Ὑπό ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ὑπάρχουν δύο εἰδῶν ὅρκοι. Αὐτός πού γίνεται
πρός ἐπίρρωση, ἐνίσχυση τῆς ἀληθείας· «ὁρκίζομαι, ὅτι
αὐτό πού λέω εἶναι ἀλήθεια»· ἐφόσον λέγεται ἡ ἀλήθεια, ὁ συγκεκριμένος ὅρκος
δέν εἶναι πρᾶγμα ἐφάμαρτο. Ὑπάρχει καί αὐτός πού δίνεται πρός ἐπίρρωση, ἐνίσχυση
τῆς ὑποσχέσεως· «ὁρκίζομαι ὅ,τι αὐτό πού σοῦ ὑπόσχομαι,
θά τό κάνω». Καί ἄν δέν τό κάνεις; Ἐπιορκία! Ἕνας
τέτοιος ὅρκος πρέπει νά ἀποφεύγεται.
Αὐτόν, τόν δεύτερο ὅρκο, δίνουν οἱ Πρωθυπουργοί, Ὑπουργοί,
Βουλευτές· ὅτι, δηλαδή, θά τηροῦν Σύνταγμα καί νόμους.
Καί γιατί ὁρκίζονται; Τί θά ἄλλαζε στήν καριέρα τους, ἄν
δέν ὁρκίζονταν;
Δένονται, δεσμεύονται στό ὄνομα τῆς Ἁγίας Τριάδος, ὅτι θά
τηροῦν τό Σύνταγμα καί τούς νόμους τοῦ Κράτους· μέ ἄλλα λόγια:
Δέν θά διαπράττουν ἀνομίες, παρανομίες,αὐθαιρεσίες. Γιά
τόν ἴδιο λόγο ὁρκίζεται καί ὁ Μητροπολίτης (ἔνορκη
διαβεβαίωση) πρίν ἀναλάβει τό τιμόνι τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας· «τηρῶν ἀπαρασαλεύτως
τούς ἱερούς Ἀποστολικούς καί Συνοδικούς Κανόνας καί τάς Ἱεράς
Παραδόσεις· καί ὑπακοήν εἰς τό Σύνταγμα καί τούς νόμους τοῦ Κράτους».
11 σχόλια:
Να καταργηθεί και η ένορκη διαβεβαίωση των Αρχιερέων.
«Εγώ δε λέγω υμίν μη ομόσαι όλως» (Ματθ. 5,34.)
Ο όρκος είναι παράβαση των εντολών του Κυρίου. Οι κληρικοί δυστυχώς αλλά διαβάζουν, άλλα διδάσκουν και άλλα πράττουνε. Διαχρονικό κατάντημα των ρασοφόρων και θεολόγων.
Στην Καινή Διαθήκη και την εκκλησιαστική παράδοση ο όρκος αντιμετωπίζεται με διαφορετικό τρόπο. Ο Χριστός, σε αντιδιαστολή προς τον νόμο της Παλαιάς Διαθήκης και την πράξη των Ιουδαίων, απαγορεύει απόλυτα τη χρήση του όρκου: «Εγώ δε λέγω υμίν μη ομόσαι όλως» (Ματθ. 5,34.) .
Ακόμα διευκρινίζει ότι όρκος είναι όχι μόνο η επίκληση του ονόματος του Θεού, αλλά και η επίκληση οποιουδήποτε άλλου ιερού ονόματος ή πράγματος, επουράνιου ή επίγειου {Βλ. Ματθ. 5,34-7).
Τα λόγια αυτά του Χριστού δεν έχουν μόνο αρνητικό άλλα και θετικό νόημα. Δεν απαγορεύουν μόνο τον όρκο, άλλα και απορρίπτουν το ψέμα. Ο όρκος είναι περιττός, όταν στα χείλη των ανθρώπων το ναι είναι ναι και το όχι όχι.
Την απόλυτη απαγόρευση του όρκου διδάσκουν ομόφωνα οι Πατέρες της Εκκλησίας (Βλ. π.χ, ’Ιουστίνου, Απολογία 1,16,5. Μ. Βασιλείου, Επιστολή 199 (Κανονική) 29, έκδ. Υ. Courtonne, τόμ. 2, σ. 160,PG32,725AB. Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος είς τό άγιον Πάσχα 45,17, PG 36,648Β. Έπη ηθικά 24, PG 37,790. Ισιδώρου Πηλουσιώτου, Επιστολή 1,155, PG 78,288Α.).
Ο Μ. Βασίλειος επισημαίνει ότι ο όρκος απαγορεύθηκε μια για πάντα (Βλ. Μ. Βασιλείου, Κανών 29.).
Στο ερώτημα, πώς μπορεί κάποιος να πείθει τούς άλλους, όταν αποφεύγει τον όρκο, ο άγιος Γρηγόριος ό Θεολόγος απαντά: με τον λόγο και τη συμπεριφορά που θα πιστοποιεί τον λόγο του (Βλ. Γρηγορίου Θεολόγου, Έπη ηθικά, PG 37,940.).
Η επιορκία, όπως και η ψευδορκία, είναι άρνηση του Θεού. Αυτή όμως προϋποθέτει τον όρκο, γιατί δεν μπορεί κάποιος να αθετήσει όρκο που δεν έδωσε (Βλ. Γρηγορίου Νυσσης, Είς Άσμα ασμάτων 13, έκδ. W. Jaeger, Gregorii Nysseni Opera, τόμ.. 8, σ, 371, PG44,1040A).
π. Νικόδημος
Κανένας όρκος για τον χριστιανό υπάρχει το "ναι" και το "όχι" τα υπόλοιπα είναι αντιχριστιανικά και αιρετικά.
Ο όρκος των βουλευτών είναι μια απλή διαβεβαίωση στο προεδρεύοντα γιατί αυτός διαβάζει το κείμενο. Η Αρχιερείς τελούν τον αγιασμό και τίποτα παραπάνω. Στην Κυβέρνηση παίρνουν όρκο επί του ιερού Ευαγγελίου υπό ιερέως ή αρχιερέως. Καλό θα ήταν να καταργηθεί και να δίνουν διαβεβαίωση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Το γιατί πάει η Ιερά σύνοδος στην Βουλή στην εισδοχή των νέων Βουλευτών δεν το καταλαβαίνω. Παρακολούθησα την είσοδο, την τέλεση και την έξοδο των Δεσποτάδων. Το τι ζητούν εκεί ποτέ δεν το κατανόησα όταν ένα μέρος δεν κάνει δεκτό τον θρησκευτικό όρκο.
Να καταργηθεί από παντού ο θρησκευτικός όρκος. Είναι αμαρτία. Ο πνευματικός μου μετά την ορκωμοσία μου στον στρατό μου επέβαλε επιτίμιο. Όχι στον όρκο και για κανένα θέμα.
Κάθε νέα ανάρτηση του π Βασιλείου με πείθει ότι καλώς κατενόησα και διαφώνησα με την προηγούμενη...
Η σημερινή τι θέλει να πει;
W
Ένα ήταν γκάλοπ θα απαντούσα είμαι κατά του όρκου.
Ο π. Βασίλειος δεν μιλάει χωρίς στοιχεία, όπως κάνουν άλλοι, ελπίζουμε να έχει στοιχεία και γι αυτά που λέει για τον όρκο, για να λάβουν την απάντηση οι πολυξερόπουλοι.
π. Βασίλειε μη εισενέγκης ημάς εις πειρασμόν
Ο όρκος δεν έχει πλέον καμία αξιοπιστία όπως και ο λόγος που επικαλούντο κάποια εποχή προ βεβαίωση. Ο όρκος να σταματήσει παντού και το περισσότερο να μην είναι κάποιο παιχνίδι της εκκλησίας για τελετές χωρίς αξία όπως η σύγκλιση την Βουλής.
Δημοσίευση σχολίου