού οι δυο εκκλησιολογίες, ορθόδοξη και προτεσταντική
δεν ταιριάζουν. Ιστορία που πάει αρκετά πίσω και είναι όχι λίγο πονεμένη, αν
ληφθεί υπόψη πως έφτασαν εκεί. Μπήκε στη μέση και ο ortho «που
έψαξε και δεν το βρήκε».
4. Εκ των υστέρων φαίνεται κι βιάστηκα να
παραπέμψω στη γνωστή ανάρτηση, παρότι δε λέει και λίγα. Όμως δε λέει αυτό που
κάνει την εν λόγω ρήση για τον Απ. Παύλο στην ουσία της Χρυσοστομική, όπως
μπορεί να καταλάβει κανείς διαβάζοντας το
7ο Εγκώμιο του Αγίου. «Ο κορυφαίος σημαιοφόρος του
Χριστού»-«Αγ.Ιω.Χρυ. Ομιλιών Μικρή Φιλοκαλία», εκδόσεις «Ταώς»-που όμως δεν είχα
αναρτήσει.
5. Δεν ξέρω αν έχετε διαβάσει τον «Παύλο», του Ιωσήφ Χόλτνερ-Εκδόσεις «Δαμασκός»- σε μετάφραση του τότε Αρχιμανδρίτη, Πανεπιστημιακού Καθηγητή, μετά Αρχιεπίσκοπου μακαριστού Ιερώνυμου Κοστώνη, Θα σας το συνισυούσα ενθέρμως. Αλλά αποφεύγω με αφορμή αυτό να πω πόσο μεγάλοι θεολόγοι υπάρχουν στον Προτεσταντικό χώρο, και για να μη γυρίσει η συζήτηση αλλού, κάποιοι από το 2012 με περιμένουν στη γνωία, και για να μην πω ότι μου φάνηκε αστείος ο όρος «οι φραγκοσπουδασμένοι». Γιατί ακριβώς επειδή οι Προτεστάντες-οι ίδιοι προτιμούν, «οι Ευαγγελικοί»-απορρίπτουν την Παράδοση ως δεύτερη πηγή της χριστιανικής Αλήθειας-πίστης, πολλές περί την Αγία Γραφή, και όχι μόνο, θεολογικές εργασίες του, κάθε άλλο παρά είναι τυχαίες. Ως εδώ. Το θέμα είναι μεγάλο. Αδελφικά. Αθανάσιος Κοτταδάκης
5 σχόλια:
Τώρα που τους ξεγύμνωσες με τις απαντήσεις σου κ. Κοτταδακη δεν τολμάνε να απαντήσουν. Μακάρι να γνώριζαν τι έγραφαν. Τα γράφανε γιατί οι κατά καιρούς αλήθειες που γράφεις τους ταράζει τους σκοπούς τους.
«Καθώς, συχνά μπαίνει στο πλάι η. «Δευτέρα ομοία αυτή …», και το. «Αληθεύοντες», παραμερίζει, αν δεν πνίγει το, «εν αγάπη»
Ἀξιότιμε κ. Καθηγητά,
σᾶς εὐχαριστῶ πολύ γιά τό χρόνο σας καί τά καλά σας λόγια.
Ἐπιτρέψτε μου ὅμως νά σταθῶ λίγο στήν ἐντολή τῆς ἀγάπης φέρνοντας ἕνα παράδειγμα.
Ὅταν κάποιος εἶναι ἀσθενής καί ὑποφέρει ἀπό σάκχαρο χωρίς νά τό γνωρίζει, ποιός τόν ἀγαπᾶ ἀληθινά, αὐτός πού ἀπό ἀγάπη τοῦ ἀποκρύπτει τήν ἀσθένειά του γιατί δέν θέλει νά τόν στενοχωρήσει καί τοῦ λέει νά τρώει ἀπό ὅλα ἀδιακρίτως μέ ἀποτέλεσμα νά ἔρθει τό μοιραῖο ἤ αὐτός πού ἀπό ἀγάπη καί παρόλο πού θά τόν στενοχωρήσει τοῦ λέει τήν ἀλήθεια καί τοῦ συστήνει ἰδιαίτερη διατροφή;
Φυσικά, παρόλο πού καί οἱ δυό λειτουργοῦν μέ κίνητρο τήν ἀγάπη, αὐτός πού τοῦ λέει τήν ἀλήθεια εἶναι αὐτός πού τόν ἀγαπᾶ πραγματικά, ἀληθινά.
Σ’αὐτή τήν περίπτωση, ἡ ἀλήθεια ἔχει τόν πρῶτο λόγο ὑποκινούμενη βεβαίως ἀπό μιά εἰλικρινή ἀγάπη.
Κατά τήν ταπεινή μου ἄποψη, αὐτή θαρρῶ πώς εἶναι καί ἡ ὀρθή ἑρμηνεία τοῦ «ἀληθεύοντες δὲ ἐν ἀγάπη...» (Ἐφ. δ΄15).
Στό ἀξίωμα δέ πώς «Όποιος άλλος εκτός Χριστιανισμού-Εκκλησίας αγαπάει είναι χριστιανός και δεν το ξέρει!» ἀμείλικτο ἔρχεται τό ἐρώτημα: Ἄραγε αὐτός σώζεται, ἁγιάζει;
Ἐξάλλου, αὐτό δέν εἶναι καί τό ζητούμενο κατά τό «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγὼ ἅγιός εἰμι.» (Α΄ Πετρ. α΄16);
Τήν ἀπάντηση ἐπ αὐτοῦ μᾶς τή δίνει ὁ π. Βασίλειος Μπακογιάννης.
Ἀντιγράφω ἀπό τό ἱστολόγιο «Αναστάσιος»
ΠΑΡΑΣΚΕΥΉ, 19 ΦΕΒΡΟΥΑΡΊΟΥ 2021
Σωτηρία ἐκτός Ἐκκλησίας; - ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
«....Καί μία «λεπτομέρεια»: Οἱ ἑτερόδοξοι, ἐπειδή δέν κατέχουν τήν τελεία, ὀρθή πίστη, δέν μποροῦν νά καθαρισθοῦν ἀπό τά πάθη τους καί νά γίνουν δοχεῖο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἅγιοι καί θαυματουργοί. Γι’αὐτό ἄφθαρτα σώματα κεκοιμημένων ἁγίων ὑπάρχουν (μετά τό σχίσμα) μόνο στήν Ὀρθοδοξία.»
Ἡ ἁγιότητα, δηλαδή ἡ σωτηρία μας δέν ἔρχεται οὔτε μᾶς παρέχεται ἐπιδεικνύοντας μόνο ἀγάπη ἀλλά μένοντες καί λειτουργοῦντες αὐτήν ἐντός τῆς ὀρθῆς Πίστης.
Ἀξιότιμε κ. Καθηγητά,
κινούμενος ἀπό ἀγάπη κατέθεσα κι ἐγώ αὐτές τίς ταπεινές σκέψεις, ἐνστάσεις καί τούς προβληματισμούς μου, σεβόμενος ἀπόλυτα τίς ἐπισημάνσεις σας, τίς τοποθετήσεις σας καθώς καί τήν ὕψιστη ἀγωνία σας γιά τά τῆς Πίστεως θέματα.
Εὐχαριστῶ γιά τήν προσοχή σας.
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.
Σχετικά με την ερώτηση, που είχα διατυπώσει, "αν εκτός από την αγάπη και την φιλανθρωπία, χρειάζεται και Ορθή Πίστη", και την απάντηση του κ. Κοτταδάκη στην παράγραφο (Α) του κειμένου του, δεν χρειάζεται να προσθέσω κάτι περισσότερο, διότι με εκάλυψε η απάντηση του Θεόδωρου Σ., και το κείμενο του π. Βασιλείου Μπακογιάννη που περιέχεται σε αυτήν.
Υποψιάζομαι όμως, ότι ένας Ορθόδοξος, ένας Ρωμαιοκαθολικός, ένας Προτεστάντης, ένας Αγγλικανός που αγαπούν, δεν είναι το ίδιο πράγμα. Και σε αυτό πιστεύω ότι θα συμφωνήσουν και αυτοί, εάν ερωτηθούν.
Δε φαίνεται να διάβασαν τα σαϊνια της «Ορθοδοξίας» την επόμενη ανάρτηση, «Θεέ μου δεν σε αγαπώ». Ίσως πήρε την Γαλλίδα Καθολική ποιήτρια υπό την προστασία του από τα πάρθια βέλη τους ο Θεός ! Τη Διάβασα πέντε φορές και η σύζυγος δυο. Και, είδαμε αμφότεροι εαυτούς μέσα σ’ αυτό το ειλικρινές προσωπικό της «ελέησόν με ο Θεός» ! Διαβάζοντας δε και το σύντομο βιογραφικό της θαυμάσαμε, από πού πήγε και την αλίευσε ο Θεός !
Εδώ όμως δεν πρόκειται περί αυτού, αλλά περί των … «σωστικών ταξινομήσεων» που έχουν προκύψει στην ψυχή κάποιων-ως οι δυο ανωτέρω σχολιαστές- από την ανάρτηση του π. Μπακογιάννη-19.2,21- όπου, από τη μια γράφει. «Το να αποφασίζουμε και να λέμε εμείς ότι λ.χ. οι ετερόδοξοι αποκλείεται να σωθούν, είναι σαν να επεμβαίνουμε στα «προσωπικά» του Θεού». Ορθόν. Αλλά ! Παρακάτω. Το να προεξοφλούμε από το Θεό προνομιακή μεταχείριση του ορθόδοξου πιστού-«Ο δίκαιος Κριτής δεν θα αμείψει το ίδιο τον Ορθόδοξο Χριστιανό, που … με τον ετερόδοξο που …», και όλα τα ως το τέλος, από πού κι ως πού δεν είναι επέμβαση «στα «προσωπικά» του Θεού; Όταν μάλιστα-έτσι πρόχειρα- μας έχει ξεκαθαρίσει απερίφραστα και ρητά ότι : «Ου γαρ εισίν αι βουλαί μου ώσπερ αι βουλαί υμών, ουδ’ ώσπερ αι οδοί υμών αι οδοί Μου»-Ησ.55,8. Ο Χριστός με παραβολή χαμένου προβάτου, ασώτου, τους τελώνες και πόρνες που βάζει οδηγούς στη Βασιλεία των Ουρανών, το ληστή του Σταυρού πρώτο κάτοικο της … λέει το ίδιο πιο παραστατικά. Ή όταν ο Απ. Παύλος επισημαίνει. «Ου-όπου-δε επλεόνασεν η αμαρτία, υπερεπερίσσευσεν η χάρις»-Ρωμ.5,21. Ως φαίνεται έγινε δεύτερη φύση πολλών, να προεξοφλούν τι και πώς θα ενεργήσει στην κρίσιμη για όλους μας «Χι» φοβερή ώρα ο Χριστός!-Αθανάσιος Κοτταδάκης
O Ὁσιος Ιωάννης της Κλίμακος την αρετή της αγάπης την θέτει στο ψηλότερο σκαλοπάτι της κλίμακος, μετά από την αρετή της απαθείας, θέλοντας να ειπεί ότι τελεία αγάπη κατά μίμηση Χριστού, έχουν μόνο οι απαθείς, η αγάπη των υπολοίπων, των κοσμικών, των αιρετικών είναι αγάπη τσιγαρόχαρτο, που ανά στιγμή μπορεί να εκπέσει και να μεταβληθεί σε μίσος
Δημοσίευση σχολίου