Τοῦ ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου
Δευτέρα 13 Νοεμβρίου
Σπουδαία παιδαγωγική ἀρχή
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π.
Αυγουστίνου Καντιώτου
Ἡ Ἐκκλησία μας, ἀγαπητοί μου, κάθε μέρα ἑορτάζει ἁγίους. Τί εἶνε ἅγιος; Ἕνας
ἥρωας, ὁ εὐγενέστερος ἥρωας. Ἕνας ἅγιος εἶνε, ἀκόμη, ἀπόδειξις ὅτι τὸ Εὐαγγέλιο
δὲν εἶνε θεωρία, οὐτοπία· εἶνε ζωντανὴ πραγματικότης.
Ἕνας κορυφαῖος ἅγιος καὶ μεγάλη ἱστορικὴ
φυσιογνωμία εἶνε ὁ σημερινός· ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος! Ὁ βίος του εἶνε
πολύπλαγκτος καὶ προσφέρει πολλὰ διδάγματα. Λίγα μόνο θὰ ποῦμε. Θὰ ἐνδιατρίψουμε
κυρίως σὲ μία σημαντικὴ παιδαγωγικὴ ἰδέα του.
* * *
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης γεννήθηκε τὸ 353 στὴν Ἀντιόχεια. Ἀνῆκε σὲ ἐπιφανῆ οἰκογένεια· ὁ πατέρας του Σεκοῦνδος ἦταν στρατηγός, ἡ δὲ μητέρα του Ἀνθοῦσα ἦταν ἀπὸ τὶς σπάνιες γυναῖκες. Ὁ Ἰωάννης, νήπιο, ἔμεινε ὀρφανὸς ἀπὸ πατέρα καὶ ἡ μητέρα του (χήρα σὲ ἡλικία 18 ἐτῶν!) ἀποφάσισε νὰ διαθέσῃ ὅλη τὴ ζωὴ καὶ τὴν περιουσία της γι᾽ αὐτὸ τὸ παιδί.
Ὁ Ἰωάννης ἦταν μεγαλοφυΐα. Σπούδασε στὴν Ἀντιόχεια καὶ στὴν Ἀθήνα τὴν
κλασσικὴ παιδεία. Ἐπέστρεψε στὴν Ἀντιόχεια καὶ γιὰ λίγο ἄσκησε τὸ ἐπάγγελμα
τοῦ δικηγόρου. Σύντομα ὅμως ἑλκύστηκε ἀπὸ πρότυπα ἁγίων κληρικῶν καὶ ἀσκητῶν
καὶ ἀποσύρθηκε στὴν ἔρημο. Ἐπὶ 5 χρόνια μελέτησε τὴ Γραφή, προσευχόταν καὶ ἀσκήτευε.
Λόγῳ ἀσθενείας γύρισε στὴν πόλι. Ἔγινε ἀναγνώστης καὶ χειροτονήθηκε
διάκονος καὶ πρεσβύτερος. Ἐπὶ δώδεκα χρόνια ἦταν ὁ ἱεροκήρυκας τῆς Ἀντιοχείας
καὶ ὁ ἄμβωνας γνώρισε τότε δόξα.
Λόγῳ τῆς φήμης του, παρά τὴ θέλησί του
καὶ μέσῳ τεχνάσματος, ἔγινε «ψήφῳ κλήρου καὶ λαοῦ» ἀρχιεπίσκοπος τῆς
Βασιλευούσης.
Ἀπὸ τὴ θέσι αὐτὴν ἤλεγξε τὰ πάθη καὶ τὴ
διαφθορὰ τῶν βασιλέων Ἀρκαδίου καὶ Εὐδοξίας, ἄλλων κακῶν ἀρχόντων καὶ λαοῦ.
Αὐτὸ ὅμως προκάλεσε γογγυσμὸ καὶ μῖσος. Τὸν ἔπιασαν, τὸν ἐξώρισαν σὲ ἐρημιές·
ἔτσι τὸν ἐξώντωσαν.
Μετὰ τὰ βιογραφικὰ τοῦ ἁγίου νὰ ποῦμε
τώρα γιὰ τὴν σπουδαία παιδαγωγικὴ ἀρχή του.
* * *
Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ἀγαπητοί μου, ὡς ἄριστος παιδαγωγός, θίγει μέσα
στὰ ἔργα του ἕνα ζήτημα θεμελιῶδες τῆς παιδαγωγικῆς ἐπιστήμης, τὸ ὁποῖο ἐκφράζεται
ὡς ἑξῆς. Εἶνε ὁ ἄνθρωπος δεκτικὸς ἀγωγῆς ἢ ὄχι; Προσοχή· ὄχι ἂν εἶνε δεκτικὸς
μαθήσεως – ἐπ᾽ αὐτοῦ δὲν ὑπάρχει ἀμφιβολία–, ἀλλ᾽ ἐὰν ἐπιδέχεται ἠθικὴ
βελτίωσι. Μὲ ἄλλα λόγια, μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος μὲ κατάλληλη ἀγωγὴ νὰ μεταβληθῇ,
νὰ γίνῃ καλύτερος, ἀπὸ κακὸς νὰ γίνῃ καλός;
Οἱ ἀσχολούμενοι μὲ τὰ παιδιὰ καὶ τοὺς
νέων διχάζονται· ἄλλοι εἶνε αἰσιόδοξοι, ὅτι μπορεῖ νὰ βελτιωθῇ, καὶ ἄλλοι ἀπαισιόδοξοι.
Τί λένε οἱ ἀπαισιόδοξοι ποὺ εἶνε
πολλοί; Ὁ ἄνθρωπος, λένε, εἶνε ἐκ φύσεως κακός, καὶ ἡ φύσις δὲν μεταβάλλεται· ἐγκληματίας
γεννήθηκε, ἐγκληματίας θὰ πεθάνῃ. Ματαίως, κατ᾽ αὐτούς, προσπαθοῦν οἱ ἐκπαιδευτικοί,
οἱ ἱερεῖς, οἱ παιδαγωγοί, ὅλο τὸ σωφρονιστικὸ σύστημα· ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ τὴ
φύτρα του εἶνε στρεβλός… Γονεῖς, δάσκαλοι, καθηγηταί, σωφρονιστικὰ ἱδρύματα,
φυλακές, νόμοι…, μὴν κοπιάζετε ἀσκόπως μὲ ποινές, μὲ τιμωρίες, μὴν
προσπαθεῖτε ν᾽ ἀλλάξετε τὸ «κτῆνος» ποὺ κρύβεται μέσα στὸν ἄνθρωπο· δὲν ἀλλάζει.
Αὐτὰ λέει ἡ θεωρία τοῦ Λομπρόζο (Cesare Lombroso), ἑνὸς Ἰταλοῦ ἐγκληματολόγου
τοῦ 19ου αἰῶνος (1835-1909, βλ. ἐγκυκλ. Πάπυρος – Λαροὺς – Μπριτάννικα· τ. 33,
στ. 497-498).
Τὴ θεωρία αὐτὴ ἀνατρέπει μὲ σπουδαῖα ἐπιχειρήματα
ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Ὁ ἄνθρωπος, λέει, δὲν εἶνε ἐκ φύσεως κακός. Ἂν ἦταν κακὸς
ἐκ φύσεως, τότε θὰ ἔπρεπε νὰ μένῃ καὶ ἀτιμώρητος. Τί θὰ πῇ ἐκ φύσεως; Ὅπως ὁ
λύκος τρώει τὸ ἀρνί, ὁ ἱέρακας ἁρπάζει τὴν κόττα, ἡ τίγρις κατασπαράζει τὴν ἀντιλόπη,
ἔτσι ὁ ἄνθρωπος θὰ ἔλεγε· Ἀφοῦ ἐκ φύσεως ἔγινα ἔτσι, γιατί μὲ τιμωρεῖτε;… Τὸ
κακό, λέει ὁ Χρυσόστομος, δὲν εἶνε στὴ φύσι τοῦ ἀνθρώπου· εἶνε στὴν προαίρεσί
του. Μεγάλος λόγος αὐτός.
Ὁ ἄνθρωπος, λέει, ἔχει μέσα του κάτι τὸ
ὁποῖο δὲν ἔχει τὸ κτῆνος· καὶ αὐτὸ εἶνε ἡ βούλησις. Τὸ ζῷο ἔχει ἔνστικτο, ὁ ἄνθρωπος
ἔχει βούλησι ἐλεύθερη· κλίνει πότε πρὸς τὰ δεξιά, πότε πρὸς τὰ ἀριστερά· πότε
πρὸς τὴν ἄβυσσο, πότε πρὸς τὴ γῆ· πότε πρὸς τὸ φῶς, πότε πρὸς τὸ σκότος· πότε
στὴν κακία, πότε στὴν ἀρετή. Ἐνώπιόν σου εἶνε ὅλα, διάλεξε καὶ πάρε. Πολλοὶ
διαλέγουν τὴν κακία, ἄλλοι διαλέγουν ὅπως ὁ Ἡρακλῆς τὴν ἀρετή.
Εἶνε λοιπὸν ὁ ἄνθρωπος δεκτικὸς ἀγωγῆς.
Ὁ σπουδαῖος παιδαγωγὸς Νικόλαος Ἐξαρχόπουλος (1874-1960) –στοὺς ἐκπαιδευτικοὺς
συνιστῶ νὰ διαβάσουν ἀπὸ τὰ ἔργα του τὴν «Εἰσαγωγὴ εἰς τὴν Παιδαγωγικήν»–, αὐτὸς
λέει, ὅτι κάθε παιδάκι ποὺ ἔρχεται στὸν κόσμο εἶνε μεῖγμα κόρακος καὶ
περιστερᾶς, κληρονομεῖ καὶ γαιώδη σπέρματα ἀλλὰ καὶ οὐράνια.
Καλεῖται λοιπὸν ὁ παιδαγωγὸς νὰ
καλλιεργήσῃ τὰ ἀγαθὰ σπέρματα, ποὺ ὑπάρχουν κατὰ κανόνα καὶ στὴν πιὸ
βεβαρημένη κληρονομικότητα· οἱ ἐξαιρέσεις εἶνε μικρὴ μειονότης.
Γι᾽ αὐτὸ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος θεωροῦσε ὡς
πρῶτο παράγοντα τῆς ἀγωγῆς – ποιόν λέτε, τὸν δάσκαλο; Ὄχι τόσο τὸν δάσκαλο ὅσο
τοὺς γονεῖς· ψάλλει τὸ μεγαλεῖο τῆς μητέρας. Τὸ βεβαιώνει ἐξ ἰδίας πείρας·
διότι, ἂν δὲν ὑπῆρχε Ἀνθοῦσα, δὲν θὰ ὑπῆρχε Χρυσόστομος. Πίσω ἀπὸ κάθε
μεγάλον ἄνδρα βρίσκεται μία σπουδαία γυναίκα. Θυμᾶται τοὺς κόπους καὶ τοὺς
μόχθους τῆς χήρας μητέρας του, ἡ ὁποία τὸν ἀνέδειξε.
Πατέρας, λέει ὁ Χρυσόστομος, ποὺ ἀδιαφορεῖ
γιὰ τὴν ἀγωγὴ τοῦ παιδιοῦ του, δὲν ἀξίζει νὰ λέγεται πατέρας. Πατέρας λέγεσαι ὅταν
ὄχι ἁπλῶς γεννᾷς –αὐτὸ εἶνε εὔκολο, γεννοῦν καὶ τὰ ζῷα– ἀλλ᾽ ὅταν ἀνατρέφῃς τὰ
παιδιά σου σωστά· αὐτὸ σὲ ἀναδεικνύει γονέα. Πατέρας ποὺ ἀδιαφορεῖ γιὰ τὸ παιδί
του δὲν εἶνε πατέρας, εἶνε παιδοκτόνος! ὁ παιδοκτόνος φονεύῃ τὸ παιδὶ σωματικῶς,
ὁ ἀνεύθυνος γονιὸς μὲ λόγια καὶ ἔργα θανατώνει τὴν ψυχὴ τοῦ παιδιοῦ, ἀμαυρώνει
τὸ πνευματικό του μεγαλεῖο.
Μετὰ τοὺς γονεῖς παράγων ἀγωγῆς εἶνε ὁ
δάσκαλος. Φειδία ὀνομάζει τὸ δάσκαλο, καὶ ἀνώτερο τοῦ Φειδία, ποὺ θεωρεῖται
κορυφαῖος Ἕλληνας γλύπτης (τὸν 5ο π.Χ. αἰῶνα φιλοτέχνησε τὸ ἄγαλμα τῆς Ἀθηνᾶς
στὸν Παρθενῶνα τῆς Ἀκροπόλεως Ἀθηνῶν). Ἐκεῖνος λάξευε μάρμαρα, ὁ δάσκαλος
κάνει κάτι ἀπείρως σπουδαιότερο, λαξεύει ψυχές.
Θὰ ἦταν εὐχῆς ἔργο κάποιος νὰ μελετήσῃ
τοὺς τόμους τῶν ἁπάντων τοῦ Χρυσοστόμου, νὰ συλλέξῃ ὅ,τι εἶπε ὁ ἱερὸς πατὴρ
γύρω ἀπὸ τὴν παιδεία καὶ τὴν ἀγωγή, καὶ νὰ κάνῃ ἕνα ἔργο μὲ τίτλο «Ὁ
Χρυσόστομος ὡς παιδαγωγός».
Ὁ Πυθαγόρας εἶχε πεῖ· «Ἀρχὰ πολιτείας ἁπάσης
νέων τροφά», ἀρχὴ δηλαδὴ κάθε πολιτείας εἶνε ἡ ἀνατροφὴ τῶν νέων. Καὶ ὁ Χρυσόστομος
λέει ὅτι ῥίζα τῆς πολιτείας εἶνε ἡ ἀγωγὴ τῶν παίδων καὶ ἐν γένει τῆς νεότητος.
Ὁ Χρυσόστομος λέει γιὰ τὴ νεότητα σὲ ἀρχαία
γλῶσσα, ὅτι εἶνε δυσήνιος. Τί θὰ πῇ δυσήνιος; Εἶνε σύνθετη λέξι, ἀπὸ τὸ δυσ–
(=δύσκολος) καὶ ἡνίον ποὺ θὰ πῇ χαλινάρι. Τὸ δυσήνιος λοιπὸν σημαίνει αὐτὸς
ποὺ δύσκολα χαλιναγωγεῖται, δύσκολα ὑποτάσσεται, δύσκολα τὸν κυβερνᾷς. Τὸ
δυσήνιος λεγόταν κυρίως ἐπὶ ἀλόγων, ζῴων. Εἶνε μερικὰ ἄλογα ποὺ πολὺ δύσκολα τὰ
κυβερνᾷς· δαγκώνουν, σπᾶνε τὰ χαλινάρια. Δυσήνιος ἦταν – ποιός· ὁ Βουκεφάλας, τὸ
περήφανο ἐκεῖνο ἄλογο ποὺ κανείς δὲν μποροῦσε νὰ τὸ τιθασεύσῃ, καὶ ὁ μόνος ποὺ
τὸ τιθάσευσε ἦταν ὁ μέγας Ἀλέξανδρος καὶ καβάλλα σ᾽ αὐτὸ ἔφτασε μέχρι τὸ Γάγγη
ποταμὸ τῶν Ἰνδιῶν. Λέει λοιπὸν ὁ Χρυσόστομος στοὺς παιδαγωγούς· Βουκεφάλα ἔχετε
νὰ χαλιναγωγήσετε, τὰ παιδιὰ καὶ τοὺς νέους· ἐὰν τὸ κατορθώσετε, θὰ κάνετε τὴ
νεότητα δημιουργικὴ δύναμι καὶ θὰ τὴν ὁδηγήσετε ἀπὸ νίκη σὲ νίκη καὶ θρίαμβο.
* * *
Ἡ ἀγωγή, ἀγαπητοί μου, σήμερα δυστυχῶς παραμελεῖται. Ὅλοι κυνηγοῦν τὸ χρῆμα
–οἱ ἐποχὲς μοιάζουν–, σπίτια, πολυκατοικίες· κοιτάζουν ν᾽ ἀφήσουν στὰ παιδιὰ
λίρες, κινητά, ἀκίνητα. Ταλαίπωροι παιδαγωγοί, πέρα ἀπὸ τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ
φροντίστε γιὰ τὴν ψυχὴ τοῦ παιδιοῦ, τὸ ὁποῖο σᾶς ἐμπιστεύθηκε ὁ Θεός.
Ἡ ἀποστολὴ τοῦ παιδαγωγοῦ εἶνε δύσκολη.
Ἂν στὴν ἐποχὴ τοῦ Χρυσοστόμου ἡ νεότης ἦταν μία φορὰ δυσήνιος, τώρα ἡ νεότης ἔγινε
δέκα καὶ ἑκατὸ φορὲς πιὸ δυσήνιος. Οἱ παιδαγωγοὶ εἶνε καὶ εὐτυχεῖς καὶ δυστυχεῖς.
Εὐτυχεῖς, γιατὶ χειρίζονται τὴ σπουδαιότερη τέχνη, ποὺ διαμορφώνει ἀνθρώπους·
ἀλλὰ καὶ δυστυχεῖς, γιατὶ τὴν ἀσκοῦν σήμερα. Ἔχουν τώρα νὰ κάνουν μὲ παιδιὰ
κακομαθημένα καὶ μὲ νέους ποὺ δὲν ἐννοοῦν νὰ θυσιάσουν τίποτε. Οἱ σημερινὲς οἰκογένειες
δὲν ἔχουν πλέον 7 ἢ 8 παιδιά, ὅπως ἄλλοτε· ἔχουν μόνο 1 – 2 «μπούληδες»· καὶ ἔτσι
σωστὴ ἀνατροφὴ δὲν δίδεται. Σήμερα χρειάζονται ἰσχυροὶ βραχίονες καὶ ὑψηλὰ
πνεύματα, γιὰ νὰ ἑξυψώσουν τὴ νεότητα.
Εὔχομαι ὁ γέρων ἐπίσκοπος, ποὺ εἶμαι ἡ
δύσις, σ᾽ ἐσᾶς ποὺ εἶστε ἡ ὡραία ἀνατολή, ν᾽ ἀναδειχθῆτε Φειδίες λαξεύοντες ὡραίους
χαρακτῆρες καὶ μεγα-Ἀλέξανδροι τιθασεύοντες τὸν Βουκεφάλα γιὰ νέες νίκες.
Ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός διὰ πρεσβειῶν
τοῦ μεγάλου παιδαγωγοῦ Χρυσοστόμου νὰ σᾶς στερεώνῃ ὅλους στὸ ἔργο σας· ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου