Καρποφορία του Αγίου Πνεύματος
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π.
Αυγουστίνου Καντιώτου
«Ὁ γὰρ καρπὸς τοῦ Πνεύματος ἐν πάσῃ ἀγαθωσύνῃ καὶ δικαιοσύνῃ καὶ ἀληθείᾳ»
(Ἐφ. 5,9)
Χθές, ἀγαπητοί μου, ἑορτή· σήμερα πάλι ἑορτή. Χθὲς ἡ Πεντηκοστή, ἡ ἡμέρα
γενεθλίων τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας· σήμερα ἡ ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Πνεύματος, τοῦ ἑνὸς
τῶν Προσώπων τῆς ἁγίας Τριάδος. Γιὰ τὸ πανάγιο Πνεῦμα ὁμιλεῖ ὁ ἀπόστολος τῆς ἡμέρας·
«Ὁ καρπὸς τοῦ Πνεύματος» εἶνε, λέει, «ἐν πάσῃ ἀγαθωσύνῃ καὶ δικαιοσύνῃ καὶ ἀληθείᾳ»
(Ἐφ. 5,9). Γιὰ τὸ πανάγιο Πνεῦμα ἡ ὑμνολογία λέει σήμερα τὰ ὡραιότερα
τροπάρια. Γιὰ τὸ πανάγιο Πνεῦμα μίλησαν οἱ μεγάλοι πατέρες τῆς Ἐκκλησίας
μας καὶ ἰδιαιτέρως ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος. Γιὰ τὸ πανάγιο Πνεῦμα λοιπὸν
ἂς ψελλίσουμε κ᾽ ἐμεῖς σὰν νήπια λίγες λέξεις στὴν παροῦσα ἑορτή.
* * *
Δύο, ἀδελφοί μου, εἶνε οἱ πραγματικότητες, δύο οἱ συνθῆκες, δύο τὰ στοιχεῖα
τῆς ζωῆς μας· ἡ ὕλη καὶ τὸ πνεῦμα.
Ὕλη εἶνε ὅ,τι βλέπουμε, ὅ,τι συλλαμβάνουμε μὲ τὶς πέντε αἰσθήσεις. Ὕλη εἶνε ἡ γῆ ποὺ πατοῦμε καὶ ἡ θάλασσα ποὺ βλέπουμε, τὰ βουνὰ καὶ οἱ κάμποι, οἱ ποταμοὶ καὶ οἱ λίμνες, τὰ δέντρα καὶ τὰ φυτά, τὰ ζῷα καὶ τὰ ψάρια, οἱ πέτρες καὶ τὰ μέταλλα.
Ὕλη εἶνε καὶ ὁ ἄνθρωπος ὡς πρὸς τὸ σῶμα, ποὺ ἀποτελεῖ τὸ εὐτελέστερο μέρος του. Ἂν τὸ ζυγίσουμε, εἶνε μερικὰ κιλά. Ἂν τὸ ἀναλύσουμε στὸ χημεῖο, ἀποτελεῖται ἀπὸ ὡρισμένα συστατικὰ – χημικὰ στοιχεῖα (ἀσβέστιο, ἄνθρακα, λίπος, φώσφορο, σίδερο, νερὸ κ.λπ.).Ἀλλ᾽ ὅσο εἶνε βέβαιο ὅτι ὑπάρχει ὕλη –καὶ ποιός τὸ ἀμφισβητεῖ;–, ἄλλο τόσο καὶ περισσότερο βέβαιο εἶνε ὅτι ὑπάρχει πνεῦμα. Τὸν τελευταῖο καιρὸ καὶ ἡ ἴδια φυσικὴ ἐπιστήμη ἀκοῦμε νὰ ὁμιλῇ γιὰ κάτι ἄλλο διαφορετικὸ ἀπὸ τὴν ὕλη· ὁμιλεῖ γιὰ ἀντι-ύλη. Λέγοντας βέβαια ἀντι-ύλη δὲν ἐννοεῖ πνεῦμα· ὄχι, στὸν ὑλικὸ κόσμο ὑπάγεται καὶ ἡ ἀντι-ύλη· τὸ ὅτι ὅμως στὴν ὑλόφρονα ἐποχή μας οἱ ἔρευνες τῶν ἐπιστημόνων δὲν περιορίζονται στὸν ὑλικὸ κύκλο τῶν αἰσθήσεων, ἀλλὰ στρέφονται τώρα καὶ στὸ πεδίον ποὺ ἐκτείνεται πέρα ἀπὸ τὸν αἰσθητὸ κόσμο, δὲν εἶνε ἄνευ σημασίας, κάτι ὑπαινίσσεται.
Τὸ ἱερὸ καὶ ἅγιο Εὐαγγέλιο πάντως, ὄχι μὲ ὑπαινιγμοὺς ὅπως ἡ ἀνθρώπινη ἐπιστήμη, ἀλλὰ μὲ τὴν αὐθεντία τῆς θείας ἀποκαλύψεως καὶ μὲ πᾶσαν βεβαιότητα, ὄχι ἐμμέσως καὶ σκιωδῶς ἀλλὰ σαφέστατα καὶ μὲ πλήρη διαύγεια, κηρύττει τὴν ὕπαρξι πνεύματος (μὲ μικρὸ πῖ) καὶ Πνεύματος (μὲ πῖ κεφαλαῖο)· διότι ὑπάρχει πνεῦμα (μὲ μικρὸ πῖ), πνεῦμα κτιστό, καὶ Πνεῦμα (μὲ πῖ κεφαλαῖο), ἄκτιστο, Πνεῦμα Θεοῦ, δηλαδὴ τὸ πανάγιο Πνεῦμα.
Τὴν ἀλήθεια ποὺ ἀποκαλύπτει τὸ Εὐαγγέλιο ἔρχονται κ᾽ ἐνισχύουν δύο μαρτυρίες· ἀπ᾽ τὸ ἕνα μέρος ἐνδείξεις ποὺ προσάγει ἡ ἀληθινὴ ἐπιστήμη μὲ τὴν εὐσυνείδητη ἐργασία τιμίων ἐπιστημόνων, καὶ ἀπὸ τὸ ἄλλο μέρος ἐνδείξεις ποὺ προσάγει ἡ ἴδια ἡ ζωή μας. Γιὰ τὶς ἐνδείξεις τῆς ἐπιστήμης δὲν εἶμαι ἁρμόδιος νὰ σᾶς μιλήσω· ὑπάρχουν πρὸς τοῦτο ἄξιοι σκαπανεῖς τῶν ἐπιστημῶν ποὺ μποροῦν νὰ τὸ κάνουν. Ἐγὼ θέλω νὰ μιλῶ μὲ τρόπο ἁπλό, ὥστε νὰ μὲ κατανοῇ καὶ ὁ ὀλιγογράμματος.
* * *
Ὁ ἄνθρωπος, ἀδελφοί μου, ὅπως ἔχει σῶμα ποὺ ἀποτελεῖται ἀπὸ ὕλη, ἔτσι ἔχει
καὶ πνεῦμα, ἔχει δηλαδὴ ψυχὴ ἀθάνατη. Τὸ σῶμα εἶνε ὁρατό, ἡ ψυχὴ εἶνε ἀόρατη.
Ὑπάρχουν ὅμως μερικὲς ἐκδηλώσεις τῆς ψυχῆς ποὺ μαρτυροῦν τὴν ὕπαρξί της.
Ποιές ἐκδηλώσεις δείχνουν τὴν ὕπαρξι
ψυχῆς – πνεύματος; Τέτοιες ἐκδηλώσεις εἶνε π.χ.·
• ἡ σκέψι, ἡ διανόησις, μὲ τὴν ὁποία ὁ ἄνθρωπος
συλλέγει γνώσεις, συνδέει τὰ ὅμοια, διαχωρίζει τὰ ἀνόμοια, ἐπεξεργάζεται
δεδομένα, ἐξάγει συμπεράσματα, ἀποταμιεύει πεῖρα, λύνει δύσκολα προβλήματα ὅπως
ὁ Ἀρχιμήδης, κατευθύνει γενικὰ τὴ ζωή του·
• ἔπειτα ἡ φαντασία, μεγάλη δωρεὰ τοῦ
Θεοῦ μὲ τὴν ὁποία δημιουργοὶ συλλαμβάνουν νέες μορφὲς καὶ Νεύτονες ἀνακαλύπτουν
νόμους·
• ἀκόμα ἡ συνείδησι, ἡ ὁποία μὲ τὴν ἐπιδοκιμασία
ἢ τὴν ἀποδοκιμασία της τρέπει τὴν διάθεσι ἢ πρὸς τὴν γαλήνη τοῦ ἀθῴου ἢ πρὸς τὴν
ταραχὴ καὶ τὶς τύψεις τοῦ ἐγκληματία·
• ἐπὶ πλέον τὰ ὄνειρα, ποὺ βλέπουμε στὸν
ὕπνο.
Ποιός μπορεῖ νὰ τ᾽ ἀμφισβητήσῃ αὐτά; Εἶνε
λειτουργίες τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου· στὰ ζῷα τέτοιες ἐκδηλώσεις δὲν ὑπάρχουν. Γι᾽
αὐτὸ ὅλοι κατὰ κανόνα δέχονται τὴν ὕπαρξι πνεύματος (μὲ μικρὸ πῖ), ἀλλὰ
λίγοι πιστεύουν στὴν ὕπαρξι Πνεύματος (μὲ πῖ κεφαλαῖο).
Ὅσο ὅμως καὶ ἂν τὸ ἀρνοῦνται οἱ ἄθεοι, ὑπάρχει
καὶ τὸ ἅγιο Πνεῦμα, τοῦ ὁποίου μία ἀκτίνα εἶνε καὶ τὸ πνεῦμα τοῦ ἀνθρώπου. Ἀναλόγως
δὲ τῆς σχέσεώς των μὲ τὸ ἅγιο Πνεῦμα οἱ ἄνθρωποι διακρίνονται, κατὰ τὸν ἀπόστολο
Παῦλο (βλ. Α΄ Κορ. 2,14,16· 3,3), στὶς ἀκόλουθες 3 κατηγορίες.
Πρώτη κατηγορία εἶνε οἱ σαρκικοί, αὐτοὶ
ποὺ βουλιάζουν στὶς αἰσθησιακὲς ἀπολαύσεις καὶ τὴν ἀκάθαρτη ἡδονή, σὲ
φθόνους, φιλονικίες καὶ σχίσματα· ἔμβλημα ἔχουν τὸ γνωστὸ ῥητὸ τῶν ἐπικουρείων
«Φάγωμεν καὶ πίωμεν, αὔριον γὰρ ἀποθνῄσκομεν» (Α΄ Κορ. 15, 32 καὶ Ἠσ. 22,13).
Ἡ δευτέρα κατηγορία εἶνε οἱ ψυχικοί, αὐτοὶ
ποὺ μένουν στὸ ζῳικὸ ἐπίπεδο τοῦ φυσικοῦ ἀνθρώπου χωρὶς ἀνώτερη ἐνατένισι,
περιορίζονται στὸν παρόντα κόσμο, θεωροῦν ἀπόλυτα ἀγαθὰ τὴ γνῶσι, τὴν ἐπιστήμη,
τὴν ὑγεία, τὴν εὐημερία, ὀχυρώνονται πίσω ἀπὸ τὴν αὐτοσυντήρησι, καὶ ἐξαντλοῦνται
στὸν ἀνταγωνισμό.
Καὶ τρίτη κατηγορία –ἐκεῖ ποὺ ὁ ἄνθρωπος
βρίσκει πλέον τὸν προορισμό του– εἶνε οἱ πνευματικοί, αὐτοὶ δηλαδὴ ποὺ ὅπως ἀκοῦμε
σήμερα γίνονται «τέκνα φωτός» (Ἐφ. 5,8), μὲ τὴν τήρησι τῶν θείων ἐντολῶν
καθαρίζονται καὶ δέχονται τὸν φωτισμὸ τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ἀποκτοῦν
«νοῦν Χριστοῦ», μὲ τὴν μετοχὴ στὰ ἱερὰ μυστήρια λαμπρύνονται, καὶ προσδοκοῦν
τέλος τὴν πλήρη ἕνωσι μὲ τὸν οὐράνιο Νυμφίο.
Ἐμεῖς τί εἴμαστε; Σαρκικοὶ καὶ ψυχικοί·
γιὰ νὰ σωθοῦμε λοιπὸν πρέπει νὰ γίνουμε πνευματικοί. Καὶ ποιός λέγεται
πνευματικὸς ἄνθρωπος; Τὸν πνευματικὸ θὰ τὸν διακρίνουμε ὅπως λέει ὁ Κύριος· «ἀπὸ
τῶν καρπῶν αὐτῶν ἐπιγνώσεσθε αὐτούς» (Ματθ. 7,16). Ἡ ψυχοσύνθεσι τοῦ ἀνθρώπου
φαίνεται ἀπὸ τὶς ἐκδηλώσεις του· ἀπὸ τὴν καρποφορία θὰ καταλάβουμε ἐὰν εἶνε
σαρκικός, ψυχικός, ἢ πνευματικός.
Ἰδεώδης πνευματικὸς ἄνθρωπος ἦταν ὁ ἀπόστολος
Παῦλος. Ἦταν κι αὐτὸς προηγουμένως ἕνα ἄγριο δέντρο. Ἀλλὰ ἐμβολιάστηκε· κι ἀπὸ
τὴν ὥρα ἐκείνη ἔγινε δέντρο ἥμερο καὶ καρποφόρο. Ἔλα λοιπόν, ἀπόστολε Παῦλε,
καὶ στὴν παροῦσα γενεά, νὰ μᾶς πῇς ἐκ πείρας ποιοί εἶνε οἱ καρποὶ τοῦ
Πνεύματος, ποιά εἶνε τὰ γνωρίσματα τοῦ πνευματικοῦ ἀνθρώπου. Καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος
ἀπαντᾷ·
Σήμερα στὸν ἀπόστολο τῆς ἡμέρας ἀκοῦμε
ν᾽ ἀναφέρῃ τρεῖς καρπούς· «Ὡς τέκνα φωτὸς περιπατεῖτε· ὁ γὰρ καρπὸς τοῦ
Πνεύματος», λέει, εἶνε «ἐν πάσῃ ἀγαθωσύνῃ καὶ δικαιοσύνῃ καὶ ἀληθείᾳ» (Ἐφ.
5,8-9). Καὶ ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐπεξηγεῖ· «Τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο
καρποφορεῖ στὸν Χριστιανὸ ὄχι ὀργὴ καὶ ἀκαθαρσία καὶ πλεονεξία, …ἀλλά… ἀγαθωσύνη,
ποὺ εἶνε ἀντίθετη μὲ τὴν πικρία καὶ τὴν ὀργή. Καρποφορεῖ δικαιοσύνη, ποὺ εἶνε ἀντίθετη
μὲ τὴν πλεονεξία. Καρποφορεῖ καὶ ἀλήθεια, ποὺ εἶνε ἀντίθετη μὲ τὴν ψεύτικη ἡδονὴ
τῆς ἀκαθαρσίας καὶ σαρκικῆς ἁμαρτίας» (Ἑρμηνεία εἰς τὰς ιδ΄ Ἐπιστολὰς τοῦ ἀπ.
Παύλου, τ. Β΄, ἐκδ. «Ὀρθόδ. Κυψέλη», Θεσσ/νίκη 1990, σ. 462).
Καὶ μία ἄλλη φορά, στὴν πρὸς Γαλάτας ἐπιστολή
του, ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀριθμεῖ ἐννέα καρποὺς τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ποὺ
διακρίνονται σὲ τρεῖς τριάδες· «Ὁ καρπὸς τοῦ Πνεύματος», λέει, «ἐστὶν ἀγάπη,
χαρά, εἰρήνη, – μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, -πίστις, πραότης, ἐγκράτεια»
(Γαλ. 5,22-23). Καὶ ὁ ἅγιος Νικόδημος ὀ Ἁγιορείτης ἐξηγεῖ· «Βάζει πρῶτα ὁ Παῦλος
τὴ ῥίζα ὅλων τῶν καλῶν καὶ ἀρετῶν τὴν ἀγάπη, ἔπειτα τὴ χαρά. Γιατὶ ἐκεῖνος
ποὺ ἀγαπᾷ πάντοτε χαίρεται, ὄχι μόνο ὅταν εὐεργετῆται ἀπὸ τὸν ἀδελφό του, ἀλλὰ
καὶ ὅταν κακοποιῆται ἀπὸ αὐτόν… Και ὅποιος πάλι ἔχει τὴν ἀγάπη καὶ τὴ χαρά, αὐτὸς
εἰρηνεύει στὴν ψυχὴ καὶ τὴν καρδιά, γιατὶ δὲν ταράζεται οὔτε ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς
ἐσωτερικά, οὔτε ἐξωτερικὰ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους ἢ δαίμονες ποὺ τὸν πειράζουν. …Ἡ
μακροθυμία διαφέρει ἀπὸ τὴν πραότητα στὸ ἑξῆς σύμφωνα μὲ τὴ Γραφή, ὅτι “ὁ μὲν
μακρόθυμος εἶνε πλούσιος σὲ φρόνησι» (Παρ. 14,29), ὁ δὲ πρᾶος συγχωρεῖ καὶ
μάλιστα τελείως τὸ σφάλμα ποὺ θὰ τοῦ κάνουν, ὅπως ὁ Μωυσῆς …ποὺ ὠνομάστηκε
πραότερος ἀπ᾽ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους τῆς γῆς (βλ. Ἀρ. 12,1-3). Ἡ χρηστότης εἶναι
πλατύτερη ἀπὸ τὴν ἀγαθωσύνη, γιατὶ ἡ μὲν χρηστότης τοῦ Κυρίου ἁπλώνεται σὲ ὅλους
σύμφωνα μὲ τὸ “χρηστὸς Κύριος τοῖς σύμπασι” (Ψαλμ. 144,9), ἡ δὲ ἀγαθωσύνη τοῦ
Κυρίου εὐεργετεῖ μόνο τοὺς ἀξίους σύμφωνα μὲ τὸ “ἀγάθυνον, Κύριε, τοῖς ἀγαθοῖς”
(Ψαλμ. 124,4). Ὅταν ὁ ἀπόστολος λέει ἐδῶ πίστι, δὲν ἐννοεῖ τὴν ἁπλῆ καὶ σκέτη
πίστι ποὺ γεννᾶται ἐξ ἀκοῆς, ἀλλὰ αὐτὴν ποὺ λέγεται θεωρητικὴ καὶ ἐνυπόστατη,
καὶ ποὺ εἶνε χάρισμα τοῦ ἁγίου Πνεύματος καὶ μετατοπίζει βουνά, ὅπως εἶπε ὁ
Κύριος (Ματθ. 21,21), καὶ πιστεύει ἀδίστακτα ὅτι τὰ ἀδύνατα σὲ ἀνθρώπους εἶνε
δυνατὰ στὸ Θεό (Λουκ. 18,27). Καὶ ὕστερα ἀπ᾽ ὅλα μπῆκε ἡ ἐγκράτεια, ποὺ εἶνε ἀποχὴ
ὄχι μόνο ἀπὸ τὰ ἀπολαυστικὰ φαγητὰ καὶ ποτά, ἀλλὰ κι ἀπὸ κάθε ἄλλο πονηρὸ λόγο
καὶ ἔργο καὶ πρᾶγμα» (Ἑρμην. εἰς τὰς ιδ΄ Ἐπιστ. ἀπ. Παύλου, τ. Β΄, σσ.
336-338).
* * *
Τελείωσα, ἀγαπητοί μου. Σᾶς εἶπα γιὰ τοὺς καρποὺς τοῦ ἁγίου Πνεύματος. ῾Ρίχνοντας
τώρα ἕνα βλέμμα γύρω μας, ἐρωτῶ· Ποῦ εἶνε σήμερα οἱ καρποὶ αὐτοί; Ἔρημος,
Σαχάρα! Ἔλειψαν πιὰ οἱ πνευματικοὶ ἄνθρωποι, ἔμειναν μόνο σάρκες. Ὅταν μιλᾷς
σήμερα στὸν κόσμο περὶ Πνεύματος ἁγίου, εἶνε σὰν νὰ μιλᾷς κινέζικα.
Ὦ Παράκλητε, Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, γονατίζω
καὶ παρακαλῶ· ἐλθὲ Πνεῦμα ἅγιο στὶς οἰκογένειες, στὸ λαό, στὸ στρατό, στὴν
πατρίδα μας, στὰ Βαλκάνια, στὴν ἀνθρωπότητα, ἵνα ἐν εἰρήνῃ πάντες ὑμνοῦμε
Πατέρα, Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα εἰς αἰῶνας αἰώνων· ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου