«Μή ὀμόσαι ὅλως»
Ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Mέ ἀφορμή τίς ἀντιρρήσεις πού
πρόβαλαν κάποιοι σχολιαστές στό ἄρθρο «Κατάργηση ὁρκωμοσίας» («anastasios»
11.7.23), προσθέτουμε τά ἑξῆς.
Οἱ Ἱ. Κανόνες ἀπαγορεύουν
τόν ὅρκο στούς ἀρχαίους θεούς, ἐνῶ γιά τόν ὅρκο στό ὄνομα τοῦ Κυρίου, σιωποῦν
(94ος Πενθέκτης). Γιατί; Ὅμως, ἐπιτιμοῦν
τόν ἀθετοῦντα τόν ὅρκο στό ὄνομα τοῦ Κυρίου (64ος Μ. Βασιλείου).
Καί τί ἀκριβῶς ἐννοεῖ ὁ
Κύριος, ὅταν λέει «μή ὀμόσαι ὅλως»; Μήπως δέν ἐννοεῖ αὐτό πού ἐμεῖς ἐννοοῦμε;
Καί ἄρα λέμε πράγματα στόν κόσμο πού ὁ
Κύριος δέν ἐννοεῖ;
Τό «μή ὀμόσαι ὅλως» τό λέει μέ ἀφορμή τήν ἐπιορκία (Μτ.5:33), γιά νά μᾶς προστατεύσει ἀπό τήν ἐπιορκία.
Ἑπομένως, ὅταν πρόκειται νά εἰπεῖς ἀλήθεια,
μπορεῖς νά ὁρκισθεῖς, γιατί δέν κινδυνεύεις ἀπό τήν ἐπιορκία.
Ὁ Ἅγιος Νεκτάριος ὁ Πενταπόλεως μέ βάση τήν Ἁγία Γραφή, ὑποστηρίζει ἀκριβῶς αὐτό τό πρᾶγμα. Γράφει: «Ὁ ἀληθής ὅρκος οὐ μόνον οὐδεμία ἀνευλάβεια ἐπιδεικνύει ἐκ τῆς λήψεως τοῦ θείου ὀνοματος, πρός βεβαίωσιν καί πίστωσιν τῆς ἀληθείας, ἀλλά μάλιστα εὐλάβεια μεγίστη ἐπιδεικνύεται ὑπό πάντων (ἐννοώντας τήν ἐποχή του) κατά τήν προφοράν τοῦ θείου ὀνόματος. Ὅθεν ἐπειδή ὁ διδόμενος ὅρκος φέρει χαρακτῆρα θρησκευτικόν καί ἐπιδεικνύει καί τιμή πρός τό θεῖον ὄνομα, ἐπιτρέπεται!» (Ὀρθόδοξος Ἱερά Κατήχησις, σελ.112).
Ὁ Παῦλος ὅταν εἶπε «μάρτυς μου ὁ Θεός» (Α΄Θεσ.2:5), ὁρκίσθηκε.
Καί ὅρκισε τούς πιστούς στό ὄνομα τοῦ Κυρίου
(Α΄Θεσ.5:27). Καί ὁ Ἄγγελος Κυρίου ὁρκίσθηκε, «ὤμοσεν ἐν τῷ ζῶντι εἰς τούς αἰῶνες τῶν αἰώνων» (Ἀποκ.
10:6). Ἄραγε, ὁ Παῦλος καί ὁ Ἄγγελος
καταφρόνησαν τό «μή ὀμόσαι ὅλως»;
Ἡ Ἁγία Τετάρτη Οἰκουμενική
Σύνοδος, ἔκρινε, ὅτι ἡ χρήση τοῦ ὅρκου ἐπιβάλλεται σέ θέματα σοβαρά. Ἡ Ἁγία Πέμπτη Οἰκουμενική Σύνοδος ἐξέτασε
κληρικούς ἐνώπιον τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελίου· δηλαδή ἐνόρκως! (Μητροπολίτου
Νικοπόλεως Μελετίου. Ἡ Πέμπτη Οἰκουμενική Σύνοδος, σελ. 380, 488,554).
Καταφρόνησαν μήπως οἱ Οἰκουμενικές (!) Σύνοδοι
τό «μή ὀμόσαι ὅλως»;
Ὁ ὅρκος, λοιπόν, ἐπιτρέπεται σέ σοβαρές περιπτώσεις. Διαφορετικά, παραβιάζεται ἡ τρίτη ἐντολή
τοῦ Δεκαλόγου, πού δέν ἐπιτρέπει τή χρήση τοῦ ὀνόματος τοῦ Κυρίου ἐπί
ματαίῳ· σέ πράγματα καθημερινά, ἀνάξια λόγου κ.λ.π. (Ἔξ. 20:7).
Ἄς προσέχουμε, λοιπόν, μήπως ἀπό
τή μιά μεριά, ἀποφεύγουμε τόν ὅρκο, καί ἀπό τήν ἄλλη, ἁμαρτάνουμε,
χρησιμοποιώντας στήν καθημερινή μας ζωή
τό ὄνομα τοῦ Κυρίου ἐπί ματαίῳ. Ἔχουμε συνειδητοποιήσει ὅτι ὁ Κύριος δέν μᾶς ἐπιτρέπει
νά χρησιμοποιοῦμε παντοῦ τό ἅγιο ὄνομά Του;!
10 σχόλια:
Θα παραθέσω, πάτερ μου τους σχετικούς στίχους από την Επί του όρους ομιλία (Ματθ. Ε'):
33 Πάλιν ηκούσατε ότι ερρέθη τοις αρχαίοις, ουκ επιορκήσεις, αποδώσεις δὲ τω Κυρίω τοὺς όρκους σου. 34 Εγὼ δὲ λέγω υμίν μὴ ομόσαι όλως· μήτε εν τω ουρανώ, ότι θρόνος εστὶ του Θεού· 35 μήτε εν τη γη, ότι υποπόδιόν εστι των ποδών αυτού· μήτε εις Ιεροσόλυμα, ότι πόλις εστὶ τού μεγάλου βασιλέως· 36 μήτε εν τη κεφαλή σου ομόσης, ότι ου δύνασαι μίαν τρίχα λευκὴν ή μέλαιναν ποιήσαι. 37 Εστω δὲ ο λόγος υμών ναὶ ναί, ου ου· τὸ δὲ περισσὸν τούτων εκ του πονηρού εστιν.
και θα σας ρωτήσω: από που προκύπτουν οι καινοφανείς σας ερμηνείες;;
Ο λόγος του Κύριου είναι ξεκάθαρος, μὴ ομόσαι όλως!!!
Και προσέξτε και το τέλος: τὸ δὲ περισσὸν τούτων εκ του πονηρού εστιν!!!
Αυτό, το "περισσόν", που είναι "εκ του πονηρού", τι ακριβώς σημαίνει κατά την ερμηνεία σας;;
Τι είναι, λοιπόν, αυτά που μας λέτε;
Που έκανε τέτοιο διαχωρισμό ο Κύριος και δεν το πήραμε είδηση;
Και βάζετε υπεύθυνο των δικών σας αυθαίρετων ερμηνειών τον ίδιο τον Κύριο, λέγοντας "Μήπως δέν εννοεί αυτό πού εμείς εννοούμε;". Αυτός, δηλαδή, που δίνει σε εμάς την εντολή "ο λόγος υμών ναὶ ναί, ου ου” παρουσιάζεται από σας άλλα να λέει και άλλα να εννοεί!!!
Θέλω, δε, να σας θυμίσω και αυτό που λέει ο Κύριος λίγο παραπάνω, στην ίδια περικοπή:
19 Ός εὰν ουν λύση μίαν των εντολών τούτων των ελαχίστων καὶ διδάξη ούτω τοὺς ανθρώπους, ελάχιστος κληθήσεται εν τη βασιλεία των ουρανών...
Ας είμαστε πιο προσεκτικοί...
Στώμεν καλώς!
Γέροντα Βασίλειε,ευχαριστούμε για τις τεκμηριωμένες παρεμβάσεις σας.
(Αγρινιώτης)
πρώτη φορά ακούω τέτοια πράγματα για τον όρκο, και μου φαίνονται σωστά.
Γενικώς δεν συμφωνώ με τις προσεγγίσεις του αρθρογράφου, ως πολύ λεπτολόγες και εξεζητημένες.
Το προκείμενο όμως άρθρο είναι ζουμερό, πυκνό και άριστα τεκμηριωμένο.
Δεν μπορώ να την καταλάβω αυτή την παράμετρο. Ο Κύριος ήταν αυστηρός και είναι στο θέμα του όρκου. Το Ευαγγέλιο είναι ένα.
Αυτό του αγίου Νεκταρίου με βολεύει για να παίρνω όρκο όταν μερικοί δεν με πιστεύουν.
και εγώ διαφωνώ με μερικές απόψεις του π. Βασιλείου, αλλά εδώ μας αφήνει άφωνους, φέρνει σαν επιχείρημα τον Παύλο, τον Άγγελο Κυρίου δυό οικουμενικές σύνοδοι, και κανένας δεν μπορεί να ανατρέψει αυτά τα επιχειρήματα, αλλά μερικοί δεν συνετίζονται
πάτερ Βασίλειε,
σας σέβομαι και σας τιμώ, αλλά νομίζω πως εδώ έχετε λάθος:
Τι λέει το Ευαγγέλιο;
... Επίσης έχετε ακούσει ότι ελέχθη στους προγόνους σας, δεν θα καταπατήσεις τον όρκο σου, αλλά θα τηρήσεις τις υποσχέσεις που με όρκο ανέλαβες...
Εγώ όμως σας λέγω, να μην ορκισθείτε καθόλου ...
Όπως βλέπετε, η εντολή της "μη επιορκίας" ήταν η εντολή του Μωσαϊκού Νόμου, αυτή που ίσχυε και πριν την έλευση του Χριστού, αυτή την οποία ο Χριστός με τα παραπάνω λόγια την αλλάζει.
Προσέξτε το δε. Είναι αντιθετικός σύνδεσμος.
Ο Χριστός λέει: Εγώ, όμως, σας λέω να μην ορκίζεστε καθόλου.
Είναι φανερό ότι ο Χριστός καταργεί την εντολή της "μη επιορκίας" και την αντικαθιστά με νέα εντολή "μη ορκωμοσίας".
Πως μπορεί αυτό να σημαίνει ότι αν πρόκειται να τηρήσεις τον όρκο δεν υπάρχει πρόβλημα;
Γιατί μας επαναφέρετε στον Μωσαϊκό Νόμο, που έλεγε ακριβώς αυτό: αν ορκιστείς, φρόντισε να τηρήσεις τον όρκο σου;
Γιατί δεν αποδέχεστε ότι η εντολή του Κυρίου ήταν απολύτως σαφής και χωρίς εξαιρέσεις, μη ομόσαι όλως!!!
Γιατί δε λέτε αυτό που πραγματικά συμβαίνει;
Ότι, εδώ και πολλά χρόνια, η εκκλησία, προκειμένου να αποφύγει τα χειρότερα και εξαντλώντας την οικονομία της, συμβιβάζεται με την (και λίγο υποτάσσεται στην) πολιτική εξουσία και αποδέχεται τον όρκο σε κάποιες περιπτώσεις, διότι καταλαβαίνει ότι αυτό αποτελεί ισχυρή πίεση προς στον λαό του Θεού να πει την αλήθεια.
Και μέχρι εδώ καλά, δεν θα κρίνω την οικονομία της εκκλησίας και την παράδοσή της (μας)...
Το πρόβλημα δημιουργείται από την συνειδητοποίηση ότι, δυστυχώς, ούτε ο όρκος αποτελεί, πλέον, ισχυρή πίεση στον (κατ' όνομα) λαό του Θεού να πει την αλήθεια. Στα δικαστήρια αποτελεί συνήθη πρακτική το να ψεύδονται οι μάρτυρες ενόρκως. Το ίδιο σε όλες τις ένορκες διαδικασίες. Και μην πείτε πως δεν το ξέρετε...
Γιατί η Εκκλησία δεν αποστασιοποιείται από αυτό;
Η αποδοχή του θρησκευτικού όρκου ευτελίζει αφ' ενός την έννοια του όρκου (λόγω της συνεχούς καταπάτησής του) και αφ' ετέρου την ίδια την εκκλησία που αποδέχεται όλη αυτή τη διαδικασία σε αντίθεση, μάλιστα, με την σαφή εντολή του ευαγγελίου!
Μήπως είναι καιρός να δούμε την αλήθεια χωρίς παρωπίδες;
Μήπως είναι καιρός να πούμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη (τα ναι, ναι και το ου, ου);
Μήπως είναι καιρός να αλλάξει κάτι;
Χ.
Aν ο Απόστολος Παύλος, ὁ Άγγελος Κυρίου, ο Αγιος Νεκτάριος, οι Ἀγιες Σὐνοδοι κάνουν λάθος, τότε και ο π. Βασίλειος κάνει λάθος
Αδελφέ μου 18 Ιουλίου 2023, 12:47 μ.μ., ο Γέροντας διασαφίζει τα πράγματα, άλλο η ψευδορκία κι άλλο η επιορκία. Το συγκεκριμένο θέμα το έθιξε ο Κύριός μας με βάσει την αθέτηση των υποσχέσεων και των ταμάτων που έκαναν οι Ιουδαίοι, το αναφέρει σαφώς πιο πάνω: "ηκούσατε ότι ερρέθη τοις αρχαίοις, ουκ επιορκήσεις, αποδώσεις δὲ τω Κυρίω τοὺς όρκους σου" (Ματ.5:33). Ο Κύριος με το να λέγει: "μὴ ομόσαι όλως", απλά τους απαγορεύει να δίνουν υποσχέσεις στο όνομα του Θεού είτε σε άλλους, είτε για τον εαυτό τους και να μην τις τηρούν.
Για την ψευδορκία τα πράγματα σήμερα τα έχουν απλουστεύσει προς όφελος βεβαίως των ψευδομαρτύρων. Αν κάποιος θέλει να αποφύγει τον όρκο σε δικαστήριο, αρκεί να δηλώσει ότι για λόγους συνειδήσεως, λόγω διαφορετικών πεποιθήσεων αρνείται να ορκιστεί στο Ευαγγέλιο και το θέμα έληξε.
π. Δημήτριος Σαββόπουλος
Δημοσίευση σχολίου