Ἐκτροπή...
Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ὁ Μ. Βασίλειος ἦταν Ἀρχιεπίσκοπος, καί μέγας
Θεολόγος. Ἔγραφε μέ
καμάρι, πώς, ὅ,τι ἔμαθε
γιά τήν πίστη, τό ὀφείλει
στή γιαγιά του (Ἐπιστολή
204. P.G. 32:752-753). Καί μεῖς τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας (σέ πολλά
θέματα), τή μαθαίνουμε ἀπό τίς γιαγιάδες μας·
ἐρευνώντας, δηλαδή, τό
παρελθόν, καί ὄχι τό
παρόν.
Διαβάζοντας κάποια σχόλια ἀπό τό ἄρθρο μας «Ἱστορία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ»
(anastasios, 4.1.2025), καί
κάποια ἄρθρα (στό
διαδίκτυο) μᾶς προβλημάτισαν· εἴδαμε μιά διαστρέβλωση τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας παραδόσεως στό
θέμα τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.
Ἀπό τόν Ἕβρο μέχρι τήν Κρήτη, τή Ρόδο, καί τήν Κάρπαθο, ἄν ρωτήσουμε τούς προγενεστέρους μας (ἰδού ἡ Ρόδος, ἰδού καί τό πήδημα...), γιά τό τί ἔκαναν μέ τό Μεγάλο Ἁγιασμό, θά μᾶς εἰποῦν: «τήν παραμονή τῶν Φώτων δέν τρώγαμε οὔτε λάδι, γιά νά πιοῦμε ἀνήμερα Μεγάλο Ἁγιασμό». Ἀπό ποῦ τό ἔμαθαν; Ἀπό τούς προγενεστέρους. Καί οἱ προγενέστεροι; Ἀπό τούς προγενεστέρους κ.ο.κ. Λοιπόν; Σάν τί ἄλλο θέλουμε νά δοῦμε, γιά νά πεισθοῦμε ὅτι αὐτή εἶναι ἡ τάξη τῆς Ἐκκλησίας μας;
Ἦταν μήπως ζημία γιά τούς ὀρθοδόξους χριστιανούς, νά πίνουν τό Μεγάλο Ἁγιασμό μέ νηστεία; Ὑπῆρχε μήπως κίνδυνος νά μολυνθοῦν ἤ νά δηλητηριασθοῦν, ὥστε νά ἀποσυνδεθεῖ (!) ἡ νηστεία ἀπό τό Μεγάλο Ἁγιασμό; Καί ὅμως, ἀπό τή μεταπολίτευση (1974) καί μετά, κάποιοι ἄρχισαν νά τήν ἀποσυνδέουν!
Εἶναι οἱ ἴδιοι πού τήν ἀποσυνδέουν καί ἀπό τή Θ. Κοινωνία.
Γιατί, ἄν δεχθοῦν ὅτι ἡ νηστεία-ξηροφαγία τῆς παραμονῆς τῶν Φώτων εἶναι γιά τό
Μεγάλο Ἁγιασμό, θά πρέπει, πολύ περισσότερο, νά δεχθοῦν καί τή νηστεία-ξηροφαγία πρό τῆς Θ. Κοινωνίας. Ἐφευρίσκουν, λοιπόν, τά γνωστά ἐπιχειρήματα, ὅτι π.χ., ἡ νηστεία τῆς
παραμονῆς εἶναι γιά τή γιορτή, καί «ξεφεύγουν». Ὅμως, ἔτσι ὑποβαθμίζουν (!) τήν
ἀξία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ! (Περισότερα: Μικρός καί Μεγάλος Ἁγιασμός. Ἔκδοση 4η.
Θαβώρ 2023).
Ἐν κατακλεῖδι· γιά τό ὅτι, ἡ νηστεία παραμονῆς τῶν Φώτων
σχετίζεται μέ τήν μετάληψη τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ, ἔχουμε ντοκουμέντο· τήν
παράδοση· γιά τό ἀντίθετο ὑπάρχουν μόνο προσωπικές, εὔθραστες ἀπόψεις, ἀλλά ὄχι ντοκουμέντα...
4 σχόλια:
π. Βασίλειε, το ότι υπάρχει σύγχυση στο θέμα του Μεγάλου Αγιασμού δεν φταίμε εμείς, αλλά οι Θεολόγοι με αυτά που λένε στα ραδιόφωνα και στις τηλεοράσεις
Φαίνεται λογική η εξήγηση, ότι η νηστεία της Παραμονής γίνεται για να πιούμε Μεγάλο Αγιασμό ανήμερα των Θεοφανείων.
Ωστόσο γιατί τελείται επίσης Μεγάλος Αγιασμός την Παραμονή, αφού δέν έχουμε νηστέψει την Προ- παραμονή ;
Εάν δέν επιτρέπεται να πιούμε Αγιασμό την Παραμονή, αφού δέν έχουμε νηστέψει, γιατί τελούμε την Ακολουθία του ;
Επίσης, τό παράδειγμα που μάς δίνει η γιαγιά μας καί γενικώς οι προγενέστεροι είναι συνήθως σωστό, αλλά όχι πάντα.
Παραδείγματος χάριν, τον 18ο αιώνα οι άνθρωποι είχαν τη συνήθεια να Κοινωνούν πολύ αραιά, πράγμα που ανάγκασε τον Αγιο Νικόδημο Αγιορείτη να δώσει μάχη καί να γράψει ειδική μελέτη για την συχνή Θεία Κοινωνία, ώστε να τούς πείσει να αλλάξουν νοοτροπία καί να Κοινωνούν συχνότερα.
Αρα λοιπόν, αυτό που έκαναν οι προγενέστεροι είναι συνήθως σωστό, αλλά κάποιες φορές πρέπει να εξετάζεται εις βάθος.
Δε μπορώ να καταλάβω την αδυναμία ορισμένων να δουν το άτοπο της γνώμης πως την παραμονή των φώτων έχουμε αυστηρή νηστεία για να πιουμε τον Μέγα αγιασμό όταν την πρόπαραμονή των φώτων τρώμε κρέας κ την παραμονή των φώτων πίνουμε τον Μέγα Αγιασμό!
. Ή θα μας που ότι ο αγιασμος της παραμονής δεν είναι Μέγας αγιασμός;
Απίστευτες Καταστάσεις!
Γεωργίου Δήμος
Ο αγιασμός μικρός και μεγάλος είναι ίδιος, η ακολουθία αλλάζει.
Δημοσίευση σχολίου