Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
Ἡ
παραβολή τοῦ σπορέως, τήν ὁποία ἀκούσαμε σήμερα, θἄλεγε κανείς πώς εἶναι μιά ἀξονική
τομογραφία τοῦ ἐσωτερικοῦ τῶν ἀνθρώπινων καρδιῶν. Στήν παραβολή ὁ Κύριος παρομοιάζει
τόν ἑαυτό του μέ γεωργό, ὁ ὁποῖος σπέρνει τούς σπόρους τῆς θεϊκῆς διδασκαλίας
στά χωράφια-τίς καρδιές τῶν ἀνθρώπων. Τά ἀποτελέσματα αὐτῆς τῆς σπορᾶς
παρουσιάζονται μέ τέσσαρες χαρακτηριστικές εἰκόνες.
Στήν πρώτη ἡ καρδιά τοῦ ἀνθρώπου
μοιάζει μέ δρόμο, στή δεύτερη μέ ἔδαφος πετρῶδες, στήν τρίτη μέ τόπο γεμᾶτο ἀγκάθια καί στήν τέταρτη μέ
μαλακό φρεσκοσκαμμένο χωράφι.
Ἐμεῖς σήμερα θά ἐπικεντρώσουμε τό ἐνδιαφέρον μας στή δεύτερη ἀπ᾽ αὐτές τίς εἰκόνες, πού εἰκονίχζιε τήν ἔλλειση βάθους στή χριστιανική ζωή. Θά δοῦμε: Τί εἶναι αὐτή ἡ ἔλλεψη βάθους στήν πνευματική ζωή, σέ τί ὀφείλεται καί πῶς εἶναι δυνατό νά ἀντιμετωπισθεῖ.
****
« Ἐξηράνθη διά τό μή ἔχειν ἰκμάδα »
Οἱ
καρδιές τῶν ἀνθρώπων, πού δέν ἔχουν πνευματικό βάθος μᾶς λέγει ὁ Κύριος,
μοιάζουν μέ ἔδαφος πετρῶδες.Ὁ σπόρος πέφτει στό λίγο χῶμα, καί καθώς βρίσκεται
κοντά στήν ἐπιφάνεια, βλαστάνει ἀμέσως. Ὅμως τό χῶμα εἶναι ἐπιφανειακό, καί οἱ
ρίζες δέν μποροῦν νά προχωρήσουν βαθιά. Σταματοῦν πάνω στό βράχο. Ἔτσι ὅμως τό
φυτό δέν βρίσκει ὑγρασία καί οἱ καυστικές ἀκτίνες τοῦ ἥλιου τό ξηραίνουν.
Τέτοιοι,
λέγει ὁ Κύριος εἶναι καί οἱ ἄνθρωποι, πού εἰκονίζονται ἐδῶ. Ἀκοῦνε τό λόγο τοῦ
Θεοῦ καί τόν δέχονται χωρίς ἐσωτερική ἀντίδραση. Καί κάτι περισσότερο. Τόν
δέχονται «μετά χαρᾶς». Γλυκαίνονται καί ἐνθουσιάζονται ἀπό τήν ἀκρόαση τοῦ
θείου λόγου. Οἱ ὡραῖες καί ὑψηλές διδασκαλίες τοῦ Εὐαγγελίου, ἡ θεία μορφή τοῦ
Κυρίου, πού ζωγραφίζεται στά λόγια αὐτά, τό μεγαλεῖο τῆς ἀρετῆς τοῦ Κυρίου, πού
λάμπει ἐκεῖ, οἱ ὑποσχέσεις, ἡ υἱοθεσία, τά προνόμια, ὅλα αὐτά θέλγουν καί
γοητεύουν τήν καρδιά τους. Συγκινοῦνται μέχρι δακρύων. Τό δράμα τους ὅμως εἶναι
ὅτι μένουν μέχρις ἐκεῖ. Δέν ἀφήνουν τόν λόγο νά εἰσέλθει βαθύτερα στήν καρδιά
τους, νά τήν ἀλλάξει, νά τήν κάμει καινούργια. Εἶναι πιστοί, ἀλλά χωρίς πίστη.
Ἡ πίστη τους εἶναι ἐπιφανειακή, δέν ἔχει ρίζες. Εἶναι κατά τόν Εὐαγγελιστή
Μάρκο «πρόσκαιροι» (Μάρκ. δ´17). Πρόσκαιροι ὅμως σημαίνει: προσωρινοί καί ἐπιπόλαιοι.
Ὅσο τά πράγματα πᾶνε καλά, πιστεύουν. Στήν πρώτη δυσκολία ὅμως, στήν πρώτη ἀντίδραση,
στόν πρῶτο πειρασμό, στήν πρώτη δοκιμασία τά χάνουν. Οἱ θλίψεις καί οἱ
πειρασμοί τῆς ζωῆς τούς γίνονται πέτρα σκανδάλου πάνω στήν ὁποία σκοντάπτουν
καί πέφτουν. Ἐγκαταλείπουν τόν ἀγώνα, ξεχνοῦν ὅλες τίς ἀποφάσεις τους,
γυρίζουν πίσω στούς παλιούς στραβούς δρόμους τους καί χάνονται. Διότι καί ἄν ἀκούει
ἤ διαβάζει κανείς τό θεῖο λόγο πολύ τακτικά καί πολύ προσεκτικά, ἀλλά σταματᾶ
μόνο σ᾽ αὐτό, δέν θά φθάσει ποτέ στόν οὐρανό. Μπορεῖ νά τρέχει ἀπό προσκύνημα
σέ προσκύνημα, νά παρακολουθεῖ κηρύγματα, νά ἔχει στηλωμένα τά αὐτιά του σέ ἐκκλησιαστικούς
ραδιοφωνικούς σταθμούς, καί καλά κάνει. Καλό εἶναι αὐτό νά προσφέρει στόν ἐαυτό
του νοήματα πνευματικά. Ἄν ὅμως δέν πάρει τήν ἀπόφαση τῆς ἀλλαγῆς, τῆς μεταμόρφωσης
τῆς ἐσωτερικῆς, δέν ἀνέλαβε ἀγώνα προσωπικό συντονισμένο κατά τῆς ἁμαρτίας,
δέν ἔκαμε τίποτε.
Τέτοιοι
ἄνθρωποι κάνουν ἕνα λαμπρό τίναγμα πρός στόν οὐρανό καί μετά ἕνα βούτηγμα πρός
τά κάτω καί πέφτουν πάλι στό βοῦρκο. Εἶναι
πιστοί χωρίς βάθος πνευματικό, χωρίς σταθερότητα. Εἶναι πρόσκαιροι καί ἐπιπόλαιοι.
Εἶναι κυριολεκτικά ἀξιολύπητοι.
****
Καί
βέβαια αἰτία ὅλου τοῦ κακοῦ, τῆς ἀπουσίας δηλαδή τοῦ πνευματικοῦ βάθους εἶναι,
ὅπως τό ὑπέδειξεν ὁ Κύριος, τό πετρῶδες ἔδαφος. Κάτω ἀπό τό λίγο ἐπιφανειακό χῶμα ὑπάρχει πέτρα. Ἔτσι εἶναι καί οἱ κατ´ ὄνομα
αὐτοί πιστοί. Ἐξωτερικά δείχνουν εὐσεβεῖς. Ἡ καρδιά τους ὅμως εἶναι πέτρα.
Βρίσκεται μακριά ἀπό τό Θεό. Εἶναι καρδιά γεμάτη πάθη καί κακίες. Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος
ὁ Παλαμᾶς λέγει πώς ἡ καρδιά τῶν ἀνθρώπων αὐτῶν εἶναι «πεπωρωμένη καί σκληρή ἀπό
τά πάθη καί τήν ἁμαρτία» μέ ἀποτέλεσμα νά μή μπορεῖ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ νά εἰσχωρήσει
σ᾽ αὐτήν καί κατά κάποιο τρόπο νά ριζωθεῖ μέσα της.
Αὐτή
λοιπόν εἶναι ἡ βασική αἰτία πού δέν εἰσχωρεῖ μέσα στίς καρδιές μας ὁ λόγος τοῦ
Θεοῦ. Ἡ σκληρότητα πού δημιουργεῖται ἀπό τά πάθη καί τήν ἁμαρτία. Ὁ ἄνθρωπος ὅταν
συνηθίσει σ᾽ αὐτά, δηλαδή στή ζωή μακριά ἀπό τό Θεό, ἤ ζεῖ μέν τή ζωή τῆς Ἐκκλησίας,
ἀλλά τή ζεῖ ὅπως αὐτός θέλει μέ δικά του μέτρα καί σταθμά, ἤ ὅταν κυριαρχεῖται
ἀπό τά πάθη τοῦ ἐγωϊσμοιῦ, τοῦ φθόνου, τῆς κακίας, τῆς κατάκρισης καί τῆς πλεονεξίας,
ἤ ἀπό τίς ἐπιθυμίες τοῦ πλούτου, τῆς δόξας καί τῶν ἡδονῶν, ἤ ὅταν προσπαθεῖ νά
συμβιβάσει τή χριστιανική, τήν πνευματική ζωή μέ τή ζωή τοῦ κόσμου, τότε δέν
μπορεῖ νά δεχθεῖ μέσα του τό λόγο τοῦ Θεοῦ, οὔτε νά ἁγιασθεῖ καί νά ζήσει ἐνάρετη
ζωή. Σέ τελευταία ἀνάλυση ἐκεῖνο πού λείπει ἀπό τούς ἀνθρώπους πού εἰκονίζονται
μέ τό πετρῶδες ἔδαφος εἶναι ὅτι τούς λείπει ἡ πραγματική μετάνοια.
Βλέπουμε
λοιπόν τό φαῦλο κύκλο πού δημιουργεῖται: Ἡ καρδιά τοῦ ἀνθρώπου κυριαρχεῖται ἀπό
πάθη καί κακίες, ἀλλά ἡ ὑπερηφάνεια καί ὁ ἐγωϊσμός δέν τόν ἀφήνει νά μετανοήσει
εἰλικρινά καί νά ζητήσει μέ συντριβή τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Ὁπότε τά πάθη μένουν
καί ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ ἀπομακρύνεται ἀπό τήν ψυχή, ἡ ὁποία παραμένει σκληρή σάν
βράχος, διότι «ὁ Θεός ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται, ταπεινοῖς δέ δίδωσι χάριν» (Ἰακ.
δ´6) μᾶς λέγει ὁ Ἀδελφόθεος Ἰάκωβος. Ὁ Θεός δηλαδή γίνεται ἀντίπαλος τῶν ὑπερήφανων
ἀνθρώπων καί δίνει τή χάρη Του μόνο στούς ταπεινούς.
******
Ἔτσι
ὅμως ἔχουμε ἤδη ἀνακαλύψει καί τόν τρόπο
ἀντιμετώπισης τοῦ προβλήματος. Τά τελευταῖα αὐτά λόγια τοῦ θείου Ἀποστόλου Ἰακώβου
μᾶς ὑποδεικνύουν τό φάρμακο θεραπείας
τοῦ θανατηφόρου αὐτοῦ κακοῦ. Καί ἡ θεραπεία δέν εἶναι ἄλλη ἀπό τήν ταπείνωση.
Στόν ταπεινό ἄνθρωπο, πού δέν κρίνει τούς ἄλλους, ἀλλά συντρίβεται καί ζητεῖ
τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ γιά τά δικά του ἁμαρτήματα, σ᾽ αὐτόν δίνει τή χάρη Του ὁ
Θεός. Καί κατά συνέπεια αὐτό εἶναι τό βάθος τῆς πνευματικῆς ζωῆς: ἡ ταπείνωση.
Διότι ἐκεῖ βρίσκεται ἡ ζωογόνος ὑγρασία, ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ. Στό βάθος τῆς
ταπείνωσης, ἀπό ὅπου ἀρχίζει μιά ἄλλη ἁλυσίδα ζωῆς αἰώνιας: Ἡ ταπείνωση ἑλκύει
τή χάρη τοῦ Θεοῦ. Ἡ Χάρις τώρα μετραβάλλει τό πετρῶδες ἔδαφος τῶν παθῶν σέ
φρεσκοσκαμμένο μαλακό χῶμα, ὅπου βλαστάνουν σάν καρποφόρα στάχυα οἱ ἀρετές
τοῦ Εὐαγγελίου. Σ᾽ αὐτή τήν εὐλογημένη καρδιά κατοικεῖ τώρα ὁ Πανάγιος
Τριαδικός Θεός καί τήν ἑτοιμάζει γιά τήν αἰώνια χαρά τῆς βασιλείας Του.
Ἔτσι
λοιπόν ἐξηγεῖται γιατί μόνο οἱ ταπεινοί ἄνθρωποι ἔχουν πνευματικό βάθος. Καί
κατά συνέπεια ἀντιλαμβανόμαστε γιατί εἶναι ἀπόλυτη ἀνάγκη νά ἀγαπήσουμε ὅλοι
μας τήν ταπείνωση καί μέ κάθε τρόπο νά ἐπιδιώξουμε νά τήν ἀποκτήσουμε. Νά τήν ἀποκτήσουμε
γιά νά γίνουμε ἄνθρωποι μέ πνευματικό βάθος. Ὄχι ἄκαρποι, πρόσκαιροι, ἐπιπόλαιοι
καί ἀσταθεῖς. Ἀλλά σταθεροί καί καρποφόροι. Ταπεινοί, ἄνθρωποι εὐλογημένοι.
******
« Ἐξηράνθη διά τό μή ἔχειν ἰκμάδα »
Ἀδλεφοί
μου ἀγαπητοί, ἡ ἐποχή μας εἶναι ἐποχή πληθωρική σέ ὅλα καί στά θέματα τά
θρησκευτικά. Τό ἔντυπο τό χριστιανικό κυκλοφορεῖ σέ ἀφθονία. Περιοδιικά,
πατερικές ἐκδόσεις, ραδιοφωνικοί σταθμοί, ὁμιλίες σέ ἐνοριακούς ναούς καί ἐνοριακά
κέντρα, σέ αἴθουσες ὀρθοδόξων Συλλόγων μᾶς βομβαρδίζουν κυριολεκτικά μέ τό
λόγο τοῦ Θεοῦ. Ἀκοῦμε συνεχῶς. Τό ἐρώτημα ὅμως εἶναι: πόσο αὐτά πού ἀκοῦμε καί
διαβάζουμε ἐπηρεάζουν τή ζωή μας; Πόσο πνευματικώτεροι γινόμαστε; Οἱ Ἅγιοι Πατέρες πού συνεκρότησαν τήν Ζ´Οἰκουμενική
Σύνοδο στή Νίκαια τῆς Βιθυνίας καί τῶν ὁποίων τή μνήμη ἑορτάζουμε σήμερα, ὑπῆρξαν
κατ᾽ ἐξοχήν ἄνθρωποι μέ πνευματικό βάθος. Οἱ ρίζες τῆς πίστεώς τους εἶχαν
εἰσχωρήσει βαθιά μέσα στήν ἀλήθεια τοῦ Εὐαγγελίου. Γι᾽αὐτό ἄλλωστε καί μπόρεσαν
νά τήν ὁμολογήσουν καί νά τήν ὑπερασπιστοῦν αὐτή τήν ἀλήθεια. Μᾶς δίδεται λοιπόν
ἡ εὐκαιρία νά τούς μιμηθοῦμε στό βάθος τῆς πνευματικῆς ζωῆς, δηλαδή στήν
ταπείνωση, πού εἶναι ἐξάρτηση ἀπό τό Θεό καί ὑποταγή στό θέλημά Του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου