ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
06 ΜΑΡΤΙΟΥ 1964 - 06 ΜΑΡΤΙΟΥ
2022,
ΜΝΗΜΗ ΒΑΣΙΛΕΩΣ
ΠΑΥΛΟΥ Α’, ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ
Ο Μάρτιος είναι ένας ιστορικός
και ταυτόχρονα ένας συναισθηματικός μήνας για τους Έλληνες όπου γης.
Με τον ιστορικό φακό θα εστιάσουμε στον Μάρτιο του 1964 και ειδικότερα στην
ημερομηνία της 6ης Μαρτίου 1964, όταν πέθανε ο Βασιλεύς
των Ελλήνων Παύλος Α’. Ο Παύλος Α΄ έζησε όλες τις χαρές αλλά και τις πίκρες της
ιστορίας του νεότερου ελληνισμού.
Έφυγε από τη ζωή τον μήνα Μάρτιο όπως και ο παππούς του- ιδρυτής της νεότερης βασιλικής δυναστείας, ο εθνομάρτυρας Γεώργιος Α΄,
ΤΑ ΝΕΑΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ
Ο Πρίγκιπας Παύλος της Ελλάδος
γεννήθηκε την 14η Δεκεμβρίου του 1901 και ήταν υιός του
Στρατηλάτη Βασιλέως Κωνσταντίνου Α’ και της Βασίλισσας Σοφίας. Έζησε στα
νεανικά του χρόνια τη δόξα του πατέρα του Κωνσταντίνου Α’, στους βαλκανικούς
πολέμους των ετών 1912-13. .
Ως Διάδοχος του ελληνικού θρόνου νυμφεύθηκε την πριγκίπισσα Φρειδερίκη στις 9 Ιανουαρίου 1938. Το βασιλικό ζεύγος απέκτησε τρία παιδιά. Τη Σοφία, τον Κωνσταντίνο και την Ειρήνη.
Στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μαζί με τον αδελφό του Βασιλέα Γεώργιο Β’, ήταν στο πλευρό του μαχόμενου ελληνικού Στρατού. Στο πεδίο της μάχης απένειμε μετάλλια ανδρείας στους ήρωες μαχητές που σταμάτησαν τους Ιταλούς εισβολείς. Τον Απρίλιο του 1941 μετά την κατάρρευση του μετώπου από τη γερμανική επίθεση , συνέχισε τον αγώνα στο πλευρό των Συμμάχων στην Αίγυπτο.
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ & Η ΑΝΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΡΟΝΟ.
Τα δεινά
της κατοχής , διαδέχθηκαν τα αιματοβαμμένα Δεκεμβριανά του 1944, που προκάλεσε
το Ε.Α.Μ.. Οι Έλληνες είδαν το φρικτό πρόσωπο του κομμουνισμού και η
μόνη ελπίδα για επάνοδο στην ομαλότητα ήταν η επιστροφή του Γεωργίου Β’. Ο Λαός
με το δημοψήφισμα της 1ης Σεπτεμβρίου 1946 επανέφερε
στο θρόνο τον αγωνιστή βασιλέα Γεώργιο Β’. Τη Βασιλική οικογένεια υποδέχθηκαν
οι Έλληνες την 27η Σεπτεμβρίου 1946, με άκρατο ενθουσιασμό.
Όμως την 1η Απριλίου
1947 πέθανε αιφνίδια ο πρωτεργάτης του Έπους του 1940 Γεώργιος Β’ . Η είδηση
του θανάτου του βασιλέως πάγωσε την Ελλάδα. «Ο Βασιλεύς απέθανε. Ζήτω ο
Βασιλεύς!»
Ο Παύλος, διαδέχθηκε
τον αδελφό του βασιλέα Γεώργιο Β’ με ραγισμένη την καρδιά του.
Ο βασιλεύς Παύλος στο
πρώτο του Διάγγελμα της 02-04-1947, προς τον ελληνικό λαό ανέφερε τα εξής:
«Έλληνες,
Με ραγισμένην την καρδίαν σας
αναγγέλλω τον πρόωρον θάνατον του αγαπημένου μου αδελφού του Βασιλέως μας
Γεωργίου του Β’. Αφήνει τον κόσμον αυτόν με την συνείδησιν ήρεμον ότι δεν
υπήρξε θυσία ανθρώπινη την οποίαν δεν προσέφερεν εις την υπηρεσίαν της Πατρίδος.
Καλούμενος σήμερον να συνεχίσω
το έργον Του, θα αφοσιώσω όλην την δύναμην της ψυχής Μου δια το
καλόν του Έθνους.
Η αιώνια μας Πατρίς , μας
καλεί σήμερον εις ένα αγώνα υπάρξεως δια την ανεξαρτησίαν Της και τας
ελευθερίας Της. Με την βοήθεια του Θεού, ηνωμένοι, θα τον φέρωμεν εις
πέρας.
Η άνοδος του Παύλου στον ελληνικό θρόνο έγινε σε μια νέα ταραχώδη εποχή για την πατρίδα μας κατά την οποία διακυβεύετο η ύπαρξή της. Κατά τη διάρκεια της κομμουνιστικής ανταρσίας (1946-1949), υπήρξε ο αρχηγός του μαχόμενου Στρατού. Σαράντα οκτώ φορές βρέθηκε στην πρώτη γραμμή του μετώπου. Στήριγμα του η σύζυγός του Βασίλισσα Φρειδερίκη, που βρίσκονταν και η ίδια στο πλευρό του μαχόμενου Στρατού. Σημαντική στιγμή η παρουσία της βασίλισσας στην Κόνιτσα τον Ιανουάριο του 1948. Μετά από τη συντριβή των κ/συμμοριτών σε Γράμμο και Βίτσι τον Αύγουστο του 1949, με συμπαραστάτιδα την ακαταπόνητη σύζυγό του Βασίλισσα Φρειδερίκη, ετέθη επικεφαλής του ειρηνικού αγώνα, για την αναδημιουργία της χώρας μας από τα ερείπια που άφησαν οι εν Ελλάδι μπολσεβίκοι του λεγόμενου μεταπολιτευτικά ως «ΔΣΕ».
Η ΒΑΘΕΙΑ ΠΙΣΤΗ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΟ
ΘΕΟ
Ως πιστός χριστιανός
διακρίθηκε για την καλοκαγαθία του, την πραότητα του χαρακτήρα του
και την πίστη του στο Θεό. Ήταν μία κληρονομιά της γιαγιάς του, της
βαθύτατα ορθόδοξης βασίλισσας Όλγας. Επί των ημερών της βασιλείας
του, η Ελλάδα γνώρισε ευτυχισμένες μέρες καθώς ενσωματώθηκαν στο ελληνικό
βασίλειο τα Δωδεκάνησα (7-03-1948). Κατά την τελετή ενηλικίωσης του Διαδόχου
Κωνσταντίνου στις 28 Ιουνίου 1958 ο Βασιλεύς Παύλος σε μία αποστροφή του λόγου
του είχε αναφέρει και το εξής:
«Θεράπευε την προσβολήν διά της συγγνώμης, την διχόνοιαν διά της ενότητος, την πλάνην διά της αληθείας, την αμφιβολίαν διά της Πίστεως».
Το 1959 με πρωτοβουλία του ιδρύθηκε το Βασιλικό Ίδρυμα Ερευνών. Επίσης
το 1963, ήταν παρών στον εορτασμό της χιλιετηρίδας του Αγίου Όρους,
μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Αθηναγόρα. Μάλιστα ο τότε πρωθιερεύς των
Ανακτόρων και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Κοτσώνης σκιαγραφούσε
τη χριστιανική πίστη του Παύλου σε άρθρο του στο περιοδικό «ΕΙΚΟΝΕΣ», γράφοντας
μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:
«Ο αείμνηστος Βασιλεύς,
καθιέρωσε τη ραδιοφωνική μετάδοση της Θείας Λειτουργίας από το βασιλικό
παρεκκλήσιο. Θέλησε όπως έλεγε και με τις ραδιοφωνικές εκπομπές να βοηθήσει στη
θρησκευτική εκπαίδευση του λαού μας, προσφέροντάς του μια επιμελημένη και
κατανυκτική Ακολουθία, που να παρακινεί και άλλους να τη μιμηθούν, ενώ
παραλλήλως ήθελε να νιώθει το λαό να συμπροσεύχεται μαζί του.»
«Ο Βασιλεύς, κανόνιζε το πρόγραμμά του, ώστε να βρίσκεται στην Αθήνα και να είναι ελεύθερος στις ώρες των Ακολουθιών της Μ. Τεσσαρακοστής και μάλιστα της πρώτης και της τελευταίας εβδομάδος, για να μη λείψει ούτε και από μία». «Η ευλάβειά του φαινόταν και με την αυστηρή τήρηση των Νηστειών, στοιχεία που κι αυτά μεταβίβασε στα υπόλοιπα μέλη της Οικογένειας του».
ΟΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ
Παρά τον πρόωρο θάνατο του, ως
πατέρας γεύθηκε τη χαρά για την κατάκτηση του χρυσού μεταλλίου από τον γιού
του-Διαδόχου Κωνσταντίνο στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1960 και ακολούθως το
γάμο της κόρης του πριγκίπισσας Σοφίας με τον Πρίγκιπα Χουάν Κάρολο μετέπειτα
Βασιλέων της Ισπανίας, το 1962.
Ο θάνατος του συγκλόνισε
κυριολεκτικά τους Έλληνες. Την ημέρα της κηδείας του, χιλιάδες
Έλληνες και Ελληνίδες ξεχύθηκαν στους δρόμους της Αθήνας για να πούνε το
τελευταίο αντίο στον καλό και αγαπημένο Βασιλέα τους.
Ο αείμνηστος Παναγιώτης
Κανελλόπουλος, τότε Αρχηγός της Ε.Ρ.Ε. είχε αναφέρει μεταξύ άλλων και τα
ακόλουθα για τον βασιλέα Παύλο: «Υπήρξεν καλός και αγαθός εις την
κλασικήν έννοιαν του όρου. Γενναίος και απλούς, ενάρετος, χωρίς να επιδεικνύει
την αρετή Του, μετριόφρων μέχρι σημείου που καθιστούσε δυσδιάκριτον την πηγαίαν
σοφίαν Του, πιστός εις τον Θεόν και εις το προς την Πατρίδα καθήκον , ανεδείχθη
αληθής αρχηγός Έθνους με πολλάς πράξεις Του, αλλά κυρίως ως παράδειγμα ανθρώπου».
Ο τότε Πρωθυπουργός Γεώργιος
Παπανδρέου, είχε υπογραμμίσει για τον αείμνηστο βασιλέα και τα εξής: «Με
άπειρον οδύνην , η κυβέρνησις αναγγέλει τον θάνατον του λαοφιλούς Βασιλεώς
Παύλου. Επάλαισεν ηρωικώς προς τον θάνατον και τελικώς υπέκυψεν εις την κοινή
μοίρα των ανθρώπων. Ήτο αληθής Βασιλεύς. Η απλότης, η αγαθότης, η αρετή, η
αφοσίωσις εις το καθήκον και τον λαόν του τον εχαρακτήριζον. Και ήτο
γενναίος. Κατά την περίοδον της εθνικής κατοχής, ως Διάδοχος, είχεν επιμείνει
να έλθει εις τα βουνά της Ελλάδος και να τεθεί επικεφαλής της Εθνικής
Αντιστάσεως. Και βραδύτερον εις τας σκληράς ημέρας των εσωτερικών δοκιμασιών,
ως Βασιλεύς, ευρίσκετο, συνεχώς, εν μέσω των στρατιωτών μας οι οποίοι εμάχοντο
δια να υπερασπίσουν την αιωνιότητα της Ελλάδος.».
Βαθιά συγκινημένος
και ο τότε Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Μακάριος στο
τηλεγράφημά του προς τον νέο βασιλέα Κωνσταντίνο ανέφερε τα εξής: « Κατόδυνοι
την ψυχήν επί των θανάτω του Βασιλέως Παύλου ολοθύμως δεόμεθα του υψίστου υπέρ
αναπαύσεως Αυτού εν σκηναίς διακίων, απευθύνομεν δε τη υμετέρα Μεγαλειότητι και
τη λοιπή Οικογενεία βαθύτατα συλλυπητήρια, ευχόμενοι ολοψύχως όπως το ευσεβές
Έθνος συνεχίση υπό την Υμετέραν Βασιλείαν την ένδοξον αυτού παρείαν.».
Ο Βασιλέας Παύλος Α’, υπήρξε πραγματικά ο βασιλεύς των καλών ημερών της Ελλάδος. Οι Έλληνες με νοσταλγία αναπολούν τα χρόνια της βασιλείας Του. Στη μνήμη του αειμνήστου Βασιλέως Παύλου Α’, του καλού, όπως ονομάσθηκε από τον ελληνικό λαό, ας ανάψουμε ένα κερί κάνοντας το χριστιανικό μας καθήκον. Είναι ο ελάχιστος φόρος τιμής και ευγνωμοσύνης στην ιερή μνήμη εκείνου του καλού Βασιλέως της πατρίδος μας.
Μετά τιμής,
18 σχόλια:
Άνθρωπος του Θεού ο αείμνηστος Βασιλεύς Παύλος Α'.
Αν ζούσε, ούτε τα Ιουλιανά του 1965 θα είχαν συμβεί, ούτε το κίνημα του 1967. Ο Θεός να αναπαύσει την ψυχή του.
Ντροπής πράγματα η δημοσίευση τέτοιων άρθρων
w
Λυπούμαι για την δημοσίευση παρόμοιων άρθρων.
κ
Η ιστορία έχει καταγράψει τα θετικά και αρνητικά του Παύλου και της Φρειδερίκης. Τα φληναφηματα του κ Βουλγαροπουλου είναι επιεικώς αστεία
@1.23
Ε όχι και κίνημα. Πραξικόπημα το λένε
Δεν είναι ντροπή αλλά τιμή η δημοσίευση άρθρων προς τιμή του Βασιλέα Παύλου. Ας μάθουν ότι ήταν ευλαβέστατος. Δεν απουσίαζε από την Θεία Λειτουργία. Οι σημερινοί Πρόεδροι πηγαίνουν μόνο στις Δοξολογίες ακολουθούντες το πρωτόκολλο.
Ήταν ντροπή άραγε το ότι αυτή την περίοδο παρακολουθούσε αυτός και όλη η οικογένεια κάθε Τετάρτη και Παρασκευή τις προηγιασμένες.
Ως φοιτητής Θεολογίας μας δέχθηκε και μας δεξιώθηκε στο Τατόι και μας μίλησε όσο λίγοι για την αξία της θεολογίας στην ζωή του Έθνους. Θυμάμαι και την Φρειδερίκη η οποία μας είπε «να πάτε στην επαρχία σας έχει ανάγκη. πρέπει και στην επαρχία να υπάρχει κήρυγμα για να φωτισθεί ο λαός.
Ας είναι αιωνία η μνήμη του καλού Βασιλέα Παύλου.
Δημήτριος Αραμπατζίδης
Θεολόγος
Οι σημερινοί ανιστόρητοι που ρίχνουν πέτρες κατά της προσφοράς του Βασιλέα Παύλου ας διαβάσουν από κάποια βιβλιοθήκη γιατί στα ελληνικά έχει εξαντληθεί (τρεις εκδόσεις) τα όσα είχε γράψει η Σοφία της Ισπανίας για την ζωή της στην Ελλάδα. Σε αυτό λέει πολλά για τον πατέρα της Παύλο
Τίτλος: Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ
Συγγραφέας/Δημιουργός: URBANO PILAR
Μετάφραση: ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Ντροπή είναι πολλά και από τα δικά σου σχόλια W.
Όσο υπάρχουν προσωπικότητες παρόμοιες με σένα η κοινωνία που υπερηφανεύεται ότι προχωρά μπροστά στην επιστήμη, στη σκέψη, σε πολλά όμορφα πράγματα, οδεύει προς τα πίσω.
Είσαι του χθες και δεν μπορείς να ζήσεις έστω και το σήμερα.
Προς w: τι σε πείραξε και αντέδρασες έτσι;
«Βασιλεῦ! Εἶσθε μασόνος; Ἀπαντήσατε εἰλικρινῶς. Ἐὰν ὄχι, ὅπως διακαῶς θέλω νὰ ἐλπίζω, ὤ, ὁποία χαρὰ διʼ ἐμὲ καὶ διὰ ὅλον τὸν λαόν. Ἄς ἐκδοθῆ ἀνακοινωθέν. Ἡ συκοφαντία ὅτι τὰ ἀνάκτορα ἐνέχονται εἰς τὸ καταχθόνιον σύστημα θὰ διαλυθῆ καὶ ὁ Ὀρθόδοξος λαὸς θὰ ἀναπνεύση. Ἐὰν ὅμως ναί, τότε πῶς ἐν τῶ Ναῶ θὰ εἴπωμεν: «τοῦ εὐσεβεστάτου Βασιλέως ἡμῶν…»; Βασιλεῦ! Οἱ μασόνοι δὲν εἶνε εὐσεβέστατοι. Ἐκκαθαρίσατε τὴν θέσιν σας».
Πηγή: Χριστιανική Σπίθα, Οκτώβριος 1949, αρ. φ. 99 – Συντάκτης π. Αυγουστίνος Καντιώτης
Η θαρραλέα φωνή του τότε στρατιωτικού ιερέως, στο Β΄ Σώμα Στρατού, π. Αυγουστίνου αναστάτωσε τα ανάκτορα και όλες τις στρατιωτικές και αστυνομικές αρχές
Ο π. Αυγουστίνος εκτός από την ιστορική αυτή «Σπίθα» μίλησε από την ωραία πύλη του τότε στρατιωτικού ναού του αγίου Αθανασίου Κοζάνης, μπροστά σε ανώτατους αξιωματικούς, εναντίον του βασιλέως Παύλου γιατί υπέγραψε βασιλικό διάταγμα υπέρ της μασονίας και απαγόρευσε να ψαλεί το πολυχρόνιο του.
Κινήθηκε διωγμός εναντίον του. Οι μυστικές υπηρεσίες ήταν σε δράση. Τέλος ο βασιλιάς ανακάλεσε το μασονικό έγγραφο και ο διωγμός του ιεροκήρυκα σταμάτησε.
Ομολογίες Κοζανιτών – αυτήκοων μαρτύρων, απόρρητα έγγραφα και φωτογραφικό υλικό από τον διωγμό περιέχονται στο βιβλίο: «ΜΙΑ ΖΩΝΤΑΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ο π. Αυγουστίνος Καντιώτης στην Κοζάνη» Νο2, (σελ. 40-64)
Είναι άλλο πράγμα το αν ήταν ο Παύλος καλός άνθρωπος και άλλο το αν ήταν καλός βασιλιάς.
Το πρώτο το ξέρει ο Θεός ο οποίος θα αποδώσει και δικαιοσύνη, το δεύτερο το έχει καταγράψει και το μελετά η ιστορία.
Ποιος ήταν ακριβώς ο ρόλος του στην ιστορία της Ελλάδας και πόσο ωφέλησε ή έβλαψε η παρουσία του την Ελλάδα, ποιος ήταν ο ρόλος της Φρειδερίκης, ποιος ήταν ο ρόλος του διαδόχου του Κωνσταντίνου στα γεγονότα των δεκαετιών που ακολούθησαν, το έχει καταγράψει η ιστορική μνήμη και δεν αλλάζει, πλέον.
Καλό θα είναι να μην θεοποιούμε ανθρώπους (ακόμα και βασιλιάδες) και να είμαστε έτοιμοι να τους δούμε όπως πραγματικά ήταν, με τα καλά τους και τα καλά τους, χωρίς υπερβολές, μονομανίες και φανατισμούς.
Χ.
Αν ήταν μασώνοι για όσους έχουν πει τότε όλη η Ελλάδα θα ήταν μασώνοι. Για μια ολόκληρη εποχή η λέξη μασώνος ήταν βρισιά και πολλούς είχαν κοσμήσει ακόμα και δεσποτάδες και παπάδες. Ο Παύλος ήταν Χριστιανός Βασιλέας. Μακάρι οι από Στασινόπουλο και δώθε πρόεδροι να είχαν κάτι από την ευσέβεια του Παύλου.
Σήμερα, μετά την παρέλευση τόσων δεκαετιών, μπορούμε να αποτιμήσουμε νηφάλια την περίοδο της Βασιλείας Παύλου, όταν η Ελλάς έβγαινε από τις στάχτες της Τριπλής Ξενικής Κατοχής και της Κομμουνιστικής Ανταρσίας....
Πάντως είναι περίεργο, να έχουν οι Ελληνες γενικώς θετική γνώμη για τους Βυζαντινούς Αυτοκράτορες, και αρνητική γνώμη για τους Βασιλείς των τελευταίων 200 χρόνων.
Μήπως εξετάζουμε τα πράγματα με πολλή αυστηρότητα ;
Αναστάσιε σε θυμάμαι από το φοιτητικό οικοτροφείο στην Πάτρα. Θα παρακαλούσα το Blog σου να κρατήσει ένα επίπεδο και να μην γίνεται οχήμα παρωχημένων πολιτειακών αντιλήψεων. Αρκετά πλήρωσε η Ελλάδα με τον εμφύλιο και τη δυναστεία, ας προχωρήσουμε μπροστά.
Με πολύ αγάπη και εκτίμηση ένας παλιός οικότροφος.
Πάντως για το κατάντημα της σύγχρονης Ελλάδας ,μετά την "μεταπολίτευση", μόνο ο Βασιλικός θεσμός δεν ευθύνεται. Όταν όλοι οι ανώτατοι μεταπολιτευτικοί άρχοντες είναι "προϊόντα συναλλαγής", για ποιούς θεσμούς και ποιά ενότητα μιλάμε; Τουλάχιστον ο Βασιλικός θεσμός ,έστω και για να στηριχθεί (αν θέλουμε να μιλήσουμε με ακραία ιδιοτελή γλώσσα) θα στήριζε εξ ανάγκης την εκκλησία και δεν θα επέτρεπε τους σύγχρονους διωγμούς. Όσο για τις αστοχίες του Κωνσταντίνου, ας απολογηθούν οι πολιτικοί που απαιτούσαν από ενα 25 χρονο παιδί την ωριμότητα και την εμπειρία των λευκασμένων γερόντων, την οποία ουδέποτε απέκτησαν και αυτοί. Η άρνηση της προσφοράς της βασιλείας στον τόπο ,δείχνει μόνο μικρότητα και κόμπλεξ. Τους αρέσει δεν τους αρέσει ο Κωνσταντίνος ο Α απελευθέρωσε τα Ιωάννινα και τη Θεσσαλονίκη και επί Παύλου ,απελευθερώθηκαν τα Δωδεκάνησα
Είδα τα σχόλια και με παρέσυραν να διαβάσω να δω τι γράφουν για τον Παύλο. Η κριτική δεν μπορεί να γίνει για ανθρώπους που έφυγαν προ λίγα χρόνια. Ούτε η ιστορία μπορεί να γραφεί με αντικειμενικότητα. Οι χαρακτηρισμοί είναι εκτός πραγματικότητας. Κάθε ελεύθερος άνθρωπος μπορεί να έχει άποψη αλλά ας κρατάει και μια πισινή. Ας περιμένουν να ανοίξουν αρχεία και δημοσιευθούν ντοκουμέντα.
Από όσα γνωρίζω πιστεύω και εγώ ότι ο Παύλος αγωνίστηκε για την Ελλάδα. Λάθη θα έκανε όπως όλοι μας, όχι όμως τραγικά.
Από πολλούς ακούω πικρές κουβέντες για τον ρόλο της Φρειδερίκης. Για εμένα που επιθυμούσα την Ελλάδα εκτός ισχύος Μόσχας την θεωρώ ηρωίδα που αναπτέρωσε το ηθικό των στρατευμένων και με την παρουσία της στην Κόνιτσα και την μάχη εκεί φρόντισε η Ελλάδα να παραμείνει ελεύθερη.
Ο ένας νιώθει ντροπή και ο άλλος λυπάται για την δημοσίευση τέτοιων άρθρων. Ας αιτιολογήσουν το συναίσθημα τους και την επιθετική τους διάθεση. Καλές οι κριτικές όταν όμως αιτιολογιούνται.
Δημοσίευση σχολίου