Α ΝΟΥΣ Ι0Σ ΜΟΝΟΛΙΘΙΚΟΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
«Οι οργανωσιακοί σύμφωνα με
τους σύγχρονους αγίους και πατέρες δεν είναι εντός της
ορθοδόξου παραδόσεως», αποφάνθηκε ο κ. Ν. Κ. γενικά και αόριστα. Και, ρηματικά σαν
αποκλειστικός ερμηνευτής Οσίου Πορφυρίου, που τους είχε βάλει απέναντι. Γιατί
τα περί του Οσίου στοιχεία του Καθηγητή γιατρού του αειμνήστου Γεωργίου
Παπαζάχου, που ήταν … «Ζωηκός», δεν μπορεί παρά να είναι διαβλητά !
Από αυτή την οδό οι Χριστιανικές Οργανώσεις
και οι Αδελφότητες στάθηκαν στο πλευρό της Εκκλησίας σε ώρα κρίσιμη ως άλλη
«Φιλική Εταιρία», πνευματική! Κάλυψαν μεγάλο κενό διδαχής, και άλλα,
με προθυμία, σεβασμό, αφοσίωση στη θεσμική Εκκλησιαστική ηγεσία, και συνέδραμαν
το ιερό έργο της ουσιαστικά και δημιουργικά, με ανοιχτό το ενδεχόμενο λάθους,
ανθρώπινο αυτό. Εντελώς άδολα επί του προκειμένου και ανυποψίαστα
μεν, στη διαδρομή όμως, όχι μικρού δε. Και αυτό ήταν η χρήση και διάδοση
διδαχής δυτικότροπης απόκλισης !
Όταν αργότερα -δεκαετία
1960- διαγνώστηκε τι είχε συμβεί, δεν άργησε ν’ αρχίσει μία κίνηση
απεμπλοκής, να πάρει σάρκα και οστά, να φτάσει να γίνει αυτό που
ονομάστηκε και είναι, «Στην Ορθοδοξία στροφή-επιστροφή». Επανάκαμψη στις
ρίζες, τις πηγές, το πνεύμα της Ορθόδοξης Ανατολής, και τη συνακόλουθη
Παράδοση. Με κύρια και χαρακτηριστικά γνωρίσματα και συστατικά, την εμβριθή
μελέτη και σπουδή της ζωής και των έργων των Μεγάλων Πατέρων της
Εκκλησίας, από τούτο την παραγωγή και κατάθεση υψηλού επιπέδου ορθόδοξης
θεολογίας. Τη Λειτουργική, και ευρύτερα λατρευτική ένταση. Την
αναγέννηση και άνθηση της μοναστικής και ασκητικής ζωής κλπ.
****** *** ******
Ταύτα ως συνοπτική εισαγωγή,
ελπίζω ως ένα βαθμό επαρκή, για να δούμε παρευθύς τα δύο πνευματικά κινήματα,
ρεύματα, κύματα, «Χριστιανικές Οργανώσεις», και, «Στην Ορθοδοξία
Στροφή-Επιστροφή» και αλλιώς, από εκδοχές και εκτιμήσεις δια
χειρός όχι τυχαίων υπογραφών.
Α. «Χριστιανικές Οργανώσεις και
Αδελφότητες»-αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτό της «Ζωής».
Το όνομα δε χρειάζεται την
παραμικρή σύσταση, παρά μόνο την απλή σημείωση, ότι και αυτά γράφονται
στο γνωστό «Καταφύγιο Ιδεών». Και αποτελούν ad hoc και de facto έντιμη και αποκαλυπτική μαρτυρία
και μιας άλλης εκεί ατμόσφαιρας και
πορείας.
Β. «Στην Ορθοδοξία Στροφή-Επιστροφή».
Είναι. «Μια κατά γράμμα απομίμηση της τεχνοτροπίας και των τύπων εκφράσεως του βυζαντινού παρελθόντος»-Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης, ο κορυφαίος ορθόδοξος θεολόγος του 20ου αιώνα.
2. «Όλο αυτό το τρέξιμο, είτε στο Βυζάντιο, είτε στη Φιλοκαλία, είτε στην Πάτμο, είτε στις εικόνες κάνει την Ορθοδοξία να φαίνεται σαν ένα σούπερ μάρκετ. Ο καθένας διαλέγει αυτό που θέλει: Την εποχή, το στυλ και την αναγνώριση … Ό, τι είναι ουσιώδες στην Ορθοδοξία, το «εν ου εστί χρεία», το σημαντικό και το πολύτιμο, αφήνεται, κατά τη γνώμη μου, στην άκρη του δρόμου-δε διαθέτει στυλ … Το δράμα της Ορθοδοξίας είναι πως δεν είχε μια Αναγέννηση, αμαρτωλή μεν, ωστόσο απελευθερωτική από την ιερότητα. Έτσι ζούμε σε ανύπαρκτους κόσμους: Στο Βυζάντιο, στους Ρως, οπουδήποτε αλλού, αλλά όχι στην εποχή μας».- π. Αλέξανδρος Σμέμαν, «Ημερολόγιο», σ.43, σ.340-
Να κλείσουμε όπως αρχίσαμε
με Χρήστο Γιανναρά, εκτιμητή της ατμόσφαιρας, αλλά και επικριτή πολλών του
πρώτου κύματος από τη μια. Δυναμική προωθητική μηχανή ανάπτυξης,
μορφοποίησης, περάσματος στο δεύτερο κύμα, από την άλλη. Στο βαρυσήμαντο βιβλίο
του, «Ορθοδοξία και
Δύση στη Νεώτερη Ελλάδα», διαπιστώνει, καταθέτει, ομολογεί για το
δεύτερο, κάθε άλλο παρά ευτυχής. «Δεν άγγιξε, που θα πει, δεν επηρέασε, την Ακαδημαϊκή
Θεολογία αυτή η ιστορία, ούτε τη Θεσμική Εκκλησιαστική Ηγεσία, ούτε την
Ελληνική Επιστήμη και Διανόηση, ούτε την Πολιτική και Κοινωνική της χώρας
ηγεσία, ούτε η ευρύτερη ελληνική κοινωνία». Αυτό είναι το πνεύμα του
κειμένου του-δεν έχω αυτή την ώρα στις Σπέτσες το βιβλίο για να κάνω τη
σχετική λέξη προς λέξη παράθεση και παραπομπή. Επιφυλάσσομαι αυτοτελώς
στην πρώτη ευκαιρία.
****** ***
******
Κλείνω με το μεγάλο συν της
«Στροφής-Επιστροφής στην Ορθοδοξία», την παραγωγή και κατάθεση υψηλού
επιπέδου ορθόδοξης θεολογίας και τα λοιπά…». Αλλά και το ομολογημένο, όχι μικρό
πλην. «Δεν άγγιξε, που θα πει δεν επηρέασε, δεν ανέβασε «λίγο ψηλά, λίγο
ψηλότερα» πνευματικά, χριστιανικά, ορθόδοξα την ευρύτερη ελληνική κοινωνία». Αντί
για όλα τα άλλα είναι καλύτερα να ερευνήσουμε το γιατί ! Ενδέχεται να μην ήταν
αυτό που είχε ανάγκη η σημερινή κοσμογονική εποχή.
Αθανάσιος Κοτταδάκης
Υ.Γ. * “Combattimento spirituale”
του Θεατίνου μοναχού Lorenzo Scupoli, και, «Exercizi Spirituali di S. Ignazio Loyola”, του
Ιησουίτη μοναχού Giovanni Pietro Pinamonti».
15 σχόλια:
Ύστερα λένε πως φταίει ο φονιάς....
Δεν είναι λόγια αλλά θέσεις σπουδαίων Θεολόγων τα όσα παραθέτει το άρθρο.
Συγχαρητήρια για την παρουσίαση-απάντηση.
Όποιες και να είναι οι αφορμές ο φονιάς πάντα φταίει. Ας σταματήσει η βεντέτα. Πρέπει να έλθει ο σασμός.
Με θλίψη στα σχόλια ανακάλυψα έναν άλλο κ. Νούση από αυτόν που υπέθετα εκ των κειμένων του. Σχόλια επιθετικά, προσβλητικά, αναιδή(;).
Δεν εννοώ ότι δεν θα έπρεπε να υπερασπιστεί τις θέσεις του αλλά το ύφος με το οποίο το κάνει με εκπλήσσει πραγματικά!
Το να αντιμετωπίζει με κοσμιότητα τους διαφωνούντας είναι δείγμα εσωτερικής ανωτερότητας.
Το να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να κάνει λάθος είναι ακόμα καλύτερο ως στάση ζωής. Αφήνει περιθώρια στο Θεό να του τα υποδείξει. Αντιθέτως οι απόλυτες βεβαιότητες δυσκολεύουν κάθε πιθανότητα αλλαγής.
Με φιλική διάθεση
γδμ
Ότι και να γράψεις ο φανατισμός τους έχει σκοτίσει το μυαλό. Δεν μπορούσα να διανοηθώ πως και σήμερα υπάρχουν ορισμένοι με θέματα που πλέον η εκκλησία τα έχει ξεπεράσει. Καλή η απάντησή σας και υπερκατοχυρωμένη.
https://anastasiosk.blogspot.com/2023/11/blog-post_632.html?m=1
Πρώτη φαπα
Με αγάπη Χριστού και όχι με φάπες ‘’εκκλησιαστικού’’
https://anastasiosk.blogspot.com/2020/07/blog-post_363.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2016/08/blog-post_71.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2020/08/blog-post_62.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2022/04/blog-post_44.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2021/07/blog-post_516.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2022/08/t-25.html
https://anastasiosk.blogspot.com/2021/10/blog-post_86.html
Από την φρασεολογία σας κ. Ν. Κ δείχνει το ήθος σας ως χριστιανός. Μήπως είστε εβραίος; ή τζιχαντιστής;
Ντροπή στον κ.Νούση για τον τρόπο που εκφράζεται.
Την ευθύνη για τις λέξεις χαμαιτυπείου τις έχε ο διαχειριστής και όχι κάθε αναιδείς που γράφει εδώ μέσα. Ας κάνει λογοκρισία.
Γιάννης Παπαδημητρίου
Ποια ακριβώς φρασεολογία;
Στήν ιστορική αναδρομή που επιχειρεί το άρθρο, στην εισαγωγή, θα πρέπει να προστεθεί καί η έλευση τού Οθωνα στην Ελλάδα μαζί με την συνοδεία του από Βαυαρούς.
Τότε έγινε διωγμός των Ορθοδόξων Κληρικών, έκλεισαν Μοναστήρια, κατασχέθηκαν καί δημεύθηκαν οι περιουσίες τους καί διώχθηκαν οι μοναχοί.
Το Προτεσταντικό καί Παπικό πνεύμα που επεκράτησε στο νέο Ελληνικό Κράτος δημιουργησε φαινόμενα σαν του Απόστολου Μακράκη καί κατόπιν, στις αρχές του 20ου αιώνα, σάν παρεπόμενο της κατάστασης έγινε η δημιουργία της "Ζωής".
Αν είχε μείνει ο Καποδίστριας ως Κυβερνήτης καί οι διάδοχοι του ήσαν Ορθόδοξοι σάν αυτόν, είναι πολύ πιθανόν να μήν είχαν δημιουργηθεί καθόλου οι Οργανώσεις, διότι δέν θα υπήρχε στην Κοινωνία το ανάλογο πνεύμα.
Ο αξιότιμος και έγκριτος Θεολόγος-συγγραφέας κ. Αθ. Κοτταδάκης, στο άρθρο του αυτό κ. 10,55 δεν πραγματοποιεί ιστορική αναδρομή περί των Ορθοδόξων Χριστιανικών Αδελφοτήτων, αλλά παρουσιάζει αναφορές συγχρόνων περί των Αδελφοτήτων. Όταν από εσάς μπαίνει το ΑΝ τα πάντα είναι μετέωρα και αμφισβητήσιμα.
Ο έγκριτος Θεολόγος-συγγραφέας και Ιεροκήρυξ κ. Σταύρος Μποζοβίτης έχει δημοσιεύσει Θεολογική μελέτη, που αποδεικνύει και διαψεύδει το ΑΝ το υποθετικό από εσάς, τεκμηριώνοντας ότι οι Αδελφότητες δεν είναι νεωτερισμός μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά μια συνέχεια της Ορθοδόξου παραδόσεως με αποδείξεις περί αυτού, στο περισπούδαστο βιβλίο του: ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΖΩΝΤΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ. Το βιβλίο επεξεργάζεται το γνωστό και πάντα επίκαιρο από καλοθελητές θέμα, κάνει αναίρεση των κατηγοριών κατά των αδελφοτήτων και τεκμηριώνει τις θέσεις του ιστορικά και εκκλησιολογικά, με τρόπο που πείθει κάθε αντικειμενικό αναγνώστη.
Σας παραθέτω τον επίλογο, με τον οποίο κλείνει το βιβλίο:
«Ώρα τελικής ευθύνης
Ένας επίλογος σ’ αυτήν εδώ την ιδιότυπη εργασία ίσως θα απαιτούσε μια ανακεφαλαίωση των σημαντικότερων σημείων και συμπερασμάτων μας.
Αντί όμως γι’ αυτό, αντί μιας ψυχρής αριθμήσεως των τελικών κρίσεων, θα προτιμήσουμε να μείνουμε στην ατμόσφαιρα του χρέους στο παρόν και στην εναγώνια ενατένιση του επερχομένου σκοτεινού μέλλοντος. Για να συνειδητοποιήσουμε καλύτερα πού βρισκόμαστε και προς τα πού πορευόμαστε.
Και επομένως…
Στην κατ’ εξοχήν κρίσιμη αυτή καμπή της ιστορίας είναι αναγκαίο να εννοήσουμε ότι δεν υπάρχει πλέον καιρός για αντεγκλήσεις μεταξύ μας. Μεταξύ όλων μας οι οποίοι αξιωθήκαμε να δεχθούμε το βασιλικό Χρίσμα του Αγίου Πνεύματος στα μέτωπά μας και να μετέχουμε κατά την ανερμήνευτη βουλή και συγκατάβαση του Δημιουργού μας στο πανάχραντο Σώμα του ζώντος Χριστού.
Κληρικοί και λαϊκοί, Ενορίες, Μοναστήρια και Αδελφότητες έχουμε ελεηθεί απείρως από την άπειρη αγάπη του ελεήμονος Θεού να συμμετέχουμε στην πορεία του λαού του Θεού διά μέσου της ερήμου του αποστατημένου κόσμου. Δεν είμαστε κριτές αλλήλων. Αλλά αλλήλων σύνδουλοι και αλλήλων μέλη.
Μέσα στο σύγχρονο «κατακλυσμό της αμαρτίας» οφείλουμε να κρατάμε σφιχτά τα χέρια μεταξύ μας, ενισχύοντες, παρακαλούντες αλλήλους «καθ’ εκάστην ημέραν άχρις ού το σήμερον καλείται, ίνα μη σκληρυνθή τις» εξ ημών «απάτη της αμαρτίας» (Εβρ. γ΄ 13).
Η Ορθοδοξία είναι ζωντανός οργανισμός και σε κάθε εποχή μπορεί να δίνει τη μαρτυρία της χρησιμοποιώντας κάθε φορά τους προσφορότερους τρόπους. Στον όσιο γέροντα ασκητή π. Παΐσιο τον Αγιορείτη κάποιοι επισκέπτες έλεγαν κάποτε επιμόνως ότι «πρέπει να διαλύσουμε τις θρησκευτικές οργανώσεις». Και ο πνευματέμφορος άνθρωπος του Θεού απάντησε κοφτά και ελεγκτικά ταυτοχρόνως: «Σήμερα όλα τα παιδιά του διαβόλου έχουν φτιάξει αναρίθμητες οργανώσεις για το κακό. Διαλύστε πρώτα αυτές και έπειτα ελάτε και ό,τι στραβό βρούμε στις θρησκευτικές οργανώσεις να κοιτάξουμε να το διορθώσουμε».
Αυτήν την αλήθεια για τις αναρίθμητες οργανώσεις του κακού ίσως δεν πρέπει ποτέ να τη λησμονούμε όλοι μας. Γιατί είμαστε ασφυκτικά περικυκλωμένοι απ’ αυτές. Και σε λίγο ίσως θα είμαστε και αλυσοδεμένοι με τα ηλεκτρονικά δεσμά που ετοιμάζουν.
Ο προβληματισμός για τα επερχόμενα δεινά δεν μπορεί να διαφεύγει από το οπτικό μας πεδίο σήμερα. Ένας Επίσκοπος της Εκκλησίας μας το διετύπωσε αυτό με ένα θαυμαστό και προφητικό συνάμα λόγο. «Η Εκκλησία – είπε – στην εποχή μας πρέπει να ετοιμάζει μάρτυρες»!
Η δραστηριοποίηση των λαϊκών, η αναζωογόνηση των Μοναστηριών και η δημιουργική ζωντάνια των Αδελφοτήτων ίσως να αποτελεί μία μυστική ενέργεια του Παρακλήτου Πνεύματος, προκειμένου να προετοιμάσει την Εκκλησία για επερχόμενο βαρύ χειμώνα.
Και έχουμε χρέος μέσα σ’ αυτό το πολικό ψύχος να εναγκαλισθούμε με θερμότητα ψυχών αλλήλους για να κρατηθούμε ακλόνητοι στην πίστη, «έως αν παρέλθη η οργή Κυρίου» (Ησ. κστ΄ 20).»
Σας παρακαλώ, αφού το διαβάστε το συγκεκριμένο βιβλίο, μετά αντικρούστε με όσα ΑΝ και πηγές και όχι εικασίες υποθετικές.
π. Νεόφυτος
Και σεις οργανωσιακος π. Νεόφυτε; έλεος!
https://anastasiosk.blogspot.com/2023/11/blog-post_888.html?m=1
Δημοσίευση σχολίου