Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2023

ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΤΙΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΧΑΣΜΩΝ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΥΠΕΡΒΑΣΗ  ΤΩΝ  ΑΝΤΙΘΕΣΕΩΝ  ΚΑΙ  ΔΙΧΑΣΜΩΝ   

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

Α.   Αν στις πρότερες αναρτήσεις κ. Κ.Ν. και κ. Ε.Β. η κατά των Χριστιανικών Οργανώσεων και Αδελφοτήτων αντίθεση και πολεμική ήταν εμφανής, στην τελευταία τους είναι απροκάλυπτη. Ώρα να κλείσει πια αυτή η ιστορία -«είναι σαφές ότι δεν έχουν λόγο ύπαρξης»- γράφει ο πρώτος, αντίκειται η ύπαρξη και παρουσία τους στην ορθόδοξη εκκλησιολογία -τη δική του βέβαια- επικυρώνει ο δεύτερος. 

      Στην αντίπερα όχθη με όχι τυχαία επισήμανση ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Β΄. «Και αν δεν υπήρχαν οι αδελφότητες η Εκκλησία έπρεπε να τις εφεύρει»! Αμέτρητοι οι συμπορευόμενοι μαζί του, πλημυρίδα τα υπέρ αυτών σχόλια από τον οικείο χώρο.

     Δεν ξέρω αν λαμβάνουμε υπόψη το ακόλουθο βασικό για όλους. «Το μυστήριο της Εκκλησίας έγκειται στο ότι είναι: «Εκκλησία των μετανοούντων και Εκκλησία των απολωλότων» -Άγιος Εφραίμ ο Σύρος. Αλλά ταυτόχρονα και communio sanctorum, κοινωνία αγίων, κοινωνία δηλαδή των αμαρτωλών με τα «άγια», θεοποιός μέθεξη τον στο «μόνο Άγιο»*. Που έχει να πει ότι, στην Εκκλησία. «Εις Άγιος, Εις Κύριος, Ιησούς Χριστός εις δόξαν Θεού Πατρός», ο και Αρχηγός αυτής, από τούτο ότι από Αυτόν και μόνο η Εκκλησία είναι και λέγεται Αγία. Όπερ με τη σειρά του έχει να πει, πως η ανθρώπινη πλευρά της, το ανθρώπινο στοιχείο της, είναι ανοιχτό, ορθάνοιχτο, στο ενδεχόμενο του λάθους και της πτώσης ανά πάσα στιγμή!

      Χρέος, λοιπόν, να αναρωτηθούμε, τι λέει και ορίζει γι αυτή την ιστορία ο Ιησούς Χριστός. Η αντιγραφή από το Ευαγγέλιο εδώ. «Αποκριθείς δε ο Ιωάννης είπεν. “Επιστάτα, είδομεν τινά επί τω ονόματί σου εκβάλλοντα δαιμόνια, και εκωλύσαμεν αυτόν, ότι ουκ ακολουθεί μεθ΄ ημών”. Και είπε προς αυτόν ο Ιησούς. “Μη κωλύετε, ου γαρ εστί καθ’ υμών. Ος γαρ ουκ έστι  καθ΄ υμών, υπέρ υμών εστί»”». Και σε Νεοελληνική μεταγραφή. «Αποκρίθηκε ο Ιωάννης του είπε. “Διδάσκαλε, είδαμε κάποιον που έδιωχνε δαιμόνια επικαλούμενος το όνομά σου και τον εμποδίσαμε, γιατί δεν είναι δικός μας“. Και ο Ιησούς του απάντησε. “Μην τον εμποδίζετε, γιατί αυτός δεν είναι εναντίον σας. Όποιος δεν είναι εναντίον σας, είναι με το μέρος σας“»-Λκ.9,49.

       Αυτά λέγονται και διαμείβονται μόλις που ο Χριστός έχει πάρει ένα παιδάκι, το έστησε μπροστά του, και τους είπε. «Ο γαρ μικρότερος εν πάσιν υμίν υπάρχων, ούτος εστίν ο ανώτερος». Και σε νεοελληνική μεταγραφή. «Εκείνος που είναι ο πιο ταπεινός μεταξύ όλων σας, αυτός είναι ο ανώτερος».

     Εύρος με τεράστιες διαστάσεις τα λόγια αυτά!

       Η αντιγραφή τώρα από Απόστολο Παύλο. «Τι γαρ; Πλην παντί τρόπω, είτε προφάσει είτε αληθεία, Χριστός καταγγέλλεται. Και εν τούτω χαίρω. Αλλά και χαρήσομαι … είτε δια της ζωής, είτε δια του θανάτου»-Και σε νεοελληνική μεταγραφή. «Και τι μ’ αυτό; Ένα πράγμα έχει σημασία. Ότι με κάθε τρόπο, είτε με υστεροβουλία, είτε με ειλικρίνεια, ο Χριστός κηρύσσεται»-Φλπ.1,18.

    Ίσια και κατευθείαν στο ψαχνό, στην ουσία που προέχει διαπαντός. «Ο Χριστός κηρύτεται»!

      Πού, πώς, πότε γράφτηκε αυτό; Στη Ρώμη, στη φυλακή, δια χειρός Παύλου, δέσμιου για το Χριστό. Που όμως μέσα του δονούσε. «Αλλ’ ο λόγος του Θεού ου δέδεται»-2Τμ.2,9. Και τότε που κάποιοι διέδιδαν το χριστιανικό μήνυμα με διάθεση ανταγωνιστική, όχι με αγνά ελατήρια, νομίζοντας ότι έτσι θα του προσθέσουν μεγαλύτερη θλίψη. Αυτός όμως ήταν έτοιμος για όλα. «Εμοί το ζην Χριστός, και το αποθανείν κέρδος». Και λίγο αργότερα, αιμάτινη ήταν η υπογραφή.

   Καταλαβαίνουμε, ελπίζω, μετά και από αυτά μένουν στη θέση τους οι πιο πάνω κατατριβές ! 

******   ***   ******

Β.    «Οι οργανωσιακοί σύμφωνα με τους σύγχρονους αγίους και πατέρες δεν είναι εντός της ορθοδόξου παραδόσεως», το γυρίζει αλλού τώρα ο επί παντός επιστητού κ. Κ. Ν. Πάει να μπλέξει τους «σύγχρονους αγίους» στη δική του αντίθεση και πολεμική. Ιδιαίτερα τον Όσιο Πορφύριο που ως αποκλειστικός ερμηνευτής του λέει, ότι τους κρατούσε σε απόσταση, πιο πολύ, ότι τους είχε βάλει απέναντι. 

    Αλλά! «Αναστάσιος», 22.11.23 και διαβάζω. «Ο π. Ιάκωβος -Τσαλίκης- είναι Άγιος», έλεγε ο μακαριστός Μητροπολίτης Χαλκίδος Νικόλαος -Σελέντης. Το ίδιο έλεγε αργότερα ο π. Ιάκωβος, όταν είχε κοιμηθεί ο Χαλκίδος Νικόλαος. «Ο Δεσπότης μας είναι στη χορεία των Αγίων, όπως μου αποκάλυψε ο Θεός» !

      ‘Ετος 1965 ο π. Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος επισκέπτεται το Άγιο Όρος, συναντιέται και γνωρίζει τον τότε ονομαστό μοναχό Γέροντα Παϊσιο. «Το Γέροντα Παϊσιο τον γνώρισα, όταν είχα πάει να επισκεφτώ το Γοντικάκη και τον Χατζηεμμανουήλ στη Σταυρονικήτα … Είχαν πάει στο Μοναστήρι με την παρότρυνση του Γέροντα Παϊσίου για να το αναστήσουν … Τον είχαν παρακαλέσει ,,, να μένει κι εκείνος εκεί κοντά, ώστε να έχουν τη βοήθειά του και την καθοδήγησή του … Εγκαταστάθηκε στην Καψάλα στην απέναντι πλαγιά … Έτσι όταν στα χρόνια του 70 πήγα για δεύτερη και τρίτη φορά στο Άγιο Όρος … πήγα εκεί που έμενε μόνος του ο Γέροντας».

     Αν και είναι περιττό, σημειώνω ότι, ο μοναχός Γέροντας Παϊσιος γνώριζε το πώς και τι των δυο που παροτρύνει για τα της Σταυρονικήτα, πιο πολύ βέβαια, την πνευματική αξία του επισκέπτη του, που είχε διατελέσει και Πρϊστάμενος της «Ζωής». Χρήσιμα αυτά για κάποιους που δεν ξέρουν, τ’ αφήνω όμως και προχωρώ στο καίριο και ουσιαστικό. Πρώτα στην αίσθηση που αποκομίζει και την εκτίμηση που καταθέτει ο π. Ηλίας για τον τότε «μοναχό Γέροντα Παϊσιο», ως υπέγραφε ο νυν Όσιος.

    «Ήταν γλυκός άνθρωπος, γράφει ο π. Ηλίας. Εκφραζόταν πάντα παραστατικά, με εικόνες και παραδείγματα. Η ματιά του ήταν ζωντανή και  διεισδυτική Είχε λεπτή διάκριση, και δεν έμπαινε σε καλούπια, και σε έτοιμες λύσεις. Ήταν μακριά από τις απολυτοποιήσεις, δεν είχε κατά κόσμον παιδεία, αλλά είχε άλλη σοφία» !

     «Ένα παράδειγμα. Κάποια φορά, συνεχίζει, με ρώτησε. ”Τι γίνεται π. Ηλία εκεί κάτω στην Αθήνα”. Είχε ακούσει για το Επισκοπικό μεταθετό, και που ένας από τους υπέρσυντηριτικούς αρχιερείς, έτσι λίγο υπερβολικός, έλεγε στους ιερείς. ”Δίπλα στο Ευαγγέλιο θα έχετε το Πηδάλιο και τους ιερούς Κανόνες”. Και ο Γέροντας Παϊσιος σχολίασε: “Τι το λέει έτσι; Εγώ ξέρω ότι ο καλός ο καπετάνιος το κουμαντάρει το πηδάλιο. Αν το κρατήσει σκληρά, όπως λέει αυτός, θα πέσει πάνω στα βράχια”! Και, σε θεολόγο που εκτός από κήρυγμα στην εκκλησία, έκανε και συγκεντρώσεις νέων, όπως είχε μάθει στις Ομάδες-ΧΜΟ. “Μπράβο, να το κάνεις, να συνεχίσεις”, του είπε, αλλά και πρόσθεσε. “Μόνο πρόσεχε, μη βάλεις ταμπέλα, ¨τάδε σωματείο¨, γιατί θα σου επιτεθούν όλοι μαζί οι διάβολοι” !

      Η σειρά τώρα να δούμε την αίσθηση του τότε «μοναχού Γέροντα», νυν Οσίου Παϊσίου για τον π. Ηλία. Και ιδού από σχετική επιστολή του. «Σεβαστέ πάτερ Ηλία ευλογείτε, την δεξιάν σας κατασπάζομαι ευλαβώς. Σας ευχαριστώ για το καλό βιβλίο σας που μου στείλατε, και χάρηκα που θα συγκεντρώσετε πολλούς χουρμάδες, ¨στερεά τροφή¨ δια να θρέψετε τα πνευματικά σας τέκνα. Πιστεύω ότι και μετά την προσπάθειά σας θα αφήσουν τα μούρα … Θα παρακαλώ το Θεό να σας δίνει τον άφθονον φωτισμό του δια να δοξάζεται το Πανάγιο Όνομά του. Σας φιλώ το χέρι και πάλι με ευλάβεια. Μοναχός Παϊσιος 01.09.1970».

     Με την ευκαιρία και η αντίστοιχη αίσθηση για τον π. Ηλία από επιστολή του τότε Ιερομόναχου, νυν Οσίου Εφραίμ Κατουνακιώτη. «Σεβαστέ μοι και Αγαπημένε μοι Γέροντα. Υποβάλω ταπεινώς τα σέβη μου ασπαζόμενος την Αγίαν Σας δεξιάν, ζητώντας τας αγίας Σας ευχάς. Ευλογείτε. Λαμβάνω τακτικά κατά διαλείμματα την Πατρικήν σας αγάπην, τα «Άνθη της Ερήμου»*, και Σας υπέρ ευχαριστώ. Και έρχομαι να σας εξομολογηθώ, δεν ικανοποιούμαι πλήρως, δεν πληρούται η ψυχή μου αναπαύσεως με το να σας μνημονεύω μόνον. Και τι άλλο μπορώ να ανταποκριθώ σ’ αυτήν Σας την αγάπην την Πατρικήν. Και θέλω να πιστεύω ότι θα με αναπαύσετε. Μετά του προσήκοντος σεβασμού. Το Πνευματικόν Σας τέκνον. Εφραίμ Ιερομόναχος. Κατουνάκια Αγίου Όρους, τη 4η Αυγούστου 1976».

      Ολοκληρώνω με τον πιο αγαπημένο μου, δεν ξέρω πώς ή γιατί, Όσιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη, της ίδιας ειρηνικής, ανοιχτής, αδελφικής προς όλους γραμμής. Έχω στο γραφείο μικρή φωτογραφία του από πριν αγιοκαταταχτεί, μνήμη αείμνηστου συμμαθητή, συνάδελφου, φίλου, αδελφού. Στο νου και στην καρδιά κρατώ όσα λίαν αγαθά, περί του αυτού έχω ακούσει από το συμφοιτητή, φίλο, αδελφό, συνάδελφο θεολόγο αείμνηστο Γιώργο Παπαζάχο, μετά ταύτα Καθηγητή της Καρδιολογίας, προσωπικό ιατρό του Οσίου Πορφυρίου και όχι μόνο.

      Και κλείνω με εντελώς άλλη από του κ.Κ.Ν. αίσθηση. Ότι, δηλαδή, «οι σύγχρονοι άγιοι και πατέρες» Παϊσιος, Πορφύριος, Ιάκωβος, Εφραίμ … είναι στην αντίπερα όχθη, σε άλλης τάξεως θέση και γραμμή. Πέρα, πολύ πέρα από τις πιο πάνω αντιθέσεις και τους διχασμούς. Δείχνουν σταθερά την οδό της ειρηνικής υπέρβασης και της αδελφικής αλληλοπεριχώρησης του Χριστού ! 

Αθανάσιος Κοτταδάκης

ΥΓ.  1. Τα αποσπάσματα επιστολών Οσίων, Παϊσίου και Εφραίμ από το βιβλίο. Αρχιμανδρίτης Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος, «Ο τρίτος κορυφαίος της Ζωής», εκδόσεις «Ταώς». π.14 Άγιο Όρος Παϊσιος Βασίλειος … σ.102.

2. «Άνθη της Ερήμου» σειρά Ασκητικών Κειμένων. Εισαγωγικά και νεοελληνική μεταγραφή. Αθαν. Κοτταδάκης, τα με αριθμ. 4, «Βίος Οσίου Δανιήλ του Στυλίτου», και 9, «Βίος Οσίων Αλυπίου και Λουκά Στυλιτών», έκδοσις Ι.Μ.Βαρλαάμ Μετεώρων 1972, και Ι.Μ.Θηβών και Λεβαδείας 1975 αντίστοιχα.

18 σχόλια:

Αναστάσιος είπε...

Αγαπητέ κ. Κοτταδάκη. Κάθε καλοκαίρι -πλέον του ενός μηνός- ο προϊστάμενός μου στο βιβλιοπωλείο «Ζωή» των Πατρών αείμνηστος Κωνσταντίνος Καντζιούρας, μέλος της Αδελφότητας «Ζωή» πήγαινε στο Άγιον Όρος. Όπως μου είχε πει, όταν πήγε στην Σταυρονικήτα ο π. Βασίλειος τον συνόδευσε για κάποιους μήνες.
Να σημειώσω ότι είχε άριστες σχέσεις με τον π. Παΐσιο και τον π. Εφραίμ. Οι σχέσεις του με τον π. Εφραίμ ήταν εγκάρδιες και διατηρούσε αλληλογραφία, την οποία είχα παρακαλέσει να μου την δώσει, επειδή τον συμπαθούσα και υποπτευόμουν την αγιοκατάταξή του. Δυστυχώς έφυγε εσπευσμένα για Αθήνα, για λόγους υγείας, και όταν έψαξα στο δωμάτιό του, δεν τις βρήκα. Θα είναι κάπου στην Αθήνα υποθέτω. Να προσθέσω ότι ο π. Εφραίμ ταχυδρομούσε εργόχειρα προς πώληση στο βιβλιοπωλείο. Γνωρίζω διαλόγους του π. Παϊσίου και του π. Εφραίμ που δεν έδειχναν καμία αντίθεση με τις Αδελφότητες. Συνιστούσε ο π. Παΐσιος σε κάποιους να πάνε για ιερά εξομολόγησε σε κληρικούς αδελφοτήτων.

Για το πώς πολλοί χρησιμοποιούν λόγια των Αγίων αυτών Πατέρων θα αναφέρω ένα γεγονός.
Στην Πάτρα σε κεντρικό Ναό, θα γινόταν Αγρυπνία για την Αγία Ζώνη, και στην εφημερίδα έγραφαν, ότι στο τέλος της Αγρυπνίας θα δοθεί «κορδόνι» ευλογημένο από τον Μοναχό Παΐσιο. Ζούσε ο Άγιος Παΐσιος και η φήμη του ήταν σε όλους γνωστή. Ο αείμνηστος Παναγιώτης Αντ. Λόης, βιογράφος και συλλέκτης απάντων των δημοσιευμένων κηρυγμάτων του αγίου Γερβασίου Παρασκευόπουλου, όταν διάβασε την ανακοίνωση, είπε ότι το αποκλείω ο π. Παΐσιος να το ευλόγησε, διότι είναι απλός Μοναχός. Τον γνώριζε, του έγραψε γράμμα, και έβαλε το απόκομμα της εφημερίδας.
Απαντά στον κ. Λόη και του γράφει Παναγιώτη μου πέρασε εδώ ο κ. .. και είχε ένα κουβάρι κορδόνι, μου είπε ότι πέρασε από το Μοναστήρι και το ακούμπησε στην Αγία Ζώνη, ρωτώντας με να το δώσω ως ευλογία στην Πάτρα. Η απάντηση του π. Παϊσίου ήταν, όπως νομίζεις. Ούτε ευλογία, ούτε θετικά ούτε αρνητικά. Αδιάφορα. Την επιστολή του π. Παϊσίου την δημοσίευσε σε εφημερίδα των Πατρών, και οι υπεύθυνοι του Ναού ανασκεύασαν. Με αυτό τον τρόπο κάθε πικραμένος γράφει για απόψεις των Αγίων, έτσι φτάσαμε σήμερα πολλοί να λένε πολλά, χωρίς να συνειδητοποιούν ποια απολογία θα δώσουν στους Αγίους, όταν και εάν συναντηθούν στα ουράνια Σκηνώματα.

Ανώνυμος είπε...

Πήγα στον γέροντα Παίσιο ως φοιτητής που ήθελε να κάνει μια νέα αρχή στη ζωή του και τον ρώτησα που να πάω για εξομολόγηση. Με ρώτησε από ποια πόλη είμαι και μου πρότεινε να πηγαίνω σε έναν πνευματικό του σωτήρα. Σε αυτόν πάω ως σήμερα. Αν ήταν πολέμιος δεν θα με έστελνε.

Ορφέας είπε...

Ακούστηκαν από τους δύο συγγραφείς των (όντως) επιθετικών άρθρων κατά των οργανώσεων άρθρων δύο βασικά επιχειρήματα
1) Οι σύγχρονοι άγιοι είναι εναντίον των αδερφοτήτων
2) «Εκκλησιολογικά» δεν στέκουν οι οργανώσεις


Για τον μεν πρώτο πέραν του ότι απάντησε οριστικά ο κος Κοταδάκης μην λησμονούμε πως η απόλυτη εργαλειοποίηση λόγων των αγίων ανθρώπων είναι μία πληγή των ημερών μας που -πέραν των άλλων- εκχωρεί το αλάθητο στην προσωπική γνώμη ενός ανθρώπου στοιχείο εντελώς ξένο στην θεολογία της Εκκλησίας μας. Εξ άλλου, δημιουργείται έτσι το παράδοξο και η απόλυτη σύγχυση να θεωρείται κάθε διαφωνία την άνω γνώμη αιρετική-ακόμα και εάν ανήκει αυτή σε άλλον άγιο!

Για μεν το δεύτερο υπάρχει νομίζω σύγχυση της έννοιας της Εκκλησιολογίας από την μία με την θεσμική δομή/ έκφραση της Εκκλησίας εντός της ιστορίας. Να θέσουμε το απλό ερώτημα: Οι πρώτοι χριστιανοί ζούσαν σε...αδελφότητες και σίγουρα δεν είχαν μοναστήρια. Υπήρχε και τότε λοιπόν Εκκλησιολογικό πρόβλημα σύμφωνα με τους συγγραφείς;

Χ.Π.

Ε. Β. είπε...

Όπως πάντα, στρίβειν διά του αρραβώνος!

Αυτό είναι το "Καταφύγιο Ιδεών": Σε κάποιο σχόλιο καρδιογνωστικό(!) προ ημερών: "Κατά τα άλλα προπέτεια περισσή και ανευθυνολογία έξω από το χορό, εξωραϊσμένα σε πόνο για την Εκκλησία … καρδιακό!". Εδώ κατηγορούμαι για: "αντίθεση και πολεμική ήταν εμφανής, στην τελευταία τους είναι απροκάλυπτη". Τόση σιγουριά! Μπαίνουμε μέσα στις ψυχές τόσο ανώδυνα και αυτονόητα και τις ακτινογραφούμε; Σχεδόν ένας αιώνας ζωής τίποτα δε μας δίδαξε; Μην επιβεβαιώνεται συνεχώς το Γιανναρά. Το καταλάβαμε...

Στα άρθρα μου, ανέφερα τον όρο χριστιανικές αδελφότητες μόνο περιγράφοντας ιστορικά εμπειρικά γεγονότα.

ΣΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ, δεν ανέφερα ούτε ομάδες ούτε ονόματα. Επαναλαμβάνω, δε με αφορούν αυτά ποτέ. Δε με ενδιαφέρουν στο ελάχιστο οι οποιεσδήποτε ομάδες πιστών. Με ενδιαφέρει όμως πολύ η αλήθεια, που πολλές φορές δεν είναι ούτε αυτονόητη ούτε ευκολοδιάβατη. Έθεσα απλώς τα - φυσιολογικά - πλαίσια της Ορθόδοξης εκκλησιολογικής συνείδησης και της ταπεινής υπακοής στην Εκκλησία. Αλλιώς θα καταντήσουμε αναρχοαυτόνομοι! Τίποτα παραπάνω,τίποτα παρακάτω.

( - Με τον τρόπο που ερμηνεύονται τα αγιογραφικά χωρία εδώ, όλοι μπορούν να δικαιολογήσουν τα όποια τους παραστρατήματα.
- Και φτάσαμε να θεωρείται εδώ ο κάθε ανώνυμος τυχάρπαστος σχολιαστής ως εχέγγυο εκκλησιολογίας!!!
- Στη ρήση του Αρχιεπισκόπου απάντησα ήδη με άρθρο μου βιωματικά, αλλά για την απάντησή μου αυτή εκκωφαντική σιωπή!).

ΣΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ, το τόνισα και στο σχόλιό μου κάτω από το άρθρο μου: εκκλησιολογικά σε τι διαφωνεί κάποιος συγκεκριμένα.
Απάντηση καμία.

(Όσον αφορά τις παρερμηνείες κ. Κωστοπουλε πάνω στον Άγιο Παϊσιο, άκουσα με τα αυτιά μου στο κελί της Παναγούδας το Μάη του 1992 να μας λέει κατά λέξη ο Άγιος:" ας φύγει ο Θεολόγος, ας φύγει". Και στη Λάρισα διέδιδαν οι υποστηρικτές του ότι ο Άγιος (τότε Γέροντας) Παϊσιος είναι υπέρ τους! Άραγε, σε ποιες χριστιανικές ομάδες υπέρβασης αντιθέσεων και διχασμών ανήκαν και ανήκουν;)


Ελευθέριος Βάσσος

Ανώνυμος είπε...

Που παίζει το θέμα του Θεολόγου κ. Βάσσο δεν το πιάνω καθόλου. Το τι έλεγαν οι υποστηρικτές του ή οι αντίθετοι στα παλιά μας τα παπούτσια. Δεν με νοιάζει καθόλου. Έναν σύλλογο τον εκφράζει ο Πρόεδρος και το συμβούλιο και όχι κάθε μέλος ή φίλος. Έχεις λάθος προσέγγιση στο θέμα γιαυτό και ξεφεύγεις.
Θ. Χ.

Ορφέας είπε...

Κε Βάσσε
Συγχέεται η εκκλησιαστική δομή με την εκκλησιολογία.
Σας ρωτουμε πάλι εγώ και άλλοι: προ θέσπισης του μοναστηριακού βίου τον 4ο αι. η εκκλησιολογία έπασχε; μία ορθόδοξη χριστιανική συνάθροιση που δεν λαμβάνει χώρα στο αισθητικό κέλυφος μιας ενορίας ή ενός μοναστηριού παύει να είναι ορθόδοξη λόγω αυτού του γεγονότος; κι αν ναι, ο άγιος παπα-νικολας Πλανάς που δίδασκαν οι μαθήτριες του σε σπίτια το ευαγγέλιο είναι εκτός εκκλησίας; τα ακαδημαϊκά μαθήματα του ΕΚΠΑ είναι είναι φύσει αιρετικά;

Ανώνυμος είπε...

Γνώριζε ο π. Παΐσιος το θέμα το εκκλησιαστικό;
Έλεγαν ότι σύγχρονος Γέροντας Αγιορείτης ήταν κατά των εμβολίων. Ο Πνευματικός μου ακούγοντας αυτό, ήταν αρνητικός στο εμβόλιο. Επειδή οι απόψεις ήταν συγκρουόμενες γράφει μια επιστολή και του ζητούσε να του πει αν είχε Άνωθεν πληροφορία περί του ζητήματος που απασχολούσε πολλούς. Ο Αγιορείτης Γέροντας του είπε πως από όσα μου έχουν πει αυτοί που ήλθαν εδώ το λέω. Το αποτέλεσμα ο Πνευματικός μου έκανε το εμβόλιο, και σε μας είπε να πράξουμε κατά την κρίση μας. Γνώριζε ο άγιος Παΐσιος Άνωθεν το ζήτημα της Λάρισας ή έλεγε όσα γνώριζε από τους περαστικούς στο υπαίθριο αρχονταρίκι του. Απαντήστε μου αυτό το ‘’να φύγει’’ ήταν από θείο φωτισμό ή από δικιά Του κρίση.

Ανώνυμος είπε...

Σωστός ο Κοτταδάκης.
Θα υπάρξει απάντηση στον Ορφέα;

Ανώνυμος είπε...

"Οτιδήποτε έξω από αυτό το Ορθόδοξο εκκλησιολογικό πλαίσιο ονομάζεται παρεκκλησιαστικό" έγραφε ο κ. Βάσσος.
Στην πρόταση αυτή το "εκκλησιολογικό" δεν "δένει" με το "παρεκκλησιαστικό" ετυμολογικά.
Άλλο το ένα κι άλλο το άλλο.
Ή "εκκλησιαστικό-παρεκκλησιαστικό" ή "εκκλησιολογικό-παρεκκλησιολογικό"
Έχει δίκιο ο "Ορφέας"
Αν.

Ανώνυμος είπε...

Ποσό αργόσχολοι μπορεί να είστε για να αφιερώνετε τόσο χρόνο και μελάνι σε επιχειρηματολογίες ανούσιες!Αυτοί που σέβονται και αναγνωριζουν τα όσα προσέφεραν οι οργανώσεις δεν θα κλονιστούνε ποτέ από την επιχειρηματολογία σας. Όσοι ψάχνονται ακόμα, μια δοκιμή θα τους πείσει...κι όσοι άσχετοι με αυτά... έχουν τόσα προβλήματα του βίου να επιλύσουν που αποτελείτε μόνο και μόνο ενοχλητικό θόρυβο.

N. K. είπε...

Στο εκκλησιαστικό της Λάρισας έβαλαν το χεράκι τους οι οργανωσιακοι της Ζωής κυρίως και λιγότερο του Σωτήρος

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλά έκαναν κύριε πολέμιε των Αδελφοτήτων , στηρίζαν εναν άγιο άνθρωπο τον αείμνηστο Θεολόγο. Άλλά είπαμε αγιους δεν θελουμε προτιμούμε τους καριερίστες ιεράρχες.Κι εσεις κυριε φαινεται πως τους καριερίστες θελετε, αντί να υπερασπίζεστε έναν ιεράρχη που τον σταύρωναν χρόνια.Πολύ κρίμα κριμα#

Ανώνυμος είπε...

Μίλησε ο Νουσης και ειπε πως οι οργανώσεις είναι παρεκκλησιαστικες.
Ποπο ανατριχιάσαμε.
Γραψε και κατι καινουργιο τα εγραψε ο κυρ Χρήστος αυτά.
Οι χιλιάδες των πιστών που ωφελουνται από τις Οργανώσεις εσένα θ ακούσουν.
Ο τι και να γραψεις στα παλια μας τα παπουτσια ταχουμε γραμμενα.
Συνεχισε να περνάς την ώρα σου.
Ειναι κι αυτο ενα παιχνιδι.

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι η συμμετοχή των πιστων στις Οργανώσεις λειτουργεί σάν το γάλα, που πίνουν τα μικρά παιδιά, που δέν μπορούν να λάβουν στερεά τροφή.
Οσοι αρκούνται σε αυτό, παραμένουν εκεί. Οσοι επιθυμούν κάτι υψηλότερο, κατευθύνονται σε πλέον Φιλοκαλικές οδούς, που οδηγούν σε Πνευματικότερες καταστάσεις.
Πιθανόν οι Οσιοι πατέρες, διακρίνοντας την προαίρεση του καθενός, δέν απέτρεπαν τους πιστούς από τις Οργανώσεις, για να μήν "τούς χαλάσουν τον λογισμό", με εκκλησιολογικές ορθότητες, καί δημιουργήσουν μέσα τους αμφιβολίες ακόμη και για την Εκκλησία.
Ισως ήταν μία διακριτική συμπεριφορά, που βοηθούσε τους απλούς πιστούς να παραμένουν μέσα στο χώρο της Εκκλησίας, χωρίς αμφισβητήσεις.

N. K. είπε...

@9.58
Και συ συνέχισε να παίζεις στην πνευματική ζωή σου και να μην ωριμάζεις ποτε

N. K. είπε...

9.42
Αν είναι στηρίζοντας έναν "άγιο" να σχιζεις την εκκλησία, τότε να κάτσεις στα αβγά σου. Διότι είναι ασυγχώρητη αμαρτία το σχίσμα

Ανώνυμος είπε...

Ευχαριστούμε τον κ. Κοτταδάκη διότι αποστόμωσε με τα όσα έγραψε τους αθεολόγητους κατήγορους των Χριστιανικών Ορθοδόξων κινήσεων.
Ποιοι οι κατήγοροι;
Μικροί αδιάβαστοι γεμάτοι με εγωιστικό μίσος. Όργανα του μισόκαλου …

Ανώνυμος είπε...

Τότε να ρίξεις ευθύνες και στον Άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο ..ή μήπως να τον χαρακτηρίζεις "άγιο"