5 Οκτωβρίου, ημέρα των εκπαιδευτικών
O δάσκαλος είναι ο ποιητής του
ανθρώπου. Με την ίδια κυριότητα που ο ποιητής του κόσμου είναι ο Θεός. Χωρίς το
δάσκαλο το πνεύμα που πνέει θα παραπόμενε άψυχος άνεμος. Γαρμπής, δηλαδή,
πουνέντες σοροκάδα και παγωμένος Σκίρωνας. Και θα φυσούσε μάταια στις άκριες
των βουνών στις φυλλωσιές, στα συστήματα των υδάτων.
Αν έλειπαν οι δάσκαλοι, η γη μας
θά ‘ταν τυφλή. Και το σύμπαν ανυπόστατο.
…
Έτσι ορίζεται ο λόγος και η τιμή
του δάσκαλου. Το τιμολόγιο όμως με το οποίο κοστολογούν το έργο του οι εξουσίες
και οι αρχές πρώτα και ύστερα το άκριτο πλήθος είναι αλλιώτικο. Αλίμονο!
Άχρηστο για τις εφορίες.
Περιγράφω το σημείο που κράτησε η ακηδία, η παραχάραξη, η στρέβλωση, η τυποποίηση, ο ευτελισμός. Και κάμανε το κακό.
Έτσι, ενώ η δουλειά του δάσκαλου
είναι να τεχνουργεί ανθρώπους• ενώ αναλώνεται τίμια να ετοιμάζει πλάσματα που
θα ζήσουν όχι στη φύση αλλά στον πολιτισμό, όχι στη ζούγκλα αλλά στην πόλη• ενώ
όλοι οι άνθρωποι που πλάθει ο δάσκαλος κάνουν ο καθείς το δικό του επάγγελμα,
και είναι ο καθείς μία ψηφίδα στο ενιαίο ψηφιδωτό της οικονομίας της αγοράς της
πολιτείας, εμείς με τον καιρό εχάσαμε τον ιδρυτικό χαρακτήρα της λειτουργίας
του δάσκαλου. Και τη δουλειά του την επήραμε σα μία από τις πολλές δουλειές των
ανθρώπων. Ένα επάγγελμα ρουτίνας. Μια μονάδα εργασίας όμοια με τις άλλες
βλέπουμε και στο δάσκαλο.
Εξεχάσαμε, δηλαδή, ότι στο
ψηφιδωτό των επαγγελμάτων ο δάσκαλος δεν είναι η μια ψηφίδα ανάμεσα στις άλλες.
Αλλά είναι ο καλλιτέχνης νους ο κοσμητικός και ο επόπτης που φιλοτεχνεί
ολόκληρο το ψηφιδωτό.
Δημιουργεί, δηλαδή, ανθρώπους
κατά την έννοια ότι τους αποσπά από τη δικαιοδοσία του φυτού και του ζώου. Και
τους υψώνει στην οντολογική μοναδικότητα του νοήμονος πλάσματος.
Γιατί αυτή είναι η δουλειά του
δάσκαλου. Να δουλεύει το μυαλό, όπως ο καλαντζής δουλεύει το καλάι. Και να
παράγει ανθρώπους όπως ο χαλκιάς κατασκευάζει χαλκώματα. Ενώ όλοι οι άλλοι χρησιμοποιούν
το μυαλό τους σαν όργανο και παράγουν προϊόντα. Όλα δευτερογενή, και για του
βίου τη μηχανή. Βιομηχανία, πες.
…
Σήμερα φτάσαμε στην αμμοποίηση
των βουνών. Δάσκαλος πια ημπορεί να γίνεται ο καθένας, όμοια όπως ο καθένας
ημπορεί να γίνεται αρβυλοποιός, αιγογαλακτοπώλης, λεμβούχος, χατζής,
μελισσοκόμος, μαγειροϋπάλληλος, αεριτζής, εντεροπώλης, λουλουδάς ή πετροκόπος.
Ξεχάσαμε, δηλαδή, ότι ο δάσκαλος
από την άποψη της σπουδαιότητας και της ευθύνης είναι ένας εργάτης στο επίπεδο
του νομοθέτη, του φύλακα στρατηγού, του κυβερνήτη, του γιατρού σωτήρα.
Ακριβέστερα είναι ένα σκαλί πάνω
από όλους αυτούς. Γιατί ο δάσκαλος είναι ο πυρφόρος της γνωστικής συνείδησης. Η
λειτουργία που τελεί είναι θεία.
Πηγή: «Ίδε ο δάσκαλος», στο Δ.
Λιαντίνης, Τα Ελληνικά, εκδ. Βιβλιογονία, σ. 13
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου